~KesäMassut 2007~

Vilmat
Isyydentunnistamisesta, meillä se meni ihan omalla painollaan aikanaan paperit oli valmiiksi osin täytetty ja minulta kysyttiin onko mita isä ehdokkaita ja mieheltä kysyttiin tunnustaako hän lapsen omakseen =)
;mua peloteltiin ,että kyselevät ihan kaikki intiimitkit jutut ,eli koska olitte sängyssä ja joku väitti jopa asentoo kysyttävän ,vähän pelotti mennä ,mut tilaisuus ei tosiaan ole mikään kauhee :) Tietysti on paikkakunta eroja mutta meillä ainaki ihan kivasti homma hoitui :)

Hassua ku just pääsin valittamasta ,ettei liikkeitä vauvasta tunnu läheskään niin paljon ku ennen ,niin eikös vauva näyttänyt mulle, että kyllä hän osaa ja koko eilisen päivän ja viime yönäkin potki niin, että tuntui välillä aikas ilkeeltäkin ku ala potki mut hyvä että tuntu =)


Eipäs tässä muuta ku oikeen ihanaa viikonloppua kaikille ja olkaahan varovaisia ulkona liikkuessanne siellä on tooooosi liukasta =)

T:Vilmat ja sisutuulikki rv 25+6
 
Mahatautia täälläkin.. Tyttö selvisi siitä kauheasta flunssasta niin, että ke-to välinen yö saatiin nukuttua, niin to-pe välisenä yönä alko sitte oksentamaan. Pääsin silloin perjantai aamuna seitsämältä ite elbaamaan ja varttia vaille kaheksan soi herätyskello. Piti varata lääkäriaika ja soittaa töihin yms.

Meillä viellä töissä niin että pitää olla se lääkärintodistus samantien, edellisessä duunis sai kolme päivää olla pois oman tai lapsen sairauden takia ilman todistusta. Siinä sitte eilen klo 13.00 vein oksentavan ja 39 asteen kuumeessa olevan lapsen terveyskeskukseen. PArkkipaikkaa ei ollu lähellä, likka oli niin voimaton et hyvä et jakso silmiä pitää oksennuksen välissä auki, niin se piti kantaa. 20 kg liukkaassa toppapuvussa rötkötti sylissä, ite selkä ihan muussina ollu koko viikon ja tie oli ihan jäässä. Meinasin alkaa itkee siinä puolessa välissä.. Sitte oli pakko likalle sanoa et kulta kun äiti ei pysty sua kantamaan :'( Et olipahan ihan #&%?$!* järkeä ja kiittelin kyl työpaikkaa mielessäni. Pomon äänestä muutenki taas kuuli et mitä mieltä oli ja viesti oli selkee et toivottavasti pääset huomen tulemaan kun sulle ei oo tuuraajaa. Isännälki olis ollu tänää töitä mut jäi kotiin. Mä en nukkunu viime yönäkään kun selkää vihloo niin mielettömästi, oli sitte paikallaan tai liikku.

Meinaan torstaina lähti just mun lähete fysioterapeutille, saan sieltä lainaan tukivyön ja kattoo että mitä voi ite selälle tehä. Joka askel sattuu ihan sairaasti, tuntuu että alaselästä sanoo selkäranka kohta että poks.

Sit sattu viel joku just valmistunu teoreetikkonainen lääkäriks, joka ei ollenkaan osannu käsitellä tai jutella lapselle. Tyttö oli syöny viimeeks torstai-iltana klo 19.00, ja oksen ihan kaikki, vedet ja jaffatkin pihalle. Siis mikään ei pysynyt sisällä. Se oli niin surkee kun sit se vaan enää kako, kun ei olut mitään mitä tulee ulos. Lääkäri sano että jos SUNNUNTAI-ILTAAN mennessä on vielä oksentanu, kaikki ettei mikään pysy, niinv armaan kannattais hakeutua sitte terveyskeskukseen???

Sanoin että eikö se oo jo kuivunu kasaan siihen mennessä, tää on neljä vuotias lapsi??!! Sit se otti likan ihoa mahasta sormien väliin ja veti vähän nahasta ja sanoi että ei tässä vielä vakavia kuivumisen merkkejä ole. HEI HALOO???? Mä olin ihan suu pyöreenä että en tosiaa aio oottaa sunnuntai-iltaan et se kuolee kuivuuteen, niin sit se vaihtukin että no, jos huomiseen iltapäivään tai iltaan mennessä on vielä näin huonona niin voihan sittenkin jo mennä. Joo, kiitti kovasti.

Mä oon ihan koomassa... sori oma napa. Ärsyttää nää lääkärit. JA pomot. JA mies joka kiireellä oottaa et pääsen töistä että pääsee kasailee niitä autojaan. Mä vaan haluisin nukkua..
 
Heips!

No onpas tuota mahatautia vaan sitten vieläkin liikkeellä! Mä jotenkin oon kuvitellut, että se alkaisi jo mennä menojaan, mutta näköjään jyllää yhä! Siitä noro-viruksestahan on uutisoitu jo ennnen joulua, että taitaa sitten olla poikkeuksellisen sitkeää lajia!

Täällä ei mitään ihmeellistä. Käytiin huvikseen Sellossa pyörimässä, ostin H&M:lta alennuksesta hameen kaverin häihin. Inhottaa vaan, kun ei ole mitään siistiä takkia, joka mahtuisi päälle. En kyllä viitsi enää tässä vaiheessa mitään takkia ostaakaan, mutta tosi tylsää mennä juhliin jossain halavatun rytkyssä... Oon ollu muutenkin jotenkin ylitarkka vaatteista ja ulkonäöstä tän raskauden kohdalla. Niin paljon on tullut kuultua sitä juttua, että "raskaus pilaa ulkonäön", että on tullut kauhea tahto näyttää, että ei muuten pilaa! Onhan tää tämmöstä pinnallista hömpöttämistä, mutta ei voi minkään. :ashamed:

Tiistaina sitten neuvolalääkäri. Inhottaa jo valmiiksi se sisätutkimus, kun toi alapää alkaa olla niin täynnä noita hiton suonikohjuja... :x

Viikonloppuja kaikille!

Kreecher ja Antero 25+1
 
Ulkonäöstä ajattelin pari sanaa sanoa... totesin tuossa juuri, että on oikeastaan kiva olla raskaana, kun iho on aika hyvänä... itseään ei sais muihin odottaviin edes verrata, mutta kun niin tein, niin ajattelin että mulla ei oo kyllä mätään syytä valittaa mistään, kun oon niin helpolla päässy.

Masussa on kaikki hyvin ja kotonakin menee ukkelin kanssa mukavasti...

Korvapuusteja tulin tarjoilemaan näin lauantai illan kunniaksi :p

Maariana + Iinuska 26+5<br><br>
 
Oksuraportti... :x

Just kun pääsin taivastelemasta tuota mahatautia, niin eikö se löytänyt tiensä meillekin! Esikoinen oksensi neljään otteeseen viime yönä, nyt tosin on aivan pirteä ja iloinen ja ONNEKSI huoli lasillisen mehuakin, joka on jo ainakin tunnin verran pysynyt sisällä.

Mites muuten toi nestehomma menee, meidän poika nyt onneksi taisi selvitä aika vähällä (koputan puuta!!!) mutta kuopus on vielä sairastamatta ja syön kyllä hatullisen p.askaa, jos hän ei saa tartuntaa. Eli kauanko juodun nesteen pitäisi pysyä sisällä, että siitä ehtisi yhtään imeytyä? Selväähän on, että äkkiä tuommoinen kymmenkiloinen kuivuu, jos oksentaa kaiken samantien pois, mutta ehtiikö esim. tunnissa neste "jatkaa matkaansa" ja imeytyä?
Vähän sekavaa, toivottavasti joku tajusi, mitä ajoin takaa.

No, yritän nyt loihtia tuolle pojalle jotain aamiaista, mitä hän suostuisi syömään. Eipä tuo kyllä pikku paastoon kuole, kun kerran juo ihan hyvin.

Mites on Katan sakilla käynyt, sairastuitteko itse? Vähän hirvittää ajatus oksutaudista mahakkaana... Eikä se ajatus nyt kieltämättä muutenkaan niin kauheasti houkuttele.

Kreecher sekä Antero 25+2
 
Sunnuntaihuomenia!

Voi, kurjaa kun mahatauti jyllää nyt monessa paikassa. Paranemisia :hug:
Mä oon kans odotellu koska se iskee meillekin, kun töissä oli oikein kunnon noro-epidemia, mutta ei ainakaan vielä ole kukaan meistä sairastunut. *Koputtaa puuta ja lujaa*

On ollu kerrassaan ihanaa olla nyt vaan kotosalla. Olo on ihan toisenlainen. Nukkuminenkin sujuu paremmin ja oon monena yönä nukkunu tosi hyvin.

auramaria mulla katsottiin kohdunsuun tilannetta rakenneultran yhteydessä viikoilla 20+2, kun oli ollut supisteluja ja nyt tiistaina katottiin, kun kävin neuvolalääkärillä hakemassa saikkua eli viikkoja oli 24+1. Mitään ei ole kohdunsuulla tapahtunut vaikka supisteluja onkin. Normaalisti täällä katottas kohdunsuun tilanne lääkärineuvolassa 26 viikoilla.

Painoarvio silloin rakenneultrassa viikoilla 20+2 oli 305g.

Hiukset ja kynnet on pysyneet ennallaan. Mulla on aina ollu tosi vahvat kynnet, juonkin paljon maitoa. Mutta hiukset on olleet jo pidempään ohenemaan päin. Hiuksia lähtee hirveitä määriä, mutta näin on ollut siis jo ennen raskauttakin.

Liikkeistä jälleen... Nyt on taas masussa menossa hiljaisenelon päivät, eilen ja tänään ollut hiljaisempaa. Sellasen huomion olen tehnyt, että noiden parin päivän hiljaisempien kausien jälkeen liikkeet tuntuvat entistä voimakkaimpina eli olisko vauva aina parin päivän hiljasemman kauden aikana kasvanut ja kerännyt voimia.

Kelan papereita pitäis alkaa täyttämään, näytti niin monimutkaisilta että laitoin ne vielä kaappiin odottelemaan... Töissä pitäis kans käydä täyttämässä äitiyslomahakemus. Mä oon nyt päätynyt ottamaan äitiyspakkauksen sijasta sen rahan. Saahan sitten ainakin mieluisia vaatteita ostaa sillä rahalla. Täytyy sitten kun se raha tulee kyllä lähteä ihan vartavasten vauvanvaateostoksille, ettei se raha sitten hupene ruokakauppaan.

Tähtitaivas mulla on kaikissa aikaisemmissakin raskauksissa (ja nytkin) aina ollu sf-mitta käyrien yläpuolella, ei mun kohdalla ainakaan ei siitä ole ollut mitään haittaa. Suurin vauvoista on ollut syntyessään 4105g, muut hiukan pienempiä. Eli ei mitään jättiläisvauvoja ole tullut suuresta sf-mitasta huolimatta.

Meillä isäntä ei ole ollut mukana kuin np-ultrassa, harmikseen ei töiden takia rakenneultraan päässyt. Neuvolat olen hoidellut yksin, eikäpä tuolla miehellä siellä mitään tekoa oliskaan, kun tosiaan nuo neuvolakäynnit on tosi pikaisia, rutiinit otetaan ja heippa.

Hani hienoa, että säkin pääsit viimein lepäämään töiltäsi. Nyt otat ihan rennosti. Noi sappivaivat on sitten niin kurjia. Kokemuksesta tiedän, mulla oli sappikivet parikymppisenä ja ne sappikohtaukset oli aivan järkkyjä. Onneksi pääsin melko pian koko sappirakosta eroon ja vaivat loppu.

Töihinpaluun kanssa en pidä mitään kiirettä, jos vain suinkin rahat riittää haluan olla mahdollisimman pitkään kotona. Pikkasen olis toiveissa "tehdä" vielä viides muksu tämän kaveriks, kun tulee sen verran ikäeroa noihin isoveljiin, että jää muuten tämä raukka ihan yksinäiseks :whistle:

Saa nähdä mitenkä muuten sitten synnytyksen tullessa ajankohtaiseksi sairaalassa toimitaan, kun mä olen töissä altistunut MRSA-bakteerille. Meiltä löyty sattumalta seulontatesteissä useampi mrsa-kantaja potilas ja heitä siis olen hoidellut pitkään ennen mrsa:n toteamista ilman mitään eristyksi. Noinkohan laittavat mut eristykseen sairaalassa. Täytyy kyllä vielä neuvolassa kysyä testaisivatko mut neuvolan puolesta, kun työn puolesta työntekijöitä ei testata :/ Raskaudelle ei onneksi tuosta bakteerista ole vaaraa.

Jep, mukavaa sunnuntaipäivää!

Teppana & pikku-ukko 24+6
 
ÄIPPPÄ
isyys tunnustus meillä esikoisesta oli ihan helppo homma nimet vaan alle paperiin vaikka samanlailla meitä peloteltiin että kysyvät asennon ja vaikka mitä mutta ei todellakaan hulluahan se olisi.

kahden viikon päästä pitäisi mennä sokerirasitukseen ja kylllä jännittää kun on tota migreeniä ollut tässä raskaudessa niin paljon...

kynnet on hyvässä kunnossa mutta hiuksia lähtee taas normaalia enemmän mun mielestäni :LOL: mutta kyllä se tasoittuuu
 
Kylläpä Irmelillä oli kaamee lääkärireissu.Mä kun olin töissä,meillä saa olla kolme päivää omalla luvalla ja sitte vasta lääkäriin.Jotain hyvää hoitoalallakin.
Nesteytyksestä pikaseen,kannattaa antaa Osmosal liuosta,se korjaa pikaseen sokeri-suola tasapainon.Mitä pienempi on sitä nopeemmin tuota korvausliuosta.Maisa oli kolmatta päivää syömättä ja lakkas juomisenkin.
reilu 10 kiloa painoi,tainnut tippuu paino tässä sairastellessakin..
Jos vaippaikäinen,yks vaippa ainakin pitäis kastua.Ja pissaa siis isommaltakin tulla useempi kerta päivässä.Se hyvä tarkkailukeino.Mä isommilta kyselin kans pissaamisia ja olivat vähän öönä.Meillä ei kauheen usein onneks ole ollut oksennustautia ja kamalaahan tää on!!

Me aikuiset ollaan terveinä vielä!!JIhuu.Oudolta tuntuu jos en tautia saa,sillä mä olen yleensä ekana mahataudissa ja nyt jo 5 mukulan ökät saanu liki päälleni... =)

Mulla ei hiuksiissa muutoksia,imetysaikana on lähtenyt niin järkysti että.Oon jo aatellut että kaljuks tuun.Mutta ennenkään ei raskaus ole vienyt tukkaa.

Tiistaina mullakin on neuvolalääkäri...Eka lekuri neuvolan puolelta.
Saan nähdä mikä kohdunsuun tilanne!!
Potkut on niin kovia ja hurjia että luulis jo isompi olevan kovasti!
Tuo kun poika kääntyi raivotarjontaan tekee sen että mulle ois ollut parempi kun tuonne alas potkii,nyt kylkiluut ihan tohjona ja sattuu kovemmin kun silloin kun oli pää ylöspäin...

Mutta parempi näin että on jo asennossa valmiiksi!!!

Heipat!
Pysykäähän terveinä!

kata 27+2
 
Jaksan viimein tulla kertomaan teille että en päässyt loppuun tässä Kesämassujen porukassa. Meidän pikkuisesta on tullut Enkelivauva..

Rv 22 alkoi niukka vuoto joka ei kuitenkaan hirveästi huolestuttanut, enempi olin huolissani liikkeistä joita en niin kovin usein tuntenut. Soitin neuvolaan ma 12.2 ja sieltä kehoitettiin menemään päivystykseen jos vuoto lisääntyy tai tulee kipuja. Vuoto loppui mutta vaistot käskivät kuitenkin mennä. Odotin päivystyksessä neljä tuntia pääsyä lääkärille. Kaikesta huolimatta mieleni oli oudon tyyni ja rauhallinen. Kun viimein pääsin lääkärin luo ultralaite ei jostain syystä toiminut ja pystyttiin tekemään vain sisätutkimus, joka ei antanut hälyttävää tietoa.
Meidät passitettiin äitipolilähetteen kanssa kotiin ja aamulla ajoimme mieheni kanssa polille. Siellä tieto kuolleesta vauvasta tuli kuin iskuna vasten kasvoja. Ultra paljasti että lapsivettä ei ollut ja pikkuisemme oli ollut kuolleena jo vähän aikaa. Kaikki tuntui kaaokselta ja synnytys oli edessä. Paljon verikokeita ja osastolle käynnistämistä varten. 14.2 klo 02.00 yöllä synnytin pienen Enkelivauvan, joka ei vastannut laisinkaan viikkoja vaan oli paljon pienempi mutta aivan täydellisen näköinen vauva. Kokemus oli raskas, mutta hoitohenkilökunnan ja mieheni ihanalla läsnäololla minulle jäi kaikesta hyvä mieli.

Kerron tämän teille siksi että osaisitte kuunnella omia vaistojanne kun kannatte Pientä Elämää sisällänne ja vaikka joskus pelottaa niin tärkeät ihmiset ympärillä tuovat voimia. Toivon että jonain päivänä saan vielä kokea raskauden ihanuutta ja saisin pienokaisen jaksamaan tähän elämään asti. Kaikille teille oikein Aurinkoista odotusta halauksin niiskuneiti :heart:
 
Kata32 kyllä mulla umpilisäke on vielä olemassa...niiden kahden kerran jälkeen en ole mitään kipua sillä alueella tuntenut..ja toivottavasti en tule tuntemaankaan.
Kääntyykö vauva raivotarjontaan jo näin aikaisin?(noi perätila ja raivot. itselle vähän hepreaa,mutta siis jalat alamahas perätilas ja raivotarj.pää kääntyy alemmas?)
Mulla on nyt viikon ajan tuntunut tässä oikean kyynärpään korkeudella mahassa potkut(mistä muuten tietää ettei ole nyrkit jotka hakkaa?)
Ei kyllä ole mitenkään kivuliaita kylkiluita vasten.Mutta hyvin huomaa kun käsi lepää mahaa vasten et tönimistä tapahtuu..

Eilen oli taas oikea itkuilta...Kirosin koko suhteen mielessäni...Ja kiitos tietokonepelin joka miehelle tuntuu olevan mua tärkeämpi..(aiemminkin jo teille purin sydäntäni tästä asiasta.)
[(mieheni eilen roudas mulle suklaalevyn,jäätelöä,salaattia ja paahtopaistia-kun tietää mun niistä tykkäävän.Eli yrittää jotenkin ajatella mua,mutta seuraa mä kaipaisin) ]
Kyllä mä tiedän et mieheni ymmärtää kuinka surullinen olen&näyttää surulliselta kun katsoo mun itkusia silmiä.Mutta ei meillä vaan ole yht.tekemistä eikä se tajua keksiä itse mitään.Sillä jos mä keksin jotain, mulle tulee olo et pakotan toisen seuraani.
No täällä on ollut aika hiljaista keskustelujen suhteen jo muutaman viikon .En jaksa vaivautua jutteleen,kun tuntuu et hölötän yksin omiani..No jos tulis sekin aika jolloin tuntuis kaikki taas olevan hyvin.
 
Katoin Maisan neuvolakorttia ja samoilla viikoilla on lopullisesti kääntynyt pää alaspäin.Ja toivon että tämäkin vaavi pysyis jo.Mä melko lyhyt 159 eli tila loppuu melko nopeesti kyllä kun kasvaa.

Tarkkaile noita kipuja jos tulee ja hakeudu lääkäriin jos koviks yltyy.Mulla oli viittävaille puhkeemispisteessä ja se on vaarallista sitten jos puhkee.Verenmyrkytysvaara kun tulehtunutta märkää leviää vatsaonteloon.

Meillä on tieks kans tuota yksinäisyyttä.Tai mulla kai enemmän.EN tiä mikä on,jonkun aikaa jo tuntunut että mitä yhteistä meillä taas olikaan.Muuta kuin lapset,talous ja koti.

MÄ kaipaisin keskusteluja enemmän ja sitä meidän aikaa.Mies ei pelaa koneilla mutta muuten sillä kaikkee touhua,siis ihan työjuttuja,kotona siivoo,pyykkää ym.Miten niistä vois olla vihanen..Mutta kun kaipaisin jotain enemmän ja harmittaa kun vaadin jotain mitä en ees tiiä ite.
On vähän kuin tuolla tytöllä olo..itkuttaa mutta mitä itken.Kaikki pitäis olla suht hyvin mutta jotainpuuttuu.

Kai tämä on tätä raskaustilan aiheuttamaa tunnemyrskyy,mutta musta ois tärkeetä huoltaa nyt suhdetta kun ei ole se pieni tuossa vaatimassa,nämä isommat antaa jo vähän enemmän tilaa meillekin.Ja hoitoon saatais muksuja mutta miehellä ei haluja.

Koitan päivittää masukuvaa,se sentään on kasvanut ja siitä iloa.

Mä tunnen tuosta masunläpi vauvan,ihan siis pepun ja selän sekä kun oli pää ylöspäin tuntui pää tuossa kyljessä.
Liikkeistä ja siitä miltä masunpäältä tuntuu mä päättelen missä asennossa vauva on.Istukka on tuossa eessä että kopko ajan ei tunnu,mutta kun vauva on sellasessa asennossa,kait istukan reunojen yli niin tuntuu tosi hyvin.On jo "iso poika"...

kata 27+2
 
:hug: Niiskuneidille!! Oikein itku tuli. Jaksamista teille ja siunausta huomiselle.

:flower: :flower: :flower:

Mulla on kanssa ollut surku olo, jotenkin kaipaa hirveesti jotakin, mutta ei itsekään tiedä mitä. Eilen varsinkin illalla itketti koko ajan ja meinas hermostua pelkästää toisen hengityksestä =) Mutta on ihanaa silti, kun tuo mies järjestelee ja kieltää mua ressaamasta jne...

Tiistaina on toinen neuvolalääkäri(mahdoinkohan jo mainita asiasta?? rade vaivaa yhä) ajattelin kysellä, joskos saisi sitä tukivyötä tms lainaksi apuvälinelainaamosta, kun ei viittis ostaa, kun ei kauheasti olis varaa.

Hirveä makean himo koko ajan...

Ai niin piti sanoa, että meidän kirppu masussa tykkää suihkussa käymisestä, niin tosin minäkin, on ihanaa pestä karhealla sienellä ja doven kosteuttavalla suihkusaippualla joka vaahtoaa hillittömästi... niin kirppu tunki peppua ja ja päätä sienen alle kun hieroin masuani... on jännää huomata, miten nyt jo tuota vuorovaikutusta voi harrastaa pikusen kanssa=) eilen muakin potkittiin tonne kyljen alle, ei kipeästi mut tuntu hassulat ja kädet viuhki sitte alhaalla... huomaa jo, että kirppuliini on aika iso.

Ihanaa on ajatella, että päivät vähenee huimaa vauhtia ja kohta saa oikeesti varautua synnytykseen ja hankkia viimiset jutut kotiin vauvan varalle...

joku galluppi ois kiva taasen, mutta aika vähän ihmisetkirjottelee nytten...

mulla on pahoinvointi pikkusen palannu taas....

G: Mitäs oireita nyt on menossa?? Entä mielihaluja??

Hyvää sunnuntai illanjatkoa =)

Maariana ja :wave: Iinuska 26+6
 

Yhteistyössä