~KesäMassut 2007~

harmaa PikkuMyy
Ihan sen verran vaan, että Narulle kommentoin...

Kun vauvalla käy tila ahtaaksi, niin mun käsittäkseni liikkeitten pitäis tuntua herkemmin. Voi olla, että sun pikkuinen on kääntynyt selkä sun masua vasten ja jytkii nyt selkään päin. Silloinhan liikkeet ei niin selvästi tunnu. Kannattaa varmaan varmuuden vuoksi soitella neuvolaan ja pyytää tarkistelemaan masukin kuulumiset, ettei tarvitse olla huolissaan.

Toivottavsti kaikki on hyvin ja alat tuntea enemmän liikkeitä. :hug: Uskon sun vauvan olevan kunnossa. Varmaan vaan on kääntynyt ja lepäilee.
 
Heippas!!!

Maanantai meni sängynpohjalla kun aamuinen sokerirasitus laukasi migreenin ja eilen sitten juhlittiin miehen synttäreitä...

Neuvolassa olin tänään ja sokeriraituksesta pääsin puhtailla papereilla, arvot ois saanu olla isommatkin ja silti ois mahtunu ok rajoihin, et yks huoli nyt taasen vähemmän=) sf mitta oli 24cm,
kaverilla sykkeet edelleen 148,
pissa oli edelleen puhdas,
hb oli onneks raudan avulla noussu takas 121 ja
paineet oli 134/71...
painoa oli tullut huimat 54g/viikko nyt... edellisellä neljän viikon jaksolla tulikin sit 475g... aika alkutilanteessa siis yhä pyöritään täällä.

Tänään oli mun oma terkkari paikalla, aiemmilla kerroilla on ollu sijainen, kun tää oma oli ulkomailla töissä. Oli tosi mukava ja jutusteliinkin aika paljon alkuraskaudesta ja muustakin... tukivyötä suositteli kokeilemaan ja meinas, että koulusa ollaan sitten voinnin mukaan ja jos alkaa pahalta tuntua enemmän, niin saikkua varmaan sitte saapi=)

Mies on ollu pari kertaa neuvolassa mukana ja ultrissa tietysti... en koe edes hirveen tärkeäksi että olisi mukana joka kerta, kun on niin rutiini juttuja noi neuvolakäynnit.

Perhevalmennus alkaa ens kuussa, on yks lauantai kuuden tunnin intensiivinen sessio (kolme videota, synnytys, imetys, varhainen vuorovaikutus), rentoutusta, vanhemmuus asiaa ja keskustelua, sen lisäksi on fusioterapeutin parin tunnin luento rentoutumisesta, liikunnasta, yms... ja sit rv30 jälkeen ite käydään tutustumassa synnärillä ja sitten on vielä toukokuussa terapeutti, joka pitää luennon parisuhteesta lapsen syntymän jälkeen... mielestäni tosi kattava ja hyvä paketti on vanhemmille suunniteltu.

Opintoja jatkan joko jo keväällä 2008, jos raaskin pikkuisen jättää mummin huostaan ja jos en ihan sillon vielä, niin sitten syksyllä 2008... valmistun kuitenkin saman vuoden aikana... ja ollaan suunnitelu, et jos vaan tärppää niin uutta vauvaa perään, että sitten vois keväällä 2009 jäädä ihan äippärille uudestaan ja katotaan niitä töitä sitten siinä sen jälkeen... kuitenkin nyt kolme on ainakin suunnitelmissa ja mietitään sitten, et josko sen jälkeen pari vielä kun on ollut töissä ja tää ensimmäinen ois vanhempi... kuitenkin pitää ottaa huomioon aina se, että voi olla joskus yksi muksu kuvioissa vakituisesti, väliaikasesti kuitenkin on... mutta ne on tulevaisuuden juttuja... kunhan tää ekakin saadaan kunnialla maailmaan =)

Harjotussuppareita on havaittavissa jo, aika useesti sillon supistaa jos hermostuu tai jännittäää, mutta tulee niitä muutenkin.

Masussa on aika aktiivinen asukki, yöllä tuntuu että siä asuis kenkuru ja aamusin on vattanahka sairaan kipee ja päivisin tuntuu että masussa on pieni myyrä, joka välillä "koputtelee oveen".

Massu on kasvanu tosi mukavasti, on hauska seurata, kun napakin näyttää aamulla ihan erilaiselta mitä illalla=) muutosten tuulia selvästi.

Mistäs muuten mahtas löytää hyvän tukivyön?? Täytys sitäkin kattella samalla, kun etsiskelee niitä liivejä...

muttapas jos nyt menis hetkeksi lukeen tenttiin, ennenku nukkumatti korjaa tän äitylin... VOINTEJA kaikille :flower:

Maariana+ Iinuska 26+2
 
Vilmat
Naru: Mulla on sama juttu pienokainen on huomattavasti vaimentanut liikkeitä, alavatsassa tuntuu välillä vähän kovempaa potkua, mutta oli vielä viikko pari paljon vilkkaampi.Olen kanssa ajatellut samoin kuin sinä että tila alkaa olla pienempi joten liikkeet ei niin vilkkaita oikeen voikkaan olla, uskon sen olevan ihan normaalia vaikka hermoilen minäkin asiasta =)

Sitten joku kysyi minkä kokoinen vauva oli rakenne ultrassa meillä ainakin mun mielestäni oli aikas iso vauva kun rv oli 21+4 ja vauvan pituudeksi saatiin 510g :eek: Lääkäri ei kuitenkaan ollut ihmeissään vaan sanoi että mitat on oikeen hyvät ite ihmettelin kun olen lukenut muitten vauvojen kokoa on olleet pienempiä, no sokerirasitukseen menen 6.3 sittenhän sen näkee johtuuko sokereista toi koko =)

Eilen sain mammapaketin ja oli mielestäni oikeen nätti paketti jos nyt tytön sais niin värit vähän poikamaiset mutta ei haittaa pidettyä tulee vaatteet oli tyttö tai poika :)

T.Vilmat ja sisutuulikki rv 25+4
 
ÄIPÄLLE rautatabletin ottamisesta. Itse en ehkä ottaisi rautaa, sillä ohjeiden mukaanhan vettäkään ei saa ottaa kuin se 1/2 lasia ennen rasitukseen menoa...muuten ei ole tietoa, vaikuttaako rautatabletti sokereihin millään tavalla.

Vauvan liikkeistä oli myös puhetta, ja olen huomannut että myös minulla on selkeästi hiljaisempia jaksoja. Sitten välillä sitä taas miettii, että on kai sillä vauvalla vähintään adhd... Mutta uskoisin myös, että riippuu vauvan asennosta miten liikkeet tuntuvat.

Sitten omat kuulumiset. Eli aivan toisella mielin olen nyt, kun kävin terkan luona mittaamassa sf-mitan uudelleen. Yhä mennään yläkäyrän yläpuolella, mutta nyt mittaa ei ollut kuin 26cm. Ihmeteltiin, että miten lääkäri on voinut saada 32cm :) Mutta sattuuhan sitä kömmähdyksiä kaikille. Ultraan ja sokerirasitukseen on silti mentävä ja sain verensokerimittarin kotiinkin, mutta nyt on todella huojentunut olo! Toinenkin lapsi kasvoi yläkäyrällä ja sen yläpuolella, joten samaa kaavaa mennään.

T.auramaria rv25+0
 
Terveiset taustalta kurkkijalta :wave:

Joku kyseli painoarvioita, mulla on raskausdiabetes (nyt insuliinilla jo) ja painoarviot on olleet

20+3 405g (tässä ei oltu insuliinia vielä alotettu)
22+3 560g
26+3 1040g

Kaikki nuo arvot ovat olleet keskikäyrällä :) Eli siinä jotain vertailukohtaa.

Me odotetaan muuten esikoista, ultran mukaan tyttöä ja la 1.6
 
Vilmat
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2007 klo 09:52 Vilmat kirjoitti:
Naru: Mulla on sama juttu pienokainen on huomattavasti vaimentanut liikkeitä, alavatsassa tuntuu välillä vähän kovempaa potkua, mutta oli vielä viikko pari paljon vilkkaampi.Olen kanssa ajatellut samoin kuin sinä että tila alkaa olla pienempi joten liikkeet ei niin vilkkaita oikeen voikkaan olla, uskon sen olevan ihan normaalia vaikka hermoilen minäkin asiasta =)

Sitten joku kysyi minkä kokoinen vauva oli rakenne ultrassa meillä ainakin mun mielestäni oli aikas iso vauva kun rv oli 21+4 ja vauvan pituudeksi saatiin 510g :eek: Lääkäri ei kuitenkaan ollut ihmeissään vaan sanoi että mitat on oikeen hyvät ite ihmettelin kun olen lukenut muitten vauvojen kokoa on olleet pienempiä, no sokerirasitukseen menen 6.3 sittenhän sen näkee johtuuko sokereista toi koko =)

Eilen sain mammapaketin ja oli mielestäni oikeen nätti paketti jos nyt tytön sais niin värit vähän poikamaiset mutta ei haittaa pidettyä tulee vaatteet oli tyttö tai poika :)

T.Vilmat ja sisutuulikki rv 25+4
Heh hee siis ihan grammaa oli pituus voihan vitalis mun kanssa :kieh:
 
ÄIPÄLLE pikaisesti vastaan. Jätä mielummin rautatabletti ottamatta ennen rasitukseen menoa. Voithan ottaa sen sitten sen jälkeenkin.

Niin ja kommentoinpa nyt samalla noista liikkeistä. Mulla kans on välillä hiljaisempia jaksoja, niin että täytyy jo oikeen kuulostella liikkuuko vauva ollenkaan. On ihan normaalia että välillä masussa on hiljaisempaa, kunhan nyt sentään jotain liikettä tuntuu. Näillä viikoilla vauva nukkuu suurimman osan ajasta. En usko, että tilanpuutteen vuoksi olisi hiljasempaa, koska kyllä tässä vaiheessa vielä vauvalla on oikein hyvät tilat liikkua.

Teppana & pikku-ukko 24+3
 
Vauvan liikkeistä, ihmettelin tuolla myös minä aiemmin että mistähän johtuu tämä selvä hiljentyminen amsussa. Kyllä vauva potkii päivittäin, mutta saattaa mennä hyvinkin pitkä aika ettei tunnu mitään. Ja juuri luin että viikot 24-28 pitäisi olla ne kaiksita vilkkaammat.

Ai ai, lähden tänään aiemmin töistä kampaajalle. saa vähän uutta väriä. Isäntä hakee lapset hoidosta ja kampaajan jälkeen lähden hyvin ansaitulle alusvaateostoksille. Rintavarustus tuntuu kasvavan kuppikoko/per kuukaus, eikä näitä posia saa ängettyä enää mihinkään. tarvisin kohta jotkut kantoliinat... Eilen ajattelin äänen että sitten taas kesän jälkeen rinnat palautuu normeiksi, olen ollut aina tosin "rintava", niin mies tuskaili että eikä... Se nyt ei halua muutenkaan että laihdutan, sillä on jokin fetissi isoihin tyttöihin :)

En nyt tiedä sitten että pitäisikö rimpauttaa kuitenkin niistä liikkeistä neuvolaan. Toisaalta mulla on neuvola ens keskiviikkona, enkä kuitenkaan pääse kuuntelemaan sydänääniä vasta kun maanantaina...

Irmeli ja Niilo 25+4
 
Hyvä Auramaria, että korjaantui virheelliset lukemat! :flower:

Ihmeesti helpottaa kuulla, että muillakin on ollut hiljaista masussa. Liikkeet kuitenkin välillä tuntuu, joten ollaan siellä vielä mukana ainakin. En nyt sitten taida soitella neuvolaan, ovat olleet vähän nihkeitä siellä kun alkuraskaudessa joskus soitin huolineni. Viikon päästä on oma neuvola-aika, sittenpä kuulee taas sydänääniä ja vauvan vointi varmistuu. Siihen jaksan odottaa...

 
Hei vaan, nyt toimii öö ja ää!


Huomenna olisi se sokeritesti. Kammottaa vähän kun täytyis olla kait 8 tuntia syömättä ja juomatta. Niin kait se oli?

Liikkeiden pitäisi tuntua päivittäin, niin olen lukenut jostain. Mut siitähän huolestuu heti jos ei mitään vatsasta kuulu. Tähän asti on joka päivä kuulunut, onneksi. :heart:

Minkähintaisia pinnasängyt ovat Suomessa? Täytynee ostaa sellainen kun muutamme kesällä taas takaisin, eikä kaikkia isompia tarvikkeita voida raahata täältä jenkeistä. Saa kait kirpputoreiltakin ihan OK kunnossa olevia. Mutta toisaalta ensimmäiselle olisi kiva tietenkin ostaa uusi. Onko teillä eskoista odottajilla jo pinnasänky ostettu?

Tämä tältä erää, eikös Suomessa ole hiihtolomaviikko käynnissä?

MUKAVAA HIIHTOLOMAA KAIKILLE LOMALAISILLE!! :wave:
 
Heippa!
Tämä täti sitten meni kurkistamaan uutta, paikallista vauvatarvikeliikettä, ajatuksena oli ostaa jotain ihan pientä ja sponssata paikallista uutta yritystä. No, sponssasin juu, ja ostin vaunut! Tai no, en vaunuja, vaan rattaat, joihin saa kantokopan sisälle. Mutta kuitenkin vähän isompi hankinta, kuin oli tarkoitus... :saint:

Mulla oli kauheasti tarkoitus kommentoida kovasti kaikkea, mutta nyt iski ihan totaalinen väsy yhtäkkiä. Taidankin painella nukkumaan... Huomenna vaihtuu taas viikko! Just tajusin, että jos tämä syntyisi yhtä aikaisin, kuin yhden kaverini vauva syntyi, olisi raskautta tasan viikko jäljellä! :eek:
No, onneksi ei ole merkkejä moisesta. Ja hienosti on tämän kaverinikin vauveli selvinnyt, kasvanut ja kehittynyt. :)

No, öitä! Painan pään tyynyyn, kun ei Houseakaan näköjään tullut...

Kreecher ja Antero 24+6
 
Moi!
Hienoa;tietokone penkkini istuin osa irtosi eilen osittain.Kai tässä on jokin paino raja kestävyyden suhteen :( Nyt se kippaa mua kyydistä jos vähänkin eteenpäin nojaan.

Olen muuten huomannu parin pvän aikana et maha kasvanu hujauksessa ja ekaa kertaa tuntuu siltä et nämä farkut joita olen käyttänyt on hieman tiukat reisistä.Onhan ostettuna ne mammafarkut,mut en tykänny niiden väristä etc enään..niin se mieli muuttuu :kieh:

Mulla on iltaisin kunnon ruoan jälkeen edelleen nälkä..tossa rintojen alla tuntuu nälkä kurisevan.Onko muilla näin?Onko kellään yks kaks ruokahalu kasvanut...mulla siis iltaisin näin..pvät menee normiin tapaan.

Hitto tuntuu et turvottaa käsiä.

Nyt idolsin tuloksia katsoon..
 
Pikana ennen kun idols-tuloslähetys alkaa :p

Painoarvio: Rakenneultrassa rv 20+4 oli 355g ja niin keskellä käyrää kun vaan olla voi! Kaikki muutkin mitat kulki ihan keskikäyrällä eli odotettavissa oikein keskikokoinen neiti :heart: Esikoinenkin oli rv 39 syntyessään 3330g ja 49 cm.

Hiukset ja kynnet: Kynnet on heikossa hapessa ja hiuksiakin putoilee tasaiseen... :( Mulle on aina sanottu, että hiukset lähtee imettäessä, mutta myös esikoista odotellessa pehko lähti harvenemaan jo odotuksen loppupuoliskolla. Alkujaan mulla oli kyllä paksu tukka, mutta saa nähdä jääkö enää tämän vauvan jälkeen mitään jäljelle...

Auramaria: Toivottavasti ei vakavammasta ole kyse! Meillä kattellaan kohdunsuun tilannetta vasta lääkärineuvolassa rv 26+

Uusi viikko taas! Nyt tuntuu, että menee nopeasti aika!

-ebbuliini ja neiti rv 23+0-
 
Niini harmailee
Heipskukkuu...

Nopsaan ennen koulujuttuja taas näpytellään :).

Auramaria hienoa homma että korjaantui se vikamitta! Onpa tosiaan ollut outo lääkäri jos on saanut 6cm liian ison mitan :eek: sehän on aika paljon! Toivotaan että muillekin vaivoille löytyy syy, eikös tavallinen pissatulehduskin voi aiheuttaa verivirtsaisuutta joskus. Tsemppiä :flower: !

Painoarviosta ja painosta muutenkin muksulle arvioitiin viikko sitten eli 23+4:kös se oli 650g painoksi.. Saa nähdä miten kehittyy tuo paino kun maha ainakin tuntuu kasvaneen kauheaa vauhtia. Parin viikon päästä mittaillaan taas sf-mitta, voihan se olla että jotenkin vaan kuvittelen kun painoa tulee muutenkin lisää :). Ruokahalu on kyllä edelleen.. hmm.. mittava :D , mutta "onneksi" maitoallergia vähän rajoittaa namin syömistä samoin ihan vaan nirsoilu ruokalajien kanssa, mikä on kyllä uutta mulle..
Käsittääkseni menee niin, että jos äiti lihoo tai syö paljon sokeria niin lapsesta voi tulla liian iso. Eihän niin varmaan ihan aina käy, mutta tuskinpa sitä painoa pelkästään turvotuksen takia seurataan. Onhan painon liiallisessa nousussa sitten muitakin miinuspuolia, verenpaine voi nousta ja muuta ikävää.

Liikkeistä Liikkeet ei kai välttämättä tunnu niin hyvin jos maha kasvaa nopeasti tai lapsiveden määrä lisääntyy, luin jostain artikkelista. Eli ei syytä huoleen mitä luultavammin :)! Kyllähän sitä alkaa kuulostelemaan, jos pieni on päivänkin vähän hiljaisempi.. Ja toisaalta kans silloin jos pieni vetäisee ekstrapitkän ja hyppivän jumpan.

Isyyden tunnustaminen Kyselläänkö siellä hyvinkin tarkkoja kysymyksiä..? Oon aina kuvitellut että se on pelkkä nimi paperiin-juttu.

Oli vielä jotain muutakin asiaa, mutta pääsi unohtumaan jo :xmas: sama pää kesät talvet ja vielä raskaanakin ;). Joka tapauksessa hyviä viikonloppuja kaikille!

Niini ja massuasukki 24+4
 
Päiviä!

Taas on sitten viikko täynnä ja uusi alkamassa. Kyllä tuo aika menee huimaa vauhtia. Sain aikaiseksi soittaa neuvolaan tukivyön kysely mielessä ja kauppaan joudun suuntaamaan... Ei ole heillä lainata. Tänään
en kaupungille kuitenkaan ole menossa ja huomenna suuntaan siskoni kanssa Naisday-tapahtumaan, joten täytyy vissiin kärvistellä viikonlopun yli. Millaista tukivyötä suosittelette?

Vakuutuspaperit on nyt kirjoitettu ja vauvavakuutus varattu. Hakemuksen käsittelyyn menee toki hieman aikaa, mutta mitään estettä myöntämiselle ei pitäisi olla. Tyytyväinen olen tekemäämme valintaan ja parempi ollakin... Sitoohan se meitä 20-vuotta, jos halutaan pitää lapsen vakuutusmaksut kohtuullisina (keskittämisalennuksen turvin).

Kuulin hieman edullisempaa 4D-tutkimusta tarjoavasta lääkäristä ja soittelin hänelle äsken... 120? jää itselle maksettavaa Kelan pienen korvauksen jälkeen, mutta mukaan saa dvd:n tutkimuksessa ja kuvat CD:llä tai tulostettuna. Hinta kuulostaa mun korvaan sen verran kohtuulliselta, että mieli tekee kovasti mennä... Täytyy neuvotella miehen kanssa illalla, vaikka tuloton nyt hetken aikaa olenkin. Jos vaikka synttärilahjastani oman puolikkaani siihen sijoittaisin, kun olisi niin kiva muisto.

Kynnet mulla on ihan hyvässä kunnossa, jopa paremmassa kuin ennen raskautta, mikä johtunee mun huomattavasti lisääntyneestä kalsiumin syönnistä. Nyt siis saan sitä vähintään tarpeeksi, joten kynnetkin on paljon vahvemmat ja kasvaa hyvin. Hiuksia lähti raskauden alussa paljon, mut mulla lähtee joka syksy... Nyt se karvanlähtöaika vaan kesti kauemmin. Uutta kyllä pukkaa ahkerasti tilalle, joten mulla ei sen asian kanssa näytä hätää olevan. Väri myös tummui alkumetreillä ja on pysynytkin aikaisempaa tasaisempana. Lucky me. Toivottavasti teillä hiuksia vähemmän tasaisesti menettäneillä korjaantuu tilanne ennalleen.

Lämmin kiitos kaikille tukena olleille! :flower: Ukki saatiin leikattua onnistuneesti ja nyt hän pötköttelee sairaalassa toipilaana. Toipuminen vie aikaa, mutta ennuste on entistä parempi... Vaara saatiin poistettua. Tällaisten asioitten murehtiminen erityisesti raskausaikana on todellakin raskasta... Voimia muille vastaavaa kokeneille ja läpikäyville!

Kohdunsuun tilannetta mulla katsottiin np-ultran yhteydessä (rv 12+0), kun se tehtiin alakautta. Sen jälkeen ei olla katsottu, mutta lääkärineuvolassa katsotaan. Sillon mulla viikkoja 28+4.

Kelallakin TAAS kävin eilen. Mä oon nyt juossu siellä melkein viikottain, millon minkäkin asian takia. Välillä joku juttu unohtuu ja pitää sit mennä uudestaan, joskus selviää soittamisella. Päätin aloittaa äippärahakauden jo 50 päivää ennen laskettua, joten kävin sitä jo jättämääni hakemusta muuttamassa... Ajattelin, että sama kai tuo, kun kotona kuitenkin olen ja ennen äitiyslomalle jääntiä olen tuloton päättyneen opintotukioikeuden vuoksi. Ahdistaa olla miehen elättinä, mut onneks tää on vaan väliaikasta. Makselen enemmän sit taas kun rahaa on.

Mitähän toi poikanen tuolla oikein puuhaa? Välillä tuntuu sellanen outo vibra alamasulla, joskus ihan häpyluun alla? Ihan ku yrittäis porailla tietä ulos. Tuntuu hassulle... Onko jollain samaa?

Mun pienokainen on alkanu harjotteleen pää alaspäin olemista... Tekee tuolla vielä kuperkeikkoja ja pätköttelee paljon vaakatasossa, mut välillä potkii ihan keskelle ylävatsaa. Tähän astihan mieliasento on ollut istuskella ja potkia mua masun sivulle. Kääntyis vaan, ettei tarvi myöhemmin muljauttaa. Mut on käännetty pariinkin kertaan, mut en tykänny... Käännyin takas (voi äitiparka), mut synnyin sentään pää edellä. Yhdellä tutulla käynnistettiin kuukaus sitte, ku vauva oli perätilassa.

Ootteko kokeillu kommunikoida vauvanne kanssa masun läpi? Mä joskus painan varovasti takasin potkun jälkeen ja sieltä tulee monoa vastaan. Siis painan hetken ja nostan käden (tai jätän lepäämään masun päälle) ja sieltä tulee potku vastukseksi. Ihana! :heart:

Jonina... Sulla tosiaan kuulostaa kummalle toi neuvolasysteemi. Vaadi ihmeessä pääsyä toiselle, että saat kaiken tarvittavan tiedon ja tuen... Toihan on terkkarilta selkeää laiminlyöntiä. Kai näistä jutuista on ihan laki. Toivottavasti pääset asiallisen palvelun piiriin pian.

Taas tuli tällainen pitkä sepustus... Nyt taitaa olla aika mennä kauppaan ja jatkaa sitten opintohommia. Mukavaa viikonloppua kaikille!

PikkuMyy-80 ja poikanen 26+0
 
Heissan..
Kuulumiset luin pikaseen,olikin kahlattavaaa!!!

MEillä oli kuin olikin se viikon Mökkiloma :LOL:

Tosiaan maanantaina saavuttiin perille,tiistaina eka muksu alkoi oksentamaan ja Maisalla oli jo maanantaista ollut räkänen ja tukkoinen nenu.Kuume nousi ja tyttö oli ihan veto pois.Lähettiin ukon kanssa kotiin ajamaan ja tilattiin aamuks lääkäri.Omalle korvalääkärille päästiin.Meillä jäi mun äiti muiden muksujen kanssa mökille,mun porukoilla oli viereinen mökki siellä.Onneks...

No,tulehdus korvassa oli ja sillä välin oli seuraava mukula ruvennut oksentamaan.Maisa aloitti kun mökille päästiin ja lakkas juomasta ja syömästä.Ruiskulla Osmosalia vaan.Mua sipisteli ja kipuili ja yöt nukuin todella kehnosti.Aina joku oksentamassa.Tänä aamuna alkoi taas yks muksu oksentamaan eli kaikki mukulat kävi oksutaudin läpi..

Nyt isännän kanssa täällä mietitään koska meille iskee.Maisa on tänään vähän syönyt kun kotiin tultiin ja juonut sentään.

Mutta niin harmittaa,oli iso mökki ja ihanat maisemat...Laskettelemassa oli sentään osa muksuista,miehen poika ei ees halunnut ja sen päivän oksensi.

Odotuksen muuten ois voinu unohtaa mutta Miska hakkas ja potki kyllä niin että ei voinut olla muistamatta häntä.

Tiistaina on neuvolalekuri,saa nähdä kuinka kohdunsuun tilanne on.Sappiarvot oli normaalisoituneet ja siis uskaltaa syödä vähän rasvojakin!!NAm!

Mutta nyt koitan purkaa romuja,ja niitähän riittää.... :\|

kata 27+0
 
:attn: Kreecherin "patistelemana" tulin minäkin välillä ilmoittelemaan hiljaiselostani. Jotenki on ollut niin laiska, ettei mitenkään jaksais kirjoitella vaikka juttuja olenkin käynyt aktiivisesti lukemassa.

Tämän päiväiset neuvolakuulumiset ensin. Painoa tullut nyt alusta jo 5,1kg. Edellisestä neuvolasta 900g/vko
:snotty: Uskoisit et pari kiloa on pelkkää turvotusta, kun on viime viikkoina paino heilahdellut tosi rajusti, sekä kädet, nilkat yms aika turvonneet. RR 130/90, mulle suht normaalit lukemat. Hb 137. Vauveli liikkui tosi aktiivisesti (potkaisi dobleria yms) ja syle kuului hyvin (148). Multa mitattiin sf-mitta ekaa kertaa, se oli sitten 30cm (27+0) :whistle: Neuvolan täti sanoi, et oikein hyvä lukema, mut kotona sit katseli äitiyskorttia ja huomasin et mähän menen ihan käyrien ulkopuolella!!! Kokemuksia / tietoa suuresta sf-mitasta? Onko jotain haittaa?
Sokerirasituksessa kävin maanantaina ja arvot olivat hyvät, joten diabetesta ei ole ainakaan puhjennut..

Mies ollut neuvolassa mukana kaikki muut kerrat paitsi tänään, sekä molemmissa ultrissa. Ens viikolla alkaa perhevalmennus, johon mennään myös yhdessä. Meillä mies on halunnut aina kaikkeen mukaan, kun kyseessä olen molemmille esikoinen, eli kaikki on vielä niin uutta ja ihmeellistä =)

:wave: Isyydentunnustus täälläkin edessä. Itselläni ei ole vielä mitään tietoa koko käytännöstä. Sen verran vaan mitä olen teidän kirjoituksista lukennut. Koska se muuten pitää tehdä?

Hassu mulle sanottiin et ennen sokerirasitukseen menoa pitäisi olla 12h syömättä ja juomatta, voi tietenkin olla paikkakunta / maa kohtaisia eroja.. Meille tulossa esikoinen, ja pinnasänkyä ei olla vielä hankittu. Meinattiin hakea jossain kohtaa Brio Basic n.120euroa (hyvät värivaihtoehdot ja säädettävä pohja).

Vauveli tais äsken taas kääntää kylkeä, kun koko maha hypähti :heart: Joskus tuntuu et siellä on joku adhd-jättiläinen, kun liikkeet tuntuu tosi selvästi ja usein. :LOL: Noh, ihanaahan se vaan on kun tuntee monta kertaa päivässä pikkuisen liikkeet!! Mulla ei kyllä tuota Pikkumyyn kuvailemaa "vibraa" ole häpyluun alla tuntunut, mutta kuulostaa kieltämättä mielenkiintoiselta :LOL:

Hyvää viikonloppua kaikille kesämassuille ja pienokaisille!!!

-Tähtitaivas & 27+0-
 
pikkumyy-80 mäkin olen menossa naisday tapahtumaan, mut näillä näkymin vasta sunnuntaina et ei taideta vahingossa törmäillä. =)

mulla on kyllä tuntunu aina välillä sellasta et ihan kun joku olis laittanu masussa tehosekoittimen hetkeksi päälle, mitä lie sit on.

Tänään oli neuvola lääkäri käynti ja saan nyt sitten olla töistä poissa. kyllä mä täällä olenkin jo tarpeeksi tapellut. on kyllä ihan puulla päähän lyöty olo kun ei moneen vuoteen oo ollu tällasta tilannetta ettei mene töihin.

toi mun sappivaiva on kyllä raivostuttava kun oireilee ihan joka päivä, eikä siihen oo mitään apuja, täytyy vaan karsiä kaikki nyt mitä tulee vastaan. on ihan sellainen olo et ois tennispallo oikean rinnan alla ja sit särky heijastuu kylkeen ja selkään.
:( :(

mut ei nyt muuta

Hani ja Samppa 26+4
 
Heip!

Mä oon ainakin harrastanut "kommunikointia" masuvauvan kanssa. Iloisesti potkaisee takaisin, kun tönäisee neidin ollessa hereillä. =) Muiden kuin minun käsilläni tuntuu olevan päinvastainen vaikutus, kun yleensä vauva menee ihan liikkumattomaksi, kun joku muu (yleensä mies) yrittää tunnustella potkuja...

Isyyden tunnustamisesta: Meille tuli postissa kutsu isyyden tunnustamiseen pian pojan syntymän jälkeen. Siellä sitten lastenvalvoja kysyi milloin ollaan alettu seurustelemaan ja milloin muutettu yhteen. Ja tosiaan että onko muita isäehdokkaita. En nyt muista millä sanoin tätä kysyttiin, mutta ihan korrektisti kuitenkin. Sitten lastenvalvoja selvitti lähinnä miehelle, mikä merkitys isyyden tunnustamisella on (lapsen perintöoikeus ym.) Lopuksi niitä nimiä pistettiin yhteen sun toiseen paperiin ja se oli sillä selvä. Niin ja vielä että se tunnustaminen piti olla tehty ennen kun lapselle voi antaa isän sukunimen! Eli pappi pyysi nähdä ne isyyspaperit, kun täytettiin nimipapereita ennen ristiäisiä.

Katallahan oli oikea extreme-mökkiloma! Toivottavasti teidän perhe voi jo paremmin!

Hanille oikein rauhallista sairaslomaa!

Oma napa: Välillä vähän supistelee, luulisin. En erota sitä paljon kuulutettua vatsan kovettumista, kun masu on koko ajan ihan pinkeä. Mutta semmoinen tukalahko, puristava tunne tulee ja menee hetken kuluttua ohi. Raudan syöminen on tällä kertaa tehnyt vatsan kipeäksi, ja muutenkin on semmonen kurja vetämätön olo, ilmeisesti hb on vieläkin liian alhaalla. Kaiken pahan lisäksi kipeä takapuoli ja aina vaan isompi masu tekee koko ajan liikkumista vaikeammaksi. Valitusta ja narinaa... Helpottaa kun ajattelee, että kesällä nää kaikki vaivat palkitaan!

-ebbuliini ja neiti rv 23+1-
 
Omaa napaa taas...

Äityispäivärahapäätös tuli jo tänään, vaikka vein hakemuksen Kelalle vasta tiistaina?!
Kerrankin nopeaa toimintaa sieltä suunnalta! :flower:

Antibioottikuurin määräsi tänään tk:n päivystävä lääkäri, kun kolmen viikon flunssan jälkeen sain poskiontelotulehduksen! :headwall:
Toivottavasti tämä räkäisyys nyt vihdoinkin helpottaa...

Supistuksia tulee päivittäin, varsinkin kun on kova pissahätä tai kun kumarassa puen lapsille ulkovaatteita.
Onneksi kivuliaita supistuksia ei ole tullut, mutta lähes joka aamu vatsakramppi yllättää, kun yritän nousta sängystä ylös. Auts! :x

Pikaisesti tämmöiset kuulumiset... Öitä!

Riina-Niina ja satuaarre 25+3
 
Hei!
Pikaisesti ennen töihin lähtöä kysyn apua/neuvoa!

Eilen (töiden jälkeen)kun bussilta kävelin kotiin tuli mahan oikealle puolelle alas kamala kipu.jouduin pysähtyyn parin askeleen välein koska tuo tunne kasvoi jos ois kävelly..se alue oli ihan kuin kauttaaltaan kipeä/paineen tunteen alainen...
sitten yöllä käänsin kylkeä niin samassa kohtaa alkoi poltto joka kesti muutamia sekunteja-tuntui kyl pidemmältä..niin ikävä tunne..

vauva potkinu kyl reippaasti illal, yöl ja nyt.
Onko noi poltot supistuksia?Mulla ei ole tuntunut mitään supistuksia ennen..ainakaan kipuja/polttoja.maha toisinaan ehkä kovettunut,mut siihen jäänyt.
Pitäskö olla huolissaan kun tollasia tuli?Vai kasvaako maha tollein paikoittain kivuliaasti?
Neuvokaa tietämätöntä :ashamed:

rv26+1 menossa
 
Vielä täällä terveenä,viimeinen muksu siis sairastui eilen ja koko automatkan oksensi...Nyt jännäillään että tullaanko ukkelin kanssa myös tautisiks!!

Tuosta oikeenpuolen masukivusta Pompula...
Sanoisin että tarkkaile asiaa,onko sulla umpilisäke vielä tallella?
Sillä jos on se voi ruveta oireilemaan ja silloin se pitää leikata.Mulla esikoista oottaessa leikattiin umpilisäke viikolla 21.
Se oli oireillut jo vuosia,aina tuli sellasia kovia kipukohtauksia jotka kesti n.30 min kerrallaan,joskus pidempään.
Raskaus ärsyttää tuota umpilisäkettä kohdun kasvaessa ja jos jo valmiiksi ärtynyt umppari se voi tulehtua pahastikin.

Suuresta sf mitasta...Kannattaa pyytää lisätutkimuksia,kokemusta ei ole mutta voi olla oire jostain isommasta.Esim lapsivettä liikaa ja syy miks sitä liikaa,on hyvä tutkia.

Isyyden tunnustus..
Maisasta käytiin ja tuoreessa muistissa siis.Mentiin viime kesävä naimisiin ja toivoin sossussa että oltais jo menty aiemmin.Mulla oli tosi epämukava olo,tapaamisia kyseltiin ja koska yhteenmuutettu,onko äiti varma että lapsi isän ja onko isällä epäilystä ettei olisi isä.
Nainen oli tosi virallinen ja se ehkä teki tilanteen tukalaksi.
Tuli tunne että ois pitänyt jotenkin todistaa että on se tän miehen lapsi!!!

Mulla oli muutenkin epämukava olo,tisut oli ihan täys maitoo ja tyttö vikisi sylissä..
Kesäkuuma ja hb alhainen ja tuntui että pyörryn juur!

Jaahas muu sakki heräs,siis Maisa!
mentävä

Jihuu,Miska on käntynyt pää alaspäin!!!

27+1
 

Yhteistyössä