~KesäMassut 2007~

Melkein joka päivä käyn lukemassa teiän juttuja mut en vaa ite saa aikaseks kirjottaa.
Mulla on pahoinvointi menny pois =) ,aamusin on huonoa oloa mut muuten ei ollenkaan. Väsymystäkään ei enää sillä tavalla ole,aamulla vaan nukuttais kun tulee valvottua aika myöhään. Luulin jo ettei se pahoinvointi mee ollenkaan ohi mut meni se sittenkin. Ruokahalu ei kuitenkaan ole sellanen kun normaalisti ja syön kyllä liian vähä mut ei vaan maistu. Ei huvittais yhtään tehä kotona ruokaa ja aina samoja ruokia kun en keksi mitään uutta. Hyviä ruokavinkkejä otan mielellään vastaan vaikka tää ei mikään ruokapalsta olekaan. 16.1. on rakenneultra,viikkoja silloin 20+1. Vauva liikkuu tosi paljon ja on jo jonkun aikaa tuntunu liikkeet myös masun päältä,ei aina mut silloin kun oikein kovasti potkii. Masukin on jo mukavan kokonen,yhtään kuvaa ei olla viel otettu.
Äitiysvaatteita olen etsinyt tai lähinnä housuja mut en ole löytäny vielä sellasia jotka ois tosi kivat päällä. Noita äitiysfarkkuja olen käyttäny ja on mulla parit edellisillä kerroilla ostetut housut mut ne ei oo kovin kivoja päällä,tuntuu viel aika isoille.
Uikkareita en aio ostaa kun en käy uimassa,käytän sitte bikineitä jos tulee aikasin lämpimät ilmat. Esikoinen syntyi kesäkuun lopussa ja vasta heinäkuussa tuli oikein lämmintä.
Turvavyönalentajastakysyisin teiltä kellä se on että kuinka hyvin se tarra pysyy kiinni? Ite ostin käytetyn huuto.netistä ja se tarra ei kovin hyvin enää tartu.
Nyt pakko syödä jotain tulee muuten huono olo.
NallePuh rv19+1
 
Hei taas!
Kivan aktiivinen pino meillä! Toivoisin kanssa taustalta hiljaa seurailevien pinolaisten välillä kertovan vaikka edes että mukana ollaan ja kaikki on kunnossa =)

PikkuMyy (ja muutkin takamukseni kivuista kiinnostuneet :D :whistle: ): Tänään lääkäri oli sitä mieltä, että kipuni johtuvat ehkä lihasten kiinnikekohtien tulehduksesta. Verikokeiden jälkeen sanoi, että crp ja senkka on ihan vähän kohollaan, mutta eivät merkittävästi. Tänään meinasi, että ne kohonneet arvot johtuisivat kuitenkin tulehdustilasta... Raskauden takia ei halunnut lääkkeitä "varmuuden vuoksi" määrätä. Uusiin verikokeisiin pitäisi mennä n. kuukauden päästä ja niiden perusteella sitten jatkotoimenpiteitä. Jos ei kipu sitten kovasti pahene ennen sitä.

Pepsukka: Mulla ei ole pahoinvointia ollut enää muutamaan viikkoon, mutta maha tulee tosi herkästi kipeäksi. Melkeinpä kaikesta mitä syön. En tiedä onko se raskaus vai mikä kun mahaa ärsyttää...

Rakenneultraan pääsen vasta YLI kuukauden päästä :headwall: Taas näitä pinon perimmäisen kirouksia... Siihen asti täytyy pitää jännitystä yllä teidän muiden ultrauutisia lukemalla =) Meillä mies pääsee ultraan mukaan, jos vaan saadaan pojalle hoitaja siksi aikaa. Np-ultrassa mies oli mukana myös, ja sen jälkeen vasta uskoi, että toinen on oikesti tulossa. Keväisen keskenmenon vuoksi oli aika skeptinen tämänkään raskauden jatkumisen suhteen.

Hiiviö: Mulla tuntuu liikkeet kanssa erilaisina kuin esikoisesta. Esikoinen mupelsi alussa oppikirjamaisesti "kuplimalla". Tästä en ole vielä yhtään kuplaa tuntenut, sellaisia epämääräisiä hentoja muljahduksia ja töytäsyjä vaan, enkä niitäkään kuin silloin tällöin hiljaa istuen tai maaten. Esikoisesta en kyllä "kuunnellut" ekoja liikkeitä niin tarkkaan kuin nyt, joten ehkä ne selkeät ja pitkään tuntuvat kuplinnat on vasta tulossa. Esikoisesta ne tuntui säännöllisesti rv 16-17 lähtien.

Pompula: Osanotto suruusi :hug: Koitahan jaksella!
Mutta myös onnittelut uudesta kodista!

-ebbuliini rv 15+5-
 
Noniin,tuli syötyä ja lueskelin uudestaan mitä täällä on kyselty ja laitoin ylös että muistan mihin piti vastailla.

Äitiysloman alotan luultavasti 50 päivää ennen. Minäkin jään hoitovapaalle joten ei haittaa vaikka äitiysloma loppuu aikasemmin ja koska saan minimiäitiyspäivärahaa niin aikasemmin sitte tulot nousee kun alan saamaan kotihoidontukea. Esikoisesta sain saman verran äitiyspäivärahaa sekä kotihoidontukea+kuntalisää.
Makeutusaineista ei ole mulle sanottu neuvolassa mitään mut monesta paikasta olen lukenut että aspartaami ja asesulfaami k on sallittuja,ite en light limsoja ja mehuja juo koska inhoan niiden makua,muutenkin aika harvoin tulee limua ostettua. Cocista kyl tekee nyt useammin mieli.
Linea negra tuli esikoisesta napaan asti mutta en yhtään muista missä vaiheessa,nyt ei ole tullut vielä mitään. Ja olen tosi vaalea.
Sukupuoli olisi ihan kiva tietää jos rakenneultrassa sanovat. Olin ajatellut meneväni siihen 4D-ultraan mut voi jäädä menenmättä kun ylimäärästä rahaa ei ole. Kaksosia kun odotin olin laittanut rahaa sivuun ja ajankin ehdin jo varata mutta eipä sitten enää ollut aihetta sinne mennä. Kohtahan se pitää päättää jos aion sinne mennä. Ja kyllä mies tulee ultraan mukaan,pääsee töistä lähtemään ja nyt aika osukin niin että ultra on aamulla ja mies menee iltavuoroon,anoppi ottaa pojan siks aikaa. Enkä kyllä suostuis ilman miestä ultraan menemään!
Mua kans ahistaa vatsan lääppijät,en voi sietää!! Esikoista kun odotin ei ketkään vieraat tullu koskemaan,yks miehen kaveri olis halunnu kokeilla mut ajatus eto niin paljo et jouduin "juoksee karkuun" kun kännipäissään ei tajunnu et mun mahaa ei kosketa! Ei haittaa jos siskot ja kaverit koskee. Mies ja poika tietysti saa koskea,poika onkin tosi innoissaan aina kokeilemassa kun sanon että nyt vauva liikkuu =)
Rinnatei ole enää kipeät,nännit ehkä pikkasen.
Esikoisesta mulle tuli raskausarpiamahaan ihan loppuvaiheessa. Rasvaan kyllä aina suihkun jälkeen itteni,ihan siis muulloinkin kun raskaana ollessa. Nyt kutittaa jalkoja ja mahaa tosi paljon ja nahka ihan irtoilee,pitää varmaan ostaa vauvaöljyä tai sitä aqualan öljyä jos auttais paremmin.
Mulla liikkeet tuntuu samanlaisilta kun esikoisesta,alussa kuplintaa ja aika äkkiä sellasia muljahduksia ja samaan aikaan alkoin tuntumaan kun esikoisesta rv16.
Alkoholittomia viinejä olen maistanut,punaviini oli pahaa,ihan mehua,mut kuohuviini oli ihan ok. Valkoviiniä en ole maistanut.
Hani:tosi törkeää käytöstä pomolta!! Sinuna hakisin lisää saikkua.

Nyt lähen pojan viereen nukkumaan,mies on töissä. Pitää varmaan soittaa huomenna yksityiselle aika kun poika on kipeä ja sanoo kun kysyn että sattuuko johonkin nii näyttää vasenta korvaa ja poskia. Perjantaina oli kuumetta 38 ja muina päivinä 37 ja kova yskä ja nuha. Onneksi on Tapiolassa vakuutus niin pystyy käyttämään yksityisellä. Vauvalle otan myös vakuutuksen,pitäs vaan paperit täyttää ja lähettää.

Hyvät yöt!
 
Moikka pitkästä aikaa...en vaan oo ehtinyt koneelle....vaikka oon ollutkin saikilla...vielä tää viikko...ja maanantaina alkaas työt taas...toivottavasti pystyy olemaan siellä!! Pahoinvointi ajoittuu enää aamuun...päivät ja illat menee hyvin...kun vaan muistaa syödä!!!

Niin ihanaa mullakin alkoi muutama päivä sitten tuntua jonkinlaisia muljahduksia ja kuplimisia vattassa...oisko niitä odotettuja vauvan liikkeitä..viikot nyt 17+3 Voi kun lisääntyisivät että tietääs varmuudella onko nää nyt niitä...;) niin tietääs että vauvalla kaikki kunnossa masussa... :heart:
Neuvola ens viikolla keskiviikkona ja rakenneultra vasta 5.2. *odottaa aina niin näitä käyntejä että saa kuulla sydänäänet tai nähdä ultrassa vauvan* Tälläinen panikoija kun on... :whistle:

Hyvää keskiviikko päivää kaikille odottajille!!!
:hug:
 
Täällä jälleen väsyneenä ja pääkivusta kärsivänä... Neitsikat herätti pariinkin kertaan loputtomalla huudolla, vaikka painoin tyynyä korvalle. Että kiukuttaa!!! Tekis välillä viskata ne kiljukaulat parvekkeelle, mut eihän sitä voi kun ovat lopulta niin sulosia. Näissä tilanteissa sitä ihmettelee, miten on tullut edes harkinneeksi toisen parin hankkimista... Mitä se huuto sitten on!? No, oma valinta, joten pitää keksiä hellävaraiset konstit hiljentämiseen... Kaikkea tarvittavaa häkistä kyllä löytyy, joten ei ole puutoksista kyse.

Mulla Hiiviö myös toi masurevähdys, kun aivastaa... Tosi ilkeä tunne, joten yritän vaimentaa sitä tukemalla masua. On siitä vähän ollut apua.

Liikkeistä... Mulla tosiaan alko tuntumaan aikaseen, vaikka istukka onkin edessä, ja nyt niitä vaikuttais tuntuvan muuallakin kuin siellä toisella reunalla. Se elohiiri on osuva kuvaus, vaik onkin epäsäännöllisempi nykytys... Ja sit töytäisyjä, kuplintaa on vähemmän. Tuntuu siis myös toisella sivulla ja alavatsalla, ei kuitenkaan jokapuolella vielä. Viikolla 16 siis tuntu ekat hennot, eka potku Tapanin päivänä ja vajaata viikkoa myöhemmin säännöllisemmin. Viikonloppuna huomasin siis ekan kerran liikettä toisessa kohtaa. :D

Makeutusaineista... Multa ei ainakaan terkkari aspartaamia kieltänyt, mut suositteli kyl säännöstelemään. Mulla kun on tuota painoa, niin sanoi lightjuomien olevan sokerisia parempi vaihtoehto. Nyt juon janooni vettä, kun ei aiheuta enää huonoa oloa... Mehut on sit sellasta hemmottelua joka aamuista tuoremehua lukuun ottamatta.

Mä kans herään yöllä ku pissattaa, mut vaikka liikkuminen tuntuu sillon pahalle, yritän sinnikkäästi löytää hyvän asennon pitkittääkseni aamuun. Se nukahtaminen kun on sit kovin vaikeeta. Joskus kyllä nousen parikin kertaa, jos tuntuu häiritsevän nukkumista (oon sillon kyl jounu ilta-aikaan normaalia enemmän). Myöhemmin kuitenkin joutuu ravaamaan jatkuvasti, joten yritän totuttaa rakkoni pitempiin väleihin.

Painajaisia nään myös ja paljon. Aihe vaihteleva, mut liittyy usein pelkoihin (vaikka en tiedostais) tai johonkin vanhaan inhottavaan juttuun esim. riitoihin tms. Kai ne on sit asioitten alitajusta käsittelyä. Seksiunet on sit toinen yleinen aihe, mut niitä ei voi painajaisiks sanoo... Tosin halukkuus vois enemmän painottua tänne valvetilan puolelle.

Moonlight-80... Jos se sokeri on colassa se taikasana pahoinvointiin, niin miks just cola? Onhan sitä sokeria ihan samalla tavalla muissakin limsoissa. Sitä kofeiinia mä siis enemmän mietin... Mut se nyt ei vissiin ole varsinaisesti terveydelle haitallinen, eli aiheuttaa vaan sitä riippuvuutta. No, mene ja tiedä... En ole erityisemmin perehtynyt. Omalla kohdalla oon muuten pohtinu tuota Pepsiriippuvuutta, kun ei mulla mitään tarvetta kahviin ole... Ei mene mun ymmärrykseen.

Myötätunnot sulle Pepsukka! :hug: Ei ne miehet aina ymmärrä näitä meidän aivotuksia ja hormoonien vaikutuksia, kun eivät ite sitä koe. Käsittääkseni ei o mitenkään harvinaista, että raskaudesta iloitseminen on vaikeaa, vaikka lapsi onkin toivottu. Käypäs etsimässä vaikka Googlella, jos löytyisi tietoa ja apua... Onko sulla masennusoireita? Ootko puhunut tuntemuksistas neuvolassa? Tässä yks linkki, jos haluut käydä vilkasemassa: http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=disA&id=81&catid=5
Miehen tuli olis nyt sulle tärkeetä, joten koita keskustella tai vaikka kirjottaa ajatuksistas... Toivottavasti saat tukea ja tilanne helpottaa. :hug:

Aika monipuolinen sivusto muuten toi http://www.lastenporssi.fi/

Pompulalle tiedoksi, että tuttua on... Mies on alkanu viihtymään vähän liikaa joko koneella pelaamassa tai sit on nenä kiinni kirjassa. Sit tulee valitusta, jos mä puuhaan muuta enkä huomioi (=koko ajan kerkee keskittyä kuuntelemaan tai halimaan tms). Oon yrittäny muistuttaa huomiontarpeesta (ihan jo sen takia, jos odottaa jotain tapahtuvan makuuhuoneen puolella), mut on kuulemma aikaa pelata, kun mulla on muuta puuhaa. Ei siinä muuta, mut noi pelit ja kirjat vie sen huomion niin, ettei tajuu yhtään mitä ympärillä tapahtuu. Apua kotitöihinkin kaipaisin... Kaupassa voin kyl käydä ja keittiön hoitaa, mut siivouksessa sais tehdä oman osansa. Se sit helposti vaan jää, kun mä en ehdi / jaksa kaikkea... Mitäs se tarkottikaan se oma-aloitteisuus? Miehet! :headwall: Saa välillä vääntää useamman rautalangan, ennen ku jotain tapahtuu. Eli koitetaan pysyä sitkeinä... :D :headwall: \|O

Ja Ebbuliinia lainaten: Pompula: Osanotto suruusi :hug: Koitahan jaksella!
Mutta myös onnittelut uudesta kodista!

NallePuh... Mä kans tuskailen välillä ruokajuttujen kans, kun haluis tehdä nopeeta, edullista ja hyvää. Mites olis vaik tortillat valinnaisella täytteellä? (Edullisuus on tosin työn takana, mut onnistuu aika hyvin.) Tai sit vaik jotain lihapataa tai peruslaatikkoruoka muunneltuna. Olisko Valion ja yms sivuilla hyviä? Se reseptien kirjottaminen kun on aika työlästä... :ashamed: Johonkin tiettyyn olis helpompi vastata eli siis esim. hyvä laatikkoruoka tai helppo piirakkaohje tms. Googlettamalla löytyy varmasti jotain kivaa.

Ebbuliini... Lienee niitten lihasten kiinnikekohtien kans sama, ku lihasten kans... Eli jos pahasti on pitkään jumissa, niin tulehdusta tulee ja sillon ei hierontaa suositella. Kokeile kylmähoitoa (Ah miten houkutteleva ajatus pitää kylmäparistoa takapuolessa... :LOL: Sori, mielikuvitus laukkaa väsyneenä.) Siis tällasia on mulle fysioterapeutti / hieroja jutellu. Ei mua kyl erityisemmin sun peppu kiinnosta, mut kun samoja vaivoja on... :LOL:

Tää hepuloitsija menee nyt syömään... Palataan. :wave:

PikkuMyy-80 ja poikanen rv 18+5
 
Ei Hemmetin hemmetin hemmetti!!!!!

Pitkä tekstini katosi bittiavaruuteen koska en taaskaan muistanut tallentaa :headwall: :headwall: :headwall:

Tässä siis lyhennettyä versiota;

Selvisin siis luomenpoistosta hengissä ja ihan turhaan jännitin koko hommaa, ei tuntunut oikeastaan muutoin kuin tikkien laitto. Nyt on vaan hassu, kun oikea käsi on ihan puuduksissa, niinkuin olisin maannut sen päällä (pahoittelut siis kirjoitusvirheistä :D ).

Verta tuli aika roimasti, mutta se on kuulemma ihan normaalia, koska luomi oli tossa ihan oikean rinnan sivussa, missä sijaitsee paljon verisuonia yms.

Tikit pääsen poistamaan ensi perjantaina ja kahden viikon päästä perjantaina lääkäri soittaa tuloksista, kun tutkimustulokset on tulleet.

Noista light limuista ja makeutusaineista kun on ollut nyt juttua, niin mulle kanssa neuvolassa sanottiin että a:lla alkavat ovat hyviä, kun taas s:llä alkavia pitää välttää... Sen takia en ole Cokis lightia juonut nyt ollenkaan, koska uutena makeutusaineenahan on sukraloosi...
Pepsi maxissa mun mielestä vain a:lla alkavia makeutusaineita ja sitä siis juonut limpparihimooni tyytyväisenä... Vai ihanko hakoteillä olen ollut..?

Pitäisi varmaan vai tyytyä kivennäisveteen ja tavan Fantaan, niin ei tarvisi päätään näilläkään vaivata, mutta välillä vaan hampaita oikein kolottaa kun tekee mieli pepsiä :p

Mä en nyt ole tota kahvinjuontiakaan aloittanut uudestaan, muutaman kupin olen kylässä juonut, mutta ei ole oikein maistunut enää, kun niin kauan oli juomatta kun ei silloin alussa maistunut yhtään. Aika hassua, koska aiemmin olin oikea kahvinarkki.

Tänään on ollut taas superhiljaista vauvan osalta, mutta ehkä hän taas illan mittaan innostuu. Olen meinaan pistänyt merkille että iltapäivällä/illalla on paljon aktiivisempaa, vaikka aamuisin muutaman kerran jo yllättänytkin.

Kyllä mua aina tälläisinä hiljaisina päivinä heti vaivaa että onkohan kaikki hyvin, mutta pitäisi vaan aina sitten muistuttaa, että toinen on niin pieni vielä ja keskittyy kasvamiseen ja nukkumiseen tai sitten on niin mutkalla että potkii jonnekkin selkään päin, ettei niitä tunne.

Munkin varmaan pitäisi sitä masukuvaa kohta laittaa rohviiliin, kun vaan saisi aikaiseksi. Kyllä tässä jo selkeä ja aika iso massu on jo, kaikesta ylimääräisestäkin kerroksesta huolimatta (tai ainakin kuvittelen niin :D ). Jos sitä vaikka ensi viikolla koettais sitten.

-Hiiviö & Elvis 17+3-
 
Täällä taas..

Hui, tänne oli tullu hirmu paljon tekstiä taas lisää!

Pompula, osanotto myös multa :(. Mutta tosiaan onnittelut myös asunnosta, varmaan mukavaa päästä miettimään huonejärjestelyjä ja kaikkea! Tuleeko teille muuten erillinen lastenhuone? Meillä on aika ahdasta, mutta eiköhän sitä jotenkin mahduta :).

Oman navan juttuja: Rakenneultra oli ja meni, kaikki massussa hyvin :heart: . LA pysyi samana. Oli kyllä vähän pettymys, kun kuvaa piti seurata monen metrin päästä sellaiselta vanhalta monitorilta, ja lääkärillä oli ilmeisesti niin kiire ettei hirveästi ehtinyt juttelemaan. No, vauveli vain nukkui koko ajan jossain niin alhaalla kuin vain kohdussa nyt pääsee, käänteli vain päätään ja huitoi käsillä kun ultraaja koetti saada päästä vähän parempaa kuvaa. Päänsä se (siis vauva, ei ultraaja, heheh) oli nimittäin tunkenut jonnekin kohti lantioluuta, ihan nurkkaan :). Oonkin huomannut, että se tykkää nukkua tuolla alhaalla (tuntuu kovempana pallukkana massussa, lähtee liikkeelle kun herättelee). Hassu pieni, kai just tuossa paikassa on sitten turvallisemman oloista kuin muualla :). Sukupuolta kysyttiin, lääkäri arveli ensin itsekseen että tyttö olis tulossa, mutta muutti sitten mieltään. Tosin en tiedä kuin paljon pitäisi luottaa lausahdukseen "kyllä siellä taisi vehkeet vilahtaa" :LOL: . Seuraava neuvolakerta onkin sitten vasta 15.2., silloin saadaan jo Kelan lappuja tukia ja äitiyspakkausta varten täytettäväksi :).

Nyt täytyy tunnustaa etten enää muista mitä piti vielä kirjoittaa.. No, pitää lisäillä sitten myöhemmin. Anteeksi, tekstistä tais tulla nyt vähän lennokasta ja erittäin hymiörikasta :).. Väsymys vetää nyt vähän ylikierroksille meikäläistä, päikkärit olis kyllä ehdottomasti paikallaan!

Niini ja massuasukki 17+1
 
Heippa hei!

Oi, eka rakenneultrauutinen! Aika luotettavalta tuo "vehkeiden vilahdus -lausunto" kuulosti juu... :LOL:

Mulla on toi kahvinjuominen tyssännyt melkein kokonaan jo esikoista odottaessa. Kahvi närästi silloin ihan älyttömästi, saattoi kyllä johtua määrästä... Lähes pannullinen sitä taisi upota päivittäin. Mutta silloin kun lopetin, en ole juuri muuten kahvia juonut kuin joskus kylässä tai jos mielenhäiriö iskee... Toissapäivänä tuli ihan pakko saada maitokahvia! Ihan oli hyvää. :)

Painajaisia en ole nähnyt, mutta vauva- ja synnytysunia kyllä. Pari yötä sitten kävin unessani ultrassa ja siellä näkyi pippeli! Oli yllättävän hyvää kuvaa, kun kasvonpiirteetkin erottuivat... :D

Jos tuntuu hankalalta keksiä ruokia, niin kokeilkaas tätä:

http://www.finfood.fi/finfood/ff2.nsf/viikonruokalista?openform&cat1=Ruokaohjeet&cat2=Viikon%20ruokalista

sieltä voi klikkailla haluamiansa vaihtoehtoja ja kone sitten ehdottaa ruokalistan koko viikoksi. Ja jos joku yksittäinen juttu ei miellytä, voi pyytää konetta arpomaan ko. päivälle uuden ruuan.

Mulla on tän kolmannen masuvauvan liikkeet olleet selvästi voimakkaampia kuin aiemmissa raskauksissa. Mieskin on jo muljahduksia tuntenut mahan päältä, vaikka aiemmin meni pitkälti yli puolenvälin ennenkuin mies tunsi mitään. Tai sitten on vaan mieskin jo oppinut, että miltä sen kuuluu tuntua.

Omaan napaan ei mitään uutta. Neuvolaa ja ultraa odotellessa...

Kreecher ja Saara-Antero 17+5
 
Hei vaan kaikille!
Päivittäin olen pikaisesti käynyt teidän juttujanne lukaisemassa. Maanantaina oli paluu arkeen eli työt kutsuivat. Joka ilta olen ollut niin kuoleman väsynyt. Kaikille tämä on taas uusi tilanne ja nuorimmainen on kanssa ihmeissään, kun joka aamu äiti raahaa jonnekin vieraaseen paikkaan eikä enää saakaan olla äidin kanssa kotona.
No onneksi ei tarvitse kauan töissä olla, kun taas saa jäädä kotiin.
Olen kyllä miettinyt että 30 vai 50 päivää ennen.. edellisestä jäin 50 päivää ennen ja en montaa päivää ehtinyt kotona olla, kun oli edessä synnytys... toivottavasti tämä pysyisi mahassa mahdollisimman pitkään.
Rakenneultra on meillä 6.2 ja sitten tilasin sen 4d ultran myös. Ei vaan millään jaksaisi odotella noita. Ensi viikolla on sitten vihdoin ja viimein neuvola, kun viimeksi olen ollut marraskuussa.
Oikein mukavaa viikonjatkoa kaikille kesämasuille... nyt täytyy lähteä kotitöihin niin kauan kun on edes vähän voimia jäljellä... sitten muksut unten maille ja itse äkkiä sänkyyn vällyjen alle... \|O
 
Kiitos kaikille kommenteista tuota vatsan taputtelu juttua koskien ja kiva :D huomata etten ole turhan herkkis, kun en vaan voi sietää sitä!

Donsku: Joko-joko? Ultra uutisia täällä odottelee joku... :whistle: Itsellä ultra 22.1. Suonen vetoon kannattaa kokeilla magneesium valmistetta, niin ja sitten villasukat yöksi jalkaan.Tuttu raskaus vaiva mullekin.

Hiiviö: Kaikki muu vielä menee mutta noi väsymykset on ihan hirveitä ja niin totaalisia, eikä edes kahvia saata juoda

:x koska siitä tulee paha olo ja närästys.

Äitiysloman olen ajatellut aloittaa 30 päivää ennen, eli mitäs se nyt tekee? Toukokuun alkupuolella ;) Ihanaa!!!!

Töissäkin asiakkaat on alkaneet vähän huomautella (jos ei nyt suoraan mulle) äänekkäästi muka keskenään keskustellen raskaana olevien vatsoista. En piruuttanikaan mene paljastamaan ellei joku kysy

:D Onpahan jotain sisältöä niidenkin päivissä spekuloitavana että onko toi- vai eikö toi oo vai onkse vaan lihonu....

Nyt ei irtoo muuta kirjoitettavaa, oli varmaan paljonkin kommentoitavaa, mutta enpähän nyt muista. Lieneekö alkavaa RaDe:a (raskaus dementiaa)?

tinzu ja tyyne 18+4
 
Kuulumiset ultrasta: Hyvin meni :heart: !
Kaikki oli siis kohdallaan, vauveli raapi siellä päätään ja potkiskeli. Pituutta on nyt n. 20cm, ja esim. jalkaterä oli 3cm. Jalasta saimme hienon kuvan varpaineen kaikkineen!! Laskettua aikaa ei siirretty, vaikka reisiluun perusteella viikkoja olisi jo 20+3.
Mies oli mukana, kun pääsi töistä hyvin livistämään. Muutenkin mukavaa siltä varalta, että uutiset eivät olisikaan olleet hyviä.
En ole tehnyt vielä mitään vauva-aiheisia ostoksia, mutta tänään meinasin jo hankkia jotain pintä alennusmyynnistä. Tuli sitten kuitenkin kranttu olo kaupassa, enkä kelpuuttanut mitään! Outoa!
Ai niin, vielä sen verran sukupuolesta, että ei kysytty, eikä kätilö maininnut koko asiasta sanallakaan.

Sellainen kysymys vielä, että syökö kukaan magnesiumia suonenvetojen ja kramppien takia? Itselläni pohkeet kramppaavat jo sen verran häiritsevästi, että ostin hetken mielijohteesta Prismasta purkin pillereitä (Magnesium + muutamaa B-vitamiinia). Mietinkin nyt, että uskallanko syödä nappeja...

t. Donsku ja Elmeri 19+4
 
Heipat kaikille!

Pitkästä aikaa. Meillä oli kone matalana melkein viikon ja muutenkin töitä riittää, joten oon jotenkin pudonnut sivuun tästä ketjusta. Bébé potkii jo terhakkaasti varsinkin jos oon just syönyt tai sohvalla makaillessa. Potkut tuntuu jo niin hyvin, että huomaa 'kuulostelemattakin', esim. töissä touhutessa. Ens viikolla oliskin sitten jo se rakenneultra ja mua kummasti jännittää se ihan hirveesti. Eka ootin sitä 12. viikkoa kuin kuuta nousevaa ja nyt ootan 25. viikkoa... Siis että jos tyyppi syntyis niin sillä olis jo jonkinlaiset mahdollisuudet jäädä henkiin ilman vaurioita. Muuten tää odotus tuntuu olevan täynnä pikkuvaivoja, niinkun yllättäen ilmestyneet rumat suonikohjut, selkäsäryt, unettomat yöt jne. Mutta silti, ihanaa olla raskaana, tuntuu että oon odottanut tätä koko elämän! Ihanaa kun maha on jo iso! Hämärän tuntuista käydä esim. uimahallissa, kun viimeksi juuri tajusin, että ekaa kertaa 10 vuoteen olen häpeilevän sijaan ylpee siitä miltä mun vartalo näyttää. Hassua.
Tajusin muuten tossa vuoden alussa et eihän tässä ole enää kun 5 kuukautta aikaa jos tohon laskettuun aikaan luottaa, eli nyt sitten viimeinkin ajattelin alkaa haalimaan kamoja kasaan. Rattaista on keskusteltu yhden tuttavapariskunnan kanssa, jonka lapsiluku on kuulemma täynnä. Joku päivä pitäis tehdä retki erinäisiin huonekalukauppoihin katselemaan ja vertailemaan sänkyjä, hoitopöytiä ja sensellaisia. Tuli vaan sellainen olo että haluisin hoitaa tollaset jo nyt kuntoon jos vaikka en ite ookkaan enää myöhemmin niin pirteessä kunnossa kun nyt vielä. Vois sitten loppua kohden ottaa rauhallisesti ja keskittyä itseensä. Sitäpaitsi tunnetusti aika lentää joskus ihan huomaamatta...

Sisi ja bébé 19+0

 
PikkuMyy: Kiitos neuvoista ja kaikesta takapuoleeni kohdistuvasta huomiosta! :LOL:

Ihania ultrakuulumisia =)
Niini: Tyttö, jolla taisi vehkeet vilahtaa :whistle: En lähtisi vielä tuon perusteella hirveästi ostamaan prinsessamekkoja sen paremmin kuin poikavauvan vaatteitakaan! :D
Donsku: Kaverilta kuulin, ettei ne kättärillä kerro sukupuolta, vaikka kysyisikin.
Mutta hienoa, että kaikki oli kunnossa kummallakin!

Mun on alkanut tehdä mieli taas kahvia ja pari kertaa olen kylässä ottanutkin kupillisen, mutta... Ei se maistu vieläkään kahville! :x Väkisin on saanut hörppiä, vaikka laittaisi kuinka paljon maitoa. Lopputuloksena vaan närästys, ilmavaivat ja pissahätä. Sama juttu oli esikoisen aikaan.

Sain tänään vihdoinkin soitettua töihin hoitovapaan jatkamisesta ja uudesta äitiyslomasta. Eihän se siellä enää mikään uutinen ollut. Ihan niin kuin arvelinkin, oli pikkulinnut laverreleet jo joulun aikaan, kun olin kertonut laajemmin suvulle olevani taas raskaana. Sijaiseni on varmaan tyytyväinen, kun saa pitkän jatkon sopimukseensa - ehkäpä vakituisen paikan, jos en enää palaa tuonne kaukana sijaitsevaan vuorotyöhön.

Ensi maanantaina neuvola ja sydänääniä :heart: Ultraan vieläkin yli kuukausi!

-ebbuliini rv 15+6-
 
Pikainen nostokirjoitus vaan, kun meinaa meidän ketju pudota...

Mulla on näköjään samana päivänä neuvola kuin ebbuliinilla. On sitä jo odotettukin...

Ummetus on alkanut kiusata ihan tosissaan. Ei ole nämä pehmeät kotikonstit auttaneet (luumut, leseet, veden juominen) joten tarttee varmaan hakea levolacit kehiin. Se vaan on niin sairaan pahaa... :x Ja aiheuttaa mulle ainakin sivutuotteena törkeät ilmavaivat!
Et jos jollakulla on vielä jotain poppaskonstia, niin otetaan mielellään vastaan!

No, työn pariin tästä. :wave:
 
Mulle ei sovi levolac ollenkaan.Saan ihan kramppeja ja tosiaan kaameet kaasut.
Laxoberon on mulle sopivampaa ja sitä ei tarvii ottaa kuin 5 tippaa.Eikä maistu pahalle.
Lääkelasin pohjalle ja vettä päälle ja kitusiin niin selvisin Maisan odotuksen pahimmat ummetusajat..Nyt ei ole ollutkaan,ihme ja kumma!!

Jos tuntuu että on suolessa kaamee "tulppa" niin silloin olis mikrolax hyvä.Se pieni peräruiske,joka pehmittää tulpan ja loput tulee kuin itestään.Vaikutusaika n.15 minsaa joten pääsee ummetuksesta hätäseen.

Sekä se plussa että mikään lääkeaine ei kulje elimistön läpi,tällöinhän sivuoireita tulee vähemmän.
Eli se ei rasita elimistöä,mutta usein käytettäessä voi suoli ärtyä.

Sitä suositellaan ihan vauvasta vaariin ja nimenomaan odottaville äideille.

Apteekkiin siis vaan!!

kata 19+6
 
Ummetus vaivaa täälläkin, ja nuo Kreecherin mainitsemat kotikonstit eivät juurikaan ole auttaneet... Levolacia kävin hakemassa, mutta se maistuu tosiaan niin hirveälle, sekoitti mihin tahansa, etten pysty sitä käyttämään. Sivuoireena oli tosiaan myös noita "mukavia" kaasunmuodostusongelmia.

Mutta tuosta Laxoberonista - katottiin apteekkarin kanssa Pharmaca Fennicasta tuon sopivuus raskauden ja imetyksen aikana, eikä sitä suositella kuin lääkärin määräyksestä. Itsekin oisin mieluummin ottanut tuota kuin Levolacia, kun nautittava määrä on niin paljon pienempi, ja Laxoberonia ois ollut kapseleinakin. En sitä sitten uskaltanut ostaa kuitenkaan, kun niiden omilla nettisivuillakaan ei suositella käyttöä raskauden aikana.

Joku suositteli jossain magnesiumia ummetukseen, näinköhän se toimisi?
 
Päiviä...

Tääl on lintusirkus taas käynnissä... Tulee lohduton olo kuin lapsen loputtomasta itkusta, kun noi tirpat ei millään hiljene. Ei niitä koko päivää voi peittojen allakaan pitää. Ruokaa on, vedet vaihdettu, leluja on vaikka niillä ei juuri leikitä, häkissä on reilusti tilaa... Kaikki tarvittava on, mutta huuto alkaa aamulla ja jatkuu niin kauan kuin korvat kestää. Nyt ne tuli lentelemään, mut huuto jatkuu... Lähes tauotta. On muuten TODELLA rasittavaa. Täytyy metsästää sitä syytä vielä, jos eivät tuosta rauhoitu.

Ja sitten peräpääkeskusteluun... Ummetus on tullut tutuksi, mut ei onneks ole jatkuvaa. Ei pitäis valittaa, mut olis tietty kiva jos ei sit pehmeniskään liikaa. Oon jo alkanu epäileen mikä ton temppuilun aiheuttaa. Kipuja ei ole eikä ilmaakaan enemmälti, mikäli en intoudu juomaan hiilihappopitoisia. Kummastuttaa... Ennen oli tarvetta tyhjennykselle parin kolmen päivän välein, nyt käyn pari kolme kertaa päivässä. Vissiin sit hiljaa hyvä tulee, kun toimitus on osissa.

Mulla ei kans kahvi maistu entiseen tapaan, vaikka välillä sitä mieli tekeekin. Kotona ei keitetä muuten ku vieraitten aikaan, mut kylässä oon juonu piristykseks välillä kupillisen. Tee maistuu edelleen, mut sitäkään en juo joka päivä.

Liikkeitä on tuntunu vähäisesti tai sit en o vaan tajunnu. Ihme kyllä, tällä kertaa en o huolissani... Vielä. Luotan siihen, että tää rauhallinen olo katoaa ja vaisto kertoo, jos on aihetta tarkistella kuulumisia. Ultraan reilu viikko.

Ihana lukea ekoja ultrakuulumisia... Mä kans jännään mitä siellä selviää ja saadaanko varmistusta sukupuoliveikkaukselle. Mies alko empiä mukaan tuloaan... Ei kuulemma tiedä haluaako tulla, mut ei tiedä syytä. Oon ihan ihmeissäni ja yritän rohkasta... Pakottaa en kuitenaan voi, jos päättää jäädä tulematta.

Oi, ihanaa! Tirpat rauhottu viimein, ainaki hetkeks. Katotaan nyt minkä aikaa tää ilo kestää...
 
Pikakyssäri!

ONKO teillä jo perhe/synnytysvalmennukset menossa??
Meillä alkaa jo tammikuun lopulla ja jatkuu viikottain kesään asti!
Outoa minusta, mutta kai se ihan hyvä on...

Aurinkoista päivää kaikille! =) =)

Anni 16+2<br><br>
 
En ole tälle palstalle ennen kirjoittanut, lukenut kyllä :)
Olen myös kesäodottaja, toisen lapsen la 20.6, eli rv 17+1 menossa. Esikoinen (poika) syntyi 5/2004, eli ehtii täyttämään 3 vuotta ennen pikkusisaren syntymää.
 
Pikakommenttia...

Moi Salmari! :wave:

Anni77... Ei o täällä edes puhuttu valmennuksesta, ehkä sit seuraavassa neuvolassa helmikuussa. Onhan se hyvä alottaa ajoissa... On ainakin aikaa käydä asioita läpi ja valmistautua rauhassa. En kyl tiedä vielä yhtään, millanen on tavallinen käytäntö...

Mulla iski vainoharha, kun äsken kirjotin rauhallisesta olosta... Taidan sittenkin soittaa neuvolaan. :ashamed:
 
Joo,tämä on taas tuo laxoberon sellanen juttu että toiset käyttää ja toisest ei.Mulle se oli ainut joka sopi,sillä kaamee pierutauti lisäs supistuksia ja kipuja muutenkin vattan alueella.Ja taas ummetus lisäs supistuksia..
Laxoberon ei ole niin vanhan lääke kuin levolac,siks ei voida suositella...
Siks mainitsinkin tuon Microlaxin se on ihan oikeesti suositeltu raskaana oleville.
Ja satunnaiseen ummetukseen auttaa,kun saa tulpan eestä pois.

Mutta jokainen tekee oman arvionsa mukaan.
 
PikkuMyy-80; Mulla on vähän samanlaisia ajatuksia kuin sulla tuossa aiemmassa viestissä... tai siis nyt ei ole liikkeitä tuntunut taas juuri ollenkaan pariin päivään ja tietenkin huolestuttaa, mutta oudolla tavalla on tyyni ja rauhallinen olo, tuntuu siltä että kaikki on nyt kuitenkin ihan ok, ja vauva vain lepäilee tms. luotan siihen, että omat vaistot kertoisivat jos jotain olisi pielessä. Tuli silloin keskenmenon aikaan niin tuskallisesti koettua se, että joillain oudolla tavalla äidit vaistoavat tälläisiä asioita.

Mäkin sain tänään kunnon inspiksen ja siivosin kotona kunnolla. Mulla on kyllä huomenna pikkusisko 8v. tulossa yökyläänkin, joten oli muutenkin puolipakko kun vanhemmat tulevat sit hänet hakemaan lauantaina :D

Olossa ei mitään ihmeellisyyksi, väsymys on nyt ruvennut vähän helpottamaan, liekö ne rautatabletit nyt sitten auttaneet.

Mulla myös tuo ummetus välillä ollut kiusana, aiemmin kävin n.1kerta/päivä isommalla tarpeella nyt 3-4päivän välein ja menee välillä kauheaksi ähräämiseksi sitten. Muuten ei ole haitannut telämää, mutta aina kun sitten tulee tuo tyhjennysaika, masua vihloo kamalsti ja sit tosiaan saattaa menna 20min vessassa ja välillä tekee kipeää :(
Onneksi mulla on nyt vähän ruvennut helpottamaan kun olen yrittänyt juoda paljon vettä ja syödä ruisleipää yms. kuitupitoisempaa.

-Hiiviö & Elvis 17+4-
 
Heissan kaikille!

Onpas taas tullut paljon tekstiä =)

Mä sairastin sen kauhean Noro-virus vatsataudin.. :( Onko yhtään kohtalotoveria? Onpa tullut sitten molemmista päistä yhden vuorokauden ajan taukoamatta! Nyt vihdoin alkanut helpottamaan ja sain vähän pastaakin alas :) Vähän harmitti, kun just oli alkanut pahoinvointi helpottamaan ja nyt sitten tuli tämä :'(

Tuntuu, että masukin on nyt ihan painunut lättään tän oksentelun ja ripuloinnin takia :'( Soitin neuvolaan ja siellä onneksi sanotiin, että kyllä se vauva siellä pärjää jo kun raskauskin näin pitkällä (17+4), huh!

Moni täällä puhuu jo noista liikeistä paljon..mä en kyllä oo tuntenut mitään erityisiä, tai sitten en osaa ajatella niitä pieniä tuntemuksia liikkeinä..? En tiedä, ekaa kun odottaa, niin kaikki on niin uutta.

Me saatiin eilen vihdoin tiskikone =) Mä tosin makasin koko asennuksen ajan pahoinvoivana ja tiedottomana sängyn pohjalla ja vasta illalla vessaan mennessäni kävin katsomassa, miltä keittiössä näyttää :) Aika ihanaa, että ei tartte enää tiskivuoroista tapella ;)

Kiva oli muuten kuulla ekoja rakenneultra uutisia, ja hyvä että kaikki oli hyvin =) Meillä on rakenneultra 23.1 ja sitä odotellaan hieman jännityksessä. Kättärille ollaan menossa ja tosiaan siellä eivät kuulemma kerro sukupuolta, joten emme sitä aio kysyäkään.

Onko joku muu käynyt mammajoogassa? Mä alotin maanantaina, ihan hauskaa =)

Ihanaa kuulla, että monella jo masu kasvanut selvästi. Mulla vielä tosi pieni ja olematon kumpu. Taitaapa käydä niin kun Katalle, jolla näkyi ekassa raskaudessa masu vasta myöhemmin? Noh, kaikella puolensa =) Oishan se kiva, että raskaus näkyisi jo ulkopuolellekin. Masun taputtelijat häiritsevät kyllä välillä, mutta en oo vielä paljoa kärsinyt tosiaan, kun masu niin pieni vasta.

Hyviä vointeja!

Ninnuli ja veitikka 17+4
 
Hei! :wave:

Lääkärineuvola-kuulumisia innostuin ilmoittelemaan eli (.) tulee olemaan koko teksti... :ashamed:

Tänään oli siis eka virallinen lääkärineuvola (ennemmin kävin yksityisellä gynellä) ja kaikki oli ihan hyvin:
-verenpaineet 115/60
-hemppa 141 eli tosi hyvä eikä kyllä väsytä yhtään!
-painoa nyt +600g lisää aloituspainoon eli ei todellakaan liikaa :saint:
-vauvalla kaikki ok ultrassa (koko vastaa rv 18+5)
-sisätutkimuksessa ei mitään poikkeavaa, joten syytä siihen jo loppuneeseen painontunteeseen ei löytynyt. Taitaa jäädä mysteeriksi, kun tänäänkin virtsa ihan puhdas... :eek:

Ainoa huolestuttava asia, mikä ilmeni ultrauksessa, on istukan sijainti alhaalla etuseinämässä!!!
Rakenneultrassa kolmen viikon kuluttua tutkivat tarkemmin, että nouseeko istukka kohdun kasvun myötä ylemmäksi, vai onko edessä keisarinleikkaus... :'( :(

Miten muuten teitä, joilla on nyt tai edellisissä raskauksissa ollut istukka edessä, onko kehoitettu erityiseen varovaisuuteen esim. painavien esineiden ym. nostelussa?
Eli pitääkö olla varovaisempi, kun istukka on edessä verrattuna, jos se olisi takana?

Istukka-asia selvensi myös sitä, miksi en ole vielä tuntenut vauvan liikkeitä vaikka kolmatta odotan... :)

Riina-Niina ja satuaarre 18+2
 
Kiitos, Kata vinkeistä. Taidan koettaa päästä tolla mikrolaxilla alkuun ja kysyä maanantaina niistä tipoista. Kuulostaa paljon paremmalta vaihtoehdolta kuin toi ällö levolac...

Onko ne tipat muuten samannäköisessä purkissa kuin puuduttavat korvatipat? Kaveri oli etelänreissulla yrittänyt hoitaa ummetustaan yli viikon, ennen kuin huomasi, että on viikon syönyt puuduttavia korvatippoja, kun oli samannäköiset purkit! Tais olla ainakin kivuton kakka... :LOL:

Riina-Niina mulla oli esikoista odottaessa istukka etuseinässä kohdunsuun päällä, mutta nousi raskauden edetessä sen verran ylös, että tuli kohdunsuun päältä pois. Kävin vähän useammin ultrassa ton istukkahomman takia ja niin kauan kun istukka oli kohdunsuun päällä, piti tosiaan välttää painavien nostelua ja kovaa rasitusta ylipäätään. Mutta esim. kevyttä saliliikuntaa jatkoin ihan lääkärin luvalla, eli ei käsketty punkan pohjalle. :)

Jaaha. House alkoi, mentävä on! :D

Kreecher ja Saara-Antero 17+6
 

Yhteistyössä