~KesäMassut 2007~

Bindi73
Heippa


Sinne kesämasujen päivälistaan voi siis lisätä meikäläisen, laskettu aika on virallisesti kirjattu olevan 17.6.

Mantelille; olen käynyt joogassa, kävelemässä ja uimassa (tai no, vasta aloitin nuo aktiviteetit uudelleen pahoinvoinnista ja sitkeästä flunssasta eroon päästyäni). Vesi elementtinnä on todella mielyttävä. Jos rintauinti tuntuu oudolta vatsassa niin kokeile selkäuintia tai "lillu" vaan ...

Olen kirjautunut ylös näille sivuille: www.babyfit.com
Sieltä löytää esim. jumppaohjeita odottaville (Pregnancy Exercise Demos) ja muutenkin tietoa liikunnasta raskauden aikana.

 
Hei kaikille! Rakenne UÄ-kuulumisia tulin pikaiseen kertomaan...Viime tiistaina oli.

Ultra tehtiin sekä sisä-että ulkokautta.Viikkoja oli silloin kasassa kuukautisten mukaan 19+5, mutta mittausten perusteella 18+5. Lääkäri sanoi ettei aleta laskettua muuttaan kun on vain muutamista päivistä kiinni. Sanoi myös että kun esikoinenkin oli syntyessään alle kolmekiloinen, niin ei varmaan nytkään ole nelikiloista odotettavissa. (Käyrät kun ovat "keskevertovauvojen"n.3,5 kiloisten mukaan tehtyjä.)

Kaikki vaikutti olevan hyvin ja papereissa lukee: yksi vilkkaasti liikkuva sikiö. Tosi vaikea oli mittauksi tehdä kun kaveri huiteli menemään koko ajan, vauhtia tosiaan riitti. Sama homma oli esikoisellakin ja vauhti jatkuu myös "kuivalla maalla" :)
Minulle tehtiin myös sisätutkimus samalla kun on vähän supistellut, mutta kaikki näytti olevan kunnossa myös siellä puolella. Esikoista odottaessa oli myös kivuttomia suppareita ja kaikki meni hyvin. Lääkäri meinas että kun tässä vaiheessa on kohdun voimakkaan kasvun aikaa, niin ilmenee joskus supistuksia.
Heti alussa lääkäri kysyi halutaanko tietää sukupuoli? Sanoi myös ettei sitä sano jos ei ole varma. Ja aika hyvän kuvan ruudulle löysi, ei paljoa jättänyt arvailujen varaan. Meinas ettei ole "tällaisia juttuja" enne tytöllä kyllä nähnyt. Kuvakin tästä löydöksestä saatiin mukaan. Mutta katsotaan nyt kuitenkin loppuun saakka kuka sieltä tulee :whistle: ;) Moonlightshhh... ;)
Keskiviikkona sai sitten ilmoittautua Haikaranpesään, Kätilöopistolle. Toivottavasti päästäis sinne tälläkin kertaa. Valmennuksia ei ole ollenkaan kun esikoisen kans ne silloin hoidettiin. Ainoastaan "synnytyssuunnitelmaan"käskivät soittaa ajan n. viikolla 33. Eihän se mikään suunnitelma ole, vaan lähinnä mitä toiveita on esim. kylvyn, puudutusten ja synnytysasennon suhteen.

Kirppuliini ja täydet viikot 20
 
Moikat!

Raskausajan liikunnasta. Olen käynyt vesijumpassa ja se on kyllä kivaa. Voi vetää täysillä jos siltä tuntuu tai hidastaa tahtia itselleen sopivaksi. Maha ei paina mitään, kun vesi kannattelee. Anoppi käy samassa jumpassa ja appiukko kommentoi aina, että rouvat lähtee "lillumaan". Ai että mua ärsyttää se! Se ukko ei jaksasi sitä jumppaa edes varttia! :kieh: (olenkohan taas vähän herkkis...?) Edellisen raskauden aikana kävin latinobicissa ja se oli hauskaa myös. Lantio vaan ei oikein tahtonut loppua kohden pyöriä niin sutjakasti. Taisin olla aika näky...

:LOL:

Mulla on alkanut painonnousu nyt uudelleen. Alussa tuli kilon verran, sitten putosi, kun syömisen kanssa oli vähän niin ja näin. Tänään uimahallin vaaka näytti 59,5, eli 4,5kg ois tullu lähtöpainoon. Maanantaina on neuvola, siellä sen sitten näkee, paljonko on todellisuudessa painoa tullut, kun punnitaan samalla vaa'alla.

Mulle on tullut taas suonikohjuja, muttei jalkoihin...
Eli alapäähän niitä on ilmestynyt. Tää on NIIN inhottavaa, tuntuu, kuin koko alapää olisi totaalisen turvoksissa. Kakkosen kohdalla oli sama juttu. Sillon se tuntui siinä mielessä vielä inhottavammalta, että en uskonut niiden lähtevän pois, vaikka neuvolassa niin vakuuteltiinkin. Hävisivät kuitenkin lähes samantien heti synnytyksen jälkeen. Mutta tässä pitäisi nyt vielä kesäkuulle kärvistellä ja luultavasti muuttuvat tuosta vielä paljon isommiksi... :x

Hurjaa, miten äkkiä on aika mennyt! Tosi moni on jo puolivälin ylittänyt, eikä meillä muillakaan niin kauheasti ole sinne matkaa!

Tähän pinoon taitaa olla aika paljon poikia tulossa, kun Kirppuliinillekin tuli "ultrapoika"! Mulle on alkanut tulla enemmän "poikafiilistä" tästä omasta masuasukista. Tosin kakkoselta oli voimakas tyttöfiilis ja pippeli on tuollakin. Eli en niin kauheasti luota näihin mun omiin fiiliksiin. Kavereiden kohdalla olen järestään veikannut väärin. Kaverillekin kun ennustin tyttöä, totesi siskoni siihen, että "eli se on siis poika". Ja poikahan se. Ihana poika onkin, kävin just tänään katsomassa tuota 2-kuista söpöliiniä!

No. Perjantaita odotellessa, oma ultra on silloin!

Kreecher ja Saara-Antero 18+1
 
Moi, iltasella vielä koneella saunan raikkaana. Päivä siivoiltu ja touhuttu kaikenlaista. Ihanaa kun on siisti koti pitkästä aikaa. Arkisin kaiken muun töissä käynnin ja rutiinien lomassa ei jaksa siivota.

Kreecher, kyseli miten muissa perheissä on jakseltu kun ollut useampi pieni samaan aikaan. No täytyy sanoa että aika usvassahan ne ekat vuodet menee. MEilläkin vanhin oli 10 v kun kuopus syntyi, seuraavaan oli ikäeroa tasan 2 vuotta ja sitten perheessä oli 3,5 vuotias uhmaikäinen samaan aikaan. Eli nää kolme nuorinta on aika pienellä ikäerolla. Pyykkiä tulee paljon ja käsiä saisi olla muutama pari. Vuorokaudesta tahtoo aina tunnit loppua ja sitten on niitä päiviä kun tuntuu tosi pitkältä. Varsinkin jos lapset on yhtäaikaa esim oksennustaudissa. Silloin saa juosta pää kolmantena jalkana ja toivoa ettei tauti iske itseensä. :D Mutta kyllä se arki opettaa melko pian aika armolliseksi itselleen. Ei vaadi enää samanlaista järjestystä eikä tiukkaa aikataulua. SIitä ei ikinä tule mitään. Asiat hoituu omalla painollaan ja lapset kasvaa siinä arjessa mukana aika kivuttomasti.

Nyt täytyy mennä katsomaan perhettä alakertaan ja viemään lapsia nukkumaan. Hyvää yötä muillekin ja kauniita vauva unia.

tinzu tasan 19

 
Iltoja !

Kiitokset kaikille kommenteista, jotka ovat koskeneet massun kasvua ja siitä aiheutuvia kriisejä :heart: ! Ajan kanssa. Minun ei tosin pitäisi ollenkaan varmaan hermoilla nyt massun kasvua, vaan toisinpäin olen alkanut myös hermoilla. Voi tätä ristiriitaisuuden määrää... :ashamed: . Tuntuu, että se maha, joka on kasvanut on entistä pienempi (ehkä kuvittelen)...

Painonlasku ja syömisongelmia : Onko kenelläkään muilla? MInulla tosiaan paino laskenut nyt jo n. 5-7kg. Ruoka ei edelleenkään maistu, mutta olen syönyt väkisin. Tänään sitten sain taas kommentteja, että laihtuminen alkaa näkyä. :ashamed: . Hmm..Kai pienokainen kehittyy normaalisti siltikin? Apua...Kamala huoli alkanut painaa sydäntä. :heart: . En voi sille mitään, ettei mikään juuri maistu. Olen syönyt jogurttia, leipää ja vähän ruokaa (en tosin joka päivä lämmintä). Sitten porkkanaa, omenaa, hapankorppua...en tietty kaikkea samana päivänä. Vähän jopa karkkiakin meni alas yksi päivä ja sitten hieman suklaatakin mennyt.

Ensi viikolla siis 17.1. neuvolalääkäri ja pelkään, että se sanoo, että vauva alikehittynyt. :( . Voiko edes olla, en tiedä?

Rakenneultra minulla 18.1, kun joku kyseli aikoja. Sehän onkin sitten jo ensi viikolla myöskin, jännittää oikein kovasti!

On tosiaan ollut välillä hermot kireällä ja kamalan kamala väsy. Eilen istuin päivystyksessä migreenin takia ja samalla todettiin poskiontelontulehdus ja agniina. Että näin...voikohan sekin vähän väsyttää, että on kipeänä.

Liikunta: Minä harrastelen kävelyä. Energiaa ei tosin ole ollut juuri siihenkään, kun koko ajan väsyttää. Luistelemaan haluaisin oikein kovasti, pitää kysyä neuvolalääkäriltä saanko mennä. Neuvolassa mielestäni kätilö sanoi, ettei sitä saisi harrastaa. Lumilautailemaankin oli tarkoitus mennä, mutta työkaverit puuskahtivat, ettei sitä saa tässä tilassa kuulemma harrastella.

Massu: Olenko tosiaan raskaana, tuntuu sisin kysyvän välillä. Massu kurnii jatkuvasti, vaikka itsellä ei nälkä olekaan. Ihmeellistä. Liikkeitä en ole mielestäni juurikaan tuntenut. Ehkä tänään yhdesti, mutten ole ollenkaan varma. Vauvelin tila tietysti huolettaa ja toivon niin kovasti, että kaikki on hyvin enkä esim. vähällä ravinnolla ole saanut vahinkoa aikaan.

Vaunuja olen katsellut edelleen, saa nähdä löytyykö jostain halvalla.

On ollut oikein mukava lukea jo rakenneultrassa käyneiden kokemuksia.

Miten ihmeessä teillä joillakin oikein tuntuukin liikkeet jo niin usein, ja vielä siten, että mieskin voi niitä tunnustella? =)

Tilanne kotona taas vähän helpottanut. Kai se kuuluu raskauteen, että välillä hermot ovat niin kireällä, että tosissaan tuntuu, että pinna palaa. \|O . Ollaan yritetty jutella...katsotaan nyt, mitä tuleva tuo tullessaan. Jospa minullakin hermot vähän hellittäisivät, kun väsymyskin väistyisi.

Tällaista täällä.

Massu tasan 19 viikkoa.
 
Pepsukka ei pitäisi vauvalla olla mitään hätää! Vauva kyllä ottaa tarvitsemansa ravinnon, ja olethan sentään pystynyt syömään edes jotain. Terveitä vauvoja on tullut niillekin, jotka ovat oksentaneet läpi raskausajan kykenemättä syömään juuri mitään. Kovasti jaksamista sinulle!
Ja kaikille muillekin! :hug:
 
Heippa!

En päässyt kirjautumaan sivuille myöskään tänään. Eilen en viitsinyt kirjoittaa kun ei kirjautuminen onnistunut.

Fisu74: Jaksamista sinulle ja onnea matkaan että vauva pysyisi tarpeeksi kauan masussasi! :flower:

Synnytysvalmennuksesta: Meillä ei neuvolassa ole vielä ollut mitään puhetta synnytysvalmennuksesta, mutta mielestäni sitä kuitenkin on. Täytyypä kysyä neuvolassa ensi kerralla.

Ninnuli: Myös minä sairastin vatsataudin viime viikonloppuna, ilmeisesti Noroviruksen, kun kummastakin päästä tuli voimalla pihalle kaikki mitä alas asti oli saanut menemään. Tauti kesti minulla onneksi vain vähän reilu puoli vuorokautta. Mutta voimat oli pois muutaman päivän taudin jälkeen. Oli ainakin tehokas laihdutuskuuri, paino tippui 2,2kg. Saman verran oli paino noussut raskauden aikana.

Rakenneultrasta: Meillä se on 29.1 yksityisellä, jolloin viikoja on kasassa 18+3. Kyllähän se kovasti jännittää. Ihana on kylläkin päästä vauvaa taas katsomaan. =)

Oma napa: Meillä on seuraava neuvola 24.1. Ensimmäinen lääkärineuvola oli jo ennen uutta vuotta.
Masu on kasvanut jo kovasti. Nyt huomaa jo kaverit ja työkaveritkin, ilman että heille asiasta kertoo.
Liikuntaa ei juurikaan ole tullut raskauden aikana harrastettua. Lenkillä välillä käy kun jaksaa ja huvittaa.
Liikkeitä ei vielä ole tuntunut tai sitten ei vielä ole osannut niitä tulkita. Kovasti odotan että alkavat tuntumaan. :p

Äiti77 Rv 16+1
 
Kylläpäs täällä kirjoitellaan ahkerasti =) Mie oon ollu hieman laiska viime aikoina :whistle:
Joku mainitsi tuolla noista ylimääräisistä sydämentykytyksistä. Miekin oon huomannu niitä aina silloin tällöin ja ihmetelly et mikä kohtaus täs kohta tulee :eek: Kun yhtäkkiä on saattanu alkaa sydän jumputtaa niin vimmatusti vaikka istuis paikallaan. Kai se sit jotenkin tähän raskausaikaan liittyy, kun ei niitä muulloin ole ollut.
Nyt on sisarusrattaatkin hankittu, löysin kirpparilta hyväkuntoset ja vielä ok hintaan. Eipähän ainakaan tuu kiirus hankkia niitä :D
Rakenneultrassa kaikki näytti olevan niikun pitääkin. Sukupuolen olisin halunnut tietää, mutta ultraaja ei saanut selvää kumpi olisi. Eli masukki haluaa sitten pitää jännitystä yllä kesään asti, vaihtelun vuoksi olisin vaan halunnut etukäteen tietää, aiemmin kun en ole sitä edes kysynyt.
Liikkeet on tuntunu jo kauan ja hyvin, näkyy ja tuntuu myös ulospäin. Välillä on vähän rauhallisempaa, mutta sitten kun itse rauhoittuu paikalleen tunnustelemaan, niin yleensä jonkinlainen myllärrys alkaa :D
Mies reagoi tähän odotukseen omalla tavallaan, nyt pitäisi kuulemma hankkia auto, minne mahtuu muksut, rattaat ja koira. Ja nyt tuo autokuume alkaa tarttua muhunkin.. mihin tässä vielä joutuu :whistle:

EV ja masukki 20+1
 
Uskomatonta, luin kaikki viestit sitten tuolta vuodenvaihteesta lähtien ja niitä olikin tullut aikamoinen pino! Ja monta asiaa olisi ollut kiva kommentoida, mutten muista nyt paljon mitään.

Meillä on ne häät tulossa helmikuussa, niin en ole ehtinyt täällä juuri käymään (aika mennyt tuolla hääsivustoilla :whistle: )

Mulla on ollut aika lailla stressiäkin sen hääpuvun ja tämän masun kasvamisen suhteen. Ihania masukuia teillä, musta ei ole vielä yhtään kuvaa. No nyt on puku, jossa myös piilotettu varaa masun kasvamiselle.

Mulla on sellainen turvavyönalennin. En tosin käytä sitä joka päivä, vaikka autossa mukana onkin. Ajelen paljon lyhyitä pätkiä ja niiden tarrojen laitto on hiukan hidasta. Pitkillä matkoilla kyllä.

Olen ammatiltani kiinteistönvälittäjä. Tällä hetkellä tulee tosi paljon kiinnitettyä huomiota odottaviin äiteihin ja kantokoppaa kantaviin vanhempiin :) Tosi moni kysyy asuntoesittelyssä, että miksi asunto on myynnissä. Kaikista yleisin syy on juuri se, että perheeseen tulee lisää lapsia tai sitten lapset muuttaneet jo kotoa.

Huomaan itse, että taidan nopeasti muuttuvan fiilikseni takia olla hiukan hankala asiakas kaupoissa. Esim. olin ostamassa olkaimettomia rintaliivejä hääpuvun alle ja se myyjä ei ottanut ollenkaan tosissaan. Hän kysyi tietysti kokoani ja sanoin, etten juuri nyt tarkasti tiedä, mutta voisi olla jo 80 C tai D. "Sä oot niin kapee ylhäältä, että 70 riittää ihan hyvin. Niin ja D-kuppi." Sanoin, että 70 on varmasti liian pieni, kun ei ole mahtunut 10 vuoteen! Mutta ei auttanut - käski vain niitä sovittamaan. No pieniähän ne kaikki oli. Kun kerroin sen myyjälle, vastauksena oli tokaisu tyyliin: " No napakat niiden pitääkin olla, ei pysy muuten päällä." Juu napakat varmaan, mutta kunhan ensin menis kiinni! Raivoitutti ja kiukutti, olisin tarvinnut tavallisiakin liivejä kun olen kasvanut ulos vanhoista. Menin autoon ja soitin miehelleni ja olin vissiin aika herkällä päällä, itku vaan tuli - vaikka noin typerä asia. Liikkeestä en tietenkään ostanut mitään.

Onko muilla nännit kipeät? Mulla välillä särkee rintoja ja erityisesti nännejä todella kovasti.

Valitettavasti en ole vielä tuntenut mitään liikkeitä. Täytyy toivoa, että vauvalla on kaikki kunnossa.
 
Heippa ja tervetuloa kaikki uudet kesämassut pinoon! :wave:

Fisu74: ISO :hug: sinulle!

Rintojen arkuudesta sen verran, että edellisissä odotuksissa rinnat ovat tulleet heti kipeiksi ja olleet arat koko odotuksen.
Tässä odotuksessa rintani ovat alkaneet aristamaan vasta reilu viikko sitten, mutta eivät ole onneksi todella kipeät...

Vauvan liikkeistä voin kertoa iloisia uutisia omasta navasta eli eilen illalla tunsin ekat hennot liikkeet ja silloin oli juuri tasan viisi kuukautta laskettuun aikaan.
Tänään satuaarre on ilmoitellut itsestään pitkin päivää ja iltaa - mahtavaa, että masussani on "ihan aikuisten oikeesti" elämää! :D

Rakenneultra on vasta 1.2 eli tosi myöhään, mutta onneksi viime torstaina oli se lääkärineuvola ja siellä ultrattiin! =)

Raskausajan liikunnasta voin kertoa, että arkiliikunta on ainutta, mitä ehdin harrastamaan ja sitä on riittävästi noiden 4- ja 2-vuotiaiden lasten kanssa. :heart: :heart:
Nyt kun mulla todettiin se eteisistukka (ainakin vielä olevaksi), niin en uskalla rehkiä ja jumppailla mitään ylimääräistä, ettei tule mitään erikoista harmia odotukseen... :/

Tällaisin kuulumisin tällä kertaa
Riina-Niina ja satuaarre 18+4 :heart:
 
Voi FISU :hug: toivotaan todella, että kaikki menisi hyvin ja vauva pysyisi matkassa tarvittavat viikot.

Tervetuloa kaikille uusille, kiva kun saadaan uutta porukkaa! :flower:

Aika monella onkin jo ollut rakenneultra, mukavaa että vauvat ovat voineet hyvin!

PikkuMyy mä oon ainakin kirjottanu kärsiväni rytmihäiriöistä. Välillä tuntuu sellasia muljahduksia niinku sydän pomppais kurkkuun, tai että sydän jättää kerran lyömästä tai lyö "tuplasti", nuo lienee niitä lisälyöntejä. Joskus taas sydän alkaa kans hakkaa aivan vimmatusti ja samalla vähän hengästyttääkin, ihan levossakin. Mulla on noita rytmihäiröitä nykyään melko usein, olenkin ajatellut ottaa neuvolassa seuraavan kerran puheeksi jos vaikka EKG otettais varmuuden vuoksi niin saa poissuljettua ettei kyse ole mistään vakavammasta.

Kreecher kyselit mitenkä useamman pienen kanssa on pärjäilty. Meillähän nuo kolme on kolmen vuoden sisällä syntyneet, joten täytyy kyllä sanoa, että varsinkin keskimmäisen ja kuopuksen vauva ja taaperoiät on meneet jokseenkin sumussa. Ei paljon ede muista noista ajoista. Mutta hyvin silti on pärjätty. Ja nyt kun pojat ovat isompia pääsee jo aikalailla helpolla, kun heistä on niin paljon seuraa toisilleen.

Kyllä noita ristiriitaisia tuntemuksia raskauteen ja vauvan tuloon liittyen kokee tosiaan melkein kaikki odottajat. Itselleni tuli silloin plussan jälkeen kamala paniikki, että mitä sitä ollaan oikein taas menty tekemään, hetkellisesti tuli sellainen olo, että missä onkaan delete-nappi, eikö tätä vois peruuttaa. Vaikka raskausuutinen oli enemmän kuin toivottu, oltiinhan me jo useampi vuosi yritetty. Minulla tuo olotila meni kyllä nopeasti ohi ja kohta taas odotus tuntui tosi ihanalta. Toisilla kestää tietysti kauemmin sopeutuminen raskauteen ja sekin on aivan normaalia.

Pepsukka varmasti vauva voi hyvin, se kyllä ottaa tarvitsemansa ravinnon. Kurjaa, että olet kipeänä, tottakai myös se aiheuttaa väsymystä. Aivan normaalia on ettei liikkeet välttämättä tunnu vielä, ei niiden tarvitsekaan vielä tuntua. Toiset vaan tuntee aiemmin kuin toiset, se riippuu niin monesta tekijästä. Varmasti aika pian kuitenkin sullakin alkaa liikkeet tuntumaan kunnolla. Voimia :hug:

Jonina kyseli nännien kivuista. Mulla on nännit tosi arkoina ja rinnat muutenkin. Varsinkin jos niihin koskee. Auta armias kun lapset joskus tulee vähän vauhdilla syliin tai muuten nujuavat vieressä ja tissi sattuu jäämään alle \|O \|O AUTS!

Älyttömän nopeasti aika kyllä mennyt. Mehän synnytetään jo kohta :D Eiku ihan tosi, miettikää miten nopeasti aika on mennyt tähän n. puoli väliin raskautta. Toinen mokoma enää lisää ja nyytit alkaa olla maailmassa. Ja kevättä ja kesää kohti aika yleensäkin ottaen menee aina nopeammin. Pian aletaan olla myös jo sillätavalla turvallisilla viikoilla, että jos vauva syntyis olis sillä mahdollisuuksia jäädä henkiin. Nyt on tietysti kiva kun aika rientää nopsaan, mutta joskus kyllä oikein hirvittää.

Sunnuntaita kaikille!

Teppana & pikku-ukko 17+6
 
Fisu paljon, paljon tsemppiä sinulle ja vauvalle! Tuli itku silmään, kun luin kirjoitustasi.. :hug: Koettakaa jaksaa! Eihän peli suinkaan vielä ole menetetty!

Pikkumyy mulla on rytmihäiriöitä ollut jo varmaan nelisen vuotta. EKG otettiin aikoinaan, se oli ok ja sanottiin että tule sitten lääkäriin jos muuttuvat kivuliaiksi tai niitä tulee paljon päivässä. En ole vielä mennyt, toivottavasti ei tarvi mennäkään. Ne tuntuu kuin sydän "hypähtäisi" pari kertaa ja sitten tulee pieni tauko, jonka jälkeen tulee vielä yksi hypähdys.. Vaikea selittää.. Mutta luin jostain että nuo on lisälyöntejä, sitä ylimääräistä ei vain itse huomaaa. Koeta juoda kylmää vettä tai hengittää pari kertaa syvään - mulla ainakin auttaa heti kun tulee sellainen "hassu" olo, eikä rytmäriä tule. Lähinnä levossa nuo tulee ja neuvolatätikin sanoi ettei tarvi huolestua, niiden määrä vaan saattaa lisääntyä kun verimäärä ja sydämen kuormitus kasvaa raskauden aikana :). Kannattaa varmaan kuitenkin varmuuden vuoksi sanoa asiasta neuvolassa, ettei jää mietityttään..

Liikkeistä taas, omista ja vauvan :) eli tässä tulee omaa napaa hieman lisää.. En ole tuntenut vauvan liikkeitä kovin hyvin pariin päivään, ja huolestuttaa tietysti.. Yritän ajatella, että kai kohtu kasvaa enkä tunne niitä välttämättä niin hyvin ja kaikkea, mutta silti :(. Puoli viikkoa sitten vauveli ainakin oli hyvin pirteässä kunnossa neuvolassa, ui karkuun doppler-mittaria :heart: ja äänet oli vahvat. Ehkä oon kuulostellut liikkeitä vaan kun vauva nukkuu.. Vaihtoehtoa en uskalla edes ajatella :'( .
Oma liikunta on aika vähäistä vapaa-ajalla, kun päivät menee ympäri sairaalaa ravatessa luentojen välillä.. Uimassa oon koettanut käydä, se on kivaa. Olen varmaan aika lapsellinen, kun sukeltelen ja pyörin vedessä, tehokasta uintiaikaa on varmaan vaan vähän päälle puolet koko ajasta :D . Unohtuupa kiire ja ulkopuolinen maailma vähäksi aikaa!

Tunteiden herkistymisestä Tosi lohdullista lukea, etten ole ainut jolla on kiukku pinnassa. Hävettää itseäkin juonitella kuin pieni lapsi jostain ihan kertakaikkisen typerästä asiasta ja sitten saa taas pyydellä anteeksi.. Itkukin tulee tosi helposti niin ilosta kuin surustakin, ja aikaa ja paikkaa katsomatta. Olen itkenyt mm. luennolla ja junassa, ruuhkabussissa ja kaupassa sain onneksi hillittyä. Välillä tulee sellainen olo että olenkohan enää järjissäni, kun suuttumus/huoli/itkupuuska iskee.. Mutta vastaavasti sitten ne ilon ja onnen hetket on kyllä aivan huikeita, en varmaan koskaan ennen oo tuntenut mitään vastaavaa :). Miestä käy kyllä sääliksi, toivottavasti se ymmärtää..

Pitää varmaan ruveta syömään jotain, maha murisee :)
Niini ja massuasukki 17+5
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2007 klo 07:56 manteli-76 kirjoitti:
En malttanutkaan ihan vielä lopettaa runoilua...

Eli yksi kyssäri teille kaikille: Mitä liikuntaa harrastatte nyt raskausaikana? Jaksatteko urheilla ja liikkua hyvin? Jotkut kertoivatkin mammajoogasta. Mites muut?

Manteli-76 ja masu 20rv
Minullakin tuli taukoa kaikkeen kävelyä kummempaan liikuntaan pahoinvoinnin takia. Nyt maksoin aikidoseuran jäsenmaksun taas vuodeksi eteenpäin ja kävin jo ekoissa treeneissäkin. Jatkan siis vanhaa harrastusta niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Kun maha alkaa tulla liikaa tielle vartalotekniikoissa, käyn sitten varmaan vain aseharjoituksissa, joissa ei tarvitse sen kummemmin kuperkeikkailla.
 
Bindi73; no niin sain siis sinut listaan mukaan, meillä olikin ihan sama LA :)

Niini Mulla kanssa välillä parikin päivää ilman yhtään liikettä... kieltämättä rupeaa ne kauhukuvat siis vilkkumaan, mutta olen ajatellut, niin että vauvahan on siis tosi pieni vielä ja mahtuu vaikka miten päin menemään tuolla kohdussa, että vaikka vauva olisikin tosi aktiivinen, mutta jos sattuu esim. liikkeet menemään selkään päin, niin niitähän ei tunne. Ja tosiaan kun se vauva kasvaa niin kovaa vauhtia nyt, niin saattahaan se joinakin päivinä vain olla rauhassa ja nukkua enemmän ja keskittyä kasvamiseen :)

Mä olen ihan ähky, tein tossa muussia ja pihvejä, niitä tulikin sitten ahmittua :whistle:
Mulla tuli esikoisesta 20kiloa painoa, mutta kun häntä aloin odottaa olin hoikka/normaali, niistä sit on jäänyt n.10kg... :ashamed: Jänskättää miten ton painon kanssa nyt käy, mutta kun tätä painoa on jo vähän ylimääräistä, niin yleensähän ei sit tule niin paljoa... toivottavasti :D ;)

En kyllä ole ruvennut syömisiäni syynämään mitenkään erityisemmin, ihan perusruokavaliolla menty ja toteutettu myös niitä mielihaluja. Katsotaan sit jos nyt oikein hurjasti alkaa kohoamaan.

Ja mulla varmaan vaikutti se raskausdiabeteskin tohon painonnousuun...

Onkos muualla tullut lunta??

Täällä Vantaalla ulkona nyt hirveä myräkkä ja muutenkin nyt parin päivän sisällä tullut kunnon kinokset. Onhan se ihan kiva, mutta vieläkin vähän kaihertaa se, ettei silloin jouluna ollut lunta...
Ensi viikoksi kyllä luvattu jo +5 että saapi nähdä miten käy :/

Huomenna neuvola!

-Hiiviö & Elvis 18+0-
 
Mä en ole kauheemmin liikkeitä päivittäin tunnustellut,sillä viikkoja kuitenkin sen verran vähän että vähän on turhaa.30 viikon päällehän sitä suositellaan...
Mutta kyllä sitä mieli rekisteröi ja jos tuntuu että ei ole aikoihin tuntunut niin sitä "alkaa tunnusteleen".


Olo ihan ok,eipä ihmeitä.Huomenna Ikean reissua pukkaa,lähetään ukon ja mun vanhempien kanssa.
Maisa menee anopille,ei kai päivässä sitä "pilaa"!!! ;)

Lunta tulee täällä edelleen,on ihanan talvisen näköistä.

Masu on tosiaan pullahdellut,pieni kumpare näkyy jo.No,ehkei ulkopuolinen sitä huomaa,mut musta ihan on jo masua!!

Tiistaina siis ultra,eipä tässä muuta ihmeellistä.

kata 20+2
 
Pinon nostelua vaan kun niin oltiin kauas pudottu...

Lunta on vihmonu täälläkin, mutta nythän tuo on jo plussan puolella joten huomiseksi on tiedossa loskaa, loskaa ja loskaa :/

Noista liikkeistä vielä, mulla oli kans tossa muutama päivä sitten parin päivän tauko ettei liikkeitä tuntunut lainkaan, no sitten alkoi tuntua taas ja tosi paljon voimakkaampina ja selkeimpinä. Ajattelinkin, että vauva varmaan keskittyi pari päivää kasvamiseen, kun liikkeet sitten tauon jälkeen voimistuikin tosi paljon.

Saas nähdä kuin jaksaa tän yön valvoa, en paljoa ehtinyt viime yön jäljiltä päivällä nukkua kun oli siskon vauvan ristiäiset. Nyt väsyttää aivan tolkuttomasti \|O

Teppana & pikku-ukko vielä 17+6, parin tunnin päästä taas pyörähtää uusi viikko käyntiin! :)
 
Nostelen ja vastailen....
Rinnoista arkuus katosi välillä ja nyt on semmosta päiväkohtaista, välillä on koko tissit tulessa ja välillä vaan nännit.... oon yrittäny hieroa nännejä pestessä ja rasvata huolella, että ois sit vähän ns. "kovettunu"(ei ollu se sana mitä hain mut...) kun tulee pieni syömäkone taloon. Onko muilla havaittavissa mitään eritystä????
Oon miettiny, kun nänneihin keskelle aina välillä kertyy valkosta ja tahmasta, hassulta tuoksuvaa(hapan-haju) töhnää, mut jää nännin poimuihin... et kuuluukohan se asiaan????

Liikkeistä taas =) Onko muilla havaittavissa säännöllisyyttä liikkeissä??? Esim ajan tai tekemisen suhteen??? Meillä on ns. tiettyjä aikoja, kun vaavi liikuskelee, iltasin ekaks 19.30-21 ja sitten 22-23.30 välillä... sitten yleensä illalla kun kuunnellaan musiikkia, pikkunen jammailee... oikein tunsin yks ilta kun ois pyörittäny pyllyä=) päivälläkin potkiselee aika usein.... mut kyl vähemmän...
Täs yks päivä suorastaan säikähdin, kun otin sähkövatkaimen ja laitoin päälle, niin pikkunen oikein säikähti masussa... tuli huono olo, kun äiti säikyttelee pikkuistansa... mut ehkei sille mitään voi... tuskin kovin vaarallista... !??

Turvavyön alennin Mistä ootte hommannu ja mitä noin suurinpiirtein maksaa????

Mutta... taasen nukkumatti kiskoo hihasta kohti sänkyä....
Hyviä vointeja kaikille taas ja ötyjä :wave:

Maariana + Iinuska 19+6(kohta taas alkaa uus viikko... enää tunnin verran)<br><br>
 
Heippa!

Liikunta: Puolentunnin-tunnin vaunukävelyihin on jäänyt viime aikoina. Vuoden vaihteessa otin kuitenkin itseäni niskasta kiinni ja olen käynyt melkein joka päivä kävelyllä. Loppuvuodesta se tahti oli kerran pari viikossa :ashamed: Mulla noi takapuolen kivut kyllä rajoittaa kaikenlaista liikkumista. Sama matka, minkä kävelin ennen raskautta puolessa tunnissa, kestää nyt 45 min. Ja sitten esim. sänkyjen ym. alta imurointi ja pyyhkiminen tai lelujen etsiminen samoista piilopaikoista ei ole onnistunut pitkään aikaan :( Onneksi on tuo enemmän kuin ihana mies noihin hommiin :heart:

Lunta tuli meillekin päin. Poika pääsi tänään ekaa kertaa eläissään pulkan kyytiin! Ei ehditty hankkimaan pulkkaa vielä loka-marraskuun hangille ja sen jälkeen on ollut vähän turhan hiekkaista pulkka-ajeluille...

Huimaus: Alkuraskaudesta huimasi kovasti, mutta se meni jossain vaiheessa ohi. Nyt on taas huimannut joka päivä aamusta iltaan aina kun nousee ylös :( Kuinkas teillä muilla?
Huomenna on onneksi neuvola ja pääsee mittailemaan verenpainetta ja vaikka hemoglobiininkin, jos niistä löytyisi syytä moiseen päässä sumenemiseen.

Aika on mennyt tosiaan ihmeen nopeesti! Vastahan mullakin tuli ne helpottavat 12 rv täyteen ja nyt mennään jo 17. viikolla! Kuukausi mennyt niin ettei ehtinyt huomatakaan! Nyt ootan rv 20+4:ää rakenneultran takia. Sitten oltaisiinkin jo raskauden loppupuoliskolla :)

-ebbuliini rv 16+3-

Muoks: Maarianalle vielä, että se "töhnä" nänneissä on maitoa =) Mulla alkoi maitoa tihkua heti plussan jälkeen ja tosiaan jää nännien kolosiin kuivina klöntteinä, normaalia ja vaaratonta. Oikeestaan mun maidontulo ei tainnut koskaan kokonaan loppuakaan, vaikka esikoisen lyhyeksi jääneen imetyksen lopetin jo yli vuosi sitten. Rinnat ei ole tässä raskaudessa olleet yhtään niin arat kuin esikoisesta.<br><br>
 
Eli nyt niitä neuvolakuulumisia!

Hb:t oli noussut takas tuonne 146, terkka vähän meinasi että mulla jotenkin tosi herkästi vaikuttaa nuo muutokset vireystilaan, lun viimeksi oli tosiaan 'vain' 127 ja olin ihan loppu :D

Verenpaineet ekalla mittauksella 146/83, mutta tokalla laski jo vähän 134/81... Aavistuksen siis kohalla... vähän saa aina jännittää miten niiden kanssa käy... :/

Mitkä mahtaa olla suht normaalit verenpainearvot?

Paino oli noussut n.400g viikossa, mutta ei ihan vielä oltu lähtöpainossa :D

Vauvan sykkeet sain tietää tänään ekaa kertaa, olivat 145. Ja oli niin ihana taas kuulla niitä :)

Sf-mitta oli jo huikeat 19 senttiä!!!!! :eek: Taitaa taas tulla jätti masu... Ja kun mulla jotenkin näkyykin masu heti helposti, kun olen aika lyhyt 160senttiä ja risat... Pitää sitä kuvaa laittaa kyllä kohta profiiliin, pääsette näkemään.

Onko kellään muulla ollut näin isoa mittaa tässä vaiheessa?

Seuraava neuvola on sitten 12.2 mutta ensi viikon torstaina on sitten rakenneultra, niin ei pääse kauhean isoa taukoa tulemaan taas. Helmikuun alussa on sitten raskaudenajan hammastarkastus.

Tää oli nyt vähän taas omaa napaa, mutta toivottavasti joku kommentoi :whistle: ;)

-Hiiviö & Elvis 18+1-
 
Heipsan!

Heti alkuun halit :hug: FISUlle, pidähän nyt huoli itsestäsi ja pienestä lepäämällä.

Riina-niina kirjoitti paineen tunteesta. Mullakin ollut nyt pari päivää kamalia ilmavaivoja ja paineen tunnetta vatsassa, kääk! Ite oon aatellu, että vatsatauti ehkä ärsyttänyt vatsan limakalvoja ja suolistoa...enpä tiedä? On vaan inhottavan tuntusta, kun vaikee istua toimistuolillakin ja kirjottaa lausuntoja :'( Vaikee oli muuten tulla takas töihin, kun tuli toi vkonloppu tossa kolmen päivän saikun perään. Vatsatauti oli ihan kamala ja mun perääni sitten kultsi tietenkin sairastui, kun mua niin ahkerasti hoiti :(

Mutta kyllä se tiskikone muuten on aivan mahtava juttu! =) =) Mikä fiilis laittaa likaiset astiat vaan koneeseen eikä niitä enää kerry tiskipöydälle kasoittain :)

Manteli kyseli raskauden ajan liikunnasta..mä olen käynyt pari kertaa viikossa punttiksella, koiran kanssa lenkillä melkein päivittäin ja sit siellä mammajoogassa, joka nyt on ehkä enemmän hengitysharjoituksia ja venytyksiä ja jossain vaiheessa harjotellaan synnytystä kuivaharjoitteluna...lie miten, hih =) Kiva kuitenkin nähdä muitakin odottavia äitejä "livenä" ja tahtomattaankin tulee tehtyä pientä vertailua masujen koista. Viimeksi olin ainakin katsovinani, että mulla taisi olla pienimmästä päästä. En tiedä nyt sitten, on kasvanut jonkin verran vatsataudin kukistettuani.

Olen muuten ollut tuntevinani jo muutamia potkuja ja hipaisuja =) =) !!!

Kirppuliini -kävitkö kättärillä rekenneultrassa? Oisko ne tosiaan kertoneet sulle vauvan sukupuolen siellä? Mä kun olen kaikilta kuullut, että kättärillä eivät kertoisi..? Voiko sukupuolen bongata rakenneultrassa ihan sattumaltakin? Kaikki ovat sanoneet, että vauva on jo niin iso, että ei siitä näy...???

Pepsukka, ei tosiaan tartte huolehtia vauvan ravinnosta. Kyllä se kuulemma tosiaan ottaa tarvitsemansa, vaikka äiti olisi heikoilla. Hyvä kuitenkin, että olet pystynyt jotakin syömään =)

Aika tosiaan rientää, puoliväli häämöttää jo monella ja osa jo ylittänytkin, jänskää =)

Ninnuli+Veitikka 18+1
 
Moikka!

Neuvolakuulumisia heti kärkeen! :D

Paino lähtenyt vihdoin nousuun ja onkin sitten kertaheitolla noussut 700g/vko! :whistle: Ei kuulemma haittaa, kun alussa paino ei noussut ollenkaan ja laskikin vähän.

Sf-mitta 15, eli Hiiviö vei kyllä voiton!

Hb 111, eli ihan normaali lukema mulle. Verenpaine 118/70, eli lähtölukemiin nähden hieman noussut. Hyvä vaan, ei huimaa yhtään niin paljon kuin normaalisti! :)

Sydänääniä (149) kuunnellessa pikkuinen säntäili karkuun ja potki sitä doppler-anturia. Taitaa olla aika villikko tulossa... :D

Sain muuten terkkarilta tämmöisen puuro-ohjeen, pitäisi auttaa ummetukseen hyvin. Eli:

2 dl vettä
1 tl pellavansiemeniä (saa kuulemma käyttää näin pieniä määriä)
2 kuivattua luumua
2 kuivattua aprikoosia
2 rkl grahamjauhoja tai ruishiutaleita
2 tl leseitä (kaura-, vehnä-, tms.)

Liota pellavansiemeniä, luumuja ja aprikooseja vedessä yön yli. Kiehauta ne aamulla ja lisää joukkoon jauhot ja leseet. Hauduta puuroa n. 15 minuuttia. Syö maidon kanssa.

Täytyy laittaa puuro testaukseen. Aluksi kannatta kuulemma syödä päivittäin, myöhemmin riittää 1-2 kertaa viikossa.

Mitähän kaikkea mun piti taas kommentoida... Tuun illalla uudestaan sitten kommentoimaan muiden juttuja, tästä tuli nyt vähän tämmönen oma napa. ( . )

Kreecher ja Saara-Antero 18+3
 
Ihan fiiliksissä täällä, kun tultiin juuri rakenneultrasta. Kaikki oli hyvin, heppulin koko vastasi viikkoja jne. Pyöri vain niin kovasti ettei täti meinannut saada mittoja otettua :) Reisiluu oli peräti 3 cm pitkä - ajatella että ne banaanipotkut silti tuntuu jo ihan selvästi, vaikka potkija on noin pikkuinen!

Viikkoja nyt muistaakseni tasan 19, että puolta väliä hätyytellään...

Kreecherille kiitokset puuro-ohjeesta, pitää kokeilla vaikka aika eksoottiselta kuulostaakin ;) En tiedä kuvittelenko, mutta kiivi taitaa auttaa hieman myös. Ja sitä Laxoberonia taidan uskaltautua kyllä sitten itsekin kokeilemaan, jollei nämä luomumetodit ala tepsiä.
 
rakenneultra kuulumisia!!!! =) =)

nyt sitten on todistettu , että meijän Samppa on Samppa :heart: :heart:
eli poika tulee. saatiin ihan kuvakin vehkeestä :D

aika vinha juttu kun alusta asti on mielessä ollut että poika tulee ja tyttöä on ollu tosi vaikea kuvitella ja sit oli oikeasti tulossa poika, et kyllä siinä joku äidin vaisto varmaan on.

kaikki oli hyvin ja koko vastas viikkoja. pari päivää mentiin takapakkia mut, kasvaa kuulemma täs vaiheessa sysäyksittäin, niin viikot pitää kyllä aika hyvin kutinsa. koko oli noin 20cm.

oli tosi hauska kattoa kun Samppa teki jumppaliikkeitä masussa, otti kädellä kiinni varpaistaan :LOL:

kohdunkaulakin tarkistettiin ultralla kun on ollu niitä supistuksia mutta sielläkin oli kaikki täydellisesti kunnossa =) =)

kyllä nyt on hirmu hyvä mieli ja uskaltaa ottaa taas rauhassa tulevat viikot ilman paniikkia.

Hani ja Samppa 20+0
 
Neuvolakuulumisia =)

Painoa on tullut 200 g/vk. Päästiin lähtöpainon yli :D

Verenpaine 111/65. Vähän vähemmän kuin normaalisti. Huimailut voi johtuu tod. näk. siitä.

Pissa puhdas, hemoglobiinia en sitten halunnutkaan mitattavan, kun ei ollut pakko... Inhoan pistämistä :ashamed:

Sf-mitta 12 cm. Aika paljon vähemmän kuin teillä muilla mitat ilmottaneilla, mutta taitaa mulla olla viikkojakin pari vähemmän =) Esikoisen sf-mittaa ei näin aikaisin vielä mittailtukaan.

Sydämen syke + :heart: =) On kyllä ihana ääni! Ei kerrottu montako kertaa minuutissa.

Liikkeet + =)

Uusi th oli oikein mukava. Käytti loput 45 minuutin jutusteluun, vaikka olisi voinut heivata ulos heti mittausten ym. jälkeen =) Tuli sellainen olo, että mua kuunnellaan ja mun voinnistani ollaan kiinostuneita, vaikka kaikki onkin ihan kunnossa.

Seuraava neuvola on vasta 26.2. mutta onhan tässä rakenneultra vielä välissä. Vähän vajaa kuukausi on kyllä siihenkin vielä

Teidän muiden ultra- ja neuvolakuulumisia oli taas kiva lukea! Pelkkiä poikia näyttää lykkäävän :whistle: Voidaanko tästä päätellä, että ne jotka eivät ole saaneet sukupuolta tietoonsa, odottelevat tyttöä? ;)

-ebbuliini rv 16+4-
 

Yhteistyössä