~KesäMassut 2007~

Heippa vaan!

Viimeistä yötä viedään ja sitten alkaa viikon vapaat :D :D Ihanaa! Selkeästi huomaa, että energia on lisääntynyt, nyt jaksaa ihan erilailla vetää nää yövuorot kun muutama viikko sitten. Työkaveritkin sanoivat, että olen paljon virkeämmän näköinen.

Töissä siis kaikki työkaverit tietää raskaudesta, mutta pomolle en ole vielä saanut kerrottua :ashamed: Mun piti soittaa sille tällä viikolla asiasta, mutta sitten tuli tuo kauhea kuolemantapaus niin en voinut samaan syssyyn alkaa kertomaan vauvauutisia. No ens kuussa viimeistään on pakko kertoa.

Mulla on normaalistikin melko korkea syke ja sehän on vaan noussut tässä raskauden aikana. Tuntuu inhottavalta kun sydän hakkaa miljonaa ja lisäksi hengästyttää tosi helposti. Lisäksi mua vaivaa noi rytmihäiriöt. En oo niistä lääkärissä käynyt, kun olen ajatellut niiden olevan vaarattomia. Mutta nyt olen kyllä alkanut ajattelemaan, että ehkä olisi kuitenkin hyvä tutkia, että ne varmasti ovat viattomia, kun eihän sitä koskaan tiedä.

Rakenneultra olis sitten 31.1. silloin on viikkoja 20+2. Alkuun olin sitä mieltä, että haluan kysyä sukupuolen siinä, mutta nyt olen vähän tullut toisiin aatoksiin. Toisaalta olis kiva säilyttää yllätys sinne synnärille. Saa nähdä nyt sitten mihin päätökseen pääsen. Miehelle on ihan sama kysytäänkö vai ei. Harmittaa, kun mies ei pääse tuohon ultraan mukaan:( Onneksi sentään np-ultraan pääsi.

Nyt on taas muutaman päivän ollut vähän hiljaisempaa liikkeiden suhteen. Ei ole oikein tuntunut mitään tai sitten on tuntunut jotain mistä en ole varma. Yritän kovasti olla huolestumatta, sillä eikö tuo lie ihan normaalia ettei liikkeet tässä vaiheessa vielä tunnu päivittäin? Vaikka väkisinhän sitä aina mieleen tulee, että mitä jos kaikki ei olekaan kunnossa.

Raskauspäiväkirjaa en ole pitänyt. Tämä toimikoon sellaisena. Olen myös ajatellut tuostavani sitten vauvan synnyttyä tekstini täältä muistoksi. Kauhean kiva olis kyllä jos aika ja energia riittäs kunnon päiväkirjan pitoon. Esikoisen aikaan pidin päiväkirjaa ja sitä on kyllä tosi mukava lueskella varsinkin nyt raskaana ollessa ja muistella tuntemuksia mitä oli esikoista odottaessa. Kakkosen ja kolmosen aikana en kirjottanut mihinkään mitään ja se kyllä harmittaa. Paljon asioita jää aikojen saatossa unholaan. Se taitaa olla vähän sama noiden vauvakirjoihin kirjottamisen ja valokuvaamisen kanssa, esikoisesta olen kirjottanut vaikka kuin paljon vauvakirjaan ja valokuvia on ihan mielettömästi. Kakkosen ja kolmosen vauvakirjat ovat paljon vajaammat ja kuviakin on paaaljon vähemmän.

Kielletyistä eväistä Maksalaatikkoa olen pari kertaa vähän syönyt. Ja jouluna pikkuisen maksapasteijaa. Muuta kiellettyä en sitten olekaan syönyt. Raakaa kananmunaa on taikinassa ja majoneesissa mennyt, mutta en pidä raakaa kananmunaa kovin suurena riskinä. Ei kait siinä listeria-riskiä edes ole (korjatkaa jos olen väärässä!) vaan riskinä on enemmänkin salmonella, joka taas on lähes mahdotonta saada suomalaisista munista.

Äitiyshousuille alkais olla kyllä kovasti tarvetta, mutten ole vielä oikein ehtinyt käydä niitä katselemassa. Tai Lindexillä kävin, kun jotenkin kuvittelin siellä myytävän mammavaatteita, mutta eihän siellä mitään ollutkaan. Täytyy nyt vapaitten aikaan suunnata henkkamaukalle josko sieltä löytyis jotkut kivat pöksyt.

Mehua menee mulla aika paljon. Oon ihan addiktoitunut appelsiini tuoremehuun, sitä menee päivässä paljon :p Limppareita yritän juoda kohtuudella. Joskus yövuoroon otan 0,5l kokisen, kun tuntuu että se (muka) vähän virkistäisi, kun en juo enää kahvia niin välillä on pakko saada jostain kofeiinia. Kahvin juonti jäi sillon kun pahoinvointi oli pahimmillaan eikä ole tullut uudestaan alettua juomaan.

Linea negraa ei ole ilmaantunut. Tai mulla on ollut sellanen ohuen ohut viiva napaan asti jo ennen ensimmäistäkään raskautta. Minkään raskauden aikana ei ole ollut sen kummempaa viivaa. Raskausarpia sen sijaan on vaikka muille jakaa :/ Mites teillä muilla? Mulla ratkes esikoista odottaessa koko maha tosta rintojen alapuolelta ihan alas asti. Lisäksi arpia on reisissä ja tisseissä. Että ei ole kovin kaunis meikäläisen kroppa. Hiemanhan nuo arvet on aina raskauksien välissä haalentuneet, mutta näkyvät silti selvästi. Raskauksien aikana sitten ne taas muuttuu tulipunaisiksi.

Nenän kuivuuteen joku jossain vaiheessa kyseli jotain apua. Mä oon käyttäny erisan merkkistä keittosuolasuihketta ja sitten rasvaillu noita limakalvoja bepanthenilla. Yks hyvä kosteuttaja olis kans sellanen suihke kuin nozoil (saa apteekista) se on 100% seesaminsiemenöljyvalmiste. En voi varmasti sanoa saako raskauden aikana käyttää, mutta luulisi ettei estettä ole, kannattaa kuitenkin kysyä apteekista jos meinaa sitä hankkia. Se on kyllä tosi hyvä aine.

Hani No johan on. Mene nyt ihmeessä hakemaan jostain muualta lääkäristä (vaikka yksityiseltä) kunnon sairasloma. Pakkohan sun on saada levättyä. Kurjaa, ettei työpaikaltasikaan heru yhtään myötätuntoa.

Jaa nyt on viisainta lopettaa tää runoilu alkaa tulla niin pitkä teksti ettei kukaan jaksa sitä lukea.

Hyvää loppiaista vaan kaikille, siihen se sitten taas joulu loppui ja kuusikin pitää viedä pois :'(

Hyviä vointeja :hug:

Teppana & pikku-ukko 16+5

PS: Olipa hyvä, kun kerrankin muistin kopioida tekstin ennen lähettämistä..Olis meinaan muuten taas kadonnut pitkä teksti bittiavaruuteen...<br><br>

Hani; Joo, on kyllä ihme, että noin vaa sivuuttivat, olisi nyt voinut ensi viikollekkin vielä kirjoittaa... paljon pienimmistäkin asioista saikkua saatu enempi, ei tollainen pyörtyily nyt kauhean tervettä ole! Ihme käytöstä myös työpaikkasi puolesta!

Linea negrasta... Ei ole ainakaan vielä näkynyt mitään, esikoista odottaessa ilmestyi joskus viikoilla 22-24 tuonne navan alapuolelle ja mun vaaleassa ihossa näkyi tosi hyvin kun oli oikein tummaa laatua. Yllättävän nopeaa se kuitenkin synnytyksen jälkeen hävisi.

Raskausarpia on jäänyt esikoisen odotusajalta valtavasti, maha on oikea tiekartta ja myös rinnoista löytyy juovia... onneksi ovat vaalentuneet jo, mutta eihän nuo kuitenkaan kauhean kivan näköisiä kuitenkaan ole... ja nyt sit muuttuvat tosiaan taas ihan tulipunaisiksi.
Mutta mulle silloin kun pojan sain niin sanoi, että arvet pitää kantaa ylpeänä, ne on niinkuin meidän taistelu/kunniamerkkejä :)

Mullakin näkyy kunnolla jo vauvamasu... Vaikka tota massua on tossa ollut ennestäänkin, niin nyt on selkeästi työntynyt ulospäin ja selällä ollessa tuntuu jo kunnon kumpu. Äitiysfarkut mulla on jo säännöllisessä käytössä, mutta omilla paidoilla olen ajatellut pärjätä niin pitkälle kuin mahdollista, niihinkin kerkeää sitten kyllästymään.

-Hiiviö & Elvis 16+6-

Kreecher & Moonlight:
Kiitos voinnit alkaa pikkuhiljaa kohentua kun oon vain lepäillyt.
Mä joudun töissä seisomaan ja nostelemaan koko päivän ja kun
on aleaika niin kiirettä pukkas joten siinä tais omat voimat loppua kesken.
Onneksi ihminen on niin hyvin rakennettu et kroppa ilmottaa kun on pakko hidastaa. Mulla se tosiaan ilmotti aika rajusti kun pyörrytyksen
takia ei meinannut jalat kantaa. No mutta viel pari päivää lepoa niin
eiköhän tästä voimat taas keräännyt.

Ja kysymys?? Te jotka olette jo aikaisemmin olleet äippälomalla
kuinka pitkään olette jatkaneet töissä eli oletteko jääneet töistä
pois ennen äippäloman alkua vai oletteko olleet ihan siihen äippälomaan saakka. Tosin riippuuhan se paljon töistä miten pitkään on. Itse mietin paljon sitä, että kun töissä joutuu paljon nostelemaan ja olemaan jalkojen päällä niin pystyykö ihan sinne viimeisille hetkille jatkamaan. Jos mahdollista niin pitän kesäloman ennen äippälomaa.

Noista liikkeistä. Itsekkin odottelen malttamattomana vauvan liikkeiden
tuntemista. Pientä pulputusta on jo useemman viikon tuntunut mut onko
se todella jotain elonmerkkejä. Eihän tässä ole varmaankaan enään pitkä aika kun pikku potkuja alkaa tuntumaan.

Lähdempä taas lepäilemään ja keräämään voimia.

Voikaa hyvin!

Minniriini ja Pave 15+6

Täällä suppailut vähän rauhoittumaan,kyllä se lepo ja tuo lääkitys varmaan tehneet tehtävänsä...Ihan kuin maha olis kasvanut vähäsen,otin kuvan tänään kun viikko vaihtui..20 menossa siis.

Arvista,mulla ei tullut arpia ees kaksoisraskaudessa.En tiiä mikä on,nahka siis venyy ja paukkuu muttei repee.
En silloin enkä muulloin ole raskavaillut mitän erityisemmin,mä kkun uskon että jos ihoa ulkoisesti kovin kosteuttaa,menettää se luontaisen kykynsä kosteuttaa sisäisesti ihoa.Sillä sehän on vain ulkoista tuo kosteutus mitä rasvoilla saadaan tehtyä.

Lepoa vaan kovasti oikeestaan jokaiselle,sitä tarvii tässä jokainen
nyt mentävä,ruoka palaa pohjaan!!

kata 19+1

Tänne joukkoonhan se minäkin kuulun. Eli l.a. 22.6. , toinen lapsi tulossa ja omaa ikää 27vee.

Odotus on sujunu alkupahoinvointia lukuunottamatta ihan hyvin. Vatsa on tosi iso iltaisin, päivällä se tuntuu katoavan jonnekkin. Liikkeitä odottelen malttamattomana, möngerrystä ja paineen tuntua on kyllä ollut, mutta aitoja, todellisia potkuja odottelen...

Hieman arka mieli silti on, mieltä kaivertelemaan on jäänyt eka ultra, jossa np-mitta oli 1,7mm, minusta se tuntui suurelta, vaikka kätilö meinasikin, että normaalia se on. Eikä kyllä seerumiseulasta ole kuulunut yhtään mitään ja nyt jo kolmas viikko ultrasta on kulunut.Kaipa kaikki on ollut ok?

Vaikka esikoiseni onkin vasta 2 vuotias tuntuu odotus tosi uudelta jutulta...sitä unohtaa ne kaikki raskaus tuntemukset niin pian.

Tyttö tai poika, sama se...ekasta en kyllä tuntenut minkäänlaista pahoinvointia kaikki meni tosi hyvin. Tämä odotus oli alkuun tosi väsyttävää ja kuvottavaa, en oksentanut,mutta lähellä piti monta kertaa.

Viikkoja en osaa vieläkään laskea oikein, kaipa niitä nyt jotain 16 on...en ole koskaan niihin perehtynyt tai oppinut, kun tuntuu, että joka neuvola kerrallakin ne on erilaiset, jos on eri hoitaja.

mutta täältä sitä on saanut monenmoisia tietopaketteja ja kohtalontovereita, joten jatketaan kirjoittamista.

Moiks!

Mun äiti soiti äsken ja kysyi, saako pojat mennä niille kylään päiväunien jälkeen. No saahan ne! Iltapäivä kahdestaan, jeejee! ...ja mieheltä kun oon yrittänyt tivata, että tehtäiskö kerranki jotain, niin se vaan murahtelee et katotaan nyt. :kieh: Noo, onhan tuo raukka aika toipilas vielä keuhkokuumeensa jäljiltä. Saikkuakin sai vielä ensi viikon.

Saikusta puheenollen, ihme juttu Hani ton sun työpaikan kanssa. Tulee ihan paha mieli sun puolesta, kun joku tollo voi olla niin joustamaton! Sopiiko arvailla, että tää tiukkis siellä on lapseton...? Peesaan aiempia, että jos olo jatkuu huonona, niin hae ihmeessä lisää lomaa vaikka yksityiseltä.

Mirrille tervetuloa joukkoon, tää on kyllä kiva pino! :)

ebbuliini, mä oon vähän aatellu kans että tulostaisin tän pinon. Tai jos nyt en ihan kokonaan (tekstiä kun on aika reilusti :D ) niin noita alun plussauutisia ja sitten vaikka synnytyskertomukset, kun niiden aika tulee. Mä oon aina vähän nauranu näitä "nettiyhteisöjä", mutta kyllä täällä vaan alkaa kummasti porukka tuntua tutulta! :D

Itse olen ainakin tähän asti säästynyt raskausarvilta. Joku väitti joskus, että vaaleille ihmisille tulee niitä helpommin... En kyllä tiedä, pitääkö tuo paikkaansa! Itse olen kyllä aika tumma. Mites muiden kohdalla, ovatko "arpeutuneet" vaaleita ja "arpeutumattomat" tummia? ;) En kyllä usko, että tuota väitettä ainakaan ihan noineen voi allekirjoittaa!

Nyt en osaa ihan täysin vastata tuohon minniriinin äippälomakysymykseen, kun olin opiskelija kahden ekan lapseni syntyessä. Esikoiselta paahdoin opintoja vielä reilusti äitiysloman alkamisen jälkeen (14.5. ois alkanu ä-loma, vika tentti oli 2.6.). Mut ei se opiskelu ihan sama asia ole, nytkin jo mietityttää hieman, että kuinka sitä jaksaa olla sinne äitiysloman alkuun asti töissä. Mut äitiyslomanhan saa aloittaa 30-50 päivää ennen eräpäivää, eli jos oma jaksaminen epäilyttää, niin kannattaa varmaan alottaa se loma jo sillon 50 päivää ennen.

Hyvä, että Katalla on supistelu rauhoittunut! Mulla taisi olla sellainen yhden kerran säikäytys vaan, ei ole kipeitä supistuksia tullut sen jälkeen, vain niitä satunnaisia masun kovettumisia, jotka ovat vaarattomia. :)

Miehän taas innostuin naputtelemaan...

Loppiaisiloa kaikille! Tää lähtee nyt taivuttelemaan miehenkörilästä (hehe, tosi körilästä, mun mies on tosi pienikokoinen) leffaan tai johonkin..

Kreecher & Saara-Antero 17+1

Tuli noist erroreista mieleen, ootteko kokeillu palata edelliselle sivulle, jos tekstiä lähettäessä tulee se virheilmoitus?
Mä nimittäin unohin äsken tallentaa ton mun romaanin ja sehän sit katos, mutta kun joku refleksi siinä kiroilemisen ohella laittoi painamaan sitä nuolta taaksepäin, niin sepä palasikin teksti-ikkunaan ja koko kirjoitus komeili siinä! Sain sit kopsattua ja lähetettyä sen uudestaan. :)

Tänään 18 viikkoa täynnä. Mistähän tuo mahakin yhtäkkiä sitten tuli näkyviin, sitä olen ehtinyt ihmetellä ja no...voivotellakin. En tiedä, mutta ahdistaa hieman, kun monet ovat äärettömän iloisia mahansa näkyviin tulosta ja itsellä vain jotenkin ahdistaa..

Liikkeitä on tuntunut muutamia ihan selvästi. Aluksi ajattelin niiden olevan harhaa, mutta kyllähän noi totta ovat kuitenkin...aika jännältä tuntuu ja välillä en oikein kykene ymmärtämään, että vauvahan siellä todellakin massussa uiskentelee.

Olisipa jo rakenneultra...tuntuu, ettei oikein jaksa millään odottaa. Minulla on vasta 18.1. :headwall:

Edelleen ei oikein ruoka maistu, en tiedä miksi. Jotenkin vain usein etoo ajatus koko ruoasta ja käy kieltämättä hermoille, kun koko ajan tuputetaan, että pitää syödä... Vähän hirvittää sekin, että jos lihoo! Äitiysvaatteita en ainakaan haluaisi missään tapauksessa ruveta käyttämään, paitsi ehkä jotain paitoja; ne on kivoja.

Ja miten ne jotkut edelleen väittää, että tässä vaiheessa raskautta muka tuntee itsensä pirteäksi...minä en ainakaan tunne. Olen NIIN VÄSYNYT, että hermotkin alkaa olla koko ajan äärettömän kireällä.

Plääh..

Hiiviö harmaana
:'( Sniif!

Mulla on selkä tosi kipeä, käytiin pojan kanssa tossa aiemmin suihkussa ja siellä rupesi selkää yhtäkkiä koskemaan sen jälkeen kun olin kumartunut ja nut on alaselkä ihan jumissa. Istuminen tekee pahaa ja makaaminen selällään, ei äkkinäisiä liikkeitä eikä missään nimessä kumartelua!!

Ei kauratyynykään oikein auttanut, nyt en tiedä mikä tähän neuvoksi?!

Onneksi sain pojan jo nukkumaan, niin voin sentään rauhassa kärsiä täällä....

-Hiiviö & Elvis 16+6-

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2006 klo 09:17 ÄIPPPÄ kirjoitti:
hyi kamala ja joku väittää että kyllä se pahoinvointi loppuu hyi luoja mää oksensin taas eilen illalla kaiken mahdollisen pihalle mitä olin päivän aikana syönyt ......aika raskasta.....

mulla la 13.6 otan kyllä sitä jo kamalasti että saan olla oma itseni ja et saan vauvan syliin

mitens muitten pahoinvointi
:'(
sanos muuta... 17+ menossa, ja monta kertaa viikossa oksennan vieläkin. Onneksi sentään suurimman osan päviästä on ihan toimintakykyinen olo...

Mummoni "lohdutti" ja sanoi itse oksentaneensa vielä synnytystä edeltävänä päivänäkin. :kieh:

Moonlight
Joo siis peesaan kyllä tuossa oksennus asiassa kans teitä!

Mulla jo periaattessa menossa rv. 22 ja kyllä lentää joka päivä jotain ulos enemmän tai vähemmän!!

Eli siis aika toivotonta on kans olo täälläkin tuon asian suhteen.

Mullakin on nyt aivan ku olis ilmapallon nielassu, saa nyt nähdä jääkö tämä sellaiseksi pallo masuksi tuohon eteen vai alkaako sitten vielä laajeneen sivuille. Mulla ainakin nyt jo jotenkin hankalaa kyykistely ja saappaiden jalkaan vetäminen.
Ja autosta ulos tuleminen alkaa pian olla mulle haaste, minä tyhmä joka ostin tuollaisen matalan Coupe Audin puolitoista vuotta sitten kun ajattelin lähtee tänne Osloon niitä sinkku vuosia vietteleen :LOL: Toisin kävi.. Ja auto on verovapaa joten en saa sitä myydäkkään vielä. No kohta toista ostaa sitten isompana tilalle, hyvä syy.

Niin ja noista äitiysvaatteista.. eikai niitä kukaan just niin kauheen onnellisena päälleen vedä.. mutta sekin on niin itsestään kiinni mitä ostaa ja mistä..
Housuja voi ostaa matalavyötärö farkkuja esim.. niinku minä jouduin nyt tekeen kun vielä kaikki nuo mahan yli vedettävät äitiyshousut laittaa oksentaan ku tulee joku painaminen varmaan mahaan..
Paitoja on nyt onneksi helppo ostaa, kun muodissa ainakin täällä on paljon nuo pitkä helmaiset.
Ja vero modalla on nyt tosi kivoja tunika vaatteita vaikka minkä värisinä, joten niilläki pääsee pitkälle..

Nyt en yhtään muista mitä piti kirjoitella, joten taidan palata taas tässä kun muistikin palaa ;)

hyvää lauantai iltaa..

Raskausarvet on pysynyt loitolla. Esikoisen aikaan tuli pari kappaletta vaaleita parisenttisiä reisiin, enkä olisi niitäkään löytänyt jos en olisi vartavasten etsinyt loppuraskaudesta... Linea negraakaan mulla ei esikoisen aikaan ollut, vaikka oon vaalee ja vauvakin oli poika :D Eikä sitä juovaa nytkään näy.

Äitiyslomalle jäin esikoisesta 30 päivää ennen laskettua aikaa ja olisin voinut kyllä pitempäänkin tehdä töitä.. Kotona oli tylsää yksikseen. Omasta voinnista ja työn raskaudestahan se pitkälti riippuu jääkö 50 vai 30 päivää ennen lomalle. Ja vaikka päättäisi jäädä 30 pv aikaisemmin niin voihan sitä hakea saikkua jos ei jaksakaan loppuun asti. Mulla on nyt työnä tämä pikkupojan kotiäitiys ja siitähän ei saa lomaa ennen kun synnyttämään lähtee :whistle: Mutta tosissaan toivoo, ettei missään vaiheessa kielletä kantamasta tai nostamasta, kun on tuollainen ihana 14 kiloinen, joka ei vielä kävele :heart:

Hiiviö: Koitahan pärjäillä selkäsi kanssa :hug: Noi on tosi inhottavia vaivoja! Mulla on edelleen ongelmana reisi- ja pakaralihakset, joihin sattuu ihan pirusti, kun yrittää kumarrella tai tehdä jotain lattian rajassa. Lääkäri ihmettelee, kun ei ollut mitään lihaskireyttä eikä verikokeissa ilmennyt tulehduksia tai muutakaan ihmeellistä. Ens tiistaina on taas puhelinaika lääkärille, se lupasi siihen mennessä ottaa selville mikä muu voisi tällaiset oireet aiheuttaa. :(

Teppana: Oletko Hämeenlinnan tk:ssa töissä ja kauanko olet ollut? *miettii mahdollisia yhteisiä tuttuja :whistle: * En loukkaannu jos et halua vastata! =)

-ebbuliini rv 15+2-

Moi taas!

Niiskuneiti hienoa että kaikki oli kunnossa :heart: ! Ja Hiiviö, toivottavasti selkä helpottaa.. En oikein osaa antaa mitään hyvää neuvoa helpotukseksi, muuta kuin että koita ottaa rauhallisesti..

"Kiellettyjä hedelmiä" oon kovasti koittanut välttää, mutta kun oltiin reissussa niin oli pakko syödä ulkona aika paljon.. Ainakin ei-ihan-kypsiä pakaste(?)vihanneksia oon syönyt ja ihan alussa joskus rv 6 söin vuohenjuustoa.. Tiedä sitten, jos on listeria tullut niin en ole ainakaan huomannut.. Onnittelin kyllä itseäni graavilohen välttelystä jouluna :D. Maksalaatikon kutsu oli kyllä lähes vastustamaton.. Mehua menee kyllä aika paljon, varsinkin hirmu hyvää marlin ananasmehua :p . Saapahan C-vitamiinia :).

Raskauspäiväkirjaa en ole pitänyt, mutta vauvakirjaa ajattelin kyllä ahkerasti pitää sitten. En oikein tiedä, mitä kirjoittaisin raskauspäiväkirjaan - potkut ja muut kivat asiat tietysti, mutta varmaan myös valittaisin myös ei-kivoista asioista, joita ei kukaan haluais ehkä muistaa jälkeenpäin.

Raskausarpia löytyy jo valmiiksi lonkista ja vähän reisien sisäpuolilta niiltä ajoilta kun lihoin ja laihduin nuorena paljon. Onneksi ovat ihan vaaleita, eikä niitä juuri huomaa.. Rintoihin on tullut vähän lisää arpia, mutta nekin on ihan vaaleita (koputellaan puuta..). Luin jostain että runsas rasvailu auttais arpien ehkäisyssä, ja niin mun onkin aika pakko tehdä atooppisen ihon takia. Raskausaikana iho on ollut vielä jotenkin haavoittuvaisempi, tai herkempi ja kuivempi, joten ei rasvailusta ainakaan haittaa ole :) .

En tiedä miksi jännitän niin kovasti rakenneultraa.. Oon parina yönä nähnyt untakin jo siitä. Tulisipa tiistai pian :).

Nyt voisi vaikka mennä vähän ulkona käymään.. Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Niini ja massuasukki rv 16+5

Sunnuntaita vaan kesävauvojen odottajat.

Rakenneultra on 22.1. ja silloin aion urkkia sukupuolta, heh vaikka tyttöhän se varmasti on :) Poika olisi todella kiva yllätys, mutta ärsyttää kaikki jotka olettaa meidän jotenkin nyt erityisesti YRITTÄNEEN poika. EI pidä paikkaansa. Ihan samalla tavalla on tämäkin raskaus saanut alkunsa kuin kaikki muutkin eli rakkaudesta :heart: ja tarkoituksena saada toivottu lapsi.

Supistuksista: kävellessä reippaammin alkaa supistelemaan. Aiemmat synnytykset on käynnistyneet kävelylenkillä tai reippaan iltalenkin jälkeen yöllä.

Kiellettyjä ruokia olen syönyt, alussa vedin intohimoisesti graavilohi rullaa jossa tuorejuustoa sisällä. Mitä oireita LIsteria aiheuttaa? En muutenkaan ole hirveästi kammonnut ruokia tai muutakaan vaan elänyt kuten normaalistikin.

Liikkeitä alkaa vähitellen tuntumaan ja pötsi pömpöttää jo ihan kiitettävästi :D Edelleenkin odottelen niitä kunnon liikkeitä jotta tiedän kaiken olevan kunnossa.

Neuvola on jo perjantaina ja onnekseni on maailman kivoin neuvolatäti (ei vanha täti vaan nuori ja ammattilainen). Yhteistyö sujuu hyvin.

Mitä vaivoja teillä muilla on vai onko vielä tullut mitään? Kun mulla sormia alkanut turvottamaan ihan hirveästi, varsinkin jos joutuu istumaan pidempään paikoillaan. Eikä lähde sormukset sormista. Painoakin tullut jo pari kiloa.

Onpa kamalan omanapaista mutta luen kyllä muiden tekstit, huonomuistisena nikkien muistajana en kovin montaa nikkiä muista. Mutta ilolla luen teidän muiden odotuksista ja tuntemuksista sekä ajatuksista.

tinzu rv 18+1

Kiitos kaikille kommenteista. se teki mulle tosi hyvää kun täällä yksin olen ollut ihan häpeissäni kun olen välillä joutunut olee poissa töistä. neuvolatätikin aina jankkaa, että raskaus ei ole sairaus. välillä tuntuu, että sekin pitää mua vähän hölmönä.

kyllä vieläkin on ollut tosi nuutunut olo ja just äsken tässä kun istuin niin päässä sumeni hetkeksi. sit täytyy vaan tarrata jostain kiinni ettei mee ihan tasapaino.
väsyttää vieläkin niin paljon etten pysty edes koiraa viemään ulos vaikka haluaisikin. sekin varmaan johtuu osittain siitä mun erittäin huonosta hemoglobiinista.

Huomenna on täynnä jo 19 viikkoa. ei ikinä uskois että viikonpäästä olen raskaudenpuolivälissä!!

mä olen pitänyt koneella odotusaikani päiväkirjaa. sinne kirjaan koko tämän ajan ja tapahtumat.

Liikkeitä tunnen jo joka päivä ja minusta todella paljon. se on kyllä ihanaa. yleensä täytyy kyllä olla hetki paikallaan niin tuntee liikkeet. jos koko ajan touhuu jotain niin ei niitä sit huomaa.
nytkin kun kirjoittelen niin Samppa vääntelehtii masussa.
:heart: =) :heart:

Paljon jaksamisia teille muillekkin, kun nyt näyttää että kaikenlaista vaivaa sitä raskaana oleva kokee. :attn:

Hani ja Samppa 18+6

Huoh, alkaa selässä jo helpottaa... aamulla oli jo heti helpompi mutta kumartelut, äkkiliikkeet yms. tekee vieläkin kipiää... Ja kävellessä tuntuu ärsyttävä raksuminen selässä. Esikon on ollut vähän vaikea tänään ymmärtää kun äiti ei otakkaan niin helposti syliin vaan ekaksi pitää mennä sohvalle istumaan :)

Noista raskausajan vaivoista, niin mulla on ollut tätä selkäkipua, mutta en varsinaisesti tiedä johtuuko suoranaisesti raskaudesta... on tätä kyllä ollut nyt huomattavasti enemmän kuin ennen... Ja tänään koin taas kamalan menkkakipukohtauksen, melkein kaksin kerroin piti taipua :/ Pelottavia tollaiset...

Nyt myös parina yönä ruvennut tuntumaan nivusissa kipua, mutta siitä olikin jo Vau -kirjassa varoitettu, johtuu niiden kohdun kannattimien venymisestä.

Eilen olikin vauvalla kunnon jumppa päivä, pitkin päivää tuntui kunnon liikkeitä taas, ja mä olin sitten ihan :D ... Tänään aamullakin tuntui muutama nykäisy, mutta tänään taas muuten ollut hiljaista. Taitaa pikkuinen keskittyä kasvamiseen.

Ja iso kiitos siitä turvavyönalentajasta vastanneille! Taidetaan ensi viikolla mennä sitten tutkimaan noita vauvaliikkeitä jos mekin sitten sellainen ostettais. On tossa tuota matkaa kuitenkin sen verran ja niinkuin Moonlight sanoit, ei sitä voisi antaa itselleen anteeksi jos jotain sattuisikin.

18 viikko lähtee käyntiin! (huih!! :D )

-Hiiviö & Elvis 17+0-

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2007 klo 14:02 Kreecher kirjoitti:
.Mut äitiyslomanhan saa aloittaa 30-50 päivää ennen eräpäivää, eli jos oma jaksaminen epäilyttää, niin kannattaa varmaan alottaa se loma jo sillon 50 päivää ennen.
Kiitos tiedosta =)
Tota en tiennytkään et äippäloman saa aloittaa jo 50 päivää aikaisemmin.
Pitääkin tosissaan ruveta tutkimaan näitä vaihtoehtoja jotta kerkeen saada itselleni sijaisen ajoissa.

Tervetuloa joukkoon Mirri :flower:

Minniriini ja Pave 16+0<br><br>

Pikaseen heitän tähän tuosta äippälomasta,että jos sen aloittaa jo 50 päivääaiemmin niin se myös loppuu aiemmin.Musta olis "kannattavampaa" saikkua vaikka ottaa ennemmin meinaan se loppuminen 20 päivää aiemmin on aika rankkaa...

Tänään oon maannut kauheissa kivuissa.Aamulla 10 heräsin ja iltapvä 4 asti jatkuvaa vihlontaa ja supistusta,en tiiä mikä tuli..En siis pystynyt kävelemään en muuta kun istumaan leveesti,jalat ristiistunnassa,(mikä on synnytyksessä ollut myös mun ainut hyvä asento) ja itkua tuhersin kun NIIN sattui.

Makuulle kun koitin salpas hengen enkä omin avuin päässyt ylös.
Buranaa ja panafolia otin eikä auttaneet...Pikkuhiljaa se laantui..-Nyt oon aivan väsynyt,otti todella voimille...

Lääkäri vasta viikon päästä,apua.
Eilinen "lähentyminen" tais olla tooosi pahasta..
Nou sex meillä siis enää ...

kata 19+2

mul ois yks mieltä askarruttanut kysymys. käykä täällä joku uimassa? mä ajattelin ruveta käymään ja ois yks kylpylälomakin tiedossa, mutta omistan tällä hetkellä vain yhdet bikinit. en oikein tiedä kehtaako niissä mennä keikistelee. millaista uimapukua te olette nyt käyttäneet??

Linea negraalussa jo ilmesty haalea viiva, joka ei ihan yllä napaankaan asti... katsotaan nyt tummeneeko tai piteneekö se...

Ammateistaitse olen tietotekniikka-asentaja joka opiskelee kolmatta vuotta sosionomi(amk)ksi ja mies on timpuri, joka opiskelee nyt ekaa vuotta rakennusinsinööriksi... eli opiskelijabudjetilla mennään, tän vuoden jouluna valmistuisin, jos en jäisi äippälomalle=)

rakenneultraon perjantaina 19.1. sillon jo 21. viikko menossa. Sukupuolta ei kysytä, jos ei näy... mies ei halua vielä ilmeisesti tieää, mutta katsotaan nyt, mikä on ultrassa tilanne =)

Onnitteluja kihlautuneille ja hyvää uutta vuotta!!!!

Oma (.) Meillä ainakin potkitaan jo reippaasti. Kovasti tykätään musiikista ja pyöritään, riehutaan ja kutitellaan. On tosi jännää tajuta että tuolla masussa on joku, joka ei oikeastaan välitä julmasta maailmasta, eikä sen tarvikkaan. On tosi ihanaa kun tulee ädiksi. Saa suojella sitä pientä olentoa vatsassaan ja paljon myöhemmin luoda sille pienelle ihmiselle kuvaa tästä maailmasta, jossa isi ja äiti jo elää.

Mutta eipä enempää... taidan mennä tuutimaan, kun ukkelikin menee huomenna kouluun, itellä alkaa tunnit vasta torstaina.

Maariana+Iinuska 18+6(huomenna alkaakin jo 20. viikko, puoliväli on yyyyhä lähempänä)

Bikineistä pikaseen,ne on musta käytännöllisimmät,ei tarvii ostaa uusia välttämättä.ELi alaosan jos jättää masun alle niin hyvinmenee.Mulla sellaset lappubikinit olleet ja oon niittenkanssa uimarannalla ollut.Venyvät yläosasta hyvin ja alaosan menee hyvin päälle.

On aika lyhyt ikäinen jos ostaaa ihan tätä aikaa varten uikkarit...Kesällä taas jälkivuoden ja tissitulehduksen vuoksi ei voida uida...Taas eessä kesä vailla uimista,nyyh..

Mene ihmeessä bikineissä,musta on tosi söpön näköistä masuja nähä..Ja mikä siinä on ettei nätit masut sais näkyä??Luonnollinen asia..

Ihanaa,kateeks käy kylpyläreissu...Viime kylpyläreissulla meille tuli tämä Miska tuliasiks!! ;)
Saas nähän mitä teille tarttuu!!!

kata

p.s tämä aamu alkoi ilman kipuja...ihanaa!!

Hei kaikille pitkästä aikaa!

Ahkerasti olette kirjoitelleet.
Itselläni tasannevaihetta. Ei tunnu vauvan liikkeitä, maha ei pahemmin pullistele ja raskausväsymys ja kuvotuskin ennallaan.
Matalista verenpaineista johtuva huimaus (jonka vuoksi olen saikullakin) harmittaa. Kun ei oikein mitään voi tehdä...
Neuvolaan yli viikko ja rakenneultra joskus tämän kuun lopulla.
Trisomiaseulavastaus sentään tuli postissa ja oli normaali.

Välillä mietityttää kovasti mahtaako vauvalla olla kaikki kunnossa. On niin pitkä aika edellisestä neuvolasta ja ultrasta...

Tuntuu että rintojen pingotus / arkuus on vähentynyt selvästi, pelottaa että jos se onkin merkki keskenmenosta...
Onko muilla muutoksia esim rinnoissa ???
Sairaslomalla lojuessa ehdin tarkkailla itseäni aivan liikaa. Mutta minkäs teet.

Vauvan sukupuolesta meillä ollaan kovasti kiinnostuneita. Jos rakenneultrassa vauva sen meille suostuu vilauttamaan, niin ilmanmuuta halutaan tietää. Tyttöolo on minulla. En tiedä miksi, ei sitä osaa selittää.

Hyviä vointeja Teille!

Anni ja vauva 15+6 :heart:

Uimapuku asiaa: omistan raskausajan uimapuvun, vielä se on huvittavan iso, mutta varmaan pian sopiva.

Uimassa en ole nyt käynyt kun sain tarpeekseni julkisista halleista erään kerran kun olin tyttäreni kanssa uimassa (ei tapahtunut tässä raskaudessa). Pesuhuoneessa tuli ihan vieras täti ihminen lääppimään vatsaa ja selitti (olisko ollut pojan pojalleen) jotain että tuon tädin vatsassa on vauva. Juu että NOIN ISO siitä vatsasta sitten kasvaa kun siellä on vauva. Vetäisin herneen nokkaan kun MUN vatsaahan EI KUKAAN vieras ihminen tule lääppimään, eikä varsinkaan jos olen ilkosillani uimahallin suihkussa \|O Enpä ole sen jälkeen uimahaliin enää mennyt -niin epämiellyttävä kokemus toi oli ja muutenkin "uteliaat" tuijottavat ihmiset alkoi korpeemaan TOSI kovaa. Ihan ku raskaana oleva olisi joku näyttely esine, yäk :\|

Mitä mieltä te muut olette noista vieraista vatsan taputtelijoista?Olenko vaan turhan herkkis kun mä en voi sietää sitä!!!! \|O

Tinzu, et todellakaan ole turhan herkkis! Mä en kans voi sietää mahan taputtelua. Läheisimmät kaverit on eri asia, mutta jo hyvänpäiväntuttujen saati sitten vieraiden ihmisten lääppiminen ällöttää! Ei kai kukaan mun mahaani taputtele sillonkaan kun en ole raskaana... Mun yks opiskelukaveri tunki aina räpyläänsä mun mahan päälle kesken luentojen ja kiljui sitten kovaan ääneen tiedoksi koko luentosalille, että "nyt potkas!"

Mulla on ollu käytössä ihan tavallinen, kokoa suurempi uimapuku, johon olen mahtunut ihan hyvin niin kauan kun olen uimassa käynyt. (noin viikolle 30) Kesällä olen uimarannalla ollut ihan rohkeasti bikineissä ja kerännyt sitten melko huvittuneita katseita! :D

Mulla on rakenneultra 19.1., jollain muullakin oli samana päivänä, mutta enpä nyt sitten taas muista, kenellä... :ashamed: Mut aika samoihin aikoihin on tosi monella, saadaan sitten iso kasa ultrakuulumisia! Kivaa! Toivottavasti kaikki saa mukavia uutisia! :)

Jaaha. Työt kutsuvat. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Kreecher ja Saara-Antero 17+3

Yhteistyössä