~KesäMassut 2007~

No pitää noista puudutuksista sitten kysellä vaikka neuvolassa lähempänä H-hetkeä sitten vielä.. Esikkoa odottaessa mulle ei kyllä edes puhuttu spinaalista, että olisiko se sitten kuitenkin vain uudelleen synnyttäjien käytössä?

Mua tosiaan myös jännittää se, että kun yleensä puhutaan että seuraava synnytys on nopeampi, mutta kun ekaa tuli kuitenkin synnytettyä se 16h... paitsi että en sitten tiedä jos olisi edennyt normaalisti kuinka nopeaa poika olisi sit tullut..

Tuosta katan mainitsemasta paracervikaali puudutuksesta olisi kyllä myös kiva kuulla kokemuksia... se auttaa siis ponnistusvaiheessa? Se ponnistusvaihe on myös ruvennut jänskäämään, kun se jäi sitten tuntemattomaksi....

Mies hakee tänään sängyn meille, nyt vaan pitäisi kovasti yrittää jos sen sitten vasta joskus toukokuussa kasaisi ja laittaisi.... :D

Niin ja onko kukaan vielä vienyt niitä kelan papereita? Onko mennyt kauan päätöksissä? Mä tosiaan saan ne laput sitten huomenna niin ajattelin heti viedä sitten... Pitäisi myös kysyä siitä miten se sitten menee kun olen nyt hakenut Toukokuun loppuun asti kotihoidontuen, pitääkö siitä sitten täyttää jotain lappuja vai meneekö ihan automaattisesti poikki siitä päivästä kun jään äitiyslomalle.

Että jos jollain kokemuksia tästäkin, niin kiitollisena otetaan vastaan! :wave:

-Hiiviö & Elvis 22+0-
 
Heippa vaan kaikille kesämasuille!
En ole muutamaan päivään jaksanut käydä edes lukemassa muiden kuulumisia... tuntui, että kuolema tulee... mulla oli kaikki kolme mahataudissa ja siinä samalla sain sen myös itse... ajattelin välillä, että en jaksa, kun kaksi oksensi ja yksi ripuloi samaan aikaan ja sitten vielä itse rupesin siihen samaan syssyyn oksentamaan... mutta onneksi se on nyt sitten taas tältä kertaa ohi. Tosin vieläkin olo on ihan vetämätön...
En nyt muista mitä piti kommentoida muiden kirjoituksista, paitsi tuosta synnytyksen kestosta, että mulla on kanssa ollut käsitys, että aina ne vaan lyhenee mitä enemmän niitä on. Mutta taidan tässäkin asiassa olla poikkeus, mulla on aina tuplasti pidentynyt eli ensimmäinen oli nopein ja kolmas oli pisin ja kaikkein vaikein muutenkin, että nyt sitten kauhulla odottelen tätä neljättä, että kuinkas nyt sitten käykään...
Oikein mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille kesämasuille ja pysykää terveinä....
jousimies-70+asukki 21+0
 
Hiiviö kyseli Kelan papereista. Meillä sattui olemaan neuvola juuri samana päivänä, kun se kelan vaatima 154 raskauspäivää tuli täyteen, ja laitoin sitten äp-raha-, äitiyspakkaus- ja vanhempainrahahakemuksen menemään. Neuvolassa sanoivat, että ainakin ä-pakkaus pitäisi tulla kolmessa viikossa, eli varmaan viimeistään maaliskuun alussa pääsee hypistelemään...


synnytyksestä on ruvettu puhumaan, kiva juttu. Se minullakin alkaa pyöriä aina välillä mielessä. Puudutuksia on jotenkin vaikea yrittää valikoida etukäteen, kun tuntuvat olevan niin ihmisestä kiinni, että sopiiko vai ei. Ajattelin lähteä sillä linjalla, että jos pärjää ilman puudutuksia, niin en niitä varmuuden vuoksi ota, ja sitten jos tarvitsee ja ehtii niin huolin kyllä. Eniten toivon, että pääsisi mahd. pian pois sairaalasta, ei yhtään nappaa siellä pötkötellä!
 
Synnytyksestä: En vielä osaa jännittää kun tuntuu niin kaukaiselta. Eikä mua yleensä ole synnytyksest paljoa etukäteen jännittäneetkään. Ne kun tuntuu menevän niin omalla painollaan ja eri tavoilla jokainen. Ettei koskaan voi etukäteen tietää. Ponnistusvaiheen olen ajatellut että olisi jakkaralla kun se tuntui niin helpolta viime kerralla, saa nähdä....

Puudutuksista/kivunlievityksestä: Parakervikaali puudutuksesta mullakin kokemusta. Se vaan vapisutti ihan hirveesti synnytyksen lopussa... muuten ihan jees. Auttaa tosiaan avautumisvaiheessa. Ponnistusvaiheessa taitaa olla pudendaalipuudutus joka on melko vähän käytetty ja siksi kait tuntemattomaksi jäänyt puudute mikä pistetään pudendaali hermoon. En ole koskaan kokeillut enkä tiedä ketään jolle olisi laitettu. Joka sairaalassa ei ilmeisesti ole osaavaa henkilökuntaa tätä käyttämään. Jos jollakulla tietoa niin kiitos laittakaa.

Unettomat yöt: Vitsit että meni viime yö taas ihan harakoille. Herää eikä saa enää unta. Ärsyttävää \|O ja työpäivä tietty tänään. Jalkaa kramppasi ja siitä se läks, sitten tuli nälkä ja sitten tuli mieleen kaikki maailman murheet ja ongelmat sekä epäoikeuden mukaisuudet joita piti yrittää ratkoa!!!!

Oma napa: Vatsassa potkitaan taas oikein urakalla. Unettomien öiden lisäksi närästää. Vaatteet vaihtuu hiljalleen äitiysmuotiin :D

tinzu toivo 23+1
 
kreecher voi kun sulla on ihana masu ja iso!!

täällä ollaan jo vähän paremmin voitu. toivottavasti ei tule enää mitään vastaavaa eteen. eilen vielä oli niin väsyny olo ettei ois jaksanu omaa kättään nostaa :\|
tänään ollaan paremmalla puolella. kovin yritän asennoitua siihen , että huomenna pitää mennä töihin.

viime viikon sairastelun takia painokin putosi pari kiloa. se ei kyllä varmaan haittaa kun niitä ehtii tässä vielä kertymään ja paino olikin jo yli 59 kiloa ja lähtö paino mulla oli 53, että ihan hyvä et vähän tasoitti tahtia.

ruokahalu ei oikeen ole vielä kunnolla palannut ton mahantaudin kourista. johtuu osittain siitä, että aina kun yritti syödä tuli kauheat mahakivut.

synnytykseen liittyvistä puudutuksista yms. en tiiä hölkäsen pöläystäkään, joten en osaa niihin sanoa mitään. odotan jo sitä valmennusta et sais jotain tietoa jostain.
epiduraali puudutusta tällä hetkellä en haluaisi ottaa. se kammoksuttaa ajatuksena ja olen kuullut siitä huonoja juttuja, mutta hyviäkin kyllä on ollut. mut pidän sitä kuitenkin vaarallisena.

vähän kyllä hirvittää kun en tiedä mistään oikeasti mitään ja täälläkin on ollu puhetta kaikenlaisista jutuista ja sit ihan huurupäänä selaan googlea et mitä ne tarkoittaa :ashamed: :ashamed:

vauvan hoitokin on iso kysymysmerkki. oon miettiny esim. et mistä tiiän mitä pukea pikkuselle päälle esim. kun nukkuu tai onko vatteet liian kylmät ja mistä tiiän onko sillä hirvee hiki jne. jne.

no toivottavasti ne äidin vaistot sit rupee toimimaan ja nää jutut hoituu

huomenna alkaa taas uus viikko. jee jee

Hani ja Samppa 23+6
 
Moiks!

Mulla taitaa kirjotusmehut valua opiskeluhommiin, kun laiskottaa ihan hirveesti... Tekis mieli kirjottaa, mut kun ei jaksais. Tai sit se johtuu ihan tästä mun romaanityylistä... :LOL:

Mut katotaas aiheita... Uusille ainakin tervetuloa myös mun osalta! Vielä tänne mahtuu... :) Kiva tosiaan kuulla myös Jenkkilän käytäntöjä ja kokemuksia, kuten muitakin.

Voi kiitos Moonlight! :flower: :) Laitan sulle yv:ä tässä jossain vaiheessa. Tulin vasta myöhemmin ajatelleeks, että siinähän sit tulee nimi ja osoite tietoon, mut kyl mä suhun luotan. :)

Kata... Minkä hintanen se teidän itkuhälytin / radiopuhelin on suunnilleen? Kuulostaa kätevältä.

Siis aivaan ihania vauvamasuja teillä! Kreecherillä mahtava masu jo... Oon tässä toisten masuja ihaillessa miettiny, minkä kokonen toi oma nyt on, kun ei ole kokovartalopeiliä tullut ostettua. Täytyy pyytää sisko kylään ja ottaa sit paljasmasukuva, että näkee selvemmin. En millään malttais odottaa. Pieni masu olis tosiaan helpompi liikkumisen kannalta... Välillä tuskailen oman möhköni kanssa, mut jokaisella on se omanlaisensa. Ihania kaikki. Tulis vauvakuume, jos ei olis jo muksu tulossa...

Synnytystä oon miettiny vähän, nyt kun aihe on esillä. Kivunlievitysvaihtoehdot kiinnostaa kovasti, joten mielelläni luen kokemuksia. Onko kukaan käyttäny akupunktiota. Entä vyöhyketerapiaa käynnistyksessä? Vaihtoehtoset kiinnostaa siis myös. Asennoista tiedän sen verran, että paikalleni en aio jähmettyä, jos ei ole pakko... Äitillä oli sen takia jumittanut, kun siihen aikaan ei saanut liikkua vaan piti pysyä petissä.

Mä ihan mielelläni jään muutamaks päiväks sairaalaan, jos vähänkin tarpeelliselta tuntuu. Mulla ei siis ole kiirettä pois. Tais olla umpparin leikkausreissu sen verran neutraali kokemus, ettei jääny mikään sairaalassa olossa tympimään.

Luomusynnytystä miettiville rohkaisuna... Mun äiti ei ottanu mitään kivun lievitystä... Jostain syystä edes epiduraalia ei edes tarjottu yhdessäkään synnytyksessä (jos oikein käsitin ja synnytyksiä oli 3). Ihan tavallisella kipukynnyksellä varustettu mamma on kyseessä eli voi ihan hyvin pärjätä ilmankin. On tietysti yksilöllistä ja riippuu myös synnytyksestä.

Painon tulosta en olis ihan herkästi huolissani niittenkään kohdalla, joilla on tullut jo enempi... Sehän saattaa olla ihan nestettä ja jos näytteitten ja muun mukaan on kaikki kunnossa, niin hieno homma. Ne ylimääräisistä kaloreista kertyvät kilot lähtee kyllä ajallaan.

Mä kans ajattelin heti viedä Kelan paperit, sit kun neuvolassa oon käyny. 19. päivä on seuraava. Ei ainakaan kerkee paperit mennä hukkaan (niin ku mulla usein käy) ja tulee ajoissa hoidettua. Samalla reissulla pyrin sen vakuutusasiankin saamaan kuntoon.

Hassu... Mä olen ihan yleisselkävaivainen, mut on raskaudesta johtuvaakin juilintaa. Ei toi ergonomiapuoli ole aina kunnossa ja nyt kun on ihan eri tavalla tota kuormitusta... Venyttelystä ja hieronnasta saan apuja, kaurapussista oon kans haaveillu. Akupunktion kun saisin aikaseks ajan varattua, niin ehkä saisin vähän lantionkin tilanteeseen helpotusta. Taitaa kyllä löystymisestä johtua.

Ystävänpäivää oon hieman miettiny jo, mut en nmitään keksiny. Täytyy haudutella vielä vähän. Kyllä mä varmasti jotenkin panostan... Ehkä herkuttelua ja / tai muuta hemmottelua. Lahjaa en välttämättä osta... Jos jotain kivaa tulee vastaan, niin sit kyllä, mut en ala väkisin keksimään.

Hani-, sun tilanne vaikuttaa tosi kurjalta... Voimia ja pikaista toipumista! Toivottavasti se kipujen ja kummallisten arvojen syy selviää. :hug: Onneks vauvalla on kaikki hyvin. Ja pyydä ihmeessä saikkua, jos siltä tuntuu... Varmasti joku kirjottaa sulle pitemmän jakson.

Onko sulle Hani- lonkkasärkyihin apua tyynystä? Mulla on ilmeisesti ruston pehmentymät polvien lisäks myös lonkissa ja kärsin samasta ongelmasta, varsinkin jos pidän kauan jalkoja koukussa. Tyyny jalkojen välissä auttaamulla aika hyvin... Saa jotenkin paremman asennon.

Se vauvantarvikkeiden osto-opas sattu myös mun silmään ja pläräsin sitä nopeesti, mut pidin sitä aikalailla maksullisena mainoksena. Taidan vielä vilkaista uudestaan... Kiitos Sisi suosituksesta! :flower:

Me taidetaan nyt mennä saunaan, joten jatkoa myöhemmin... Tais tullakin taas piiiitkät jutut.

PikkuMyy-80 ja poikanen 23+2
 
Heip taas... Jatkan vielä vähän, vaikka tosi paljon jo kirjoitinkin. Pitäis mun joka päivä vissiin vähän kirjottaa, niin ei kasaantuis noin... Kun en lyhyesti oikein osaa. :ashamed:

Hiiviöllä hurja synnytyskokemus... :/ Toivottavasti seuraava sujuu paremmin ja jää hyvä mieli. Tollaset kokemukset (niin omat kuin muidenkin) pistää kyllä pelottamaan, mut yritän pitää pääni viileenä.

Mulla kans nyt maitoa tihkuttelee, eikä jää enää pelkäksi mönjäksi nänneihin... Yöpaidassa oli ihan kunnon tahrat, joten ei ihme, että välillä tuntuu viileältä ja märältä. Täytyy varmaan suojia muistaa ostaa, jos alkaa enemmän tihkumaan. Samalla varmaan pitäis ostaa taas isommat liivit, kun kittanalta tuntuu nuo parit käytössä olevat (jotka siis oon ostanu raskautumisen aiheuttaman muhkeutumisen takia). Kauhistuttaa se koko, mikä on maidon noustua, jos tosiaan siloinkin paisuu.

Paranemista kaikille flunssan ja vatsataudin kourissa taisteleville! Sitä on näköjään kovasti nyt liikkeellä... Vois noi pakkaset jo tuhota mokomat pöpöt.

Hani-... Mulla on ihan samoja mietteitä tuohon vauvan hoitoon ja muuhun liittyen eli et ole ainoa epävarma. Varmasti se vaisto sieltä löytyy ja perhevalmennuksessa ja synnärilläkin asioita opetetaan. Eihän sitä kukaan ole konkari esikoisen saadessaan, mikäli ei ole vauvoja työssään tai muuten päässyt enemmälti hoitamaan.

Tässä taiskin olla kaikki, mikäli jotain ei menny vahingossa ohi. Ei ollu tarkotus omia palstatilaa... Palataan! :wave:
 
Hei kaikille uusille ja vanhoille kesäkuisille!
Me muutetiin tässä viikko sitten ja mun oma kone vielä laittamatta piuhojen päähän,mutta mieheni kannattavan nyt kähvelsin:)
Voimat on kyllä aivan loppu.niin raskasta muutto kyllä on.
En ole ehtinyt tippaakan miettiin synnytystä ym.Ehkä sitä aikaa nyt sitten tulee siihenkin asiaan löytyyn kun kamat paikoillaan.
Amme aivan ihana plussa uudessa kämpässä.päästään vauvan kaa rentoutuun -ja väilillä isikin kolmantena mukana;)tosin vedet lentää kyl laitojen yli kun meikäläisen kokoinen valas laskeutuu veteen.

Joudun vaihtaan neuvolan uudelle asuinseudulle vaikka eka sanottiin et samas saísin olla edelleen.no sit aika tilattava lääkärille ja terkalle kk päähän.

to neuvolas.hemoglobiini tippunu 8vko aikana 137->119.sain rautatabl.vaik ei vielä akuuttitilanne,mut väsymys huipussa.
kuinkas muiden hemoglobiinit?
kestääkö maha rautatabl.?

liikunta jääny muuton ja pakkasten takia pois.paino vaatteiden ja kenkien kaa oli 68,8kg...lähtöpaino ekas neuvolas 61.7kg-en muista vähennettiinkö silloin vaatteista..mutta kuten mies vieraille pe sanoi ei meidän emännällä taida 15kg nousu riittää-ystävämme oli sen verran vuosi sitten lihonu.jo mitä väliä,kun vaan helpolla pois lähtis.

Teillä oli aivan ihania masukuvia..itsellä navan päältä alas pömppö,mutta kohtuudella..etuseinämäs olevan istukan takia.kun saisin koneeni käyttöön laittaisin kans kuvan
 
Kirjautuminen ei ottanut onnistuakseen=)

Liitoskivut!!! Ah- joku keksi nimen tälle... lonkka ja lantio ja häntäluu huutaa välillä tuskaa ja hyvä kun jalat pysyy mukana, kun nousee ylös makuulta tai istualtaan.

mama-75 meillä näytti olevan synnäri ja lakin aika liki...(en nyt muista oliko ihan samana päivänä) unohdin, että monesko lapsi oli tulossa... onko sulla entuudestaan kokemusta satkista???

Meillä on kolmisen vuotta vanha philipsin itkuhälytin, toiminut kuulemma hyvin, mies käyttänyt aiemmin pojallaan=)

Ostin sen aventiksen rintapumpun käytettynä, kun halvalla sai, oli puhdas ja hyvin pidetty, vaikkakin menee vielä keittoon ennen käyttöä.

tosiaan oon ollu saikulla tän viikon ja nyt alkaa onneks jo helpata, kun tiistaista asti on antibioottia vedellyt.

Huomenna taas kouluun.... hetkittäin on aika möhköfantti olotila, tänäänkin on ollu niin tankkeri olo etä... alkaa tuo massu viedä tilaa tossa edessä jo=)

Sokerirasitus on 26.2 ja neuvola+lääkäri sitten 28.2 onkos jollakulla kokemusta tosta sokerirasituksesta... onko tiedossa jotain tosi ällöä???
Pelottaa pikkusen se.

Hoitopöytä tuli muuten viikolla ja on muuten komea, eikä hintaakaan tullu ku 120?... olen tosi tyytyväinen.

ÄP:tä en ole vielä hakenu, ajattelin vitkutella niitten papereitten kanssa, kun haluisin 2007 vuoden pakkauksen, enkä sitä vanhaa... toivotavasti vaan tää uus ei oo kokonaan keltanen=)

Närästys on uusi ihana vaiva... masussa myllätään mukavasti ja yölläkin käyn vessassa 1-2 kertaan. Vauveli on liikuntamuotoaan vaihtanu iltasemmaksi ja kovemmaksi, on ihanaa maata sängyssä katsella hyppivää massuaan=)

Mutta eipä tässä kai muuta, kun viikon vaihtumista taas odotellen ja tervetuloa uusille: narulle ja hassulle!!!

Maariana+ Iinuska 23+6
 
Heippa!

Huomenna on kauan odotettu rakenneultra! =) Huomaan, että alkaa supercoolia isiäkin jo jänskättämään, kun vähän väliä juttelee, että toivottavasti nyt saatais tietää, että kumpi tulee ja olisihan se tyttökin ihan ihana jne... :D Meillä onneksi anoppi tulee pojan kanssa, että mies pääsee mukaan vauvaa ihmettelemään. Mieshän tekee pelkästään yövuoroa, niin nämä päivämenot onnistuu ihan hyvin työvuoroja sumplimatta.

Olen varmaan aikaisemminkin kertonut tästä, mutta sitä ensimaitoa on vähintäänkin puristamalla tihkutellut koko ajan esikoisesta lähtien. Voi olla, että loppui ihan vähäksi aikaa, mutta viimeistään viime huhtikuussa raskautuessani alkoi maitoa taas tihkua ja se jatkui keskenmenon jälkeen aina tähän raskauteen asti. Nyt se ei ole enää sellaista yhdestä tiehyestä tiputtelevaa kirkasta nestettä, vaan tulee kummastakin rinnasta monesta kohtaa ja on oikein kermamaista koostumukseltaan. Mutta mistään valumisesta ei vielä voi puhua.

Mun tissit ei ole kasvanut yhtään niin paljon kuin esikoista odottaessa. Parit vanhat liivit on jäänyt auttamatta pieneksi, mutta vielä on parit millä ajattelin sinnitellä mahdollisimman pitkään, ehkä imetysliiveihin asti.

Hani ja muut, jotka miettivät vauvanhoitotaitojaan: Kyllä ne sieltä löytyy, kun saa pienen syliinsä! Sairaalassa ja neuvolassa autetaan hyvin alkuun. Eikä se pieni ihminen mene pilalle, vaikka joskus olisikin kylmissään tai kuumissaan, tai itkisi märkää vaippaa vähän pitempään. Siitähän se tuore äiti oppii =) Tulee niin elävästi mieleen se oma epävarmuus ennen pojan syntymää ja sairaalasta kotiutuessa, kun lukee uusien äitien tuntemuksista. Nyt toista odotellessa on jo huomattavasti varmempi olo!

Pompula taisi kysellä hemoglobiinista. Mulla mitattiin neuvolassa viimeksi marraskuussa ja silloin se oli 132. Nyt viikko sitten olin muuten verikokeissa ja siitä oli mitattu samalla hemoglobiini, ja se oli 113... Kai ne seuraavassa neuvolassa tän kuun lopulla laittaa rautakuurille. Raudasta ei viimeksi tullut vatsavaivoja, paitsi että vatsan toiminta vilkastui sopivasti ummetuksesta kärsivällä odottajalla ;)

Mutta mutta huomenna iltasella tulen kertomaan ultrakuulumisia! Ja muistaakseni täällä oli muitakin huomenna ultraan pääseviä =)

-ebbuliini rv 20+3-
 
Pullantuoksuiset terveiset vanhoille ja uusille! Pitkästä aikaa päätin leipoa, teki jo niin mieli laskiaispullia :p

Ja pikaista paranemista kaikille pöpöjen ja muitten vaivojen piinamille!

Kivunlievityksestä ja synnytyksestä Päätin ekaa synnyttäessä kokeilla ilman epiduraalia jos vaan mahdollista, mutta ajattelin etten tee lopullista päätöstä ennenkuin näen miltä kipu oikeasti tuntuu. Perinteiset kaurapussi, suihku ja keinutuoli riittikin pitkään, mut jossain vaiheessa supistukset oli niin kivuliaita että tuli oksennus aina pahan supparin yhteydessä. Sit ku pyysin ilokaasua niin sitä ei ois annettu kun jo muutenkin oksettaa. Olin vähän ihmeissäni et eikö sitä voi edes kokeilla, koska mielestäni oksennus liitty just siihen kovaan kipuun. Lopulta sain ilokaasun, kertaakaan en oksentanut ja selvisin sillä melkein loppumetreille keinutuolissa kiikutellen. Lopuksi pyysin paracervikaalia ja lääkäri tulikin heti laittamaan, mutta kohdunsuu ehti hävitä kesken puudutuksen niin että vaan yks pistos ehdittiin laittaa, ja puudutus jäi jotenkin toispuoleiseksi. Silti se tuntu helpottavan. Puoli tuntia myöhemmin alkoi ponnistusvaihe.

Epiduraali tuntui mullekin ajatuksena epämukavalta, ja jotenkin pelkäsin et saan ne pahimmat mahdolliset sivuvaikutukset ku muutenkin kärsin matalasta verenpaineesta ja sydämen hidaslyöntisyydestä. Luulin että paracervikaalipuudutus auttais myös ponnistusvaiheessa, mutta ei se sit vissiin autakaan... alla olevan linkin mukaan se on vaan avautumisvaiheen loppupuolen kivunlievitys.

Lyhyesti kivunlievityksestä löytyy ainakin sivustolta
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,10644,10651,1805,12329

Mielestäni ekan vauvan kanssa on hyvä olla pidempään sairaalassa, siellä saa mukavasti apua alun epävarmuuteensa. Olin tosin yhden hengen huoneessa, se oli aika luksusta vaikkei sit juttuseuraa ollutkaan. Imetyskin lähti mukavasti käyntiin kun sai aina tarvittaessa neuvoja ja kannustusta silloin kun epätoivo valtasi mielen. Äidinvaistojen avullakin pärjää, mutta kyllä aluksi on kiva saada itsevarmuutta jostain muualtakin. Tällä kertaa toivoisin kyllä pääseväni kotiin jo yhden yön jälkeen, tuntuu että vauvan kanssa kyllä pärjää.

Painoa tuntuu kertyvän herkästi, nyt on jo reilu 6 kiloa nousua. Viime yönä näin unta siitä että olin ultrassa, ja ultraaja (mies) sano et suolisto on niin täynnä et näyttää ainakin ruoka maittaneen :LOL: Kyllä hävetti, ja arvatkaa vaan syönkö kahteen päivään ennen seuraavaa oikeeta ultraa... Oon laskenu sen varaan et loppuaikana ei saa enää syötyä niin paljon kuin nyt...


tavarahankinnoista Yhtä vaaleanpunaista potkupukua ja paria bodya lukuunottamatta ei olla hankittu mitään. Pakolliset tavarat on hankittuna ykköstä varten, ja ajattelin sit äippälomalla katella josko ostaisin jotain uutta...kuten sen koala-sängyn. Äitiyspakkausta en ajatellu ottaa, mutta olen odotellut että se uusi tulisi näytille nettiin niin lähetän kelan paperit eteenpäin vasta sitten. 2005 uusi paketti julkistettiin ainakin jo helmikuussa, joten hyvin voi vielä ootella.

[/b]Raudasta Hemoglobiini oli viimeeksi neuvolassa 119, mutta ei siitä sanottu mitään. Aloin syödä Obsidania sillon tällöin kun muistan, jos vaikka auttais väsymykseen. Ei oo nimittäin keskiraskauden energioita vielä täälläpäin näkynyt \|O Vattavaivoja on muutenkin, joten en osaa sanoa pahentaako noi niitä vai ei.

Onpas kello jo paljon, miten tällä palstalla kuluukin aina aika niin huomaatatta juttuja lueskellessa ja masukuvia ihaillessa. Oon jo alkanu vakavasti harkita josko omasta (.):nikin julkaisisin täällä kuvan...

Mutta nyt hyvää yötä kaikille,

Nipsu ja pikkuneiti pian 25 vko:a
 
Moikkis!!Pikaseen siitä Cobran itkuhälyttimestä,niitä on vähän erimalleja mutta tuo meidän maksoi 70 e. Ne maksavat muistaakseni 50 eurosta ylöspäin.Kantomatka on tosiaan pitkä,ihan 2 kilometriä.

Peruin neuvolan tältä päivää,oon ihan väsy.Outo juttu kun öisin ei väsytä,mulla ei kolotuksia eikä mitään muuta vaivaa kun se että UNI EI TUU!!! :headwall:

Harmittaa vietävästi.Ja sitte kun simahtaa,uni on niin herkkää että kaikki pienetkin äänet herättää vaikka nukun korvatulpat korviss!!! :snotty:

Viime yönä menin nukkumaan ihan väsyneenä jo 22 ja nukahdin,mut heräsin 23..Siitä valvoin 2 asti ja taas simahdon ja heräsin 3 aikaan..Valvoin 5 ja nukuin 8...

Omituista...
Ja päivisin on silti virtaa mutta tiiän että nukkuakin pitäisi!!

Oli viikonloppuna vieraita ja sain kaameen leipomispuuskan...KOlme eri piirakkaa ja pullaa!!
Kattovat mua ja sanoi että he on nähneet tän ennenkin..Maisaa kun ootin niin oli kuulemma sama juttu..KAs,sanoi ukkeli-niinpäs olikin!!


Masu tosiaan kasvaa koko ajan...TUosta profiilin kuvasta tuntuu että ois kaameesti aikaa,vaikka on vajaa viikko.Musta masu on jo isompi!!
Otanpa kuvan ja vaihdan!!

kata 24+3
 
Heips ja kiitos lämpimästä vastaanotosta!

Istun töissä aamuvuorossa, väsyttää jo kun on hiljainen hetki. Minulla on näitä klo 02-13 aamuvuoroja aina noin 4 / 3vko \|O ja pomo on jo huolehtinut, vieläkö näitä jaksan. Ei tunnu vielä sen pahemmalta kuin ennenkään, joten mielelläni vielä teen näitäkin kun tykkään siitä työstä mitä näissä vuoroissa tehdään. Onkos muita vuorotyöläisiä, oletteko vielä jaksaneet?

Pompula81 oli muuttanut, onnea uuteen kotiin! Meilläkin on muutto takana, kyllä se on joka kerta yhtä hirveää. Miten sitä tavaraa kertyykin niin paljon nurkkiin? Ja kaikki ehdottoman pakollisen tarpeellista. :LOL: Amme on ihana, meillekin mahtuisi kylppäriin ja ajattelin sellaisen hankkia. Tosin uudet on aika tyyriitä ja käytetyt usein hirveän huonokuntoisia enkä oikein tiedä millä niitä kunnostaisi. Kylvyssä on niin ihanaa, että taidan kyllä investoida uuteen ammeeseen...

Muutkin ovat ilmeisesti innostuneet leipomaan! Minuunkin on iskenyt joku leipomisinto, olen vääntänyt kaikenlaisia kuivakakkujakin joista yleensä en niin välitä. Karkkia ei tee mieli niinkuin ennen raskautta, mutta pullaa sitäkin enemmän.

Paino onkin noussut pullan voimalla aika paljon, neuvolassakin siitä vähän huomautettiin, että ei nyt ihan niin paljon tarvitsisi viikossa keskimäärin nousta. Että hyvä tahti olisi jotain 300-400 g / vko (minulla suunnilleen kaksinkertainen tahti... ). No, ehkä voisi vähän rajoittaa tuota pullan ja kakkujen puputtamista, ei ne kovin terveellisiä ole.

KELAn papereista: Minullakin on ne työn alla. Asia osoittautui hämäästyttävän vaikeaksi, työsuhteeni eivät ole niitä ihan tyypillisimpiä ja tulot nousseet viimeksi vahvistetusta verotuksesta reilusti. Luulin selvittäneeni itselleni tarkasti tukien perusteet ja muut, mutta vaikeaksi menee. KELA antaa samaan asiaan eri vastauksia, niin että en enää tiedä mitä tehdä. Harmittaa jotenkin, ettei kelalaiset, jotka työkseen näitä aioita hoitaa tiedä sen paremmin kuin minäkään, joka ensi kertaa yritän selvittää miten nämä jutut menee. Mutta eiköhän tämäkin sotku selviä.

Jatkan työntekoa. Iloista päivää kaikille! :hug:
 
Aamupäivää ja mukavaa viikonalkua kaikille!

Heti alkuun täytyy hehkuttaa, että nukuin piiiiitkästä aikaa koko yön ja heräsin vasta puoli kahdeksalta! Tosi ihanaa, aivan eri fiilis nousta ylös, kun kerrankin nukkunut koko yön!! Mulle kun tosiaan on muodostunut tavaks että herään klo: 03 enkä sen jälkeen enää nuku.

Niin ja tervetuloa hassu ja naru myös minunkin puolesta!

Luomusynnytyksiin sen verran kommenttia, että ei kannata liikaa luoda itselleen paineita luomusynnytyksestä. Voi meinaan olla kun synnytksen aika tulee, on aivan valmis ottamaan kaikki mahdolliset kivulievitykset vastaan mitä tarjotaan. Synnytyksen jälkeen sitten toiset liikaa luomusynnytystä suunnitelleet voivat kokea tosi rankastikin sen että ovat joutuneet puudutteita käyttämään ja tuntea itsensä jopa epäonnistuneeksi. Sen vuoksi kehoitan menemään avoimin mielin liikaa suunnittelematta synnyttämään ja toimia tilanteen mukaan. Voi olla että hyvinkin pärjää ilman lievityksiä, mutta kärsimällä ei kukaan sen kirkkaampaa kruunua saa.

Itse olin ennen ekaa synnytystä ajatellut synnyttää luomuna ja kuvittelin lilluttelevani ammeessa tai suihkussa ja liikkuvani mahdollisimman paljon. No toisin kävi, en saanut liikkua lainkaan sillä vedet oli mennyt ja vauva vielä korkealla liikkuvana, joten napanuoran esiinluiskahtaminen oli riskinä. Omat supparit ei alkanut joten vuorokausi vesien menon jälkeen laitettiin oksitosiini-tippa, synnytys eteni todella hitaasti ja olin älyttömän kipeä, epiduraali tuli todella tarpeeseen silloin! Lisäksi vielä minulle nousi 40 asteen kuume vähän ennen ponnistusvaihetta ja vauva kävi takykardiseksi, lopulta vauva autettiin imukupilla ulos. Olimme molemmat saaneet infektion, sillä vesien menosta vauvan syntymään oli mennyt jo kaksi vuorokautta. Vauva kiikutettiin samantien lastenosastolle antibioottitippaan. Lähipäivinä hälle tiputettiin myös punasoluja alhaisen hb:n vuoksi ja sokeritipassakin joutui olemaan. Myös solisluu katkesi synnytysrytäkässä pikkuiselta. Synnytys ei siis mennyt ihan niinkuin olin suunnitellut ja tästä viisastuneena päätinkin, etten liikoja enää synnytyksiä suunnittele. (Vähän samantapainen tarina muuten mulla kuin Hiiviölläkin)

Toinen synnytys menikin sitten aivan erilailla, en ollut lainkaan kipeä, vasta viimeinen tunti tuntui siltä, että nyt ollaan synnyttämässä. Silloin vetelin ilokaasua ja pärjäsin hyvin sillä. Kolmaskin synnytys sujui helposti, ilokaasun voimalla. Mulle toi ilokaasu on tepsinyt hyvin, mitä nyt oon houraillu ties mitä sen vaikutuksen alaisena... :whistle:

Naru kyseli vuorotyöläisistä, mä teen pelkkää yötyötä, 10 yötä kolmessa viikossa. Vielä oon jotenkuten jaksanut, neljän yön putket alkoi kyllä olla jo liikaa ja pyysinkin, että olis enää max. 3 yötä peräkkäin. Paljon pidempään kyllä kestää palautuminen kuin "normaalissa tilassa", ei oikein kerkiä kunnolla palautumaan kun täytyy taas jo mennä töihin. Ja lisäks kun en vapailla ollessa saa öisin kunnolla edes nukuttua niin välillä on voimat hiukka vähissä. Mutta tosiaan kyllä tässä nyt vielä jaksaa, saa sitten nähdä että kuinka kauan.

Jaaha mielenkiinnolla odotan muistaako isäntä meidän tämän päiväistä 7 vuotis hääpäivää, vai vaivaako RADE sitäkin :D

Teppana & pikku-ukko 22 viikkoa tasan :heart:

PS. Nyt löytyy meikäläisenkin masukuva profiilista, harmikseni tuli vaan vähän hämärä kuva.
<br><br>
 
Heips!!

Neuvolakuulumisia nyt ihan ekaksi, niin painoa oli tullut nelisen kiloa.... eli nyt on menty 2,5kg yli alkupainon... Aika hurjasti kuitenkin, tyyliin 1kg viikossa... lohdutti kyllä että suurin osa varmaan turvotusta..

Verenpaineet oli ihme kyllä todella hyvät mulle eli 130/83.. Toivottavasti ei ole vain tyyntä myrskyn edellä...

Sf mitta oli 24cm!! Eli viisi senttiä tullut nyt kuukaudessa... Siellä se huiteli ihan omalla käyrällään, mutta kasvoi ainakin nätin tasaisesti :whistle: ;)

Sokeria oli kyllä nyt sitten ilmestynyt virtsaan, joten sokerirasitus edessä... vaikka olisihan se ollut muutenkin, mutta nyt voi pelätä ikäviä uutisia... Jos kaksi raja-arvoa ylittyy niin se on sitten vuorokausiseurantaan sairaalaan :/

Maariana83 kyselit tuosta rasituksesta, niin sinne tosiaan mennään 8 aikaan aamulla, illalla ei saa enää joko kuuden tai kahdeksan jälkeen juoda eikä syödä mitään.
Ne sitten ottavat verikokeen kun menet sinne ja sitten saat juotavaksi n. puoli litraa sokerilitkua tai toinen vaihtoehto on, että sellaista väljähtyneen kokiksen näköistä/makuista ainetta ja kaikki juodaan siitä heti kerralla ripeästi.
Sitten istuksit tunnin siellä ja otetaan toinen verikoe ja takas istumaan vielä tunniksi ja sitten otetaan kolmas verikoe. Sitten voi lähteä. Eikä tosiaan saa syödä juoda mitään. Tylsää puuhaa siis.

Vauvan sykkeet oli n.140 ja kaikki tunti olevan muuten oikein mallillaan.

Nyt pitää mennä varaamaan sitä aikaa, kun aukeaa labra 12!

-Hiiviö & Elvis 22+1-
 
kolmas
Moro kaikille!

No nyt on vissiin alkanut mullakin univaikeudet -just viime viikolla teidän juttuja lukiessa mietin, että onneksi olen saanut nukuttua- nyt pyörin viime yön, heräilin koko ajan.. \|O nyt olen koko päivän taistellut täällä töissä nukahtamista vastaan.. toivottavasti olis ohi menevä vaihe, meikäläinen tarvitsee kunnon unet..

En ole ollenkaan miettinyt vielä synnytystä. Aikaisemminkin en myöskään hirveästi asiaa pohtinut, ajattelin asian menevän omalla painollaan.. tosin tiesin kyllä jo heti, että haluan kivunlievitystä.

Synnytyskokemukset onkin sitten olleet erilaiset: ensimmäisen synnytys kesti -omasta mielestäni- kolme vuorokautta.. virallisissa papereissa lukee 4 tuntia, koska laskivat itse synnytyksen alkavan vasta sitten kun olivat puhkaisseet kalvot.. itse olin valvonut jo tuossa vaiheessa 48 tuntia putkeen, koska kivut oli sen verran isoja, että en pystynyt nukkumaan viittä toista minuuttia pitempään. Olin siis todella poikki pelkästä väsymyksestä, plus ne kivut.. tuossa vaiheessa antoivat minulle epiduraalin, jonka ansiosta sain nukuttua muutaman tunnin, sitten alkoi epiduraalin vaikutus pikkuhiljaa lakata, ja ponnistusvaihe onnistui tosi helposti, kesti vain 12 minuuttia.

Toinen synnytys käynnistettiin, kun lasketusta ajasta oli mennyt jo kymmenen päivää. Laittoivat mulle jotain suppoja. Eka kerralla supolla ei juuri ollut vaikutusta, toisella kerralla (muutama tunti ekan jälkeen) laittoivat kaksin kertaisen annostuksen, ja avot, saman tien alkoi supistukset, jotka tuli kahden minuutin välein, alusta alkaen tosi voimakkaana. Mun olisi pitänyt maata paikoillani pari tuntia -että se suppo vaikuttaisi- mutta enhän pystynyt. Lopulta lapsi syntyi kahden ja puolen tunnin jälkeen tuon toisen supon jälkeen! Ponnistus kesti kaksi minuuttia! Kovasti yritin saada epiduraalia, kun mentiin saliin, mutta eihän se olisi ehtinyt vaikuttaa mihinkään.. yrittivät laittaa kohdunkaulan puudutusta, mutta ehtivät laittaa vain toiselle puolelle, kun rupes ponnistuttamaan ja siitähän se tyttö sitten syntyikin. Ilokaasua yritin kyllä ottaa kipuihin, mutta en koe että se olisi auttanut kipuun -laittoi pään sekaisin. Loppujen lopuksi vaikka toinen synnytys oli tosi raju, niin jälkeenpäin se oli hyvä, koska en ollut ollenkaan väsynyt sen jälkeen.

Saa nähdä kuinka tällä kertaa käy.. pitää tutustua siihen spinaalipuudukseen, mistä on ollut puhetta palstalla.

Kiva kun on tullut uusia 'mammoja' mukaan! tervetuloa! Kiva kuulla muiden maiden käytäntöjä! Ihanat äitiysrahaetuudet Norjassa!

Mäkin olen joutunut aikaisemmissa raskauksissa syömään rautaa -viimeksi meni jo alle 100!- nyt en vielä ole joutunut ottamaan. Närästyksen kanssa rautatabletit on inhottavia.. raudan maku suussa..

jepulis, vielä tunti töitä..


Hyviä vointeja kaikille!

ps. näin viikon loppuna unta vauvasta, tyttöhän se oli! :)

kolmas + vauveli 21
 
Mä näköjään en jaksa enää valvoa iltaisin. Pikaiset neuvolaterkut, kommentoin toiste.

Neuvolassa kaikki ihan hienosti. Painoa tullut +625g/viikko :whistle: mutta tulkoon jos on tullakseen. Kyllä ne sitten pois lähtee.
RR104/58, toi alapaine on jo mullekin aika alhainen, mutta ei haittaa, kun ei ole huimannut eikä mitään. Hb 114, eli noususuunnassa, onneksi. En ole vielä löytänyt rautavalmistetta joka ei saisi vatsaa kivikovaksi. SF-mitta tasan 20, eli aikalailla keskikäyrällä.

Tosta painosta ei tullut sanomista, vaikka 8 kiloa on tullut jo lähtöpainoon. Lastenneuvolan puolella taas oli täti vähän tylynä, kun pojan puolitoistavuotisneuvolassa käytiin tänään. Sehän pitäisi olla lääkärineuvola, mutta meillä on lääkäri paikalla vain torstaisin klo 8-11 ja en työni takia pääse millään tuomaan lasta juuri silloin. Käytiin sitten vain siellä terkkarin puolella ja sanoin, että voin käyttää pojan sitten omineni siinä lääkärintarkastuksessa. Täti siihen, että kunnalliseen ei sitten pääse, lasten lääkärintarkastuksie tehdään vain torstaisin klo 8-11 ja kyllä vanhemmat ovat yleensä saaneet sen ajan sopimaan. En siihen osannut sitten muuta kuin tokaista, että yksityisellä puolella onneksi voi noiden aikataulujen kanssa vähän pelatakin. Kyllähän minä tuon pointin ymmärsin, mutta en tapaa, jolla se minulle esitettiin: tuli (ehkä raskauden herkistämässä mielessä) sellainen olo, että täti syyllisti ihan täysin minut, kun olen mennyt takaisin töihin, vaikka poika on vasta 1,5-vuotias. En kai tuo nyt niin ainutlaatuisen aikaisin ole päivähoitouraansa aloittanut...?

No joo. Tuliopa taas vuodatus, ja minun kun piti vaan äkkiä laittaa lyhyt viesti ja häipyä nukkumaan! :D

Kreecher ja Antero 22+3
 
Heip!

Olipas tullut taas paljon asioita, joihin pitäisi kommentoida, mutta kun kello on niin paljon niin kerron vaan pikaisesti ultrakuulumiset!

Siellä se pikkuinen potki ja venytteli oikein pirteänä! Mitat vastasi justiinsa viikkoja, ihan keskikäyrän tuntumassa meni kaikki otetut mitat. En tietenkään ulkoa muista mitä mitattiin.. :ashamed: Neuvolakorttiin kirjattiin vain tuo B-mitta (pään halkasija?), se oli 48 mm. Painoarvio oli 355 g. Sukupuolta kysyttiin ja kätilö katseli erittäin tarkasti monesta eri kuvakulmasta ja sanoi, että TYTTÖ on :heart: Ihana pieni prinsessa ja pojalle oma pikkusisko siis tulossa :heart:

Taas oli kaikinpuolin tosi miellyttävä ultrakokemus. Kätilö selosti perusteellisesti ja selkeästi kaiken näkemänsä, eikä pitänyt mitään kiirettä vaikka ajat oli myöhässä. Puhuttiin myös vähäsen synnytyksestä, siitä että nopeasti saattaa tulla, kun ei esikoinenkaan aikaillut, ja että katsotaan sitten millaista kivunlievitystä ehtii antamaan.

Kylläpäs tuntuu heti erilaiselta odotus, kun tietää kumpi siellä mellestää =) Liikkeet jopa näkyvät ulospäin, mutta mies kun laittaa käden masulle, niin neiti lopettaa heti liikkumisen.. Kyllä se vielä ehtii isiäkin potkia!

-ebbuliini ja neiti rv 20+4-
 
Moikka!

Synnytystä olette alkaneet jo pohtimaan. Mulla kun on tuo istukka osittain kohdunsuulla niin eipä voi ennen kontrolliultraa edes miettiä koko synnytystä. Jos tämä nyt menee keisarinleikkaukseksi niin ei siinä kai paljon voi itse vaikuttaa mitenkään... No maaliskuun lopulla sitten katsotaan. Toisaalta ihan kiva päästä vielä ylimääräiseen ultraan rv 28.

Muitakin sokerirasitukseen menijöitä näkyy olevan. Mulla myös tehdään PCO:n takia.

Turvakaukaloasiaa olen nyt pohtinut ja punninnut. Olen lukenut artikkeleita, käynyt liikkeessä katsomassa, puhunut eri myyjien kanssa ja tutustunut turvatesteihin. Nyt ollaan sitten päädytty siihen Gracon Autobabyyn ja siihen vielä ne matkarattaan mukaan. Kovasti ainakin tällä KaksPlus palstalla ollaan tätä kaukaloa puolesta ja vastaan, mutta...
Turvallisuudesta ollaan montaa mieltä. Paras turvalaite taitaa olla maltillinen kuski...
Muistaakseni tässä kesämassujen pinossakin oli ainakin jollain hankittuna tää Gracon kaukalo.

Masukuva pitäisi kai munkin ottaa, kun vaan sais aikaseksi...

Hyvää tiistaita kaikille!

Anni ja Pullukka 21+0
:heart:
 
Olisi niin paljon muutakin kirjoitettavaa muttei taida aika riittää nyt kun vaan eiliseen rakenneutraan.
Aydin Tekay teki ultran ja koko vastasi juuri rv 21+4 mitkä oli. Pienokainen liikuskeli paljon ja näkyvyys oli heikko mutta kaikki tarvittava tieto saatiin kuitenkin painoarvio oli 388g, lakimitta (BPT)50 mm, pään ympärys(HC) 179mm, vartalon ympärys(AC) 151mm ja reisimitta(FL) 37mm. Kaikki oli normaalisti. Saatiin 5 kuvaa mukaanki.
Sukupuolta ei kysytty kuten ei aiottukkaan mutta kyllä sieltä pylly puolelta aika hyvin ultrasi ja jos itse sitä oikein osasi katsella niin ei siellä tainnut mitään ylimääräistä olla :D
Mutta pitää lähteä liikenteeseen taas.
Ai niin uusille mammoille tervetuloa vaan!
 
Hei vaan. Pikaista tekstiä kirjoittelen. En kyllä ole viime aikoina jaksanut kovin ahkerasti tänne kirjoitella. Lukemassa käyn kyllä säännöllisesti.

Tervetuloa kaikille uusille minunkin puolestani, mukava, kun joukko kasvaa!

Tarvikkeista: Tilasin vaunut juuri ja illalla pitää käydä maksamassa ne. Samalla otin pari tuttia ja tuttipullon tilaukseen, menee kanssa ilmaisilla postimaksuilla. Jos joku haluaa katsoa, niin siis nämä aiemmin puhutut vaunut tilasin, tosin 2007 värissä: http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=724. Onneksi ei tarvinnut tyytyä tumman siniseen, kun neiti tulossa. Sain myös tietää, että serkulta saa sitterin, joten sekin on hoidossa. Rintapumppu, pinnasänky ja turvakaukalo on myös tulossa muualta. Listaa olen tehnyt, mitä pitäisi hankkia.

Miksi se on aina niin, että kun alkaa kirjoittamaan, niin unohtaa, mitä piti kirjoittaa kenellekin... :ashamed:

Kata: Sinua on jossain välissä huolettanut pienoinen massu, mutta jos yhtään lohduttaa, niin minulla on todellakin sinua pienempi massu. Miehen annoin viikonloppuna tunnustella massuani (yllättävää, kun en ole tykännyt, että siihen kosketaan) ja yritin ylpeillä kuinka se on kasvanut ja minusta tuntuu makuulta isolta pallolta :). No mies katseli sitä ja sanoi, ettei voi oikein mahaksi sanoa. No minähän kyllä loukkaannuin, vaikken sitä sanonutkaan. :( . Minusta tuntuu, ettei minun avoni ainakaan saa minua tuntemaan itseäni ollenkaan kauniiksi raskauden aikana, tuntuu, että olen ihan kamalan näköinen ja niin varmasti kyllä olenkin. Jotenkin tunnen itseni lihavaksi, kun massua alkanut vähän tulla, vaikkei ole nimeksikään. :p . Enkä pidä siitä, että finnejä tullut sinne tänne välillä, ei nyt naama tosiaankaan kukoista eikä mikään muukaan paikka, mutten ole tottunut ollenkaan finneihin ja parikin saa jo tuntemaan itsensä kamalaksi. Muutenkaan en tosiaan tunne itseäni mitenkään "kukoistavaksi"...Entäs te muut, tunnetteko itsenne kauniiksi tai sanotaanko teille, että olette kauniita?

Paino: Onko muita, joilla ei paino nouse? Minua on vähän masentanut, kun neuvolassa valitettiin ja seuraavan kerran olisi meno 5.3. neuvolalääkäriin ja hirveä paine, että painon pitäisi nousta. Itse olin niin tyytyväinen, ettei viimeksi ollut pudonnut kuin 200g ja sekään ei sitten siellä kelvannut. Kuinka paljon te muut syötte, että paino nousee ja mitä te yleensä syötte?

Kelan paperithan sain viimeksi neuvolakäynnillä ja niitä pitäisi täyttää. Neuvolatäti sanoi, että pitää täyttää jo vanhempainrahahakemuskin, mutta ei me edes vielä tiedetä , kumpi jää kotiin. No, täytän itselleni sen ja muutamme sitten, jos mies jääkin. Minä haluaisin nähdä uuden pakkauksen ennenkuin vien paperit. Eikös se ole kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa, kun ne pitää viedä...Eli jos 10.6. laskettu aika, niin minun mahtavan matemaattisen logiikan mukaan pitää olla vietynä...hmm...10.4.

Synnytyksestä: Tämä on kauhea aihe ja kamala pelko. Minä pelkään ihan hirveästi synnytykseen menoa, vaikka onkin sanottu, että vauva tulee ulos halusin tai en jossain vaiheessa. Aion ottaa kaikki mahdolliset puudutteet, jotta selviän siitä. Synnytysvalmennukseen sain ajat viime käynnillä. En oikein tiedä mitä ajattelen koko valmennuksesta, olen ajoittain ihan varma, että se lisää pelkojani entisestään.

Ebbuliini: Onnea tyttöuutisista ! Ja onnea muillekin hyvistä rakenneultrauutisista.

Mutta nyt pitää mennä:

nopeasti oma massu: Vilkas neiti edelleen. Aivan kamalasti liikkuu. Välillä, kun olen syönyt, niin minulla saattaa tulla ihan hirveää turvotusta mahaan. Onko muilla yhtään samaa ongelmaa ja jos, niin millä saatte turvotuksen pois? Ihan kauhea tunne kertakaikkiaan, onko sitten ihme, jos silloin ei tee mieli syödä.

Ystävänpäivä : Meillä ei ole kertaakaan muistettu toisiamme ystävänpäivänä ja ei varmaan tehdä nytkään niin, näin ainakin sitten oletan. Olisihan se ihana, jos suhteessa olisi edes jotain romantiikkaa, vaikka kerran vuodessa.

Onko muita, joilla miehellä ennestään jo lapsi ja itsellä ei? Haluaisin vaihtaa kokemuksia...

Massuneiti 23+3. Sunnuntaina siirrytään jo 7.kuulle,kamalaa. :p <br><br>
 
Pepsukka,ei mua ole huolettanut masun koko vaan mä oon itseasiassa oottanut kovasti sen kasvua.TÄ on mun viimeinen lapsukainen,kyllä 5 jo piisaa.Ja haluaisin nauttia siitä masusta NIIN kovasti jo.

Siis sellasest pallosta.Saisi paijata ja silitellä ja pitää mammavaatetta... =)

Onhan noita masuja erikokoisia ja näköisiä,mutta kaikilla meillä siellä vaaveli kasvamassa.
Ihanaa..

Mulla se masu vaan kiipee ylös asti ja sitten "putoo" vasta palloksi.Vauva on liki kylkikaaressa jo,ja alaosasta alkaa vasta lantioluiden yläpuolelta tuntumaan kohtu.
Lääkäri sanoi että hyvä ettei makaa siellä kohdunsuun päällä,näiden supisteluiden vuoksi hyvä ettei vauva provosoi kohdunsuuta vaan on kaukana siitä.

Mulla ei ole lihava olo,musta on ihanaa kun masu kasvaa.Mies sanookin että raskaus pukee mua upeesti,saisin kuulemma olla aina ja ikuisesti raskaana!! :heart:

Ostin tänään ukkelille ystävänpäiväksi kellon..EI kauheen henk.kohta mutta kiva.

Isyyspakkauksista täällä puhuttu.Mä tein sellasen ukkelille mutta tein sisaruspaakkaukset sisaruksille ja.Olivat ihan myytyjä ja onnessaan.

Niihin laitoin
-omatekosen paidan,tai seppälästä ostin värillisen ja siihen kirjoitin "meidän vaavin isoveli/isosisko.Vanhimmalle laitoin meidän perheen isoveli.
Isukille samainen tyyli,Meidän perheen isukki.Ja kaikkien nimet taakse ja vuosi.

-voimajuomaa,se uudella etiketillä
-tuttelia
-tutti
-karkkia
-vihko ja kyniä
-puuhakirja

Olikohan muuta..
Tälläkertaa aattelin jotain erilaista,mutta pitää miettiä vielä.

Isää monesti muistetaan mutta sisarukset jää helposti vähemmälle.Meillä oli todellakin lapset niin otettuja kun tultiin sairaalasta ja kaivoin isot kassit esille.

Suosittelen kaikille joilla isompia lapsia!!

Syömisistä puhetta oli,syön ihan tavallisesti-tänään hesellä tuli käytyä ja aamulla viineri kahdin kera.. :snotty:

Mutta joka päivä syödään perheen kanssa ihan kotiruokaa.
Pari kertaa viikossa ehkä juur pitsaa,heseruokaa taikka kebebbia.

Joka päivä menee kyllä karkkia,mulle tullut takasin se himotus makeeseen!!
Mutta hyvä niin jos saisin painoa nostettua enemmän kuin se 5 kiloa.
Musta ei painoa kannata surra,tuli vähän taikka paljon...Kyllä ne lähtee sitten ja jos ei tuu niin oma paino jossain vaiheessa tasaantuu.

Nyt kiloja hakemaan,maraboun suklaa huutaa pöydällä!!

kata 24+4
 
Heippa kaikille, oli kivasti tullut juttua taas viikonlopun jäljiltä..

Tänne kuuluu vähän vaihtelevaa. .

4 D ultrasta ensin; Aivan tosi ihana kokemus kyllä, selkeesti kävi lääkäri kaikki elimet ja muut läpi niinkuin rakenne ultrassakin. Välillä vieressä katsoi sitä tavallista ultraa ja sitten aina pysäytti sen siihen 3-4 d ultra kuvaan, jossa sitten pää sääntöisesti näkyi kasvot. Sitten tuli mukaan vielä cd rom, missä on 4 videon pätkää..
Toisaalta aika lailla vauva kaikkien vauvojen näköinen siinä kuvassa, ettei silleen niin ihmeellinen.. mutta ihana tunne nähdä, että poika on jo aivan vauvan näköinen. Ja poika tosiaan sanottiin tässäkin olevan. Eli nyt siis kaikki ultrat mitä ollaan käyty, on ollut poika tuolla masussa. Ja sen mukaan sitten nyt ilman pelkoa ostelen poika juttuja.

Liitoskivut; Eli siis mulla oikeesti nyt koko viikonlopun vaivaa ilmeisesti tämä liitoskipu, en tiedä onko se semmonen vai mitä tämä sitten on.. Mutta tosiaankin tuolla oikealla nivusessa ja jos sohvalla makaan hetken, niin siitä kun nousee niin ei voi melkein astua tällä jalalla.. sitten vaan koitan sitä venytellä ym.. mikään ei auta. No näistä johtuen, sitten vastakkaisen jalan polvi tulehtui.. se on niin kipee ettei voi koukistaa! Eli olen sitten viikonlopun yrittänyt levätä tyyny jalkojen välissä ja olla ihan rauhassa ja kävellä vain vähän kun on oikeesti niin rampa olo.
Tänään polvi on parempi onneksi. Ja nivus ihan hirvee taas.

Ajattelin käydä sen Tukivyön ostamassa nyt jostain.. Onko teillä jollain se? Ja minkälainen se kannattee olla? Semmoinen joka tulee mahankin päälle?
Se kuulemma auttaa noihin liitoskipuihinkin..

Tilasin sen Hug a bubin muuten eilen..

Olen niin kauan sitä väriä miettinyt ja nyt tuli silmään Uusi kuosi tuolta Uuden Seelannin sivuilta..eli ihana Vaaleanpunainen jossa on se uusi taide kuosi! Sen sitten haluan, kun kesäkin on tulossa. Saas nyt sitten nähdä, tuleeko se perille.. netissä sen kyllä jo visalla maksoin. Ikinä en ole muualta ku suomesta mitään tilannut, että vähän kauhulla kuiten jännään.. :/

Tässä siihen linkki, jos joku haluaa käydä katsomassa.. musta se oli niin ihana. eli mulle tulee se Musk- indigenous. .mietin kyllä paljon myös sitä berry väriä..

http://www.stork-to-chalk.co.nz/hugabub.html


Niin ja sitten tilasin sen Rintapumpun nyt sähköisenä, se oli edullinen tuolla Pikku pingviinien sivulla. Postikulujen kans vain 116 e.. kun muualla sen hinta on kuiten jo yli 125 vaikka olis kunnon tarjouksessa..

Eli olen täällä vaan viikonlopun netti shoppaillut. . :LOL:

Ja sitten vielä, yllätykseski mies saakin hiihtolomaa nyt tämän kuun lopussa, joten olen miettinyt äkkilähtöjä ulkomaille, , mutta sitten aloinkin miettimään, että jos tuliski suomeen. Kun ei sitten tule käytyä ennen vauvan syntymää enää. Eli taas on se pitkä noin vajaa 60 tunnin automatka kyllä edessä.. mutta nyt pitää sitten koittaa pysähdellä tosi paljon, ettei tule tulppaa jalkaan. .

Sori, kun oli hieman omaa napaa oleva viesti.. mutta luen nuo uudiksi ja kommentoin sitten.
Nyt en muista muuta, kuin että Ebbuliinille onnea tytöstä!!

hyvät päivän jatkot.. Niin ja koitan laittaa profiiliin sen 4 D kuvan!!
 
Irmeli harmaana
Pepsukka81, voi hyvä kun otit puheeksi tuon että tuntuu kamalalta.. eilen vedin taas sellaset kohtaukset kotona että hohhoijakkaa.. tuli nyt jälkikäteen mieleen se kummelien sketsi missä ne kaks typyä, mitkä niitten nimet oli; Tuija ja ??? ( Kahilainen, Silvennoinen) on lähös aina johonki juhlii ja sit toinen alkaa kiljumaan että mä en voi lähtee, mä oon ihan kauheen näkönen..!!! Kyllä se nyt tänään naurattaa, mutta eipä naurattanut eilen. Jotenkin mullekkaan ei sovi tää raskaana oleminen, tuntuu että näytän ihan kauheelta koko ajan, ja sängyssäkin menee mahdollisimman kauas miehestä ettei se pääse kokeilemaan miten muhkeessa kunnossa oikeen oon. :(

Eilen kun se aikansa kuunteli mun valitusta ja itseni nimittelyä, niin kysy että millä kuulla se oli kun iso lihava sika vaihtu virtahevoksi?? Nää siis ihan itse itsestäni kutsumia nimiä.. et sen suhteen mieli on tosi maassa. Viimeeks alko hirmu treeni kolme viikkoa synnytyksen jälkeen kun en "kestänyt" itseäni, ja niin varmaan käy nytkin. Ajatukset toki syntymässä, mutta myös siinä että elokuun alussa mulla on synttärit ja synttärilahjaks laitan itteni remonttiin, taas.

Sen takia ne neuvolan vaaka käynnit on mulle ihan mieletön stressi, kotona en pysty vaakaa käyttämään kun mulla ei ole siihen oikeen tervettä asennetta.

Meillä masuasukki, mistä muuten ite alan kallistumaan sen puolelle että on tyttö, on ihan hirmu rauhallinen. Toisaalta lohduttavaa kun esikoinen on reippaamman puoleisesti ylivilkas, mut mäkin kaipaan sitä kun vauva heittää kuperkeikkaa mahassa, esikoisesta ties aina koska tuli peppu tai pää kun veti hirveetä rundia siellä. Ja aina iltasin. Tää vaavi taas potkii paljon kun olen töissä, mutta on illalla ja yöllä melki liikkumaton.

Hyvä että käydään keskustelua synnytyksestä ja kivun lievityksestä. Itellä epiduraali toi taivaallisen olon, mutta hävis myös supistukset enkä kertaakaan tuntenut tarvetta ponnistaa. Et mielenkiinnolla lueskelen että voiskohan ehdottaa jotain muuta seuraavan kerran. Ilokaasusta tuli olo kun olis pahimman luokan laskuhumala, eli sen jätän nyt väliin. saa mies käyttää sitä jos tarvii ;) .

Irmeli ja toukka 23+2
 

Yhteistyössä