~KesäMassut 2007~

Huamenta!!Tais eilen olla vähän täräys taik joku harha silmissä sillä katoin tänään tuota käyrää ja onhan se Pepsukan siinä liki keskiarvoa eikä yläpäässä.

Meni viikot tuossa silmissä sekasin ja siitä sohellus...Sorry!!

Jonnakar,sulla menee kyllä yläkäyrällä,mutta tuo on niin yksilöllistä vauvoilla tuo kasvu,eli meidän vaavi kasvaa kait loppua kohden,teillä voi olla jo spurtti ollut.

Katopa Tekay.fi sivuilta siellä on hyvät käyrät.

Yleensä kasvuspurtti on viikolla 30-olikos se 34.Mutta siinä hujakoilla.Mä ootan että tää tosiaan spurttaa,sillä mä haluasin hyvän kokoisen vauvan.
Musta se on niin paljon helpompaa isomman vauvan kanssa.ELi lohdun sananen kaikille isoja vaaveja odottaville.

Mun esikoinen oli 3,7 kg ja olen tosiaan 159 ja 55 normipainossa.
Ja oli helppo synnytys sekä helppoa noin ison vauvan kanssa.Söi 5-7 tunnin välein ja nukkuin tooosi paljon!!

No,kaksoset olikin pieniä ja niitä kaks.Maisa oli 3 kiloinen ja putos paino 2,8 kg.Ekan kkuukauden oli tosi väsynyt niinkun yleensä pienet on (kaksoset sama) eli herätellä sai ja tökkiä syömisen ajan.Esikoinen veti hätäseen maidot ja nukkui..

Maisa saattoi nukahtaa kesken ja nälkä tuli pian taas.
Siitä taas seuras että oli vatsanpuruja kun söi vähän väliä.

No,yöt meni aika kivasti tytöllä siihen 6 kk asti.sitte alkoi renkutus...Oli sairastelua ym.tyttö ei syönyt ees tuttia eli tissi oli se tutti.

No,siis enivei.toivon että olis ees sellanen normi 3,5 kiloinen!!

Yön nukuin ihan kuin koomassa..Olin todella väsynyt!kai eilinen vaan väsytti kovasti.

Ihanaa kun ens viikonlopuks luvattiin jo ihan n.18 astetta lämmintä!!!Ai että,taitaa tulla kesä!

kata 32+4
 
Tervehdys kaikille :wave:

Nyt on muutto takana ja äitiysloma alkanut. Tuntuu omituiselta... Pyhien aikana oli tullut niin paljon tekstiä että nyt en kyllä muista kaikkia kommentoida. Ja tää nettiyhteys tökkii, eli aina yhtäkkiä tiputtaa pois verkosta.

Vielä ei oikein osaa ajatella ettei tarvi mennä töihin?? Että saa oikein luvan kanssa olla pois. On muutenkin tosi utopistinen olo kun ensin oli viikkoja kestänyt kyrsiintyminen töihin, siis pakkopullaa, remonttistressi, sitten muutto, ja nyt ei ole mitään.. Ihan saa vaan olla. "tyhjä" olo.. onneksi aurinko paistaa ihanasti :))

Sen verran tuolla aiemmin oli vauvan koosta arvioita, minusta ainakin tuntuu että vauva on nyt pitänyt suuremman luokan kasvupyrähdyksen. On tietyt liikkeet kun mitä tekee, niin hätkähtää aina itsekin kun tuntuu niin ilkeästi ja samoin jos pyörii mahassa niin tuntuu että oma hengitys lamaantuu, sisuskalut ihan lytyssä. Öisin nukkuminen on tosi hankalaa ja just viime yönä ajattelin että miten ihanaa olis kun saisi nukkua mahalteen :) Ei kestä onneksi enää montaa viikkoa...

Tosiaan selälteen ei voi nukkua kun vauva painaa. Ja nyt on iltaisin alknut oireilla levottomat jalat oikein tosi pahasti. Iltaisin oikein kiukuttaa... Nukahtaminen on tosi vaikeaa. Mikähän auttaisi??

Koko ajan pelottaa että yhteys taas katkeaa, ja pitäisi varmaan alkaa siivoamaan muuteskiin.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille :flower:

Irmeli ja vauva 31 ja 2
 
Pepsukka: Mikä sun olo on nyt? Joko tilanne on helpottanut? Paljon tsemppiä sulle ja jaksamista. Voihan sulla olla vähän kevät-masennustakin noiden odotusvaivojen lisäksi. Eihän sitä aina itse osaa sanoa, miksi on kurja olo, on vaan. Jokainen päivä on vauvan kanssa eteenpäin. Nyt ollaan onneksi jo "turvallisemmilla" viikoilla syntymisenkin suhteen. Täällä on sitten toinen Dumbo-norsu, ainakin sellainen olo on. :)

Kata: Mites vointi kaatumisen jälkeen? Nyt iisimmin siellä. Ymmärrän kyllä ton kiukustumisen. Mulla tuntuu olevan pinna välillä niin tiukassa, ettei toisen oikeastaan tarvi juuri mitään sanoa/tehdä niin jo hermo menee. Täytyy toivoa että tämä on vain ohimenevää.

Irmeli: Mä olen kanssa tänään vasinaisesti ensimmäistä päivää kotona. Hiukan on sellanen olo, että pitäiskö sinne töihin nyt kuitenkin mennä? No, en ole menossa. Muutama työasia pitää vielä hoitaa, mutta ne ei vaadi mun fyysistä läsnäoloa töissä.
Tuohon jalkojen levottomuuteen olen kuullut neuvoiksi, että sukat jalkaan yöksi (jos pystyy pitämään) ja magnesiumia. En tosin nyt muista, kuinka sallittua tuo magnesium on raskauden aikana. Muistaisko joku muu?

Nyt lähden katselemaan vaunuja, käymään palkkatoimistossa viemässä papereita. Siivotakin pitäis, mutta sitä taidan hiukan siirtää... Olisko kenelläkään hyviä vinkkejä parvekkeelle? Meillä kun on sellainen "kaupunki"parveke eli ei lasitusta tai kattoa.
 
kolmas
Moro kaikille!

Paluu arkeen ihana pääsiäisloman jälkeen. Kyllä teki muutama päivä ylimääräistä vapaata hyvää! Ja enää kuusi viikkoa äitiyslomaan!!

Nukkumisesta: Pystyn nukkumaan suht hyvin -tosin nyt pari yötä olen nukkunut hieman levottomasti-. Kyljelleen pitää nukkua, ja aina herään kun pitää kääntyä. Yleensä (siis normaalisti) nukun aina mahalleen, ja nyt yritän vielä olla ns. pikkulapsi asennossa, missä ollaan puoliksi mahalleen ja puoliksi kyljelleen, toinen jalka koukussa mahdollisimman ylhäällä, tukemassa, jotta maha ei paina. Synnytyksen jälkeenkään tuskin pystyn nukkumaan heti mahalleen; tissit on edessä ja arat! Vauva liikkuu tosi paljon illasta ja yöstä. Viime yönä kun vaihdoin toiselle kyljelle tunsin kipua yhdessä kohtaan mahasta, ihan kuin vauva olisi laittanut hanttiin asennon vaihtoa ja potkaissut kunnolla! Eipä ole tällaista ollut aikaisemmissa raskauksissa.

Vauvan koosta: mulla ei ole yhtään kertaa arvioitu vauvan kokoa neuvolassa. En muista, että olisi aikaisempien raskauksienkaan yhteydessä. Edellisen aikana, kun olin äitiyspolilla yliaikaisuuden takia (lopulta käynnistivät samana päivänä) sain kolme eri arviota vauvan koosta eri ihmisiltä, painoarvio vaihteli 3000 - 3800 välillä. Pienin oli utrasta, suurin lääkäri käsikopelolla. Vauva oli 3890 g syntyessään, eli lekuri osasi arvioida oikein. Tämä oli vielä vanhempi henkilö, eli kokemusta oli.

Vauvan asennosta: En osaa sanoa miten päin vauva kulloinkin on massussa, liikkuu ja pyörii tosi paljon, välillä potkut tuntuu ylhäällä, välillä sivulla, välillä alhaalla.. joskus tulee oudosti yhtäaikaa potkuja (ja nyrkkejä?) kummallakin puolella sivumahasta? outoa.. Hikkaa tällä ei vielä ainakaan ole ollut, esikoinen hikkaili kovastikin.

Jeps, ja nyt en sitten muista enää oliko jotain muuta mitä halusin kommentoida.. Ottakaahan iisisti! Ettei tule noita pyörtymisiä! Sitä ehtii kyllä rehkiä ja siivota vauvan syntymän jälkeenkin. Nautitaan nyt siitä, että saadaan vaan olla, ja mies tekee ne pakolliset siivoukset.. ;-)

Hyviä vointeja kaikille!!

=) kolmas + beba 29+0
 
Moipsan !

Hui, kun säikähdin ensin Katan kommentteja, että minun vauvani menisi yläkäyrillä; huomasin kyllä sitten korjauksen. Minun vauvani oli tosiaan viikoilla 28 (1027g) keskimittainen. Vauvakirjasta, jonka sai neuvolasta, löytyy myös joka viikolle vauvan keskimääräinen koko. Olisi kyllä ihmekin, jos tällä syömisellä ja massulla tulisi isokokoinen vauva, vaikka ei kait se tietty siihen ole kokonaan sidoksissa.

Kata: Minulta ei kukaan ole päältäpäin tunnustelemalla arvioinut vauvan kokoa, tai ainakaan ääneen sitä sanonut. Toivottavasti neuvolalääkäri tekee sen huomenna. Syömisestä ja mahan täyttymisestä oli aiemmin puhetta, kun itse kyselin huimauksesta ja ruokahaluttomuudesta. En usko, että minulla johtuu ruokahaluttomuus täyden vatsan tunteesta, kun jos en ole syönyt mitään, niin silti oksettaa ja ruoka ei maistu. Tietysti se huolettaa siltä osin, kun vauva ottaa ravinnon ilmeisesti nyt suoraan minulta (?) ja paino ei nouse. Nyt kyllä olen syönyt suklaatakin parina päivänä :). RR minulla ollut koko ajan tasaisen hyvä (120/60). No, mutta huomenna tosiaan se neuvolalääkäri, joten jospas se neuvolantäti mittailee paineet ensin ja valittaa varmaan sitten painosta taas...Kata: Koita ottaa rauhallisesti, vaikka tiedän todella hyvin mitä tarkoitat, kun sanoit, että raivoissasi aloit siivoamaan. Itseänikin v**** monesti ja tekisi mieli juuri alkaa raivon vallassa toimimaan, mutta onneksi vielä järki säilynyt vauvan hyvinvoinnin kannalta (lepopakko).

Jonina: Niin, en tiedä olisiko kevätmasennusta, kun aikaisemmin ei ainakaan ole ollut. Varmaan siinä mielessä nyt voi olla, että kun aurinko paistaa (paitsi nyt alkoi satamaan lunta) ja ei pääse oikein mihinkään. Haluaisin päästä enemmän ihmisten luokse, siis sellaiseen paikkaan, missä paljon ihmisiä- olen kuitenkin tottunut olemaan aina ihmisten ympäröimänä. On se hassua, että tällaisen minimassun kanssa minulla voi olla norsuolo, mutta niin se vain on ! Arrgghh- olisi ihana tuntea itsensä sieväksi/ kauniiksi edes hetken ajan ja uskoa siihen, että näyttää hyvältä, mutta kun niin ei ole, niin minkäs teet... \|O

Nukkuminen: Minulle sanottiin neuvolassa, että niin kauan saa nukkua missä asennossa haluaa, kun se hyvältä tuntuu ja ettei siitä ole vauvalle mitään haittaa. Sanottiin myös, että vauva ilmoittaa, jos hankala olo tai ei tykkää asennosta, jossa olen. Minun neitini on antanut minun nukkua mahallaan ihan hyvin, ei protestoi ollenkaan. Pitää vielä huomenna tarkistaa uudelleen tämä asia, mutta ainakin,kun viimeksi kysyin, niin sanottiin noin. Minulla ei tämä massu ole edessä minkäänlaisissa asioissa, niin mahallaan nukkuminenkin onnistuu hyvin. Yöt nukun muutenkin ihan hyvin, pissalla tietysti pitää käydä, mutta sitten tulee uni taas.

Irmeli: Onnea uuteen kotiin !

Oma massu, kun ei taas muista muita asioita, mistä puhetta; huomista lääkäriä odotellaan jo kovasti, että kuulisi tilanteen. Tänään ei ole juurikaan supistellut, mutta painontunnetta sitäkin enemmän on. Pelkään, että minut laitetaan sairaalaan makoilemaan, mikä olisi pahin painajaiseni (miehelle se varmaan sopisi paremmin kuin hyvin). On ihan mahdotonta olla hyvällä tuulella, kun tällainen stressi koko ajan! Huimausta edelleen todella paljon; aina, kun huimaa, niin kädet tärisee ja oksettaa, ihan uskomatonta, mistä tämäkin nyt sitten tullut.

ps. En ole tainnut muistaa mainita, että minäkään en osaa arvioida, missä asennossa neiti on. En yhtän erota päätä jne, tietysti jalan silloin, kun potkii, niin pystyn erottamaan.

Pepsukka ja massuneiti 31+3. <br><br>
 
Voi kateuden vihreys. Jotkut on jo äitiyslomalla... Mäki haluan! No, ei onneks enää kauhean montaa viikkoa. Mut odotan jo kauhunsekaisin tuntein kahden viikon päässä olevaa munkkirumbaa, kun paistetaan oppilaiden kanssa vappumunkkeja. Etoo jo valmiiksi se rasvankäry... Mutta halusin itse ohjelmoida kaikkien ryhmien munkit samalle viikolle, ettei tarvitse useampaa viikkoa haistella sitä käihää. On se muutenkin sellainen stressiviikko, kun tuo upporasvassa paistaminen ei ihan turvallisimmasta päästä noissa keittiötöissä ole.

Täällä ei mitään uutta eikä ihmeellistä, huomenna ois pikaneuvola heti aamulla.

Ottakaahan iisisti vaan kaikki ja Pepsukalle erityisjaksamishali! :hug: En osaa edes kuvitella, miltä tuntuisi makoilla koko loppuraskaus...

Mistä tulikin taas kerran FISU mieleen, ei vissiin ole palstalla näkynyt...?

Kreecher ja Antero 30+4
 
Pakko tulla tänne kertomaan kun säikähettiin aika kovasti tänään!! Meinattiin ajaa kolari,oli tosi lähellä. Ajettiin moottoritietä ja meiän edessä oleva auto lähti ohittaa ja mekin sitte lähettiin ohittaa ja yhtäkkiä se edellä oleva koukkas takas oikeelle kaistalle ja sit yhtäkkiä mies koukkas takas oikeelle kaistalle,vastaan tuli auto :eek: Oli nimittäin niin lähellä ettei tullu nokkakolaria,myö ajettiin sataa ja vastaantuleva varmaan yhtä kovaa. Huh huh!! Huomenna varmaan lehdestä selviää et miks ihmeessä se ajo väärään suuntaan moottoritiellä. Siinä ajo ambulanssi vilkut päällä sen auton vieressä samaan suuntaan ku se mut siellä kaistalla tietysti missä kuuluukin. Yök,tekee vieläkin pahaa :x

Mitäs muuta pitikään kirjottaa... eli mitä on vielä hankkimatta:pinnasängyn reunapehmuste,se pupujussikat reunapehmuste olis ihana mut se on aika kallis,patja pinnikseen,petaria en olekaan antanu eteenpäin eli sitä ei tarvikaan hankkia,amme+jalat pitää ostaa nii ja kaukalo haetaan sieltä Lastenturvasta toukokuussa,sitte taitaakin kaikki olla.
Olo on ollu aika hyvä,pikkasen särkee selkään silloin tällöin. Yöt menee hyvin,nukun tosi hyvin,muutaman kerran yössä pitää vaihtaa toiselle kyljelle kun alkaa lonkkaa särkeä jos nukkuu liian kauan samalla kyljellä. Aamuyöllä käyn kerran pissalla. Hikoilen yöllä ihan hirveesti,oon niin hiestä märkä kun vaan voi olla,pakko käydä aamulla suihkussa.

Kauheesti tekee mieli vaan kaikkee makeeta,oon ihan riippuvainen suklaasta. Kuinkahan sitä pystyis olemaan syömättä kaikkia herkkuja?! Pääsiäisenä oli kolmet synttärit että kyllä tuli taas makeeta syötyä
:ashamed:

Ostin kaupasta Colden capin ja Kopparbergin alkoholitonta siideriä ja ne oli yllättävän hyvän makusia. Colden cap ei ehkä niin makeeta. Ja alkoholitonta kuohuviiniä joskus olen ostanu ja se oli myös hyvää,en nyt muista nimeä. Oluesta en niin tykkää niin niitä en ole maistanu.
Vettä yritän kovasti juoda kun tota turvotusta pikkasen on. Mehua en oikeestaan juo ollenkaan ja limsaakin harvoin. Pitäs vaan tota vettä juoda paljo enempi. Mulla oli esikoisesta niin hirveet turvotukset et ainoat kengät mitkä meni jalkaan oli sellaset työkengät missä on se solki että saa löysennettyä niitä hihnoja. Onneks nyt ei tee suolasta mieli,esikoisesta teki ihan hirveesti mieli pizzaa,hamppareita ja varsinkin grillimakkaraa. Ihme että turvotti :whistle:

Pitäs alkaa tekee vähä järjestystä tähän taloon mut en tiiä minne kaikki tavarat tungen,enkä kyl millään jaksais nyt alkaa siivoomaan,jos sitte huomenna ;)

NallePuh rv32+1
 
taas yks tyhmä kysymys, vastatkoot kuka jaksaa.
eli jos ostaa sitterin ja pinniksen reunapehmusteet uutena. ni täytyykö ne pestä?? siis pehmusteet ja sitterin pehmusteen. en millään jaksais niitä tunkea koneeseen?????????

en vaan osaa ajatella et kuin herkkä se vauva on tai onko niissä sit kauheasti jotain tehdas jäämiä :eek:

Hani ja Samppa 32+1
 
Riina-Niina harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 21:31 kata32 kirjoitti:
Kukahan tuo kata joka tuossa kirjoitteli la 14.6...
En siis minä ainakaan..
Mullahan jo siis viides tulossa!!!
Meinaan ettette luule että oon tosi pahasti täräyttänyt pääni,unohtanut pari kersaakin... ;)
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Meikä kyllä repesi *unohtanut pari kersaakin* :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Taidan olla hieman väsynyt...

Tervetuloa pinoomme myös uusi kata! :flower:

Riina-Niina ja satuaarre 31+0
 
Täällä kirjoittelemassa huonosti nukutun yön jälkeen...
NallePuh: Tosi kauheeta ajaa moottoritiellä kun tulee auto väärään suuntaan! Mikähän siellä oli homman nimi. Onneksi teille ei käynyt mitenkään.

Hani-: Mä pesin koneessa molemmat, mutta ostinkin käytetyt. Uusien pesemistarpeesta en osaa sanoa. No, tuskin se vauva ihan alasti siinä sitterissä on, että siinä mielessä vähemmän pesemisen tarvetta. Ainakin sitterin pehmusteessa luki, että käsinpesu, mutta koneeseen työnsin kaiken uhallakin. Kyllä se sen näytti kestävän.

Kata32: Sorry, käyn vähän hitaalla näin aamutuimaan. Eli siis oliko toi harmaana kirjoitellut joku toinen Kata vai ääh miten tämä meni. Jos on niin sen Katan varmaan kannattais keksiä toinen nimimerkki ihan vaan sekaannusten välttämiseksi.
 
Hani, mä en ainakaan pese pinnasuojaa enkä sitterin päällistä jos siis uudet hankin (käytetyt kyllä). Eihän se vauva sen pinnasuojan kanssa kuitenkaan kovin paljoa kosketuksissa ole ja sitterissäkin tosiaan varmaan vaatteet päällä. Ja musta ainakin ne vähän kärsii pesussa, etenkin sitterin päällinen. Tää on varmaan sellasia asioita, että kukin tyylillään.

NallePuh Hui kamala :eek: . Onneks selvisitte säikähdyksellä! Olis kyllä voinu käydä tosi pahasti. Onko lehdessä ollu juttua tapauksesta?

Kata32 Koitahan nyt hyvä ihminen ottaa rauhallisesti, ettei satu lisää haavereita! Ymmärrän kyllä ton kiukuspäissä riehumisen vähän liiankin hyvin...

Tervetuloa uusi Kata :flower: Ihan ystävällisesti minäkin suosittelen vaihtamaan nikkiä, kun meillä täällä jo tuo yksi Kata on niin ei mene sitten sekaisin! :)

Pepsukka sullahan on tänään se neuvolalääkäri. Toivottavasti kaikki on kunnossa, eikä kohdunsuulla ole tapahtunut lisää muutoksia. Tulehan kertomaan kuulumiset kun olet käynyt siellä!

Olis kyllä tosi kiva saada vähän kokoarviota vauvasta. Viimeksi nlalääkäri kyllä ultras, mutta ei se ottanu mitään painoarviota, katto vaan että reisiluu ja päämitta vastas viikkoja. Muistaakseni neuvolatäti sano viimeks, että hän kattos seuraavalla nla käynnillä ultralla missä asennossa vauva on, josko hän samalla (jos osaa) mittailis vähän painoarviota.

Irmeli ja Jonina eikö juu tosiaankin ole outoa ajatella, ettei enää vähään aikaan tarvii mennä töihin! Itse kun jäin sillon helmikuun lopussa saikulle äitiysloman alkuun asti niin kyllä meni muutama päivä ihan pöllämystyneenä enneku tottu ajatukseen, että sitä ollaan taas kotiäitinä! Eikä oo kyllä ikävä töihin vaivannut! Varsinkin kun aina kuitenkin kuulee raporttia mitä työmaalle kuuluu ja siellä tuntuu nyt kuohuvan aikalailla niin onpa ihanaa kun ei tartte olla osallisena. Niin viikonpäästä muuten alkaa mullakin sitten virallisesti äitiyloma. Täytyy kyllä taas kerran ihmetellä kuinka nopeasti tää aika oikein menee.

Teppana & pikku-ukko 30+2 Profiilissa uusi masukuva!<br><br>
 
Masumitta: 1977+97=2074 cm. Yli kahden metrin verran mahaa. :p (Toivottavasti osasin ottaa tuolta viimeisimmän mitan...)

Minulla alkaa äititysloma vasta puolentoista kuukauden päästä. Nyt jo mietityttää, mitä sitten teen, miten saan aikani kulumaan? Voin hyvin, joten on vaikea kuvitella että vain lepäilisi sen kuukauden. Ja kun ei voi kauheasti tehdä mitään sellaista mitä oikealla lomalla tekisi, matkustaa tai remontoida tai harrastaa. Mitä te teette, joilla jo loma on alkanut?

En ole yhtään innostunut mistään vauva-tavaroista, pienistä vaatteista ja semmoisista, joten semmoisten shoppailun tai ihastelun ja järjestämisen kanssakaan en osaa kuvitella viihtyväni kuukautta. No, eiköhän se mieli muutu siihen mennessä jo. Sitten kai onkin jo vähän pakko alkaa innostua erilaisista hankinnoista, että on pienellä päälle pantavaa ja tavarat muutenkin valmiina. On meillä jotain isompaa jo hankittunakin, vaunut ja perintötavaroita kuten pinnis ja turvakaukalo ja hyvä kantoliina, mutta kaikki pikkutavara vaatteista alkaen puuttuu.

Äitiyspakkaus tuli eilen, se viime vuoden malli. Sitä oli näillä palstoilla kovasti haukuttu, mutta oikein kivoilta ne vaatteet näyttivät ja hyvin sopivat kummalle vain, pojalle tai tytölle. Me ei tiedetä kumpi on tulossa, ehkä siksi onkin vaikea innostua ostamaan mitään. Kaikki tuntuu kaupoissa olevan vaaleanpunaista tai -sinistä, sukupuolitettua. Ei ole minun lempparivärit muutenkaan.

Nyt töihin,

Naru 30+2
 
Helou kaikki Kesämassut 2007!
Kerronpa nyt aluksi vähän itsestäni ja meidän perheestä:
Minä , Masuasukin huolestunut pesä olen juuri 35 täyttänyt, ihana ukko, neljä lasta, -94, -96, -01, -05....ja nyt siis 5.ttä odotellaan LA 28.6 eli
rv 28+6. Eli siinä nuo tärkeimmät, ainiin synnyttämään menen EKKS:ään.
Ja kuten nimimerkistä voikin varmaan päätellä, huolenaihe minullakin ja toivoisin että joku osaisi sanoa jotain aiheesta, omia kokemuksia jne...
Eilen kävin neuvolalääkärillä joka kauhistui masuni kokoa, kohdunpohjan korkeus 34,5 cm ja kuulemma liian paljon vettä! Sain lähetteen ÄPKL:LLE ja ultraan vauva voi kuulemma hyvin painoarvio noin 1,250 kg.Eli aivan normaaleissa rajoissa. Nyt kuitenkin valvotin ukkoani kko yön ja mietimme mitä tarkoittaa liika lapsivesi, miten se vaikuttaa masuasukkimme vointiin ja kehitykseen? Joten Kiitos jo etukäteen jos joku teistä vaivautuisi meille kertomaan...Netistä olen yrittänyt saada tietoa mutta turhaan...Täällähän ne asiantuntijat ovat, luulisin ainakin? ;) Joten vastauksia odotellen ja hyvää päivänjatkoa toivotellen MHP
 
Moikka!

Tosi paljon on tullu pyhien aikaan tekstiä... Kiva, että teillä on ollu aikaa ja pino on pysyny akltiivisena. Ite pääsin vaan kerran lukemaan, vaikka kone oliskin ollu käytössä koko ajan... Oli vaan niin paljon muuta. Nyt sit yritän lueskella ja pysyä kärryillä.

Reissu meni hyvin. Oli tosi kiva, että saatiin olla melkein koko aika yhdessä paikassa ja viettää siellä aikaa molempien perheitten kanssa. Isovanhempia pääsin myös moikkaamaan ja selvisipä kummiasiakin nyt lopulta. Eli viimeinenkin kummi on nyt valittu / antanut suostumuksensa.

Ihania vauvatavaroita saatiin mukaan. Anoppi toi miehen entisiä vaatteita, joista potkari on pakko säästää pyhänä vaatteena... On niin ihana, että en raski ainakaan montaa kertaa vauvan päällä käyttää. Sen verran vaan, että voi sanoa kiertäneen isältä pojalle. Villavaatteita toivoin saavani ja siinä kassissa sellaset oli... Tosi ihanat. :heart:

Mun mutsi on ihan höyrähtäny... Oli vaatetta vaikka kuinka, leluja, lakanoita, peite, harsovaippoja yms. Kielsin ostamasta lisää ennen ku nään mille on tarvetta. Mulla on 56-62cm bodyja ihan hirvee kasa... Ei lopu ainakaan kesken ja valinnanvaraa riittää. On kyllä tosi söpöjä nuttuja. :heart:

Poikanen on ollu tosi aktiivinen... Taisi vaistota reissuun lähdön, kun alotti jatkuvan mukelluksen jo edellisenä päivänä vai olikohan jo pari päivää ennen lähtöä. Menomatkan jytki ahkerasti ja perillä jatkoi. Kahvia tuli joutua jonkin verran, joten sekin varmaan piristi. Eilen oli vähän liiankin rauhallinen, mut oli varmaan niin väsynyt. Tänään on taas mukeltanu ahkerasti, joten ei tarvinnu huolestua.

Niin, mullakin alkoi sit äitiysloma, mut ei tässä vielä oikeesti voi lomailla... Opintojen kanssa pitää vielä pakertaa. Motivaatiomopo vaan on ajellu muille maille, joten "hieman" on vaikeuksia ottaa loppukiri. Pakko yrittää... Plääh!

Jonina... Mä tunnistan hikan siitä, kun se tuntuu sellasena tiheenä rytmikkäänä (=säännöllisenä) nykimisenä tuolla jossain häpyluun lähellä, vähän vauvan asennosta riippuen. Muutaman kerran on tuntunu ylävatsalla, mut sillon vauva on siis ollu perätilassa... Viimeks viikonloppuna kävi päivän verran toisinpäin. No mut se on jo toista aihetta...

Hyvä että saitte sen vaunuasian sovittua. Ikävä se kommentointi siihen sun myynti-ilmotukseen... Oli ihan pakko laittaa viesti, kun ärsytti moinen mustanmaalaaminen, vaikka mainitsit faktat ja ilmotus oli muutenki asiallinen. Törkeetä käytöstä välillä tässä foorumissa vaikka ite ei mitenkään provosois ja aina ne on harmaana kirjotettuja jollain kertakäyttönimimerkillä. Harmillista.

Tän KaksPlussan kirppari on mun mielestä ihan ok mikä on siis linkkinä tuossa sivun vasemmassa reunassa. Keskustelupalstan puolella ei o kovin vilkasta, joten ite en sinne o kovin paljoo kurkkinu tuon toisen hoksaamisen jälkeen. Muilla palstoilla käyn välilä kattelemassa, jos jotain etsiskelen, mut eipä o vielä tullu nettikirppareitten kautta osteltua.

Mulla se vauvan hikka tuntuu välillä mahan päällekin. Välillä vaikuttais jätkä hermostuvan, kun tumpsasee kovasti. Aika hauskalle tuntuu, mut toisaalta harmittaa toisen puolesta... Eihän se pitkä hikka kivalle tunnu.

Vauvatavarat alkaa meillä olla hankittuna kaikkien tärkeimpien osalta. Pari tuttia ja tuttipulloa varmaan pitää vielä käydä ostamassa ja jotain muutakin pientä. Rintakumit ja muut ostan sit tarvittaessa. Jopa kosteuspyyhkeitä, vanulappuja yms on jo hoitopöydän hyllyllä odottamassa. Mulla meinas iskeä paniikki, joten rauhotin itteni hankinnoilla. Vauva saa valmisteluitten puolesta tulla, mut parempi tietysti jos malttaa kasvaa vielä kohdun suojissa. Nyt on paniikki kouluhommien kanssa... :ashamed:

Välit appivanhempiin on ihan hyvät... Ei olla kovin hyvin vielä ehditty tutustua pitkän välimatkan takia, mut hyvin tullaan juttuun. Mulla taitaa olla satumaisen hyvä tuuri, kun edelliset ehdokkaat oli kans ihanteelliset. Ex anoppi on sen verran huippu, että pidetään edelleen yhteyttä. Nykysessäkään ei o mitään valittamista, enkä usko että tuleekaan. Tosi mukava perhe on mun miehellä, onneks.

Joku kirjotteli vauvan tykkäävän suihkusta... Mä kans eilen huomasin, että pokanen punki itteään mun napaa vasten suihkussa ollessa. Luulin eka että supistaa, kun oli masu pinkeenä, mut ylävatsa oli kuitenki ihan pehmee. Vaikutti olevan selkä mun masuun päin, jos oikein päättelin. Saunassa vaikuttaa tykkäävän siitä, että masua valelee haalealla vedellä... Saa nähdä tuleeko poikasesta samanlainen himosaunoja ku musta.

Yöt menee vaihtelevasti... Jos oon tosi väsynyt, en jaksa könytä vessaan vaikka heräänkin sen takia välillä. Käännän kylkeä ja jatkan unia. Joskus en sit saa nukuttua ennen ku käyn ja kännin seurauksena oon valveila kauan. Joskus nousen aamupalalle ja nukun sit myöhemmin aamupäikkärit. Kääntyminen on hankalaa, selälläni pystyn nukkumaan (en tosin uskalla kovin paljon) ja lantion kanssa on ongelmaa. On siis välillä vaikea löytää hyvä asento ja lonkkiin sattuu välillä herkästi.

Myös suonenvedot / krampit on yleistyny, eikä niitä enää estä jäalkojen lämpimänä pitäminen... Vähänkin jos erehdyn puoliunessa venyttämään niin voi sitä tuskaa. Sattuu ihan jumalattomasti eikä meinaa millään mennä ohi. Oon yrittäny päivisin venytellä ahkerasti ja muistaa iltasin mangnesiumin, mut ei tunnu auttavan.

Myös hikoilu on lisääntyny, vaikka mulla on kevytpeite ja huonelämpötila mahdollisimman alhaalla (n. 20)... Hikoilen ku pieni eläin, joten pesulla saa käydä jatkuvasti. Myös alapesuille on enemmän ollu tarvetta, kun valkovuotoo hulahtelee nyt aika tiuhaan. Vähän väliä tuntuu niin ku pitäis käydä pissalla, vaikka just on käyny... En o kyllä todennu pissan karkailua, vaikka pöksyt onkin vähän väliä märkänä. Ainoot tilanteet ku fuskaa on sillon, kun vauva muksasee mua rakkoon, kun sitä ei voi ennakoida. Ei siis vissiin o vielä ainakaan lihakset huonossa kunnossa, vaikka treenaaminen onkin paljolti unohtunu.

Mulla on nyt parina iltana ollu alavatsalla polttelevaa kipua. Suppailuja en o huomannu samaan aikaan, joten päättelin johtuvan paljosta istumisesta. Eilenki kuitenki ajettiin melkein 7 ja puol tuntia, pysähdyksineen tosin. Mies on ollu ihana ja hieronu... Se onkin auttanu jonkin verran, mut ei toi selkä kunnossa ole. Akupunktio varaan auttais, mut sitä ei voi tehdä tohon alaselkään, kun ei sitä sit mikään kannattele kun rentoutuu liikaa. Venytyksillä ja hieronalla on varmaan pärjättävä.

Pepsukka... Mulla välillä kans ruokahaluton olo ja ajatuskin syömisestä inhottaa. Sillon kuitenki kannattaa yrittää syödä jotain mitä vahänkin voi kuvitella saavansa alas. Mulla ainakin helpottaa. Vatsahapot osaa tehdä tosi inhottavan olon, jos on masu liian kauan tyhjänä. Liian niukka syöminen aiheuttaa myös sen, että verensokeri tippuu liian alas ja se taas aiheuttaa huimausta... Voisko olla siitä kyse? Voimia!

Toivottavasti pääset miehes kanssa yhteisymmärrykseen tuossa nimiasiassa... Harmi, ettei munkaan ehdotukselle lämmennyt. Taitaa olla aika perinteinen mies tuossa asiassa, mut jospa te vielä löytäsitte molempia miellyttävän ratkaisun. Joskus toisen pitää joustaa ja joskus se on ihan tautisen vaikeeta... Myötätuntoja ja bd!

Irmelille onnea uuteen kotiin! :flower:

NallePuh... Hui! Tosi inhottava tilanne ollu teillä lähellä... Onneks ei sattunu mitään. Meillä tuossa reissun aikana sattu vähän vastaavia tilanteita useita, mut ne oli kyllä ihan tavallisella tiellä... Siis ei mitään ohituskaistaa ja vastaantulevat teki tosi törkeitä ohituksia. Monta kertaa piti ajaa ihan tien reunaan ja hiljentää rajusti, ettei posahtanu pahki... Kyllä jotkut on oikeesti ihan kaistapääidiootteja... Tosi törkeetä liikenteen vaarantamista jouduttiin siis todistamaan monta kertaa. Onneks päästiin turvallisesti mekin perille. Joko se törttöilyn syy selvis?

Moi uusille! :wave: Toi uus Kata tosiaan vähän sävähdytti, että mitä häh. :LOL: Mut ei vahinkoo. Pientä lisäystä nimimerkkiin, niin ei tule sekaannuksia. :)

Tässä nyt tuli taas tätä romaania... Yritän nyt irtautua muihin hommiin. Mukavaa viikon jatkoa ja ihania kevätpäiviä kaikille masukkaille ja masuasukkaille!

PikkuMyy-80 ja poikanen 31+5
 
Masuasukin huolestunut pesä, ensin tervetuola mukaan! :flower:
Tuosta liiallisesta lapsivedestä tiedän sen verran, että se voi viitata lapsen kehityshäiriöön. Mulla todettiin ekan raskauden loppuvaiheessa ultrassa liikaa lapsivettä, syytä sille ei löytynyt. Asiaa piti kyllä kontrolloida uudella ultralla, mutta ei ehditty kun lapsi syntyi ennen sitä. Lapsi oli/on täysin terve ja normaalisti kehittynyt liiasta lapsivedestä huolimatta. Uskoisin, ettei teidänkään kohdalla mistään vakavasta ole kyse kerran ultrassa ei ole mitään poikkeavaa havaittu.

Laitan tähän nyt kuitenkin verneri.net sivustojen kysymys-vastaus osioista kopioidun tekstin. Vastauksessa on mielestäni aika hyvin selvitetty syitä liikaan lapsiveteen.

Mikä on runsaan lapsiveden määrän syy?

Raskausviikolla 23+4 minulta mitattiin SF-mitaksi 28, joten se sijoittuu paljon normaalikäyrän yläpuolelle. Lääkärin tutkimuksiin pääsen vasta kahden viikon kuluttua, joten kysyn lisätietoa teiltä. Onko Downin syndrooman oireena usein se, että lapsivettä on liian paljon ja SF-mitta on iso, vai millaisesta kehityshäiriöstä liika lapsivesi yleensä viestii?

Vastaus:

Hyvä Kysyjä,
SF-mitan keskimitta 24 raskausviikon täyttyessä on kyllä 24cm. SF-mitalle kuten kaikille biologisille mitoille on normaalivaihtelunsa, joka on 2 standardipoikkeaman verran kumpaankin suuntaan. Oma mittaustuloksenne on n. +2,5SD eli jonkin verran yli normaalin. Kohdun tavallista suuremman koon ensisijainen selvitysmenetelmä on asiantunteva ultraäänitutkimus.

Kysymyksestänne on pääteltävissä, että kohdun tavallista suuremman koon syyksi kohdallanne oletetaan liiallinen lapsiveden määrä. Sen syy selviää osassa tapauksia jatkotutkimuksilla, ultraäänitutkimuksella ja sen löydöksen perusteella suunniteltavilla muilla tutkimuksilla. Melko suuressa osassa tapauksia syy jää myös selviämättä. Näissä tapauksissa lapsi voi liiallisesta lapsivedestä huolimatta kuitenkin olla täysin terve.

Sikiön sairauksista erilaiset etenkin ylämahasuolikanavan, ruokatorven ja ohutsuolen, tukokset aiheuttavat lapsiveden määrä lisääntymisen. Lisäksi syynä voivat olla monet eri elinten rakennepoikkeavuudet sekä esimerkiksi luuston ja lihaksiston sairaudet. Myös äidin sairaudet, etenkin diabetes, voivat olla syynä liialliseen lapsiveden määrään.

Käytettävissä olevien tietojen perusteella on mahdotonta ennustaa, mistä teidän kohdallanne on kyse. Neuvoisin teitä keskustelemaan asiasta perusteellisesti ultraäänitutkimuksen tekevän lääkärin kanssa.

Ystävällisesti,
Maarit Peippo
perinnöllisyyslääkäri
Väestöliiton perinnöllisyysklinikka
 
Heippa!Ja ihanaa,Pikku-myyn romaani!!!!Mä yritinkin kerran kirjottaa että missä on MYY ja ihanat romskut!!Silloin en päässy läpi ja tulihan se sun juttu sieltä jo!!

Tervetuloo Huolestunut masuasukin pesä..pitkä niki sulla!!
Meillä tulossa viitonen kanssa ja huolenaiheensa täälläkin.Pieni koko vaavilla ja olenkin kasvutarkkailussa,ensi viikolla uus aika.

Uus kuva pitäsi löytyy profiilista!!

Tuosta veden paljoudesta..mun kaverilla oli liiaks vettä ja muistaakseni sitä jopa punktoitiin.Sillä se venyyttää kohtua liiaksi ja se provosoi supisteluja.

Hällä tuli ihan terve poika,eli syytä tuohon veden määrään ei tiietty.
Huolettaa tietty aina,mutta eiköhän lääkärit selvitä asiaa.

Nyt ei taas muisti pelaa...Mutta jatketaan toiste!
jaksuja kaikille!!

kata 32+5
 
Moi pitkästä aikaa...lukenut oon juttuja mut kirjoittaa en oo ehtinyt...no nyt on aikaa...sain sairaslomaa 5 vkoa eli äippälomaan asti eilen...Olin sokerien vuoksi äitipolilla ja kun mitattiin verenpaine se nousi 150/100 nyt oli sokerit ok onneksi kun oon ollut tiukalla ruokavaliolla..mut noi paineet...ne oli korkeella jo vkonloppuna kun äitin luona mittasin...no yritän tässä nyt sit lepäillä...eipä siihen muuta apua oo...vai oisko????? Paino oli tippunut 2kg sen takia että katon nyt mitä syön tän raskausajan diabeteksen takia...se hyvä kans!!

Vauvan painoarvio oli 1500g ja muutenkin masussa oli kaikki OK!

Kyllähän tää saikki helpottaa oloa...olihan sitä töiden jälkeen niin väsy että ei sit kotihommii jaksanutkaan...että hyvä näin...vaikkakin töissä oli haikeeta käydä viemäs saikkilappu ja toivottaa kaikille hyvät jatkot!! *nyyh*

Mutta nyt edetään rauhallisesti lepäillen ja toivotaan että paineet tasaantuu...
;)

TV: Mantsu ja "toukka" 30+2
 
mulla toi hikka tuntuu samanlaiselta kuin esim.syke verisuonessa , mutta on vähän napakampaa ja jos jatkuu kauan ni rupeaa ärsyttämään, kun taas vauvan liikkeet ei ärsytä vaikka kestäis kuinka kauan.

mul on todella huono matikkapää, mut eikös sitä masu mittaa oo paljon enemmän ku 2 metriä? jos itellä melkeen sata rikki, ni eikös se ole jo 1 metri?? oisko 20 metriä oikea arvio tällä hetkellä?

meillä on hankinnat muuten valmiina, mut kaikki pikkukrääsä on ostamatta. täs just mietin kun olen lähdössä kauppaan, et pitäiskö ostaa jo jotain voiteita, pumpulipuikkoja ja kylpyöljyä yms.
kun kuukauden päästä meitä saattaa olla jo yks enemmän. sillon viikkoja noin 37!!!!!!!!! Hui
ei tätä ees tajua!!

me varattiin tyksiin kierros synnärille 2.5 kello 16.30 mites teillä pikku-myy 80 ootteko jo varannut? ajattelin vaan et jos sattuis vaikka sama aika :) :)

nyt täytyy laittaa valmiiks itteni kauppareissua varten. pääsee oikein kunnolla shoppaa kaverin kanssa =)

Hani ja Samppa 32+2
 
Irmeli harmaana
Irmeli ei "kerkee" kirjautua.. ja äitiyslomalla :) Ei vaan, esikon kanssa tehään lähtöä vähän kävelemään ja pyöräilemään, eka päivä muuton jälkeen kun on aikaa.. että mä en taaskaan kommentoi muiden tekstejä vaan röyhkeästi esitän kysymyksen... :ashamed:

Tuossa loppuviikosta mies sitten meni ja kosi. Ja tuli vastattua myöntävästi :) Häät on lauantaina 12.5, äitienpäivää edeltävä lauantai. Tänään kävin varaamassa aivan ihanan puvun, "halterneck"-tyylinen, pitkä, tumman viininmpunainen puku. Melko yksinkertainen mutta tosi kaunis. Eli on tyköistyvä rinnoista ja siitä alaspäin levenee alas, rinnuksissa ja niskaan menevässä lenkissä menee sellanen nätti helmikoristelu. Hiuksiin tulee sellainen yksinkertainen "espanjalainen nuttura", hiukset mustat tai tummanruskeat. Nyt siis ruskeat..

No anyway, on noi käsivarret ja selkä melko vaaleet... solariumiin ei kait saa (?)mennä, niin mitä hyviä rasvoja tiedätte?? MÄ oon aika onneton niitä laittamaan, että jos joku tietää sellasta helposti ja hyvin levittyvää, niin olisin enemmän kuin onnellinen vinkistä.

Nyt sinne pihalle "lenkille" :) Tarvii muuten vissiin käsipainot kaivaa, jos ehtis vaik käsiä vähän muokkamaan...
 
KIITOS TEPPANALLE VASTAUKSESTA! JUTTELIN JUURI NEUVOLATÄDIN KANSSA AIHEESTA. KUULEMMA ÄPKL.N TUTKIMUSTULOS OLI TULLUT JO HEILLEKIN....VAUVA ON AIVAN KUNNOSSA, MITÄÄN RAKEENTEELLISTA VIKAA EI OLE. NYT SITTEN MIETITÄÄN MISTÄ SE VEDEN MÄÄRÄ JOHTUU...VOI OLLA ETTÄ OMASTA SOKERITASAPAINOSTA, TIEDÄ SITTEN. 2.N VKON PÄÄSTÄ UUDESTAAN ULTRAAN JA SIITÄ ETEENPÄIN KUULEMMA KAHDEN VIIKON VÄLEIN LOPPUUN SAAKKA! TUOSTA LÄHETTÄMÄSTÄSI VASTAUKSESTA PÄÄTELLEN OMAT, VIIME VIIKKOINA KOVATKIN SUPPARIT VOIVAT JOHTUA JUURI SIITÄ VESIMÄÄRÄSTÄ...KIVA TIETÄÄ SEKIN...
:D ! OLEN MUUTEN NYT KÄYNYT LÄVITSE TÄTÄ SAITTIA JA TOSI KIVALTA TUNTUU...JOSPA NUO KAKSI VILLIKKOA VAIKKA PÄÄSTÄISIVÄT ÄISKÄN KONEELLE, EDES SILLOIN TÄLLÖIN! AION VIERAILLA TÄLLÄ SAITILLA VARMAAN USEASTIKIN=)OOKOO NYT HYVÄT PÄIVÄNJATKOT SINULLE JA MUILLE MAHAKKAILLE JA MASUASUKEILLE! HIEMAN HELPOTTUNEEMPANA ...JÄLLEEN KERRAN...MHP
 
Heips!

Oiii, ihanaa, Irmeli ja onnea kovasti!!! :flower:
Mkään en tosta solariumista tied, mutta itse olen aivan addiktoituntut Doven summer glow -kosteusvoiteeseen. Sillä tulee sellainen nätti ja hillitty päivetys, joka sopii vuodenaikaan. Ei jää raitoja helposti, eikä ole niin nokosen nuukaa, tuleeko leviteltyä niin tasaisesti.

Oli tarkoitus oikein kommentoida viestit läpi, mutta naapurin tyttö tulikin hakemaan poikia pihalle. Täytyy mennä päältävahtijaksi, ihan en vielä päästä 3- ja 1-vuotiaita tuonne keskenään... :D

Kreecher ja Antero 30+5
 
VOi että Irmeli!!
Onnee jo etukäteen..Ihanalta kuulostaa!!!

En tiiä toisaalta solkusta,mä kuvittelisin että jos esim suojais mahan vaikka uimapuvulla,että siinä ois päällä vaatetta niin ois ok.Siis eihän ne säteet mitenkään pitäsi vaarallisia olla.

Sen tiiän että SUP hoidot on sallittu raskaana ja se ruskettaa myös.On kalliimpaa kuin solarium,mutta ihoystävällisempää ja rusketus jotenkin luonnollisempaa.

Mua toisaalta nuo kemikaalit mitä ruskettavissa on,ne enemmänkin ehkä mitetiyttää.
Sillä iho on suurin elin ja siitä imeytyy kaikki verenkiertoon,toki pieniä määriä.

Mä en ole kuin perusvoidetta käyttänyt silloin tällöin.

Hyvä homma HMP että asia suht reilassa ja tarkkailussa.

 

Yhteistyössä