~KesäMassut 2007~

kata harmaana
Pepsukalle pikasesti,täällä samaa oksettavaa oloa ollut viikon 30 jälkeen.Oksettaa mut ei oksennus tuu.Kuvottava olo siis..
Ja huimannut on myös,mulla matala verenpaine,viimeks oli 100/55.

Mutta kun syö tasaseen ja vähän,sillä paljoa ei mahdu kerralla,niin olo pysyy aisoissa.Nyt tuntuis että ois vähän hellittänyt taas.

Kaksosten rattaista on kokemusta!!ELi mulla on kaksoset ja oli vierekkäin istuttavat ja peräkkäin.Mutta ehdottomasti suostittelen vierekkäisiä,sillä painopiste tulee kovasti eteen noissa peräkkäisissä ja kun se isompi pitää olla siinä etummaisena (takimmaisen saa makuuasentoon vain) niin paino on siellä "junan" eessä ja mä en jaksanut sitä hökötystä työnnellä,en millään.Kun tuli esim koroke,jouduin koko painolla makaamaan aisan päällä.

Uutena ostettiin ja käyttöä tuli ihan muutama kerta.Mulla edelleen Oran duoletto kaksosten jäljiltä ja niitä meinaan käyttää kun meillä ikäeroa tulee vajaa 2 v.
Tykkäsin kovasti niistä,kevyet lykätä ja suht kapeet.

Eli mun suositus on ehottomasti vierekkäiset!!

Mä oon ihan puhki..oltiin Ideaparkissa koko päivä..
Huh.

Nyt lepäämään.

kata 32+1

Minä taas... :ashamed:

Liputan ehdottomasti myös vierekkäin istuttavien tuplarattaiden puolesta juurikin tuosta Katan mainitsemasta syystä. Niitä peräkkäin työnnettäviä en saanut kääntymään sitten millään, kun esikoinen istui edessä. Ja olivat jotenkin raskaamman tuntuiset muutenkin. Onneksi pääsin testaamaan kaverin rattaita etukäteen, koska olin mieltänyt ne peräkkäin istuttavat näppärämmiksi. Meillä on sellaiset vierekkäin istuttavat kolmipyöräiset rattaat, joista saa selkänojat laskettua erikseen. Siinä voi siis toinen istua ja toinen maata ja pehmeä kantokoppakin mahtuu kyytiin. :)

Ei muuta tällä kertaa... :whistle:

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Kreecherillä oli ihastuttava profiilikuva :D

Mä meinaan kanssa hankkia vierekkäin istuttavat tuplarattaat. Oon muutamia vertaillut netissä ja Oran rattaissa ehdottomina etuina on kapeus (vain 74 cm, mahtuu tuulikaapista eteiseen!) ja hyvä hinta-laatu-suhde. Ja tosiaan erikseen säädettävät selkänojat ja pehmeän kantokassin saa vauvalle. Meillä on ennestään Oran Jovi-yhdistelmävaunut ja kovasti olen niistäkin tykännyt. Ikäeroa meidän mukeloille tulee 1v 9kk. Vähän kyllä mietityttää, kun tuo esikoinen on niin iso poika, että kuinkakohan paljon vaunut puoltaa kun lapsilla on yli kymmenen kilon painoero...?

Mitäköhän Donskulle ja vauvalle kuuluu? :wave:
Olisi kiva jos ehtisit joskus käydä kertomassa ekan kesävauvan kuulumisia! =)

Täällä taitaa olla jo puolella porukasta 30 viikkoa täynnä! Ei se mullakaan enää niin hirveän kaukana ole =) Kyllä se lapsen maailmaantulo lähestyy jotenkin kovaa vauhtia. Meillä ei ole vielä makkaria raivattu vauvaa varten eikä pinnasänkyä maalattu, vauvanvaatteita pesty tai vaunuja, sitteriä, kantoliinaa, ammetta ym. ostettu...

Nyt en kyllä millään muista mihin kysymyksiin piti vielä vastata... :headwall: Pitäis vaan pitää se kynä ja paperi tossa vierellä kun lukee muiden juttuja. Jos sitten seuraavalla kerralla...

-ebbuliini ja neiti rv 28+2-

Mä kuljin joskus kaksosista toisen kanssa noilla Oran vaunuilla ja istui tietty toiselal puolella.Ei mitään huomannut työntäessä ja äkkiä se vaavi kasvaa,3 kk ikäsienä jo tupalnnut painonsa niin eiköhän se tasoitu tuo painoero.

Mä olen vähän huolissani ollut tuosta lääkärikäynnillä tulleen painoarvion vuoksi joka oli vain 1600g

Onko muilla ollut näin isoa heittoa mittojen suhteen
eli pää vastasi viikkoja 32+2
vartalo 30+3
ja reisiluu 29+4

ja olin siis viikolla 31+6 ultrassa.Käsitän että muutaman päivän heittoja noissa mitoissa on aina,sillä kukaan ei kasva ihan käyrien mukaan.Mutta että näin isoja heittoja??

Maariana oli saanut hyvän painoarvion,onneee!
Keskiarvo olis n.32 viikolla 2 kiloa.
Eli tosi hienosti siinä meette...

Mulla on kahen viikon päästä aika uudelleen,mutta tuntuu aika keljulta oottaa ja murehtia.Vaikka poika ei yhtään paremmin kasva,vaikka sitä murehtisin.

POjalla on nyt tullut 100 g per viikko,jos tuota kasvuvauhtia jatkaa niin ei tule lisää kuin vajaa 800 g.
Ja sinänsä tuo paino ei mua hetkauta,on mulla ollut isoa ja pientä vauvaa mutta se jos tuo pienikokoisuus johtuu kehityshäiriöstä tms.se painaa mieltä.

Saa mun puolesta olla iso taikka pieni tai vaikka siltä väliltä mutta olisi terve.

kata 32+2

Hyvää pääsiäistä!!

Ihanaa päästä pitkästä aikaa kirjuuttelemaan, joka päivä olen kuulumiset päässyt lukemaan, mutta meillä on pöytäkoneen näppis rikki.... välillä toimii ja välillä ei, aika rasittava...

Yhteismasumitta olisi nyt 1440cm+109cm=1549cm.

Tiistaina kävin neuvolassa, kaikki oli oikein mallillaan, pissa oli myös sokereista ihan puhdas ja verenpaineet ei normaalistikkaan ole olleet ikinä näin hyvät... Vaikka sen verran pessimisti olen, että pelkään aina vain, että jos se onkin vain tyyntä myrskyn edellä...

Sf mitta oli 33cm, eli aivan hurjan kokoinen, oli massu kasvanut 3cm vajaassa 2 viikossa!

En ole vielä saanut aikaa seurantaan, kovasti sitä odottelen, että jonkun näköistä painoarviota saisin, kun vielä ei ole ollut mitään puhetta koosta.

Vauva oli vieläkin väärinpäin, mutta onneksi tässä nyt on aikaa vielä nelisen viikkoa (?) ennekuin aletaan murehtimaan. Onkos se milloin takaraja kääntymiselle?

Hurjalta tuntuu että tänään posahti se 30 viikkoa täyteen, jos tämä pikkuinen syntyy samana päivänä kun veljensä, niin 9 viikon päästä mulla ois jo nyytti kainalossa!

Tuntuu koko ajan, että kiirehän tässä tulee, vaikka oikeastaan kaikki on jo hankittu tai ainakin katsottu valmiiksi ja vaatteetkin olen jo laittanut kaappiin valmiiksi.

Niin ja tuohon sukunimiasiaan, eli ollaan miehen kanssa oltu jo pari vuotta naimisissa, joten pojalla on miehen súkunimi ja tälle tulokkaalle tulee myös. Itse myös vaihdoin nimen, musta oli mukavaa, että koko perhe saman niminen. Jos ei oltais menty naimisiin ennen vauvaa, niin sit olisin varmaan antanut oman nimen, mutta tuo mies silloin ystävänpäivänä 2005 kysyi, että saiskos hän tehdä musta vielä kunniallisen naisen ennen vauvan syntymää.... :D

-Hiiviö & Elvis 30+0-

Huomenta kaikille! Vihdoinkin aivan ihanasti nukuttu yö takana. Tietty vessassa pitää käydä ja selkä on kipee, mutta nyt en ole pahemmin valvonut :D Miten muilla yöt menee? Ilmeisesti aika usea jo kärsii jos jonkinmoisesta vaivasta.

Katalle piti tulla kommentoimaan tuota painoarvio-asiaa. Tietty se itseä huolettaa, onko kaikki kunnossa, mutta minusta noihin ultra-arvioihin ei hirveästi kannata luottaa. Mun vauvoilla aina oikeastaan reisiluun ja pään mitoissa eroa sen pari viikkoa. Edellisestä vauvasta aina sanottiin, että kasvaa tasan keskikäyrällä ellei hieman alapuolellakin. Kaksi päivää ennen syntymää annettiin arvio 3300g vauvasta, mutta syntymäpaino oli 4200g. Jotenkin tuon jälkeen olen aika epäluuloinen noita painoarvioita kohtaan. Sama homma sf-mittojen kanssa (Kata taisikin pitää aika hyvän luennon siitä). Aivan turhaan mielestäni tuijotetaan missä kohtaa käyrää kuljetaan, tärkeintä on että se kasvaa tasaisesti. Itse olen kyllä huomannut, että aikamoista turhaa huolta nuo painoarviot ja sf-mitat antaa. Paras mitta kai se on raskauksien tuoma kokemus ja tuntu, että kasvaako ja liikkuuko vauva.

Mutta nyt natiaiset vinkuu aamupalaa...palaillaan myöhemmin asiaan. ;)

auramaria rv30+3

Joo,tuo sf mitan tuijotus on kovasti turhaa,mutta viitteitä voi antaa kuten esim nyt mun tapauksessa.Eli vauva oli kasvanut vain sen 300g.

Mulla on aiemmissa hyvin pitänyt paikkaansa arviot,ja nytkin mitattiin useemman kerran.
Ja kun kolmasti päädytään samaan tulokseen,en usko siinä virhettä olevan kovastikaan paljoa.

Mutta kasvuspurtteja voi tulla ja toivon että tuleekin.Tuo kolmen viikon ero,pään ja reisiluun mitan kanssa on melko hurjaa musta vain.

Sitä kun huolehtii niin kovasti...

Mutta se on hyvä puoli tässä että supparit on kadonneet tyystin eikä kutinaa vielä eli vauva sais kasvaa ihan rauhassa masun suojassa.

Kaamee väsymys vielä tänään kun eilen oltiin soppailemassa..
Meen päikkäreille tuon pikkuneidin kanssa.

kata

mua kans huolettaa toi vauvan painoarvio. mullahan on sellanen kerran tehty siellä tyksissä. rv oli sillon 30+0 ja painoarvio oli 1300g. ja jos se pitäis viikolla 32, eli mulla just nyt, olla noin 2 kg. ni vauvan ois pitäny kasvaa 2 viikossa 700g. aika hurjalta tuntuu!?
mistä ne voi tietää et minkä verran vauva masussa painaa?? mä en ainakaan pysty ite sitä tuntemaan minkä kokoinen vauva on tai onko kasvanu.
enkä kyllä erota vieläkään kun liikkuu, et onko se jalka vai pylly :eek:
ainut on et hikka tuntuu aina alavatsassa ja siitä päättelen et vauva on vieläkin raivotarjonnassa. niin kuin siellä tyksin ultrassa silloin todettiin.

meillä neuvolassa ei tällaisia painoarvoioita ja mittauksia pystytä edes tekemään ja mua kyllä huolestuttaa et onko kaikki hyvin ku mäkin olen syöny tosi paljon ja jos vauva silti on niin pieni??

Hani ja Samppa 31+6

1549cm + 90cm = 1639cm

Tuo mittä on tasan 30. viikon kohdalla otettu. Nuvolassa terkkari sanoi, että vaikka massuni on pienen näköinen, niin se johtuu siitä, että vauva on jo ihan alas lantioon keikahtanut. Eli lantioni on niin tilava, että pikkuinen jo tässä vaiheessa viihtyy siellä. Tilaa olisi kuulema vaikka toiselle samanlaiselle, kun toinen puoli masusta on ihan tyhjä. :D

Muutkin neuvolakuulumiset olivat hyviä. Sydänäänten kuunteluun meni aika lailla aikaa, kun hepulla oli vauhti päällä ja sykkeet aluksi yli 170! Kun rauhoittui, niin tippuivat taas vähän päälle 130:een.

Oltiin mökillä pari päivää. Jotenkin isä ja mummo saavat ruokailun ja saunan venytettyä koko päivän mittaiseksi ohjelmaksi, tuntuu että on tiukempi aikataulu kuin koulupäivinä! Harmitti, kun mökille kuitenkin mennään rentoutumaan.

Tulisi taas kevätkelit, ei tuota lunta enää mielellään katselisi... varsinkin, kun talvitakki ei oikein mahdu päälle. :whistle:

Hani,ei meilläkään neuvolassa mitäänkatota,juoksen äitipolilla.
Olen neuvolassa käynyt vasta 3 kertaa,äitipolilla siis ainakin 8.

Tuo 30 viikon 1300g on tosi hyvä.Mulla oli se sama luku viikolla 29 ja se oli normaali.Sitä ennen oli liian pieni ja nyt näyttäis jätättävän kasvussa taasen.

Eli siks seuranta.

Takatalvea en todellakaan kaipaa takaisin, kun mullekaan ei enää mahdu talvitakit masun kohdalta kiinni. :ashamed:
Masun mallista monet ovat veikanneet meille poikaa, kun en ole muuten levinnyt ja vain masu työntynyt eteenpäin (poika olisikin todella tervetullut lisä noiden kahden tyttölapsen jälkeen ;) ).
Sukupuolta ei olla kysytty ja taidetaan tällä kertaa säilyttää jännitys synnärille asti. :saint:

Perjantaina minäkin innostuin raahaamaan pinnasängyn ja hoitopöydän makkariimme takaisin, kun tajusin kuinka pian vauvamme saattaa syntyä - onhan meillä menossa jo rv31! :eek: :D
Vauvanvaatteita oli ihana hypistellä, vaikka en päässytkään tällä kertaa ihailemaan äitiyspakkauksen uusia ihania vaatteita, vaan kaksi ja neljä vuotta sitten käytettyjä vaatteita...

Enää ei näköjään saisi nostella mitään painavaa, sillä eilen kävin lasten kanssa kaupassa ja kannoin kuopuksen kärryihin - loppu päivän sainkin sitten kärsiä navan seudun arkuudesta siitä hyvästä! :/

Riina-Niina ja satuaarre 30+5

Hani: mulla sama juttu, etten kyllä tunne mikä osa vauvasta on millä suunnalla. Joskus kun oiken punkee itseään vatsanahkaa vasten, saattaa olettaa että siinä on pää tai peppu, jotain isompaa kuitenkin. Miehestä on tavallaan kiinnostavaa ja vähän "pelottavaa" kun vauva sätkii niin että maha pomppii.

Meillä on leppoisa pääsiäinen, päätettiin tällä kertaa olla ihan vain kotona. Lepoa alkavaa työviikkoa varten. Tosin minä jään ensi viikolla pois töistä, kun ei siitä oikein enään tule mitään. Jotain työhommia siellä on kesken, ne pitää hoitaa loppuun.

Moikka!

Masumitta tänään rv 30+0 on 114cm, eli yhteismitta 1753+114=1867cm =) Kohtahan menee jo 20 metriäkin rikki!

Hurjaa, että nyt jo tosiaan 30 viikkoa täynnä, mielettömän nopeesti menny aika.

Lapsen sukunimestä on ollu juttua. Me ollaan tosiaan naimisissa ja sama sukunimi koko porukalla. Silloin kun esikoinen synty ei vielä oltu, mutta meille oli itsestäänselvyys, että lapsi saa isänsä sukunimen. Jo senkin takia, että mun tyttönimi on kirjaimellisesti tavallinen Virtanen ja oon aina inhonnu sitä. Ja toiseks ajatuksena oli jokatapauksessa jossain vaiheessa mennä naimisiin ja vaihtaa sukunimi miehen sukunimeks.

Joko teillä kaikilla alkaa olla jo kaikki vauvakamat valmiina? Meiltä puuttuu vielä pinnasänky ja tykötarpeet siihen sekä amme. Muut kamat alkaa olla kasassa, täytyy vaan hakea ne siskolta. Vaattetta alkaa olla riittävästi (liikaakin :whistle: ). Kävin törsäilemässä sen äitiysavustusrahan ja paljon sillä kyllä vaatetta sai. Varsinkin kun Lindexillä sattu olee alennusmyynti ja sieltä sai esim. bodeja alkaen 2,95e. Lisäks oon huudellu huuto.netistä jonkun verran vaatetta.

Ai niin tais olla jossain vaiheessa puhetta väleistä appivanhempiin. Täytyy sanoa, että anoppiin on toooodella huonot välit, onneks asuu yli 800km:n päässä niin ei tartte usein sitä nähdä. Ei kyllä miehelläkään kovin lämpimät välit äitiinsä ole. Appiukkokaan ei mikään ylin ystävä ole, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Se asuu tossa naapurikunnassa, joten sitä näkeekin enempi. Ja miehelläkin on paremmat välit isäänsä kuin äitiinsä. Saa muuten nähdä näkeekö tuo anoppi koska tätä uutta tulokasta. Sitä kun ei liiemmin kiinnosta nuo muutkaan pojat. Ei ole niitäkään nähnyt moneen vuoteen.

Jonina kyseli vauvan hikasta. Mä erotan sen siitä, että tossa alavatsalla tuntuu sellasta tasaista nykinää, ihan ku joku koputtais tasasin väliajoin mahaa.

Vauvan asentoa en mäkään mahan päältä tunne. Mutta luulen, että on pysynyt raivotilassa, sillä tuntuu välillä kun se muljuttelee päätään tuolla virtsarakon seutuvilla -ei kivaa :x

Supistuksia tulee edelleen päivittäin. Eilen suppaili oikein enemmänkin. Mulla noi supistukset tulee usein ihan levossa, tosin usein niitä on edeltänyt jokin rasitus. Jonkinverran kivuliaitakin on.

Olo alkaa olla kyllä tosi kömpelö. Kylkeäkin kun kääntää niin on kuin ryhävalas kuivalla maalla. Ja välillä tuntuu ettei millään jaksais kannatella tota mahaa, kun se painaa ja kiristää. Ja vielä on kuitenkin aikaa laskettuun aikaankin... Lisäks henkeä ahdistaa kun tuntuu, että keuhkot on ihan länässä. Ruokaakaan ei paljoa pysty syömään, kun tulee täyteen tosi pienestä määrästä. Niin ja väsymys tuntuu pikkuhiljaa taas palaavan kehiin. Mutta muuten olo on vallan mainio ;)

Sanille tervetuloa joukkoon!

Ja tsemppiä ja voimia kaikille tarvitseville :hug:

Teppana & pikku-ukko 30+0

Moikkis!

Alkaa olla pääsiäispyhät vietetty, huomenna pitäisi taas valua töihin... Ei jaksaisi niin sitten millään! Tämmöset pidemmät vapaat on kyllä siinä mielessä ihan tuskaisia, että sen jälkeen on tuskaisen hidasta päästä taas töihin käsiksi.

Meillä on nyt pinnasänky ja hoitopöytä kasattu makkariin, tällä kertaa ajoissa liikkeellä. Kakkosen kohdalla nuo jutut laitettiin paikalleen vissiin viikko ennen kuin vauva syntyi... Esikoiselta ne tosin oli paikoillaan jo helmikuussa, kun vauva sitten kesäkuussa saapui. :D
Vauvan vaatteille en ole tehnyt vielä mitään. Jossain vaiheessa pitäisi nekin pestä ja silittää. Itse en vauvan vaatteita muuten juuri silittele, mutta ne on jotenkin kiva silittää ensimmäistä kyäyttöä odottamaan. Ovat sitten vähän pehmeämpiä ja mukavammat vauvelin päällä. (esikoisen vaatteita taisin kyllä silitellä ekat pari kuukautta)

Keskiviikkona ois taas neuvola. Pika-sellainen, meillä on tyehtosopimukseenkin kirjoitettu, että työajalla ei saa käydä neuvolassa/lääkärissä etc. Terkka oli ystävällinen ja lupasi tulla töihin jo puoli kahdeksaksi, että mie kerkiän hilpaista äkkiä mittauksiin ja siitä kahdeksaksi töihin. Mulla alkaa työt onneksi maanantaisin vasta klo 11, eli normisti ehdin neuvolaan maanantaisin.
Mites muut työssäkäyvät, ootteko käyneet neuvolassa työaikana vai miten?

Ihanaa ja toivottavasti aurinkoista toista pääsiäispäivää kaikille!

Kreecher ja Antero 30+3

Heippa!

Yöt on alkanut olla aika huonosti nukuttuja. Oon aina ollut sellainen heräilijä öisin, mutta nyt on taas ongelmana se, etten saa niin millään uudestaan unen päästä kiinni. :( Joskus kun herää kolmen-neljän aikaan aamuyöstä, niin uni ei tuu takasin ennen kun poika herättää ennen seitsemää. Ihmekö sitten että päivällä väsyttää... Pissalla mun ei tarvii vieläkään käydä kun silloin tällöin aamuyöllä, jos on illalla juonut paljon. Kylkeä käännän usein, mutta aika helposti. Selällään ei pysty kauaa makaamaan kun alkaa ahdistaa. Että sellaisia öitä mulla.

Painoarviota mulle ei ole annettu rakenneultran jälkeen. Silloin mentiin keskikäyrällä. Ei edes mitään päältä päin arvioitua "iso", "keskikokoinen" tai "pieni" vauva. Oma paino ja sf-mitta ovat ilmeisesti kasvaneet sen verran tasaisesti, että on vaan oletettu, että vauvakin on keskikokoinen. Näin ainakin esikoisen aikaan, kun ei silloinkaan vauvan koosta ollut mitään puhetta ennen kun viimeisellä lääkärikäynnillä kysyin.

En mäkään osaa vauvan asentoa sen paremmin tunnustella, kuin että välillä potkut tulee alamahaan ja välillä oikealle puolelle kylkiluihin ja sen mukaan tiedän, milloin vauva on pää edellä ja milloin jalat edellä asemissa. Välillä tuntuu kuin vauva olisi poikittain, kun on niin ahtaan tukala olo ja kumpaakin kylkeä pakottaa. Esikoinen pysyi näillä viikoilla jo raivotarjonnassa, mutta tämä tulokas kyllä kääntyilee vielä.

Esikoinen hikotteli joka päivä, mutta tästä en ole tuntenut hikkaa kertaakaan. Hikka tuntui sellaisina pikku tömpsähdyksinä tasaisin välein. :D

Poika heräsi taas kesken päikkäreitten... Nyt on joku ihme kausi, ettei nuku kun puolen tunnin tai tunnin päikkäreitä ja sitten on väsynyt koko illan. Yölläkään ei nuku kun n. 10 h. :/

-ebbuliini ja neiti rv 28+4-

Meinas ihan unohtua, mutta onneks muistu mieleen tossa ompeluhommien lomassa mittanauha kädessä... Eli mulla mahanympärys tänään tasan 110cm. 1753+110=1863!!! Oujee!!

Huomenna pitäis raahautua töihin, blaaah... En haluaisi.

Sisi ja Toivo 31+5

Kreecher: Meillä saa työehtosopimuksen mukaan käydä neuvolassa työaikana. Tosin itse teen työtä ilman säännöllistä työaikaa, joten pystyn käymään haluamaani aikaan. Kyllä meillä kaikki käyvät työaikaan, eikä tarvitse tehdä tunteja takaisin, mutta on monia työpaikkoja, jossa ei työaikana pääse.

Meiltä puuttuu vielä pinnasänky ja hoitopöytä. Pinnasängyn saamme tutuilta ja hoitopöydän olen ajatellut ostaa käytettynä, en vaan ole saanut aikaiseksi vielä.

Nukkuma-asennosta vielä: pystyn nukkumaan molemmilla kyljilläni sekä jonkin aikaa selälläni. Olen miettinyt, että voisiko sillä istukan paikalla olla osuutta asiaan, koska minulla on etuseinäistukka? Mahalleen jos menee, tuntuu että makais vauvan päällä.

Täällä voidaan epätietoisesti ja aika kurjasti:

Lauantaina tuli sellaisia supistuksia mitä ei aiemmin ja kipeä olo jatkui iltaan saakka. Illalla alkoi hieman hellittää. Eilen sitten, kun olin seisaalteen, niin tunsin aivan hirveää painontunnetta alavatsalla ja ehkä supistuksia (olen niin huono tunnistamaan supistukset).Valkovuotoa tipahtelee aina välillä.

Tänään sitten samaa painontunnetta edelleen alavatsalla sellaisessa määrin, mitä aiemmin ei ole ollut (+supistuksia?). Alapää on ihan hellänä ja sisäreidet on myös aivan hellinä. Osaako kukaan sanoa, onko samoja oireita vai pitäisiköhän tässä kuitenkin ruveta soittamaan synnyttäjien vastaanotolle, ke:na olisi neuvolalääkäri ?

KIITOS avustanne !

Pepsukka ja massu 31+2. <br><br>

Huomasin, että oli jäänyt sisiltä huomaamatta toi mun masumittalasku tuolla välissä, eli masumitta olis nyt 1867+sisin 110=1977cm.

Mä en tiedä mitä meillä tes sanoo tosta neuvolassa työaikana käymisestä, mutta aika mahdotonta olis ollu kyllä kesken töiden käydä. Mulla onneks oli arkivapaita niin sai neuvolakäynnit ajotettua niihin päiviin.

Pepsukka, en osaa sen kummemmin neuvoa kuin että kannattaa varmaan ainakin soittaa synnärille ja kysyä mitä mieltä ovat, että pitäskö käydä näytillä. <br><br>

Oho, sori Teppana! Hyvä, että jollain on silmät päässä :whistle:

Niin ja kyllä mäkin jo soittelisin synnärille, Pepsukka, ihan vaan varmuuden vuoksi... Eiköhän ne osaa arvioida onko syytä huoleen vai pitäiskö vaan ottaa rauhallisesti.

Pepsukka81 harmailee
Kiitos Teppana, Jonnakar ja Sisi vastauksistanne! :flower:

Soitin sinne vastaanotolle ja sieltä kätilö meinasi, että voin odottaa keskiviikon neuvolalääkäriin, kun se jo ylihuomenna, jos supistukset eivät pahene ja säännöllisty. Lapsi ei kuulemma synny ilman kivuliaita supistuksia. Totesi kuitenkin, että voin mennä käymään siellä, jos haluan; saan itse päättää (mielestäni omituista?). Luotan kuitenkin siihen nyt, ettei tarvitse mennä, kun niin kerran sanoi. En turhaankaan jaksa rampata siellä, kun todennäköistä voi olla, että ke:na lääkäri lähettää äitiyspolille kuitenkin (?).

Tosiaan minulla sisäreidet ihan hellinä, en tajua mistä se johtuu. Ystäväni sanoi, että tällaiset tuntemukset kuin minulla hän koki vasta synnytyksen yhteydessä. Olen muuten voinut niin hyvin, ettei minulla ole oikeastaan mitään vaivoja ollut; ainoastaan ne kipeät supistukset. Ehkä juuri siksi onkin NIIN KAMALAN VAIKEAA olla vain levossa, kun ei ole juurikaan sellainen olo, että lepoa tarvitsisi. Monella teistä kuitenkin tuntuu olevan monenlaista vaivaa ja ongelmaa, mikä on tietysti ikävää; jaksamista kaikille ! Sisi (?) muistaakseni olisi tarvinnut sairaslomaa, mutta sitä ei ole annettu. En ymmärrä minäkään sitä, kun itse tosiaan en koe tarvitsevani sairaslomaa ollenkaan, niin minut on määrätty sairaslomalle äitiysloman alkamiseen saakka. Tuntuu kauhean kurjalta, mutta se tietysti johtuu tuosta kohdunkaulan pehmenemisestä.

Vauvanvaatteet ja tarvikkeet: Meiltä puuttuu vielä jotain tarvikkeita, pieniä juttuja; esim. sadesuoja vaunuihin, hyttysverkko vaunuihin jne, mutta muuten kai alkaa olla kaikki isommat hankittuna. Niin, ja tänään muistin, että hoitolaukkua ei ole ollenkaan hankittu. Meillä tosin sellainen tilanne, että saadaan tavaroita ja vaatteita muilta, joten itse pitäisi olla hakemassa niitä. Mitään meillä ei ole laitettu esille, kun uuteen asuntoon olla muuttamassa. Siellä tosin avomies tekee nyt remppaa koko ajan. Lastenhuoneen seinistä tuli sitten vaaleanpunaiset (itse valitsin) ja toinen väri, kuten kaapin ovet ja hoitopöytä ovat vaaleanvihreät (pastellisävy). harmitti, kun itse ei voinut olla sitten maalamassa Tuota huonetta tämän lepopakon vuoksi, mutta hoitopöydän maalasin. Meille ostettiin Ikeasta sellainen 25e puinen hoitopöytä ja sen maalasin sitten nätimmäksi.

Nimiasia: Minulla on ollut ehdotuksia jo toiseksi nimeksikin, mutta ei ole mies oikein tykännyt. Saa nyt nähdä, kun ei hänellä itsellään tunnu mitään ehdotuksia olevan. Olen edelleen jankuttanut, että haluan lapselle oman sukunimeni ja kun minulla on vielä sellainen erikoisempi sukunimi. Joku ehdotti hyvin, että annettaisiin ensin minun sukunimeni ja jos joskus halutaan naimisiin, niin sitten vaihtaisi miehen nimelle itseni ja vauvan, mutta ei mies tuntunut siihenkään ehdotukseen meillä lämpenevän :/ . Miehelle ennestään tosiaan lapsi, joka on hänen nimellään ja yritin perustella niinkin, että minä olen sitten yksin omalla nimellä ja kaikki muut hänen nimellään...epäreilua ja turhauttavaa. No, saa nähdä miten tässä nyt sitten käy.

Vauvan koko: Minulle arvioitiin ensimmäistä kertaa vauvan koko viikoilla 28+1, jolloin vauva oli 1027g, sen jälkeen ja sitä ennen ei ole sanottu mitään. Kokoarvio annettiin synnyttäjien vastaanotolla, missä kävin silloin päivystyksenä. Silloin siellä se erikoislääkäri totesi, että erittäin hyvin kehittynyt vauva on. Minuakin huolettaa todella paljon se, että onko vauva kasvanut normaalisti. Etenkin, kun oma paino ei nouse ollenkaan. Voikohan sitä sitten siihen suhteuttaa, kun se ei ole aiemminkaan noussut ja vauva oli viikolle 28 ainakin tosiaan hyvin kehittynyt. Massumitta minulla on ollut kyllä pienempi kuin monella täällä, mutta ihan normaalilla käyrällä kuljettu. Ei tietenkään missään yläkäyrällä, mutta kuitenkin siellä käyrien välissä. Itsekin ihmettelen, mistä kukaan osaa arvioida vauvan kokoa pelkästään massun päältä vai osaako ne neuvolalääkärit tehdä niin ?

Minä tässä pesen samalla vauvan vaatteita, tuntuu todella omituiselta ymmärtää kenelle niitä oikein pesee... :ashamed: . Nyt on pinnasängynsuoja pesussa. Äitiyspakkauksen tulosta tuli päätös to:na (tulee kahden viikon sisällä) ja äitiysrahapäätös tuli samalla sitten myös. Jospa sitä ehtisi pian saada sen pakkauksen, jotta ehtisi pestä nekin ennen vauvelin syntymää, kun neiti antaa vähän liikaa merkkejä siitä, että voisi olla tulossa...

Nukkumisasennoista taisi olla puhetta. Minä nukun ihan missä asennossa tahansa. Maha ei ole edessä eikä paina missään asennossa. Neiti vain innostuu vilkkaaksi usein silloin, kun olen kyljellään. Nyt tosin antanut siinäkin asennossa olla :heart: . mahallaan tykkään edelleen eniten nukkua.

Aurinko paistaa ja ulos tekee mieli vaikka kävelylle, vaikkei pääsekään lähtemään.

Olen tuntenut oloni onnettomaksi viime aikoina. Eilenkin tuli itku sitten ja mies yritti kysellä mikä on, mutta sanoin, ettei mikään. En tiedä, en tunne olevani millään tavalla onnellinen...Minkälaiset mielialat muilla? Minua kyllä ärsyttää sekin, kun koko ajan toinen kyselee, että mikä on hätänä jne., antaisi vain olla...Sitä kun tuntee itsensä niin rumaksi ja isoksikin koko ajan että... :'(

En muista oliko muilla jotain muita kysymyksiä nyt; minusta on ainakin tullut kamalan hajamielinen...

Pepsukka ja massuneiti 31+2.

Pepsukka, oon äitipolilla siis tarkkailussa ja ultralla nuo mitat on olleet.Kokenut lääkäri/kätilo osaa lopussa vähän kokoa mahan päältä kokeilla.

TUo sun saama arvio viikolla 28 on tosi hyvä.Eli ihan kasvukäyrän yläpäässä,isokokoinen vauva ollut ainakin silloin.

Nukutko siis mahallasi vielä?En usko että kauheen hyvä juttu sillä pakosti vauva tarvi tilaa ja jos itse makaat päällä,ei kauheen hyvä juttu.
Sillä reilu kiloinen vauva kuitenkin jo on.
En ole koskaan kyllä kuullut että kukaan yli 30 viikolla mahallaan nukkuisi...
Voisko se lisätä supisteluja?

Kaaduin aamupäivällä ja sain ikävän vekin otsaan.Oli oma vika,en ole uskaltanut ukolle vielä kertoa kun kiukuttelin ja kauheella apinan raivolla aloin siivoamaan,juoksin ja luuttusin,imuroin ja pesin...

Sitte tuli ihan kaamee olo,pyörrytti ja heikotti.Laitoin juur hiukasia kiinni,eli nostin kädet ylös ja tunsin kun maa katoaa...

Pääsin laskeutumaan polvilleni ja siitä keikahdin siis pyörryin.
Osui kaapin oveen joka oli raollaan pää ja siihen tuo otsa kolahti.

Pelästyin ihan kaameesti kun tokenin,ei supistellut mutta kauhee kestokramppi oli päällä.

Istuin ja itkin...Mies oli ulkona ja aattelin että nyt jos istukka irtoo ja kuolen tähän,kukaan ei ees välitä..
:/

Eli tässä vähän tätä tunnepuolta :'(

No,tuo vajaa 2 v tuli siihen ja vanhin poika.Talutti mut pöydän ääreen ja antoi lasin käteen.Otti pikkusiskon ja meni yläkertaan sen kanssa,mä kiittelin kovasti.

Mies ihmetteli tuossa kahvipäydässä mun otsaa,tokasin vaan että tekevälle sattuu.Olis vaan antanut huutia kun niin reuhosin ja itse aiheutin koko sopan.Onneks ei käynyt pahasti,poika ihan liikuskellut tänään.Lonkka on kipee,siihen kai mojova mustelma tulossa..Ja päässä kuhmu kun kodinhoitohuoneen kaakelilattialle kolautin.

Mutta oli onni onnettomuudessa ja opin otin.
Eli rauhallisesti vaan,eikä anneta kiukulle sijaa!!!
Siivotaan iisimmin siis!!

kata rv:llä 33

Jonnakar harmailee
Kata Puhut jostain käyrästä, että olikos se nyt Pepsukalla ollut yläkäyrällä vauva vkolla 28, kun oli reilu kiloinen.... ?? Tartuin tuohon nyt siksi, kun odottelen edelleen sinne ä.polille aikaa vauvan koon vuoksi, epäilevät, että tulee suuri tapaus. (aikaisemmat olivat nelikiloisia).. Nyt siis mulla vauvan koko ultralla neuvolassa katottuna oli 1,5kg vkolla 28.

Kertoisitko mullekkin, jos jossain on joku käyrä, mistä seurata..?

Nyt rupesin pelkäämään jättiläistä :ashamed:
Ja tunnen, kuinka vauva on selkeästi kasvanut tämän parin vkon aikana.. Jotenkin sattuu enemmän nuo potkut ja vatsa on enemmän "täynnä"..

:ashamed:

P.s. Onneksi sulle ei käynyt tuon pahemmin, kun kaaduit. Kuulin tänään tosi karmean jutun viimeisillään olevasta äidistä, joka oli kaatunut. Perhe on tuosta lähipitäjästä.. En viitsi tarkemmin kertoa, ettei joku järkyty..

Yhteistyössä