~KesäMassut 2007~

Hepskukkuu!

Ihanaa, ei tarvi enä äpolilla käydä! Kaveri painoi jo yli 1300g ja muutenkin kasvanut hyvin, kohdunsuun tilanne hyvä vaikka jatkuvasti supistelee. Nyt siis mennään eteenpäin neuvolakäynnein, mitkä on 2vkon välein. Sairaslomalla oon ollu maaliskuun alusta asti ja oon sinne äloman alkuun. Alkaa päivät kotona käydä jo melko tylsiksi.
Vauva on jo mukavasti pää alaspäin, eli kyljet kipeinä kun potkii.. :p
Rr 122/86
Hb 121
Pissa puhdas
Painoa tullu 12kg :whistle:
Sf 29

Meillä muutto edessä toiselle paikkakunnalle tuossa kuiden vaihteessa, inhottavaa kun vaihtuu tuttu ja mukava neuvolatäti. Tosin matka neuvolaan lyhenee. Nyt on matkaa yhteen suuntaan 22km, mitä oon kironnu jatkuvasti, toisella paikalla matkaa on 120 metriä, mistä iloitsen kovasti:)

Ristiäiset pidetään mun mummun luona ja vieraaksi isovanhemmat, kummit ja mun sisaret. Ja naimisissa kun ollaan niin vauvalle sama miehen (aivan ihana) sukunimi.

Niin mistä ihmeestä ootte löytäny nuita reunapehmusteita noin halvalla? Mä oon nähny vaan tyyliin 118? tai 80? maksavia. On joku saattanu jo kertoakki mistä, mutta ku ei pääse taaksepäin sivuja lukemaan..

Miten muuten on tuon lapsilisän kanssa, tuleeko siitä joku päätös erikseen? Kun nuo äitiys- ja vanhenpainrahakauden päätökset on kyllä kelalta tullu jo ajat sitten, mutta lapsilisästä ei minkäänlaista mainintaaa missään.

Meillä alkaa onneksi tuo makuukammaripuoli olla paremmalla mallilla, ei itekkään oo niin ärtynyt ja huolissaan koko ajan, et inhooko ukko mun ulkonäköä tai vastaavaa.. Monesti meillä vaan tuo kolmas tuolla masussa säestää potkuillaan meiän menoa :p

Pepsukalle jaksuja paljon!! :hug:

Mitä neuvoja teille on annettu tuon synnytyssairaalaan soittamisen/lähtemisen suhteen? Meillä kun tuota matkaa kertyy sinne reilu 200km eikä edes vielä numeroa synnyttäjien vastaanottoon oo annettu vaikka monesti oon kysyny. Ei kai näin kaukaa uskalla omalla autolla lähtä..? Naapurillakin syntyi ambulanssiin puolivälissä matkaa..

Sitä masumittaa en päässy näkemään, kun tosiaan tökkii nää sivut. Mut oma mitta tänään 91cm.

Ehkä pitäisi useemmin kirjotella nii ei tulis näin ptkää sepustusta aina kerralla.. Ja anteeksi taas omanapaisuus :ashamed:

Piti vielä tuosta herkkulakosta, piti meiänkin alottaa, mutta kun kauppaan päästiin, oltiin molemmat miehen kanssa kierretty karkkiosastolta ja ylläriylläri hirmumäärät lähti herkkuja kotiin.. Eli ei onnaa täällä mutta hengessä ollaan mukana :D

KuuttiPieni & Hilmuska tasan 30

Teppana pikaseen
Kuuttipieni ja muutkin täältä esim. löytyy suht edullisia ja aika ihaniakin reunapehmusteita. Lisäksi sivuilla on yhtäsun toista muutakin vauvakamaa. http://www.babyshop.fi/product_catalog.php?c=30

Kyllä noilla edellä mainitulla sivulla olevilla pehmusteilla on aikalailla hintaa-mutta kaikki maksaa-niihän se on..
Kuutille ikeasta joku kertoi pehmusteet saavan n.15e hintaan..

Mulla mahan ympärys 96cm rv 30+5...En tajua miksi en saa profiiliin kuvaani..?Onko siihen joku niksi kun ei mene tosta vaan?

Meillä tulee kanssa miehen sukunimi-jos joku pvä oltais naimisissa(mitä toivon 10 vuoden sisään)niin kaikilla sama sukunimi...En edes ajatellut et mun nimi tulisi..Minun äiti ja isi ollu 35vuotta kihloissa..meillä lapsiilla on äidin sukunimi-mikä tuntuu vähän hassulta,koska useimmin näen et isän sukunimi on käytössä.

Taas tuskanen tuhina/niiskutus yö takana..Ei olis kyllä voimia ollu olla töissä; 8h seistä ja palvella asiakkaita..Itsekäs pitää olla edes vähän-niinhän sitä vauvalehdissä toitotetaan..Ja totta et kohta ei ole enään aikaa siihen itsekkyyteen,kun äippäloma alkaa ja sen jälkeen perhearki,jossa äiti ei sen enempiä saikkuja pidä..

Tuleeko teillä maitoa/kellertävää /kirkasta nestettä tisseistä??Mulla tulee pari tippaa jos vähän kopeloin rintojani:)

HEippa!!Kiirusta ollut,olen lukassut teidän juttuja etten jää "jälkeen" kovasti!!
Täällä maitoa tihkuilee niin että kellertävää on nänneissä ja sellanen maidon tuoksu tulee kun rintsikat ottaa pois...
Mutta valumalla ei siis tule.

Mä olen tuosta viime neuvolakäynnistä tarkkaillut Miskan liikkeitä kun se sf mitta ei ollut kasvanut ja vauva siis ollut samassa asennossa yli 4 viikkoa jo.
Liikkeet on vaimentuneet,ja syy selviää sitten huomenna.Soitin äitipolille ja sanoivat että tarkastetaan ettei ole kasvuhidastumaa tms.
Ja samalla katotaan kohdunsuun tilanne.Jos ok niin enää en sinne mene ennen kuin synnyttämään vasta.
Vielä viikot sen verran raakoja että olen ennemmin vähän vainoharhainen kuin välinpitämätön.Siis en missään nimessä halua keskosta ja jos omalla toiminnalla voin siihen vaikuttaa niin sen teen.
Tosiaan liikkeet on vaisuja,lähinnä hikkaamista ja pylly tuossa vähänpyörii mutta potkut on melko vaisuja...

Samalla selvii kohdunsuun tilanne.

Turvotuksia ei ole,mutta ei ole missään raskaudessa ollut.Eli sormukset,joita on kolme tuossa nimettömässä (ELi naimisissa ollaan) pysyy vielä sormessa.

Kuva edelleen viikolta 29 kun ei tuo ukkeli ajanut koneelle niitä uusia...Ehkä tänään!!

kata31+5

:wave:

Jaksoin peräti kirjautua...

Minä uskon, että kaikki me, joilla ennenaikaisen synnytyksen riski todettu, teemme kaikkemme, jottei vauvamme synny keskosena! MUTTA PAKKO SAADA VÄLILLÄ VALITTAA tätä, ettei mitään saa tehdä. Hyvä, kun täällä saa vähän avautua ahdistuneisuudesta, kun ei saa liikkua tms., ettei koko ajan tarvitse miehelle valittaa. Tosin eilenkin taisin hänelle sanoa, että hyvähän sinun on sanoa, kun voit liikkua missä haluat ja milloin haluat---nyyh... :p . Lepo ja liikkumattomuus on uskomattoman vaikeita asioita. Välillä tuntuu, että minun ainoat sosiaaliset kontaktit ulottuvat sairaalassa oleviin muihin potilaisiin, kun hoidoissa pitää tietysti kuitenkin (taksilla/ miehen kyydillä) käydä. Vähemmästäkin saattaa masentaa... :'( . Ihme kyllä, etten ole kovinkaan itkuherkkä ollut- tosin meinaa itku välillä tulla pienestäkin asiasta, kuten eilen, kun mies taas puhui tietysti asiasta (ex-vaimoon liittyvästä asiasta), niin tuntui, että voi #&%?$!*, eikö tämä koskaan lopu ja meinasi alkaa kyyneleet valua, mutta sainpas onneksi hillittyä itseni...(Huh, mitä romaania oikein kirjoitan). Kata: Jaksamista sinulle huomiseen ja toivotaan, että kaikki on hyvin !
Kiitos kaikille jaksuviesteistä :hug: ! Ja jaksamista kaikille muillekin, jotka on pakkolepoon määrätty !

Ulkonäkö: Kreecher muistaakseni kirjoitti, että yrittää laittaa itsensä joka päivä aina kuntoon. Samaa teen minäkin. Olen myös miehelleni sanonut, etten halua, että minusta tulee tylsä äiti tai äidinnäköinen, sitä en kestäisi. Hyvä kysymys tosiaan kuitenkin on, että miltä äiti näyttää? Eikö me kaikki näytetä äideiltä, kenestä äiti tulee... :p . No mutta asian ydin varmaan kaikille selvä, mitä äidiltä näyttävällä yleensä tarkoitetaan. Minä inhoan sekä kasvojani että vartaloani ja olemustani yleensä. Joka aamu katson, että olenpas TAAS lihavan näköinen ja kasvoja katson epätoivoissani, että mitä näille voi oikein tehdä...En tiedä, mikä tässä ulkonäössä eniten inhottaa, jokin vain. Jonina muistaakseni sanoi kysyvänsä mieheltään välillä, että näyttääkö raskaana olevalta vai tukevalta; minä en kysy, kun en halua vastausta... :whistle: ...Niin ja minulle on tärkeää saada joka päivä käydä suihkussa, laittaa hiuksia ja meikkiä- muuten en jaksaisi tämänkään vertaa- juu, en yhtään pinnallinen...

Paino: Kilo, joka tullut, on tainnut myös lähteä. En voi ymmärtää, miten paino voi vielä vähentyä tässä vaiheessa. Massu kuitenkin tuntuu kasvavan...Ääh, ei taas ole kyllä kiva mennä neuvolaan keskiviikkona...

Vuoto: Kerranhan soitin neuvolaan vuodosta, mutta meinasi sen olevan tavallista valkovuotoa. Kysyn sitten lääkäriltä ke 11.4. mitä mieltä se on siitä...

Nimiasia: Ymmärrän, että he, jotka suunnittelevat naimisiinmenoa antavat lapselleen mielellään miehensä nimen. Mutta meillä ei ole naimisiin menoa suunniteltu eikä liiemmin siitä puhuttu, joten...taistelu jatkukoon- minusta minulla on sitä paitsi hienompi sukunimi ja erikoisempi.

Pinnasängynsuoja ja lakanoita pinnasänkyyn saa todellakin Ikeasta kaikista halvimmalla. Mekin ostettiin tosiaan sieltä tuo suoja 14.95e ja lakanoita, jotka alle 10e. Muualta en ole nähnyt saatavan noin halvalla ollenkaan...

Seksi: Tekee mieli ja paljon; ihan uskomatonta, miten tuntuu, että halut kasvaneet huimasti taas yhtäkkiä. Mutta ei kuitenkaan harrasteta kovin usein seksiä. Ei se sinänsä haittaa, onkin mukavampi harrastaa, kun välillä taukoakin. Asentojen kanssa ei ole ollut ongelmia raskauden aikana, kun tuo minun massu ei ole edessä vielä missään...

Kuuttipieni: Miten sinulla kävi sen vakuutusasian kanssa, haitko sitä ja saitko sen vauvallesi ?

Mutta ei kai muuta sitten tainnut ollakaan. Väsyttää kamalasti...

Miten te muuten kokeilette omaa kohdunkaulaanne, kun en minä tuntenut mitään, kun yritin kokeilla? Olen niin hermona tilanteestani jo, että ajattelin itsekin yrittää kokeilla...

Pepsukka ja massuneiti 30+4.

<br><br>

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15567&catalogId=10103&storeId=15&productId=52998&langId=-13&categoryId=16155&chosenPartNumber=80081484
Tuosta löytyy se pinnasängynsuoja.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15567&catalogId=10103&storeId=15&productId=71776&langId=-13&categoryId=16155&chosenPartNumber=40098655
Tässä esimerkki lakanoiden halpuudesta. Kuvassa muuten näyttää rumilta luo lakanat, mutta livenä oli sievät- ostin itsellenikin- tai no neidille.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=15&catalogId=10103&langId=-13&topcategoryId=15567&parentCats=15567*17075&cattype=sub&categoryId=17075
Ja tässä vauvatarvikkeita, vasemmasta kulmasta löytyy alaotsikot- on muitakin halpoja lakanoita jne. Kannattaa käydä vilkuilemassa...

Irmelillä kiirus
Käyn ihan vain pikaiseen kysymässä vinkkejä. Tyttö jää huomisen jälkeen kotiin ja menee vasta viikon 16 ke,to ja pe päiväkotiin. Koska vaihdamme kuntaa niin joutuu lopettamaan päiväkodin ja se perjantai on viimeinen päivä. Päiväkodissa sanoivat että pitävät Saaralle läksiäiset, niin mitähän sinne voisi viedä niille kaikille 21:lle kaverille läksiäislahjaksi??

Haluaisin että Saara saa kaikille jotain antaa, mitään karkkia tms. ei voi olla koska ryhmässä paljon allergisia ja ihan uskomattomia sellaisia. Siis hirveästi erilaisia tarkoitin. Hedelmät, lisäaineet, suklaa ym. ym.

Hitto, mehän ollaan menossa sinne Ikeaan, siellähän on eurolla tai jollain aina joku pieni pehmolelu... Mielipiteitä ja ideoita??? Ei kyllä hirveästi euroa enempää per pää saisi maksaa.. ei me nyt niin paljon siitä päiväkodista tykätty.. Saaralle tietty kaverit siellä oli tärkeitä. Täytyy antaa kortitkin askarrella. Kiva duuni.. 21 kpl...

Hoitajille vien tulppaaneja ja vaikka pari suklaarasiaa.

Palataan myöhemmin, opastan just mun seuraajaa töissä..

kolmas
moro kaikille!

Irmeli: oletpas ahkera, kun jaksat noin monelle jotain askarrella! Lapsethan ilostuu ihan pienistä, joku pikku pussukka, jossa on muutama tarra ym. pientä krääsää (tiimarista). Hankala kun on allergisia, niin ei voi laittaa keksiä tms.

Kiitti Ikea linkeistä! Täältä on niin pitkä matka Ikeaan, mutta pitää tarkastaa tilanne!

Hyviä vointeja!

=) kolmas + beba 28+2

Nyt on ihan pakko taas vähän valittaa, sorry... Eli siis, eilen neuvolassa kerroin tädille väsymyksestä ja hengästymisestä ja uutena ilmenneistä satunnaisista kipeistä suppareista ja sen mielestä mun ei olis enää syytä mennä töihin. Käski varata lääkärin, joten tein työtä käskettyä helpottuneena ajatuksesta ettei enää tarvitsisis rehkiä (mulla aika fyysinen työ). Olin sitten tänään siellä lääkärillä (työterveys) ja se antoi mulle peräti yhden päivän lisää saikkua, pääsiäisen jälkeen olen kuulemma 'varmastikin jo ihan kunnossa''. En edes kerennyt kertoa sille supistelusta mitään kun siltä tuli diagnoosi niin nopeesti ja varmasti, varmaan kuvitteli mun laiskuuttani vinkuvan lisää 'lepolomaa' tai sellainen fiilis mulle ainakin jäi. Lähdin siitä sitten ihan pöllähtäneenä ja rupes itkettämään koko homma, joten soitin neuvolaan kysyäkseni voiko ne sieltä jatkaa mun sairaslomaa. Neuvolalääkäri oli buukattu, joten terkka sanoi soittavansa mun omalääkärille ja seliitävänsä tilannetta. Sainkin sitten ajan melkein heti. Sain myös puhelimessa sen kuvan, että saan kaksi viikkoa lisää saikkua mutta lääkäri toteskin vastaanotolla, että haluais auttaa mua, mutta lomaa ei voi tyhjästä antaa varsinkin kun edellinen ei ole vielä päättynyt. No, mähän tietty aloin sitten itkemään ja kerran kun se alkaa niin loppua ei ihan heti tuu... Niinpä päädyin täyttämään jotain ihme masennuskyselyä nyyhkyttäen terveyskeskuksen odotustilaan tärisevin käsin. Niin ja sain tiistaille uuden ajan jos en siis 'muuta mieltäni ja päätäkin mennä töihin'... Oikeesti, nyt kyllä kaduttaa kirpeesti miksen aloittanut äitiyslomaa jo 50 päivää etukäteen. Kaikki tutut ja tuntemattomatkin vaan vakuutteli mulle, että 'kivempi se on sekin 20 päivää sitten siellä loppupäässä' ja 'ainahan sä voit ottaa saikkua jos et jaksakaan loppuun asti'. Joopajoo, 'ottaa' saikkua... Kotona sain sitten oikeen mahtavan itkusätkyn ja vollotin sohvalla varmaan tunnin. Pari kuppia kamomillateetä ja puoli levyä valkoista pähkinäsuklaata myöhemmin päätin sitten mennä piru vie töihin taas kokeilemaan tippuuko se pää kainaloon tai vauva jalkojen välistä lattialle, #&%?$!*, jos kerran kaikkien tahojen mielestä mun pitäisi vaan jaksaa! En ymmärrä miksei se riitä syyksi ettei vaan JAKSA, siis fyysisesti ja henkisesti!?! Töissäkin vaan kokoajan kauhee syyllisyyden tunne niskassa kun ei mitään oikeen pysty enää tekemään, ei voi enää purkaa kurmia tai nostella painavia tai kumarrella alahyllyjä jatkuvasti, ei voi olla pelkästään kassallakaan, koska sillon joku muu joutuu hyörimään pystyssä koko päivän... Oikeesti, nyt just ainakin tällä hetkellä mua todella taitaa masentaa. Voi kun olis jo kesäkuu.

Positiivisempaa viikonjatkoa kanssaodottajille..

Sisi ja Toivo 31+0

Voi Sisi! :hug: Kyllä on outoa, että joillekin tyrkytetään saikkua melkein väkisin ja jotkut ei saa vaikka niin mikä olisi!

Kuuttipieni: Lapsilisää maksetaan lapsen syntymää seuraavasta täydestä kuukaudestasta lähtien. Mulla kun esim. on 28.6. la niin ei voi tietää syntyykö vauva kesä- vai heinäkuussa, eli ei myöskään sitä maksetaanko eka lapsilisä heinä- vai elokuusta. Siksi kai sitä päätöstäkään ei tule ennen kun lapsi syntyy. Korjatkaa muut jos on varmempaa tietoa =)

Mulla kanssa tihkuttaa kirkasta tai kellertävää maitoa. Ei mitenkään valumalla, mutta joskus on pienet läntit rintsikoissa ja puristamalla ainakin tulee. On kyllä tihkuttanut jo ennen tätä raskautumistakin silloin tällöin. Ilmeisesti maitohanat eivät ole missään vaiheessa sulkeutuneet kokonaan esikoisen imetyksen jälkeen..

Pepsukka: Mä olen löytänyt kohdunkaulan ja -suun itse tunnustelemalla ihan perältä yläviistosta (olipas epämääräisesti sanottu :whistle: ). Mutta! Neuvolassa sanottiin, että ei saa itse kokeilla jos supistelee! Siispä olen sittemmin ollut sorkkimatta...

Tänään taas supisteli pitkästä aikaa. Pitäis varmaan vältellä tota paikallista sittaria, kun tuntuu, että aina siellä (viimeistään leipäosastolla) alkaa supistella! Ja sitten kun ei pääse istumaan, niin ei meinaa millään saada supistuksia loppumaan. Mutta ei ne supistukset mitään kipeitä ollut, tosi epämiellyttäviä ja tukalia vaan siellä tungoksessa. :(

Tsemppiä herkuttomaan huhtikuuhun ryhtyneille =) Mä olisin tarvinnut vähän pitemmän henkisen valmistautumisen moiseen herkuttomuuteen.. :ashamed: Ei noi namit ja muut oikein muulloin maistukaan kun raskaana ollessa.

-ebbuliini ja neiti rv 27+6-

Iltaa!

Heti alkuun Sisille :hug:
Ihmeellistä, miten se lääkäri nyt sitä saikkua niin panttaa... Kun yleensä tuntuu, että raskaana ollessa sairaslomaa saisi aika helposti. Jos nyt sitten menet takaisin töihin, niin ethän rehki itseäsi ihan piippuun.

Mulla alkaa olla noi liitoskivut aika teräviä. Näähän on siis mulle ihan uusi kokemus, ei pojilta ollut mitään. Meinasi itku tulla, kun meillä oli opekokous tänään ja oli pakko kiivetä sitä varten yläkertaan opehuoneeseen. Hissiä ei siis ole. Kävely onnistuu tyylikkäästi vaappuen, mutta portaat tekee tiukkaa. No, 24 työpäivää jäljellä, kyllä se menee.

Ihana idea Irmeli noi lasten läksiäislahjat! Ja tommonen pieni lelu on varmasti monen lapsen mieleen ja vanhempana itsekin tykkään mieluummin sellaisesta, kuin karkista. Olisin halunnut meidän pojilta pimittää karkit vähän pidempään, mutta appiukola on ollut alusta asti joku pakkomielle tunkea namia lasten suuhun. Viimeksikin kun esikko sai ruuan jälkeen purkan, tuli appi sitten ja tunki sinne perään suklaata. Yritin siihen väliin ilmoittaa, että kaverilla on jo purkka suussa, mutta appiukko totesi vaan, että siinähän ne menee samalla. Suklaista purkkaa, yääääk... Ja hampaat tykkää.

Tosta edellisestä tulikin mieleeni, millaiset välit teillä on appivanhempiin? Mä tulen kyllä ihan hyvin toimeen omieni kanssa ja anoppi on oikein ihana ihminen, mutta tuon appeni kanssa näen kyllä välillä punaista. Useinhan se taitaa olla toisinpäin...
Hyvä esimerkki oli tuon suklaajutun lisäksi, kun kakkonen kastettiin. Samassa tilaisuudessa paljastettiin vauvan nimi, Artturi. Appi tuli sitten oikein henk.koht minulle toteamaan, että voihan se sitten muuttaa nimensä myöhemmin, jos haluaa, että se kirjoitetaan Arthur. Siis voi... :headwall: Mun miehellä on eka nimi kirjoitusasultaan sellainen, että se joutuu sen joka kerta tavaamaan. Onneksi se ei ole kutsumanimi. Mutta miehen veljillä on kyllä tuo kirjoitusasuongelma nimenomaan kutsumanimien kohdalla. Molemmilla on täysin vierasperäiset nimet. Ja mikäs siinä, eivät nuo nyt ainutlaatuiset tapaukset ole. Mua vaan jäi riepomaan NIIN lujaa, että kaverilla on otsaa tulla sanomaan mulle, että nimi kannattaisi varmaan vaihtaa... Harkitsen kyllä jo, että tämän kolmosen kohdalla nimen paljastamisen yhteydessä kysyn kuuluvalla äänellä appiukolta, että onko nimi nyt sopiva, vai kannattaisiko tämäkin kirjoittaa jotenkin toisella tavalla.

Oho, tulipa purkaus! :D

Lapsilisäpäätös taitaapi tulla erikseen. Minä olen saanut päätöksen vasta äitiysavustuksesta, ilmeisesti siksi, että työnantaja maksaa aluksi palkkaa.

Nyt tää täti painuu nukkumaan.
Ääh, tulikin taas oikein kerättyä raivoa ton appiukkojutun kanssa... Mä olen kyllä niin helposti provosoituva! :ashamed: :D

Kreecher ja Antero 29+5

iltaa.

mun on pakko nyt vähän purkautua...
mä oon niin pahalla päällä ollut koko per*eleen päivän ettei oo tosi!! ukko on ollut päivän pois kotoa ja esikko on vaan möykänny ja huutanu ja ilkeilly mulle koko ajan...ja melkeen kaikki ruuat mitä se on syönyt on tullu pihalle ku se tahallaan puskee sormia niin kauan kurkkuun et varmasti oksentaa. ja jos en anna laittaa sormia kurkkuun se jotenki kummasti saa siitä huolimatta oksennettua!!!! se on nykyään niin isin poikaa että. ainaku isi vaan näkee/kuulee ollaan niin enkeliä... nyt sit on huono omatunto kun on tullu huudettua pojalle... heti sen jälkeen oon ottanut syliin ja pyytänyt anteeksi ja yrittänyt olla pillahtamatta itkun... mä vaan oon tällä hetkellä niin väsynyt ja ittuuntunut.
Äsken piti käydä hermo savulla ja ajelee autolla... sai huutaa rauhasa...(ja nyt kaikki kuvittelee et mä oon joku raivohullu) :ashamed:
mut saa nyt ukot leikkiä ja käydä ilta pesulla kaksisteen, äiskän on pakko päästä elpaamaan... iskenyt taas kauhea flunssa ja selkä on niin kipiänä et ei tiiä miten päin ois.

Vielä siitä sukunimi asiasta et me ollaan avoliitossa ja esikolla on mun sukunimi ja samaten tulee tälle tulokkaalle.

äippä88 ja masuasukki 31+3

Sisille :hug: - kyllä harmittaa sun puolestasi, taitaa työterveyslääkärit ainakin olla aika paljon kallellaan työnantajan suuntaan, kun eivät päivää enempää saikkua anna... \|O

Neuvolakuulumisia tältä päivältä:
*RR 115/60 (terkkari mittasi kaksi kertaa, eikä saanut korkeampaa lukemaa - ei meinaa vissiin vieläkään uskoa, että mulla on aina aika alhaiset arvot)
*Hb 128 (noussut kolme pykälää viime mittauksesta, enkä rautaa syö vieläkään)
*sf-mitta 29cm eli yläkäyrän tuntumassa mennään yhä
*satuaarre raivotarjonnassa (katsoi ultralla) ja syke 135-140
*painoa tullut lisää 500g/vk eli kaikkiaan 8,1 kiloa tullut tässä raskaudessa massaa lisää tähän mennessä
*terkkari ehdotti toista sokerirasitusta, mutta kieltäydyin siitä kohteliaan päättäväisesti ja terkkari vaan sanoi, että minunhan se päätös on eikä alkanut kättä vääntämään asiasta. =)
Siinä ekassa sokerirasituksessahan kaikki arvot oli tosi kaukana raja-arvoista, eikä meidän lapset ole olleet syntyessään isoja (3485g ja 2990g), joten uskon, ettei sieltä nytkään mitään jättiläistä tule...

Nyt nukkumaan...

Riina-Niina ja satuaarre 30+1

Sisi: olen lukenut tältä palstalta muutaman kerran että työterveyslääkärit ei kirjota sairaslomaa kun ei muka ole mitään syytä jäädä saikulle. Vauva nyt on kuitenkin kaikkein tärkein joten sinuna menisin tiistaina sinne lääkärille ja sitte luulis et sais neuvolalääkärille ajan joka vois kirjottaa pidemmän sairasloman. Esikoisesta kun olin töissä niin terkkari kirjotti ensin muutaman päivän ja sitte sain ajan neuvolalääkärille joka kirjotti aluksi pari viikkoa ja myöhemmin pidemmän ajan saikkua,yhteensä olin alkuraskaudesta reilu 3kk sairaslomalla ja loppuraskaudesta reilun kuukauden. Jotkut on myös käyneet yksityisellä kun työterveyslääkäri ei ole suostunut saikkua kirjottamaan. Milloin sulla alkaa äitiysloma?

Huomenta!

Tällainen ihan pikainen poikkeaminen nyt vain... Kahdeksaan mennessä olis tarkoitus olla jo tien päällä.

Sisi... Sinne vaan lääkärille takasin vaatimaan lisää saikkua. Ei sun ole järkeä töissä tuskailla, jos et juuri mitään voi tehdä. Pyydä aikaa vaikka neuvolalääkärille. Eiköhän se siitä. Ihmeellistä se masiskyselyn teettäminen... Raskaana olevalla naisellahan "ei yhtään" ole tunteet pinnassa. Eipä ollut ymmärrystä. Voimia... :hug:

Voimia myös muille vastoinkäymisissä / vaikeuksissa kamppaileville! :hug:

Oikein mukavaa pääsiäistä kaikille tasapuolisesti! Me lähdetään piakoin mun vanhempien luo ja sukuloimaan. Jännä nähdä, miten miehen vanhemmat tulee mun porukoiden kanssa juttuun. Kirjoittelen sitten taas pyhien jälkeen (jos en välillä koneelle ehdi) tutuksi tullutta romaaniani... :ashamed: :D

Munarikasta pääsiäistä! :D (Saa tulkita kuinka tahtoo... ;) )

PikkuMyy-80 ja poikanen 30+6<br><br>

Huamenta!!Voi että Sisi,kkyllä on ollut tylyä toimintaa...TOdellakin jätä omaan arvoonsa ja marssit neuvolalääkärille kun saikku loppuu.
Ei väkisin voi töitä painaa ja musta on hyvä ette aloittanut äippälomaa etukäteen,sillä niin moni mun tuttu on sitä katunut kun vaaveli on ihan vaaveli vielä kun loma loppuu.Ne 20 päivääkin vauvan kanssa on kullanarvosia.

Irmeli,sähän olit uusperheen mammeli myös...Täällä taas ollut yhtä takkuumista,mulla tosi paljon vaikeuksia miehen pojan kanssa.
Ollaan nii erilaiset että tuntuu että koko ajan tulilinjalla.Ja kun en oikeesti ymmärrä sitä,kun puhu hän ei.Mä taas puhuisin ja setvisin ja vielä puhuisin...
Ja ukko menee aina peesaamaan poikaansa,pitää sitä ihan ressukkana eikä tajua että pojan pitää joskus itsekin puhua/tehdä asioita.

Hankalaa kun mun kaksoset on samanikäiset pojan kanssa niin väkisin tulee verrattua heitä.Ja ovat kuin yö ja päivä,kaksoset ovat ihan liiankin reippaita,ovat tottuneet tekemään itse paljon jo melko nuorena,kuten syömään,käyttämään veistä ja haarukkaa (mikä musta pitäis osata liki 8 v..)
Pyyhkiä peppu...
Nooh.Ei voi kaikkee vaatia,mutta oikeesti mulla vajaa 2 v ja sitten tä syntyvä lapsi niin en jumaliste rupee peseee enää 8 veen persusta!!
Saa ukko ottaa vapaata sitten ja hinkata poikans ahteria..

Täällä myös ittuuntumista ilmassa.

KohdunsuustaJoku kyseli...Mä siis tarkkailen,koitan etten liian usein sillä sekin ärsyttää ja provosoi supisteluihin.
Eli kiinteenä ja sulki tuntuu emättimen ihan pohjassa,yläosassa siis mahan puolella kuin nenä olisi.Tuntuu kanavan molemmat puolet eli sormen saa liu´utettua siitä yli.Ja kanava noin sormen paksunen kkun kiinni.
Kun pehmenee se on vähän kuin vaahtomuovipatjaa,ja kun kanava aukee,se siis isompi kuin sormen paksuus.
Tähåän loppuu mun taito,eli siitä enempää en osaa kokeilla,onko sisäsuu kiinni vaiko auki,tänään kuulen ja voin kertoa omastani!! =)

Mutta nyt näppiin tuntuis että pehmee ja auki ulkosuusta ainakin.
Toivon totisesti ettei enempää,sillä tuo ulkosuun aukeeminen aika yleistä uudelleensynnyttäjillä.

Haluaisin vielä touhuta ja tehä juttuja,sairaalaan en missään nimessä halua!
mutta katotaan.
Nätti päivä tulossa,viilee kylläkin.Vielä ei ainakaan myrskyä,jostain moista kuulin.

Jatketaan,otin juur krauterblutfsaftia ja nyt oottelen että imeytyy ja sitten aamupalalle!
Josko se hb nousis,hyvässä nousussa on jo ja isomman pullon ostin juur!!

Tarkoitus ois saada hb yli 120!!!

kata 31+6

:hug: Kovasti jaksuja kaikille, näytti aika monella olevan jo aika ärhäkkää tekstiä.

Sisille voimia sairasloma saikkinan kanssa...Aika erikoista toimintaa kyllä kaikin puolin. Muista, että sun ei tarvi jaksaa siellä töissä eikä kukaan sitä voi sanella sun puolesta.

Toivottavasti Katalla ja Miskalla kaikki ok. Itsekin olen samaa mieltä, että mielummin olla "neuroottinen" ja tarkistaa kaikki epäilyttävät jutut kuin katua sitten jälkeenpäin.

Hengenahdistuksesta tosiaan oli puhetta ja täällä se on ainakin niin lamaavaa, että välillä täytyy vain maata parikin tuntia sängyssä, kun ei jalat pidä siihen liittyvän huimauksen takia. Nämä kohtaukset tulee oikeastaan aina ruokailun jälkeen, vaikka annokset eivät todellakaan ole mitään isoja. Kokemuksesta tiedän, että tämä ei lopu ennen vauvan syntymää ja lisäksi tulen saamaan vielän meganärästyksen oksennuksineen viimeisen kuukauden aikana :/ (Juu, vähän on pessimistin vikaa)

Täällä ilmeisesti vielä alkanut hatara pääkin vaivaamaan. Aamulla olin viemässä esikoista normaalisti koulutaksiin ja kun ei aikoinaan näyttänyt kyyti tulevan, tajusin ettei koulua tänään ole! Kerrankin olisi voinut nukkua pitkään ja herätä rauhassa...No, huomenna sitten nukutaan.

Vieläkö ootte masumittoja keränneet? En kyllä huomannut että mitat olisivat kulkeneet mukana... Mutta oma mitta tänään rv30+0 oli 113cm. Niin se vain on 40 cm tullut tämän raskauden aikana lisää.

Mutta hyvää Pääsiäistä kaikille ja syökää ja juokaa hyvin :p Ajattelin muuten itse käydä ostamassa pääsiäisen kunniaksi alkoholitonta siideriä, kun on niin kova himo siihen makuun.

T.auramaria rv30+0

Profiiliin päivitin jälleen uuden "roikkumahan" :p <br><br>

Kiitos Pepsukkakun laitoit linkin pehmusteista-en eilen löytänyt sitä sivua vaikka etsiskelin..värit tosin huonot-kun en sukupuolta tiedä..roosa ainakin pois laskuista-no ei sängyssä sininenkään tytöllä olisi ihanin asia,vaikka muissa jutuissa sinisestä tykkäänkin.

Totta et noi työterv.lääkärit pihtaa lomien suhteen..Mulla vain kävi pari kertaa tuuri,kun siis ihan niistä si-nikaman kivuista kävin,niin tää naislääkäri uusi meidän asemal ja ollut pienellä paikalla ennen äitiyslääkärinä.Ymmärsi siis 100%mua.Mutta yksi mies meilläkin oikea lääkärini-jolla en ole viel koskaan käyny ja ei varmasti tulisi saikkua paria pvää enempää.
Sisi sinuna kyllä vaatisin päästä neuvolalääkärille.

Nyt alkaa olo oleen kuin raskaalla..tää flunssa/makoilu tehdy varmaan olon tukalammaksi...iltaisin särkee alaselkää..hyörin ja pyörin sohvalla kuin mikäkin..ja colan juonnin jälkeen sain oksut suuhun kun hapot närästää/jotain..Kaikki asennot tuntuu painavan..
Eilen ajelin muutamia kilsoja autolla ja huomasin ettei enää hyvä..alkoi selkää särkeä/tuli ahdistava olo

Peukkuja Katalle...
Mulla toi sf mitta 24 ja viikot silloi 29+4 ihan normaalina pitivät..sitä aiemmin 20...muilla tosi isoja lukuja muhun verrattuna.Mutta kai se tarkoittaa ettei kauhean iso vauva ole tulossa??

Heippa taas kaikille!

Heh heh, laitoin noista mun vaunuista tällekin palstalle hätäpäissäni ilmoituksen ja eiköhän sieltä heti jotku alkaneet kommentoida, että mitkä lie varastetut vaunut on kyseessä. Suuri kiitos PikkuMyy, että puolustit mua, kun en ollut päässyt koneelle koko iltana. Poistin koko alkuperäisen viestin hetki sitten. Vielä oli joku VIERAS siellä aamulla fixuna kommentoinut, että "kannattaa pitää vaan mölyt mahassa, ettei jää nimimerkki mieleen huonossa valossa". Ihan niinkuin se nyt yhtään kiinnostaisi mua, mitä joku Vieras-nimimerkin takana piilotteleva mahtaa päässään miettiä :LOL: . Nauratti vaan, että kuinka jotkut viitsii. No, tulipahan tuokin kokeiltua. Sain myymälän kanssa asian ratkeamaan ja laitoin rattaat matkahuollossa menemään sinne liikkeeseen, sinne tilataan toiselta valmistajalta kapeammat saman tyyppiset vaunut ja laittavat ne mulle. Joudun vähän maksamaan väliä (ja kuljetuskustannukset) kun ovat hiukan kalliimmat vaunut ja myymälässä ei kuulemma ole koskaan aiemmin ollut kyseistä vaunumallia. No, säästetään ne rahat sitten jostain muusta. Vauvalla on kaikki kunnossa ja SE on pääasia.

Unohdin kuulkaa mennä neuvolaan tällä viikolla :ashamed: . Olen siellä käynyt niin harvoin, että jotenkin ei pidä sitä rutiinina vaikka täälläkin moni kertoo neuvolassa käynnin tuloksia. Nyt täytyy vähän skarpata ja edes soittaa uusi aika tänään.

Sisille vielä tsemppiä, että sairasloma järjestyisi. Tiedän, että on helppo täältä sanoa, mutta keksi vaikka enemmän oireita (kuten runsaat supistukset, rytmihäiriöitä jne.) Rytmihäiriöt on siitä hyvä syy, että niitä harvoin tulee just silloin, kun niitä esim. yritetään saada ekg:lle. Joo olen ihan kauhea kun ehdottelen tällasta, mutta oikeasti harmittaa sun puolesta kun haluisit jo panostaa enemmän vauvaan. Ärsyttävää kun kaikkien pitäisi pystyä olemaan odotusaika loppuun asti töissä. Ihan niinkuin tässä olis enään mitenkään parhaassa työkunnossa tai -motivaatiossa.

Katalle jaksamista. Itselläni ei asiasta kokemusta, mutta paljon olen kuullut ettei se uusperheen arki aina niin ruusuista ole, vaikka kaikki tekevät parhaansa.

Sullahan on aika alhainen verenpaine Riina-Niina. Positiivisena puolena vois ajatella, että saa syödä salmiakkia :)

Mua alkoi naurattamaan Äippä88 kun luin tuon sun "raivoamis"-kertomuksen.

Mulla on sinällään ihan hyvät välit appivanhempiin. Mitä nyt sieltä tulee välillä jotain kommentointia. Yritän antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Miehellekään ei aina viitsi purkaa, kun ovat kuitenkin hänen vanhempansa.

Pepsukka81: Mies yritti ilmeisesti jotenkin lohduttaa mua tässä ulkonäkö "selluliittia on taas kertynyt"-kompleksissa kun toi eilen kaupasta sellasta selluliittigeeliä. Tosta olisi voinut loukkaantua, mutta kun tiedön hänen vaan tarkoittavan oikeasti hyvää ja yrittävän saada mut hyvälle mielelle.

Mä olen hankkinut edullisesti lastentarvikkeita Vauva-lehden nettikirpparin kautta. Se on mun mielestä toimivanpi kuin tämän Kaksplussan. Esim. amme+jalat 5 euroa, imetystyyny (en tiedä tarvitaanko) 10 euroa, hoitopöytä 20 euroa jne.

Pepsukka ja Hani- (olihan se Hani-, apua, muisti pettää), jaksuja kovasti :hug: ! Ja Sisi, oli kyllä aika hassu lääkäri, mulla on ehkä ennemmin semmoinen kuva että raskaana saisi aika helposti saikkua jos on jaksamisen kans ongelmia. Siinähän pitää ajatella sekä äidin että vauvan parasta! Mene ihmeessä uudelleen, ei se siltä lääkäriltä pois ole jos se kirjoitttaa sairaslomaa ihmisille.

Vyötäröä mittasin äskön, näytti joku 95-96cm, en enää löytänyt sitä yhteenlaskettua numeroa mihin tuon olisi voinut lisätä.. Ei siis vielä ole satanen rikki, melkein vois lyödä miehen kanssa veikkaa koska se raja rikkoontuu :D. Se edelleen innoissaan odottelee koska se napa pullahtaa nurinpäin, hih.

Ai niin, saatiin pienelle painoarviokin kun pääästiin vielä kerran käymään ultrassa :). 1400g ennustettiin, kaikki mitat ihan keskikäyrällä paitsi mahanympärys joka oli vähän matala, mutta vauva kuitenkin joi koko ajan lapsivettä. Saattoi kuulemma johtua ihan siitä että olin syönyt tosi huonosti, ekan kerran sinä päivänä vasta pari tuntia ennen ultraa eli vauvelikaan ei ollut juonut hirveästi lapsivettä.. Nyt selvis sitten sekin, että meidän pieni poikanen ei ole enää "todennäköisesti poika" vaan ihan varmasti poika :D!

Sukunimestä ja siviilisäädystä Asutaan avoliitossa ja kihloissa ollaan, luultavasti vauva saa isänsä sukunimen. Ehkäpä mulle voi tulla vähän orpo olo kun olen ainut eri sukuniminen, mutta kukaties joskus intoutuu menemään naimisiin, mene ja tiedä ;).

Äh, olihan vielä jotain asiaa mutta ei nyt varmasti tule mieleen enää. Appivanhemmista ainakin joku kyseli. Mukavia ovat, tosin ei olla kovin hirveän montaa kertaa nähty kun asuvat ihan eri puolella Suomea ja meidän seurusteluhistoriakaan ei ole kovin kamalan pitkä. Ovat innoissaan ja kovasti kiinnostuneita vauvasta, enkä ole kertaakaan kuullut kritiikkiä siitä ettei olla pidetty yhtä kovin pitkää aikaa vielä ja silti vauva tulossa :) :attn: .

Munarikasta tai munaisaa pääsiäistä minunki puolestani ;) , syökää suklaamunia, tahdonlujuutta & hatunnosto niille jotka kykenevät pidättäytymään tuosta herkusta :)! Mie lähen satsaamaan Mignon-munia kaupasta ;)

Niini ja massuasukkipoikanen 29+2 (tai sinne suuntaan)

kata harmaana pikana
Sf mitasta..se kun ei kerro kuin kohdun korkeuden..Elikä eräs lääkäri sanoi kun mulla ollut suht isoja lukuja-sanoi että erisyistä kohtu toisilla ei nouse korkeelle,esim vatsalihakset ei tue ja masu jää alas.Tai toisilla on lantiossa tilaa kasvaa alhaalla.Tällöin mitta on pieni,luonnollisesti kun kohtu ei nouse ylöspäin.

Toisilla kohtu nousee korkeelle taas joko vatsalihasten kireydestä johtuen,taikka lantion ja kohdun mallista johtuen.
Eli jos pieni lantio niin kohtu nousee ylemmäs kun ei alhaalla ole tilaa kasvulle.
Kohtu voi olla myös sen mallinen että alhaalta pienempi ja ylhäältä suurempi,kuin ilmapallo!! =)

Myös lapsivesi ja sen määrä tekee erikokoisia mittoja..
Toki myös vauva vaikuttaa mutta oikeestaan vielä 30 viikon hujakoilal ei ihan kauheita eroja voi olla.Esim loppumetreillä 4 kiloinen on varmasti isomman mitan omaava kuin 2 kilosta kantava.

Vauvan asento tekee paljon.Jos on poikittain mitta on tooosi pieni.

Se että mitta kasvaa kokoajan on tärkeetä.Sitä omaa käyräänsä ja omaa kehoa mukaellen.

Sf mitta ei myöskään kerro mahan kokoa.ELi se vaan se kohdun koko,maha siihen päälle taikka jos omaa masua ei juurikaan.

Mun kaverilla on sf mitta ollut huimasti pienempi ja hänellä masu on hurjankokoinen jo.Vararavintoa kerää kuulemma!!

Eli mäkään en sen mitan suuruuden vuoksi en lekuriin mee vaan tämä summa summarum...kasvua ei ole siis ollut kolmeen viikkoon ja liikkeet vaimentuneet.Halu tietää että kaikki kunnossa,mä uskon kyllä että kaikki ok,poika vaan kasvaa nyt kovaa vauhtia ja siks on hiljaa. =)

Ja tuo 26 cm oli siis viime viikolla 30+jotain eli rvllä 31.Eiköhän se ihan normaali sinänsä olis ollut,mutta kun se oli jo kolme viikkoa takaperin sama.

Jaksuja lepääville,mä toivon että en ihan heti joudu teidän rinkiin liittymään !

kata 31+6

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2007 klo 11:31 Jonina kirjoitti:
Sisille vielä tsemppiä, että sairasloma järjestyisi. Tiedän, että on helppo täältä sanoa, mutta keksi vaikka enemmän oireita (kuten runsaat supistukset, rytmihäiriöitä jne.) Rytmihäiriöt on siitä hyvä syy, että niitä harvoin tulee just silloin, kun niitä esim. yritetään saada ekg:lle. Joo olen ihan kauhea kun ehdottelen tällasta, mutta oikeasti harmittaa sun puolesta kun haluisit jo panostaa enemmän vauvaan. Ärsyttävää kun kaikkien pitäisi pystyä olemaan odotusaika loppuun asti töissä. Ihan niinkuin tässä olis enään mitenkään parhaassa työkunnossa tai -motivaatiossa.

Sullahan on aika alhainen verenpaine Riina-Niina. Positiivisena puolena vois ajatella, että saa syödä salmiakkia :)

Mulla on sinällään ihan hyvät välit appivanhempiin. Mitä nyt sieltä tulee välillä jotain kommentointia.
Peesailen ehdottomasti Joninan ehdotusta Sisi! Keksi nykyisten vaivojesi lisäksi ns. tuulesta temmattuja oireita, niin eiköhän saikkua irtoa! :attn:

Mulla myös aikalailla sama tilanne appivanhempien kanssa kuin Joninalla, ja onneksi anoppia näkee tosi harvoin. ;)

Mun täytyy kyllä tunnustaa, että napostelen salmiakkia parhaillaankin ja melkein aina, kun olen koneella. :ashamed: :whistle:
Jostain syystä mulla on ollut jo monta viikkoa himo salmiakkiin...

Auramaria mulla oli myös rv30+0 masun ympärysmitta 113cm - tuntui vaan niin hurjan suurelta toi mitta, etten kehdannut sitä tänne silloin ilmoittaa... :ashamed: :headwall:

Riina-Niina ja satuaarre 30+2

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2007 klo 11:36 kata harmaana pikana kirjoitti:
Toisilla kohtu nousee korkeelle taas joko vatsalihasten kireydestä johtuen,taikka lantion ja kohdun mallista johtuen.
Eli jos pieni lantio niin kohtu nousee ylemmäs kun ei alhaalla ole tilaa kasvulle.
Kohtu voi olla myös sen mallinen että alhaalta pienempi ja ylhäältä suurempi,kuin ilmapallo!! =)
Joo mulla on just tollanen masu (vaikka ei se mulla voi johtua ainakaan treentuista vatsalihaksista :) ). Ja en ole vieläkään saanut aikaiseksi ottaa yhtään kuvaa tuosta masusta :ashamed: Täytyy patistaa tota miestä räpsimään tai yrittää itse. Miten te sen teette jotka olette itse ottaneet kuvia?

Ai niin (joutuu taas lisäämään uuden viestin kun en äsken muistanut/jaksanut kirjautua): menin sitten myös puristelemaan niitä tisujani ja kyllähän sieltä jotain tihkuu kun oikein yrittää :LOL: Kaikkea sitä kans tulee tehtyä...

Kata32, sä kirjotit jotain kohdunsuun kiinteydestä sun muusta. Kuulosti siltä että sä tietäsit paljonki noista asioista. Mulla ois semmonen kysymys että, ku mä oon nyt viikolla 30+6 ja eilen tuli supistuksia illan myöten 5 vartin välein, onkohan se ihan normaalia vai voiko se johtaa ennen aikaiseen synnytykseen? luin yhestä kirjasta että ei oo hyvä saada niitä niin usein, vaikka onkin vielä lähes kivuttomia. Tänäänki on tullu pari, jotka on kestäny vähän kauemmin. löytyiskö jotain vastausta ongelmaan? Oon miettiny sairaalassa käymistä, mutta kun asun semmosella paikkakunnalla että vaikka sairaalaan lähteekin niin, sieltä saa vaan yhen vastauksen ja se on että kaikki on ihan ok. Kävin siellä viime perjantaina ja sitä ennen ihan lääkärillä verisen vuodon takia, ja ne sano että se on ihan normaalia, limakalvon repeytymistä!

Yhteistyössä