~KesäMassut 2007~ vol. 2

kääk: Sinuna lähtisin kokeilemaan vettä maidon sijaan. Tassuttelu (käsi pepun tai selän päälle) auttaa meillä välillä, mutta välillä taas suututtaa tytön entisestään. Pelkäänpä vaan, ettei kaksi yötä riitä "vierotukseen", mutta toivottavasti teilläkin esikoinen olisi sikeäunista tyyppiä :)

Meillä vesipullo ei toiminut. Arvasin sen kyllä kun tissillä mennään, mutta pakko sekin oli kokeilla. Tosiaan viikon verran ollaan oltu ilman yösyöttöä. Sitä ennen sai maitoa klo 5 maissa ja jatkoi siitä unia n.8 asti. Noh.. Nyt itkeskelee ja nousee seisomaan monta kertaa yössä ja herää uuteen päivään jo klo 6-7. Klo 5 maissa ei neitiä meinaa saada millään takaisin unille, kun ilmeisesti sen verran ymmärtää kelloa, että tämä on se aika kun äidin pitäisi lyödä tissi suuhun. Muilla kerroilla talttuu helposti peittelemällä. Eiköhän se tästä helpotu. Parina yönä tyttö oli vaan max. vartin hereillä, mutta viime yönä taas tunnin...

Alinalla on nyt päikkäritkin siirtynyt aikaisempaan ja yöunille käy jo klo 20 jälkeen. Yleensä nukkuu kahdet päikkärit, välillä jättää myöhemmät väliin. Sitten on kyllä väsy-kiukku koko illan.

Nyt kun saisi oman rytmin käännettyä myös aikaisempaan... Alkaa olla aika pönttö olo kun yrittää 6-7h tunnin unilla jaksella.

Teppikselle onnittelut huomisen johdosta! :D

-ebbuliini ja Alina melkein 9kk-
 
Moikkis!!
Taitaa olla Teppiksellä ja Ebbuliinilla onnittelujen paikka?? :flower:
Onko jotain multa mennyt ohitte... :ashamed:

Mulla tuntuu olevan räkää pää täys,pääsiäisestä asti ollut ikävä lenssu.Aivastuttaa ihan järkysti ja koko ajan...Aamu alkoi 8 peräkkäisellä aivastuksella ja sitte breikin jälkeen 6 ja toiset 4 vielä.Muksut intona laskee mikä on enkka!!
10 putkeen oli enkka...

10 kk neuvolaterkut!
Vilkkusilmä poju,seurallinen ja kovasti hurmasi terkkaria.

pituus 75 cm (on hienosti kirinyt ja pituus ok)
paino 8,3 kg
Ja tuon kanssa vähän on onkelmaa....Eli kahessa kuussa on tullut taas vaan 200 g ja käyrä jatkaa laskuaan.
Mennään -15 käyrällä.
Mutta en muuta oikein enää voi,öljyä annan aamu ja iltapuuron joukossa ja poika syö kun hevonen.
Liikkuu kyllä kovasti ja sehän tässä varmaan onkin osasyy.Myös pituutta oli tullut 2 cm joten ei voi molempiin riittää energiaa.
HB oli hyvä,115

Nyt pidän Miskan 2 päivää maidottomalla ja viikonloppuna koitetaan tavismaitoa.Jos on allergiaa,roihahtaa se ja itkua ja hammasten kiristystä on luvassa.
Jos ei porua tuu,niin me siirrytään jo kevytmaitoon.
Sillä korviketta ei uppoo yhtään enää.Eilen velliä meni mutta yöllä oli kamalaa piereskelyä ja itkua.

Mutta koitetaan nyt näin taas....

t.kata ja miska 10 kk
 
Onpas siellä Miskalla hankalan kuulosta maitojen kanssa... Toivotaan, että löytyy sopiva ja maistuva.

Toipumista ja voimia kaikille sairastaville! :flower: :hug: Meillä sairastaa koko perhe, mut onneks ei kovin pahasti o voimat pois. Poitsulle varman pitää soitella lääkäriaika viimestään alkuviikolle, kun tuo räkäsyys ihan varmasti menee korviin.

Pääsiäisreissu meni ihan kivasti, paitsi poika oksenteli matkalla. Matkapahoinvointia kai oli, kun ei o muuten ollu huonovointinen. Mennessä ei flunssaakaan vielä ollu, joten ei siitä räkäsyydestä voinu johtua ja välipalajogun jälkeen tuli ihan teholla kaikki pihalle. Siinä meni istuinkin pyykkiin ja nyt sit uusiks. Onneks saa päällisen irti.

Ebbulle ja Teppikselle onnitteluja! :flower: Vähän on ohi syy menny... :ashamed:

Jahas... Jäikin lyhyeks tää visiitti, kun pitää kotihommia mennä hoitaan. Poikakin herää varmaan kohta. Mut mukavaa loppuviikkoa kaikille! :wave:

Myy ja poikanen 9kk6pv
 
Älkää nyt ihan kyllästykö, mutta mä vaihdoin taas nikkiä :ashamed: , kun ei toi teppiskään nyt sitten oikein istunut...Kokeillaas nyt tällasta joka ei oo millään muotoa johdettu omasta nimestä...

Hiiviölle piti sanomani, että älähän suotta tunne yhtään syyllisyyttä jos joudutkin korviketta antamaan. Olethan sä jo tosi pitkään imettänytkin ja voithan sä edelleen silti imetellä vielä korvikkeen ohellakin. Ja tosiaan eihän tässä ole enää ku pari kuukautta kun saa alkaa antaa jo ihan normi maitoa.

Hapanmaitotuotteista, mä olen ajatellut alkaa antaa Niilolle sitten kun 10kk tulee täyteen piimää ruokajuomaksi (siis sikälimikäli jos herra sitä suostuu juomaan). Ja jogurtit ja rahkat otetaan myös maisteltaviksi sitten.

Kiitos onnitteluista =) ,ei teillä ole mitään mennyt ohi, ei olla ebbuliinin kanssa edes sen kummemmin täällä palstalla edes kerrottukaan, vanhenemispäiviähän me tässä peräpäivinä vietellään ja saman verran tulee vuosiakin molemmille =) .

Niilo on keksinyt tässä uuden liikkumistavan, se hinaa itseään istuvalteen eteenpäin :D . Ylöspäin on kova pyrkimys, vielä ei kuitenkaan ole päässyt kuin polvilleen asti. Digiboxi ja dvd-soitin piti kyllä jo nostaa kirjahyllyssä ylemmäs, kun niihin yltti ja oli jatkuvasti niitä ropaamassa. Niilo pitää myös huolen siitä, että jonkinasteinen siisteys kodissamme säilyy koska hän syö ihan jokaisen pienimmänkin roskan minkä edestään löytää ja jos ei halua koko aikaa olla kaivamassa roskia suusta on vähintäänkin kerran päivässä imuroitava. Jonkinlainen mikrokuitu asu Niilon päällä olis kyllä kätevä, voisi samalla ryömiessään myös siivota.

Käykääs muuten taas Helsingin tapaamis-ihmiset tuolla tapaamispinossa ensi kuun tapaamisaikatauluja sumplimassa.

LillaGubben Niilo 9,5kk kera äitinsä:D
 
Mulla ne ei hoksottimet pelaa... En o tajunnu käydä päivittämässä tietoja, joten kurkkailkaapa etusivulle ja ilmotelkaa mahdollisista muutoksista / puuttuvista tiedoista. :) LillaGubbenin, Katan ja itteni kävin korjaamassa just, nyt kun asian hokasin. :D
 
Moips pitkästä aikaa!

Lukemassa käyn minäkin, mutta eipä ole ollut oikein asiaa eikä kommentoitavaa, niin olen pidättäytynyt lukemisessa. :/

Meille kuuluu hyvää. Mies oli tossa jokin aika sitten pari viikkoa sairaslomalla, kun ensi nyrjäytti nilkkansa ja sitten sai siihen päälle ärhäkän influenssan, mutta nyt on jo terve ja palannut ahkerana töihin. Antonhan ei saanut influenssa-rokotusta, kun oli siihen liian nuori, enkä minäkään ole sitä ottanut, joten pelkäsin että ollaan koko perhe siinä, mutta... Ihme kyllä, kumpikin säästyttiin, vaikkei edes vältelty sairastavaa isukkia! :) Yhtenä päivänä Antonilla oli lämpöä ja seuraavana kuumetta 38,8, mutta ei muuta. Sekin kuumeilu tais johtua hampaista, koska silloin juuri tuli toinen alahammas läpi ja mitään muita oireita ei ollut eikä tullut. Niin kipeenä en ole miestäni ennen nähnytkään, joten onneksi selvittiin säikähdyksellä!

Anton oli eilen siellä fysioterapeutilla, johon saatiin lähete silloin 8kk-neuvolassa. Anton ei vieläkään liiemmin liiku (eteenpäin), mutta viime viikolla sentäs oppi nousemaan konttausasentoon ihan kunnolla. Tähän asti ei ole maha noussut kunnolla, tai sitten on peppu ollut ylhäällä, mutta ylävartalo alhaalla. Nyt sitten nousee konttausasentoon ja siinä heiluttelee lantiotaan ja mies on ylpeä panomiehen liikkeistä :LOL: :ashamed: Taaksepäin liikkuminen on myöskin nykyisin ihan selvästi enemmän tarkoituksellista kuin ennen eli on tainnut alkaa jätkää liikkuminen vihdoinkin kiinnostamaan. Fysioterapeutti antoi ohjeita miten tukea liikkumaan lähtemistä, harjoitella konttausta, vuorottaisliikkeitä yms. Kädet poitsulla jo meneekin vuorotellen, vielä kun alakropan ja pepunkin sais liikkeelle. Sama käännöksissä, Antonhan ei ole kai kertaakaan kääntynyt koko matkaa selältä vatsalleen. Pikkuisen jaloista auttamalla yläkroppa kääntyy kyllä, mutta peppu painaa liikaa. Nyt siis kieritellään entistä enemmän, ollaan tehty sitä kyllä tähänkin asti. Fys.ter. sanoi sitäkin, että kaikkiin näihin vaikuttaa luonnekin. Anton on niin rauhallinen (ja laiska :kieh: ), ettei hänellä ole ollut mitään kiirettä liikkumaan, kun kerran paikallaankin on hyvä. Nyt tosin on alkanut liikkuminen selvästi kiinnostamaan. Yhdelle tutulle oli fys.ter. sanonut , että ei pitäisi istuttaa ennen kuin lapsi nousee itse istumaan... Meillekin sanoi, että istuminen on huonoksi selälle. Mutta kyllä meinaan silti istuttaa välillä. Silloin kun ei viihdy muuten ja mun pitäis tehdä jotain ja myöskään heti syömisen jälkeen en laita vatsalleen, koska muuten pulauttelee koko ajan. Hassua, että jo 6kk-neuvolassa sanottiin, että koska istuu niin tukevasti, niin voi hyvin istuttaa...

Tipuin sitten kotihoidontuelle minäkin 12.3. alkaen... Viimeks tuli rahaa 12.3. ja seuraavan kerran tulee kotihoidontuki vasta 30.4... Pitkä väli. Noh, eiköhän sitä selvitä.

Nyt menen kurkkaamaan vielä Facebookin puolelta, mitä kivaa sieltä löytyisi. Anton nukkuu ylimääräisiä tirsoja, nukahti vaunuihin, kun oltiin kävelyllä.


Anskuli ja Anton 9,5kk
 
Mulla on ihan kummallinen fiilis... Kun menkat alko synnytyksen jälkeen, ne tuli heti säännöllisenä. Tai no, kolmet on nyt tullu. Kierto on sama 29-31 kuin ennen raskautta ja nyt mennään jo kp 35. Testinkin ostin, kun aattelin että sit ainakin alkaa... Aamulla tein ja negahan sieltä tietty tuli, ei edes haaleeta roskishaamua. Tosi epätodennäkösenä pidän tärppiä, kun ei yritystä o vielä, mut piti kuiten varmistaa. Oviksen olin bongaavinani vähän tavallista myöhemmin, joten josko tää olis vaan jotain alun häiriöö. Kummallinen fiilis silti... Mitään raskausoireita ei varsinaisesti o, mut ei kyllä menkkojenkaan suuntaan enemmälti muuten ku ihan hetkittäin. Sais kyllä alkaa piinaamasta, vaikka ei ne vuotopäivät ikuna kivoja olekaan.

Poitsu näköjään alkaa oppia kävelyä tukee vasten ja konttaamaankin saattaa lähiaikoina oppia. Liikuttaa jo käsiä ja jalkoja konttausasennossa, mut ei vuorotellen. Jos siis toista hoksaa liikuttaa, niin toista ei. Hauskaa näyttää hytkyttelykin olevan. Metrin verran sohvan reunaa vasten tepasteli mun luo houkuteltuna... Tasapaino ei riitä vielä aikoihin ilman tukee kävelyyn, mut on totakin vaihetta ihana seurata. :heart:

Anskuli... Mulla alko hoitovapaa 19.2. ja eka tuki (se loppukuun) tuli jo 29. helmikuuta. Tarkistapa päätöksestä tulisko sullekin... Netissä lukee kyllä, että kokonaiselta kuulta, mut ei pitäny paikkaansa ainakaan täkäläisittäin. Kurjan pitkä aika on tosiaan ootella tukea, jos seuraavan kuun loppuun pitää venailla. Toivotaan sitä aikasempaa maksupäivää. :)

Poitsu heräs, mentävä on. :wave:
 
Onnea vanhenneille Ebbuliinille ja LillaGubbenille! :flower:

Meillä poika on oppinut uusia taitoja. Se saatiin aamulla kantapään kautta kokea... Poika oli nimittäin yön aikan ilmeisesti oppinut nousemaan seisomaan ja putosi pinnasängyn laidan yli lattialle. Auts! Pinnasängyn pohja ei ole ollut ihan alhaalla, mutta yli pojan vyötärön pitkälti kuitenkin. Ja niin vaan lapsi, joka vielä eilisiltaan mennessä ei ollut kertaakaan noussut istumaan, polvilleen, saatika seisomaan, ei siis juurikaan konttimisasentoharjoitusten lisäksi vaakatasoa ylemmäksi koskaan, osasi punkea itsensä yli sängynlaidan.

Mies soitti töihin että tämmöinen tapaus kävi... Minähän en sitten osannut enää töihin keskittyä, vaikka mies vakuuttikin että kaikki on hyvin ja poika kunnossa, säikähtivät vaan molemmat tosi kovasti ja poikaa varmasti koskikin. Piti lähteä vähän aikaisemmin kotiin poikaa halimaan. Onneksi on ymmärtäväisiä työkavereita, ne sanoivat vaan että kyllä sinä tuohon totut, lapset muksahtelee koko ajan. No näinhän se on, vähän hysteerinen äiti olin taas.

Tänään onkin sitten pungettu ylös milloin mitäkin vasten koko päivä, ja muksahdeltu ja paruttu myös koko päivä. Poika ei edelleenkään pääse omin avuin seisomaan, eikä hyvin edes pystyyn polvilleen, mutta yritys on kova. Ihmettelen vaan että miten kummassa se pääsi sängystään pois? Ihme juttu.

Nyt on pohja laskettu ihan alas, ja poika nukkuu tyytyväisenä. Ja äitikin on saanut opetella muksahteluihin ja niiden aiheuttamaan kipuun. Ei sitä voi pientä suojella, eikä kannatakaan, kaikelta. Vaikka haluaisin kovasti. :LOL: :LOL: Mutta eihän se rassukka oppisi mitään ikinä jos koko ajan pehmustaisin tietä.

Naru ja poikanen 9kk
 
Onnea vanhenneille Ebbuliinille ja LillaGubbenille! :flower:

Meillä poika on oppinut uusia taitoja. Se saatiin aamulla kantapään kautta kokea... Poika oli nimittäin yön aikan ilmeisesti oppinut nousemaan seisomaan ja putosi pinnasängyn laidan yli lattialle. Auts! Pinnasängyn pohja ei ole ollut ihan alhaalla, mutta yli pojan vyötärön pitkälti kuitenkin. Ja niin vaan lapsi, joka vielä eilisiltaan mennessä ei ollut kertaakaan noussut istumaan, polvilleen, saatika seisomaan, ei siis juurikaan konttimisasentoharjoitusten lisäksi vaakatasoa ylemmäksi koskaan, osasi punkea itsensä yli sängynlaidan.

Mies soitti töihin että tämmöinen tapaus kävi... Minähän en sitten osannut enää töihin keskittyä, vaikka mies vakuuttikin että kaikki on hyvin ja poika kunnossa, säikähtivät vaan molemmat tosi kovasti ja poikaa varmasti koskikin. Piti lähteä vähän aikaisemmin kotiin poikaa halimaan. Onneksi on ymmärtäväisiä työkavereita, ne sanoivat vaan että kyllä sinä tuohon totut, lapset muksahtelee koko ajan. No näinhän se on, vähän hysteerinen äiti olin taas.

Tänään onkin sitten pungettu ylös milloin mitäkin vasten koko päivä, ja muksahdeltu ja paruttu myös koko päivä. Poika ei edelleenkään pääse omin avuin seisomaan, eikä hyvin edes pystyyn polvilleen, mutta yritys on kova. Ihmettelen vaan että miten kummassa se pääsi sängystään pois? Ihme juttu.

Nyt on pohja laskettu ihan alas, ja poika nukkuu tyytyväisenä. Ja äitikin on saanut opetella muksahteluihin ja niiden aiheuttamaan kipuun. Ei sitä voi pientä suojella, eikä kannatakaan, kaikelta. Vaikka haluaisin kovasti. :LOL: :LOL: Mutta eihän se rassukka oppisi mitään ikinä jos koko ajan pehmustaisin tietä.

Naru ja poikanen 9kk
 
Onnea vanhenneille Ebbuliinille ja LillaGubbenille! :flower:

Meillä poika on oppinut uusia taitoja. Se saatiin aamulla kantapään kautta kokea... Poika oli nimittäin yön aikan ilmeisesti oppinut nousemaan seisomaan ja putosi pinnasängyn laidan yli lattialle. Auts! Pinnasängyn pohja ei ole ollut ihan alhaalla, mutta yli pojan vyötärön pitkälti kuitenkin. Ja niin vaan lapsi, joka vielä eilisiltaan mennessä ei ollut kertaakaan noussut istumaan, polvilleen, saatika seisomaan, ei siis juurikaan konttimisasentoharjoitusten lisäksi vaakatasoa ylemmäksi koskaan, osasi punkea itsensä yli sängynlaidan.

Mies soitti töihin että tämmöinen tapaus kävi... Minähän en sitten osannut enää töihin keskittyä, vaikka mies vakuuttikin että kaikki on hyvin ja poika kunnossa, säikähtivät vaan molemmat tosi kovasti ja poikaa varmasti koskikin. Piti lähteä vähän aikaisemmin kotiin poikaa halimaan. Onneksi on ymmärtäväisiä työkavereita, ne sanoivat vaan että kyllä sinä tuohon totut, lapset muksahtelee koko ajan. No näinhän se on, vähän hysteerinen äiti olin taas.

Tänään onkin sitten pungettu ylös milloin mitäkin vasten koko päivä, ja muksahdeltu ja paruttu myös koko päivä. Poika ei edelleenkään pääse omin avuin seisomaan, eikä hyvin edes pystyyn polvilleen, mutta yritys on kova. Ihmettelen vaan että miten kummassa se pääsi sängystään pois? Ihme juttu.

Nyt on pohja laskettu ihan alas, ja poika nukkuu tyytyväisenä. Ja äitikin on saanut opetella muksahteluihin ja niiden aiheuttamaan kipuun. Ei sitä voi pientä suojella, eikä kannatakaan, kaikelta. Vaikka haluaisin kovasti. :LOL: :LOL: Mutta eihän se rassukka oppisi mitään ikinä jos koko ajan pehmustaisin tietä.

Naru ja poikanen 9kk
 
Voi hurja tuota Narun pojan kipeätä kehitystä... Meillä on koko ajan ollut pinnasängyn pohja ala-asennossa kun en ole löytänyt niitä ruuveja, jolla sitä nostetaan ylemmäksi :whistle: Nyt pääsiäislomalla mummolassa olevassa pinnasängyssä oli pohja huomattavasti ylempänä ja pelkäsin, että käy just noin niinkuin Naru kirjoitti. Ajattelin kuitenkin, että eihän se nyt keskellä yötä sitä taitoa voi oppia - mutta kyllä ne sitten vissiin voi.

Mä olen kyllä istuttanut poikaa lattialla, kun on tykännyt istua. Ei hän kylläkään osaa itse nousta istumaan. Välillä näyttää, ettei istu kovin selkä suorana. Mutta hän istuu todella tukevasti. Olen testaillut ja "yrittänyt kaataa", mutta myötäilee asentoa vartalon liikkeillä tosi hyvin. Mitä mieltä muut olette / kuinka olette tehneet eli voi laittaa lapsen lattialle istumaan, vaikkei vielä itse osaa nousta istumaan?

Joko teillä Myy-80 on tilanne, että seuraava lapsi saisi tulla?

Katalle jaksamista Miskan allergioiden kanssa.

Kävin viemässä päivähoitohakemuksen päiväkotiin. Kyllä se tuntui sellaiselta "laitokselta". En kyllä pitänyt ainakaan siitä paikasta yhtään. Taidan vielä maanantaina kiertää hiukan noita päiväkoteja ja katsoa millaisia paikkoja ja tunnelmia löytyy.
 
...ajattelin vaan Joninalle tulla pikaisesti kommentoimaan, että itse olen ainakin kaikki lapseni laittanut aina lattialle istumaan vaikkeivat ole vielä osanneet itse nousta istumaan... mutta se mitä lähdin kommentoimaan oli toi päivähoitopaikka... eli en tiedä millaiset työajat sulla on eli ovatko ihan päivävuoroa, mutta oletko ajatellut yksityistä perhepäivähoitajaa?? eli jos sellainen vaan on vapaana omalla paikkakunnalla niin suosittelen... mulla on kaikki lapset olleet samalla yksityisellä perhepäivähoitajalla ja kunhan syksyllä menen töihin niin neiti menee samaan paikkaan... ja rahallisesti se on melkeinpä edullisempaa kuin päiväkoti... tai ainakin meidän tuloilla... koska kela maksaa hyvin siitä osan varsinkin alle 3-vuotiaasta.. eli jos et ole vielä tuota vaihtoehtoa miettinyt niin kannattaa... ja katsohan kelan sivuilta lisää tietoa... äläkä heti pelästy vaikka hoitomaksu on n. 500-600e/kk, koska kela maksaa tosiaan siitä suuren osan... olipas sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti jotain ymmärsit... ehkä olisi syytä painua maate.. :kieh:
mukavaa viikonloppua kaikille

jousimies-70 + neiti 9kk ja jotain
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonina:
Mitä mieltä muut olette / kuinka olette tehneet eli voi laittaa lapsen lattialle istumaan, vaikkei vielä itse osaa nousta istumaan?
Oon istuttanu siitä lähtien, kun alkoi tukevasti istua ilman tukea. Edelleenkään ei jätkä ite osaa mennä istumaan, mutta osaa kyllä lähtee siitä pois... :whistle: Tykkää leikkiä istualtaan jä könytä siitä ylös.

Oppi muuten eilen käveleen tukea vasten. :whistle: :D :heart: Vai oliko se eilen... Mut kuiten.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonina:
Joko teillä Myy-80 on tilanne, että seuraava lapsi saisi tulla?
Tervetullut on, mutta ei "työn alla". Eli ei kuumeilla vielä siinä vaiheessa, että suunnitelmallisesti olis tilauksessa. :)

Ja nyt sit vihdoin nukkumaan... Öitä!
 
Heips!

Pikasesti tulin jotain kirjoittamaan, kun Hemmu nukkuu tämän päivän ekoja päikkäreitä ja mieskin on vielä yöunilla. Aivan ihanan aurinkoinen aamu. Aamulenkillä sai jo nauttia oikeesti kevään tunnusta. Ihanaa!

Ihana nimimerkki LillaGubben! :) Onko nimimerkin takana jokin tarina? Ja onnittelut synttäreistä! Myös ebbuliinille onnea! :flower: :flower:

Naru: Onneks ei käyny pojalle kuinkaan pudotuksessa! On nuo pikkuset onneks tosi kestäviä. Varmaan suuremmat kolhut tulee äidin ja isin sydämeen kuin lapseen muksahdusten myötä. :) Mullakin on opettelemista tuossa muksahdusten kestämisessä, ei sais liikaa suojella toista. Vauvapiirissä vieraillut fysioterapeutti puhuikin, että nykyään on paljon ns. "koppilapsia", jotka on aina kopattu kiinni, etteivät pääse kaatumaan. Näillä lapsilla ei heijasteet kehity normaalisti. Hyvä siis meidän äitien opetella kestämään lasten kompuroinnit ja muksahdukset.

Me käytiin kaksi viikkoa sitten, 9,5 kk iässä ylimääräisellä neuvolakäynnillä. Painoa ei oo Helmillä kovin paljoa ja sitä sitten seurailtiin. Mitat oli nyt 7925g ja 71,5cm. Aika sirppana on siis Helmiinainen. Ollaan molemmat miehen kanssa oltu melko kevyitä pieninä ja typy on iloinen ja tyytyväinen, joten ei huolta tuosta yhtään.

Hapanmaitotuotteiden maistelun suositteli terkka alottamaan vähän ennen 10 kk ikää. Mulla nimittäin alkaa päättöharjottelu Helmin täyttäessä 10 kk ja mummu tulee tyttöä hoitamaan. Terkka sano, että piimällä voi ihan hyvin jo korvata äidinmaitoa mun poissaollessa. Pakkasessa on tosin äidinmaitoakin, jota mummu voi tytölle antaa. Aloteltiinkin viime viikolla antamalla tytölle piimää ruokajuomaksi. Ei kauheesti tykännyt: puistatteli joka kulauksen jälkeen oikein kunnolla. :D Eilen Helmi naposteli raejuustoa sormiruokana ja tykkäs tosi paljon! Jogurttia ja viiliä ei olla vielä annettu ollenkaan, voiskin hakea maustamatonta jogurttia tänään kaupasta. Kotimaiset marjat on muuten tosi suurta herkkua meillä! Pakasteesta oon antanu puuron kanssa ja sormijälkiruokana viime kesän marjoja. Hyvää näyttää olevan! :p

Helmi otti toisena pääsiäispäivänä ensimmäiset konttausaskeleensa. Pystyyn yrittää nousta, mutta ei oo päässy vielä kunnolla seisomaan asti. Jää polvilleen tai sitten 90 asteen kulmaan kumaraan. Ryömiessä vauhti on joskus niin huima, että maha ei kosketa lainkaan lattiaa, vaan tyttö "hyppii" omalla tyylillään vauhdikkaasti eteenpäin. Ihana se on! :heart:

Helmikuussa kirjottelin Helmin kuusta (tyttö oppi monta uutta taitoa tuolloin) ja mietin, että saakohan tyttö ensimmäisen hampaansakin helmikuussa. Ja niinhän siinä sitten kävi. Nyt on Hempulalla kaksi alahammasta, joita harjaillaan ja joilla nakerretaan välillä äitin tissiä, jos äiti erehtyy tarjoamaan maitoa, kun ei ole nälkä! :kieh: Onneks ei oo vielä kertaakaan älyttömän kovaa purassu!

Istuttamisesta: Me ollaan istutettu Helmiä lattialla siitä asti, kun on pysynyt siinä ilman tukea. Kovin kauan ei tosin istuta kerrallaan.

Jonina: Päiväkodeissa on tosiaan huimia eroja! Oon opiskelujen tiimoilta tutustunu ja arvioinutkin useita päiväkoteja ja erot on todellakin valtavat! Toisissa paikoissa lapsi on selvästi se tärkein ja toiminta on lapsikeskeistä. Joissakin päiväkodeissa taas toiminta on selvästi tosi aikuislähtöistä; ohjaajat on autoritäärisiä ja tunnelmakin sen myötä jotenkin paljon jäätävämpi. Hyvä idea siis kierrellä päiväkoteja! Ja jousimieheltä tuli hyvä vinkki perhepäivähoitajista myös.

Nyt taidan mennä taas kahvin keittoon. Jos veis pitkästä aikaa miehelle aamupalan sänkyyn, kun Helmikin vielä nukkuu... :)

Aurinkoista viikonloppua!

Katziina ja Helmiinainen huomenna 10kk!
 
Taidatpa, Kata, olla oikeassa sen soijamaidon suhteen. Eilen sain menemään sellaisen 15 ml maitoa ja koko naama oli ihan punainen sen jälkeen. Punoitus laskeutui kyllä, tänään ei annettu soijamaitoa ollenkaan, mutta kokeillaan huomenna uudestaan. Jos sitten tulee sama reaktio, niin täytyy soitella lastenpolille, että pitäisi vaihtaa merkkiä. Pitääkö muuten merkkiä vaihdettaessa altistaa uudelleen? Kaveri puhui jotain, että jos siirtyy kalliimpaan merkkiin, saattaa Kela vaatia b-lausunnon, ettei halvempi korvike sovi... Onpa tämä nyt mutkikasta. :/
Taidan suosiolla imettää poikaa viisivuotiaaksi...

Muistelisin tuosta istumisesta sanotun, että jos lapsi pysyy itse istuma-asennossa, niin voi istua. Meidän sällit ovat ainakin istuneet lattialla, vaikkeivät itse olisikaan osanneet siihen asettautua.

Synttärionnittelut kaikille maalislapsille! Itsekin vanhenin viime viikolla, jotenkin sitä vain ei niin huomaa enää. Ei tullut juhlittua, passasin vain sairastavaa perhettä.

Flunssa alkaa vähitellen hellittää otettaan, toivottavasti nyt riittäisi sairastelut tältä erää.

Noista nukutusvinkeistä mullakin ois tarjottavana lähinnä se tassuttelu, meillä on oltu vähän julmia, että yömaidot kun jäi pois, ei pulloa tarjottu tilalle lainkaan. Kaksi yötä Aleksanteri protestoi, sittemmin on tyytynyt kohtaloonsa: maitoa ei tule välillä 22-06. Nyt kipeänä ollessa tästä joustettiin, ja siinä olikin taas vähän hommaa opetella uudestaan yösyönnistä pois. On se yksi tuhannen savotta, toisinaan sitä jo odottelee, että pojat ovat isoja ja saa nukkua niin pitkään kuin lystää!

Nyt tuo miehenrontti ei taida malttaa enää odottaa, meinattiin viettää hullunvilliä lauantai-iltaa ja katsoa leffa! Pitkäveto on jo tehty: montako minuuttia ehdin nähdä elokuvasta, ennenkuin nukahdan sohvalle. Itse veikkaan noin kahtakymmentä minuuttia...

Kreecher ja Aleksanteri
 
Katziina, ei sen ihmeellisempää tarinaa nimimerkin takaa löydy. Peppi Pitkätossu on mun ikisuosikki ja sen hevonenhan on Lilla Gubben (pikku-ukko) ja Niilon masunimihän oli silloin odotuspalstalla pikku-ukko, joten siinä se :) .

No kylläpäs oli Narun poika yllärin tehnyt. Ei varmastikaan tullut mieleenkään, että ihan heti poika pinnasängynlaidan yli kampeaa. Onneksi selvisitte säikähdyksellä!

Jonina, yks päivähoitovaihtoehto vois olla myös ryhmäperhepäiväkoti jos sellainen teiltä päin löytyy. Meillä on nuo isot pojat olleet kahdessa eri ryhmiksessä ja oltiin kyllä tosi tyytyväisiä molempiin. Oli tosi kodinomaisia paikkoja ja lapsia ei ollut kovin paljoa. Pienet saivat paljon syliä ja huomiota ja muutenkin pystyttiin hienosti ottamaan huomioon yksilölliset rytmit yms. Nuo missä meidän pojat olivat oli yksityisiä, mutta niihinkin sai Kelasta ja kunnalta avustuksia niin paljon, että maksu oli sama kuin kunnallisessa hoidossa. Kannattaa ehdottomasti kartoittaa myös tuo vaihtoehto.

Istutin minäkin Niiloa lattialla siitä asti kun se itse siinä tukevasti ilman tukea istui. Siis paljon ennen kuin Niilo itse oppi nousemaan istumaan.

Mies oli järjestänyt mulle eilen yllätyssynttärijuhlat =) . Oli kyllä aika hieno veto mieheltä joka ei yleensä keksi mitään... Kun tulin töistä kotiin hyökkäsi vieraat keittiöstä niinkuin elokuvissa "suprise, suprise" ja oli ilmapallot, serpentiinit ja tarjoilut ja muut laitettu. Vieraiden autot oli ajettu piiloon ja kaikki oli niin vimpan päälle suunniteltu, että yllätys oli kyllä melkoinen =) .

Saapihan nähdä muuten menikö Niilon rytmit kokonaan sekaisin kesäajan myötä. Aamullahan me nukuttiin kesäaikaa kymmeneen asti, kun Niilo yleensä on talviaikana mennyt jo kymmenen jälkeen aamupäiväunille. Nyt se meni nukkumaan aamupäikkäreitä siihen aikaan kun se yleensä on jo syönyt päiväruokaa...

Leppoisaa sunnuntaipäivää =)

LillaGubben Niiloineen
 
Myy:
Anskuli... Mulla alko hoitovapaa 19.2. ja eka tuki (se loppukuun) tuli jo 29. helmikuuta. Tarkistapa päätöksestä tulisko sullekin... Netissä lukee kyllä, että kokonaiselta kuulta, mut ei pitäny paikkaansa ainakaan täkäläisittäin. Kurjan pitkä aika on tosiaan ootella tukea, jos seuraavan kuun loppuun pitää venailla. Toivotaan sitä aikasempaa maksupäivää.
Nimenomaan päätöksestä katsoin maksupäivän ja se on vasta 30.4. No, on tässä vielä säästöjä ja tuleepahan sitten 1,5kk:n tuet, niin tuntuu vähän isommalta summalta :)

Pikasesti tulin vaan tuon kommentoimaan, kun kävin lukemassa muutaman päivän tekstit. Oon taas Hämeenlinnassa, joten tod.näk. ehdin joku päivä kommentoimaan enemmän muitakin juttuja. Täällä kun ei ole pyykit yms huutelemassa, niin malttaa istua kirjoittelemaan ;) Nyt tanssien pariin!
 
Mulle tuli kans vikat vanhempainrahat 19.3. ja seuraavan kerran valuuttaa on tiedossa 30.4. :kieh:
Eiku tuleehan joo lapsilisät tietysti ennen sitä...
Miten muuten työttömyyspäivärahat yleensä tulee, jos laitan tänään paperit omaan työttömyyskassaan, niin missä vaiheessa sieltä kannattaa odottaa rahaa? En ole ennen työttömänä ollut ja mistään en löytänyt, millä väliajoilla niitä päivärahoja maksellaan...
 
Heippis pitkästä aikaa!

Pari kuukautta on nyt ollut elämä ihan hyrskyn myrskyn, että edes netissä ei ole kerennyt roikkua ;) On sairasteltu koko perheen voimin ja se vie kyllä voimat ihan totaalisesti...esikoisen murrosikä on nyt ihan pahimmillaan (täyttää kohta 13), enkä voinut kuvitellakaan kuinka raskasta se on myös vanhemmille! Pitäisi tukea ja ymmärtää, mutta välillä (=koko ajan) tekee niin tiukkaa hallita hermonsa :ashamed: Poika on vuoden nuorempi kuin tuo vanhin tyttö ja hänkin jo paiskoo ovia... no, eiköhän tästäkin selvitä.

Vauvalla taisi tuo kellon siirto vaikuttaa, viime yönä meni nukkumaan vasta lähempänä yhtä yöllä! Normaalisti menee nukkumaan aina ysin aikaan... voi olla joku satunnainen juttukin, tänä iltanahan sen sitten näkee.

Tyttö liikkuu jo ketterästi, kävelee tukea vasten, mutta varvastaa aika paljon. Osaa jo nousta ilman tukea seisomaan ja seisoo siinä hetken. Sanoja tapailee, osoittaa etusormella kaikkea ja nyt uusin taito on taputtaminen :)

Yöt on vieläkin katkonaisia, annan rintaa edelleen pari kertaa yössä, tyttö ei rauhoitu muuten kuin rinnalla. Tassuttelusta vain suuttuu :| Mutta kai tämäkin sitten aikaa myöten helpottaa.

Potalla istumistakin on kokeiltu, mitään sinne ei kuitenkaan tule, vaikka kuinka sanotaa piss,piss. Tyttö vaan naureskelee ja tutkii napaansa :)

Tällaista meillä, kommentoida en nyt osaa muille, kun tosiaan netissä käynti on jäänyt muutamaan kertaan viikossa, mutta toivottelen leppoisaa kevään alkua teille kaikille!

Katti ja vauva 10kk
 
Kreecher,en tiiä tuon Kelan kanssa mutta luulen että vaatii uuden altistuksen.
Mä kyllä sinuna hakisin Almiron Peptiä,ja kattoa tuleeko siitä mitään.Ja sen jälkeen altistukseen sillä voi olla ettei tuo Almikaan sovi teille.

Me ei olla kokeiltu vieläkään tavis maitoa sillä oltu kipeinä.En ole jaksanut ottaa siihen huutoa päälle,kun ei sitte tiiä mistä johtuu,josko loppuviikosta sitten.

Nyt mentävä,kommentoin myöh muuta
 
Heippa! Kiitokset onnittelijoille =) LillaGubben (miten ikinä opin...) sai sitten sellaiset 29-vuotisjuhlat kuin kaikille kuuluisi :D

Narun pikkumies oppikin aika pelottavan taidon :eek: Eikä äiti-parka niihin muksahduksiin varmaan ikinä totu...

Istuttanut olen kumpaistakin lattialla siitä asti kun ovat tukevasti pysyneet.

Olen laittanut Alinan potalle nyt kolmena aamuna, tuloksena yksi pissa :D Ja sehän on siis yksi enemmän kuin tuolla 2,5-vuotiaalla isoveljellä samalla aikavälillä :kieh: Pojalla ei ole mitään haluja yrittää pissaa potalle tai pöntölle, ei pienentimellä eikä seisten... Kylllä turhauttaa vaihtaa vaippaa isolle pojalle. Onneksi kohta on kesä niin voi lämpimillä ilmoilla vaan jättää vaipan pois ja odottaa että poika keksii kuinka kuivana on kivempi olla kuin pissit pöksyssä.

Kuulostaapa pahalta toi kotihoidontuen maksatus.. Mulla alkaa hoitovapaa ylihuomenna 3.4. eli rahaa tulee mahdollisesti vasta 31.5.! Päätös ei ole vielä tullut.. Mikäköhän sitä viivyttää..?

Olin työhaastattelussa ja aika toiveikas olen paikan suhteen. Ihan heti en pääse aloittamaan joten kuukauden tai kaksi olen vielä kotona. Siis jos se paikka sieltä tulee.. Ensi viikolla lupasivat ilmoitella. Kesällä mun ei tarvii viedä lapsia päiväkotiin, kun sukulaistyttö tulee meille kotiin hoitamaan. Ihanaa!!! Elokuussa Alina on sitten "jo" 1v 1kk, parempi sekin kuin että 9-10-kuisena pitäisi isoon päiväkotiryhmään lykätä.

Olkaa onnellisia te, jotka pystytte valitsemaan mihin lapset viette hoitoon! Täällä päivähoitotilanne on tosi huono tällä hetkellä. Jos olisin tarvinnut nyt kesällä hoitopaikkaa, se olisi tod.näk. ollut päiväkodissa toisella puolella kaupunkia. Elokuussa pitäisi olla paremmat mahdollisuudet saada hotiopaikat tästä lähempää. Pph:lle en oikein osaa enää toivoakaan, kun meidän alueella on vaivaiset 8 paikkaa olemassa...

Meillä kanssa kesäaikaan siirtyminen sekoitti molemmilta muksuilta melko hyvänä pysyneen rytmin.. Tänään Alina nukahti vasta 21.30.

Yösyötön lopettamisesta johtuneet heräilemiset ja itkut alkaa olla parempaan päin. Alina herää kerran tai pari ja nukahtaa ihan helposti peittelemällä. Ei jää enää tunniksi eikä edes puoleksi huutelemaan tissin perään.

Alina ottaa askelia tukea vasten ja aina vaan rohkeammin irrottaa otteensa siirtyessään esim. sohvalta sohvapöytää vasten. Siitä se lähtee =)

Nyt koitan itse siirtyä kesäaikaan ja kömpiä sänkymme valloittaneen pojan viereen nukkumaan. Öitä!

-ebbuliini ja Alina 9kk-
 
Ebbuliini, mulla kans kesti aika kauan ennenku sain kotihoidontuesta päätöksen. Ja mä kyllä sain rahat sillai, et kun mulla loppu ä-loma 27.2. niin mulle maksettiin 29.2. kotihoidontuki noilta kahdelta päivältä. Eli vois ajatella, et säkin saat rahaa jo 30.4. Hämeenlinnassa munkin hakemukset käsiteltiin. Toivotaan, ettet joudu säkään kahta kuukautta rahaa odottelee.
Onpa hienoa, että saatte sukulaisen lapsia hoitamaan!! Onhan se ihan eri homma viedä reilu 1 vee, joka jo mahdollisesti käveleekin kuin konttaava 9-10 kuinen päiväkotiin, ei varmaan tunnu ihan niin pahalta. Pidetään peukut ja varpaat pystyssä, että saisit sen työn bd =) . Olikse nyt sit päivätyötä vai vuoroa?

No nyt tuli vaan yksipuolisesti ebbuliinille kommenttia, mut siivous kutsuu...EVVK :kieh:

LillaGubben
 
Jospas mä nyt poikkeisin hieman kirjottelemassa...

Narun lapsosella ikävä putoaminen, :( mut onneks ei käyny pahasti. Meilläkin muksahdellaan välillä, mut vielä on pinniksen reunat riittäny. Pelottaa kyllä aina, kun välillä on niin holtittoman näköstä menoa, myös syöttötuolissa. Eihän niitä kaikelta voi suojella, mut jos edes pahimmilta. :hug:

Mä kävin tänään opetteleen vauvaviittomia, kun sellanen menee nonstoppina keskiviikkosin tuolla keskustan yhdessä kahvilassa. Se on kuurojen pitämä kahvila, josta saa myös lounasta, joten tulee käytyä siellä välillä mammatapaamisissa yms. Kivaa oli ja mukavasti palautu mileeen viittomat... Mähän kävin opiskeluaikana alkeiskurssin, josta oon kutakuinkin kaiken kerenny unohtaa. Nyt täytyy koittaa muistaa käyttää niitä viittomia, että poikakin oppii. :)

Jätkällä on taas korvatulehdus. Saatiin nyt vähän pitempi kuuri siihen, mut eihän se tietty estä uutta tulemasta. Toikaan tuskin on samaa ku se pääsiäisviikolla hoidettu, kun oli oireeton välissä ja flunssa sit iski. Mitenkäs sde menikään, joku joskus kirjotteli... Montako korvatulehdusta pitää olla ja missä ajassa, että on oikeus sairaan lapsen hoitotukeen? Kaikki etu irti, jos noi vielä jatkuu... Mut jospa ne siitä.

Poitsu heräili, joten täytyy mennä laittaan päivällispöperöö.

Myy ja poikanen 9kk1vk5pv
 
sain luettua kirjoituksianne ja ehdin peräti vastaan.:)

Minulla loppui vanhempainraha 12.3 ja 31.3 tuli ½kuun kotihoidon tuen raha-eli eiköhän se muillekin niin tule.

Nea on oppinut nouseen seisoon-ja meillä löytyy nähtävästi ihan liikaa paikkoja mihin se pääsee...koko ajan se on pystyssä.Muutamia sivu askelia haparoiden ottaa,mutta koko ajan saan olla vieressä ottaan neitiä kiinni,jottei pää kopsahda kovaa..Oisko 4 kopsahdusta sattunut-se kuuluu elämään.Siksi en koneellakaan ole ollut,kun ei ole aikaa :)

Konttaaminen menee edelleen matomaisesti-mutta nopeasti.En usko et oikeata konttaamista edes koskaan tulee tekeen.

Istuttanut olen minäkin sohvalla vieressä -no se on tukea vasten.yksin en lattialle laita kun siitä ei tiedä mihin suuntaan kaatuu siitä asennosta.

Nealla on hauskat"persoonalliset ilmeet" eli aukoo suun niin isoksi kuin voi-se on vähän niin kuin suuri hymy:)tai sitten neljää leekonsa esittelee,mutta tekee sitä usein ja sille ei voi kun nauraa.Sitten läpyt oli hetken ajan suosikki juttu.Päänheilutus edelleen myös kuvioissa.

meillä huomenna neuvola 9,5kk iässä-saa nähdä mitä painosta ja pituudesta sanotaan.
nea ei edelleenkään syö lihasoseita-vaan kaikkea mitä käsin saa syödä.Eli ruokahalua on-se ei ongelma..vaan tuo itsepäisyys -minä itse juttu jääny päälle.No lihapullia olen sitten tehnyt ja porkkana ja bataattipalat keitettyinä on namia
;) kertokaa mitä ruokia voisin itse tehdä sormiruoaksi?

turvaistuin ja matkaratas hankinnássa.ja tietty ensikengät-oletteko alkaneet käyttään kenkiä kun lapsenne seisoon nousee/alkaa sivulle askelia ottaan?

ebbuliini onnea miehesi päivätyön takia.Meillä lähtenyt ihan hyvin tää rytmi käyntiin..eri sängyissä tosin edelleen nukutaan-eli ei sitä suurta muutosta tullu,koska nea syö niin tiuhaan vielä.ja jos nea ei söis niin ukko varmaan kuorsas niin et hermot mulla menis :LOL:

Pidättekö muuten ratas vaunuissa selkänojaa pystyssä/loivassa asennossa jos lapsi ei itse osaa istua?

Tosiaan yösyönti edelleen 3h välein.ja nyt kesäaika sai meillä rytmin sekaisin..nukuttiin 9 ja nukkuun 21-22(kitinä tosin jo 18.30 alkaa) ennen meni nukkuun 20 aikaan ja heräs 7-8....ei kivaa tää nukkuun laitto kun neiti nousee sängyä vasten heti kun petiin laitan :x no sit luovutan ja hetken päästä uusi nukkuun meno yritys. ja taas ja taas |O

menkkoja ei ole näkynyt..2 kertaa olen luullut et alkavat,kun valkovuoto punertavaa-siihen se sitten on jäänyt,pariin hassuun tippaan(kivaa kerrottavaa ,mut ihmetyttää)ja masua toissa päivänä samaan aikaan poltteli. vitsailin et kait tässä paksuna ollaan,kun kahvi 6pvänä ei maistunut( johtu siitä et vko sit yöllä oksensin 6 kertaa ja olin elämäni voimattomimmassa olotilassa nean kans seuraavan päivän+38 kuumetta....

Onkos täällä tärpänny yrittäjillä?

Aurinkoista kevättä kaikille

B)
 

Yhteistyössä