~KesäMassut 2007~ vol. 2

Pompula:
Minulla loppui vanhempainraha 12.3 ja 31.3 tuli ½kuun kotihoidon tuen raha-eli eiköhän se muillekin niin tule.
Eipä tule mulle kotihoidon tukea ennen kuin 30.4., vaikka 12.3. loppui mullakin vanhempainraha. Hassua, et se näin vaihtelee, ilm. paikkakunnasta kiinni.

Oliko se Naru, jolla oli inhottava putoaminen? Pisti itsenikin miettimään, et pitäiskö laskea sängyn pohjaa, kun se on meilläkin ylimmässä kohdassa... Anton ei tosin ole osoittanut juurikaan kiinnostusta nousta ylös, mutta ymmärsin ettei teilläkään sitä ennen?

Enpä taas pysty paljoa kommentoimaan, koska Anton on vaihteeksi ihan SYLIVAUVA!!! Ei viihdy missään muualla kuin sylissä, ja alkaa käydä jo voimille raahata yli 11-kiloista "pikkuista" pitkin taloa :kieh: Hermoillekin käy, kun tuntuu ettei voi tehdä yhtään mitään. Yleensä mun vanhemmilla viihtyy lattialla tosi hyvin, en sit tiedä mikä nyt taas on. Kaks ylähammasta on tehnyt tuloaan jo jonkin aikaa, joten voi kai johtua siitäkin. Silloin kun tuli eka hammas, oli samanlainen sylivaihe. Myöskin raivarit viittais hampaisiin. Tulis jo..!

Nyt Potterin pariin, jos sais luettua pari riviä...

Aurinkoista päivää!

Anskuli ja raivo-Anton 9,5kk
 
Moi!!

Pitkästä aikaa kerkeen minäkin kirjoittamaan....

Tulin juuri työhaastattelusta... Huomasin viikko sitten myyrmannin Changen ikkunassa haettavan osa-aikaista myyjää, n.10h viikko ja ajattelin että perkules, kokeillaan nyt. Niin vain pyysivät haastatteluun ja tänään tai huomenna ilmoittavat päätöksestä!

Toisaalta toivon hirveästi paikkaa, mutta toisaalta taas jos en sitä saa, niin ei se hirveästi haittaa, on ehkä jollain lailla helpotus...
Miehen kanssa puhuttiin ja sovittiin että teemme niin, että hän hoitaa lapset kun mä olen töissä ja toisin päin, haastattelussakin kerroin rehellisesti tilanteestamme.
Kun tuo olis aika vähän viikossa ja mä tosiaan halusin päästä välillä kotoota pois käyttämään aivojani ja saamaan lisää työkokemusta (ei tarttis sitten reilu vuoden päästä lähteä töihin, niin ettei ole 5 vuoteen tehnyt mitään)... työ olis huippukivaa, justiin passeli mun koulutukselle.
Mutta sitten pelottaa kuitenkin miten toi arki lähtee rullaa, säätäminen työaikojen kanssa, vähentäähän se mun ja miehen yhteistä aikaa.... mutta mutta..

Noh katsotaan nyt mitä sieltä soittavat , jännittää :D

Ja sehän ei vaikuttaisi KHT:hen mitenkään, kun lapset hoidettais kuitenkin kotona.

Ja mullekkin muuten tuli kotihoidontuki reilu viikolta 31.3.. hassua jos ei kaikki ole saanut, miten voi olla eri käytäntö eri paikassa.

Istuttamisesta meillähän Julia istuu itse ja nousee istumaan ja lähtee siitä pois, mutta aloin istuttamaan lattialla jo ennenkuin nousi siihe itse. Istui tosi tukevasti ja tykkäsi leluja katsella vähän eri vinkkelistä :)

Ensikengistä niin meillä on käytössä nyt ulkona, vaikka tuo ei ulkona oikein askelia otakkaan, tukea vasten sisällä kävelee jo vauhdilla. Meillä ei vain ollut mitään kevyempiä töppösiä pidettäväksi, niin otettiin kengät jo käyttöön.

Yöheräilyt on palannut taas osaksi meidän arkea, aamuyöstä yleensä herää ja tulee viereen nukkumaan, välillä nukahtaa ilman tissiä, välillä ei.

Hampaita ei näy ylhäällä vieläkään, vaikka niitä mun mielestä aika ahkerasti tossa teki, mihin lie matkalle jääneet. 2 hammasta nyt siis vain alhaalla.

Niin ja toivottavasti ebbuliinilla natsaa työpaikan suhteen, kerrohan sitten kun tiedät!

-Hiiviö & Julia 9,5kk-

 
Heippa!

Niinhän siinä työpaikan kanssa kävi, että vakituista paikkaa ei mulle irronnut, mutta sijaisuus kylläkin, vähintään lokakuun loppuun asti. Parempi sekin kun ei mitään =) Työt alkaa ensi kuussa, joten vähäksi aikaa joutuu viemään lapset päiväkotiin ennen kun opiskeleva sukulaistyttö tulee kesälomallaan meille hoitamaan lapsia. Työ on epäsäännöllistä aamu-, ilta- ja yövuoroa, viikonloppuja ja pyhiä, kaikkea mahdollista... Ei siinä mitään. Tykkään siitä että saa vähemmän hoitopäiviä lapsille, kun ei olla joka päivä samaan aikaan miehen kanssa töissä.

Hoitovapaalla ehdin olla ennen töiden aloittamista juuri sen kuukauden, joka on vähimmäisaika kotihoidontuen maksamiselle. Se Kelan päätöskin tuli samana päivänä kun hoitovapaa alkoi. Onneksi mullekin maksetaan huhtikuun lopussa eka erä, muuten olisi ollut tosi köyhä kuun vaihde... Työnantajani (siis entinen) on laiminlyönyt urakalla mun asioiden hoitoa... Hoitolisäpäätöstä ei pystytty antamaan, kun palkanlaskija ei ole vielä ilmoittanut mun kesälomia. Kuntalisää en pystynyt hakemaan, kun en ole saanut vielä työnantajan todistusta hoitovapaasta liitteeksi hakemukseen. Useampi satanen odottaa nyt siellä työnantajan ilmoitusten takia ja kuntalisä voi jäädä kokonaan saamatta :kieh:

Sori kun käyn täällä taas vaan omia asioita vatvomassa, mutta voitte kuvitella että nyt ei mielessä pyöri muu kuin uuden työn aloittaminen ja lasten hoitojärjestelyt :ashamed:

-ebbuliini ja Alina 9kk-
 
Onnea Ebbuliini töiden suhteen!!Kurjaa että vanha työnantaja on moisia tehnyt...Ja kaikki raha lapsiperheessä kun on tarpeen!!

Mulla myös työmurheita...
Kahesta paikasta soitettu viime viikolla ja mietin nyt viikonlopun yli mitä tehä.Sairaalan sisätautiosastolle sais mennä mitä tahansa vuoroja tekemään,saisin ite sanella mitä pystyisin tekemään!
Ja tässä oon aatellut josko 2 iltaa viikossa ja kaksi viikonloppua kuussa....
Sairaanhoitajista on täällä huutava pula ja kuulemma kaikki auttais.

Toinen paikka on yksityinen hoitokoti,se olis tässä ihan lähellä vois pyörällä mennä.
Mutta en jokapaikkaan voi revetä...mietittävä mitä haluan enemmän.
Tuo sairaala kuulostais kyllä melko kivalta.
En ole aikoihin ollut sisätaudeilla.

Hoitopaikkaan en hae,mies hoitaa ja mammat auttelee jos mies ei pysty tulemaan aikasemmin kotiin.

Kiva olis kyllä vähän töihin päästä!!

Miska ei juo edelleenkään maitoa ei ees tuota kallista.
Tiistaina poliaika katotaan miten käy.

Katoin neuvolakortista että pojalle on tullut 5 kk jälkeen painoa vain 800 g!!!
Mitä muilla on painonnousu 5 kk:ssa??
Musta tuo on kaameen vähän ja lääkärikin oli huolissaan kyllä.
Kumpa ei mitään pysyviä juttuja tuosta allergiasta vaan ole tullut...
Tuntuu kyllä että ihan silmissä poju on pienentynyt.

Kunpa nyt saatais jotain apua jo.
 
Tervehdys!

Täällä Niilo sairastaa flunssaa ja aika pahan kuuloinen yskä on. Vaikkei kuumetta olekaan niin ajattelin varalta käyttää huomenna lääkärissä kuunteluttamassa keuhkot samalla kun käytän esikoista näyttämässä ihottumaansa.

Eilen Niilo nousi seisomaan meidän sängyssä pinnasängynlaitaa vasten. Kovalla lattialla ei ihan vielä onnistu. Ensimmäisiä konttausaskelia on myös havaittu tässä viime päivinä. Siitä se lähtee =) Myös pinsettiote on nyt tässä viime viikon aikana hioutunut hienoksi!

Harmi, ettet ebbuliini saanut vakipaikkaa, mutta onhan tuo pitkä sijaisuuskin tosi hyvä ja niillähän on tunnetusti tapana jatkua ja jatkua ja ehkäpä jossain vaiheessa poikia vakipaikankin, kun saat jalkaa oven väliin.

Katalla onkin töitä enemmänkin tiedossa. Niinhän se on, että nyt on sairaanhoitajilla sikäli hyvät oltavat, että aika pitkälti saa sanella mitä vuoroja haluaa tehdä ja mitä ei.

Hiiviölle peukut pystyyn myös työpaikan suhteen!!

Tässäkin huomaa kuinka vauvat on jo kasvaneet isoiksi, kun useammallakin alkaa olla jo työt mielessä.

Kata, Niilolla on paino 5 kuisesta noussut pari kiloa. Toivottavasti Miskan asiat saatais kuntoon ja paino alkais nousemaan! Voimia :hug:

Kreecherin Aleksanterillakin taisi olla ongelmia maidon kanssa. Toivottavasti teillekin löytyis sopiva maito, voimia sinnekin :hug:

Sillon 27.4. kun meillä on se Helsingin tapaaminen olis messukeskuksessa lapsimessut. Kävin tuolla tapaamispinkassa kyselemässä, että olisko teillä innostusta tapaamisen jälkeen lähteä käymään siellä. Käykäähän vastailemassa =) .

LillaGubben & Niilo melkein 10kk
 
Moikkista!

Ostinpa minäkin Aleksanterille ensiaskelkengät, joita ei kyllä ole vielä sovitusta enempää käytetty. Sellaisen ohjeen olen esikoisen ajalta saanut, että kenkiä kannattaa pitää vain ulkona, sisällä mieluummin ilman kenkiä, ellei lapsi varvasta. En tiedä, onko muuttunut...

Maito-ongelmaa tosiaan tuntuu olevan, ihottumaa tulee siitä Nutri-Soijasta, kenties siksikin, että poika ei sitä halua huolia ja maito leviää pitkin naamaa. Nyt en ole yrittänyt ollenkaan, ettei tulisi jo nokkamukiinkin kammo. Olkoon tissillä sitten, kun maitoa kerran riittää. Hiljalleen pitäisi kuitenkin jo vierotella, kun muutamakin koko päivän reissu olisi tulossa ja kesäkuussa koko viikonlopun poissaolo... Eihän tuo nyt viikonlopussa osteoporoosia saa, vaikka juomana olisikin vain vesi, mutta olisi ihan hyvä saada hiljalleen jonkinlainen maitokin kuvioihin.

Toivottavasti Katan pojulle löytyy sopiva maito ja että paino lähtisi sen myötä nousemaan. Aleksanterille on tullut 5kk-neuvolan jälkeen painoa noin 1500g ja laskusuuntainen on hänenkin painokäyränsä. Joka kerta painoa on kuitenkin ollut enemmän kuin edelliskerralla, joten en varsin huolissani ole.

Hiukan tässä jo nolottaa noiden työjuttujen lukeminen: itse kun ilmoittauduin törkeästi työttömäksi. Ansiopäiväraha on ihan hyvä ja kesää kohden omalla alalla ei taatusti ole töitä. Sykysllä on kyllä tarkoitus mennä töihin, mutta kesän nostelen työttömyyskorvauksia... :ashamed:
Tosin tässä onkin nyt melko reipas väli ilman rahaa, kun vikat vanhempainrahat tuli maaliskuun puolivälissä ja kotihoidontuki tulee vasta huhtikuun lopussa. Näinhän taisi olla aika monella muullakin.

Pitääpäs mennä sitä tapaamispinoa kurkkimaan... :D

Kreecher
 
Moips!

Kiva että Ebbuliini sai töitä, ja Katallakin on työmarkkinoilla vientiä. Toivottavasti myös Hiiviö saa haluamansa työn! Siihen en osaa sanoa mitään, että paljonko painoa meidän pojalle olisi sitten 5kk tullut, viimeksi on mitattu 8-kuisena ja seuraavan kerran sitten vuosikkaana. Jos nyt ei sitten huomenna punnita, pojalla on käynti lastenklinikan kirurgin luona päässä olevan kirsikanpuolikkaan kokoisen kirkkaan oranssin patin takia. Se patti on ollut siinä useamman kuukauden ja kasvaa hitaasti mutta varmasti koko ajan, ja lääkäri haluaa katsoa pitäisikö se poistaa. No, katellaan sitä siis huomenna.

Maitoasiat vaan vielä vaivaavat Kataa ja Kreecheriä. Kurjaa. Meillä ei olla vielä edes lähdetty etsimään sopivaa korviketta. Jotenkin toivon että allergia olisi mennyt ohi... Ajattelin tuossa toukokuun alussa testata jotain maitopohjaista puuroa tai vauvajugurttia, ja jos se ei silloin sovi niin sitten alkaa korvikkeen etsintään. Kesäkuussa olen viikon poissa, ja siihen taitaa loppua imetys. Toivottavsti siihen mennessä sitten löytyy jotakin sopivaa juotavaa lapsellekin. On meillä pakkasessa tissimaitoa, jos ei sopiva maito heti löydykään, mutta eihän sitä ikuisesti riitä...

Täällä on oltu hirmuisessa influenssassa. Minä olin ensin 3 päivää 39,5 asteen kuumeessa, joka ei oikein laskenut parasetamolilla ollenkaan, ja sitten lämpöilin ja olin ihan voimatonna vielä 4 päivää päälle. Vielä nyt yli viikon jälkeen olen tosi räkäinen ja yskäinen, mutta lämpöä ei enää nouse onneksi. Sitten taudin sai poika. Rassukka, ihan sydäntä on särkenyt kun lapsi on niin kipeä. Korkeaa kuumetta laskettiin antamalla vuoronperään parasetamolia ja buranaa, kun yhtä saa antaa vain 3 kertaa päivässä eikä kuume pysynyt aisoissa kuin vähän aikaa kerralla. Nyt on neljäs päivä pojan tautia menossa ja nyt vointi on jo paljon parempi, ei enää yhtään lämpöä ja mielialakin tuntuu iloiselta räkäisyydestä ja yskästä huolimatta. Nyt jos vältyttäisiin vaan korvatulehdukselta jälkitautina, olisin kyllä tosi iloinen. Siitäkin olin iloinen että maitoa riittää rinnoissa, poika ei syö mitään muuta kuin tissiä nyt kipeänä. Pullostakin yritettiin maitoa antaa, kun minulta herui välillä aika vähän taudin jäljiltä, mutta sehän ei kelvannutkaan ollenkaan. Lapsi-rukka on laihtunut tänä lyhyenä aikana niin että silmät täyttää puolet päästä. No, eiköhän se vauvanpyöreys tule takaisin kun tervehtyy.

Minulta meni monta koulujuttua ihan plörinäksi, kun en viikkoon jaksanut tehdä mitään. Töissä sentään joku muu teki duunit kun olin poissa, mutta kouluhommissa tulee hurjan kiire seuraavat pari viikkoa, kun yritän kuroa viikon juttuja umpeen. Ahtistaa jo valmiiksi.

Nyt menen tarjoilemaan lapselle iltapuuroa, joka tuskin menee alas, mutta onpahan yritetty. Hän on katsellut miehen kanssa formuloita, välillä on kuulunut vain miehen ilmoitus "Poika tykkää formuloista!!". Minä kun en niistä välitä, enkä ylipäänsä siitä että lapsi katsoa tapittaa välttämättä telkkaria ollenkaan. Vaan pitäähän pojilla olla yhteinen harrastus. :LOL: :LOL: :p

Naru + lapsonen 9kk+
 
Naru: Pikaista paranemista sinne teille. Kävittekö lääkärissä pojan kanssa? Suostuuko teidän poika ottamaan lääkkeet? Meillä on alkanut olla sen lääkkeen ottamisen kanssa hankaluutta. varsinkin Panadolissa on jo niin isot annostukset. Hyvä lastenlääke on Pronaxen, sitä tarvitsee annostella paljon vähemmän kuin esim. Panadolia ja se helpotti tilannetta meillä.

Siirrettiin tänään poika omaan huoneeseensa nukkumaan. Saa nähdä kuinka sujuu... Ne yöheräämiset ovat onneksi meillä jo suurelta osin historiaa, toivottavasti sinne jäävätkin. En tuskin olisi tähän siirtoon lähtenyt, jos tarvitsis vielä jotain yöpalveluita hoitaa.

Ebbuliinille onnea töiden saannista! Uskotaan, että kaikki asiat (lasten hoito yms.) järjestyy parhain päin. Tylsä homma tosiaan tuon entisen työnantajan kanssa. Onhan sieltä nyt pakko saada ne tarvittavat tiedot.

Se on kuulkaa neljän kuukauden päästä taa syksy! En halua olla mikään ilon pilaaja, mutta tosiasia tuli vastaan, kun tajusin, että sitä kunnallista hoitopaikkaa on haettava. Puhuinkin tästä jo aiemmin. Täällä kova pula hoitopaikoista ja näyttää siltä, että päiväkoti on ainut paikka, mistä hoito järjestyy. Kiitos kaikille (esim Jousimies) vinkeistä. Harmi kun ei pysty oikein itse vaikuttamaan näihin asioihin, ainakin siltä just nyt tuntuu.
 
Kreecher

Mäkin ilmoittauduin työttömäksi ja nostelen ainakin kesän liiton rahaa. En sano, etteikö töihinkin tekisi mieli, mutta meillä tilanne on se, että mies viikot vallan poissa ja poika on vielä kovin allerginen tai siis kiinteitä ei löytynyt, niin olen katsonut parhaaksi olla itse kotona ainakin kesän..

Mutta mutta... Kiinnitin huomiota siihen, että aiot nostaa myös kht:a samalla? Saanko udella miksi?
Itsekin tuota nimittäin ajattelin nostavani, kunnes kelasta sanoivat, että se vähennetään kuitenkin päivärahoista... Mietin sitten että sama se, mistä raha tulee, kun ei yhtään lisäännyt tuon ansiosta kuitenkaan. Mutta miten siis tuo nyt käytännössä oikein menee, osaatko sanoa?

Jonna pikaiseen

P.s. Pakko hehkuttaa, että meillä poju on kävellyt jo pari viikkoa ihan sujuvasti! :D B)
Ja tänäänkin naama näyttää siltä kuin olisi katutappelussa ollut, kun pihalla eilen kaatui hiekalla... :(
 
Voi että Narun perhettä koeteltu influenssan kaamein käsin.
Buranaa ja Panadolia voi antaa yhtäaikaa,teho on parempi.Vaikuttavat eri reseptoreihin joten yhtäaikainen käyttö ok.
Sama on tuon Pronaxenin ja panadolin kanssa.Niitä oon yhtäaikaa antanut esim korvakipuun.
Ja Naru,kiinniti huomiota että yritit omaa oloasi Panadolilla vain parantaa,miksei ees vähän vahvemmalla Buranalla?

Mä olen työasian kanssa ollut kiikun kaakun,miten hoituu arki kun nyt jo tuntuu että menoa piisaa ja varsinkin kun Miskan allergia näin temppuilee.

Onnea Jonnakar,ihanaa kun pieni vipeltäjä jo teillä.Haikeeta jotenkin tosin,sillä vauva muuttuu taaperoksi kun jo kävellä taapertaa.

Täällä Miska vasta kävelee sohvia ym pitkin.Mun mielestä tuo kävely on muuttunut haparoivammaksi,ehkä poika on tullut vaan huolimattomaksi!!
Mut mä nään tässäkin että lihakset surkastuu... :eek:
Poika on tosi kapea kyllä,ihan kylkiluut näkyy ja tuntuu.Pahaa tekee.Ja kun todellakin tuolla syömisellä pitäis kasvaa.

Mä taidan jäädä vielä kotiin,kattoo miten ihan satunnaisia viikonloppuja tekemällä mieli piristyy ja pussi paksuuntuu.
On vaikeeta sopia jokin kun jos se tuntuukin ylivoimaiselta.

Sillä esikko on tosi murkkuiässä ja tarvii myös mamia mutta eritavoin taas kun nä pienemmät.
Ja kaksosista tyttösellä tuntuis olevan varhaismurrosikä jo,täyttäähän nuo 9 jo ens kuussa.

Mutta nyt mentävä...
P.s Miskan maitomäärät tällä Neocatella on 10 ml-desi parhaana päivänä.Ihan kuin vastasyntyneen maitomääriä..
Ei uppoo.Ja öisin itkee japieree..
 
Jonina, meillä poika on niin tottunut että lääke otetaan aina (kun saa sydänlääkkeet kolmesti päivässä) ettei se niitä paljon protestoi. Ja suppoja enimmäkseen laitan noista kipu- ja kuumelääkkeistä, yöllä vain panadol-liuosta suuhun. Nyt on jo ihan ok olo pojallakin, räkää ja yskää vaan vielä. Eikä me lääkärissä käyty, puhelimessa puhuin terveyskeskuslääkärin kanssa kylläkin, mutta ajattelin ettei se lääkäri mitään voi virusflunssalle tehdä niin ei sitten menty käymään, pojan yleistila ei minusta ollut niin hälyttävä vaikka kipeä olikin.

Se patti päässä oli hyvälaatuinen kasvain, joka pitää poistaa. Kurjaa kun noin pieni pitää nukuttaa sitäkin operaatiota varten, ja sydämen takia pitää jäädä yöksi sairaalaan vaikka muuten menisi ihan päiväkirurgisena toimenpiteenä.

Kata, kipuun olen antanutkin lääkkeet yhtäaikaa, mutta kuumetta alentamaan siitä ei ollut hyötyä. Annoin ne erikseen siis siksi, että kuume nousi niin korkeaksi niin nopeasti, eikä yhtä lääkettä saa antaa niin usein. Laskin siis kuumetta vuoronperään aina toisella ja toisella lääkkeellä, se kun oli jo niin tosi korkea. Ja buranat ja muut multa kielsi terveyskeskuslääkäri, kun kysyin saako niitä imettäessä ottaa. Mikä on minusta hassua, kun poikakin saa jo ottaa buranaa, mutta minä en. Lääkäri sanoi siihen vaan, että minun pitäisi kyllä pärjätä panadolillakin. Ja pärjäsihän sitä, vaikkei se mukavaa ollutkaan.

Niin, se hoitopaikka pitäisi tosiaan tässä kuussa hakea. Vitsi, se tuntuu tosi hankalalta asialta.

Nyt pitää mennä.

Naru + poikanen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Mutta mutta... Kiinnitin huomiota siihen, että aiot nostaa myös kht:a samalla? Saanko udella miksi?
Itsekin tuota nimittäin ajattelin nostavani, kunnes kelasta sanoivat, että se vähennetään kuitenkin päivärahoista... Mietin sitten että sama se, mistä raha tulee, kun ei yhtään lisäännyt tuon ansiosta kuitenkaan. Mutta miten siis tuo nyt käytännössä oikein menee, osaatko sanoa?
Juu, vähennetään päivärahasta, eli saldo on sama. Hain kht:a lähinä sellaiseksi turvaksi, koska ansiopäivärahoja saattaa joutua odottelemaan aika kauan, ennenkuin ensimäinen hakemus on käsitelty, niin tulee kuitenkin sitten jotakin. Toisekseen ennen kesää on pieni teoreettinen mahdollisuus, että töitä tulee lyhyinä pätkinä ja jos en sitten ota vastaan, tulee karenssi. Olen siis köksänope ammatiltani ja ei ole kovin harvinaista, että kevään viimeisillä viikoilla alkaa tupata sijaisuuksia, kun ylistressaantuneet opet jäävät sankoin joukoin sairaslomalle. Yleensä näitä pikasijaisuuksia ei ilmoiteta työkkäriin, mutta joskus käy niinkin. Eli pelailen varman päälle, ettei ihan pennittömäksi joudu. :)
 
Tosi surkeeta Katan Miskalla.... :(

Jos soija ei mennyt alas, eikä neocate, eikä oikein vesikään..... Rintamaito siis meni? Imetätkö vielä?

Milloin teillä tilanne oli hyvä? Oliskohan teillä nyt niin, että joku kiinteä kuitenkin pahentaa tilannetta ja jotenkin yhdistää sen kuitenkin tuohon pulloon? Mitä kiinteitä teillä nyt meni? Ja minkälainen tilanne oli sillä refluksilääkityksellä? Onko Miska suostunut juomaan mitään muuta kuin rintamaitoa?

Tekisi niin mieli auttaa, vaikken lääkäri olekaan, mutta kokemusta löytyy omasta pojasta, samantyyppiset kun oli ongelmat. Meillä nyt näyttää tilanne varsin hyvältä, kiinteitä on nyt kuusi, bataatti, kaura ja aprikoosi, banaani, peruna ja possu silloin tällöin... Seuraavaksi kokeillaan nauta ja vadelma..

Entäs muuten mitä teillä on lisänä käytössä? D-vitskut? Maitohapot? Tms.? Voisiko niistä löytyä pahis? Oletko pitänyt ruoka/oirepäiväkirjaa?

Ja Kreecher Okei, näin jotenkin sen ajattelinkin. Mä meinasin nyt niin, että mikäli töitä tarjotaan, jättäydyn sitten karenssin ajaksi kht:lle ja sitten taas liiton rahalle kun karenssi on ohi, mikäli "tarve" on.. Syksyllä viimeistään alan luultavasti tosissaan katselemaan töitä, jospa pojallakin olisi jo laajempi ruokavalio. otan kuitenkin kesän lunkisti, kun ei tee mieli hakea kolmelle lapselle kesän ajaksi hoitopaikaakaan, menee palkkakin hukkaan ja kesälomat muksuilla. Kun yksi menee syksyllä tokalle ja toinen eskariin, niin sitten tuntuisi loogisemmalta lähteä itsekin töihin jo.....

Jonna
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Tosi surkeeta Katan Miskalla.... :(

Jos soija ei mennyt alas, eikä neocate, eikä oikein vesikään..... Rintamaito siis meni? Imetätkö vielä?

Milloin teillä tilanne oli hyvä? Oliskohan teillä nyt niin, että joku kiinteä kuitenkin pahentaa tilannetta ja jotenkin yhdistää sen kuitenkin tuohon pulloon? Mitä kiinteitä teillä nyt meni? Ja minkälainen tilanne oli sillä refluksilääkityksellä? Onko Miska suostunut juomaan mitään muuta kuin rintamaitoa?

Tekisi niin mieli auttaa, vaikken lääkäri olekaan, mutta kokemusta löytyy omasta pojasta, samantyyppiset kun oli ongelmat. Meillä nyt näyttää tilanne varsin hyvältä, kiinteitä on nyt kuusi, bataatti, kaura ja aprikoosi, banaani, peruna ja possu silloin tällöin... Seuraavaksi kokeillaan nauta ja vadelma..

Entäs muuten mitä teillä on lisänä käytössä? D-vitskut? Maitohapot? Tms.? Voisiko niistä löytyä pahis? Oletko pitänyt ruoka/oirepäiväkirjaa?



Jonna[/quote/

No,Miskahan on saanut korviketta ihan aika pienestä asti maitoa tuli 4 kk ja sen jälkeen täysin korvikkeella.
Siks oon ihan öönä että mikä tän tekee??Pulautteli siis tuohon n.8 kk ikään asti ja sitten teki kohtapuolin sen Prepulsidin lopetuksen jälkeen maitolakon.kk mennyt ilman maitoa/pulloa.
Piilotin ruokiin jauheena maitoa ja kun sen lopetin niin poika nukui yöt läpeensä.
Jotenkin tuntuis että maidosta johtuis,mutta NC ei ole oikein enää maitotuote??

Muuten syö ihan kaikkea,riisiä,kanaa,kalaa,nautaa,possua,porkkanaa,kesäkurpitsaa jne...

Devitolista tuli kaamee ihottuma,sen huomasin kun Jekotitit oli hukassa ja kaapissa oli devitolia.VIeläkin niska ihan punainen ja ihottumaa.
Tä tuli siis vähän ennen tuota NC:tä.

Oireita ei siis ole tällä hetkellä muuta kuin tuo öisin vehtaaminen,itku,pieru.
Tekis mieli jättää tuo maito pois vallan,mikähän Nc:ssä on samaa kuin korvikkeessa??
Voisko olla jollekin allerginen jota esim Devitolissa,NC:ssä ja korvikkeissa??
Plääh...Mä hajoon.

Ja todellakin syö tosi hyvin,puuroa 3 desiä aamulla ja illalla sekä kaks liha-ateriaa,noin 2 desiä ja päälle joskus hedelmäsosetta.

Sitä oon miettinyt onko kurkussa jotain kun ei juo oikein kunnolla mitään...
Röyhtäilee aika tavalla.

Tänään maitosaldo on se aamuinen.Ei juo...
Tuo Nc kestää meillä ikuisuuden!!Tosin hukkaanmennyt jo enemmän kuin pojan masuun!!!

sorry tä allergiasepustus taasss....
 
Iltaa!!

ikävä kuulla että Katan Miskalla maito menee hankalasti...

Katsoin meidän neuvolakortista, ei Juliallakaan ollut paino noussut 5kk nlasta viimeiseen 8kk neukkuun kuin 500g, mutta meidän tyty olikin kyllä 5kk jo 8700g :)

Seuraava neuvola 21. päivä.

Ikävää kuulla Naru, että poika joutuu jäämään ihan yöksi sitten osastolle, mutta ihanaa, että ei ollut kuitenkaan mitään vakavempaa!! :)

Kiva myös kuulla että Ebbuliini sai työpaikan :flower:

Myös mä sain sen paikan mitä hain ja keskiviikkona aloitan työt.

Täytyy kyllä myöntää, että jännittää aika paljon, varsinkin kun mies kertoi että nyt loppukuusta joutuu työ matkalle ja mun pitää sitten heti tuolla alkaa luetteloimaan milloin ei sovi tulla töihin..... mutta ehkäpä se tästä, olen kyllä tosi iloinen :)

Maitotuotteista olisin sen verran kysellyt, että paljon niitä pitäisi suurinpiirtein mennä päivässä?
Julia juo jo han nätisti nokkiksesta, mutta kerralla menee yleensä max.50ml... ja se siis 2krt päivässä... rintaa syö 3krt päivässä edelleen, mutta tuntuu että ei mene ihan riittävästi.
Olenkin nyt parina päivänä antanut neidille viiliä, eikä ole mitään ainakaan vielä aiheuttanut. Toivottavasti ei tulekkaan ja voidaan ottaa hapanmaitouotteet ihan jokapäiväiseen käyttöön.

Nyt pitää mennä laittamaan neiti yöunille!!

-Hiiviö & Julia 9kk3vk-






 
Onnea Hiiviö uudesta työpaikasta!

Mites Jonina meni pojalla eka(-t, jos luet vasta myöhemmin) yö(-t) omassa huoneessa?

Meillä poika on nukkunut omassa huoneessa alle kk:n ikäisestä, ja hyvin on mennyt. Nykyään on ihanaa, kun voi vain kantaa pojan iltatissin jälkeen sänkyyn nukahtamaan omassa tahdissa. Ilman mitään pitkiä nukuttamisia. Vielä kun saisi päiväunille saman helppouden, niille meno on vielä työn takana ja vaatii tissittelyä uneen tai isossa sängyssä vieressä makaamista kunnes poika on unessa, eli piiiitkääään. Usein itkun kanssa. Mutta ajan kanssa ehkä päiväunille käyminenkin helpottaa, tämä iltanukahtamisen helppouskin tuli ihan "opettamatta", siinä tahdissa kuin poika oli itse valmis ja osoitti itse ettei tarvitse mtään erityishyssyttelyjä.

Katselin noita päivähoitojuttuja äsken. Vaikeeta, vaikeeta. Mistähän saisi tietoa yksityisistä perhepäivähoitajista täällä Helsingin alueella? Minä toivon, että yksi kaveri - kolmen alle 6-vuotiaan äiti - ottaisi meidän pojan hoitoon neljänneksi, mutta jos hän ei halua niin mistähän saisi tietää jonkun muun yksityisen pph:n?

Naru
 
maitotuotteista tänään neuvola sano et n.6dl on hyvä!

painoa on tullu vajaa 3kg :eek: siis siitä 5kk-8kk
mut se johtuu siitä että likalle menee vaan maito ja siinä on paljon rasvaa, kun taas sitten maitoallergiset yleensä on laihempia ja lyhyempiä.
Näin se neuvolassa tänään tuumaili.

Enempää en omia kuulumisia laita kun tulee ankeeta vuodattamista allergioista joten jättäydyn taka-alalle taas lueskelemaan =)

Netskuli
 
Katalle pikaiseen

Noissa saattaa olla yhdistävä tekijä öljyt. En nyt juuri muista mitä öljyjä sisältävät, mutta kuitenkin.. Tai sanottaisiinko että maitoproteiini JA öljyt.

Kun teillä on tuo juominen selvästi kinkkistä, niin sinuna varaisin Miskalle ajan jollekkin mahdollisimman pätevälle henkilölle, jotta vaikka tehtäisiin tähystys ja selvitettäisiin, että onko siellä ruokatorvessa tai kurkussa jotain, mikä juomattamuuden aiheuttaa... Se kun voi olla pienestä kiinni.

Mullahan oli tuosta neocaten aloittamisesta juttu tuolla allergiat puolella ja kaiken kaikkiaan meillämeni kolmisen viikkoa, kun poika ei enää pulautellut, kakka alkoi normalisoitui jne.. Mutta mutta... Nyt meillä on ollut osijamaito käytössä reilun kuukauden ja se tuntuisi sopivan vielä paremmin kuin neocate, oiskohan sitten meilläkin nämä öljyt ei-sopivia.... (?)

Muttei tästä enempää tässä, ettei muut menetä hermojaan :ashamed: Mulle voit laittaa yv:tä asian tiimoilta jos haluat, autan jos vain suinkin osaan ja kykenen, meilläkin oli hurjan vaikea alku, mutta nyt näyttää jo paremmalta! =)

Ai niin, mun täytyykin varata pikkumiehelle aika neuvolaan punnitukseen, jotta nähdään paljonko on kasvanut.....

Anteeksi kun en muille juuri kommentoi... :ashamed: Tulee aina niin paljon tekstiä, hyvä että kerkiää lukemaan, saati kommentoimaan. Tuleekin sitten vain napattua nämä "omaa elämää koskemat" jutut....

Naru eikös kaupungilla pitäisi olla lista oman alueen yksityisistä päivähoidon tuottajista?

Jonna
 
Kiittis Jonna!
TUota öljyä oon itekin ajatellut.
Ja D-vitamiinia,mutta tuskinpa kukaan voi sille olla allerginen!!! :p

Ja kiitos muillekin sympatioista,kyllä tä aika turhauttavaa on.Mikäs sen ihanampaa olis kun lapsi syö mutta joisi myös ja kasvais hyvin!!
Mutta en usko että hirmupaljon isompi olis poju muutenkaan sillä Maisa oli 500 g isompi Miskaa 10 kk ikäisenä,kaksoset olivat -poika 800 g pienempi eli 7,6 kg ja tyttö oli 8,2 kg.
Esikko oli kilon isompi Miskaa kyllä mutta oli pitkäkin!
Eli kaikki olleet aika reippaasti alle 10 kiloa tän ikäisinä joten en siitä huolta kanna.
Ainoastaan tuo maidon juonti ja siitä saadut ravintoaineet kun jäävät saamatta.


Maitomääristä,5 desiä kun saa (lastenlääkärin mielipide) se riittää.Suositus olisi 6-8 desiä.


Hiiwiölle tsemppiä töihin,aina se jännittää ja eka viikko aika hektistä.
Mutta kivaakin sillä oppii uutta!

Mä oon vetänyt takasin töihin menoa,en tee mitään kiinteetä listaa eli ees sitä 2 iltaa viikossa vaan ihan silloin tällöin.Miehen kanssa mietittiin miten tä arki hoituu ja varsinkin kun Miskalla allergioita.
Jos joskus viikonlopun teksi taikka illan silloin tällöin niin se vois riittää mulle!

Sitä paitsi on tosi vaikeeta mennä muutamaks illaks vain töihin,joutuu omaksumaan hirveen määrän asioita ja hoitamaan kaikki kuten vakituiset.

Mutta ehtii niitä töitä tekemään ja mies on nyt tyytyväinen!

mentävä,moiks
 
Terveisiä 10kk neuvolasta! Toivo oli 75cm ja 10,8kg. Samalla otettiin hemoglobiini, joka oli todella hyvä 138, korkeempi kun mulla! Taitaa tulla isäänsä tässäkin asiassa... Muuten ei kuulu mitään ihmeellistä, hain pojalle paikkaa päiväkodista, joka näkyy meidän ikkunasta. Toivottavasti päästään kun olis niin kätevästi ihan vieressä!
Lauantaina jätkä nousi ekan kerran seisomaan itse tukea vasten, oli kiva tilanne kun oltiin mummilassa ja siellä oli enemmänkin porukkaa niin kaikki puhkes sitten onnittelemaan Toivoa yhteen ääneen ja kaveri oikeen paistatteli huomion valokeilassa! Äidin pikku showmies :D
Lauantaina tää äiti lähtee piiiitkästä aikaa viihteelle, sillä meillä on ala-asteen 6.luokan luokkakokous! Vähän jännittää nähdä minkälaisia tyyppejä vanhoista koulukavereista on tullut! Osaa en oo nähnyt melkein viiteentoista vuoteen... Muutenkin ihan kivaa saada vapaailta. Noh, tässä nyt tuli taas tätä omaa napaa lyhyesti ja ytimekkäästi, jaksuja kaikille muillekin ja varsinkin ongelmien kanssa painijoille!
 
Tervehdys!
Meidän tyttö on nyt 9,5 kk ja osaa kontata,seisoa tukea vasten ja ottaa muutan askeleen tukea pitkin. On muuten tosi hauskan näköinen kun laittaa nelivedon päälle ja konttaa niin nopeasti kun pystyy,välillä sit menee pasmat sekasi ja mätkähtää mahalleen :D
Viikonloppuna päätin lopettaa tai ainakin vähentää öisiä tissittely kertoja ( ennen väh. 3krt yössä)
Ihmeen hyvin tyytyy öisin peittelyyn ja tutin suuhun laittoon,eka kerran annan tissiä neljän maissa kun siihen aikaan tuntuu ettei muuten tyynny. Odotan vaan sitä yötä kun nukkuu sinne neljään asti heräämättä.
Minäkin olen epäillyt tytöllä maitoallergiaa,kirjoittelinkin muksu puuroista oman aloituksen...
Nyt sitten jonkin aikaa annoin maidottomia muksu puuroja ja nyt olen aamuisin antanut muksun banaani riisipuuroa jossa on maitojauhetta,eikä ole vatsa oireillut. Tavalliset puurot ei mene mitenkään alas,yökkii vaan.Kokeilin myös semperin korvikemaitoa (joka ilmeisesti on luomumaito johdanteinen?) nokkamukista eikä sekään laittanu mahaa löysälle. Nyt odottelen 10kk täyttymistä että päästään kokeilemaan hapanmaitotuotteilla. Muuten ei ole korvikkeita saanu kun vielä imetän. Tyttö siis oireili keltaisella,löysällä kakalla ja hirveillä ilmavaivoilla,jos sai maitojauhepohjaisia ruokia. Rintamaidosta ei ole oireillu,iho on tosi siisti. Mutta tuo paino on meilläkin huolenaihe, eilen katsoin myös neuvolakorttia ja 5kk neuvolakäynnistä painoa on tullu 500g... En tiedä mikä on, toivon vaan kovasti että oirehtii vaan sitä ettei ole tottunu korvikkeisiin :ashamed:
Minäkin ilmoittauduin työttömäksi ja nostan liitonrahoja pari kuukautta. Sen verran olen säästön laittanu että kesän olen sitten kotihoidon tuella ja viimeistään syyskuussa työt kutsuu. Tässäpä vähän meidän arjesta pikaisesti... :wave:

Kevät terveisin: Helmiina
 
Täällähän on ollu tiivistä keskustelua... Mä oon puuhannu taas muuta ja kirjottelu jääny vähille. Lukemassa oon käynyt kyllä.

Meillä on kans opittu uusia taitoja... Poitsu on hoksannu laskeutumisen nyt ihan kunnolla ja samalla oivaltanut miten pääsee istumaan. Käyttää nimittäin tuota laskeutumista siihen, kun ei jaksa punkea muuten. Kävelee myös sujuvasti tukea vasten. Ilman tukea ei taida aikoihin lähteä, sen verran haparoivalta näyttää tasapaino. Ja varvistaa edelleen vasemmalla, joka hieman hidastaa menoa.

Maitoa uppoaa meilläkin vaihtelevasti... Voimia saman asian kanssa taisteleville! :hug: Ihan riittävästi tosin poika juo, kun puurossa saa osan maidosta ja vettä tykkää hörppiä ruokailujen yhteydessä. Ei siis syytä huoleen meillä. Kulmahampaita veikkaan hautovan, kun oireet viittaa siihen... Se sitten vaikuttaa välillä syömiseenkin. Poitsu näyttää hieman hoikistuneen, mut ruokaa menee hyvin... Olisko sitten taas pituutta hujahtanut lisää.

Kokoa pojalla oli 5kk iässä: paino 8120g ja pituus 63,7cm. 8kk iässä (viimesin käynti) paino 10730g ja pituus 68,9cm. Kasvua siis 3kk:ssa 2610g ja 5,2cm jos oikein laskin. Poitsu ottaa nyt kiinni sitä vajetta mikä tuli maitoalergian kanssa taistellessa.

Katalle voimia! Hankaalta kuulostaa tuo Miskan tilanne. Onko kaikki jo kokeiltu? Ootko yksityisellä lasten allergologilla käyttänyt? Mitä lääkärit sanoo? Hyvä, että ruoka maistuu, mut pitäishän sitä maitookin saada menemään. Kurjaa kyllä tollanen.

Narulla ikäviä uutisia, mut onneks ei tuon vakavampaa ja saavat hoidettua. Toivotaan, että leikkaus menee hyvin. :hug:

Ebbuliinille onnea työpaikasta! (Mikäli en jo aikasemmin onnitellu... )

Poikasen antibioottikuuri loppu tänään. Katotaan nyt miten tuo auttoi, viimekshän tuli uus tulehdus edellisen perään. Ens kuun alussa on kontrolli samalla kun katotaan tilannetta allergian osalta. pitää nyt muistaa varata neuvola, että saadaan tuoreet kasvukäyrät mukaan. Ruokia menee kyllä tosi monipuolisesti... Kalaakin oon nyt antanut, tomaattia ja hernettä yms. Vähän väliä kokeillaan jotain uutta ja hyvin tuntuu sopivan. Melkonen helpotus sen vaikeen alun jälkeen.

Täytyypi taas mennä... Jäi omanapaiseksi, mutta poika tossa kerkes välissä herätä ja täytyis alkaa ruokaa antamaan. Mennään sit käymään kaupungilla, kun testaan kaverin liinaa... Olis kesäks tarkotus hommata kudottu. Palailen...

Myy ja poikanen 9kk2vk4pv
 
Moips!

Jos nyt kerkeis vähän kommentoimaan...

Ensinnäkin voimia Katalle ja tietenkin muillekin allergioiden ja muiden ongelmien kanssa painiville! :hug:

Ja Ebbuliinille ja Hiiviölle onnea työpaikoista! :flower:

Ebbuliini: Eihän se sun entinen työnantaja voi tehdä tollasta, siis viivyttää paperihommia??? :eek: Mun oikeudentajun mukaan olis ainakin sit korvausvelvollinen, jos kerran aiheuttaa sulle tulonmenetyksiä. Just katoin netistä, niin Hämeenlinnahan ei maksa kuntalisää takautuvasti. Mulle oli muuten yllästys, että HML:ssa ylipäätään maksetaan kuntalisää, joku kaveri on joskus sanonut että ei maksettais... Mutta ehkä hänellä oli vain yksi lapsi ja siitähän ei kai saa siellä?? Kuntalisä toisesta lapsesta oli ihan kiva ylläri. Me kun ollaan sitä tonttia kateltu myös Hml:sta ja mä oon jo etukäteen surrut että jos meille lisää lapsia suodaan, ja asutaan siellä, et mitenköhän ilman kuntalisää pystyisi jäämään hoitovapaalle.

Toivottavasti Narulla ollaan jo toivuttu influenssasta! Meillä tosiaan mies sairasti sen ja oli kyllä kamala tauti! Ihme kyllä, me pojan kanssa vältettiin se. Nyt vaikuttais et on tulossa ihan tavallinen räkätauti, koko porukka ollaan nuhaneniä ja miehellä joitain muitakin oireita. Voi raukkaa, mikähän senkin vastustuskyvyn on yhtäkkiä laskenut (ja mun nostanut), kun tulee niin helposti kipeeks. Tavallisesti meillä minä sairastan koko ajan, mutta mies ei ikinä.

Maidon määrästä
meille sanottiin neuvolassa samalla tavalla kuin Katalle, eli suositus on vähintään 6dl, "mutta kunhan edes puoli litraa menis."

Nyt on vähän pakko hehkuttaa... Eilen tuli veroehdotukset mulle ja miehelle... Ja mä saan vähän yli 2000? palautusta ja mieskin yli 1000?!!! Mä en tarkotuksella muuttanu viime vuonna veroprosenttia, vaan maksoin äitiysrahoista samalla prosentilla veron kun palkastakin. Kummallakin puuttui ehdotuksesta vielä matkakulut (mikäli mä edes mitään saan omavastuun jälkeen, kun olin alle puoli vuotta töissä ) ja sit saadaan tehtyä kotitalousvähennys, kun meille tehtiin kattoremontti viime keväänä. =) Nyt suunnittelen ihan innoissani etelänmatkaa tammikuulle, ennen töihinpaluuta! Voipi olla, että keksitään sillekin rahalle joku tärkeämpi rahareikä, mutta saahan sitä edes vähän haaveillä huhtikuun vesisateessa B)

Mutta nyt mentävä, Anton heräs!

Anskuli
 
Heippa!

Hih. Soittivat sieltä uudesta työpaikasta perään ja tarjosivat sittenkin vakitoimen ihan uudesta yksiköstä :D Vähänkö olen hykerrellyt tyytyväisenä koko päivän :D Jos sitä on pakko mennä töihin ja viedä pienet hoitoon niin on sitten edes kunnon työpaikka eikä huolta siitä jatkuuko työt syksyn jälkeen!

Onnittelut myös Hiiviölle työpaikasta! Ja hyvältä kuullostaa katankin työtilanne, jos saa tehdä töitä ihan miten itse haluaa =) Toivottavasti Miskan tilanne helpottaa, että pääset välillä töihin "rentoutumaan" ;)

anskuli: Joo Hämeenlinnassa maksetaan kuntalisää vasta kun on vähintään kaksi hoitoikäistä lasta, n. 150e nuorimmasta ja n. 50e/sisarus. Ja se 200 e multa jäi saamatta työnantajan viivyttelyn takia. Kuntalisää ei makseta takautuvasti eikä alle kuukauden ajalta. Enkä saa sitä kesälläkään, vaikka lapset hoidetaan kotona (serkkuni hoitaa), koska kuntalisän hakija ei saa olla missään ansiotyössä. :headwall: Kyllä on mielestäni kankea ja rupunen käytäntö täällä, mutta täytyy muistaa, että monessa kunnassa ei makseta yhtään mitään lisiä.

Me siirrettiin kanssa muutama yö sitten Alina pojan kanssa samaan huoneeseen. Hyvin on mennyt. Yösyötöt lopetin pari viikkoa sitten, mutta kerran täytyy aamuyöstä käydä peittelemässä. Paitsi viime yönä Alina nukkui heräämättä ihan koko yön! :D Jo sitä on odoteltukin! Illalla Alina nukahtaa iltamaidon jälkeen itsekseen omaan sänkyyn, tai joskus jo tissille, ja kannan nukkuvana sänkyyn. Pojan pistän nukkumaan vasta sitten kun Alina on nukahtanut, niin eivät pidä toisiaan loputtomiin hereillä (sekin piti yhtenä iltana kokea).

Me ollaan vieläkin vähän talviajassa... Molemmat muksut käy tunnin myöhemmässä aikataulussa nukkumaan yö- ja päiväunille. Pitäisi alkaa aikaistamaan rytmiä kun kohta alkaa tulla aikaisia hoitoonlähtöjä...

Jaahas, täytyy poiketa vielä tapaamispuolella ja sitten painua pehkuihin.

Narulle ja pikkumiehelle voimia patinpoistoon!

Jaksamisia myös kaikille muille!

-ebbuliini ja Alina 9kk-
 

Yhteistyössä