***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

No niin rakenneultrassa käyty!Kaikki oli niin kun pitääkin,siellä se kaveri venytteli ja ojenteli jalkojaan,muttei suostunut vaihtamaan asentoa,vaikka kätilö kuinka yritti :heart: :)
Huh kyllä helpotti!Olin taas eilen vatsataudissa,toinen kerta kuukauden sisällä,niin oli jo huoli miten masussa voidaan.

Hankku:Älä ainakaan siitä painosta ole huolissaan.Mun kaverilla tuli viikossa se 2kg ja ihan yksi on vaan tulossa :)

Bamse 18+5
 
No joo, en mä siitä painosta niin huolissani ole, mut kun on jo viisi raskautta takana, ihmettelen vaan tätä outoa raskautta... Kaikki nämä oireet yhteensä ihmetyttää, ei pelkästään paino. Vaikka ei mulla kyllä missään muussa raskaudessa ole tullut näin paljon painoakaan näihin viikkoihin mennessä :whistle: Täytyypä kysellä yksityistä ultraa...
 
Ihana kuulla hyviä uutisia neuvola käynneistä.Meillä ois miun ja likan 1-v neuvolat 14 päivä,vasta.On kiva päästä kuunteleen jumpsutusta.
Meillä edelleen ollaan nuhataudissa.Kaks viikkoo täs jo kärvistelty,millonkahan tää helpottaa.Alkaa jo kaikil olla pinna kireel ku ei paljoo oo voitu ulkoilla.
 
kukikas: uskon tunteen. Meillä ollaan taas oltu joulukuun alusta yskässä ja välillä lämpöä. Eikä oo yhtään kivaa. Mutta kyllä se ehkä tästä :heart:

Soitin just "isolle" pomolle, josko kunnassa olis jotain istumatyötä tarjolla, kun tuntuu ettei tuo seisomatyö ainakaan onnistu. Tosin toivon, että ne ä-polilta antaa luvan mennä töihin...mut oli pomo ihan kiinnostunu järjestämään muuta hommaa, lähinnä toimistotyötä =)
 
Onnea ultraan hankku! Tule sitten heri kertomaan ultrakuulumiset!

yöheräilystä Olen aika kova tyttö heräilemään muutenkin öisin, mutta nyt oon heräillessäni joutunu viel raahautumaan vessaan pissille ja juomaan varmaa keskimäärin 3-4 kertaa yössä. Tosin tässä toissayönä en heränny kertaakaan :heart: Tuo vessassa käyminen ärsyttää, koska sitten ei saa unta niin helpolla kun palaa petiin, mutta minkäs mahtaa.

Sais tulla jo se energinen jakso minullekkin, tuntuu vain että kaikki menee koko ajan päin mäntyä enkä jaksa tehdä yhtään mitään.

Parempaa odotellessa...

Menhit ja Ella-Viljami rv19+jotain
 
emilija, meidän tyllerö on 1v11kk ikäinen. Pitäs kaiketi olla tyytyväinen että heräilee vain keskimäärin 2-3 kertaa yössä, tuo kun oli 6-9 kk:n ikäisenä sellainen yöhulinoija ja yötissittelijä ettei mitään rajaa. Unikoulu onneksi auttoi siihen. Kyllähän tää joskus helpottaa! Vaan tätähän tää vanhemmuus on, vuosien mittaan kertynyttä univelkaa. Jos teet vaikka kolme lasta muutaman vuoden ikäerolla, ihmiselle kertyy yli 10 vuoden ajalta enemmän tai vähemmän huonosti nukuttuja öitä :whistle: Paitsi jos kaikki ipanat sattuvat olemaan sellaisia, että nukkuvat tyyliin 2 kk:n ikäisestä täysiä öitä...

Kylläpäs vähän hätkähdin tuossa muutama tunti sitten kun vartoilin että tyttö heräis päikkäreiltä. Alavatsassa nippaili kovasti, kasvukivuiksi tulkitsin mutta sitten kun kävin vessassa, paperissa näkyi tumman oranssia :| Mullahan ei oo tässä eikä esikoista odottaessa ollut pieniäkään vereen viittaavia vuotoja ja siksi tuosta heti säikähdin niin että oikein kylmä hiki pukkas pintaan. Oranssia vuotoa ei ole sittemmin enää näkynyt eikä sitä housuihin asti tullut, pientä nippailua on välillä edelleen. Toivottavasti ei ole kyse mistään, vauva ainakin liikuskelee... Kaikkea sitä hätkähtää.

Nyt ruoanlaittoon :wave:
 
Venla: Kiva että vastailit. Nää on aina vähä sellasia asioita joita joutuu kelailemaan omassa päässäänkin. Mulla on nyt jo kolmas raskaus, mut kyllä se eka aina vielä tuolla takaraivossa kummittelee. Toivotaan nyt kuitenkin parasta molemmille meistä! Minkäs ikäinen tämä teidän esikoinen on, kuinka kauan on ollut lääkitys päällä? Onko ollu vaikutusta kasvuun? Meillä on neitokaisella pituuskasvu ollut nyt aika minimissä, eipä sitä osaa sanoa onko tuolla lääkityksellä sitte vaikutusta asiaan ollut. Lääkitys on ollu meillä kohta 2 vuotta. Onko tuolla keskosuudella vaikutusta teidän keuhko-ongelmiin. Meillä kun ei tarvinnut hengitystä avustaa niin kuulemma asiayhteyttä ei ole. Ennemminkin nämä olisi perintötekijä-juttuja.
Meillä meni viimeyö hienosti. Puoli 5 aikoihin heräsi tyttö ja halusi mennä juomaan. Itse menin veskiin ja ehdin jo ajatella, että mahtavaa ei yskimistä. Tyttö meni takasin sänkyyn ja samantien alkoi taas, Ventolinet kehiin, mut ei tuntunu jelppaavan (taaskaan). Lähti sitte isin kanssa uudelleen juomaan ja sitten onneksi tilanne laukesi. Toivottavasti teilläkii alkaa helpottamaan, jospa vaikka niistä kokeista löytys syy tuohon kuumeiluun ja saisitte lääkkeet.

Kylkiluu: Hassumpaahan tuo olis jos et lainkaan ois hätkähtäny. Mulla itellä on ainakin riittänyt huokaisu joka lirahdukselle. Toivottavasti vain viaton säikäytys!

Sain eilen ajan rakenneultraan 12.2. Tunsin vain itse ylihysteeriseksi kun edellinen lääkäriultra oli ollu 19.12 . niin terkka kysyi että haluatko tulla tällä välillä käymään (siis äänensävyn tulkintakysymys jälleen). No, kyllä kiitos. Jotenkin tässä vaiheessa ku ei edes kunnolla tunne liikkeitä niin pieni varmistus tässä välillä rauhoittaisi kummasti. Sain sitte ajan terkalle 22.1. Kuulen siis eka kerran sydänäänet silloin...toivottavasti....
Ehkä terkan mielestä uudelleensynnyttäjän ei tarte siellä vaivoiksi asti rampata...jäkä jäkä olenpa ikävä akka ja vielä raskaana!!!!Purkautumista....
 
Sirkka-Liisa: Meidän neiti nyt 3v. Lääkitys on ollu viime toukokuusta. En osaa sanoa onko vaikutusta kasvuun, kun niin vähän aikaa vasta ollu. Keskosuuden keuhkotilanne pitäis olla jo selvitetty? Sen ei kuulemma pitäis vaikuttaa enää. Ilmeisesti toi infektioastma "puhkes" kun neiti oli lähes vuoden koko ajan infektiokierteessä ja yski siis koko ajan. Meillä neiti nukahti eilen ite sänkyynsä, kun jäi "lukemaan" kirjaa. Ikinä ennen ei oo tällasta tapahtunu. Mut kuumeella lie syynsä. Heräs sitte kymmeneltä ja puol kahteentoista vei yskimisen kanssa, kunnes nukahti kunnolla. Puoli kuudelta sitten ylös kun heräs yskimiseen. Aamulla ei ollu kuumetta, mut nyt taas 38. Toisaalta tekis mieli antaa kuumeen muhii yön, jos vaik söis taudin pois. Kun ei toi neiti nyt oikein tota oloaan valita. Tietty jos viel kovaks nousee, niin pakkohan se sit on lääkitä. Verikokeet oli hyvät. Eli virus on.

Kylkiluu:ihan varmasti hätkäyttää. Ite olisin kyllä ihan paniikissa. Toivottavasti ei mitään pahaa. Mut eiks oo kuitenkii aika yleistä pieni vuotelu sillon tällöin?
 
mymmy myy:kiitos avusta sain laitettua sen yksityisviestin :D

maleha:mä kans esikoista odottaessa mietin kauheesti tot kakka hommaa mut sit kun hommat on käynnissä ja paikat auki sä et ees ite oikeesti tajuu mitä tulee mistäkin ja siinä vaiheessa se tuntuu niin pieneltä asialta :LOL: ..hyvin se menee!!

hankku:tiedän jännityksen tunteesi..täällä odotetaan kaksosia ja äitiyshousut vedin jalkaan jo viikolla 12 =) kiloja viime neuvolassa oli tullut jo 5kg (vkot silloin14+3)
pahoinvointi alkoi suunnilleen samoihin aikoihin kun tein testin(vkolla 6)
ja aavistinkin että jos tämä raskaus ei ole luultua pidemmällä niin kaksi on tulossa ja se selvis sitten ultrassa(vkolla9)että kaksihan sieltä on tulossa.jostain syystä ennen ultraa googlettelin kaikkea kaksosiin liittyvää tietoa just mahan kasvusta jne..
ja samalla uskottelin itselle ettei tälläsiä asioita vaan voi aavistaa...
yksi raskaus takana,silloin ei pahoinvointia eikä juurikaan kiloja ollut tullut vielä näillä viikoilla =)
edellisestä raskaudesta on jo 7vuotta joten arvelin ettei sekään voi syy tähän olla..
onnea odotukseen tulee sitten yksi tai enemmän :D
 
Hei kaikille!

Tässä liittyisi joukkoonne uusi odottaja, mikäli vielä mahtuu. Olen jo jonkun aikaa seuraillut keskusteluitanne, mutta nyt eilisen rakenneultran jälkeen uskaltaudun itsekin mukaan. Meille siis esikoinen tulossa ja la olisi 2.6.08 (rakenneultran mukaan päivää myöhemmin, mutta sen takia ei la:ta lähdetty muuttamaan). Kyllä oli ihanaa nähdä omin silmin kaiken olevan hyvin.

Kengu80 rv 19+2
 
niin siis vauvojen sukupuolta sykkeistä päätellen utelisin.
en siis sokeasti ajatellu uskoa tohon mut kivaahan se on arvailla :D
eli siis uskomuksen mukaan mitkä on pojan ja mitkä tytön sykkeet?
ja kokemusta omaavat onko pitänyt teillä paikkaansa...?
en muista et ois pojasta kertaakaan mainittu raskausaikana mitkä ne sykkeet olivat eikä näköjään tossa neuvolakortissakaan lue.
joka tapauksessa sillon oltiin 100% varmoja että tyttö tulee kun mummot ja mammat koko raskauden aikana hokivat tätä että just tyttö maha jne..
nyt ajattelin kysyä näistä 2nappulasta josko kertoisivat rakenneultrassa kumpia on tulossa.
kerrotaanko muuten teille muille automaattisesti sydänäänten kuuntelun yhteydessä paljonko se syke on(kun kaikki tuntuu tietävän..)?
meillä on tässäkin raskaudessa kuunneltu jo muutamat kerrat mutta mitään lukuja ei ole annettu todettu vain että siellä ne jumputtaa,
pe neuvola täytyy muistaa kysyy.. :D
 
Sykkeistähän munkin piti vielä sanomani: esikoisesta en muista yhtään, mitä lukemia sydän hakkasi, mutta terkkari(kin) sanoi ääneen "ettei näistä äänistä saa mitenkään pehmoisia ja pumpulisia, siis tyttösykkeitä". Terkkarikin odotti kovasti poikaa (mulla itselläkinhän oli tosi vahva poikaolo ihan koko ajan), yllättyi sitten hänkin, kun tytöstä ilmoittelin :D
 
Ehtoota! Minä täällä taas :D

Ei ole outoja vuotoja sen koommin näkynyt eikä masuakaan kummemmin nippaillut. Mahakas liikkuu joten eiköhän sillä kaikki hyvin ole =)

Sykkeistä ja sukupuoliveikkauksista on ollut puhetta. Tyttöä odottaessa sykkeet oli 140-150 väliltä, maha oli "poikamaha" ja kaikki vanhan kansan merkit viittasivat poikaan. Mä olin ihan varma tytöstä, näin usein unia tyttövauvasta ja niinpä tytön synnyttyä ajattelin heti, että "tottakai siellä oli tyttö" :heart: Moni oli kyllä tosi yllättynyt kuullessaan vaavin sukupuolen, veikkasivat niin vuorenvarmasti poikaa.
Tässäkin odotuksessa on tyttöfiilikset. Myös sormustesti näyttää tyttöä... Mä muuten kysyin yhdeltä ennustajaeukolta joskus viime talvena, että kuinkahan monta lapsukaista meille mahtais siunaantua ja minä vuosina ja hää kertoi että esikoinen on tyttö ja syntyi -06 (oikein), toinen lapsi on tyttö ja syntyy -08, kolmas tyttönen syntyy -12 ja pahnanpohjimmaiseksi poika -16 :D Saas nähdä kuinka käypi. Neljä lasta olis kyllä haaveissa.

Kengu80 tervetuloa Hermannin nuorisoseuraan! :D

Teen keittoon lähtee hän :wave:
 
iltaa!

ootteko jo aloittaneet raudan syönnin? mitä tabuja syötte?
mulla oli nlassa hb 118 ja nla täti meinas et se raja ois 110 millo pittää alkaa syömään ja nyt tuntuu et on niin väsyny olo et pakko kai ne on alottaa.. retaferia oon edellisissä syöny mut se on niin inhottava lääke, mulla maha menee siitä niin kovalle et vois kokkeilla jotaki muuta..

ja verenpaine oli alhainen 65/105 (ala/ylä) ja en ymmärrä miten seki on niin alhanen.. muissa raskauksissa ollu paremmin korkea einyt koholla kumminkaan.. ja silti en oo kyl mitenkään rauhallisesti ees ottanu ku kaik muutto ym takana ja vieraita käyny et joka välis saanu hommailla.. meinas nla täti et ne mun huippaus/heikotus kohtaukset johtuu siitä.. oli puhe et jos ei oo loppunu nii ens kerralla otetaan kilpirauhas kokkeet..

onkos tääl muuten muita rh- veriryhmäläisiä? onko ollu ongelmia tuon kans?
mullei oo.. oon tosin kahen raskauden ja keskenmenon jälkeen saanu sen piikin..

sit nuista puudutuksista ehottomasti otan spinaalin jos kerkeen.. mä oon kolme synnyttäny täysin luomuna ja musta ei oikeesti oo siihen.. oon nii kipuherkkä ku olla ja voi.. ja tuo luomu synnytykset siksi et en oo kerinny saaha ku ei oo anestesia lääkäri kerinny tulla :kieh: tosin synnytykset ollu syöksyjä, mut toisaalta niistä ehkä selviää paremmin ku pääsee heti jalkeille ja muutenki itellä ollu nii "helpot" synnytykset ettei ikään oo menny voimat, mut se tuska ja kipu ollu ihan järkky (tosin en halua pelotella kettään kaikilla on erillainen kipukynnys ja mulla se on vaan herkkä.. pistäminenki käy kipeetä :x ) kerran oon saanu spinaalin ja se on nii huippu.. mul just oli loppumassa vaikutuski et pysty kunnolla ponnistaan, mut ei käyny kipeää yhtää

ja nuista kestoista en oikein tiiä.. voisin kokkeilla ainaki aluksi et miltä se tuntuu mut en lupaa mittään ;) :D :saint:
 
Heissan kaikille...jospa tää tälle iltaa ei häviäisi niinkuin eilinen teksti hävisi ja kyllä meinasi potuttaa :kieh:
En ees jaksanut enää käydä kaikkia viestejä läpi joten uusille minäkin haluan toivottaa tervetuloa...aika uusi palstailija tässä itsekin vielä ollaan.
Mutta paljon oli tullut kyssäreitä....
Joihin vastailen omalta osaltani joita muistan ;) En aio kestoilla, sillä minä en jaksa :snotty:
Kivun lievityskin vielä aika kaukainen ajatus...mutta jotain kyllä, sitä spinaalia voisi kokeilla jos sen vaan sitten saisi. Sitä ainakin ystävät kehuneet !! Kumpainenkin edellinen synnytys kun täysin erilainen niin ei sit oikeen osaa ajatella tästä tulevasta muuta kuin pelottaa vallan vietävästi.
Mitähä lie muita kyselty...en kyllä muista.
Paljon oli keskusteltu myös yö unista..Mulla on joku ihme kausi menossa ettei mua nukuta juuri yhtään.Aamuyöllä herään neljän maissa enkä meinaa sit enää unta saada millään.Poju herää noin kuuden pintaan joten sitpä ylös noustaan.Enkä nuku ees päivällä koska se vielä entisestään vie yö unia mennessään.Nukkumaan noin kymmenen pintaan joten öissä nukun n 6 h. Alkuraskaudessa olin kyllä ihan veto pois mutta nytkö lie se virkeempi jakso että jaksaa vaikka mitä. Sit kun päivän rehkii, antaa kyllä selkä iltaisin kuulua kunnolla itsestään.
Tänään kävin sit lääkärillä jossa todettiin tosi pahaksi menyt poski ontelotulhedus. No siihen sain kuurin joten jospa tää mieletön pääkipuilukin loppuis.
Jotenkin mua on muutenkin nyt alkanut huolettaa tää raskaus kun niitä liikkeitä niin kovin heikosti.Joku ilta on tuntunut jo hieman mutta sitten menee useampi ilta ettei kuulu mitään..Tää tuntuu muutenkin jotenkin erilaiselta raskaudelta joten pelottaa onkohan kaikki kuten pitää.
No maanantaina on neuvola ja sit olis se rakenne ultra tuossa 28 pvä mutta sinnekin tuntuu oleva pitkä aika.Masu on kyllä "turvonnut" mutta tuntuu ettei itse kohtu ole suurentunut vaan pelkkää läskiä olis tullut.Mahtaa seota pää jos liikaa ryhtyy näitä pohtii.
Mutta nyt mittailee sokruja...huoh...

-ansku71 17+3-
 
Hui sentään,osaankohan ihan ite laittaa tän viestin tänne..?Nää tietokoneet ei oo ihan mun juttu.. :ashamed:

Eli hei vaan kaikille! Täälläkin ihan uus odottelija olisi liittymässä joukkoonne. Olen jo pitkään vakoillut juttujanne uskaltamatta liittyä mukaan, mutta tänään kuultuani sydänäänet (jotka olivat kuulemma miehekkään jykevät) uskoin,että kaikki on hyvin ja voin lopultakin ilmoittautua porukkaan. Tosiaan ihan ihka ensimmäistämme odottelemme, eikä oikein millään meinaa uskoa,että siellä se nyt oikeasti on.. =)

Mulle on ollut tosi tärkeää päästä lukemaan teidän kokemuksianne ja tuntemuksianne,koska kaveripiiristä ei löydy yhtäkään äitiä..(jos omaa äitiä ei lasketa..) Tietenkin jonkun täytyy aina olla ensimmäinen, mutta monesti on kyllä miettinyt,kuinka kiva olisi joltain kysyä mitä milloinkin...Joten varautukaa tyhmien kysymysten tulvaan! :kieh:

Niin,sitten vielä niitä faktoja.. :)

-Ikäni muuttui vähän aikaa sitten kolmosella alkavaksi,joten siitä ei mielellään puhuta... :D Avomies on 21vee.
-Rautalisästä joku kyseli. Itselleni sitä (spartocine) määrättiin joulukuussa, kun hemppa oli 115. Tänään oli noussut->119.
-LA 22.6. ja sairaala Hml
-Veriryhmä O- enkä oikeastaan tiedä mitä tuo ilmeisen pelottava miinus tulee aiheuttamaan.Ei ainakaan vielä mitään.
-Kestovaippailua aion ehdottomasti tulla harrastamaan, vaikka mies yrittääkin kovasti tehdä ehdotusta "jos mä kannan aina polttopuut sisälle,ja sä sit vaihdat aina vaipat.." :LOL:

Varmasti oli jotain muutakin,mihin piti vastata,mutta eiköhän näitä vielä ehdi..:)

Sitten semmoinen kysymys,että onko täällä muita kasvissyöjiä? Itse syön myös kalaa,mutta jotenkin tuntuu,että mitään ei oikein saisi syödä... Kaikessa on listeriaa,tai vähintäänkin elohopeaa.. :headwall:

On tosi kiva päästä vaahtoamaan näistä jutuista, kun eihän noi vauvattomat kaverit ihan samalla lailla ymmärrä, vaikka tohkeissaan ovatkin...:)

*sarana 16+3*
 
On se aika taas vierähtäny nopeesti. En oo tainnu tähän ketjuun kirjottaa vielä mitään :x Nyt oon rautakuurin alottanu, kuulemma hitaasti se nousee, mutta kun jaksaa joka päivä napsia retaferin nassuun niin arvot alkaa kohota. Nuttusen syke oli nla käynnillä 130-135 :heart: Olisiko se poika :p Rakenneultraan pääsen 22.1., aion kyllä kysyä kumpi olisi tulossa!

Di 17+2
 
Uusille tervetuloa =)

Jesh, kauan odotettu neuvola tänään !!!
Mutta vasta klo 14.00
Voidaan väitellä nlatädin kanssa tunnenko liikkeitä
vai en, koska mulle sanottiin, että
helmikuussa vasta, juu no helmikuu nähtiin :LOL:
Voipi olla, ettei täti usko mua, mutta kyllä
se kuuluu dopplerista varmasti,
että virkeitä meillä ollaan...
Aamuvirkkukin tuo vauva tuntuu olevan,
kun mäiski jo viiden aikaan...

Nukuin eilen illalla ensin 17.00-21.30
Kävin suihkussa ja kello 23.00 yöunille.
Ei muuten väsytä enää :LOL:
(vois tietty päikkärit vetää..)

Mutta valmistautumaan päivään!

Vivvi :heart: puhna 18+4
 
Aamulla oli neuvola, hemoglobiini, paino ja verenpaine ok. Mieskin oli tällä kertaa mukana. Sydänäänet ei kovasta yrityksestä huolimatta kuuluneet (varmaan 30 min), hassua kyllä oli että tunsin pari liikettä sen rupeaman aikana... Kohtu taaksepäin kallistunut, "hieman" mahamakkaraa edessä ja jos pitäisi veikata niin istukka on kans edessä, joten ne selittäisi asian. No 12.30 on sitten ylimääräinen ultra terveyskeskuksessa, joten siellä pitäisi viimeistään sydämen syke nähdä. Itse en ole kyllä kovinkaan huolissani, koska liikkeitä olen tuntenut.

Kata 18+0
 
vivvi16: Hyvin olet nukkunut :LOL: Toista oli meillä. Hyvä jos vajaan tunnin sai aina kerrallaan nukuttuu kun tyttö yski niin kovasti ja kuume vaivasi. Aina kun pääs nukkumaan, niin jo kuului sängystä että maitoo, tai räkä valuu tai peittoo.....Pakko oli yksityiselle aika tilata, kun ei tauti helpota, pahenee vaan.

Kata-76: Eiköhän kaikki ole ok, kun liikkeet kerran tuntuu. Mulla ja oli eilen neuvola ja sai tosi kauan etsiä :heart: ääniä. Mulla ja kohtu edessä, mut kyllä sitten loppuen lopuks löyty.

Venla ja Tauno 19+4
 
Tervetuloa uusille!
Kata-76:Mä luulen kans että kaikki on kunnossa,jos kerta liikkeetkin tuntuu...

Mulla on pysynyt hb ihan hyvänä tähän mennessä tässä ja edellisessä raskaudessa.Tosin olen koko aika syönyt multitabsin raskaus vitamiineja,joissa on mukana rautaa.Liekö se sit auttanut...

Bamse 18+6
 
Heippa!

Neuvolassa on käyty ja tässä hieman kuulumisia 19+4
-syke löytyi aika helposti, 157-136-145 vaihteluilla
-painon muutos/viikko edellisestä kerrasta 0,5kg/viikko eli 2kg oli tullu lisää
-verenpaine 112/60
-pissa puhdas
-kohdun pohjan korkeus 18 eli yläkäyrillä mennään

Mutta silti voisin väittää että ulkopuoliset/puolitutut eivät huomaa raskauttani, koska mahaa ei ole. Jotka asian tietävät, osaavat katsoa hieman eri silmällä, niin saattavat huomata PIENTÄ muutosta masussa. Kysyin tästä neuvolatädiltäkin että kui se ei olevinaan kasva, niin totesi olevan ihan normaalia vielä näillä viikoilla ettei kunnolla näy... joten odotellessa :)

Toinen asia mitä ihmettelin on nykyinen nukkuminen. Tähän asti olen mennyt nukkumaan klo 22, yöllä käynyt pissalla ja herännyt HERÄTYSKELLOLLA klo 9. Siis kepeät 11 tunnin yöunet viimeiset 2 kuukautta, kun en ole töissä ollut. No nyt viimeisen viikon aikana on tullut muutos. Nukkumaan klo 22-23, pissalla yöllä, jonka jälkeen hereillä pyörimistä 2-4 tuntia, nukahdan uudestaan aamuyöstä ja kun herätyskello soi klo 9 olen aivan poikki! Ei meinaa millään päästä ylös sängystä. Tähänkin neuvolatäti totesi että kullostaa tavalliselta... saattaa yöunet vielä parantua loppuraskaudesta tai sitten koko loppuraskaus jatkuu samaa rataa. Joka tapauksessa yöunet muuttuvat levottomammiksi raskaudenaikana monilla, ja on luonnollista. Neuvoksi antoi vaan että ei saa missään nimessä alkaa "touhuamaan" yöllä vaikkei uni tulisi, koska vauva saattaa sitten tottua äidin rytmiin. Olisi vain rauhoituttava sängyssä ja opeteltava esim. rentoutumaan niin saattaa samalla nukahtaakin. Jos alkaa yöllä hereillä ollessa kun ei saa unta katsomaan esim telkkaria, lukea tms. niin rytmi saattaa jäädä päälle sekä äidille että vauvalle. Ja kun vauva syntyy, se "opittu" rytmi vaikuttaa hyvässä lykyssä häneen silloinkin...

Mutta eipä tänne kummempia. Rakenneultra-ajan varasin äsken, se on tiistaina 15.1. eli jo ensi viikolla. Sitä odotellessa :) Ja yhä edelleen pohtiessa mitä teemme, kun mies ei halua tietää onko tulossa tyttö vai poika ja itse taasen haluaisin tietää...

NASU-masu 19+4

p.s. Nyt tiedän miltä ne liikkeet tuntuvat ihanaa... Ensimmäisen kerran tunsin 18+0, seuraavaksi 18+6 ja sen jälkeen kutakuinkin jokapäivä ainakin jossain vaiheessa :) Aina se on tuolla samassa kohtaa vasemmalla alhaalla! Oiskohan istukka edessä/oikealla, koska siellä en ole vielä tuntenut ollenkaan. (NP-ultrassa todettiin että on edessä ylhäällä...)
 

Yhteistyössä