***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

Luin taas kyllä tei kuulumiset yms...mut oma napa taas mieles liikaa jotta kommentoisin,sooori.

Miulla yhä kävely tekee kipeää jo ne muutamatkin hiipien tehdyt askeleet.
Pissanäytteenhän vein terkkulaan....se ol puhdas joten nyt ihmettelen vaan tätä tilannettain.
Huomenna täytyy kyl häiriköidä neuvolan tätii asiasta...kai ny joku osaa sanoo onko oltava huolissaan vai ei.

AadaOlavi 17+4
 
Venla: Siis otan osaa ton esikon olosta. Meilläkin on esikoisella astma, lääkäri luokitteli keuhkoastmaksi, mutta meillä se ainakin vaivaa lähinnä vain infektioaikaan. Nyt on viikon ajan taas yskitty joka yö. Herää kerran ja paukuttelee jopa sen tunnin ajan kerralla. Meillä on Seretide 2 suihkausta aamuin illoin ja Singulair iltaisin infektion aikaan, muutoin ollaan menty yhellä suihkeella. Nyt kontrollissa joulukuulla lääkäri ehdotti että kokeiltas vain Singulairilla olemista joulun jälkeen. No, ei jostain ihmeen syystä ole vielä kokeiltu ja sydän kylmänä pelkään koko hommaa jos se menee samaan tuntikausien yskimiseen ja oksenteluun ja yöllä tk:lla juoksenteluun kuin ennen....puran ahdistustani!!!

Kivunlievityksestä:Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin, mutta sitä kaiken poistavaa helpotusta ei sitten tullukaan. Se vain ei mennyt sinne minne pitää oli selitys. Ainoa mitä siitä seurasi oli oikean jalan puutuminen. Joten luulenpa että seuraavassakaan en tule sitä pyytämään. Kakkonen tuntui syntyvän siihen aulan kiikkutuoliin, kun kaikki salit oli varattuna. Siis epiduraalia ei edes harkittu. Ilokaasulla mentiin ja kätilön ehdottama kohdunkaulupuudutuskin meni sitte vähä harakoille, ku synnytyslääkäri viimein ehti paikalle ei ollu enää oikein ollu mihin pistää. Siis ei sitäkään enää tällä kertaa. Mutta näitäpä asioita on turha ennalta miettiä, on saanut sen kantapään kautta oppia.

Sukulaisista: Ehkä se ei enää ketään juuri liikuta kun on jo kolmas tulossa. Sisko tuntuu välillä innostuneelta, vaikka aluksi sekin vaikutti aika välinpitämättömältä. Anopin ja appiukon aivotuksista nyt en tiedä. Isäkin on aika harvasanainen mies mutta kyllä se varmaan on ihan hyvillään. Haluatteko järkyttyä? Äitini ei ehkä edes tiedä ellei sukulaiset ole juorunneet. Esikon syntymän äitini sai lukea lehdestä, kakkosen odotuksen sukulaiset kertoi ja laitoin tekstarin kun neito tuli maailmaan. Joten tämänkään odotuksen/syntymän kertomisen suhteen ei suunnitelmia sinnepäin ole.
Ystäväperheeltä on tullut tosi positiivista kommenttia ...voi himputti mihin liemeen ootte hankkiutuneet. Heilläkin on kaksi "prinsessaa" niinkuin meilläkin ja luonteetkin ovat kuin samasta puusta. Esikoisella on tempperamenttia vaikka suuremmallekin lapsikatraalle jaettavaksi!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä2006:
rypäle meidän pojalla oli aina syke 140-160 :D
Mähän siis uskon nää kaikki mummojen "ennusteet": syke, himot, vihkisormus langassa, mihin läskit kertyy, "tyttö vie äitinsä kauneuden" jne. ;) En tosissaa, mut on hauskaa. :p Ihan sama se on kumpi tulee. Mies kuitenki kaikkien noitten vanhan kansan uskomusten perusteella lyö viski-pullosta duuniss vetoa, et pakko on vähän spekuloida. ;)
 
Sirkka-Liisa: Tuttu tunne nuo yölliset oksentelut ja unettomat yöt. Päivystyksessä juoksemiset on todella inhottavia. Tästä infektiosta kun taas selvitään, en aio vähällä siitä flixotidestä luopua. Vaikka kuinka olisi kortisonia, niin silti. Kesällä sitten voi ehkä olla ilman, mutta ei lähelläkään syksyä tai talvea...Se liman oksentelu alko just. Ja mulla noi nivuset pirun kipeet niiden muutaman äkkilähdön takia, jotka on täytyny ottaa kun kuulee että oksennus tulee. Neiti syliin ja pikapikaa paljaalle lattialle. Onneks huomen neuvola, jos osais jotain poppakonstii, kun ei voi oikein kantaakaan mitään painavaa, kun sattuu sen jälkeen niin kauan.

sorry valitusta valituksen perään. Mutta toi esikon sairastelu on jotenkin niin voimia syöpä, kun eka vuos meni jännätessä saako infektioita. Ei saannu. Toka vuos meni kokonaan yskiessä ja sairastellessa kunnes lääkärit suostu antamaan astmalääkkeet. Nyt ei siis toivo lapselle mitään sairastelua, hää on aina niin väsähtäny kun pienikin yskä tulee :(
 
Siis puhui tosta raskausmyrkytyksestä. Että tulee varmasti tässäkin raskaudessa. Siis onko sulla todettu jotenkin et varmasti tulee, saitko sinä siihen jotain lääkitystä ettei tulisi? Mullakin oli ekassa raskaudessa ja tietysti pelkään sitä edelleen. Kaiken lisäksi mulla on aina neuvolalisät noissa verenpainemittauksissa. Siksi sitä pitää täällä kotonakin seurata. Mulle lääkäri totesi että suurin todennäköisyys on aina ekassa raskaudessa ja muissa ei sitte välttämättä tule. Lohdutteli minua kun panikoin asiasta ja käski itse seurailla.

Mulla tuli lapsivedet viikolla 32+0 ja jouduin sairaalaan odottelemaan. Supistuksia ei tullu. Viikon sairaalassa olon jälkeen vasta tultiin ekan kerran ottamaan verenpainetta ja sitte paniikkinappulaa painamaan! Vauva päätti syntyä sunnuntaina 33+3, arjen tullen olisi varmaan alettu käynnistää. Paineet oli 160/120 EIKÄ TUNTUNU MISSÄÄN! Kuinka sulla todettiin, tuliko sektiolla vai kuinka? Utelen, eihän ole pakko vastata....

Siis toi sun esikko tarina on kuin omaa lukisi....kylmät ja kuumat väreet käy. Meilläkin oli Flixotide ensin, mut vaihdettiin sitte Seretide kun ei pärjätty tuon kanssa.
 
Sirkka-Liisa: Mulle jäi rr-lääkitys päälle ed. raskaudesta. Nyt sitä on onneks päästy vähentämään. ( Yks lääkäri vihjas, et tää raskaus korjais rr-taudin, tuskinpa kun sukuvika ). Ja se kuulemma kun ed. tuli niin varhasessa vaiheessa ja niin rajuna. Oli Hellp. Sektioon jouduttiin. Sairaalaan jouduin kun valkuaiset plussalla ja paineet korkeella. Kävin toksemia kokeissa ja niissä oli jo jotain. Viikon kerkesin maata, vuorokausvirtsan valkuaiset vaan kasvo. Vikana päivänä valk. oli laskenu, mut iski kauhee ylävatsakipu. Maksa-arvot alko olla huolestuttavii, samoin verenhyytymistekijät. Aamulla ne pisti Kotkasta Naistenklinikalle. Sain jotain ihanaa kipulääkettä ja tuntu et kaikki oli ok. Illalla tuli lääkäri ilmottamaan, et puolen tunnin päästä tehään sektio. Pikkasen olin puulla päähän lyöty. Oma olohan oli tosi hyvä siinä vaiheessa. Jouduin siis sektioon nukutuksella. Epiduraalia ei voitu laittaa, kun halvaantumisriski oli niin suuri hyytymistekijöiden vuoksi. Kolme vuorokautta meni heräämössä ja vuorokaus vielä synnärillä tarkkailussa. Kun mies pääs kattomaan, ei se tienny kumpi oli tullu, kun eka kätilö onnitteli pojan isää ja seuraava tytön isää :LOL: Se kun tuli mun luo se oli ihan hölmistyny ja kysy multa (just nukutuksesta heränny) et kumpi tuli. Tyttö paino sen 950g ja oli 37,5cm pitkä. Oli iso niille viikoille. Mikä tietty oli tosi hyvä. Mulla ei virtauksissa ollu mitään suurempaa häikkää ja sen puolesta ois voinnu raskautta jatkaa. Mun oma keho ei vaan jaksanu.

Tulipa selitystä, mut tässä varmaan tärkeimmät. Ja saa udella. Mielelläni kerron kyllä. Se on jonkinlaista terapiaa, kun pääsee kertaamaan noita asioita.

Venla ja Tauno 19+2
 
moi pitkästä aikaa.ei oo koneella tullut oltua pariin viikkoon. kävin viime perjantaina neuvolassa kaikki ok paitsi paineet koholla niin kun on ollu joka kerta..kyllä on väsy olo koulut taas alkoi ja päivät on aina 8-15.30.

parina iltana olen tuntenut hennot liikkeet :heart: vatsa kasvaa jo aikas lailla pakko oli siirtyä jo mamma housuihin.tänään siirryttiin sitten uudelle kymmenykselle täytin jo 30v :eek:

kaalimaankakara ja velmu 17+6
 
Heipä täältäkin päin!

Tänään käytiin neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Mieskin oli mukana. Juteltiin terveydenhoitajan kanssa melkeinpä tunti yhteensä. Sydänäänet kuului hyvin, syke oli 156. Sain kahden viikon päähän ajan jo uudelleen ihan vaan pelkkien sydänäänteen kuunteluun kun minua meinaa aina jännittää niin kamalasti, että onko kaikki kunnossa. Helmikuun ensimmäinen päivä on sitten rakenneultra, hui. Jospa sitä sitten alkais pikkuhiljaa tehdä enemmän hankintoja.

Tänään ostin hahtuvaa kaksi kiekkoa tarkoitus on tehdä parit hahtuvahousut. Kestovaippoihin liittyviä tarvikkeita saa kätevästi Myllymyksuilta--> www.myllymuksut.fi

NeitiA ja Keijokanerva 15+6 (ultran mukaan 16+3)
 
rypäle meillä oli tytöistä aina sykkeet 135-155,pojasta en muistakaan kun mun vaavi täyttää loppu kuusta jo 6v ja eikä niitä ole koskaan kirjattu mihinkään ylös :eek: :ashamed:

tänään sitten tunsin ensimmäisen hentosen potkun tuonne vasemmalle kyljelle,ensin vähän hölmistyneenä mietin mikäs toikin oli ennen kun hokasin.. :D

kaalimaankakaralle hyvää syntymäpäivää!! :flower:

mom81 meidän jokaisen nimimerkin alla on tuollainen kirjekuori(paitsi sun omas ei tietenkään näy sulle) sydänkäpyselle pääset laittamaan yv:tä siittä sydänkäpysen nimimerkin alla olevasta kirjekuoresta..(menikös nyt liian monimutkikkaasti??) :snotty:

jaahas toisen kerran nainen näyttää nukahtaneen sänkyynsä ilman pulloa :D
täähän menee tosi hyvin,kohta päästään yöpullosta pois*tuuletanko liian aikasin..?* :snotty:

telkkarin eteen häipyy hän..

tuire ja mini 16+4 :heart: :heart:
 
Kaalimaankakaralle synttärionnittelut!

Noista mummujen ennusteista: meillä ensimmäisen kanssa meni kaikki ristikkäin eli riippui ennustajasta ja uskomuksesta tuliko tyttö vai poika. No tyttöhän sieltä tuli ja aika aikaisessa vaiheessa itse se jo tiedettiin ultran perusteella. Oli kyllä hauskaa seurata työkavereita ja tuttuja, kun ne löi vetoa jos jonkinmoisista asioista veikatessaan meidän tulevan vauvan sukupuolta. Tämän masu-asukin kohdalta ei olla vielä päätetty kysytäänkö sukupuolta vai pidetäänkö jännitys. Jotenkin tää raskaus on tuntunut erilaiselta kuin edellinen, liekö sitten sukupuolen vai sattuman tuomaa?

Onko muilla ollut ongelmia nukkumisen kanssa? Ihmeellisesti olen heräillyt yöllä ja tuntuu ettei ollenkaan saa unenpäästä kiinni, välillä useammankin kerran yössä. Ja sit jos ei muuten, niin hirveeseen vessahätään. Omituista, kun ennen sain melkein pommi tipahtaa, että meikäläisen sai heräämään kesken unien. Kiva olis nyt vielä joku kuukausi saada nukkua ihan rauhassa, kun tuo esikoinenkin suht hyvin yönsä nukkuu.

No nyt saunaan ja sitten unten maille!
 
Kylläpäs täällä ollaan oltu ahkeria, tekstiä oli tullut parissa päivässä valtavasti!

Rypäleelle Kiitos kestovaippainfon linkistä, jospa tässä vaikka innostuisin ompelemaan. Nyt kun tuota ekstraenergiaa alkaa olemaan.

KAIKILLE KIPUILIJOILLE JAKSAMISTA!

Emilijalla oli ollut kyllä nopea synnytys. Mulla ei siis mitään hätää, kun esikoinen syntyi kuudessa tunnissa ekasta supparista. Neuvolatäti piti tuotakin nopeana. Sanoi mulle, ettei kannata jäädä kotiin odottelemaan kauaksi aikaa. Mulla alkoi heti supistukset kuuden minsan välein ja siitä tiheni vähitellen. Sairaalaan kun pääsin sanoin heti, että tää vauva syntyy nyt, mutta kätilö puhui vielä kotiin lähtemisestä. Mä aloin melkein huutamaan, että kotiin en kyllä lähde. Onneksi lapsivedet meni samantien, niin ei tarvinnut väitellä sen enempää.

Joku kyseli kivunlievityksestä, niin esikoisesta otin ilokaasua, jonka olisin saanut ehkä jättää väliin, mä jouduin melkein pakokauhuun, kun siitä ei ollut apua, niin mä hengitin sitä sitten koko ajan. Olin niin tokkurassa, että en pystynyt painamaan edes nappia, kun oli saatava kätilö paikalle. Mä olisin halunnut epiduraalin, mutta spinaali laitettiin, joka toi kyllä avun hieman liian myöhään. Voin suositella lämpimästi!!! Ensisynnyttäjille ei sitä yleensä kuulemma anneta, mutta pyytämällä eiköhän se onnistu.

Joku (en millään muista) pelkäsi repeämiä yms. Mulle repesi aika pahasti ekassa synnytyksessä ja pelkään myös eniten myös miten nyt käy...

Mutta sen minkä opin ekasta synnytyskeikasta, niin pitää kyllä osata vaatia ja kysellä kaikesta itse. Siinä tilanteessa on niin toisten "armoilla" ja kontrollifriikille voi tulla pahaki paniikki, kun ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu...

Valmetille: Tukisukkahousuilla oon saanut nyt suonikohjut jaloista kuriin, mutta pelkään, että niitä tulee varmasti. Ihana sitten kesällä, kun ei kehtaa kinttujaan esitellä, vaikka ois kuinka kuuma...

Mä meen taas tunnustelemaan, jos sais taas mukavat muksautukset tänäkin iltana masusta. Hyvää yötä!

pupukana 16+3
 
NeitiA:lle myös kiitokset hyvästä linkistä. Sinne meni 50e. :ashamed: :whistle:

Tuikku kysy univaivoista. mä oon aina ollu rauhaton nukkuja ja ramppaan vessassa sata kertaa yössä, mut nyt on kyllä mullaki menny jo ihan rasittavuuden puolelle. Niin häröjä unia joka yö ettei uskokkaa ja ku herää, ei saakkaa unta enää. Ihan sama milloin menee nukkumaan, aina väsyttää aamulla. :kieh: Ja tää pimeys ei auta asiaa. Tahtoo kesän!

Nii, ja ne ennustukset. Mullahan kaikki omasta fiiliksestä lähtien veikkais tyttöä. Esim se "are you having a boy or girl" testin jokanen kohta (paitsi nyt se mahajuttu, ku sitä ei vielä tiedä...) ennusti tyttöä. Ja noihan on siis ehdottoman luotettavia. ;) Mut kyllä mulla menee pasmat sekasin, jos rakenneultras veikataan poikaa ja varsinki, jos poika tulee. Oon mä sen verran "taikauskonen". :p

No, mut nyt pitää mennä tästä nukkumaan. Öitä! :wave:
 
Huomenta kaikille kesäisille :heart:

Tänään olis neuvola. Saa nähä saadaanko mitään siellä juteltua, kun esikko täytyy ottaa mukaan, ja se ei oo mikään kärsivällisin tyyppi. Mut onneks siel on leluja, joilla se tykkää leikkii. Viimeks, kun kuunneltiin sydänäänet ja neiti oli mukaan, vetäs se tyynesti housut nilkkoihin ja kävi laverille ja maate. HÄNEN VAUVAA JA :LOL: Oli siinä naurussa pitelemistä. Mutta toivottavasti kaikki on hyvin. Kun vaan muistaa kaikki taas kysyy. Viikon päästä tiistaina on sitte rakenneultra ja lääkärikäynti ä-polilla. Kuinkahan usein alkavat minuu käyttääs siellä kontrolleissa? Kunhan vaan tarpeeks usein. Ite voin juosta niis toksemiakokeissa vaikka joka viikko. Ei haittais minuu. Mut nyt aamupalalle ja suihkuun :wave:

Venla ja Tauno rv19+3
 
Huomenta :wave:

Venla-05: Ei voi olla nauramatta, kun lukee tuon sun ja muksun neuvolakäynnin, mistä ne muksut aina keksiikin =) Hassuja..

Olis taas uni piisannu, mutta piti nousta.
Huomasin sitten hukanneeni avaimenikin... kiva...
Eilen tunnettiin kunnon potkut mahan päältä,
miehen ilme oli kyllä hauska, kun se sai pieneltä
sormilleen kunnon jysinän. :heart:
Pikku hiljaa alkaa siis kaverin jaloissa olemaan ruutia :D

Mulla on huomenna neuvola..ihanaa..
Saa taas valittaa selkäänsä aivan vapaasti..
Vaikka saa sitä kotonakin valittaa,
mutta kummasti pyykkikoppa ei tyhjene silti ilman mua :ashamed:
Mä oon kai opettanu ukkoni siihen, että mä siivoan
ja pesen... joskus kyl tehdään yhdessäkin,
mutta ei mua huvita pakottaa sitä 12h työpäivän jälkeen
siivoamaan. Taasen, kun itse saatan olla n. 3h töissä.

Neuvolan jälkeen onkin rakenne meilläkin.
Tossa 28.01... (liian kauan vielä :LOL: )
Näkee taas oman lintunsa kolossaan :heart:

Aamupalalle!

vivvi :heart: puhna 18+3
 
Ja peräruiskeen otan, vaikka joutuisin apteekista hakemaan (synnyttäisin mieluummin ihan vaan vauvan, en eilistä ruokalistaa ).

Rypäle: Olen täysin samaa mieltä tuosta asiasta!

Onko muita joita hirvittää tuoa asia synnytyksessä?
Olen miettinyt ja kauhistellut asiaa että jos en saakkaan peräruisketta ja sieltä tuleekin kaikkia muutakin ulostetta... Hyi että!
Tiedän että se on sivuseikka ja ajattelen jokseenkin lapsellisesti asiaa mutta minulle se on jostain syystä todella kamala ajatus!

tarjotaanko sairaalassa sitä ruisketta vaan täytyykö se itse pyytää/vaatia?


 
Huomenta!

Täällä on kiukkuinen ja väsynyt akka. Tyttö heräili viime yönä vähän väliä tuntemattomasta syystä, sillä tuppaa jokainen yö olemaan erilainen. Välillä nukkuu heräämättä yönsä, välillä herää tunnin välein huutelemaan tutin perään yms. Ja äijäke ei herää vaikka talo räjähtäis ympäriltä, joten minähän se tota yörumbaa aina pyöritän. Tän tämänkertaisen liskojen yön päätteeksi neiti avasi silmänsä tänä aamuna klo 04.50 :kieh:
Ja sitten kun seiskan aikaan raahauduttiin alakertaan, olkkarin matolta löytyi iso kasa kissan laattaa. Johan tää matto oli aikakin liata kun jouluksi tuotiin se pesulasta puhtaana. Järkyttävä jysäri jyskyttää ohimoissa ja viimeisen Panadolin veti ukko toissapäivänä.
Tää on siis näitä aamuja jolloin ei todellakaan pitäis nousta ollenkaan!!

Kiitos, jo helpotti :p

Niin, tuosta peräruiskeesta synnytyksen yhteydessä... Sitä ei käsittääkseni monessakaan sairaalassa rutiinisti enää synnyttäjille tarjota, mutta toki sellaisen saa jos haluaa. Itsellä ei ole muuten hajuakaan, päätyikö sitäkin tavaraa kätilön eteen silloin tyttöä ponnistaessani, ei hää ainakaan muistaakseni mitään maininnut eikä mieskään muista että tällaista olis tapahtunut. Mutta tosiaan, useinhan niissä hommissa kyllä tyhjenee suolikin ja etukäteen ajatellen onhan se ajatus aika nolo ja inhottava. Joten kyllä sen peräruiskeen voi tosiaan pyytää halutessaan.

Nyt me taidetaan lähteä tyllerön kanssa vähän tuulettumaan pihalle. Päivänjatkot!

17+2 tänään :)
 
Kestovaippakamaa mm. Pirtin hahtuvakiekkoja löytyy netistä myös osoitteesta www.lastentarvikeaurinkoinen.com . Puoti vetäytynee tauolle tässä kevään kuluessa =)

Mulla on yöheräily vaivannut raskausaikana siksi, että jos havahdun aamuyöstä neljän viiden maissa, en enää saakaan unta :headwall:. Viime yönä heräsin siihen, että kuopus kömpi ylitseni, sitten lapsen kännykkä alkoi piippailla akun loppumista ja sitten en tietysti saanut enää unta.

Hankinnoista: Eilen tarttui kaupasta mukaan taas vauvojen vaatteita mm. peruspunaisia collagehousuja, joita voi mun mielestä ihan hyvin käyttää pojillakin. Kunhan kesässä asti ollaan, ei tästä perheestä varmaan vauvojen vaatteet lopu - äidin lempiharrastus, kun on alennusmyyntishoppailu :).

Imetyksestä luin äskettäin jostain vauvalehdestä, että tärkeintä maidon herumisen kannalta olisi riittävä lepo. Itse kuulun niihin ihmisiin, joilla maitoa ei liiemmin tule. Esikoinen ei huolinut tuttia eikä pulloa ja oli sitten käytännössä jatkuvasti rinnalla. Puolivuotiaana kasvu pysähtyi, vaikka lapsi sai jo kiinteitä ja sairaalan tutkimuksissa tarjottiin puolen tunnin imetyksen jälkeen korviketta. Väitin ettei lapsi sitä varmaan huoli, mutta poikapa imaisi posket lommolla pullollisen. Kaksosia osittaisimetin sitten kolmisen kuukautta. Maidontulo on lapsien myötä pikkuisen lisääntynyt, sillä seuraavaa lasta imetin ehkä noin yhdeksän kuukautta. En muista enää, oliko hänellä lisämaito käytössä muulloin kun jos en ollut kotona. Kuopusta tuli sitten imetettyä 2,5-vuotiaaksi, kun ei poika muiden lasten tavoin omasta halustaan luopunut imetyksestä lehmänmaitoon siirryttäessä ja hänelle ei lisämaitoa ennen 1-vuotissynttäreitä tarvinnut pahemmin antaa. Imetyksessä tärkeintä on varmaan rento asenne. Jos maitoa ei kerran tule tarpeeksi, niin sitten turvaudutaan pulloon. Kaksosia aion imettää, mutta korviketta ostetaan kaappiin jo valmiiksi, sillä kahdelle maitoni ei missään tapauksessa riitä. Pakastettavaksi asti maitoa ei ole koskaan kannattanut pumpata. Parikymmentä milliä pumppauksen jäljiltä tuottaa vain itselle pahan mielen:(. Eli täällä olisi Ainun käsikäyttöinen, säädettävä rintapumppu myynnissä. Jos jotakuta kiinnostaa, pistäkää yksityisviestiä tulemaan :wave:

Neliapila + Aatu ja Peetu 17+3
 
Venla: Jos teit vaipan sisäpinnasta flanellisen, niin silloin imut laitetaan taskuun sisään. Flanelli on ihanan tuntuinen ihoa vasten, eikä se tunnu märältä, vaikka pissaa olisi kuinka.

Kylkiluu: Otan osaa valvottuun yöhön. Minkä ikäinen teidän tyttö onkaan? Meillä tyttö kohta 11kk ja tässä meni muutama kuukausi niin, että joka yö heräiltiin tutin perään joskus enemmän ja joskus vähemmän. Päätettiin miehen kanssa, että nyt tuli heräilylle loppu. Tyttö ei ole moneen kuukauteen enää syönyt öisin maitoa, joten pidimme heräilyihin syypäänä tuttia. Vieroitettiin tyttö tutista ja nyt meillä nukutaan yhdeksästä seitsemään heräämättä. Vierotus oli suht helppoa, koska tyttö ei syönyt tuttia muulloin kuin nukkuessaan. Mutta kannattaa kokeilla. Muutaman päivän pitkittynyt nukuttamissessio oli ehdottomasti nykyisen tilanteen arvoista.

Peräruiskeesta: Minäkin mietin etukäteen tuota peräruiske-asiaa. En tiedä kuinka yleistä tämä on, mutta omassa kaveripiirissäni tuntuu käyneen monella. Siis niin, että luonto on hoitanut synnytyksen aikana oman peräruiskeensa. Minä ainakin juoksin vessassa koko avautumisvaiheen, joten kaikki tuli ulos jo ennen ponnistusvaihetta. Eipä mitään peräruiskeita olisi muutenkaan ehditty antaa, kun ei edes vaatteita ehditty vaihtaa. Oma villapaita päällä ponnistin.

Mulla yhtäkkiä pullahtanut vatsa esiin. Kunnon pömppö jo. Oon ihan varma, että istukka on edessä. Liikkeet tuntuu jotenki niinku kaukaisilta ja todella vaimeilta.
Vähän on myös alkanut olemaan selkäsärkyä ja nivusissa vihloo. Kaikki sanoivat, että kun on kaksi raskautta näin peräjälkeen, niin toinen voi olla jo vartalolle raskas. En uskonut, kun ensimmäinen meni niin hyvin. Nyt alan kuitenkin jo vähän perumaan puheitani. Tätä menoa olen sänkypotilaana lasketun ajan tienoilla.

Hauskaa keskiviikkoa ja miten ihania neuvolakuulumisia kaikilla. Mä en jaksa oottaa ens viikkoon.

emilija 17+0
 
Energinen Hulda ilmoittautuu :wave:

Viimeyö tuli nukuttua kuin pikkuinen possu, tyttökin ynähteli vain muutaman kerran. Ihanaa, kun mies on työreissussa koko viikon, saa nukkua ilman kuorsaavaa äijää :ashamed: :D :whistle: ;)

Yöheräilyt ja valvomiset on tuttuja täälläkin, jos ei miehen takia, niin sitten jostain ihan käsittämättömästä syystä. Toissayönä havahduin jossain vaiheessa, että jes, olen nukkunut hetken (en illalla meinannut saada unta millään), mutta sitten unentuloa saikin taas odottaa kauan. Vessassa ei yöllä tarvitse ravata, onneksi.

Peräruiskeista ja muusta asiaan liittyvästä... Mun ei tarvinnut haaveillakaan mistään ruiskeista, kun tyttö syntyi, luonto hoiti asian jo hyvissäajoin ennen sairaalaa :D Ensimmäiset supistukset tulivat tasan puoliltaöin ja heti oli väliä 5min. Tunnin verran taisin kärvistellä, ennenkuin herätin miehen ja sitten sainkin syöksyä vessaan, vatsa oli ihan löysällä ja oksentaakin taisin yhtäaikaa. Istuin vessassa varmaan tunnin ja sitten alkoi sattumaan ylävatsaan (tai kohdun yläreunaan tai jonnekin) ihan valtavan paljon ja siinävaiheessa tulin siihen tulokseen, että mies soittakoot synnärille, me lähdetään tulemaan.

Kun sitten vessasta pois pääsin ja kellotin supistusvälin, se olikin enää vain 2min. Auton penkinlämmitin oli hunajaa selkäsärylle ja matka synnärille menikin aina tuumatessa "nyt supistaa, nyt ei supista enää", kipeetä ei siis käynyt. Synnärillä kätilö tutkaisi tilanteen ja totesi, että lapsivesikin on mennyt (jossain vaiheessa vessassa istuessa siis), ihan oikeella asialla ootte, haluatko mennä ammeeseen? Mie sitten että joo, lämpö tuntui tekevän hyvää. Lilluskelin tunnin verran ammeessa, sitten komennettiin pois, kun toinen mamma oli tulossa. Ammeen jälkeen olinkin auki jo vissiin 7cm ja kätilö kyseli puudutuksentarvetta, ehdotti itse epiduraalia. Se käytiin laittamassa melko pian ja aika äkkiä tulikin sitten ponnistustarve. Ensisynnyttäjänä ponnistussuunta ja -tapa oli hieman hukassa, ponnistusaika oli 59min, synnytyksen kokonaiskesto (niistä ensimmäisistä puolenyön supistuksista laskettuna) 7h39min. Sairaalassa ei siis ehditty hirmuisen kauaa olemaan ja seuraavaa ei kuulemma tartte kuulostella kotona noinkaan kauaa :D

Mulle jäi synnytyksestä hirmuisen hyvä mieli ja olo ja tuntuma, olisin ollut valmis synnyttämään vaikka heti uudestaan. Kätilöt olivat ihania ja kannustavia (vuorohan vaihtui seitsemän aikaan, meikäläisen ponnistellessa) eikä mun ainakaan tarvinnut itse älytä yhtään mitään, kätilö kyseli vointia koko ajan ja ehdotteli jatkotoimenpiteitä.

Oho, tulipa romaani :saint:

Täällä satelee pikkuisen lunta, on oikein oiva päivä ulkoilulle - kunhan ensin päikkärit nukutaan ;)

Hulda rv 16+2
 
Heips!

eipä tänne mitään ihmeempää... ekat pienet liikkeet tunsin 16+5 ja nyt tuntuu päivittäin välillä pientä "kuplintaa"

ja päästiin siis taas uudelle viikolle...kohtahan tässä ollaan jo puolessa välissä...heh

Nyt vaan odottelen rakenne ultraa mikä on 25.1 tuntuu pitkältä ajalta...
viikot meni niin nopeesti eteenpäin kun oli reissussa mut nyt tuntuu että ei päivät kulu millään...

wiivi84 & ? 17+0 (ultran mukaan 17+4)
 
Neuvolassa käyty ja kaikki oli hyvin. Paineet oli hyvät, hb 126. Pissakin oli puhdas, JEE. Kohdun korkeus 20cm. Ja painoo oli tullu 2,1kg, HUPS.Tais joulu tehä tehtävänsä. Onneks muualle ei oo kertyny kun mahaan ja tisseihin, eli kai ne on ne oikeast paikat :LOL: Hyvillä mielin rakenneultraan ens tiistaina.

Meidän neidiltä otettiin labrat samalla käynnillä, niin nähdään tarviiko antibioottii. Raukka huus taas ihan syötävästi. Kolme meitä sai olla kiinni pitämässä. Ulos ei ainakaan tänään vielä päästä. Toivottavasti ei kuume nouse, että huomenna sitten päästäis.

emilja: Kiitos neuvoista. Olen tosiaan ihan käsi näitten kestoilujen kanssa, mut on kiva aina oppia uutta. :heart:

Venla ja Tauno 19+3
 
Moi pitkästä aikaa!
Mun on pakko vähän purkaa jännitystä tänne... Eli eilen kävin neuvolassa. Painoa oli tullut 5 viikossa 2 kg :eek: ja maha on ISO! Kun kerroin uudelle terkalle, että tässä raskaudessa mulla on ollu tosi voimakas pahoinvointi ja kasvojen akne (mitä ei koskaan muulloin ole ollut), hän vähän pelotteli mua, että vois olla kaksoset tulossa... Sain ultra-ajan vasta kolmen viikon päähän |O En kyllä tiedä, miten jaksan odotella siihen asti. En halunnut käydä 12 viikolla seulontaultrassa, kun täällä ei saa käydä kuin kerran. Halusin mieluumin mennä sitten rakenneultraan.

Onko joku käynyt yksityisellä ultrassa? Paljonko se maksaa?

Jännää, kun maha on jo kuin olis viikolla 30, mut liikkeitä ei tunnu...

hankku ja masu 15+3
 
hankku: mul oli tullu toi 2,1kg neljässä viikossa. Kokonaistulos on tällä hetkellä sellanen 6kg. Kotkassa olis jäänny ainakin maksamaan toi yksityisen ultra n.100e. Mut oishan se kaksoset ihan kiva ylläri? =)
 

Yhteistyössä