Kesäkuun lapsettomuushoitojen PLUSSAAJAT

Ahaa minä olen siis joku kummajainen :LOL: kun en saa kuulumaan sieltä alhaalta sykettä. Luulisin että mulla istukka tossa edessä alhaalla kun ei tosiaan kuulu niitä ääniä ja kyllä se istukka estää kuuluvuutta. Mulla myös doppleri vähän vinossa ja sisäänpainettuna mutta kun syke alkaa kunnolla kuulua voin löysätä dopplerin ihan mahan pinnalle ja hyvin kuuluu siltikkin.
Liikkeitä en ole vielä tuntenut, aiemminkin oon sanonut sitä että mun oma syke hakkaa koko mahan leveydeltä että silmällä näkee ja se jotenkin sotkee kun olen yrittänyt tiedostella liikkeitä.
 
Liikkeitä on tuntunu jo useamman viikon, mutta nyt ne alkavat olla jo aikamoisen selkeitä. Eilen vauvalla oli vilkas päivä, tuntui olevan koko ajan liikenteessä.

Hassua, kuinka paljon selkeämmin näin pienenkin liikehdinnän tuntee nyt, kun istukka on takaseinässä. Esikolla oli etuseinässä, ja se vaimensi aika paljon.

Lampukka 14+1
 
Heipparallaa täältäkin!

Juu vuoto loppui, tai siis alkoikokaan ollenkaan. Ken tietää. 2 pienen pientä tippaa pöksyistä loppuviimeksi löytyi. Onneksi ei sen enempää.

Tänään aamu tuntui taas kovin vaikealta, mutta kun aikani katselin telkkua ja löhösin sohvalla, niin nyt on jo ollut hieman helpompaa. Ajattelin vaatekaappini siivota pikkuhiljaa, on t-paitoja jotka ei enää mene kun tissien kohdalta kiristää. ;) Joten laitan ne hieman syrjään hetkeksi. :p

Minä en liikkeitä varsinaisesti tunne mitään, en edes kuplintaa. Mutta kun makaan selälläni ja laitan kädet kohdun kohdalle, niin toisinaan kyllä huomaan käteen missä kohtaa pieni menee. Siis jos on pönkännyt itsensä toiseen reunaan. Ei tunnun varsinaiset liikkeet, mutta tänään oikein pömpähti toiseen laitaan kohtua. :D Mietin että voiko olla vatsan toiminnasta johtua pönkähtelyjä, mutta kun kuitenkin on juuri siinä missä kohtu on niin eiköhän se pieni sitten mennä vemmellä.

HH: Oon pyrkinyt joka päivä käymään hieman metsässä taapertamassa koirien kanssa. Meillä kun metsä tuossa 20 m päässä takapihastamme. Jossa minä saan yksinäni mennä, kukaan muu ei taida uskaltautua sinne... ;)
Se on melkein kuin elinehto että pääsen sinne hetkeksi, koska tosiaan raitis ilma helpottaa hetkeksi oloa. Kauaa en siellä voi olla, kun alkaa yököttämään ja yökinkin aina hieman matkalla, mutta kun hieman saa raitista ilmaa niin ei tule päänsärkyä niin helposti ja jaksaa taas hieman. :)

Huomenna aamulla sitten neuvolaan, mittaamaan paineita jne.

Nampula 13+2
 
Tilasin kotidopplerin!! :heart: :heart:

Vielä kun saisin sähköpostini avattua (lasku ilmeisesti tulee sinne?) niin saisin maksettua ja postittaisivat vielä tänään! Huih, nyt odottelen kuumeisesti sen tuloa! :D
 
Oon kyllä hieman kade teille jotka tunnette jo liikkeitä mutta kaitpa nuo aikanaan mullakin tuntuu.
Tein toiset äippäpökät eli mulla on nyt farkut, musta ja ruskeat suorat huosut + parit collarit. Eiköhän niillä vähän aikaa pärjää. En jotenkin osaa varmaan niitä masutuubeja käyttää niin pakko olla kunnon housuja sitten.
Joo dopplerisn lasku tulee spostiin mutta mulla meni muutama tunti ennen kuin tuli vahvistustiedot. Niin lasku tulee jos valitsit ennakko maksun muuten tulee postiin ja maksat sen sinne.
Ootkos Nampula miettinyt tuleeko koirasi mustasukkaisiksi vauvasta? Meillä tuo villis on niin lellitty vauva että en kummastelisi vaikka olisi mustis, toisaalta jos mies ottaisi koiran mukaan hakemaan laitokselta vauvaa niin se tietäisi että kyllä parkuva pikkupaketti meille tulee. Kaikenlaista sitä miettii :LOL: vaikkei vauvasta ole tietoa vielä puoleen vuoteen.....
 
Mulla kun tuo sähköposti tökkii yhä edelleen vaan. Ei aukene ei. No mutta maksan sitten heti kun saan auki ja katsottua laskun tiedot. Otin ennakkomaksun, joten pitäisi siis sinne se lasku tulla. No kärsivällisesti odotellaan. :)

Mä oon hieman miettinyt tota koira juttua kun vauva tulee. Mutta luulen että kun noita on kuitenkin muutenkin nuo 3, niin ovat kuitenkin tottuneet jakamaan huomiota. Nuorin on kyllä mun varsinainen lellivauva ja kultamussukka, mutta osaa väistyä tarvittaessa. Joten luulen että sen suhteen ei sitten tule ongelmia. Toivotaan ainakin. :)
 
Meilläkin on kolme koikkua =) mutta uskon ettei ongelmia tule. Nuorin koira meillä 10kk ja vanhemmat 6 ja 8v. Voi olla että tuollaisessa yhden "lellivauvan" totuttamisessa menee pidempään mutta äkkiä varmasti tottuvat toisiinsa :)
 
Meilläkin koira, joka on kyllä niin pilalle lellitty, ettei hyvä tosikaan.. Labbis, joka kiipeää itse syliin, kun halipula iskee, nukkuu (miehen yövuorossa ollessa;-) miun vieressä yms.. Saattaa olla kulttuurishokki sillekin, jos/kun vaavi tulee taloon, onneksi otus rakastaa lapsia yli kaiken, se hieman helpottaa varmaan... Kissoistakin niin mustis, että kun joku niistä tulee syliin, niin lähdön saa välittömästi :LOL:

Kyllä tää raskaus sekoittaa pään ihan totaalisesti, ainakin meikäläisellä... Mieskin katsoo hitaasti, kun puhun muodossa; kun meille tulee vauva, katselen vauva-krääsää jo valmiiksi ja kudon nuttuja.. Ja kun pienikin vihlaisu tuntuu mahassa, asenne muuttuu täysin; nyt se menee kesken -tyyliseksi... Ja vielä kun ne sydänäänetkään eivät kuuluneet, nyt ei tarvita kun pienen pieni vihlaus, ja olen varma, että kohta sitä kauan odotettua vaavia ei enää olekaan... Kun tämä pää pysyisi järjestyksessä nyt edes tuonne parin viikon päähän, jolloin on tuo seuraava ultra... :hug:

Dooris ja sintti 10+1
 
Hei, käypä keskustelu vilkkaana, hieno juttu. Aika hurjalta kuulosti tuo
Viipukan punktio. Koita jaksella ja levätä nyt rauhallisesti. Pidetään peukkuja.
Omasta navasta sen verran että liikkeet ovat alkaneet täälläkin tuntua, jännää kuplintaa just niinkuin kertovat joilla kokemusta on.
Sain tänään myös kotidopplerin postissa ja heti testasin. Kaksosten sykkeet kuului hyvin ja aika tavalla samoista kohdista mistä HH käski kuuntelemaan. Olin selinmakuulla jalat hieman koukussa.
Laite tuntui niin hyvältä hankinnalta.
Mukavaa illan jatkoa kaikille!
Roosa ja kaksoset 16+5
 
Hei kaikki,

olen ollut työreissussa pari päivää, olipa kiva tulla katsomaan kun on näin vilkasta keskustelua. :)

Mä en kyllä tunne vielä yhtään mitään muuta kuin satunnaisia vihlaisuja. Ei kuplintaa eikä mitään hipaisuja. Aina iltaisin makaan kädet vatsan päällä ja juttelen kaverille mielessäni. Nukkuma-asennoista kylkimakuu tuntuu parhaalta nyt jo.

Kerroin yhdelle työkaverille kun oli NIIN paljon juttua vauvoista etten kehdannut olla kertomatta. Toivottavasti se pitää suunsa kiinni että ehdin ite kertoa pomolle... toivottavasti en tehnyt virhettä kertoessani. :$

Kamala toi Viipukan punktio!! Toivottavasti voit jo paremmin. :hug: Kauheeta mitä kaikkea meille saa tehdä jotku ihan avuttomat tyypit. Tietty kaikkien pitää jostakin aloittaa, mutta silti... jotakin rajaa.

Jiksu 14+1 (jee, taas tuli viikko lisää!!!!!)
 
Joo, eilen lääkäri soitti ja varmisti ettei istukkanäytteestä saatu mitään irti. Sanoi että jos halutaan niin voidaan tulla milloin vaan lapsivesipunktioon joka ehkä sattuu vähemmän. Sanoin vaan kiitos ei enää ikinä! Mennään sitten seuraavan kerran rakenneultraan. Sanoin myös ettei meidän vauva voi ainakaan kovin vaikeasti kehityshäiriöinen olla kun hänellä on kaikki neljä raajaa oikeissa mittasuhteissa ja hyvin liikkuu - lääkäri oli myös samaa mieltä =) Ja eihän meillä sitä niskaturvotustakaan ollut.

Odotamme siis välillä ihan luottavaisin mielin vaikka varjot toisinaan käyvätkin raskauden yllä :/

Tuohon koira-asiaan vielä - eikös se ole tutkittukin että on hyvä että se lemmikki on ihan alusta asti kotona? Meillä ainakin 11v esikko ei ole koskaan potenut mitään allergiaa ja aina meillä on koiria ollut =)

Viipukka 15+6
 
Viipukan mainitsema allergia asia oli kai niin tutkittu että lapset jotka oli asuneet maatilalla (sis kai lehmiä tai muita elikoita) niin niillä oli paljon vähemmän allergioita kun ns eläimettömissä perheissä. meillä on myös ollut kotona aina kissa ja koira (joskus oli pari lammastakin ja 2 kääpiö kania) eikä mulla tosiaan ole allergioita edes millekkään ruoka-aineelle.
Puhuttiin aiemmin siitä kun olo tuntuu ihan tasapaksulta :LOL: eikä ihme mittasin nääs oman rinnan-, vyötärön-, ja lantion ympäryksen ja kaikki oli ihan samaa eli reilut 100cm. Eipä ole kumma kun on tukevahko olo =)
Koti-dopplerin voi tilata kuuntele vauvaa sivuilta (n.85e)

Hormonihirviö14+6
 
Neuvolassa taas käyty!

Hemoglobiini oli hieman noussut ja kaikki muutenkin kohdallaan. Maanantaina sitten lääkärille. Neuvolan täti oli sitä mieltä että nyt sitten varmaan lääkäri määrää mulle Postafenia, kun tämä on näin poikkeuksellisen kovaa tämä pahoinvointi eikä ota laantuakseen. No katsotaan maanantaina mitä sanoo.
Kohtu oli oikean kokoinen. Ylettyi jo lähes napaan asti. Kuulemma minulla on kapea ja pitkä kohtu, joten vatsa tulee todennäköisesti eteen enemmän kuin sivuille. No sen näkee. Sitten kun tuli sydänäänien kuuntelu aika, minua jännitti. Se keskiviikon teutarointi metsässä oli jättänyt pelon siitä ettei pieni enää kunnossa. Kuunneltiin ja kuunneltiin ja kuunneltiin ja kuunneltiin... Ainoa mikä saatiin esiin oli minun pulssi. Alkoi pelottamaan ja itkettämään. Ajattelin että jos ei kuulu, niin haluan sitten kyllä samantien ultraan. Jossain vaiheessa hoitaja sanoi että kuulee kaiun, joka tulee istukasta tai napanuorasta. Sitten se löytyi, vauva oli piiloutunut aivan kohdun alareunaan häpyluun taakse! Oi mikä onni oli kuulla se syke sitten oikeasti! Huh! Häpyluu kun ei päästä ääniä lävitseen, siksi ei aiemmin kuulunut. Sitten pieni pikaisesti käväisi hieman ylempänä ja painui takaisin piiloon. :heart: Taisi ujostuttaa! Mutta kyllä se helpotti ja kovasti! Nyt kun kohtu vielä on niin suuri vauvan kokoon nähden, niin se pääsee piiloutumaan helpommin sinne. Hetken kuluttua ei sitten enää pääsekään. :)

Taas oli hoitajalle eri käsitys minun viikoistani. Hänen mukaansa nyt oli 13+0 ja taysin laskutavan mukaan 13+3. Siinä sitten mietittiin ja pohdittiin. Mutta kun neuvolan kone antaa viikot suoraan l.a:n perusteella, niin vikaa ei löydetty. Laskettu aika pidetään kuitenkin samana ja lasketaan ne viikot miten lasketaan. Muutaman päivän heitto kuitenkin vain. Minä pidän kiinni taysin tavasta! :D

Sitten käväisin H&M:llä ostamassa farkut, sekä paidan. Tänään kun tuli jo ongelma vaatteiden kanssa. Kun yhdet menivät jalkaan, mutta sitten ei löytynytkään paitaa. Muutaman viikon kuluttua sitten voin shopata lisää. :)

Nampula 13+3
 
...kello muutaman tunnin enemmän että saisi lähteä kotiin sohvannurkkaan kirjan kanssa... =) Kolea ilma, väsyttää ja päätä särkee. Huomennakin pitää töihin, plaah.

Mä taidan olla Amodinin kanssa samoilla linjoilla, että dopplerit saa jäädä ostamatta. Mä vaan välppäisin sen kanssa sitten koko ajan ja olisin paniikissa jos mitään ei kuuluisikaan.

Mullakin oli aamulla vaateongelma. Oikeastaan enää kahdet housut menee sujuvasti jalkaan, ja paidoissa alkaa olla probleemaa. Pitäisi jaksaa kauppaan, mutta työ haittaa shoppaamista. ;)

Jiksu 14+2
 
Kuinkas Jiksu sullakin on viikkoja 14+2 kuten mullakin, mutta laskettu aika 2pv myöhemmin? Taas jotain eroja neuvoloitten ohjelmissa varmaan.

Kävin H&M:llä etsimässä äitiysvaatteita, ja minua masentaa! :eek: :( Kaikki kauniit vaatteet näyttää kamalalta mun päällä. Lisäksi housuista koko S tuntuu jotenkin makkarankuorelta ja saa pe**een näyttämään hirveältä läjältä, mutta koko M taas pyörii päällä. Paidoista ei kokoon S mahdu mun maha kovin kauaa, mutta M-koko taas on hartioista ja kaula-aukosta kamala teltta.

Mä oon väärän mallinen :(

Lisäksi näytän väsyneeltä ja harmaalta tässä syksyn valossa :ashamed:
 
Älä välitä!
Minun normaali housukoko on ollut 36/38, riippuen mallista.
Nyt menee vain yli 40 numeron housut jalkaan. Olen levinnyt ja paisunut kuin pullataikina, voin kyllä totisesti sanoa, että pullat on uunissa.

Minäkin olen kalpea ja väsyneen näköinen, lisäksi minulle on tullut entistä enemmän iho-ongelmia ja kaiken kruunaa järjettömät silmäpussit.
Mutta riemuitkaamme ja iloitkaamme raskaudestamme täysin rinnoin! =)
Haalistunut 16+2
 
Lampukka: Joo, neuvolassa ja gynellä on moneen kertaan laskettu laskettua aikaa ja tuloksia on saatu ainakin kolmea erilaista... jonkun laskutavan mukaan olen 14+4, mutta mä olen pitänyt kiinni siitä minkä hoitava lääkäri mulle laski silloin kun todettiin että olen raskaana. Tuntuvat nuo erilaiset ohjelmat laskevan kovin eri tavalla. :whistle:

Mulla on kauhea päänsärky ja pitäisi jaksaa ruokakauppaan ja kaikkea. Siivokin on taas ihan hirveä, mutta en mä jaksa ryhtyä puunaamaan.

Mä olen joutunut ostamaan 42-numeron alkkareita, kun yleensä käytän 38/40-kokoa. Ja kaiken lisäksi vain sellaiset mummomalliset tuntuu hyvältä jalassa... näyttää tosi hirveältä, mutta muutenkin on niin epäeroottinen olo että eipä paljon haittaa. :p

Ollaan iloisesti turvonneita pötkylöitä vaan... :D

Hyvää viikonloppua!

Jiksu
 
Mullakin oli kamalia päänsärkyjä pari-kolme viikkoa sitten. Onneksi on vaihteeksi päänsärytön kausi.
Mulla korreloi vielä siinä se, että kun on pitänyt juoda huomattavasti vähemmän kahvia ja elimistö on sitten protestoinut sitäkin vastaan.
|O
 
Olen arvellut, että nää päänsäryt johtuu raskaudesta, kuulemma progesteron vaikuttaa näin. Ihan kuin olisi migreeni, valo sattuu ja kovat äänet, paras olo on kun makaa sohvalla rätti naamalla eikä liikuta päätä mihinkään. Menee se ilta tietysti näinkin... :kieh: Yritin juoda kahvia vähän jos kofeiini helpottaisi oloa...

Jiksu
 
Keskiviikkona kävin veriseerumi seulassa ja sen jälkeen ultrattiin. Tyyppi oli aika uneliaalla päällä, mutta kun ultralaitetta väännettiin ja käännettiin mahan päällä johan tuli eloa ja jaksoi vilkutella meille ahkerasti =)
Veriseulan tulokset saadaan ens viikolla, ja lekuri sitten kertoi että sen perusteella katsotaan lapsivesinäytteen oton tarvee johon vastasin melko tuimasti että minähän en siihen toimitukseen mene sanokaa mitä haluatte! Oli kyllä varmasti kamala koettelemus tuo Viipukan istukkanäyte punktio! En siis yhtään ihmettele miksi et toistamiseen halua siihen mennä. Kaikkea sitä saakin kärsiä!!

Tänään iltapäivällä kun lepäilin sohvalla, rupesin tuntemaan ihan erilaista liikehdintää...ensin vatsa kirstyi ja nippaili, ja kun laitoin kädet ja sormet tiukasti tohon navan alle, ihan selvästi tuntui että pieni käsi tai jalka siellä tuuppaili. Innostuin sitten siinä vielä lauleskelemaankin ja nykeröhän ihan villiintyi. Oli aika hurja tunne! Nyt on taas hiljaista ja vaikka kuinka yritän tunnustella ja jutella-ei mitään. Taitaa olla jo sikeässä unessa. Jostain olin lukevinani että sikiöt nukkuvat 18-22 tuntia vuorokaudessa ja niillä on ihan selkeästi aktiivisemmat ja passiivisemmat ajat vuorokaudessa.

Mammahousu ostoksilla käytiin myös. Olo on mitä pökkelöin ja rinnat tursuu ulos kaikista paidoista. Täytyy vaihtaa kohta telttamallisiin paitoihin. Mun täytyy kans ruveta harkitsemaan mummo alkkarien ostoa, ahistaa nämä normaali pöksytkin jo siihen malliin :D

Mä siirryn nyt viikoksi pois maisemista kun äiti tulee kylään ja olen suunnitellut sille ylläri synttärimatkaa, eli lähdetään ihan kahdestaan, äiti ja tytär. Mies hoitakoon kodin ja kissat sillävälin, pientä harjottelua tulevaan ;)
 
Viipukalla kävi kyllä tosi huono tsäkä punktiossa, harmi ettei mitään saatu selville koittelemuksista huolimatta. Kuuntelin muuten eilen dopplerilla ja känkkis hakkas suoraan kai kädellä doppleriin kun kuului ihan erilainen ääni ja muutenkin oli tosi vilkkaalla tuulellla =) heilumisesta päätellen. Mulle ei ole tullut pakkomieltä kuuntelusta, riittää kun muutaman päivän välein kuuntelen ja jos kuuluu heti syke (joka nykyään kuuluu kyllä tosi nopeeta) niin lopetan samantien. Se on vaan sellanen tuki ja turva mun mielenterveydelle.
Ootko Jiksu ottanut panadolia päänsärkyyn? Auttaako? Joillakin raskaana olevilla on nimittäin tosi vaikeat mikreenit odotus aikana ja niihin saa lääkäriltä jotain vahvempaa särkylääkettä. Aika kurjalta kuulostaa.
Hormonihirviö 15+1
 
Perjantaina oltiin iltaa istumassa kaverilla. Oli jotenkin tosi hyvä ilta mulla, kun olokin parani huomattavasti illan mittaa. No mutta samainen pahaolo jatkui sitten lauantaina. Lähdettiin kuitenkin mökille ja oli ihanaa nauttia raikkaasta ilmasta ja rauhasta. Tänään sitten tultiin päivällä kotiin, pahaolo seuraa perässä. Oksentanut en ole, mutta olo kaamea ja väsy painaa. Huomenna sitten lääkärille aamusta heti. Ostin sitä B-vitskua ja foolihappoa, mutta mitään eroa ei ainakaan vielä ole olossa ollut.

Nyt alkaa huomaamaan vatsan pömpötyksen, siis muutakin kuin turvotusta. Veikeä tunne. Öisin jotenkin vatsa ensin turpoaa kovin ja olo on aika tuskainen, mutta sitten laskee ja olo aamuisin todella hyvä.
Odottelenkin tässä sitten niitä liikkeiden tuntumisia, mutta katsotaan nyt koska sitten alkaa kunnolla tuntumaan. :heart:

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Nampula 13+5
 
Paracetamol on täysin turvallinen raskausaikana, ja keskiraskauden aikana saa käyttää ibuprofeeniakin.

Onnea liikkeet bonganneille, se on ehkä ihanin asia odotuksessa =)

Lohdukseni löysin Lindexiltä eilen ihania ja todella hyvin istuvia äitiysvaatteita. Ja vieläpä kokoa XS, eli kyllä noiden eri valmistajien kokomitoituksessa on huimia eroja! Äitiysvaatteet korostavat masunalkua, ja olen tänään nautiskellut sen katselemisesta puolisalaa. Isommat lapset ei nimittäin meillä tiedä vauva-asiasta, ja odotamme ainakin seuraavaan ultraan ennen kuin kerromme.

Alan olla hieman stressaantunut, tuleeko kovin voimakkaita mustasukkaisuusreaktioita :( :ashamed:

Ja uusi nuha on taas päällä :snotty:

Lampukka 14+4
 
HH: Jeps, perjantaiyönä oli pakko ottaa Panadol, kun en saanut kivulta nukuttua. Kaiken lisäksi naapurin eronneella nuorellamiehellä oli jotku saunabileet ja kauhea mökä päällä + miehellä on kova flunssa jonka seurauksena se KUORSAA. :( Menin lopulta sohvalle nukkumaan kun ei korvatulpatkaan auttaneet. No, sain ihan hyvin unta sitten.

Eilen särki aamupäivän päätä mutta sitten se helpotti. Onneksi, muuten olisi tänään jäänyt pyykit pesemättä ja tiskit tiskaamatta...

Kävin tänään katsomassa esteratsastuskisoja ja tuli tosi kova ikävä hevosen selkään. Oikein iski haikea olo, kun ei voi ratsastaa pitkään aikaan. No, siinä sitten yksi ratsastaja tuli selästä niin että rysähti ja jouduttiin soittamaan ambulanssi paikalle. Ilmeisesti mitää pahempaa ei sattunut, mutta mä totesin että ihan oikean ratkaisun olen tehnyt kun en ole raskausuutisen jälkeen selkään mennyt. Ehtiihän sitä myöhemminkin... :)

Huomenna neuvola + lääkäri. Kuulisikohan nyt ensimmäistä kertaa sydänäänetkin...

Oikein hyvää sunnuntaita kaikille!!

Jiksu 14+4
 

Yhteistyössä