Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat, PART III

Hyvää alkanutta viikkoa! :wave:

Täälläkin kärähtelee tuon tuostakin. Minua ärsyttää meidän talon epäsiisteys ja se, että joudun (mielestäni) yksin hoitamaan koko huushollin siisteyden.
Eilen löysin kasan postittamattomia kirjeitä ja se riitti koko päivän pilaamiseksi.
Kauhea järjestely- ja siivousvimma muutenkin iskenyt ja minua ärsyttää pienikin likatahra tai joku vaatekappale väärässä paikassa.
Sekin harmittaa, kun lattialta täytyy noukkia tavaroita ja enhän minä sinne kunnolla taivu. |O

Onko muille ilmaantunut pahoinvointi takaisin? Minulla on usein aamulla pientä kuvotusta, ihan kuin aamupahoinvointia.

Haalistunut ja vaavi 37+5
 
Hauskaa huomenta kaikille täältäkin;-)

Eksyinpä vaihteeksi koneelle miekin, nyt kun aikaa; äitiysloma (varhennettu sellainen;-) kun alkoi viimeinkin =) Töistäkään ei hetkeen päässyt oikein koneelle, kun sijaisharjoittelija istui sen äärellä, ja iltaisin on huvituskerroin istua koneella ollut äärimmäisen pieni;-)

Nyt tuon vasta huomaa, että te olette todellakin minua noin paljon edellä näissä hommissa; osalla jo synnytys ajankohtaista :whistle:

Meillä on siihen vielä aikaa... Viime neuvolassa täti totesi, että siellä se poika vain istuskelee, ei merkkiäkään kääntymisestä... Viikon päästä on jälleen neuvola, ja ellei siihen mennessäkään ole vielä kääntynyt, sitten lähete Taysiin ja kääntöyritys... Ellei suostu kääntymään sovinnolla tai väkipakolla, onko kenelläkään hajuakaan siitä, miten helposti Taysissa saa tällaisessa tapauksessa sektion? Synnytys hirvittää jo muutoinkin, ja josko siitä tulee vielä perätilasynnytys.... |O

Mutta äärimmäisen ihanaa päivän jatkoa kaikille toivotellen

Dooris ja sinttipoika 31+5
 
Huomenta täältäkin! :wave:

Viime yö tullut taas nukuttua oikein hyvin. Ihanaa! Nyt jo 3 yötä nukuttuna hyvin. Pienestä se ilo täälläkin irtoaa... :D

Haalistunut, mulla ainakin pahoinvointi palannut. Juuri ajattelin että pakko syödä jokin välipala tässä ennen ruokaa, alkaa olemaan olo jälleen sen verta kaamea. Yöks! :eek: Onneksi ei kuitenkaan niin pahana ainakaan vielä kuin silloin alkuraskaudesta... Toivottavasti ei menekään niin pahaksi enää.

Dooris, jännä että teillä laitetaan jo viikon päästä Taysiin lähete kääntöyritykseen. Meillä kun neuvolassa sanottiin että siellä laittavat rv 35 lähetteen Taysiin. Tosin ei ainakaan tällä hetkellä koske minua, kun pikkuinen on pää alaspäin. Mutta tuli viimeksi vain puheeksi asia. Mutta siis käytännöt vaihtelevat tässäkin asiassa eri neuvoloissa. Minä en kyllä osaa yhtään sanoa, että miten on sektion laita sitten, jos ei käänny. Toivottavasti pikkuinen kuitenkin kääntyy itsekseen ihan ilman apuja.
:hug:

Mutta nyt välipalalle! Tsemppiä kaikille ja hyvää alkanutta viikkoa!

Nampula 34+3
 
Maanantaita minunkin puolestani kaikille! =)

Täällä alkoi uusi viikko sairastelulla, mieheen iski yöllä vatsatauti... nyt pelottaa että se siirtyy muhun, en kyllä yhtään kaipaisi mitään mahavaivoja tähän tilaan. :eek:

Muakin ärsyttää kaikki tekemättömät työt ja siivoamiset, mutta silti mä en viitsi itsekään tehdä niiden eteen mitään. :LOL: Mä vaan rekisteröin että toi ja toikin on tekemättä, mutta samalla ajattelen että en mä jaksa ryhtyä.

Ulkona on tosi hieno ilma, aurinko paistaa ja pakkasta kymmenisen astetta. Pitänee rahdata itsensä edes ulos tänään, tuskin tulee paljon muuta tehtyä. Mitä pidemmälle tämä raskaus etenee niin sitä laiskempi musta näköjään tulee... :whistle:

Jiksu 35+5
 
Dooris, mielestäni eivät ota kääntöyritykseen ennen rv 35-36, koska suurin osa lapsista kiepsahtaa ennen sitä. Voi sinne varmaan lähetteen laittaa, mutta aikaa tuskin tulee ennen sitä.

TAYS:ssa suositellaan perätilasynnytystä, jos lantio on riittävän tilava eikä synnytyksen suhteen ole odotettavissa muita ongelmia. Ei siihen kuitenkaan pakoteta, vaan kyllä sektionkin saa.

Omaan napaan ei kuulu kauheasti uutta. Paitsi että olen alkanut murehtia, onko lapsi varmasti terve tai onnistunko jotenkin vahingoittamaan tai tappamaan sen loppumetreillä :(

Lampukka 35+6
 
aurinkoista uutta viikkoa taas!

ja täällä pyörähti käyntiin rv38! uskomatonta! päivät todellakin käy vähiin ja kello tikittää.....
olen nyt ahkerasti yrittänyt viime päivät jutella ja pitää hyvänä ''masuvuokralaista''(Jiksua lainatakseni)kun vuokrasopimus on vääjäämättä lähestymässä loppuaan. Kyllä on vaan vahva tunne että yliaikaiseksi tämä menisi, ellei oltais sovittu käynnistystä ennen 40.vkoa.

Kyllä Nampula nuo kuvaamasi nivus,-ja häpyluu kivut ovat niitä liitoskipuja.Tervetuloa vaan kärvistelijöiden joukkoon....sanoo kokemuksen syvä rintaääni joka jo 25 viikolta on saanut niistä kärsiä.Nyt mukaan on tullut jo melkoista paineen tunnetta ja viiltävääkin kipua alavatsalla :/ ei ollenkaan kivaa. Melkoista on ähinä ja puhina yöllä kun yrittää kylkeä kääntää.
Mies leikillään vitsaili että asentaisikohan mulle kattoon sängyn yläpuolelle vinssin :LOL:

Mun mies on aina ollut huono nukkuja, kuulemma vauvasta asti.Nytkin se nukkuu jo aivan koiranunta, säpsähtää mun jokaiseen kääntyily yritykseen ja herää viimeistään kun yritän hipsiä vessaan. Mä sanoinkin sille että mehän voitais vaihtaa sitten osia imetyksen osalta,kun hänellä ei ole ongelmaa pärjätä parin tunnin yöunilla ;)
Sit se on jotenkin niin hermostuneen oloinenkin, vakuutti kovasti että kyllä hän sitten on mun henkisenä tukena siellä tositoimissa, mutta kuinkahan käy...on vaan melko herkkää sorttia tuo ukko. Jostain pitäis saada sille hieman ''äijäenergiaa'' mukaan ,ettei ressukalla mene ihan pasmat sekasin siellä synnärillä

Mites teidän muiden miehet? Millä mielellä synnytykseen/uskotteko että heistä on siellä salissa kovasti apua?
- mä olen kyllä sitä mieltä että haluan ehdottomasti mukaan, mutta kätilö sanoi että täällä on tapana tarkkailla miehen reaktioita, ja tarvittaessa ukot passitetaan ulos jäähylle, jos näyttää että vaan panikoivat ja ovat pelokkaan oloisia.
Jäänee siis nähtäväksi isukin osalta miten menee.Olishan se upea kokemus miehellekin olla todistamassa oman lapsensa maailmaan tulo aitiopaikalta :heart:

Dooris: älähän panikoi vielä, vauvalla on vielä aikaa ja tilaa kääntyä! Perätila on AINA pätevä syy sektioon, ketään ei siihen pakoteta. Ymmärtääkseni monta kriteeriä pitää täyttyä että voi yrittää perätilasynnytystä,esim vauvan on oltava täydellisessä perätilassa peppu edellä, napanuoran tarpeeksi pitkä, äidin lantio tilava jne. Ei kai sitä muutenkaan ensisynnyttäjille suositella perätilasynnytystä! Joten sektion varmasti saat!

Täällä mä vaan edellen roikun netissä, vaikka olin niin päättänyt että pistän luutut heilumaan, pesen kylppärin ja pyyhin keittiön kaapit. Mua ärsyttää kanssa tavaroiden lattialta noukkiminen. Mies ei vaan jostain kumman syystä ikinä muka näe lattialla lojuvia tavaroita tai roskia. Ottaa pannuun |O

Jiksu: sullahan on puikot suihkineet! en voi kuin ihailla intoasi =)

Kitty 38+0
 
Pikamoi!

Dooris: Tässä Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin sivuilta bongattu katsausartikkeli aiheesta perätilä. Tutkimustietoon perustuvaa tekstiä, eikä tuomitse kumpaakaan synnytystapaa. Mutta sai minut vakuuttuneeksi, että haluan sektion kun tämä meidän mimmi ei näytä haluavan kääntyä.

http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo94041.pdf

Jaksuja kaikille!
 
Amodini:
Kiitos linkistä, ja muillekin kiitos;-) Toisaalta oikeastaan toivon, ettei tämä vaavi kääntyisi, vaan pääsisin siihen sektioon kuitenkin, sen verran koko synnytyshomma hirvittää näin ennakkoon. Olen kuitenkin ajatellut asian niin, etten ajattele koko asiaa etukäteen :LOL: ennen kuin on pakko... Tuolla synnytysvalmennuksessakin kalvolla olleet tekstit välilihan repeäminen, välilihan leikkaaminen, ompeleminen... ei isommin tätä pelkoa poistaneet... :whistle:

Miehistä oli juttua. Vielä vakaasti uskon, että tuosta omasta ukosta olisi apua salin puolella, mutta voihan olla, että kun tositilanne tulee eteen, tuo harhaluulo karisee... :LOL:

Siivousinto vaivaa täälläkin teoriatasolla, vauvan vaatteet olen jo sentään pessyt ja viikannut kaappeihin, muita sotkuja... olen sitten tyytynyt lähinnäkin vain tuskailemaan ja päivittelemään... Imuroinut olen sentään silloin tällöin, jotenkin vain ei meinaa saada mitään aikaiseksi, koko ajan mukamas ainakin väsyttää... Meillä ei onneksi noista miehen lattialla olevista vaatteista ole haittaa; ukko heittelee aina iltaisin vaatteensa tuonne sängyn viereen lattialle, mutta meillä sänky on siten, ettei ne näy sieltä muualle, joten kasatkoon sinne vain, pyykkikoriin kun ne eivät itsekseen kävele, eli näin miun ei tarvitse niitä sitten edes pestäkään :LOL: Silloin kun saa inspiraation ne viedä pyykkikoriin, tilanne on silloin yleensä se, että puhtaat vaatteet ovat finito, eli herran on ne sitten samoin tein myös pestävä :whistle:

Mutta josko sitä menisi katsomaan, löytyisikö jääkaapista jotain ruoaksi kelpaavaa... Ihanaa päivää kaikille toivotellen

Dooris ja sinttipoika 31+5
 
Heissan taas!
Meillä mies on imuroinut n. kerran viikossa (minä luutuan perässä ) ja teetän sille noita pikkuhommia päivittäin niin ei tarvi sitten suursiivouksia tehdä. Oon niin väsynyt ja sen on mieskin huomannut että tekee mukisematta kotihommia, se tykkää että tiskipöytä on puhdas jne. kotoa opittua (anoppi on 'siisti saara'). Eilen tein tiskikaappiin tilaa tuttipulloille. Tosiaan hyvä kun jaksan lämpimän ruuan laittaa.... |O
Joku valitteli lonkkakipuja, mulla myös ollut jo monta viikkoa ja en ilman panadolia pysty nukkumaan. Jokaiseen kyljen kääntöön herään ja niitä on useita yössä kun särkee niin lujaa peffasta.
Mies mukaan synnytykseen, tottakai! Mutta mietin vaan kuinka monta kertaa sille suutun siellä jos ei viitsi esim. hieroa mua. Ei se heikko hermonen ole, munasolu punktiotkin (3 kertaa) oli mukana ja ei tehny pahaa vaikka ne oli mulle todella kivuliaita (vaan eipä taida olla se kipu mitään verrattuna synnytykseen). Mielummin minäkin sektion haluaisin mutta sitten taas tuntuu että jostain jäisin paitsi kun en saisi kokea ns. oikeea synnytystä. Mää taidan alkaa olla valmis henkisesti synnyttämään, tisutkin on valmiit imetykseen mutta alapäästä en tiedä mikä nyt on tilanne....

Hormonihirviö 36+2
 
Hei!
Mulle tulee mies mukaan! JIPII! =)

Tämä päivä on kyllä ollut voinnin perusteella kaikista pahin. Taitaa vauva painaa tosissaan alaspäin ja mulla tuntuu se joka luussa. Vatsa on laskeutunut entisestään.
Kävely on sujunut vain pingviini-tyylillä. Mikään asento ei ole hyvä. Sitten tuolla alavatsalla tuntuu sellaisia iljettäviä kouraisuja kaiken lisäksi.
Pelkään kyllä pahinta, että vauva haluaa tulla jo tällä viikolla!!!!
:$
En vielä haluaisi luopua raskausmahastani. :'(
 
Hello, eipä kummempia kuulumisia täällä. Tuntuu vain päivä päivältä enemmän siltä etten synnytä koskaan..Supistelut tänne nyt ja heti!
Kävin hierojalla ja kyllä teki hyvää. Selkä on aika poikki kun ryhtikin on vähän mitä sattuu. Vielä olisi ihana käydä lymfassa jos siitä olisi jotain apua turvotukseen.
Meillä mies on tulossa synnytykseen ja uskon että hänestä voi olla jopa apuakin. Ainakin tsemppaa mutta hieromaan ei ole koskaan ollut kovin innokas. Valitettavasti. Muistan kun hoitojen aikaan kävimme yhdessä ultrissa niin siinä se mies istui vaivautuneena tuolilla ja nyki kravaattia ja katseli kelloa kun kesken työpäivän oli käyntejä. Mukaan kuitenkin aina tuli ja luottavainen oli että hoito onnistuu.

Doorikselle samat terveiset kuin muiltakin. Vielä on totisesti aikaa vauvalla kääntyä. Minulla B-poika kiepsahti perätilasta raivotarjontaan joskus 32 viikon tienoilla. Itse kyllä valitsisin myös sektion ennemmin kuin perätilasynnytyksen.

Namupala valittelit ylävatsakipua! Minulle sanoivat sairaalassa, että jos ylävatsakipua, päänsärkyä tai näköhäiriöitä ilmenee ottaisin heti yhteyttä. En halua säikytellä mutta jos vaiva jatkuu kannattaa varmaan kysäistä vaikka neuvolasta. On kai yksi raskausmyrkytyksen oireita.
Toivotaan kuitenkin että kipu pysyy nyt poissa!!

Mukavaa viikon alkua kaikille :heart:
Mahtaakohan tällä viikolla jo syntyä lisää vauvoja :heart: :heart:

Roosa ja pojat 38+2
 
Iltaa!

Kiva kun oli päivän aikana tullut taas paljon tekstiä. :) Täällä päivä mennyt rauhallisesti, köpöttelemässä kävin ja loppupäivän olen lueskellut raskausaiheisia kirjoja sohvalla ja hoivaillut mahatautista miestä. Itse en ole ainakaan vielä sairastunut *koputtaa puuta*.

Mies tulee synnytykseen mukaan, se on ollut selvää "aina". Uskon että miehestä on paljon apua, se on niin rauhallinen ja tottunut hoitotyöläisenä näkemään yhtä sun toista... :x Luotan vahvasti siihen että se pitää mut pinnalla jos meinaan seota kipuihin tai menetän uskoni koko hommaan.

Täällä ei ainakaan tällä viikolla vauvoja synny, kaveri tuntuu olevan tosi ylhäällä vieläkin ja aiheuttaa kipuja kylkikaaren alle. Varmaan sama kipu kuin Nampulalla?

Lonkat on täälläkin kovilla, ei mikään ihme kun painoa on tullut yli 10 kiloa. Välillä tuntuu sohvalta noustessa siltä etten tiedä miten pääsen ylös, ja aamuöisin kun lähtee vessaan niin pahimmillaan kuuluu rutinaa lonkista. Yök. Toivottavasti ne kestää vielä hetken...

Mä en usko että mun tulee tätä mahaa ikävä. Tänään kävelyllä haaveilin siitä kuinka saan oman kroppani takaisin ja jaksan taas liikkua ja jumpata ja pääsen RATSASTAMAAN! :D

Olen piikittänyt kiltisti sormenpäitäni ja mitannut verensokeria. Arvot ei ole KERTAAKAAN menneety sallittujen rajojen yli, joten se siitä sokerivauvasta. :D Onneksi saa lopettaa sen homman parin päivän päästä.

Hyvää illanjatkoa kaikille, mä menen keksimään maha-asukkaalle jotakin iltapalaa. :p

Jiksu
 
Täällä taas :wave:
Te olette ahkerasti kirjoitelleet, etten jaksa kaikkia lukea, mutta kaikki taitaa vielä olla yhtenä, jos pikaisesti selattuani oikein näin. Jaksamista teille kaikille viime hetkiin.

Meidän pieni prinssimme näki päivänvalon 28.1.2008.
Painoa pienokaisella oli 3550g ja pituutta 49cm. Hän syntyi rv 36+2. Kirjoittelen synnytyksestä paremmalla ajalla. Kotiin tulimme eilen.

kuu-ukko ja poika 7vrk
 
Kuu-ukko Oikein lämpimät onnittelut pienestä pojasta! :hug: :flower: :heart:
Nupsu on synnyttänyt myös. Tässä linkki synnytyskertomus-ketjuumme jo vauvan saaneiden puolella! :wave: http://keskustelu.kaksplus.fi/t952194#m9638653
 
Kuu-ukolle suuren suuret onnittelut täältäkin pienestä prinssistä! :hug: :heart:

Ihania kuulumisia sai täältä lukea heti aamusta! :heart:

Roosa, tuo minun ylävatsa kipu on tosiaan tuota samaa kuin Jiksulla. Eli matkalainen niin ylhäällä, että ärsyttää kohdun limakalvoja ja aiheuttaa kivun. Neuvolaan kerran ole yhteydessä asiasta ollut ja tähän tulokseen päädyimme. Helpottaa kuulemma sitten kun vaavi laskeutuu... jee! :D
Viime yönä oli valtaisat selkä säryt. Mutta ainakin itsestä tuntui että johtui ihan vain asennoista, ei muusta. Tuskaisaa oli aina kun heräsin, mutta nukuttua sain kuitenkin.

Mukavaa laskiaistiistaita kaikille! :wave: Minä se suuntaan pullan paistoon! ;)

Nampula 34+4
 
Oikein paljon onnea Kuu-ukolle ja perheelle!! :flower: :flower: :flower: :hug:

Mahtavaa kun alkaa jo vauvoja tulla... toisaalta vähän pelottavaa, eihän mulla ole edes sairaalakassia pakattuna... :eek: Pitäisiköhän alkaa orientoitua?

Mennään tänään tutustumaan synnytysosastoon, ihan mielenkiintoista nähdä mihin sitä oikein ollaan menossa. Toivottavasti siellä ei parhaillaan joku kilju tuskissaan tai mulla menee pupu pöksyyn. ;)

Mitenköhän sitä saisi itsensä kävelylle raikkaaseen ulkoilmaan? Musta tulee koko ajan laiskempi mitä raskaampana olen. Voisin vaan maata sohvalla kutimieni kanssa ja syödä appelsiineja. :D Ei hassumpi ajatus...

Hyvää tiistaita kaikille!!!!

Jiksu 35+6
 
Sylin täydeltä onnea ja ihanaa vauvantuoksuista arkea Kuu-ukon perheelle :flower:

Vai ehti kuu-ukko sitte lunastamaan nyyttinsä ennen mua =)
*odottelee jo niin että pääsisi omaa pientä nuuhkimaan*
No toivotaan että olisin tositoimissa viimeistään ensiviikolla.....kääk!

Tänään lääkäri iltapäivällä. Toivottavasti olen viisaampi sitten..oli tarkoitus tänään päättää käynnistyspäivä...kai. Hieman jännittää....ja toivottavasti eivät kauheen kovakourasesti ronkkis kun muutenkin tuo alakerta on jo senverran kipeänä |O

palailen illalla kertomaan miten meni..

Kitty 30+1
 
Paljon Onnea Kuu-ukolle :flower: :flower: :heart: :heart: :heart:
Meillä on laitettu veikkaa milloin vauva syntyy: Anoppi 15.2, minä 20.2 ja mies 29.2 (karkauspäivä ), saas nyt nähdä milloin tulee sitten. Eilen jo säikähdin kun kävin 3 kertaa kakkosella ja vika kerralla oli melkein ruikulina, nimittäin hyvä kun oon raskaus aikana käynyt sen 3 kertaa viikossa. Kestosuppausta oli taas iltasella ja vähän kipeitä nippailuja kohdunsuulla.
Jiksu laita vaan saikkukassi valmiiksi, ei ne vauvat aina laskeennu ennen synnytystä.
Kitty tulehan kertomaan minkä 'tuomion' sait sairaalasta?
VÄSYTTÄÄ......

Hormonihirviö 36+3
 
Toivottavasti tämä nyt onnistuu. Ensimmäistä kertaa kirjoittelen ja sen varmaan huomaa... etenkin, jos "vastaus yritykseni" katoaa bittitaivaaseen.

Onnea teille kaikille aivan mielettömän paljon :hug: . Itselläni on LA 4.3, III IVF tärppäsi, ikää on 35v, ensimmäinen ja poika tulossa =) Nyt siis rv 36+0
 
IHANIA VAUVAUUTISIA!
Paljon onnea koko Kuu-ukon perheelle :flower: :heart:
Miten olikin eilen sellainen olo että uutisia on varmasti tulossa! Juuri yhtenä päivänä mietin mitä Kuu-ukolle kuuluu, kun ei ollut kuulumisia hetkeen kirjoittanut. Sinulla oli veikkauksena tuossa ensimmäisellä sivulla tyttö, mutta pikku prinssihän sieltä tuli =) Oliko iso yllätys!

Nampula, hyvä että helpotusta on tiedossa. Olin edelliseen tekstiin kirjoittanut Namupala =) Taitaa olla lukihäiriökin tullut tässä raskausaikana.

Mukavaa Laskiaistiistaita ja Runeberginpäivää kaikille!
Aion itse syödä jättiläispullan kermalla ja hillolla tietenkin..

Roosa ja pojat 38+3
 

Yhteistyössä