Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat, PART III

Kuulin juuri, että sekä sisarellani että äidilläni on raskauden menneet kahdella viikolla yli lasketusta ajasta. :eek: Toivottavasti poikkeus vahvistaa säännön... :whistle:

Väsymystä täälläkin, jaksan vaan syödä ja pestä pyykkiä. Menenkin nyt tekemään sitä jälkimmäistä.

Jiksu
 
Jiksu, täällä sama homma. Äidilläni mennyt yli reilusti sekä siskoni että veljeni kanssa. Minua odottaessaan käynnistettiin 37+0 paikkeilla. Samoin siskollani mennyt molemmat raskaudet reippaasti yli. Tuossa sisko siis jo pelotellut asialla, mutta minä se väitän vastaan ja kovasti. :p Voi kun sillä väittämisellä olisi jotain merkitystä... :)

Mulla kuului tuossa hetki sitten vatsasta omituinen napsahdus. Vaavi päätti vaihtaa asentoa ja kun otti vauhtia kyljestä kuului vain NAPS. Ihan luonnoton napsahdus. Omituista. Kuului vielä tuosta aika ylhäältä, joten ei edes tuolla kohdun suulla mikään tainnut olla. Hassua!

Olo se ei parane täällä, ei millään. Hirmuinen väsy ja pahaolokin matkassa, vaikkakin söin äsken oikein ruuankin. Huoh, noh kai se tästä sitten.

 
Haalistuneelle tsemppiä, toivottavasti kaikki hyvin :heart:

Tais tulla viime yönä enkat, nimittäin sain vain vaivaiset kaks tuntia nukuttua :headwall:
Pitäis nukkua ja kerätä voimia synnytykseen joopa joo, ei oikein onnistu mun kohdalla,raivostuttavaa |O
Sit mulle on tullut vaivaks sormien puutuminen ja nivelten kipu. Varsinkin yöllä huomaan puutumisen enemmän.
Onks muille tullut vastaavaa?
No se siitä marinasta....

Onkos teillä jo kummit kateltu ja nimet päätetty?
Kummeista: Mä olen luvannut mun siskon tytölle jo vuosia sitten että jos täti joskus saa vauvan niin hän pääsee kummiksi. Mieheni myös onneksi tykkää siitä että hän tulee kummiksi.
Nyt sit on ongelma se että miehen sisko on jo raskauden alkupäivillä tarjonnut itseään kummiksi...Hän ei vaan vielä tiedä sitä että sylikummin paikka on jo varattu. Kyllähän me se varmaan toiseks kummiks sitten saatetaan ottaa. Tosi inhottava tilanne kun toinen ite ehdottaa ja sit meille tulee sellainen olo että on velvollinen ottaan hänet :/
Nimistä: Tuntuu että tytöille löytyy kaikkia ihania nimiä, mutta sitten pojille ei millään meinata keksiä. Tällä meidän vauvalla on jo niiiin hirveesti niitä serkkuja jo että kaikki "parhaat" nimet on jo käytössä.
Sit vielä se et nimen täytyis olla sellanen että se passaa niin suomalaisten kuin ruotsalaisten suuhun.
Eli nimiasia ei ole meillä vielä täysin päätetty.

Jaksamisia kaikille !

Mai 36+3
 
Auts, teki melkein omassa kropassa kipeää kun luin Haalistuneen yht'äkkisesta rajusta kipukohtauksesta! Voisikohan se napsahdus olla kalvojen yhtäkkinen venyminen, jostain ketjusta olin lukevinani tuollaisia outoja napsahduksia jotka voivat tehdä myös kipeää...
Kävitkö neuvolassa tarkastamassa tilanteen? Toivottavasti eivät noin pahoina toistu...ainakaan ennen tositoimia joihin sitten kunnon lääkettä saisi helpottamaan oloa.

Mukava kuulla Nupsun kuulumisiakin! Toivon todella että poika pääsee pian ihan omaan kotiin täysihoitoon,äidin ja isukin kainaloon. Varmasti on stressaavaa aikaa, mutta päivä kerrallaan kohti kotiinlähtöä

Jes, mulla oli ekaa kertaa kunnon suppari viimeyönä! Eli taisit HH mulle semmosen lähettää..kiitooos! Oli meinaan aika vinha kipu, jomotti ensin selän puolella, sitten menkkakipua alavatsalla ja veti niin pinkeäksi masun että koski. Taisin siinä vähän kokeilla eilen oppimaani alkusuppareiden hengitystekniikkaa :whistle: ja ihan mukavasti helpotti vaikka niitä tuli puolen tunnin ajan.Sain nukuttua jopa kl 07 asti ilman ylimääräistä vessarumbaa =) Mies siinä tietenkin heti säpsähti hereille, että onko nyt jo ihan oikea supistus menossa :eek:

kummi,-ja nimiasiasta: Meillä on jo kummi valmiiksi päätettynä vaikka kiirettä ei olekaan. Vauva kastetaan ortodoksi menoin noin 7-12 kk ikäisenä yleensä, joten aikaa on vielä. Kreikassa on käytäntönä että on vain yksi kummi, ja kummin tehtävä on kyllä todella tärkeä ja sitoo vuosiksi eteenpäin, joten täytyy kyllä tarkkaan miettiä henkilö jolle kummin osan tahtoo antaa. Lisäksi ortodoksi ristiäiset eivät ole mikään pieni toimitus, niihin kutsutaan koko ''lähipiiri'' joka tarkoittaa käytännössä vähintään 50 henkeä :/
Nimi periytyy ekalle lapselle yleensä poikkeuksetta lapsen isänisältä tai äidiltä, joten siihen on mun vaan asennoiduttava.Toiseksi nimeksi mietitään jotain hieman suomalaisempaa, vaikka tuleva nimi onkin kansainvälinen ja sopii myös suomalaisen suuhun =)

Nyt syömään ja ulos jaloittelemaan.....menee ihan lusmuiluksi muuten koko päivä..

Kitty 38+3
 
Hejssan! Niin se vaan on, että käynnistystä (kalvojen puhkaisua) harkitaan tai tehdään vasta kun laskettu aika on. Eli siihen asti odottelen spontaania alatiesynnytystä. Paikat nyt 3cm auki, kanavaa ei enää lainkaan ja lääkäri oli sitä mieltä, että synnytys on tässä vähän niinkuin käynnissä jo =) Joopa joo.. taitaa sitten olla viikon mittainen synnytys. Tämä synnytyslääkäri on kyllä tosi tarkka ja syynäsi neuvolakortinkin tosi tarkkaan. Sanoi taas, että avautumisvaihe tulee olemaan nopea. Pojilla kaikki hyvin. A-poika kasvaa hiukan huonommin ja on nyt 2900g B-poika 3090g. Mutta periaatteessa samankokoisia ovat. Eivät mitään kovin isoja kuitenkaan viikkoihin nähden.
Mahassa on kova meno kaiken aikaa.
Neuvolassa ei myöskään uutta. SF mitta 44cm. RR ok. painoa tullut viikossa kilo. Sellaista omaa napaa..

Kitty tämä minun kontrollien puute johtuu todellakin siitä, että ei ollut aikoja aikaisemmin. Ajattelivat varmaan, että olen jo synnyttänyt kontrolliin mennessä! Näin helsingissä. Kerran viikossa pitäisi käydä normaalisti.
Haalistunut Voimia kipujen kanssa :hug: Toivotaan, että kaikki kunnossa. Hyvä että sulla on tänään tuo neuvola!
Amodinille Ihanaa äippäloman alkua :flower:
Ja vielä Mai tuo sinun sormi/nivelvaiva on varmasti samaa kuin minullakin ja kuuluu raskausvaivoihin. Eli jonkinlainen hermopinne. Helpottaa synnytyksen jälkeen. Tekee sormista kömpelöt ja varsinkin öisin särkee. Turvotus vielä pahentaa vaivaa. Fysioterapeutti sanoi, että jonkinlainen rannetuki tai idealside yöksi voi helpottaa vaivaa. Itselläni oireet helpottaa päivän mittaan.

Kummeista: Meillä kummit on sisarrukset. Miehen sisko ja hänen mies sekä omat siskoni. Kaikki kummit asuvat vaan ulkomailla! Nimetkin on jo päätetty. Pojat saavat hyvin perinteiset suomalaiset nimet!

Nupsu Mukavaa kuulla kuulumiset. Edelleen tsemppiä vauva-arkeen!

Mukavaa torstaita kaikille!!

Roosa ja pojat 38+5
 
Kiitoksia voimista ja tsempityksistä! :wave:
Kipu on ehkä vähän laantunut, mutta edelleen liikkuessa se tuntuu voimakkaana. Tuossa äsken yritin lepäillä ja nukahtaa, asennon vaihtaminen on edelleen yhtä tuskaa ja liikkuessa se kipu tuntuu leviävän koko lantion alueelle, selkäpuolelle myös.
Neuvolassa eivät oikein osanneet mitään sanoa asian helpottamiseksi, käski vaan syödä tupla-annosta Panadolia. Tehotonta! :kieh:

Kuinka kauan liitoskipujen parantumiseen menee synnytyksen jälkeen???? |O

Tämä on ensimmäinen päivä, jolloin toivon, että vauva olisi jo syntynyt. :eek: :xmas:
 
kommentti tuohon sormiasiaan: Herään aika usein siihen, että kädet on aivan puuduksissa. Aamulla on vaikea pitää suihkusta kiinni. Tilanne on helpompi päiväsaikaan, mutta jos teen puolikin tuntia töitä paikallaan flowssa, niin sen jälkeen ei vichypullon korkki aukene. Päivälläkään ei sormet mene kivuttomasti nyrkkiin. Turvotusta on vain sen verran, että sormukset ei mene paikoilleen.

Toivottavasti Haalistunut helpottaa nuo kivut pian!

Amodini
 
Sain vihdoin itseni tunnin lenkille kun raskaana oleva kaveri lähti mukaan. On niin paljon kivempaa kävellä jonkun kanssa kuin yksin. :D

Täällä kans sormia särki viime yönä, heräsin aamuyöstä siihen että niveliä särki ja sormet oli niin turvoksissa että hyvä kun kädet sai nyrkkiin. Ikävää.
Kävelyn ja lääkärin kopeloinnin seurauksena nyt on lisäksi häpyliitoskin kipeä... auts.

Kummeista: Mulle on aina ollut selvää, että sisareni on lapseni kummi, mutta nyt siskoni on mennyt eroamaan kirkosta joten hän ei kelpaakaan... ollaan kyllä ajateltu että hän on kuitenkin "pakanakummi", mutta ei voi itse toimituksessa olla virallisessa roolissa. Meillä on kiikarissa yksi ystäväpariskunta, jotka haluaisimme kummeiksi, mutta emme ole vielä asiasta kysyneet. Tuntuu liian aikaiselta, kun lapsi ei ole vielä edes syntynyt.

Nimestä käydään keskustelua aina silloin tällöin, mutta mies aina kuittaa ehdotuksiini että ei voi tietää ennen kuin näkee vauvan, että mikä nimi hänelle sopii. :D Mitään ei ole päätetty eikä mihinkään suvussa kulkeviin nimiin aiota takertua. Ostin nimikirjankin, pitäisi sitäkin selailla sillä silmällä.

Nyt taidan vähän leipoa ennen kuin lysähdän loppuillaksi sohvalle. Kivutonta iltaa kaikille! =)

Jiksu
 
Huomenta ja nosto, ollaan kaukana kärjestä. ;) Tein eilen näitä merbaun helmikuisissa vinkkaamia mokkapaloja ja hyviä olivat, tuli oikein mehevä pellillinen. Kopsaan ohjeen tänne meillekin:

MOKKAPALAT

4 kananmunaa
4dl sokeria
300g margariinia
2dl maitoa
4tl leivinjauhetta
4tl vaniljasokeria
6dl vehnäjauhoa

vatkaa kananamuna+sokeri kuohkeaksi, lisää margariini ja maito. sekoita leivinjauhe ja vaniljasokeri jauhoihin ja lisää taikinaan. paista uunipellillä 200 astetta n.8-10 min

päällys:
50g sulaa margariinia
4rkl kahvia
1rkl kaakaojauhetta
½ pakettia tomusokeria
nonparelleja tms.

Hyvää viikonloppua!! :D

Jiksu 36+2
 
Heips!

Täälläpä on rauhallista tänään...Missä kaikki ovat??

Tulin just pieneltä kävelylenkiltä aivan ihana keväisen aurinkoinen ilma, mittari näyttää viisi astetta plussaa. Lumet tulee katolta ja vedet tippuu räystäistä.
Viime metrit otti tosi koville, selkään tuli aivan mieletön särky, vähän väliä jouduin pysähteleen. Nyt olin sit muutaman minuutin pitkälläni niin helpotti.
Eipä mulla oikeastaan mitään erikoista asiaa ollut,mut tulipahan nosteltua ku oltiin toisella sivulla menossa.

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!

Mai 36+4
 
Oikein hyvää perjantaipäivää! :D

Ja että mistäkö tuulee? No yöllä sängystä noustessa tuolta haaravälistä kuului taas aimo napsahdus, mutta se auttoi. Melkein heti alkoi tuo kipu tosissaan hellittää. Kipeä se vieläkin on, mutta kävely alkaa sujua jo normaalisti.
Taisi olla jotenkin sijoiltaan tuolta lantiosta luut. :eek:

Aivan mielettömän ihana päivä tuolla ulkona. Kävin ulkona vähän käveleskelemässä ja voi että mieli virkistyi. =)

Haalistunut ja vaavi 38+2

P.S. Jiksu Tuo mokkapalaresepti kuulostaa tosi houkuttelevalta, ehkä intoudun jopa pientä iltanaposteltavaa pyöräyttämään. :p
 
Tosin synnytys on vasta huomenna. Tänään siis ulkokääntö epäonnistui ja käyrällä sen jälkeen pieni hyppy jonka takia jättivät osastolle. Huomenna suunniteltu sektio! Nyt jo alkaa jännittämään aika kovasti! Mutta huomenna nään oman pikkuiseni :heart: :heart: :heart:
Painoarvio 2600g joten ei mikään iso likka tulossa! Nyt syömään kun en koko päivänä ole saanut kun pullon jaffaa tosin tämänkin illan saan vaan jotain keittoa ja jugurttia!

Viipukka ja typy 37+6 :)
 
Hurjan paljon onnea huomiselle päivälle Viipukka :heart:
Aatella sä pääset jo huomenna nuuskimaan omaa ihanaa pientä tytöäsi :heart: :heart:

Missä on HH? Ei ole eilen eikä tänään kuulunut mitään. Tavallisesti joka päivä jotain kirjoittelee... Ettei vaan kans olisi jo noutamassa vauvelia?
 
Tsemppiä Viipukalle huomiselle! Huomenna saat sitten oman nyytin syliin! :heart: Huisaa!

Tänne ei isompia kuulu. Äsken taas tuli jokin isompi supistuksen kaltainen kipu. Ensin alkoi särkemään selkää ja sitten vatsaa. Sitten vetikin vatsan ihan pinkeäksi. Huh huijaa, se oli kurjan tuntuista. Viime yönä heräsin siihen kun jalkovälissä tuntui veitsen iskulta. Kaitpa tämä on jotain kropan valmistautumista. Kaikkea uutta ja mielenkiintoista sitä kokeekin. :p

Mukava kuulla että Haalistuneen kivutkin ovat helpottaneet!
Mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:

Nampula 35+0
 
Meillä oli eilen netti pimennossa ja tänään olin anopin kanssa shoppaamassa (me ollaan enemmänkin kaverit kun anoppi/minia) ja käydään tuon tuostakin ostoksilla ja syömässä. Anoppi osti pikku vaippoja ja pikku nuken jossa pinkkiä (ei olla kerrottu kumpi on tulossa... arvailee vaan... )
Neuvolassa kävin eilen ja nyt käski neukkutäti alkaa liikkumaan, kiikkumaan rappusia, harrastamaan seksiä (no arvatkaa vaan mies luulee että vauva syntyy heti jos pumpsauttaa ja ei ole siis vielä antanut mulle!!!! :headwall: ) Vauva oli kiinnittynyt ja syntyy kuulemma 2 viikon sisällä..... nuo kipeät supparit on muuten hyväksi ja aukoo paikkoja ja näin ollen lyhentää synnytystä. Napsahtelut masusta tarkoittaa kalvojen napsahtulua. Kalvot repeää usein miten silloin kun tulee kova supistus. Eli monta asiaa selvisi taas..
Onko Kittyn tytolle tulossa Maria nimeksi? Kun sopii suomalaiseen suuhunkin =)
Viipukalle onnea huomiseen sektioon =) jännää...
Sama meillä mietitään nimiä mutta senhän tosiaan näkee vasta sitten kun vauva syntyy, 1 kummi parinkunta on jo varma eli mun pitkäaikainen ystävä mutta toista vielä mietitään (kai se pitäs olla miehen puolelta).
Jumppapallo kuulemma aukoo hyvin paikkoja eli joka semmoisen omistaa eikun pyllyn alle vaan ja heilumaan! Eilen jo kokeilin ja se saa liitoskivut vielä pahemmaksi, 1g otin panadolia nukkumaan mennessä.
Mies osti sitten yli 1000e tv:n ja sen talletavan dvd-soittimen (450e) just joo eikä olleet kalliit. Käytiin hakeen ikeasta nahkainen nojatuoli ja rahi imetys puuhiin ja sen voi sitten siirtään olkkariin kun imetykset on ohi.

Hormonihirviö 36+6
 
Viipukalle onnea huomiselle. Se on sitten yksi elämäsi tärkein päivä ellei jopa tärkein :heart:

Täällä kateellisena luen muiden tuntemuksista, kun itselläni ei mitään merkkejä tulevasta! :/
Kovia tai kipeitä supistuksia nyt on jo joka yö useitakin, mutta ei säännöllisiä.
HH , nyt alkoi kiinnostamaan tuo napsahtelu. Eli siis minkälaista napsahtelua se on ja oletko jo tuntenut sellaista.

Pahinta tässä odotuksessa alkaa olla nämä huonosti nukutut yöt ja se ettei tunne olevansa omassa kropassaan.. toisin sanoen tämä massa mitä raahaa mukanaan alkaa ottaa päähän. :headwall:
Kävin helsingin keskustassa keskiviikkona ja tuli sellainen olo, että on päästävä pois ja äkkiä..oli kuin ulkoavaruudesta olisi tipahtanut niiden ihmisten keskelle. Takki ei mennyt kiinni, housut oli superkireät ja jalassa lenkkarit. Siinä sitten ihailin muiden saapikkaita ja mietin, milloinkohan itselläni menee saappaan varret kiinni. Ensi syksynä toivon mukaan.

Missäköhän Lampukka on? Ei ole hänestäkään kuulunut muutamaan päivään. Olisikohan jo tositoimissa?

Huomenna aion kävellä niin pitkän lenkin kuin vaan mahdollista. Tahtoo jo synnyttämään!!

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Roosa ja pojat 38+6
 
Roosa Mulla on kerran napsahtanut kalvot, ja ne ei todellakaan kaikilla napsu.
Jess mulla tulee kipeähkojä suppareita :wave: Anoppi kävelytti mua ylämäkeen kaupungilla =) Alkaa kakattamaankin :LOL: no en mää vielä kuitenkaan pääse synnyttämään ja tulen kyllä kertomaan jos lähden..... nämä on vaan näitä ärsytys suppareita.
Anoppi oli muuten sitä mieltä että olen hyvässä kunnossa siis yhtäkuin jaksoin kävellä 3-4 tuntia kaupoissa välillä madellen mutta kuitenkin.

HH 36+6
 
Ranja
Heip kaikille!

Kuu-ukolle onnea nyytistä!! Ja Viipukalle tsemppiä huomiseen :wave:

Nupsu: Mä ostin esikoisen aikana niitä sairaalan liinoja OYS:n pesulasta. Ei maksanut paljon mitään, kun ne on sairaalan käytöstä poistettuja. Toivottavasti teidän poika pääsee pian kotiin, varmasti raskasta aikaa :hug:

Mä äsken luin tuon HH:n vinkin jumppapallosta, et pitää mennä istumaan jumppapullon päälle ja kiikkua siinä. Aattelin et mun pullo kyllä menee ihan lyttyyn jos sen päälle istun ja vielä heilun siinä... Meni joku hetki et tajusin ettei se niin mennytkään :p

Me käytiin kans vähän ostoksilla. Ostettiin mulle uus pyörä ja lisäksi pyörään peräkärry. Kärrystä saa aisan irti, eli voi käyttää kaksostenrattaina ja pukata juosten tai rullaluistimilla. Oon tosi mielissään hankinnoista! Aion päästä pikapikaa eroon raskauskiloista, kunhan pyörätiet vaan sulaa ;)

Eilen neuvolassa kaikki hyvin. Painoa oli tullut 90g/vko. Nykyään on tosi vaikea pitää verensokerit tarpeeksi matalalla ja sen takia syön paljon vähemmän kuin aikaisemmin ja kaikki herkut on kielletty. Mulla tekis niin paljon mieli irtokarkkeja ja suklaata!!! |O Synnytyksen jälkeen pyydän et kaikki jotka tulee kattoon vauvaa, tuo mulle tuliaiseksi karkkia. :p

Mukavaa ja kivutonta viikonloppua kaikille!

Ranja 36+3
 
Viipukalle oikein hienoa huomista!! :heart: :heart: :hug: Tännehän oikeasti alkaa syntyä vauveleita...

Mun on vieläkin vaikea välillä tajuta sitä että tässä ollaan oikeasti kohta pukkaamassa uutta elämää maailmaan, taidan olla "vähän" yksinkertainen, maha pystyssä ja ihmettelee että oho, vauvojako tässä tehdään! :LOL:

Kävelin siskon luo kylään, pääsin aika reippaasti etenemään ja tuli sellainen kunnon tunnin lenkki tehtyä. Turvotus tosin jatkuu yhä, posketkin alkaa näyttää tosi paksuilta (kummassakin kilo tavaraa...). Piti tosin ottaa parin tunnin päikkärit kun tulin kotio, kun niin uuvutti tuo raitis ilma ja liikunta.

Mulla ei napsahtele, mutta niitä ikäviä puukoniskuja on täälläkin ollut. Vatsan asukas liikkuu tosi paljon, aivan kuin hakisi sopivaa asentoa, yöllä tuntui siltä että se vaihtoi kylkeä kun koko maha heilui.

Jumppapallo on kuulemma tosi hyvä myös sitten supistuksien alettua. Sen päällä kun istuu ja pyörittelee lantiota niin kivut kuulemma lievittyy. Ystäväni sanoi että pallon ansiosta ei tarvinnut lähteä sairaalaan moneen tuntiin, vaan pystyi olemaan kotona vaikka jo kipeää ottikin.

Nyt iltapalaa ja töllöä. :)

Jiksu |O
 
Jiksulle piti vielä sanoa että kun olin äippäpolilla seurannassa niin aika tiiviisti ne äidit toi ruoka aikaan vauvat vauvalaan ja kärräsivät sitten heti huoneisiinsa kun olivat syöneet. Ei kai l-pks:ssa muuta mahdollisuutta olekkaan kun vierihoito, ainakaan tutustumislappusessa ei muusta puhuttu kun että vauva on omassa huoneessa.

HH 36+6
 
Loistavaa, nyt pumppaan jumppapalloon taas ilmaa. Katsotaan lässähtääkö alla vai räjähtääkö :LOL:
Mutta jokatapauksessa koitettava on. Mennäänkö siihen jotenkin hajareisin rötköttään vai miten?
Ranja toi peräkärry on kanssa mainio =)
Tota vois harkita jatkossa. Pojat vaan kyytiin ja menoksi! Ihanaa!!

Mukavia vinkkejä taas, kiitos! Ai niin ja
Jiksu Väänsin noi mokkapalat ja on tooooosi hyviä!!!

Roosa
 
Viipukalle Tsempityksiä!!!! :heart: Mua jännittää kaikkien puolesta! (Oma tuntuu vielä niin kaukaiselta)

Meidän normaalit koiranhoitopaikat ei natsaa maaliskuulle. Soittelin eilen koirahoitoloita läpi. Koiranhoidollisesti tämä todennäköisin vaihtoehto, eli suunniteltu sektio olisi helppo, voisi varata hoitolan. Mutta jos mennään synnyttämään yliaikaisena niin hoitolat ovat pääsiäisenä täynnä. Ei kukaan haluais 50 kiloista iloista ADHD-koiruutta nurkkiinsa? :snotty: Tai sitten haudataan perhehuonehaaveet. Ulkoiluttajia löytyy kyllä, muttei yökyläpaikkoja.

HH:lle Onnea viettelyspuuhiin :D

Onko tiedossa mitään hyviä nimilinkkejä?

Amodini 35+1
 

Yhteistyössä