Kesäkuun kullannuput tammikuussa <3

LuNa, minä laitoin fb ryhmän perustajalle viestiä ni eiköhän se kohta suhun ota yhteyttä. :) ITse hiimailen siellä taustalla, en ole uskaltautunut laittamaan mitään viestiä mihinkään vielä. :p

Naene, mitä veikkaat vauvasi sukupuoleksi? Onko ollu oloja mihinkään suuntaan? Muakin jännittää ihan kauheesti teidän puolesta jotka sukupuolen saa kohta tietää. :heart:

Mullahan on huomenna illalla se yksityinen gyne, mutta tässä vaiheessa sukupuolen
näkyminen on arvailua aika paljon.. Tytön alapää voi olla turvonnut tai pojan pienehkö.
Jos lääkäri ultraa niin meinaan kyllä kysästä et kattois hameen alle. Mies odottaaehkä enempi poikaa.
Ei se sitä suoraan sano, mutta kyllä sen jotenkin näkee.. Itse ehkä enemmän tyttöä.

Mutta itse uskon siihen, että juuri tämä lapsi on meille tarkoitettu. Sukupuoli on sivuseikka, kuitenkin. JOs katsotaan "suurta kuvaa".
 
Ihania mahakuvia täällä. Oma maha on myös aika valtava ja vähän alkaa ulkoilutakit ja housut kiristää. Iikk ja talvea vielä paljon jäljellä. Mammafarkkuja olen hankkinut ja käytän päivittäin, mutta nuo ulkoiluhousut on vähän kinkkisemmät. Onko kenelläkään mitään hyviä ideoita?

Sektiokammosta oli ollut puhetta. Muutaman kerran olen jäänyt itsekseni synnytystä miettimään ja aika pelottavalta se tuntuu. Ehkä jopa pelottavammalle nyt toisen kohdalle kuin ensimmäisen. Sektio on täällä todennäköinen ja jotenkin on jo nyt etukäteen ns. epäonnistunut olo. Mulle tehdään ennen laskettua-aikaa synnytystapa arvio, joskus viikolla 36 muistaakseni.

Tunsin vauvan liikkeet jo kauan aikaa sitten. Viikolla 18 (muistaakseni) alkoi sellainen hiljainen vaihe. Tunsin kyllä liikkeitä, mutta jotenkin paljon paljon vähemmän kuin aikaisemmin. Olin jo tosi huolissani, mutta nyt pari päivää on pikkuinen myllännyt taas ihan kunnolla. Pari päivää sitten kävin neuvolassa "ylimääräisessä tarkastuksessa" ja kuunneltiin sydänäänet. Sielläkin oli ensin pieni hiljainen hetki kun ääniä ei heti kuulunut, mutta pieni oli jossain niin syvällä ja huonossa asennossa ettei heti saatu selkeää sykettä. Pian tilanne parani ja tasainen syke saatiin kuuluviin.
Täällä kärsitään flunssasta ja se on nostanut tulehdusarvot korkealle. Jouduin antibioottikuurille ja samalla käskivät tarkastuttaa vauvan sykkeet neuvolassa ettei tulehdus ole levinnyt siihen. Antibiootti vähän mietityttää kun netissä sanotaan, ettei pitäisi raskaudenaikana käyttää, mutta lääkäri oli sitä mieltä että sopii kyllä raskaana oleville. Ikävää kun ei oma tieto, taito tai ymmärrys riitä tekemään päätöksiä että onko tuota nyt hyvä syödä vai ei.

Kesähaave ja pieni rv 20+0 POKS *puoliväli saavutettu*
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba* ja Hööpi
Kesähaave Minä olen menestyksekkäästi selvinnyt kaksi loppuraskautta olkaimellisilla "lasketteluhousuilla". Ne samaiset eivät enää mene kiinni, mutta olkaimet pitävät housut ylhäällä. Muuten ne ovat oikein hyvän kokoiset. Takkina miehen suurempien aikojen talvitakki, vieläpä mallia maihinnousutakki ;) Mutta ainakin olen siihen mahtunut edellisilläkin kerroilla. Keväällä tulee sitten pihatakkiongelma, mutta ajattelin kysäistä suvun tuhdeimmalta vanhaa tuulitakkia tms. lainaan. Vanhat äippäfarkut saavat olla pihahousuina, kunhan ompelen (sadetakkikangas-)paikat polviin, kun ovat puhki hituneet. Asutaan siis maalla, ulkonäöllä ei ole tuon taivaallista merkitystä.
 
Mä huomasin eilen, että puoliltapäivin lähtiessä kaupoille, meni toppaliivin vetskari kiinni tuosta vain, mutta illempana kun piti kotiutua, niin vetskari kinnas jo sen verran, et tätä menoa se menee kohta rikki. Saapas näkee, onko viel edessä talvitakin osto.. Edellisessä odotuksessa talvimaha oli niin maltillinen, että toppatakki ja varmaan tuo liivikin menivät rutisematta, mut kuinkahan nyt mahtaa käydä!

Kävin siis ostelemassa pari löysää neuletta (onneks nyt on paljon noita telttapaitoja saatavilla), sekä pari tanktopia villisten alle pidettäväks. Nyt pärjään varmasti loppuraskauden, ellei noi odotushousut jää pieneksi.. Ovatkin aika napakoita nyt jo.. Millään en viitsis uusia ostaa, mut pakkohan se sitten on, jos kerran ei mahdu enää jalkaan.

Illalla kyl tuns shoppailleensa! Makasin puoltuntia piikkimatolla, mikä auttoi kipeisiin lihaksiin, mut lantiota ja lonkkia pakotti jostain niveltkohdista, siihen kai ei auta kuin kevyt avaava jumppa, jos sekään. Onneks kipuja ei enää aamulla ollut. Lonkat mulla varmasti alkaa taas vaivata kevään mittaan.

Jahas, huomenna olis poksupäivä! Hyvä fiilis siitä, sekä uusista vaatteista! (Ostin mä vauvallekin.... :) )

Nemi 17+6
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Viikon vaihtumisen kunniaks voisin nappasta tänään ensimmäisen tänne ”kelpaavan” mahakuvan :p

Tänään myös saatu kartutettua ensimmäinen raskauskilo =)

Sit vähän napa-asiaa. Eikä tälläkertaan omanapailua, vaan kiinnostas teidän navat ;) Bongasin, että oma napakuoppa on selkeesti madaltanu. Voiko siis nyt jo olla lähellä navan ulos pulpahtaminen? :D Millä viikolla teillä aiemmin raskaana on napa pullahtanut ulos?

Täällä onneks väsymyksestä ei enään tietoakaan ja ruoka maistuu. Nälkä meinaa kyllä olla vähän väliä, joutuu töissäkin rahkaa yms vedellä välipalana.

LilttleOne 18+0!:heart:
 
Kiitos tillukas housuvinkistä. Ei kun henkselihousuja etsimään.

LittleOne Minulla ei ensimmäisessä raskaudessa pullahtanut napa lainkaan ulos, se vain ns. levisi. Nytkin alkaa olla napakuoppa olematon ja luultavasti taaskaan ei pomppaa ylös.
 
Mulla ei ole kummastaan napa pullahtanut ulos, vaikka olen molemmista ollut mahasta val-ta-va. Esikoisesta napa vain levisi ja kuoppa oli toooosi pieni, toisesta napa oli vain levahtanut ja kuoppa kokonaan poissa. Nyt napa on leviämässä ja madaltunut, enkä usko, että se nytkään tulee ulos, kun ei ole mitään, mikä pullahtaisi. Navan pullahtaminen/pullahtamattomuus riippunee paljon navan mallista. Ne kun ovat niin erilaisia.

Noista mahakuvista ei kannata stressata. Uudelleensynnyttäjät ensinnäkin useimmiten paisuvat ihan käsittämätöntä vauhtia. Ihan jo kohtukin voi kasvaa nopeammin uusijalla, kun on jo ennenkin venahtanut. Kohdun eteen- tai taaksepäin kallistuneisuus vaikuttaa myös. Samoin vatsalihasten kunto. Itsellä on nyt kolmas pitkälle edennyt raskaus ja edellisen jälkeen eivät vatsalihakset kunnolla palanneet yhteen eli maha on suuri viikoilleen. Varsinkin illalla. Mutta huolimatta mahan koosta, se on tiellä vain ahtaista paikoista kulkiessa tai takkeja sulkiessa (housuista ja paidoista en nyt erikseen edes puhu). Kumartelut, kyykistymiset sun muut onnistuvat, kun on vielä suhteellisen paljon sitä pehmeää (=suolet yms), joka joustaa ja kohtu on vasta navan kohdalla.

16+5
 
Viimeksi muokattu:
Jokuhan täällä lenkkeili huonon tukivyön kanssa? Kannattaisi varmaan hakea sopiva fyssarilta. Sen saa ilmaiseksi lainaan ja pitää palauttaa sitten synnytyksen jälkeen. Ja on varmasti sopivan kokoinen kun ammattilainen mittaa sen. Senhän voi sitten vaihtaa mahan kasvaessa aina uudelleen. :).
Täällä käytetään tukivyötä joka painaa epämiellyttävästi! Mutta se on ainoa keino jatkaa liikkumista. Eläissäni en ole käynyt fyssarilla, siis ihan joku fysioterapeutti? Pääseekö niille jostain terveydenhuollon kautta vai pitääkö itse hakeutua. Kun ei tule varmaan hevillä hakeuduttua kun ei ole mitään vaivaa. Aina kun tulee jotain vaivaa (pakarajumi), se lähtee pois sillä että puen päälle sen puristavan vyön ja lähden liikkumaan. Tulen sitten takaisin perse kunnossa mutta maha kipeänä :LOL:

Tuulentyttö en tiedä sukupuolesta mitään kun kaikki nettitestit näyttää olevan melkoista soopaa. Jos tekee mieli makeaa, olisi kyse tytöstä, ja jos tekee mieli suolaista, olisi poika tulossa. No, ei tee mieli mitään. Jos vauvan syke on yli 140 se olisi tyttö, jos se on alle 140 se olisi poika. No, vauvan syke oli sen kerran kun mitattiin tasan 140.
(Poikaa mä toivoisin oikeastaan mutta saako näin sanoa tulee huono omatunto jos se oliskin tyttö :)). Pääasia kuitenkin että saa selville niin voi asennoitua! En osaa edes yrittää ymmärtää että lapsi on tulossa kun ei sille ole mitään sukupuolta tai mitään muutakaan tiedossa. Hankalaa jotenkin realisoida koko ajatus vaikka tuolla se koko aika potkiskelee.

Naene 19+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulentyttö;27844479:
Naene, mulla on sellanen tunne, et sulle/teille tulee poika :) (äläkä kysy mistä, mulla vaan on) :D
Sulla on menny vaan kaikki niin mallikkaasti ja rennosti. Hyvin miesmäistä ;)
Ooo!! Kiitos! Täällä tosiaan on mennyt kaikki ihan vasemmalla kädellä, mutta niin on näemmä sielläkin, ehkä pari poikaa ois sitte matkalla ;D
 
Naene meillä kans sai neuvolaan ruksia paperiin jos haluaa jutteleman fyssarille, mutta mä kävin työterveyden kautta fyssarilla ja saan sieltä kans tukivyön nyt koekäyttöön.

*Luna* Mä meinaan ottaa pakkauksen, kun meillä ei ole mitään tarvikkeita, eikä sillä 140 eurolla niin paljoa kuitenkaan saa kauapasta hankittua.
 
Äitiyspakkaus me otetaan todellakin :) Pakkauksessa on kyllä nytten tosi ihania vaatteita! Ja muistan hyvin kuinka ihanaa se pakkauksen hypistely on :)

(.) Tänään jatkuu vatsakivut. Ei varmasti ole mistään vatsataudista johtuvaa, että eiköhän sitä tule tänään taas lähtö lääkäriin. Nyt vasta alkaa ärsyttämään etteivät sillon sunnuntai aamuna tarkistaneet onko vauvalla kaikki hyvin. Oltu muuten kaks kertaa viikon sisällä pikkusissa kolareissakin että voiskohan se olla syy kivuille? Sanokaa nyt te viisaammat mitä mä teen? XD Panikoin yksin kotona tätä.

Lindacandy ja Hemmo 18+2 :heart:
 
navasta: täällä meni napa ympäri rv 12 jo..(läskiä ei oo ollut masussa en tiiä vaikuttaako kauheesti asiaan)...esikkoa kun ootin ni napa meni ympäri vasta rv 30 paikkeilla ja silloin ei tullut ees raskausarpia..silloin mul oli aika löllykkä masu jo etukäteen kun en treenannut vielä silloin..ennen tätä raskautta urheilin kun hullu..=P
äippäpakettia ei oteta..otan rahana koska meillä niin paljon jo kaikkea,on tytön sekä pojan kuteita ihan liikaa...
 
Viimeksi muokattu:
Jaa fyssariin neuvolan kautta! Kiitos hei vinkeistä, otan puheeksi seuraavalla visiitillä! :)

Äitiyspakkaus juu ehdottomasti! On kuulemma laadukasta tavaraa tosi pienellä hinnalla. Kun ei ole mitään ennalta niin toki ottaa pakkauksen!

Tsemppiä Lindacandy, aika huono tuuri jos pariin kolariin olet tässä joutunut!! Turvavyö on oikeastaan raskaana oleville jokseenkin vaarallinen kapistus. Niitä myydään niitä turvavöiden alentajia tms juurikin raskaanaoleville, itse autoilen tosi vähän niin ei ole tullut mieleenkään hankkia mutta varmaan olisin hankkinut jos autolla liikkuisin. Että jos on turvavyö päässyt nykäisemään kunnolla niin lekuri on hyvä idea!

Naene 19+1
 
Esikosta otin äippäpakkauksen, ja koska kaikki on tallessa, niin nyt tietenkään ei oteta.

Mutta oottekos ajatelleet isyyspakkauksen kokoamista? Mä kokosin esikoisesta, nyt taitaa jäädä sekin kun edelleen ksikkea on, enkä itsekään saa. :D Vaik tykkäänki väkerrellä yllätyksiä ja ostaa lahjoja huvin vuoks. Pakkolahjat taas ahdistaa, kaikki joulut, synttärit, hääpäivät... Äh..
 
Äippäpakkausta me ei oteta varmaankaan. Esikolle otettiin sillon aikoinaan ja on kierrätetty kakkoselle ja vieläkin on tärkeimmät tallessa joten varmaan rahana otetaan ja ostetaan turvakaukalo kun kaikki muut isoimmat meillä jo onkin :) Vaatteita, tuttipulloja ja tutteja ostetaan sitten sitä mukaan ku innostuu (eli varmaan rakenneultran jälkeen kun sukupuolta on varmisteltu) :D

Pinnasänkykin tekis mieli jo koota valmiiksi mutta olis ehkä turhan aikasta vielä :D Pitänee koittaa kuukausi ainakin ootella sen kanssa vielä.

Issias vaivaa täällä edelleen ja töissä (seison ja kävelen paljon) On alkanut alapäähänkin juilia jotenkin oudosti. Oon siitä ollu vähä huolissani ja kipu/paine ei tunnu kivalta. Oonki siis tässä miettiny josko soittasin sille lääkärilleni että kirjoittasi sitä saikkua minulle kun tuntuu ettei työnteosta tule enää mitään. :( (olisi siis jo viikko sitte laittanu minut sairaslomalle mutta sanoin sinnitteleväni vielä) Ja rakenne ultrassa täytynee pyytää kurkkaamaan tuonne alaskin että mistä se paine/kipu johtuu.

Olipas taas omanapaista mutta palailen paremmalla ajalla muutakin kommentoimaan ;)

Kotiäiti & Nappula 18+0 POKS! :heart:
 
Heips, täällä vielä yksi änkeäisi mukaan juttuihin :popcorn: ....luettu on plussasta saakka :wave:

Eli tulossa : Kolmas/6.6 laskettu aika/PHKS


rakenneultra oli tänään ja kaikki hyvin. Ei otettu selvää kumpi tuloillaan, mutta lipsahti ultraajalta kyllä kuvakulma ja sanoi sen ääneenkin, mun mielestä oli pojan vehkeet :p
mutta saas nähdä ? Toukokuussa vikalla viikolla leikkaus edessä , sitten näkee. Tytööjä ennestään kaksi :heart:

Nemonen 18+5
 
Mitenkäs nyt oli sen piikkimaton käytön kanssa? Eikö se ole suositeltavaa ollenkaan vaan vain alkuraskauden aikana ei sais?

Ja jos olette sitä isyyspakkausta koonneet, niin mitä olette siihen laittaneet tai aiotte laittaa?

Mies odottaa mun kanssa ihanasti ja pitää musta tosi hvää huolta, vaikka kotoa paljon pois onkin. Järjestää työnsäkin aina niin, että pääsee myös mukaan neuvolaan ja ultraan.

Tänään on menny kyllä niin hullunkurisesti koko päivä, että en oikein tiedä miten siihen jaksais enää suhtautua. Oli aika silmäpolille aamupäivästä ja en sitten päässytkään vastaanotolle, kun ei siellä ollut kukaan paikalla. Asiakasneuvoja onneksi lupas pitää huolta, ettei käyntiä veloiteta. Iltapäivällä sitten terveyskeskuslääkäriin ja poskiontelotulehdukseen viikon antibioottikuuri. Ei tätä sairastelua vaan saa enää omin avuin pois. Kaikki keinot on jo käytetty.

Joku sanoi täällä vähän vaivihkaa, että olisi kiva joskus tavata ihan livenä tämän mammaketjun porukkaa. Ei yhtään hullumpi idea. Mitä mieltä muut?
 
Nemonen tervetuloa :flower:

Me otetaa kaks äitiyspakkausta ja yks rahana sitten. Tänää kävin tulevan toisen vauvan kummin kans hoitelmas asioita ja samalla lastentarvikekirpparilla. Hää sitte sieltä hieman vaatteita osti tuleville :) Kun kerta jo tiedetää ketä tulossa niin halus sitte sen mukaa ostaa :) . Ite meinan noita vaatteita katella sitte hiukka myöhemmin, ehkä :D. Pari bodya, pari pipoa, neljät housut ja kahdeksat sukat oon jo ostan aikasemmin sellasia mitkä käy sekä tytölle että pojalle :)

kotiäiti ei ne liitoskipuja ois?


17+3
 

Yhteistyössä