Kesäkuun kullannuput tammikuussa <3

Mulla on aamulla "vain" neuvola.. Ja vielä kaksi viikkoa ja kaksi päivää ultraan. Prlööhh.... Vauva tosin muljuaa aika kivasti tuolla massussa jo, potkut tuntuu alhaalla tai ylhäällä, tuntuu pyöriväiseltä mukulalta.

Olenkin viimeeksi ollut neuvolassa 21.4, joten on jo aikakin päästä kauhistelemaan vaakaa ja sen lukemia. Himppa verran jo ahdistaa, tässäkun on ollut joulut ja etelänlomat ni en oo paljo syömisiä vahtinut. Pönttö vieläkin jotenkin sekasin tuosta parin tunnin aikaerosta, ei malttais nukkumaan mennä.

Onko täällä muuten kukaan Tampereelta? Ollaan poikien hiihtolomaviikolla menossa pariksi päiväksi sinne pyörähtään. Onko siellä mitään tekemistä 6 ja 8 vuotiaalle pojille muutakun hoplop ja uimahallit. Uimaan en viittis mennä ku en poikien kans enää samalle puolelle voi mennä ja ovat sen verta pöljiä että en vieraaseen paikkaan yksinään päästä.
 
Ihana masu MiiJanella! Onneksi nuo arvot huomattiin nyt ja sait annosta lisättyä :)

LittleOne: Sääkö kirjoitit, että kuvan alla luki hotellista? Mä olen nähnyt siinä useimmiten "EasyDiet - helpoin tie painon pudotukseen". Joka kerta naurattaa kun katsoo jonkun iso pötsiä ja alla laihdutusmainos.

Kylläpäs te kaikki otattekin selvää vauvan sukupuolesta. Oliko täällä muita kuin mä, joka ei aio sitä kysyä? Mä tykkään niin paljon niistä tyttö/poika-arvailuista, että menis koko hupi jos tietäis kumpi siellä on. Tai eihän sitä tietysti olis pakko muille kertoa jos tietäis... :p

(.) 19+0 pokspoks. Painoa on tullut nyt 2kg :O, mutta luulen siitä osan olevan vaan nestettä. Täytyy tänään taas välttää suolaista ruokaa ja juoda enemmän. On meinaan viikossa tullut kilo! Jaiks! Ei muuten, mutta kun on valmiiksi tota ylimääräistä, niin koitan selvitä mahdollisimman vähäisillä ylimääräisillä kiloilla.
Tässä muuten kuva eiliseltä: Aijaa.com - 18+6
Maha alkaa näyttämään pallolta, kun vauva puskee ne läskit tonne ylös :D
Ensimmäinen siis tulossa. Harmi kun mulla ei ole mitään julkaistavaksi kelpaavaa "ennen kuvaa".
Työkavereilta olen vielä pystynyt piiloittelemaan. Neuletakki hämää niin hienosti :D

Ihanaa päivää kaikille mammoille! :)

-iitu
 
Tsemppiä MiiJane! Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitystä ei oo vielä ikinä saatu tasapainoon (diagnosoitu kesällä 2008) ja nytkin raskauden aikana annostusta on nostettu kahdesti. Mut ei sentään noin isoja muutoksia. Toivottavasti tasautuu sulla pian! Ja ihana, että sitä kuitenkin nyt seurataan.

iitu mekään ei haluta tietää sukupuolta. Jotenkin tällä km- ja lapsettomuustaustalla sillä ei ole mitään merkitystä. Hankinnat on pääasiassa sukulaisilta ja tutuilta, ni väreinä nyt on muutenkin mitä sattuu :)

Kaks päivää rakenneultraan. Hui.

kodehu 20+4
 
Rakenneultrasta kotiuduttu, tyttölupaus saatiin täälläkin <3 nyt 20+6, mutta vastasi 21+6, B-mitta 51,6mm ja painoarvio oli 415g. Meillä oli kätilöopiskelija ja kätilö ultraamassa, oikein kiva kokemus kun opiskelija oli ihan innoissaan kun takaseinäistukan vuoksi näkyvyys oli kuulemma erinomainen. Pieni oli päänsä vaan survonut niin alas häpyluun alle piiloon että kätilön piti ottaa päämitat (vastahakoinenhan HÄN oli nt-ultrassakin:) Mitään vikaa ei löytynyt ja kasvanut todella hyvin, liikkuvainen pienoinen :heart:
 
mä epäilen että mulla on istukka etuseinämässä, koska liikkeitä ei oel vielä tuntunut.

Miten muut, pystyttekö enää nukkumaan mahallaan? mä nimittäin olen useampana yönä herännyt mahaltani, eikä tuntunut vielä lainkaan pahalta.
 
Limperi, mä en oo pystynyt pariin kuukauteen nukkumaan mahallani, tulee sellanen omituinen tunne mahaan jos mahalleen nukkuu.. :)

Onkohan mulla liitoskipuja vai mitä, kun "sattuu" alavatsaan. Välillä vihkoo navan molemmin puolin? Vai johtuuko yskästä joka on vaivannu viikon verran? Pelottaa toisaalta onko vauvalla kaikki hyvin.. :( Sydän äänet kuuluu, mutta onko se normaalia että ne kuuluu aina samasta paikasta, ihan tuolta häpyluun viereltä? Argh, rakenneultraan vielä yli viikko ja mä oon hermot riekaleina jo nyt..

Ootteko muuten ottanu influenssarokotetta?
 
Tsemppiä miijane!

On kyllä tavan girl powerit tässä ryhmässä :D :D

Miä oon viikon sisää pyöristyn paaaaljon! Vaikka näky tuo maha muutenki mut oh hoh vaan nyt :D Kiloa tullu painoakin (eli kolmisen kiloa yhteensä) Miehen kans väiteltii siitä, että joko ympärysmitta on metrin :D Ite oli ihan varma et rikki menny metri. Mies sitte kaivo mitan esii ja mittas :D :D 10cm viel metriin :D :D Halvat huvit meillä toisinaa :D

Ihan mahallaa ei pysty nukkuu enää mut sillai vähä niinku puolittain. Ja jos satun kääntyy liikaa mahalleen niin kyllä masusta huomautetaan asiasta :)

20+2
 
Heip!

Mekään ei haluta tietää sukupuolta, ihan vaan sen jännityksen vuoksi ja kun eihän sillä mitään väliä ole. Viime raskaudessa mies vaati sada tietää, halusi niin kovin saada vain pojan ja sen sai. Nyt on mies vaihtunut :D eikä tällaisilla ole väliä hänelle. Tää on mun miehelle siis eka lapsi, mulle neljäs.. Ei me sillo tytöistäkään kysytty. Mä jotenkin odotan sitä, kun saan puskettua vauvan pihalle ja kätilö nosta vauvan ja sanoo "onnea pienestä.. pojasta/tytöstä". Mulla ollut aina sellanen olo, kauan ennen raskautta, että jos me lapsi saadaan, se on 100 %sti tyttö ja oon nähnykin tyttöunia ja ollu finneineni ym. kanssa varma tytöstä. Mutta nyt kun nuo sykkeet olleet 140 tai alle, niin viittaisi edellisten kokemusten perusteella poikaan. Tytöillä ei tainnu ikinä olla sykkeet alle 145 kummallakaan, pojalla aina sen 130-140. Jännää, eikä malttas odottaaaaaaaa :p

Tähän väliin onnittelut taas hyvistä ultrakuulumisista :flower:, girl power se taitaa jyrätä joo =).

Mulla poksuu nyt rv 21 :heart: !!! Bakteeriviljelyt (cervix) oli ok, onneksi. Suppailut jatkuu epätasasen tasaseen, helpompi kuitenki nyt saikulla ollessa. Alaselkä van pirun kipee, teki tai oli tekmättä :kieh:. Iskias juilahtaa heti ku vähänki tekee jotain.. Näillä mennään ja jos oikein ennustan ja tunnustan, vielä pahempaa on luvassa :LOL:. Ja lopussa palkinto kultaa taas kaikki raskausmuistot.

Mukavaa tiistaita!

Nelli ja Rusina rv 21+0!!!
 
Mä nukun mahallani. Näihin päiviin saakka oon pystynyt nukkumaan suoraan rähmälläni, mut viime yönä maha tuntui sen verran, et piti pikkaisen siirtää painopistettä sivummas ja nostaa jalka koukkuun.

Mul oli muutenki maha vähän arka, kun hölkkäsin koiran kanssa tien päähän metsikköön ja kapusin kallion päälle. Ylhäällä tulikin eka kolotava supistus, joka kesti ärsyttävän pitkään. Piti hetki ihan kyykistellä. Nyt on tuntunu kivuttomia harkkasuppareitakin, niiltäkin oon tähän asti säästynyt. Kai oon niin rauhallinen menijä normaalisti.

Mä en olis välittäny sitä sukupuolta tietää, mut mies sit halus ja vieläpä itse kysyi, niin en mä siinä sitten alkanut kätilölle mitään omia ohjeitani latomaan. :D Tyylin "laita se kirjallisena, MÄ EN HALUA TIETÄÄ!!!" :D

Nemi 20+5, kai? Päivät senku kiihtyy nyt ku on takas töissä!
 
Vyötärö näytti olevan 104cm, lähdössä 69cm. Eli plussaa jo 35 senttiä...

Mahallaan nukkunut olen viimeksi ennen raskautta. Mahallaan nukkuminen on normaali asento minulle, mutta supistusherkkä kohtu estää vatsallaan makaamisen jo paria päivää ennen plussaa. Selälläänkään en enää voi nukkua (vena cava) ja oikealla kyljellä voi olla vain hetken, se vaan ei tunnu hyvälle. Vielä ei onneksi ole liitoskivut niin pahoja, että yksiasentoisuuden kestää neljään saakka yöllä, mutta kohta pitää yön aikana nousta kävelemään parin tunnin välein, aluksi vain vähän ja myöhemmin puolisen tuntia kerrallaan. Eipähän ole sitten vauva-aika niin iso shokki, kun on jo jokusen kuukauden harjoitellut ;)

(.) Aamulla veimme esikoisen kerhoon. Lumen pintaa oli suoja aavistuksen liukastanut ja piti olla varovainen, ettei kaadu. Ensimmäisen kerran joka askeleella häpyliitos kertoi olevansa olemassa. Hoh-hoi. Olisi se nyt voinut vielä kuukauden mennä pidemmälle... (19+4)
 
Hui miten hankalaa odotus joillekin on. En kyllä ihmettele, jos tätä tilaa ei jää kaipaamaan.

Mä taas olen sellainen suht hyvävointinen odottaja. Mulle ei sellaista kunnon vauvakuumetta ehtinyt tullakaan, mut masuvauvaa ja raskausaikaa mulla tuli ikävä jo ennen kuin edellinen oli edes puskettu pihalle!

Lueskelin esikoisen aikaista odotuspäiväkirjaa. Mies pääsi silloin tuntemaan potkut vasta rv22, sitten näihin aikoihin mulla alkoi lonkka- ja selkäsäryt. Viel ei ole ollut, mut selkä ainakin voi olla säästynyt siksi, kun palasin toimistoon vasta toissaviikolla.

Jaa mutta täytyypä minunkin mittailla maha kun kotiin pääsen. Lähtötilanteesta ei kyllä ole käryä. Minusta tää on niin kovin pieni, joten saatanpa yllättyä!
 
täällä ollaan taas :D pitkän tauon jälkeen.. meillä on alkamassa keittiöremppa ja pojan huonetta oon laitellu pikkuhiljaa valmiiksi :) pääsee kohta omaan huoneeseen.. eli kiirettä pitää!

välillä joutuu oikein pysähtyy ja miettii että ollaanko sitä edes raskaana :D aika menee hurjaa vauhtia, tänään POKSUU 19+0 :heart: liikkeet tuntuu hyvin ja näkyy jo masun päältäkin toisen möyryymiset kun makaa selälleen, myös käteen on alkanut tuntua potkuja =)

meillä olis r-uä 4.2, eli reilu viikkoko siihen on? joku sellainen :D

MiiJanelle tsemppiä kilpparihommien kanssa, ne on aika kökköjuttuja, mutta toivotaa että lääke auttaa nyt ja saat hyvän olon takaisin!
 
Kiitos kaikille tsempeistä!!

Tänään olen ollut jalkeilla ja vatsakin toimi pitkästä aikaa. :)

Huomenna haetaan turvakaukalo, hoitotaso, imetystyyny, baby gym, parvekevaunut ja sisustan kotiani muutenkin vähän uusiksi. :)

Käytiin katsomassa vaunuja. Pyydettiin parista Brion kärryistä ja Emmaljungista tarjous. Nyt vaan pitäisi päättää, kummat otetaan ja ostetaanko ne jo nyt. Emmaljungat näytti hieman tilavimmilta. :)

Olo siis jo hieman pirteämpi, ehkä siksikin, kun Justiina piti oikein kunnolla elämää mahassa. Miehelläkin oli hauskaa, kun neiti potki siellä tunteja ja mylläsi eri puolilla mahaa. :)

Maanantaina rakenneultra ja kivaa nähdä, paljonko painoa ja pituutta on tullut kahdessa viikossa.

Tänään virallisesti puoliväli saavutettu, vaikka Jorvin laskujen mukaan olisikin 19+2 vasta. :)
 
Neuvolassa kaikki ok.. Sf mitta oli 18+6 17cm, eli yläkäyrillä mutta jees. Sydän jumpsutti 155 pintaan. Painoa tullut pikkasen liikaa, mutta etelänloma kyllä selittää osan siitä. Pitää vaan nyt vähän katsella syömisiä. :ashamed:

Kaatua rönäytin tänään tossa pihalla selälleni ja kävi sen verta paljon selkään ja masuun sattumaan, että kävin tossa äitipolilla näytillä. Lääkäri ultrasi ja kaikki näyttäis olevan ihan ok. Olo on vaan tosi kurja, saa nähä jäänkö kotia huomenna. Selkä tärähti aika pahasti. Varokaa hyvät kanssaodottajat noita liukkaita. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi ja *Elba*
kärhö Kuulostaa sinun kipusi enemmän venymiskivuille. Liitoskivut tuntuvat yleisimmin häpyluun keskellä häpyliitoksessa, mutta toisilla oireilee myös si-nivel (=kohta, jossa yhtyvät lonkkaluut, selkäranka ja häntäluu), lonkat ja nivusista lähentäjien kiinnikkeet. Myös iskiaskivut voivat johtua liitosten löystymisestä, mutta myös muuttuvasta selän asennosta. Mutta joka tapauksessa liitoskivut eivät tunnu mahassa.

Neminka Minulla oli vauvakuume jo siinä vaiheessa, kun edellistä kannoin vatsassa ;) Nyt kun tiedän, että raskaudet jäävät tähän, nautin joka hetkestä enkä usko, että vauvakuumetta enää tulee. Mutta taatusti tulen ikäni kaipaamaan imetystä ja lapsen liikkeitä mahassa, kuten myös möhömahaa. Vaikka en ole koskaan pystynyt käymään raskaana edes kävelylenkillä juuri puolivälin jälkeen liitoskipujen ja/tai supistelun vuoksi, olen kokenut sen molemmilla aiemmilla kerroilla aivan mahtavaksi ajaksi.
 
Mä oon ihan käsi ton mittanauhan kans! :D Navan korkeudelta sain 89cm, siinä näkyy mahan korkein kohta. Vähän alempana jenkkikset kasvatti lukua 92-93cm, tää olis niinkö isoin ympärysmitta. Mittasin sit huvikseni tissit ja perseenki, berberi oli päälle 100!!!! Melkonen päärynä... Sit mittasin miehenkin, se on ihan samoissa mitoissa ku mä, mutta litteämpi. :) Mitähän seuraavaks mittais? Onkohan lapsi kasvanut. Tai koira. Tai kissat.. Taai sohva!
 
No pakkohan se pömppö oli mitata, 88 cm. Katsoin esikoistytön odotuksen merkintöjäni ja pienempi on tämä poikamasu, hassua.. Rinnan ympärys on kasvanut kyllä samassa suhteessa kuin maha, kauheet daisarit :LOL: Normaalisti, kun niitä saa huhuilla paidan alta. Painoa on tullut jo 8 kiloa, huh huh..

Mulla oli kans kaksi päivää sitten alavatsakipuja. Oli vaikea istua töissä, kun housut painoivat. Olisiko sitten ollut jotain kohdun kasvukipuja tai jotain. Onneksi meni ohi (ainakin toistaiseksi). Myös häpyluun vihlontaa oli yksi päivä ja ajattelin, että saanko nyt liitoskivut riesakseni (ekassa raskaudessa en niitä kokenut), mutta sitäkään ei ole sen jälkeen näkynyt.

Yksi ihana uusi oire. Aivastelen aika paljon (siis yleensäkin), mutta nyt meinaa väkisin tirahtaa aina pari tippaa pissaa housuun, vaikka kuinka yritän aktivoida lantionpohjanlihakset ennen kuin aivastus tulee.. eiku tenakauppaan sitten vaan! :D

rockstone & mini 21+6
 

Yhteistyössä