.:: Kesäkuun kullannuput marraskuussa ::.

vau. Tänään eka ultra ja aivan mainio meininki oli siellä! Kaikki mitat oli niinku piti ja jalkoja venytettiin ja pyörittiin. Huumaava näky.
Mulla vaihtui LA viidellä päivällä eli 6.6.
Mun kierto on aina ollut lyhyt ja ekassa raskaudessa poika syntyi päivien mukaan kolme viikkoa ennen aikojaan. Kuitenkin täysmittasena ja painosena. Nuo on kyllä toosi henk.kohtasia ja noi mittalaskurit on musta suuntaa-antavia. Se kai jotain kertoo onko pitkä vai lyhytkiertoinen et miten yli tai aili menee. Muistan sanoneeni neuvolassa ja kotona että tämä ei tule menemään viikolla 40. Kukaan ei uskonut ja vielä viimesessä sisätutkimuksessa näytti että menee ainakin kaks viikkoa ja poika oli seuraavana päivänä ulkona :)

Mulla paukahti 12+0 vaikka siis alunperin oli 11+3
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka ja *Elba*
Miijane En minäkään nyt osaa sanoa onko ääni ihan laukkaääniä..ennemminkin just tuota nopeeta viuhviuh -ääntä. Ja siis itse kun aina kuulin välillä oman sykkeeni, ni sehän tietty on paljon vauvaa rauhallisempi (kokeilee itseltään rytmin, niin erottaa, onko oma vai vauvan) mut sit ku tosiaan kuulee sen vauvan sykkeen, ni kyllä sen erottaa, ku se on niin selvästi nopeempi! :) Mut siitä en tiiä mistä muka erottaa onko ääni istukasta vai vauvasta..?! Eiks se oo sillee vähän sama asia...et vaik kuulisit istukan sykkeen, ni varmasti tarkoitaa myös että vauvalla kaikki ok..vai?!? Eli siis mistäs miekään tiiän mitä ääniä oon kuullut :D
 
Itse kun kerran vahingossa löysin sen sykkeen niin kuului ihan tuon viuh-viuh äänen oikealta puolelta sellainen nopea jumputus, itsellä tuli mieleen enemmän tavarajunan ryminä :D Viime vkl löysin vaan tuon viuh-viuh äänen keskeltä alavatsaa, ajattelin taas huomenna yrittää uudelleen jos poikaystäväkin kuulisi äänen vaikka tuntuu olevan tärkeämpää minulle :) Poikaystävä on koko ajan ollut niin positiivisella asenteella ettei hän ole epäillyt raskauden kestoa ollenkaan, voi kun itsekin pystyisi nauttia noin huolettomasti :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Viuh-viuh ääni on käsittääkseni vauvan sydämestä lähtöisin, tulee vain istukan "kautta". Kun vauva kasvaa, äänikin muuttuu terävämmäksi naputukseksi.. Näin minä olen kahden lapsen äitinä asian käsittänyt..

Aamulla nvola, sitten reissuun.. saa nähä oisko terkka uhkarohkea ja kokeilisko kuuluisko viuh-viuh multakin. :D Minä saan neuvolakortin. (pläräsin tossa edellisiä raskausajan nvolakortteja ja pyyhkin kyyneileitä samalla..) Tuntuu että siitä on niiiiin monta vuotta. Ja onhan siitä.

Molemmilla lapsilla on äänet kuunneltu vasta rv 13 ja takaseinäistukka oli myös molemmilla.. Tuli ihan nostalginen olo. Ja kaikista hassuinta oli ensimmäisen lapsen kortissa oleva "äidin ikä". Olihan sitä huimat 21 silloin- Huomenna poksuu rv 9!
 
Kuuntelin taas just dopplerilla ja nyt kun ties mistä etsiä, ni löysin äänet samantien :p tosiaan, vertailin nyt kuulemia ääniä...vahva viuh-viuh ääni, joka tietenkin lyö samaa tahtia kun mun omakin syke, koska on mun syke :D mut sit vauvan syke on tosiaan puolet nopeempi ja ei niin viuhviuh, kun mun syke. Mut ei ainakaan vielä kuulostanut hevosen laukaltakaan :D mut niiku tuolla keskustelussakin oli, et vasta myöhemmin selkeytyy sellaseksi laukan kuuloiseksi :) ja tosiaan, jos joku n. 150krt/min napitus kuuluu jostain päin kohdusta, niin pakkohan sen on olla vauvan, ku ei se äitinkään voi olla nopeuden takia!! Eli kyllä sen erottaa, kun on vaavan syke ;)

Sitte vihdoin nukkumaan!! ÖITÄ!!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Siis mitä häh, saa yllättyä positiivisesti HUS labin suhteen: kirje seuloista tipahti jo tänään postissa, vaikka olin ma kokeissa ja sanoivat, että pari viikkoa menisi tulosten kanssa. Voi huojennus sentäs, kaikki oli seulojen mukaan kunnossa!

Mulla uutena oireena unettomuutta. Väsyttää päivällä kyllä aivan kuolettavan paljon, mutta illalla kukun ja pohdin ties mitä. Tänään aiheena huominen hammaslekuri. Tiedän, että takahampaat ihan sököinä, ja harmittaa kun eivät voi kuvatakaan nyt kun oon tiineenä. Voi jäädä pahat vauriot huomaamatta. Juurihoito tästä vielä puutttuiskin. Kun jo hampaiden harjaaminen saa yökkimään ja vatsanesteet kurkkuun, niin pistää kyllä jännäämään kuinka käy, kun suussa imuri, suihku, pumpulit ja muut härpäkkeet.

Jos yrittäisi taas tehokkainta unilääkettä, kirjan lukemista.

TT 12+2
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
..Eli nyrkkisääntönä pitäkäämme sitä, että jos kohdusta jotain kuuluu, mikä lyö/viuhuu/kopisee yli 120 krt/min, se lienee vauva. :heart: Ja jos ei kuulu ennen 13 viikkoa, ei tarvitse siitäkään huolehtia.

Itse heräsin klo 5 vessaan ja valvoin sitten kellon soittoon.. Kauheen viehättävä tää mun nykyinen tapa. Noh, tottuupa rikkinäisiin öihin ajoissa. Nyt neuvolaa. Ja sen jälkeen kotidoppleri postista (ostin muuten sen, missä on digitaalinen näyttö joka näyttää ne sydämenlyönnit numeroina. Saa nähä.

Tuulentyttö ja Toivotoukka poksuu rv 9. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Kyllä! Joka yö herään 12-02, kun on jo kupla ottassa. Sitten kärvistelen vähän aikaa, kun en millään viitsisi nousta. Sitten pakollinen vessassa käynti, takaisin sänkyyn ja ei saa millään nukuttua, kun on nenä niin tukossa. Ja nyt parina yönä en ole saanut nukuttua, kun on kauhea nälkä :D En oo kuitenkaan jaksanut lähteä hakemaan mitään evästä. Ja aamulla väsyttää, kun tuntuu, että ei oo nukkunut kuin pari tuntia... Parina viikonloppuna on särkenyt pää ja luulisin, että se johtuu siitä, etten juo kahvia "työpäivän kahviaikoihin" ja pää on tottunut siihen tiettyyn kofeiiniannokseen tiettyinä kellonaikoina.
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Mullaki on nenä öisin tukossa ja päivisin toi lilluva räkä pistää aivastuttamaan, vaikka henki onneks kulkee. Sit valvoskelen usein kans ekan vessareissun jälkeen aamuun saakka ja nälkähän siinä tulee. Yks ilta oli päänsärkyä, mut se oli ehkä sitäkin, kun olin toisaalta juonut huonosti ja toisaalta juonut vain yhden kupin kahvia.

Ja samaa mieltä doppleriäänistä, jos löytyy omaa sykettä selvästi tiuhempi ääni, mikä tahansa, niin vauva se on!

Oi vitsit, VAUVA! O__o

Neminka 11+1
 
Huoh.. Täällä pahoinvointi vaan jatkuu.. viime yö meni oksennellessa, joten tänäänkän en päässyt töihin.. ja joka paikassa lukee että suurimmalla osalla pahoinvointi helpottaa näillä viikoille, toivottavasti en nyt itse kuulu niihin keillä pahoinvointi jatkuu läpi raskauden...

Avokki on nyt sitä mieltä että tänään pitäisi soittaa neuvolaan, kun pahoinvointi pahenee koko ajan. Mutta mitäpä sekään auttaisi, korkeintaan verikokeita voivat määrätä, mutta tuskin niissäkään mitään häikkää, kun n. joka toinen päivä saa paremmin syötyä..

Puolen tunnin päästä alkaa soittoaika, ja kai se pitää soittaa ettei taas tule avokilta saarnaa..

Murkku & pallero 13+3
 
Neuvolakuulumisista.. Terkka suostuttelun jälkeen kuunteli puoli minuuttia sydänääniä ja ei kuulunut. : / Sanoi, kyllä että ei ne vielä tällä laitteella kuulu, mutta harmittaa silti. Sitten loppuaika keskusteltiinkin jostain ruokavaliojutuista. Tsempatkaahan siskot mua vähäsen. Tänään siis ovulaation mukaan tasan 9 viikkoa täynnä. Neuvolantäti laski menkkojen mukaan 9+2. Toisaalta nyt varmaan np ultrakin on aikaisemmin.

Tätsy sano että älä huolehi, mutta kyllähän minä huolehin. Pitikin mennä niitä pyytelemään. :headwall: Kokeili kohdunkin ja sanoi että pieni se vielä on.. Sitten kun kysyin että liianko pieni täti vaan sanoi että ei, kun ihan normaali kun ollaan vielä alussa. TUntuu että meillä ei ihan kemiat osunu kohalleen, toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä. No pissassa ei ollu mitään erikoista ja kaikki muutenkin ok. Painoa tullut vähän liikaa. TOisaalta sen jo arvasin kun en ole kuukauteen liikkunut ja syönyt vaan hiilarihöttöjä.

Vähän surkee fiilis. Onneksi on toi oma doppleri jolla meinaan ens viikolla yrittää ääniä kalastella.
 
Mä en ole kertaakaan löytänyt sykettä puolessa minuutissa, hyvä jos kymmenessä, vaikka sentään suunnilleen tiedän, mistä hakea. 8+ löytyi ekan kerran, 9+1 en löytänyt, mut seuraavana päivänä löysin piiiitkän etsimisen jälkeen, olin jo luovuttamassa. Eli ei huolta, toukka on niiiin pikkuinen vielä!
 
Täälläkin vessareissut kuuluu joka öiseen ohjelmistoon. Näköjään vaan erona moniin teihin, että unta ei tarvi hakea. Sen verran väsyny, että sammuminen tapahtuu samantein ku peiton saa päälle. Ja aamulla torkkuhälytysten välissä ehtii jo nähä hyviä unia =)

Täällä myös nyt 11+ viikolla alamaha pömpähtäny esiin. Sen verran miniatyyrimaha, että ulkopuoliset luultavasti vaan luulee herkkujen maistuneen enempi :p Farkut joutunu nyt pannaan ja sukkahousutkin tuntuu painavan mahaa. Nyt vaan kuumeisesti oottaa sitä kunnon kumpua :heart:

Tänään (ainakin toistaiseksi) pahoinvoinniton päivä. Oishan tuo luksusta, jos ois pahoinvointivapaa viikonloppu...
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Mäkin sammun kyllä tosi nopsakkaa. Herään kyllä käymään vessassa yöllä, mutta sen jälkeen uni tulee nopeasti :D Ja päikkäritkin otan jos kerkeää.

Eilen palasi pahoinvointi. Melkeen luulin että se oli jo mennyt mukavasti ohi. Tänään on myös ollu huono olo, mutta onneks ruokaa on saanut sisään kuitenkin :)

Onnistuin saamaan myös allergisen reaktion hemmetin hiusten, kulmien ja ripsien värjäyksestä. Tuloksena se että silmien ympärykset kutisee ja ovat punaiset, korvien reunat vuotaa jotain mönjää ja kulmakarvojen alla punainen iho. Very nice. Onko kenellekkään muulle käynyt näin? Mulla ei ainakaan ikinä oo tullut mitään allergisia reaktioita mistään. Lääkäristäkään ei saanut mitään lääkkeitä kun on raskaana :'(

Eli toisin sanoen; ei oo ollu paras viikko :)

lindacandy + hemmo 11+4
 
lindacandy ei oo kokemusta tollasesta. Aika hurja : / MUTTA neuvolassa mainitsi, että joillain olemassa olevat allergiat pahenee huomattavasti raskauden aikana (ja toisilla taas päinvastoin häviää oireet kokonaan). Voihan siis olla, että oot aina ollu jollain tasolla herkkä noille aineille, mutta raskaus voimisti sun allergian, niin että oireet tuli esille. En kylläkään oo lääkäri...omia hienoja tulkintoja :D
 
Ärsyttävää tää turvotus. Argh. Näytän ihan läskipossuslta :( Toivottavasti kohta alkais ees vähän muistuttaa vauvamahaa..

Tänään muutenkin taas järkky väsy ja ällö olo. Piti tehä ruuaks kanakeittoo, mut ie kyl pysty :/ Täytyy kehitellä jotain muuta..

Lindacandy, mullahan ärsyttää toi ripsiliima ihan sikana nenää ja silmiä. Kai sitä va toiset vaan tulee herkemmäks hajuille ja noille tököteille raskauden aikana... :/ Onneks ei kuitenkaan mulla mitään näkyvää ärsytystä tullu, aattelin, nyt kuitenkin pitää hetken taukoa noista ripsen pidennyksistä. Eipä mulla nyt ois niihin oikeen rahaakaan :D No keväällä otan ne taas takas <3 saa nähä miten osaa olla ilman..

Tänään jo rv 11+1 :)
 
Mäkin olen öisin hieman tukkoinen. Muutenkin mulla on nyt kauheasti univaikeuksia, illalla ei meinaa uni ensin tulla ja sitten yöllä heräilen eikä se uni taaskaan tule. Mutta sitten päivisin väsyttää aivan sikana. Toivottavasti menee pian ohi tämä unettomuus.

Mites muuten olette liikkuneet nyt raskaana ollessa? Mä olen käynyt jumpassa ja tehnyt kaikki lihaskuntoliikkeet, vatsalihaksetkin ihan normaalisti. Naistenpolilta sanoivat, että ihan hyvin uskaltaa jumppailla raskauden alussa, mutta silti välillä jumpassa mietityttää kun oikein vatsalihaksia polttaa, että onko tämä nyt ihan ok.. Pieniä taukoja olen sitten pitänyt, jos tuntuu ettei kestä enää.

Mulla on luultavasti tuo laskettu aika nyt hieman väärin tuolla listassa, mutta korjataan se sitten vasta kun joku sen mulla neuvolakorttiin merkkaa :)

Mullakin muuten halkesi suupielet aika pahasti pari viikkoa sitten. En ollukaan ajattelu, että vois liittyä raskauteen jotenkin!

Eipä tänne muuta :)

Linneat ja pikkuruinen tyyppi 9+2
 
Ai niin ja vielä piti tuosta turvotuksesta sanoa, täälläkin turvottaa välillä aika lailla, vaikka olisi ihan löysät sukat jalassa niin silti jää kauheat painaumat jalkoihin. Ja mies sanoo, että oon naamasta pyöristynyt. Ei kauheen kivaa, kun mulla on muutenkin tosi paksut posket.. : / Onko kukaan muu huomannut naaman pyöristymistä?
 
allergioista, mulla edellinen raskaus laukas jonniisortin maitoallergian, ja tässä raskaudessa ilmanraikastin kirveli silmiä, piti ottaa pois. Samoin tuntuu kaikki tuoksut ja ihan tavalliset kynttilät käyvän nenään ja henkeen. Että ei varmaankaan tavatonta.

Synnytyksen jälkeen paprikan pilkkominen pisti aivastuttamaan, ja chili paistinpannulla yskitti ja kirveli silmiä niin pahasti, etten meinannut väliin saada henkeä vedettyä! Arvelin tän olevan luonnon suoja vauvalle, sillä niin paprika kuin tietysti chilikin tekivät vauvan imetyksen jälkeen todella kipeiksi. Meillä ipana oli muutenkin todella herkkä mun syömisille, kaikkea mietoa ja mautonta vaan.

Kyllä tulee kesällä varmaan taas suklaata ja ruisleipää ikävä, jos sattuvat päätymään taas vauvan nounou-listalle...
 
Jokohan sitä uskaltaisi sanoa, että olo alkaa pikkuisen helpottaa. Tällä viikolla vielä tiistaina laattasin ruuat nätisti kesken työpäivää (onneksi kerkesin vessaan...). Muuten alkaa noin suurimman osan päivästä tuntua ihan ihmiseltä. Illalla olo on huonoimmillaan.

Ja väsymys, voi terve! Mä yksinkertaisesti vaan sammun ysiltä sohvalle vaikka yrittäisin siinä päälläni seistä. Yleensä olen kova valvomaan, mutta raskauden myötä melkeen joka ilta jo kympiltä sägyssä. Siinä se päivän "oma aika" sit meneekin.

Vatsa näyttää tosiaan täälläkin vaan siltä, että oisin kunnolla mässänny. Ja tavallaan siis olenkin, vaikka kaikkea aika terveellistä perusruokaa syönkin, niin kyllä tuo kahden tunnin välein pupeltaminen alkaa varmasti näkyäkin jossain! Noo, en sure sitä vielä. Kunhan olot paranee, niin voi alkaa taas normaalisti liikkua.

Unettomuudesta: muutkin näköjään kärsii! Mulla muuttui unen laatu heti plussauksesta. Enkä usko, että on pelkästään mun oman stressauksen/huolehtimisen takia. Syytän ihania hormoneja! Joutuu käydä pissillä kerran yössä, ja sen jälkeen nukahtaminen voi olla vaikeeta. Muutenkin tuntuu, että uni on "kevyttä" ja on jotenkin pinnassa koko ajan. Pieniinkin häiriöihin herää. Ja aamusta voi nousta aikasin, eikä väsytä. Vähän mua jo etukäteen hurjattaa se, kun esikoisen jälkeen kärsin synnytyksen jälkeisestä unettomuudesta. Varmaan tämän kanssa käy samalla lailla.

Huomenna ois viikonloppureissua tiedossa (jee, pitkästä aikaa koko perheen yhteinen vapaa viikonloppu!) Ens viikosta tulossa kunnon hässäkkä töissä, kun tulee parit työreissut yms. Siksikin sais jo olot ruveta tasaantumaan, ettei tarvis pelätä kenen syliin missäkin palaverissa laattaa ... :/

Hattiainen ja tulokas 12+
 
Synnytyksen jälkeinen unettomuus, onko sellaistakin? Olikohan mullakin sitä, valvoin kolme päivää synnärillä hormonihuuruissani, sit taisin saada jotenkuten nukutuks, mut lopulta olin vaan niin yliväsynyt, etten osannut nukahtaa ja laskin vain minuutteja mielessäni, että kohta tuo toukka kuitenkin taas herää syömään. Inhottavinta on herätä sellaisella hetkellä, kun itse on syvimmässä unessa, ja niinhän siinä pienen vauvan kanssa tuppaa käymään lähes joka kerta. Kolme tuntia putkeen on jo niin luksusta, että sillähän valvoo taas koko seuraavan viikon! :D

Mua hengästyttää. Etenkin jos vähänkin jotain touhuan, mut kyl ihan paikallaankin. Vähän väliä joutuu ottamaan pari liioitellun isoa henkäystä, muuten tuntuu, että happi loppuu. Kaikkea sitä..
 
Nenän tukkoisuutta tosi voimakkaasti täälläkin, myös päivällä. Illall ennen nukkumaanmenoa yritän niistää töräyttää kunnolla, ettei häiritsisi nukahtamista. Se mikä häiritsee, on hengästyneisyys. Menee jonkin aikaa ennen kuin puuskutus lakkaa sänkyyn menon jälkeen. Mies mahtaa olla innoissaan: saanut tohisevan, huohottavan mummelin viereensä. Puhumattakaan ilmavaivoista, jotka on vieläkin toisinaan riesana. Onneksi se osasto plus ummetus alkaa jo helpottaa.

Mutta hammaslääkäristä selvitty pienin vaurioin! Mulla olikin vain yksi reikä. Ja pystyivät kuvaamaankin jollain kevytkalustolla, kun mut oli ensin peitelty lyijypeiton alle. Hampaiden putsaus saattaa jäädä synnytyksen jälkeiseen aikaan, koska kärsin myös ienten herkkyydestä l. Verisuonet tosi pinnassa ja hammaslankaaminenkin saa veret syöksymään. Sama oli esikoisen kanssa. Lekuri sanoi, että kestää yleensä imetyksen päättymiseen asti.

Viikonloppuna tiedossa pieni irtiotto perheen kanssa kaupunkilomalle. Tulee tarpeeseen, ei voi kieltää.

Ihanata viikonloppua!

TT 12+3
 

Yhteistyössä