.:: Kesäkuun kullannuput marraskuussa ::.

18andpregnant: rupesin kelailee että onkohan lääkäri sanonut sulle väärin viikot koska tuon kokoinen vastaa rv 8 ei 9..kun ite olin viime raskaudes ultras 8+5 niin lapsi oli 19mm ja vastasi 8+3 viikkoja..=P eli lääkäri varmasti tarkoitti että olet viikolla 9 eli rv8+...sori jos ja kun tulin selventää tai sotkee ajatuksia =P
Mä nyt vielä sekotan tätä soppaa liittyen noihin raskausviikkoihin. Musta hommaa menee niin, että jos sanotaan että "olen raskausviikolla 9" niin sillon ollaan välillä 9-9+6. Mutta jos sanotaan että "olen yhdeksännellä raskausviikolla", niin sillon ollaan välillä 8-8+6. Eli on eri olla raskausviikolla 9 kun yhdeksännellä raskausviikolla.

Terese ja rv 8+1 (yhdeksännellä raskausviikolla siis)
 
  • Tykkää
Reactions: evamaria82
Täälläkin oli tänään eka neuvola lääkäri ja tällä kertaa löytyi myös syke. <3 Koko vastasi melko hyvin viikkoja, joten la pysy samana.. Nyt on huojentunut olo.

Lilleri: mulla ultrattiin viikolla 6+4 mahan päältä ja sykettähän ei silloin löytyny. Th sano, että ei välttämättä näy niin aikasin.. Tänään ultrattiin alakautta ja heti löyty syke. Lääkäri sano, että mulla on taaksepäin kallellaan kohtu, joten siks ei näkyny syke viimeks.. :)

Safu+tirppa 8+5
 
Voi ihmisen mieltä... Tilattiin kotiin doppleri käytettynä ja yritettiin sitä eilen ensimmäistä kertaa käyttää.. Pitkän etsinnän jälkeen se löytyi, se tällä hetkellä ihanin ääni maailmassa, pienen syke, joka niin vinhaa vauhtia löi. Kyllä mieli huojentui kaiken huolen jälkeen. Nyt voi taas rauhassa odottaa ultraa parin viikon päästä.

Migreeni on nyt tullut seuraksi ja sen myötä nyt on pitänyt olla poissa töistä. Olen niin tunnollinen työntekijä että huono oma tuntotunto tulee vaikka ihan oikeasta syystä kotiin jäisikin.. Tänään lääkäriin hakeamaan panacodia...

Ihania noi kaikki ultrakuvat! hassua vaikka itselläkin on kuva omasta niin ei silti meinaa osata katsoa muiden. No suloisia ne ovat kaikki kuitenkin!

Onpas sekavaa tuo raskausviikkojen ilmaiseminen. Siinä neuvolassa saadussa kirjasessakin jos on esim. 9-9+6 niin pitää lukee raskausviikko 10 juttuja..

Mullakin ultrattiin sillon varhaisultrassa alakautta ja heti se syke pompotti ruudulla. Nt-ultrakin kuulemma alakautta. Pitäisi muuten mennä verikokeeseen huomenna niitä seulontoja varten.. Kauhea piikkikammo.

Osaatteko sanoa siitä dopplerin käytöstä jotain mitä erityisesti pitää tietää, ihan kaikkea en siitä enkkukielisestä ohjekirjasta ymmärtänyt?
 
evamaria82 jep ymmärsin pointin ;)

haavevauva Mulle noi raskausviikkojen ilmoitus tavat oli kanssa vähän hepreaa ekassa raskaudessa mutta lopulta hokasin idean. Eli siis kun siinä neuvolasta saadussa kirjasessa on 10.raskausviikko (luetaan kymmenes), tarkoittaa se ajanjaksoa 9-9+6, eli kymmenes (huomaa siis piste 10:n jälkeen siinä kirjassa) raskausviikko. Jos taas puhutaan raskausviikko 10 sitä ja tätä, niin sitten tarkoitetaan ajanjaksoa 10-10+6. Raskausviikko 9 ja 10.(kymmenes) raskausviikko on yksi sama asia ;) En tiedä osasinko selittää tarpeeksi hyvin, mutta tää on siis idea..

Terese rv 8+2
 
Hei nyt eka kertalainen kysyy: kun puhutte seuloista/verikokeista niin otetaanko ne ennen np-ultraa? Mä varasin ekan ultran itse (täällä se tehdään ite) eikä se täti puhunut np-mittauksesta mitään, saatika verikokeista...?
 
Hööpi Meillä täällä menee ainakin niin, että varaat itse ajan np-ultraan ja ennen np-ultraan menoa sun on käytävä itse labrassa (sinne voi myös varata ajan) otattaa verikokeet. Verikokeet pitää muistaakseni ottaa viikkojen 10-11 aikana ja sitten tuo np-ultra on yleensä viikolla 12-13. Eli kun menet tuohon np-ultraan, niin ne sun verikokeet on jo heillä valmiina koneella. Np-ultrassa viikolla 12 otetaan siis np-mittaus. Näin toimitaan ainakin täällä meillä khks:n alueella.
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Jee. Täällä lähtee käyntiin kymmenes viikko. Ehkä se aika ei oo sittenkään pysähtyny :D

Hööpi täällä kaikki nuo ajanvarailut hoidettiin ekassa neuvolassa. Taas kerran paikkakuntaeroja, mutta täällä siis täytyy verikokeessa seulontaa vartenkäydä etukäteen (mulla jo ens viikolla). Nt-ultra sitten vasta 29.11. Ikävää kyllä, jos et oo saannu mistään mitään tarkkoja ohjeita :confused:

LittleOne ja Pikku Papu 9+0
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Noista seulonnoista vielä: on olemassa myös mahdollisuus mennä pelkkään nt-ultraan ilman seuloja. Me emme ole kummallakaan kertaa osallistuneet nt-seulontoihin, jolloin ultrassa on vain tarkistettu sikiöiden lukumäärä, yleinen habitus (kuten raajojen lukumäärä ja sydämen ja aivojen olemassaolo) ja raskauden kesto. Meillä on oikeus olla tietämättä niskaturvotusta halutessamme menettämättä oikeutta ultraan.

Rakenneultrasta kieltäytyminen estää sitten jo koko ultran. Seulonta sekin on, mutta meistä huomattavasti olennaisempi kuin kaksi kuukautta aiemmin oleva ultra.
 
Verikokeesta: täällä verikokeessa käydään vasta tuon turvotusmittauksen jälkeen ja sitten jännätään vielä 2 vko että mikä on todennäköisyys. Olisikin mukava, että verikoetulokset olisi jo selvillä nt-ultraan mentäessä.

Toivoisin mielipiteitä dopplereista. Olen sellaisen hankkimista harkinnut ja käyttökokemuksia yms tarvittaisiin. Mahaa alkaa olla jo vaikea pitää piilossa ja olisi kiva tietää, onko vielä sykettä jos tässä alkaa asia pikkuhiljaa paljastumaan. Kuitenkin varhaisultrasta alkaa olla aikaa jo kuukausi ja neuvolassa ei saatu sykettä kuulumaan mahan päätä 2vko sitten. Lisäksi on ollut aika hurjasti huolta ja isoa surua, joten epävarmuus on nyt jotenkin ylitsepääsemätöntä.

Kesähaave ja pieni rv 10+2 (11+0 POKS)
 
Juu osasit Terese hyvin selventää! En mä noin tarkkaan niitä kirjasia lukenut. Olenpahan taas asiaa fiksumpi! :)

Täälläkin nt-ultra varattiin neuvolasta ja tosiaan etukäteen pitää käydä niissä verikokeissa. Ei täällä varmaan edes itse sais ultraa varattuakaan kunnalle.. Onpa kurjaa jos itse on pitänyt varailla eikä mitään kunnon ohjeita saanu, ja varsinkin jos kaikki on ihan uutta.

En ole vielä yhtään ajatellut isänpäivää mutta ehkä jotain pientä olis kiva keksiä.. Mies on kyllä jo moneen kertaan hehkuttanut että vuoden päästä hänelläkin on oikeesti isänpäivä..

haavevauva 9+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikki pitkästä aikaa !

Mä ajattelin tulla tänne valittamaan, kun julkisesti en kehtaa... :D
Eli siis, mulla alkoi viime perjantaina vuotaa ihan vähän todella vaaleanruskeahkoa eritettä... Tosi minimaalista oli tuo vuoto, enkä oikein tossa vaiheessa siitä osannut oikein huolestuakkaan.

No maanantaina oli eka neuvola, missä mainitsin tosta vuodosta ja myöskin mun huonosta tunteesta tän raskauden jatkumisen suhteen... Mua sitten ultrasi joku ultraamisesssa erittäin kokematon th, joka kyllä kertoikin mulle ennen ultrausta, ettei ole siihen koulutusta saanut, mutta voi koettaa kumminkin. No, eipähän se sieltä löytänyt oikein mitään, kohdun kuulemma näki ja ehkä jotain siellä kohdussa.
Sain seuraavaksi päiväksi ajan kokeneemmalle tyypille, joka sieltä sitten sen kohdun ja asukkaan löysikin. Koetti mitata ja viikkoa liian pieneksi totesi. Eikä sydämmen sykettä.

Noilla viikoilla, 6+5, mitä alkion mitattiin nyt olevan, ei sitä sydämen sykettä noilla neuvolan vanhoilla laitteilla välttämättä näkiskään, joten sain ajan ens viikolle uuteen tarkistukseen. Taaskin vatsan päältä, niinku nuo aiemmatkin.

Vaginallisella ultrallahan saattais nähdä tarkemmin/paremmin, mutta sitä ei tuolla käytä kun jotkut lääkärit, ja koska tämä ei ole kiireellinen asia, en julkisella puolella lääkärille pääse. Sanoi, että yksityiselle voi toki mennä tarkistukseen jos vaivaa... ...Arvatkaapa vaan vaivaako !?

No, tänään on alkanut vuotaa runsaammin ja jo ihan kunnolla ruskeaa mönjää... Ei kumminkaan vielä punaista, mutta eiköhän viimeistään tässä parin päivän sisällä. Enpä siis viitsi mennä vielä ainakaan yksityiselle montaa sataa maksamaan, kun ei tässä enää toivoa elämästä tuolla mahanahan sisäpuolella ole. Olokin on ihan normaali, ei ollenkaan raskaana oleva. Kahvi maistuu taas ja kaikki muukin kropassa/olossa on taas tavallisesti.

Meen käymään päivystyksessa sitten kun alkaa punaista vuotamaan, niin saa todettua ja kirjoihin ja kansiin tämänkin keskenmenon.

Vaelimerkki (viikot ois ollut 7+6)
 
Vaelimerkki, toivoa on kuitenkin loppuun asti! Voimia epätietoisuuteen. Hali!

Vieläkö muita väsyttää? Mä en ole enää ollut kovinkaan huonovointinen, mut tää väsymys on aivan naurettavaa... Ja huimaa myös päivittäin, jopa makuulla. Täytyy toivoa, että viimeistään toisella kolmanneksella helpottais, oon kyllä aina pimeään vuodenaikaan jotenkin horroksessa.

Nemi 8+6
 
vaelimerkki voimia jatoivoa loppuun asti! onko sulla kuukautiskipuja havaittavissa??

NEMINKA mulla kans alkanut toi paha olo väistyä tällä viikolla ollut jo ihan siedettävä olo melkein joka päivä! :cool: kunhan vain muista syödä! väsymys mulla on edelleen havaittavissa, mutta ei enää niin paha et nukkusin kellonympäri tai tarvisin päikkäreitä, ku kotona olen tällä hetkellä..

meillä mennään siis jo 9+2
 
emppuli83 Ei oo vielä kipuja. Selän puolella vähän tuntuu kuumotusta ja juilintaa välillä... Eiköhän ne kunnon kivut tässä lähiaikoina ilmaannu.

Mulla ei oo kyllä enää yhtään toivoa, en jaksa uskoa tuolta mitään elävää löytyvän. Ennemmin yllätyn sit positiivisesti, jos tässä nyt joku ihme tapahtuiskin... :)
 
Heippa!

Vaelimerkki voi höh :(

Täällä oli tänää eka neuvola ja kivasti meni. Ei ollu oma neuvolantäti mut kiva oli tämäkin. Kaik oli muuten ok, mut verenpaine hieman korkea. Nyt sit ootellaa np-ultraa aikaa joka sit about kolmen viikon päästä. Seuraava neuvola jossa myös lääkäri 19.12. Neuvolan mukaa la 16.6 kun itse laskeskelin et 17.6 :). Verikokeit ei saanu otettuu joten labra kutsuu (mult tosi vaikee saada otettuu..). Muuttun sillai asiat kuopuksen (joka nyt 7v) jälkee et kaikki yli 25v joutuu sokerirasitukseen. Olikohan joskus about 24 viikon tietämil. Kysyin et onks pakko ni sano et no ei mut kyl sinne kovasti suosittelee kaikkia menemää.... Painoa oli neuvolan vaa`an mukaa tulllu vähemmä ku koti vaaàn :D :D.

Repimiskipui täälläki. Pitäs muistaa välttää nopeit liikkeit. Ja myöski nousta hitaammin ylös ku tota huippaust on. Nukkua vois kyllä vaik kui paljo edelleekin..

Jotta tällästä täällä tälllä erää :)
Häpimama ja toukka 8+3
 
Täällä myös eka neuvola takana ja tosiaan siellä varailtiin jo ajat np ultraan(5.12) ja seuraavalle neuvolakäynnille.Ja verikokeeseen täytyy mennä viikkoa aiemmin.Neuvolantäti oli itsekin tukevasti raskaana joten varmaan vaihtuu jossain vaiheessa,mikä on vähän tylsää.Iso pino tuli iltalukemista:)Ja täti oli kyllä superihana kun lupasi että sydänääniä voi tulla kuunteleen koska tahansa,jos on epävarmuutta.Itsellä kummittelee yksi keskeytynyt keskenmeno taustalla,joten ainakin se tuo vähän mielenrauhaa tarvittaessa:)

Itsekin olen miettinyt tuota isänpäivää,tekisi mieli jotain keksiä koska tiedän että mies varmastikaan mitään odota.Siinä mielessä olisi kiva yllättää:)

Monet teistä on kertoneet repimiskivuista,mullakin ollut niitä nyt parina päivänä,varsinkin jos nousee sohvalta tai sängystä liian hätäsesti.Ja eilisellä lenkillä tuli lonkat ja nivuset ihan sairaan kipeiksi,mutta ilmeisesti sekin saattaa kuulua kuvioon.Täytyypä alkaa harkita jotain pehmeänpiä lajeja esim uintia...

Inkkunen 8+3
 
Täällä kanssa eka neuvolakäynti takana. Mukavasti meni kun neuvolatäti on niin mukava. Hb oli aika plajon alhasempi mihin olen tottunut ja painoa oli ihan liikaa. Hirvee morkkis kun kiloja on lähes 10 enemmän kun alotin esikkoa odottamaan :( Nyt olis raskauskilot jo kerrytetty ;) Nyt pitäsi sitten varata aika verikokeisiin ja np-ultraan joka olis mulla sitten joulukuun ekalla viikolla (rv 12). Sokerirasitus jäi vielä avoimeksi, palaamme siihen kuulemma ens kerralla. Ekastahan en ollut, iän mukaan olis pitänyt mutta paino oli niin alhanen ettei tarttenut neuvolatädin mukaan. Tää sokerirasitus on tässä kaupungin sisälläkin vaihdellut, kaikki muut mun kaverit on tähän joutunut mut mä en. Saas nähdä miten nyt käy, on mun BMI edelleen normaali joten en mä painon vuoksi sinne joudu.

Niin ja vaihdetaan nyt sitten mun la:ksi 16.6. kun se neuvolakorttiinkin noin merkattiin ;)

Terese ja rv 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Heips kaikki.

Olen ollut hiljaa. Eilen tuli kamala kipu jalkapöytään ja lopulta jouduin Jorvin päivystykseen. Kuumetta melkein 39 astetta, turvonnut jalka/nilkka ja en pystynyt kävelemään.

Kyseessä oli laskimotulehdus ja siitä seurannut tukos. Hiljaiseksi vetää tässä iässä törmätä jo tuollaiseen ongelmaan.

Mietin, onko karppaus ja perintötekijät raskauden lisäksi syynä moiseen?

Nukuin illan mieheni kainalossa ja tämä päivä mennyt nukkuen. Olen ainakin tämän viikon poissa töistä.

Väkisinkin tuli mieleen ajatus omasta kuolemasta.
Keskimmäisen synnytyksen jälkeen olin kuolla. Minulta repesi suoni ja hb oli n.50, kun tilanteen vakavuus tajuttiin. Kontuni oli täyttynyt verellä. Menetin melkein kaiken vereni- minulle vain sanottiin, että koska ensimmäinen lapsi oli hätäsektio, en voi tietää millainen kipu tulee yli 5kiloisen lapsen synnytyksestä. Häntäluuni oli niin kipeä.
Kaikki tuo muistui mieleeni ja aika hiljainen olen tänään ollut omissa ajatuksissani.

Tänään poksui viikot -- huikeat 8. :LOL:

Se pitää mainita, että mieheni on tukenut minua nyt hirveästi pelkällä läsnäolollaan, ei ole tarttenut puhua, olen vain saanut kainalon, jota oikeasti olen tarvinnut nyt.
 
vaelimerkki voi ei, toivotaan vielä, että siellä pieni olisi, koska olen paljon myös lukenut, että vuotanut tuolla tavalla alkuraskauden ajan ja silti syntynyt terve lapsi!! Mutta ymmärrän, ettei halua liikaa toivoa laittaa, kun on noin tiukka tilanne :( jaksamisia ja toivotaan, et saat yllättyä positiivisesti :hug:

Miijane76 hui, oikein tukos!! No onneks antoi itsestään noin selkeän merkin, ettei mitään vakavampaa kerennyt sattua!! Ja kamala juttu tuo sinun 2. synnytyksesi...olen kuullut ennenkin, että sanotaan vaan, että ole huoleti, että kivut ja väsymys yms.yms. ihan normaaleja synnytyksen jälkeen vaikka kaikki ei normaalisti olisikaan!! Onneksi sekin havaittiin ajoissa!! :)

Ihania neuvolakuulumisia monella :) meillä on aika ensiviikolla, mut ei siellä ultrata tms.(sen takia siellä varhaisultrassakin kävin), enkä usko, että dopplerillakaan näin alussa koittavat kuunnella, joten ihan vaan peruskysely/juttelu-tunti tulossa :) mutta kiva sekin!!

Täällä myös alkanut repäsykivut viime viikolla, aluksi hieman pelästyttivät, mutta oli hyvä lukea, että muilla samoja ongelmia!! Mulla saattaa tulla, jos nauraa kovasti, kääntyy äkkiä tai yskii/aivastaa...menkka tuntemukset hieman vähentyneet, mutta aina välillä niitäkin. Turvotusta edelleen vähän! Tilasin juuri tori.fi kautta oman dopplerin, kun halvalla sai :p

BF & tähtönen 7+2 (6+5)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä