.:: Kesäkuun kullannuput marraskuussa ::.

Moikka taas.

LittleOne Mulla on 29.11. ultra. Päivän jäljessä :)

tuulentyttö Mä syön Minisun Mamaa. Sitä pitää ottaa vain yksi päivässä. Mullakin on tuo vatsa löysä eikä todellakaan ole mukavaa kun työmatkakin on aika pitkä bussilla... Oksentamaan voisikin mennä tien viereen tai oksentaa pussiin mutta ei oikein kehtaa mennä tien viereen kykkimään :DDD
 
Heippa, onko täälä muita joilla on sektioita takana? Mulla ei oo vuottakaan sektiosta ja alusta asti nyt ollu kohdunkasvu kivut ihan hirveitä!! Tuntuu niinku supistais ku tulee tosi aaltomainen piiitkä "pistos" tuola kohdulla.. Ei ekas raskaudes näin kovaa sattunut kohdun kasvaminen.

Kesävauvva 11+3
 
Hei taas viikonlopun jälkeen kaikille!

Täällä ollaan sairaslomalla flunssan takia, on hirveä yskä ja nuha ja eilen matalaa kuumettakin. Inhottavaa kun iltapuolisen pahoinvoinnin lisäksi on ihan tukossa ja ääni maassa. Joudun asiakkaille puhua töissä niin paljon, että töihin ei ole menemistä ennen äänen palautumista.

Täällä nyt meneillään 12+3 ja hetki sitten kuuntelin sydänääniä kotona. Itse hankin dopplerin viime raskaudessa ja oon ollut hankintaan tosi tyytyväinen. Ja tosiaan vauva liikkuu näillä viikoilla kovasti, joten ei samasta kohtaa yleensä ääniä löydä.

Ei ole poika tai tyttöolo. Mutta tyttöä toki pojan jälkeen toivoisin. Etukäteen hautaan tietää kumpi tulee. Viimeksi ei perusultrassa sitä näkynyt, joten mentiin omakustanteisesti vielä 4d ultraan. En ole varma oltaisiinko nyt valmiita maksamaa tuosta ylim. ultrasta jos ei sukupuolta näkyisi. Täytyy pohtia jos tulee ajankohtaiseksi. Tytölle nimi olisi valmiina, pojan nimiä ei olla vielä meititty. Tuo tytön nimi siis jo ed. raskaudesta valmiina.

Nyt kun on toinen tulossa, niin tuntuu että ei ole yhtään ylim energiaa miettiä nimiä ja tavaroita ja muita. Esikoinen ja työ vievät niin paljon energiaa. Viimeksi oli tässä vaiheessa jo rakausajan vakuutus otettu, vaunut ostettu ym. No ehkä kun tämä alkuajan väsymys väistyy. Onko muut ajatelleet ottaa noita raskausajan vakuutuksia? Meille varmaan toisellekin otetaan ifistä ja se jatkuu sitte automaattisesti syntymästä vauvavakuutuksena. Jos siis syntymässä todetaan jotain niin menee vakuutuksen piriin.

Liikunnasta. En ole paljoa jaksanut liikkua. Koiran lenkit ja lapsen kanssa leikkiminen ainoat liikunta muodot ja nekin vähentyneet nyt alkuraskauden väsyn myötä. Olen silti hyvässä kunnossa, mutta ei ihekään että noita kiloja on tullut jo 3. Sykkeseen en osaa ottaa kantaa.

MiiJane taisi puhua noista neuvolan ruokasuosituksista. Eli terveysalan ammattilaiset automaattisesti puhuvat kansallisten tervyssuositusten puolesta eli rasvattomien, vähäsokeristen tuotteiden puolesta. Karppaustahan ei ole kovasti vielä tutkittu, paitsi että keväällä tuli tutkimus jossa todettiin rasvaisten tuotteiden syömisen lisäävän diabeteksen riskiä. Itse olen sitä mieltä ruokarajoituksista ja ruokatottumuksista että kun syö kaikkea kohtuudella, riittävästi maitotuotteita (8dl raskaana oleville) ja paljon kuituja sekä hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia, ei voi mennä kovin pahasti vikaan.

Birre86 ja Nyytti 12+3
 
Ruska niin mullakin 29.11 tuo ultra. Jostain syystä jatkuvasti kuvittelen sen olevan 28. :confused: No nyt voi jo ajatella, että ENS VIIKOLLA ultraan. Jee!:)

Aattelin, et pitäsköhän jo ens viikonloppuna alotella joulusiivous. Sais varmemmin valmiiks ennen joulua :) Pahan olon kourissa pelkkä normi imurointikin tuntuu urheilusuoritukselta.

Tuulen tyttö itekin tykkään työstäni, mutta tällä hetkellä oon kyllä yks ”vuoden työntekijä” :whistle: Sitä on niin saamaton kun ajatukset pyörii kaikkialla muualla entä työasioissa. Ja tosissaan ihanimmalta vaihtoehdolta tuntuis aamusin jäädä kotia silittelämään mahaa :rolleyes:

Ei olla hankittu doppleria, eikä hankita. Jotenkin veikkaan, että itelle tulis siitä jonkin sortin ”pakkomielle” ja tosissaan sit vielä stressi jos ei sit löytäiskään sitä sykettä. Mies myös esitti toiveen, ettei sitä hankita. Kuulemma pitää antaa pikkusen siellä rauhassa pötkötellä :heart:

Tarkoituksena oli ottaa vakuutus vauvalle, joka alkaa jo raskauden aikana...

Birre täällä myös uteliaana ja malttamattomana halutaan tietää sukupuoli etukäteen. Kuitenkin ajateltiin, että mikäli ei näy rakenneultrassa, niin ei kuitenkaan ylimääräiseen ultraan lähdetä yksityiselle. Sit saa luvan pysyä yllärinä :)

LittleOne ja Pikku Papu 10+5
 
Mä oon kyllä löytönyt sykkeen alusta saakka oikealta puolelta vatsaa, mut nyt paikka on nousssut hieman korkeammalle. Näin oli myös esikkoraskaudessa. Toki myöhemmin löytyi milloin mistäkin.

Vakuutus otetaan, Tapiolaan päädyttiin viimeks ja tuskin lähdetään uudestaan kilpailuttamaan.

Selällään nukkumisesta, esikkoraskauden loppupuolella vauva painoi selän isoja suonia niin, että vauvan sydänäänet heikkenivät selinmakuulla. Tämä huomattiin neuvolassa vissiin kukausi ennen la:ta. Myös synnytyssalissa tästä oli riesaa kun äänet heikkenivät aina selällään ollessa ja lopulta myös ponnistusvaiheessa. Tämän takia alettiin puhua jo hätäsektiostakin, mutta lopulta päädyttiin imukuppiin vain kahden ponnistusyrityksen jälkeen. Olisin kuulemma jaksanut helposti puskea vauvan ulos ilmankin, mutta ei sitten ollut aikaa odotella...

Neminka 10+4
 
Hei joku konkari varmaan osaisi kertoa, että jos äitiysloma alkaa 30.4. niin koska maksetaan eka äitiyspäiväraha?

Täällä yritän miettiä kuinka pitkälle mun säästöt riittäisi, jos en ilmoittautuisi työttömäksi ollenkaan ennen äippälomaa...
 
Hööpi
Äitiysraha maksetaan jälkikäteen 25 päivän maksuerissä. Ensimmäinen maksuerä on kuitenkin 30 päivää.
Äitiys-, isyys- ja vanhempainraha maksetaan arkipäiviltä, joita ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien pyhäpäivät eli kalenteriin punaisella merkityt päivät (sunnuntait, pyhäpäivät tai arkipyhäpäivät (kela.fi)

Ensimmäinen päivärahajaksosi on kelan laskurin mukaan 30.4.-5.6.2013 ja maksupäivä on aina se maksujakson viimeinen päivä eli 5.6.2013.
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Mäkin syön Minisun Mamaa ja päälle jotain toisen merkin omegakolmosia. Pitää muistaa ottaa se Mama vaan kerran päivässä, tosin joskus mä unohdan senkin... Tulee aina napattua aamiainen jostain kahvilasta mukaan eikä himasta tule muistettua ottaa mukaan juuri mitään. Yritän tosin aina heti herättäessä muistaa napit.

Aamulla oli np-ultra!! Se otettiin mahan päältä, rakko piti olla tyhjä. Ja siellä se kaveri piti bileitä itsekseen, nyrkkeili ja heilui minkä kerkesi :heart: Pikkasen nauratti kun skidi käänsi "kameralle" selkänsä, ultraaja jumppuutti mun mahaa ultralaitteella että kääntyisi takaisin :D Siellä se pomppi ultralaitteen tahdissa, ihan hassua.
Ultran jälkeen otettiin verikokeet, se otti nelisen tuubia verta eri tarkoituksiin, ei mitään hajua mitä milläkin näytteellä tehdään... Neuvolassa sanottiin että joka raskauden kohdalla todetaan aina uudestaan veriryhmä verikokeella. Ihan kuin se mihinkään vaihtuisi? Niin se niska oli ihan normaalin näköinen, odotellaan josko puhelin pirisee ja jos ei pirise niin niska olkoot normaali jatkossakin.

Työmotivaatio, joo hah, mitä se on. Mutta kumma kyllä ultran jälkeen pitämäni alustus meni tosi hyvin vaikka ei pää oikein ollut mukana. Ehkä juuri siksi, nyt kannattaa puhua pälpättää kun ei oikeasti välitä v****jakaan miten menee. (Olihan tämä palsta anonyymi? :D)

Hyvä kun otitte vakuutuksen puheeksi! Onkose halvempi jos ottaa jos raskauden aikana? Vauvavakuutus on ehdoton mutta ei tullut mieleen että jo raskausaikana sen ottaisi.

Naene 11+6
 
Viimeksi muokattu:
Mä en saa sitä ennen raskautta otettavaa vakuutusta -- raskausdiabetes ja muut aikasemmat synnytyksen aikaisemmat ongelmat estää sen.

Soitin paniikissa äippäpolinpäivystykseen. Jos mahassa kipuilu kovenee tai/ja vuoto lisääntyy/muuttuu vereksi, pitää soittaa sinne uudestaan.
Olen ihan paniikissa. Pelkään, että tämä stressi ja itkuisuus on vaikuttanut sikiöönkin niin paljon, että kasvu tyrehtynyt. Ihan kamala olo.

Naene -- ihania ultrakuulumisia.

MJ ja möhkis 9+4
 
Eikös se mene niin, että vauvavakuutuksen saa vasta 1kk vanhalle, ja jos sitä ennen todetaan jotain, vaikka sydänvika, niin sitä ei sitten saa vakuutukseen? Lisäks raskauden aikana otettu vakuutus korvaa myös raskausaikana ilmenevät komplikaatiot, jos vaikka joutuu sairaalaan vuodelepoon pitkäksi aikaa.

Tuli mieleen nimistä, meillä kulkee sekä miehen että mun suvussa miehillä sama nimi, josta mä en oikeastaan pidä yhtään, mut jotenkin mulla vain on tunne, että se nimi on PAKKO johonkin väliin tunkea. Etenkin kun sama nimi kulkee molempien suvussa. Ja ihan tavallinen suomalainen nimi se on, ei siis mikään varsinainen hirvitys, mut en mä siitä silti pidä.
 
Meillä on esikolle otettu tuo lapsivakuutus joka voidaan ottaa ennen syntymää. Sitä tulee hakea viimeistään 3 kk ennen laskettua aikaa. Ja vakuutus on siis voimassa heti kun se myönnetään ja mahdolliset komplikaatiot synnytyksessä korvataan siis myös. Ja jos sairaalassa todetaan vastasyntyneellä jotain pientäkin, niin vakuutus rajaa sen sitten pois, jos siis ottaa vakuutuksen vasta lapsen syntymän jälkeen. Eli musta toi vakuutus kannattaa ottaa ehdottoamasti ennen lapsen syntymää, jos sen vaan saa. Vaikka on kyllä muistaakseni kalliimpi. Toivotaan että myöntävät sen tälle toisellekin, mitä pahoin pelkään kun esikko syntyi keskosena :(

Naene Onnittelut onnistuneesta ultrasta! Eikö sun äippäkorttiin merkattu tuota nt-mittaa kun totesit sen vain näyttäneen normaalilta? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen..

Terese ja rv 10+1
 
Viimeksi muokattu:
MiiJane tsemppiä, toivottavasti se ei ole mitään, eikä se vielä olekaan!!

Terese pahoittelut, mä olen niin ummikko näissä jutuissa että en edes tajunnut katsoa että kirjoittiko ne äippäkorttiin mitään :) Tässä lukee että 0.9 mm + seula. Lienee sitten normaali.

Sanoivat myös että se on kolmisen päivää suurempi kuin lasketun ajan mukaan olisi mutta että pitävät lasketun ajan samana. Höh. Mies jaksaa aina elvistellä miten hän synty 4,5 kiloisena, en tiedä oliko ultraaja kuullut samaa uhoa ukoilta ennenkin kun ei reagoinut mitenkään. En mäkään sitä oikein välitä kuulla. Sanookohan miehet useinkin kaikkea vähän sellaista mitä ei tarvitse sanoa.
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
Naene Juu, vallan normilukema on. Sattuneesta syystä mä oon niin haukkana näissä nt-ultra-asioissa ;) Meillä on toi jännitys taas edessä kahden viikon päässä. Jännittää ihan hirveästi..

Täyttelinkin tässä heti noi vakuutuspaperit kuntoon ja vien hakemuksen heti tänään postiin. Hyvä että tuli tää asia puheeksi, niin pääsenkin hakemaan tuota vakuutusta jo ennen nt-ultraa. Sitä voi siis hakea jo nyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
MiiJane tsemppiä kovasti! :hug: en osaa muuta sanoa kuin tiedän miltä tuntuu
ja YRITÄ ottaa rauhallisesti kuitenkin.

Naene onnea ihanista ultrakuulumisista! Sulla kivat viikotkin jo kasassa =)

Mullakin oli tänä aamuna ultra ja siellä se pikkuinen liikkui ja sydän pamppasi kovaa vauhtia. Olipa ihana nähdä se itsekkin omin silmin. Vastasi viikkoja 8+4. (mun laskujen mukaan 8+6)
Laskettuaika saa pysyä vielä samana.
Neuvolassakin kävin. Sielläkin saatiin sydänäänet kuuluviin :heart:
hb oli vaan 115 :(
graavilohta söin viikonloppuna ja nyt sanoi nla-täti ettei edes itsetehtyä saisi syödä...? Mites on? Mitäs ohjeita te olette saaneet? Olen ymmärtänyt ettei vacumiin pakattua saa syödä, mutta edes itsetehtyä? Ei siinä mitään, kyllä mä (varmaan...) pystyn olla joulun ilman graavilohta, mut nyt vaan ihmetyttää kun jostain luin et itsetehtyä saisi syödä....

Vakuutusta ei olla keritty miettiä... pitää kattoa uudelleen myöhemmin, onhan tässä vielä aikaa.

Saa lisätä listaan tyttöolon
:whistle: semmonen olo vaan on. Väliä ei oikeesti ole... tai no kyllä se toinen tyttö saa tulla... ;) sit on meidän lapsiluku täynnä vaan eipä sitä koskaan tiedä.

Mukavaa viikkoa kaikille :heart:
Terv. Lilleri ja ylläri rv 8+4(6)
 
MiiJane76 toivottavati sinulla ja vauvalla on kaikki hyvin! Toivotaan, että asiat kääntyvät parhain päin.

Kesävauvva, kyselit onko kenelläkään sektiota takana. Minulla on neljä aiempaa sektiota ja tuleva siis jo viides. Viimeisimmästä sektiosta on nyt aikaa 1v ja lähes 10kk päälle. Pariin otteeseen on pienesti nipistellyt, mutta ei kyllä mainittavammin. Minulle lääkäri sanoi keväällä, että raskaaksi saan tulla aikaisintaan juhannuksen tienoilla, mutta mielestäni tuo kehoitus perustui aiempien sektioiden lukumäärään. Vimeisimmät kaksi kun on tehty vähän reilun neljän vuoden sisällä. Lääkäri katsoi ultralla keväällä sektioarven seutua, ja hänestä se oli ok. Loppuraskaudesta tulee kuitenkin tarkempi seuranta näiden useiden sektioiden takia. Mielenrauhaa sinunkin odotukseen.

Kultatiuku rv 10+0
 
Vuotoa ei sinällänsä ole, mutta pyyhkiessä hieman jo rusehtavaa tuhrua. On koko ajan tunne, että menkat alkaa -- ja semmoista ei ole hetkeen ollu.

Mä haluaisin käydä tarkistuttamassa tilanteen, mutta kun ei ole kunnon vuotoa ja kivutkaan ei pahoja.

On niin outo tunne, ei edes itketä enää. Tunne, että kesken on menny on voimakas.

Muoks: Soitin taas polille : Jos tuhrua tulee huomenna, niin pääsen tarkistuttamaan tilanteen.
 
Viimeksi muokattu:
apua mulla ei oo käyny mielessäkään mitkään vakuutukset. huii. hyvä, että joku tajus ottaa puheeksi. puhutaanko näistä asioista neuvolassa tai missään ollenkaan vai pitäiskö ihmisen ite tajuta ajatella kaikki tämmöset? pelottaa mitä kaikkea olennaista sitä tulee unohdettua tai ei ollenkaan ajateltua kun ei tajua.

aaargh miten te ootte jotku jo päässy niin aikasten ultraan? mulla se on vasta torstaina. ja sillon on jo 12+5. turhauttavaa tää odottelu. oon kateellinen teille, jotka on jo päässy näkemään pikkuisen. :) mie yritin aikaa tilatessa tingata puhelimessa, että saisin edes vähän aikaisemmin sen ajan. mutta ei. jääräpää emäntä puhelimen toisessa päässä ja väitti kivenkovaan, että se aika on nyt sitte 12.viikolla. hmph.. >_<

ei auta ku odotella vielä pari päivää..

12+2
 
hunajapupu Eiköhän suurin osa meistä, jotka ovat ennen viikkoa 12 käyneet ultrassa, ole maksaneet ihan omasta pussista yksityiselle puolelle ultran. Ja ainakin se paikka jossa itse käyn (myös perus gynekäynnit käyn täällä) tekee tuon varhaisultran kaksi kertaa. Näin siis jos eka ultra on ennen rv 9. Taitaa olla harvassa ne kunnat, jotka ultraavat ennen viikkoa 12.

Eikä noista vakuutuksista kyllä neuvolassa puhuta, kelan asiat siellä kyllä puhutaan silleen yleisluontoisesti. Mutta kyllä ne vakuuutusyhtiöt on suhun päin yhteydessä sitten kun olet poksahtanut:) Mulle pari vakuutusyhtiötä soitti synnärille kun olin pojan saanut, ja tiedot syntymästä mennyt eteenpäin.

Terese ja rv 10+1
 

Yhteistyössä