* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Tuulentyttö hups, mitäköhän minun mielessäni oikein liikkui?? Luin kyllä keneltä se kommentti oli tullut ja tarkoituksena oli tosiaan laittaa oikealle ihmiselle kommenttia, mutta jotenkin näköjään kirjoitin sun nimesi siihen, sori :D Varmaan olit mielessä ja ajatuksena kommentoida sulle jostain muusta! Haha!

Mäkin olen jo nyt aivan rakastunut tähän vauvaan, puhelen sille mielessäni päivittäin, kaikkea aivan typerää kuten "kuuletkos miten äitin vatsa pitää kauheeta murinaa, oletkos hereillä siellä vai nukutko" jne. En jotenkin malttaisi yhtään odottaa, että alan tuntemaan niitä potkuja!

Hööpi jospa se kutina on sitten vain jokin raskauden oire. Aika kaameaa kyllä, toivottavasti pääset siitä kohta eroon! Muistan kun alkukesästä oltiin Lieksassa käymässä ja minä vedän hyttysiä puoleeni kuin kakka kärpäsiä ja se kutina, kun palattiin reissusta takaisin... Siinä oli hulluus lähellä. Meni vähän ohi aiheen, mutta pointti oli se, etten kyllä itekään kestäis tuollaista kauheeta kutinaa millään.

Jaaha, tuo 4vee huutelee edelleen tuolta sängystä, täytyy kai mennä.
Öitä!

Linneat ja pikkuruisin 12+6
 
Kääk miten paljon tekstiä tänne on tullut! :LOL:
Oon lukenut näitä pääosin kännykällä, enkä pysty nyt hyvällä tahdollakaan muistamaan kaikkea, mitä tänne on kirjoiteltu... Raskausajan dementia? ;)

Repäisykivuista oli ainakin puhetta, sen muistan. Mulla niitä piisaa vaikka muille jakaa... Kauheinta on kääntyä äkkiseltään sängyssä tai aivastaa. Auts, auts ja auts.

Mä täällä nyt omanapailen huolella, mutta kun...
Juuri kun luulin, että mua on nyt kohdellut elämä tarpeeksi kauan kaltoin ja oon saanut kokea vaikka mitä kamaluuksia varsinkin näiden sairauksien osalta. Kuulostipa itsekkäältä, mutta silti...
No, keskiviikkona pamahti sitten epilepsiadiagnoosi. Ei auttanut kuin alkaa syömään epilääkkeitä raskausaikana, monet itkut itketty tämänkin takia. :'(

Kaikista eniten tässä harmittaa se, että tuo epilepsia puhkesi pahoinpitelyn seurauksena elokuussa.
Tiivistettynä: Väkivaltainen anoppi = aivotärähdys, kasvohalvaus, kallonmurtuma & epilepsia. Juur näin, eikä edes v*tuta suoraan sanoen. En halua sen tarkempiin yksityiskohtiin mennä, mutta käräjille tässä ollaan kovasti suuntaamassa.

Mulle voi muuten vaihtaa jälleen kerran LA, 16.6. --> 14.6.
Omien laskujen mukaan tuo 14. on kaikista todennäköisin.
 
Myös täällä jutellaan masuasukille ahkerasti :) Aina kun liikettä tuntuu niin kyselen että jumppaatko sinä siellä ja miten kauan aiot myllätä :D Kertoilen kanssa kuinka höppänä meidän koira on ja miten tyhmä telkkariohjelma on menossa ja pyytelen anteeksi kun koira tulee masun päälle nukkumaan. :) Kukapa täällä ei ole jo rakastunut pikkuseen?

Ootan jo innolla vauvamasua! Semmonen kunnon masu olis ihana :D ja ehkä olen vielä vahingossa tätä masun kaipuuta ruokkinut tuojottelemalla koko päivän muitten masukuvia :whistle:

Hirveetä närästystä ollu tänäänkin :( ja nenäkin vuos verta aamulla, se on ottanu oikeen tavan siitä että kun menee vessaan niin hanat auki..
 
Hööpi onpas inhottavan kuulosta : / kannattaa varmaan ottaa yhteyttä neuvolaan jos sieltä osaisivat neuvoa jotain. Eihän sulla ole taloudessa hyasintteja tai joulutähteä?

Ocelot ai kamala! tuollasta ei kyllä edes mikään rahallinen korvaus korvaa :(

Sitten omaa napaa.. Minua pyörryttää todella helposti kun nousen tai kumarrun ottamaan jotain. Mikäköhän olisi? Hemoglobiini oli 135 ja verenpaineet olleet ok. Mietin voiko verenpaine vaihdella niin paljon että välillä on huonoja päiviä? Tänään aamulla meinasin ihan pyörtyä, tuli kauhea tuskan hiki ja todella huono olo, mutta meni ohi kun istuin hetken. Koko päivän kuitenkin helposti tuo pyörrytys palannut takaisin.

Ja sitten mietin sitä rv 15-16 seulaa kun lueskelin ettei ole edes niin luotettava kun tuo aiempi seula olisi ollut. Löytää vaan 60% varmuudella mutta seulassa narahtaa kuitenkin helpommin eli turhia hälytyksiä huomattavasti enemmän. Olisikohan kuitenkin parempi jättää koko paska väliin ettei tule sitä väärää hälytystä ja hirveää stressiä. En kuitenkaan haluaisi punktioon mennä...

Lainaus kehitysvamma-alan verkkopalvelusta:
"Tämä tutkimus löytää noin 60–70 prosenttia niistä raskauksista, joissa sikiöllä on Downin oireyhtymä. Kromosomihäiriöitä seulottaessa keskiraskauden seerumiseulonta on kaikkein tarkin vanhemmilla synnyttäjillä. Yli 37-vuotiailla seulonta löytää noin 95 prosenttia raskauksista, joissa sikiöllä on Downin oireyhtymä. Alle 30-vuotiailla seulonta löytää vain 30 prosenttia."

Eihän mun ikäsen ole mitään järkee mennä...
 
Viimeksi muokattu:
Elba Luin just eilen kun joku toinen nimimerkki jossain toisessa ketjussa puhui myös tuosta seulasta. Hänen näytteensä oli hävitetty ja nyt oli liian myöhäistä enää tehdä uutta seulaa joten vaihtoehtona annettiin mennä juuri tuohon rv 15-16-seulaan. Aikamoisen stressin siitä kyllä saisi aikaiseksi jos kärähtäisi, kun vielä tietää että se ei oikeastaan merkkaa mitään suuntaan tai toiseen, koska siinä aiheeton kärähdysvaara on suurempi.

Ocelot Ei ole todellista! Aivan kamala anoppi. Jaksamista epilepsian kanssa ja oikeuskäsittelyyn. :hug:
 
Jotenkin olisi tuntunut kornilta laittaa tätä tuohon äskeiseen viestiin joten laitan tämän oman navan erikseen.

Rintojen arkuudesta. Tuntuu että rinnat ovat vaan kipeämmät ja kipeämmät. Eritoten aamuisin tai yöllä kun herään vessaan ja töiden jälkeen kun vapautan ne kahleistaan (rintsikoista). Silloin tuntuu että ne huutavat "Hallelujah!" heti kun rintsikat on pois. Ostin just suuremmat, pitää varmaan taas mennä ostoksille. Change on mun paikka mutta sieltä varmaan loppuu koot kesken.
 
  • Tykkää
Reactions: Elselli
Mä vähän googlasin noita kutinoita ja ihottumia, mut en mä kyl mitään apuja niihin tahtonut löytää. Rasvausta, öljyämistä ja kortisonia. Enimmäkseen oli vain loppuraskauden hepatoosioireista ja raskausihottumasta.

Terveyskirjaston artikkelin loppukaneetti meni kuitenkin näin: "Kutina voi alkaa myös toisen kolmanneksen aikana. Silloin sen syy on tavallisesti piilossa ollut atooppinen ihottuma, joka aktivoituu noin 10 %:lla ihoatoopikoista. Ihottuma rauhoittuu joskus heti synnytyksen jälkeen, mutta useammin vasta imetyksen loputtua."
Raskausihottuma :: Terveyskirjasto

Mulla ei "onneksi" kutise kuin kädet öisin. Kortisoni auttaa, mut varmaan tarttisin reseptillä tujumman rasvan, kuten äitini. Kuiva iho on ja paikoin laikukasta ihottumaa, mut luojan kiitos ne ei nyt kutise!!! Paitsi jos suihkussa pesen pesusienellä, niin tuntuu niin ihanalta, et vaikee enää lopettaa, eli kyl se raapimisesta aktivoituu. Lisäks kun on noita hajustettuja suihkusaippuoita ja vartalovoiteita, niistä varmaan olis fiksua luopua, mul ei vain tule puhdas olo, ellen tuoksu kukkasilta ja hedelmiltä. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Ocelot mitä!!!???? Anoppi hakkasi, siis mitä helvettiä? Tosi kiva että tuli vielä tuollainen diagnoosi siihen päälle. Mitä miehesi sanoo? En ole eläissäni mitään noin häiritsevää kuullut! Onneksi todellakin menette käräjille asiasta, tuosta ei mitenkään pienellä selviä "mummomuorikulta". Herranjumala. Kaikkea sitä kuulee.

Todella kurjaa tuollainen että pitää nyt aloittaa lääkitys mutta se on varmasti parhaaksi kuitenkin aloittaa, olisi kamalaa kaatua vatsoineen kaikkineen. Tsemppiä! Itsekin raskauduttuani jouduin aloittamaan beetasalpaajien käyttö, eläissäni edes tiennyt mihin niitä käytetään mutta nytpä tiedän. Mutta raskauden takia niitä oikeastaan käytän (tai raskauden aiheuttamien muutosten vuoksi) ja parempi on käyttää, kun vaihtoehtona voisi olla tajun lähteminen. SAmalla lupauduin johonkin tutkimukseen raskaanaolevien naisten lääkkeidenkäytöstä. No, onpa yksi lääke lisätä tutkimukseen. Pitäisi olla skidille turvallinen enkä aio stressata siitä.

Täälläkin tissit sanoi itsensä irti kun olin menossa liikkumaan. Ekat 12 viikkoa ne olivat maailman paskimmat kaverit kun ei voinut liikkua kunnolla. Nyt piti taas valita tylsä spinning. Käytän yksinomaan urheilurintaliivejä mutta ehkä ne on venynyt käytössä. Tartten sellaiset liivit jotka puristaa tissit kasaan niin etteivät perkele liiku eikä inahda, mun hengityskyvylläkään ei ole merkitystä kunhan tissit ei liiku. Oon laittanut urheiluliivejä monta päällekkäinkin. Teippaan ne roudarilla kohta. Mä en halua ottaa liivejä pois edes yöksi, menisin suihkuun ne päällä jos voisin. Se on tosi inhottava se liivien poistaminen, do not like. Ei ole koskaan ollut pienet rinnat ja nyt sitten ollaan oikeita maanvaivoja niiih.

Naene 15+5
 
Ruska, mullakin tissikipu on aktivoitunut uudelleen. Eilen ne oli tosi kipeät. Tänään ajattelin, että laitan viime raskauden lopulla käyttämäni rintsikat, jotka varmaan on tooosi isot vielä. Mutta kas kummaa, ne oli just sopivat. Ilmeisesti joku paisumispyrähdys.

Ocelotille isot halit vaikeaan tilanteeseen.

Elba, voi kurjuus, kun sössivät sen ekan seulan. Turhaan joudut pähkäilemään nyt. Vaikea tilanne, onko teillä miehen kanssa yhteinen ajatus toimintatavasta? Tosiasiahan on, ettei tuo seula takaa tervettä lasta , vaikkei siinä kiinni jäisikään.

Iho mullakin kuivaa atooppisen ihon tavoin, mutta toistaiseksi perusvoiteilla pärjään. Kannattaa ostaa apteekista kunnon perusvoidetta. Suihkun yhteydessä voi kuivimpiin paikkoihin hieroa öljyä (vauvan tai ceridalia), niin vesi ei pääse kuivattamaan. Mä en ainakaan suihkun jälkeen tykkää käyttää öljyä, kun sotkee vaatteet ja jättää tahmesen tunteen iholle.

Mun eka synnytys käynnistettiin raskausmyrkytyksen vuoksi ja kesti helvetilliset 18 tuntia, toka luonnollinen ja kesto 4 tuntia. Jos toivoa saisi, niin mielelläni samanlainen synnytys kuin tuo toka. Vähän pelottaa, että jos nopeammaksi menne, niin kuinka lastenhoitojärjestelyt saadaan sujumaan. Meillä ei ole ihan lähellä hoitopaikkoja. No, sitä ehtii miettiä vielä moneen kertaan ennen kesää.

Kauhea tuuli ja nyt alkoi lumimyrsky. Lapset mummolassa, joten mä en ole poistunut kotoa koko viikonlopuna. Eilen oli vähän parempi olo ja kaivoin ompeleuvermeet naftaliinista. Plussauksen jälkeen en ole niihin jaksanut/kyennyt koskemaan. Ompelu on mun rakas harrastukseni ja kotiäiti aikojeni " omaa aikaa". Oli aika voittajafiilis, kun oli edes hetken noin hyvä olla. Enää en edes usko, että pahoinvointi kokonaan häviäisi, mutta jos noita parituntisia silloin tällöin voisi pyytää...
Ilta menikin taas oloja pidellessä ja samaa jatkuu tänään. Onhan täällä vielä muitakin kärsiviä, tsemppiä teillekin!

Poksuva Elselli 14+0
 
ocelot voi kauhistus millanen anoppi sulla :( nii..miten sun miehes suhtautuu tähän kaikkeen?! Jaksamisia <3

hööpi en nyt halua säikytellä, mut jos tuo olis hepatogestoosia?! Tsekkaappa Googlesta (esim. terveyskirjasto) onko oireet samanlaisia? Ja kannattaa olla yhteydessä neuvolaan, et ne vois mahdollisesti ottaa susta maksakokeet! Normaalisti esiintyy vasta myöhemmin raskaudessa, mut kai kaikki on mahdollista?! Toivotaan, et ei kuitee olis se :)

Ruska & häpimama mainitkaa ihmeessä, mulla neuvolassa oikee käskivät kertoa äippäpolilla asiasta, et alkavat seuraamaan sitä kohdunkaulaa täst edes!! Toivotaan, et kaikilla meillä olis sitä vielä sen verran jäljellä, ettei saatas riskiraskauden diagnoosia :/

BF & tähtönen 12+6 (huomenna alkaa jo toinen trimesteri :p)
 
Ocelot hui kauhee mitä oot saanu kokee :hug:

Babyfever No mut nyt muutenki luokitellaa riskiraskautee. Mut ei tosiaan tarvis tulla mitää lisää ongelmii.. Toivotaa et pysyy tarpeeks kauan vauvelit masus kuitenki.

Tänää poksutaa <3 14+0
 
Voi Ocelot miten kamalaa :( Toivottavasti miehesi on kuitenkin sun puolella tässä asiassa. Varmaan kamalaa hänellekin.

Täällä koitetaan hetkittäin elää kuin normaalit ihmiset. Eilen mentin toiseen kaupunkiin käymään ja subwaylla sain syötyä lempparisubini, tosin ilman lihaa ja juustoa mutta oli se olevinaan silti hyvää :p Ihanaa southwest majoneesia ja banana pepperssejä. Onko niitä suomessa subwaylla? Mua niin harmittaa kun tykkään tulisista/mausteisista jutuista ja halusin jo raskausaikana totuttaa vauvan sellaiseen ruokaan ettei sitten imetyksen aikana tarvitsisi välttää kaikkea mahakramppien vuoksi. Nyt ei vaan maistu eikä mahaan ole luottamista.

Tänään kävin koirien kanssa lumisateessa pitkästä aikaa mukavalla kävelyllä. Syynä tähän mukavuuteen oli että otin toiselle kuonopannan pitkästä aikaa käyttöön. Ah mikä autuus :D Raskaanaolevalle näköjään sellaisetkin pienet asiat kuin kuonpanta ja kasvissämpylästä nauttiminen on mullistavia!

Tissit ei oo alkuvenähdyksen jälkeen kasvaneet tai kipuilleet. Mulla onkin aika pienet, B kupilliset. Mulle on lähinnä tuottanu ongelmia se etten tykkää käyttää kotona rintsikoita mut pitäis yrittää ettei niihin tule enempää arpia kun ne roikkuu :/ Musta on kyllä aika jännää saada kokea sitten että millaista on olla isot rinnat.

Tänään teen vielä porkkanalaatikon vaikka henki menis. Eka oma tekemä laatikko ikinä! Onneks riisit ja porkkanat ei pahemmin ällötä :D
 
Viimeksi muokattu:
Miltsu musta Suomessa on jalopenoja enemmänkin subwayssa! Vai oliko se ihan sama asia :D
Mä ajattelin perjantaina että oon laiska, ostan pakastepizzan. Ostin sellaisen jossa oli lempparitäytettä eli salamia. Jäi syömättä, saaaaakeli miten tulinen! Mieskään ei saanut alas. Pizzalaatikossa kyllä luki että inferno, mutta ajattelin että sananhelinää :LOL: Ei siis tulisia juttuja mulle. Kanat on marinoitumassa jos huomenillalla tekisi tikka masalaa, katotaan meneekö se kuitenkin vielä!
 
Hööpi Mä kanssa mietin, että pitäiskö sun soittaa neuvolaan tosta kutinasta ja varmistaa ettei kyseessä hepatoosi. Yleensähän sitä tosiaan esiintyy vasta loppuvaiheessa ja on sillonkin harvinaista, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Enkä mäkään halua pelotella asialla.

Parhana, että oli taas pirunmoinen päivä. Poika kaksi vee on flunssassa ja pienessä kuumeessa, eikä päästy tänään ulos. Oon vielä ollut viikon jo yksin sen kanssa, kun mies on työreissussa. Kävi koko päivän ihan ylikierroksilla. Teki jäynää ihan koko ajan. On muutenkin sellasta sorttia, joka ei yksin viihdy ja vaatii 100%:n huomion. Esimerkiksi astianpesukoneen tyhjennys ei onnistu ilman, että tekee jotain pahojaan. Mä en ymmärrä miten mä selviän kun vauva tulee, toihan saa vaikka mitä aikaan kun yritän syöttää vauvaa. Onko muilla tollasia uhmaikäsiä? Ja oisko kasvatusvinkkejä miten lähteä herraa ohjaamaan oikeille teille?

Terese ja rv 14+0
 
:) Evamaria, ei ollut tarkoitus udella, täällä päin ei vain kauheesti talvisin ole turistitrafiikkia, niin ajattelinkin että varmaan ootte sukuloimassa.

Uhmaiästä voin antaa sen verran neuvoja, että johdonmukaisuus on tärkeää. Ja haliminen :heart: meillä ei ollu kauheen pahoja uhmaikiä. Varsinkin vanhempi poika oli oikea ihanuus aikanaan. Nyt välillä vähän jänkkää vastaan. Nuorempi poika taas on aina ollut temperamenttinen tapaus ja aika vaikea käsiteltävä.

Huomenna lapsen kanssa lääkäriin, kuumeilu jatkuu vaan. Mitään iho-oireita ei ole, että eiköhän parvorokkopelko ollut taas ihan vain turhaa hössöttämistä. :whistle: Ärsyttää olla näin hermoheikko. :mad:
 
Ocelot Siis ihan järkyttävää :O kamalia olet joutunut kokemaan :hug:

Naene avasin tuon verkkokaupan sivut ja laitoin äkkiä kiinni :D mä en tarvi yhtään enempää mammavaatteita... ja turhan helposti tulee tilailtua kaikkea ;) tällä hetkellä haaveilen tens-laitteesta synnytykseen kivunlievitykseksi

Ekan synnytyksen kesto oli vesien menosta lapsen syntymään 2,5 vuorokautta :( supistukset alkoivat myös vesien menon jälkeen, joten todella toivon, että toinen tulee puolet nopeammin

Iho on muuten hyvässä kunnossa, mutta selkä on tullut ihan täyteen pientä näppylää. Se kans kutiaa ikävästi. Toivottavasti Hööpi selviää se sun kutinan syy ja saat siihen apua.

Tissikipu mun on rinnat kasvanu n. kaksi kuppikokoa ja ovat tosi raskaat ja kuumottavat. Ihan kuin olis jonkun toisen rintavarustus :D Sama juttu oli ekassakin raskaudessa.

Esikoisen uhma on nyt varmaankin alkanut (1 v. 10 kk), kun vetää kauheita raivareita esim. vaipanvaihdon, pukemisen, syömisen ym. yhteydessä. Tosi vaikea suhtautua tähän muutokseen. Yritän olla itse mahdollisimman rauhallinen, mitään asiaa ei jätetä tekemättä raivarin takia ja välillä vien toiseen huoneeseen rauhottumaan. Itkee siellä aikansa ja tulee sitten halaamaan. Toisaalta hyvä, että nämä alkoivat jo nyt eikä sitten samaan aikaan vauvan syntymän kanssa.

(.) Masu ja tissit kasvaa. Pahoinvointi meni jo lähestulkoon ohi ja sitten eilen tortillojen syönnin jälkeen tuli koko mahan sisältö ylös :x. Eilen en juonut kahvia olleenkaan, kun suodatinpussit oli loppu ja kärsin sitten koko illan päänsärystä. Minulla ei ole ennen raskautta ollut mitään ongelmaa, vaikka en joka päivä kahvia joisikaan. Hassu oire. Kiloja tuli viisi ihan alkuviikkojen aikana ja nyt paino on pysynyt pitkään samassa. Nyt on kaikki joululahjat ostettu, vielä kun saisi ne pakettiin.
Mutta muuten mun puolesta, joulu saa tulla :heart: (ja loma ;))

rockstone & mini 15+4
 
Kävin tänään neuvolassa ja paino oli taas pudonnut kilon. Pitäis varmaan opetella syömään, jos tulikin mieleen että tortillat ois naminami (kiitos, rockstone) :LOL: Syke kuulu hienosti ja oli ihan "poikasyke" eli ei nii nopea. :) Haluan mahdollisesti nähdä kaiken merkkinä siitä että poika sieltä olisi tulossa :)

(.) Ihanasti meni yö ja aamu. En millään saannut unta kun turvotti niin paljon ettei missään asennossa ollut hyvä ja rupesin vielä panikoimaan nukkumaan menosta kun huomasin että kello oli jo 03:36. Meenas tulla seittämältä itku kun piti nousta. Aamupalaa syödessäni huomasin että pikku hauvavauva oli syönyt ultrakuvia ja äitiyskorttia :) Nyt vaan ootan että kello menis nopeesti eteenpäin että kehtais mennä päikkäreille.

En pysty enää ajatella mitään muuta kun niitä tortilloja... :headwall:
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne

Yhteistyössä