* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Lapsella parvoepäily, täälläpäin on epidemian tyylinen parvorokkojuttu liikkeellä. Multakin otettiin kokeet, nyt ei auta kun rukoilla että vanhat vasta-aineet löytyy. Onneksi sain saikkua, en pystyis olemaan töissä. Pää hajoaa. Liian hyvinhän tää menikin.
 
Heipä hei

Vaikka en laisinkaan ole jaksanut kirjoitella yhtikäs mitään, niin taustalla suhtkoht aktiivisesti oleskelen. Ultrassa ja seuloissa käyty reilu viikko sitten. Kaikki oli ok. Oli se aikamoinen kokemus nähdä vaavinsa siellä heilumassa. <3

Laskettu aikakin muuttui reippaasti eteenpäin, joten mulle saa muuttaa: LA 18.6. muuttuikin 25.6. ja jostain kumman syystä on poikaolo...

Hyviä vointeja ja tietenkin joulua toivotellen, Vanilla Tea
 
Onneks meidän vaa'assa on patteri loppu, sellanen mässäilyviikonloppu takana, ettei mitään tolkkua.. Pizzaa, limua, karkkia, sipsiä ja KOKONAINEN tomaatti-oliivikauraleipä yhdeltä istumalta. No se oli pieni leipä kyllä... Viimepäivinä tehnyt sairaasti mieli vaaleaa leipää, jossa oikein rapsakka kuori. Sellainen meillä onkin, puolet siitäkin hävinnyt viikonlopun aikana, tosin mies vähän auttoi. Ai jee! No lisäks klementiinejä ja avokadoja on mennyt paljon, niin jotain terveellistäkin aina välillä.

Koko joulukuu kyllä ollu yhtä herkuttelua, eikä loppua näy viel pariin viikkoon! Voi sitten tammikuussa todeta neuvolassa vauriot, en välitä edes ajatella vielä...

Neminka 14+ öööö, 4?
 
Mä oon kyllä niin arkipalstailija. Arkisin koneella 8 tuntia, niin ei tuu koneelle mentyä viikonloppuna.

Linneat tosissaan pieni väärinymmärrys. Sori. Saatto myös olla mulla kommenttia kirjottaessa vähän huono päivä :ashamed:

Lindacandy mulla myös paino edelleen alaspäin. Tosin ruoka kyllä maittaa lähes kahen edestä. Suolikin toimii sit kahden edestä :D

Mulla tissit turpos alkuun kuppikoon isommaks ja oli järettömän hellät ja painavan tuntuset. Nyt pari viikkoa sitten jo palautu kaikin puolin normaaleiks.

(.) Mulla viikonloppu meni liitoskipujen + mahakipujen + närästyksen kourissa. Joulushoppailumaraton varmasti oli syynä noihin kipuiluihin.

Närästys sen sijaan on aivan jäätävä. Ei oo mikään auttanu. Nyt kestäny yhteen soittoon viehättävä polte jo 18 tuntia. Laitoin neuvolaan sähköpostilla kysymyksen onko jotain lääkettä yms. neuvoa mikä auttas. Halusivat, että meen käymään lääkärillä tänään iltapäivällä vielä tsekkauksessa ja antavat reseptin kunnon närästyslääkkeisiin. Kuulemma mielenrauha ja apukeinot joulun viettoa varten. Mukava näin.

LittleOne 14+5
 
Täällä poksutaan 15+0 :cool: ha noista mielihaluista.. tässä paripäivää vedelly kaupassa paistettua patonkia, chilitonnikalalla ja piimälasillisella.. NAAAAMMM! joulu pelottaa jo valmiiksi kaikkine herkkuineen. pitäsköhän uskaltaa puntarille ennen joulua... tai varmaan joutuukin ku perjantaina lääkäri/neuvola.
 
Hei!

Täälläkin on alkanut tulla himo joihinkin ruokiin/ruokaaineisiin. :) Coca colaan on tullu himo mutta sitä on pakko rajoitella jonkin verran. Täällä myöskin vaalea leipä alkanut maistua vähän liiankin hyvälle. Onneksi ruisleipäkin paahdettuna uppoaa kun päälle laittaa kinkkua, juustoa ja italiansalaattia :LOL: Yleensä olen suklaan suurkuluttaja mutta sitä ei jotenkin nykyään tee mieli. (ehkä parempi näin) :D Painoa mulle on tullut jo 1,5kg.

Käytin tänään tyttöä neuvolassa ja pyysin samalla saada kuunnella sydänääniä. Siellä se pieni sydän jumputti menemään :heart: 154/156 näytti monitori. Ja tänään olen taas tuntenut pientä möyrintää alavatsalla. Oon ihan varma että meidän pieni se on joka siellä sätkii menemään. :heart: Noista liikkeistä en ole voinut erehtyä! oon niin Onnellinen!:heart:

Kotiäiti & Nappula 14+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei apua teidän 1,5kg:n painonnousujen kanssa:-D Siis mulla tullut jotain kolme kiloa jo. Mua vaivannut 1,5viikkoa päänsärky ja siihen ei auta mikään,paitsi cokis ja suklaa lievittää.sen niin että pystyy jotenkin olemaan.
 
Tuulentyttö toivottavasti se jää vain parvorokkoepäilyksi eikä osoittaudu itse taudiksi! Kyllä muakin moinen hermostuttaisi. :hug:

LittleOne No hard feelings :D Mä olen oikeesti usein vähän liiankin herkkä ihminen :D

Ocelot kamala anoppi sulla! Ja miten ikävät seuraukset pahoinpitelyllä, mikään ei voi asiaa korjata enää. Miten miehesi on suhtautunut asiaan?

Tänne ei kuulu ihmeempiä.
Paitsi että mulla on alkanut alaselkä kipuilla. Onko täällä muita selkäkipuisia? Jollakin ainakin vaivasi iskias. Jos istun kauan samassa asennossa tai aamulla kun nousen ylös sängystä niin alaselkä on aivan juntturassa ja sattuu tosi paljon! Ja välillä vihlasee ikävästi tuolta alaselästä pakaran kautta takareiteen ja hrrrr kun tuntuu ikävältä....

Täälläkin 4vee, jolla tuntuu edelleen olevan uhmaikä... Olen huomannut ettei siihen taida auttaa oikein muu kuin aika.
Ainakaan tämän mun tyttöseni tapauksessa. :rolleyes: Luonne on tulta ja tappuraa, aivan erilainen siis kuin äitinsä tässä suhteessa.

Eip muuta.

Linneat 13+1
 
kiitos Linneat tsempistä.. Onneksi paineltiin yksityiselle ni saadaan tällä viikolla tuloksia. Kunnallisella ois menny pitkälle ens vuoteen. Terkalle kun soitin, niin sieltä tuli toteamus, että "10 prosenttia sikiöistä menehtyy". Eikä muuta. Tuo nainen on kyllä empatian huippu.

Soitin sitten teratologiseen tietopalveluun, jossa vastasi asiantunteva kätilö kysymyksiin ja rauhoitti kovasti. Eli 60% väestöstä on sairastanut parvorokon. Parvorokko ei ole erityisen tarttuva tauti, ei siis "tartu ilmasta", ihan tuosta noin vain. Jos äiti sairastuu parvoon r.aikana, se tarttu sikiöön n. 30% tapauksista. Näistä 30%stä 80% sikiöistä selviää ilman mitään oireita. Ja nekin joille oireita tulee, selviävät usein ilman hoitoa. Verensiirtoja tarvitsevat sikiöt selviytyvät aika usein melko hyvin. Pieni osa tosin menehtyy. :(

ikävän riskialtista aikaa elelen juuri nyt ton anemian suhteen, mutta puhelimessa ollut kätilö lohdutteli kovasti sitä, että olen jo päässyt yli 12 viikon. Että sikiölle voidaa tehdä hoitotoimenpiteitä. Jos en ole sairastunut, pitää kuitenkin käydä pari kuukautta verikoeseurannassa, mikäli vasta-aineita ei näy. Kuulun kuitenkin riskiryhmään, koska mulla on kouluikäisiä lapsia.

Tiesittekö muuten tätä: ihan normaali kuumekin nostaa km riskiä? Raskausaikana, varsinkaan alussa lämpö ei saisi nousta 38 pintaan.
 
Hei. Nyt oikeasti. Joku raja siihen kauhun lietsomiseen, miks te luette noita kun joillekkn asioille ei mitään voi? Etenkään aikana, kun puol Suomea on flunssassa ja kuumeessa ja ties missä norolorotaudeissa. Eihän maailmaan syntyis ketään jos sikiöt olis niin herkkiä kaikelle mitä ulkomaailmassa tapahtuu. Ne pienet on kuulkaa hyvässä turvassa äidin masussa, luonto on sen tasan niin hoitanut. Vähän nyt jotain luottoa omaan kroppaan hei, huumorinkukkaa nassuun ja RELAX.
 
Linneat Minä oon se joka on aina issiaksen kourissa. :( Alaselästä säteilee just pakaroihin ja sitä kautta takareisiin. Kamala kipu aina tulee ja asennon vaihto nukkumaan mennessä/nukkuessa on tuskaisaa. Nyt ei onneksi vlopun aikana vaivannut kun pysty ottamaan rennommin kun ei tarvinnu seisoa montaa tuntia ja kävellä koko ajan niinkun töissä.

Unohdin aiemmin ocelotille toivottaa jaksamisia. Kamala anoppi sinulla!
 
Tuulentyttö mullakin oli ihan alkuraskaudessa parvorokkoepäily. Kaveriperheissä oli parvorokkoa liikkeellä ja oli epäilys että myös mun lapselle voi olla se tarttunut.. Neuvolassa otin asian esille että tällästä on liikkeellä ja että oon uudestaan raskaana niin niiden vastaus kuului näin suorasti lainaten: " No sitten jos se sun lapselle tulee niin se on sulle 100% varma keskenmeno." Voin kertoa että se jos mikä tuntui pahalle.. Jälkeenpäin soitin vihaisena että miksi mulle puhutaan tällästä p*skaa kun otin selville että se keskenmenon todennäköisyys 10%.. Oli kuulemma neuvolan akan omakohtainen kokemus näissä asioissa.. Huhhuh >:/ Mutta ei tullut parvoa tänne ja edelleen ollaan raskaana. Mutta oli se raastavaa odottaa tuloksia ja oireita, voimia! <3
 
Tulin nyt vaan kertomaan että päätin nyt sitten kuitenkin osallistua siihen keskiraskauden seulontaan. Anoppini soitti eilen naistenklinikan päivystykseen (kun stressasin asiasta ilmeisesti aika paljon :D) ja kyseli tutkimuksesta niin sieltä sanottiin ettei ikä vaikuta tutkimukseen mitenkään. Ajattelin nyt sitten käydä torstaina labrassa, soitinkin tänään ja varmistin että tämän viikon voi mennä labraa aivan normaalisti. Sanoivat että ennen kahtatoista olisi hyvä mennä että ehtivät eritellä veren tms. Jos tulee hälytys niin sitten täytyy elää sen mukaan :) Eipä jää ainakaan kaduttamaan etten mennyt.

Noista ruokamieltymyksistä minulla on raskauden alusta saakka ollut jälkiuunileipä, hedelmät, suolakurkut ja mäkin tuplajuustohampurilaiset :D Kaikki makea etoo eikä sipsit tai popcornit menisi alas ollenkaa ja nämä popcornit on kohdallani aiemmin olleet lähes viikottaisessa ruokavaliossa :D No eipä tarvii nyt mussuttaa. Ihan kivakin että mieli tekee pääasiassa ruisleipää eipä tarvitse väkisin syödä terveellisesti. Välillä voi sitten eksyä mäkistä hakemaan muutama juustohamppari...

 
Viimeksi muokattu:
No parvorokkoepäily perheessä antaa huolelle aika selkeän pohjan. (nyt muuten molemmilla lapsilla poskissa ihottumaa). Ei sitä turhaan komenneta testeihin jos ko. tautia liikenteessä.

Jos kaikki pitäisi ottaa rennosti ja kevyesti, niin miksi ihmeessä sitä sitten laukataan kaikenmaailman seuloissa? Eiks kannattais luottaa vaan et luonto hoitaa ja niin edelleen. Minusta aika loukkaava kommentti perheelle, jossa molemmat tenavat mitä ilmeisemmin parvossa.
 
Tuulentyttö Kurjaa varmasti odotella tuloksia...:hug: Mutta jos yhtään lohduttaa, niin siskontytöllä oli syksyllä parvorokko eikä tarttunut muihin ei edes muutaman kuukauden ikäiseen pikkusiskoon! Harvemminhan se tarttuu edes aikuiseen, kun usein me ollaan se voitu jo sairastaa lievänä ilman kummempia oireita... Aikuiselle usein aiheuttaa pientä nuhaa ja kuumetta, harvoin rakkuloita eli tietämättään joku flunssa on voinut juuri olla parvo! Itse kävin siskolla kuitenkin tuolloin vaikka silloin oli hedelmöityshoidot menossa eikä varmasti olisi ollut hyväksi sairastua! : / Mutta hyvä käsihygienia kunniaan tämänkin niinkuin muidenkin sairauksien kanssa! ;)

Sitten omaa napaa... Huomenna nt-uä!!! Apua kun jännittää! :) Huomenna sitten varmistuu viikot ja onko siellä edes ketään enään... Oireista vois kuvitella ettei ole, väsymys vaan vaivaa mutta se nyt varmaan johtuu siitä että olin viime yönä yövuorossa! :D Painosta, mulla on tullut 1-2kg riippuen päivästä ja ihan hyvä ettei sen enempää kun tuota lähtöpainoakin on jo ennestään jonkin verran... Mulla kova aikomus pitää paino jotenkin kurissa ettei yli 10kg tulisi...:x Lähtöpaino kuitenkin jo sen 84kg ja pituuttakaan ei ole kuin 164cm! :ashamed:

Juliet & Pirpana 12+6
 
Minusta on ihanaa miten positiivisesti Neminka suhtautuu asioihin. Itse olen juuri päin vastainen luonne ja aina ajattelen heti pahinta. Kihlattu osaa myös ajatella asioiden positiivista puolta ja onkin ollut raskauden aikana suuri tuki tasapainottamassa omaa panikointia :) Mutta Tuulentyttö uskon että kohdallasi huoli on suuri ja varmasti realistinen, nyt vain toivotaan ettei olisi parvoa tai jos onkin ettei tartu sinulle ja pienelle. Paljon tsemppiä! :hug:
 
moikka
meillä on huomenna toinen neuvolakäynti.
te viisaammat, jotka tiedätte, kertokaa mitä siellä tehdään?
eli siis mitä toisella käynillä kuuluisi olla?
meillä on niin uuno neuvolatäti, että sen kanssa ei ihan osu ajatusmaailmat yhteen.
oliko niin, että siellä esim kuunneltaisiin sydänääniä ym muuta sellaista mukavaa, josta itse mahdollisesti pitäisi?
 
Tuulentyttö: Pahoitteluni tilanteesi johdosta. Minulta otettiin tämän odotuksen aikana parvo-rokon vasta-ainekokeet, kun esikoiseni oirehti parvorokon kaltaisesti. Neuvolasta th lohdutti minua ennen testien ottoa, että "olet mitä todennäköisimmin sairastanut ko. taudin joskus tietämättäsi, koska aika moni on sen sairastanut". Vasta-aineet löytyivät ja pystyin huokaisemaan helpotuksesta. Ei mitään hajua milloin olen ko. taudin sairastanut, mutta jos se tosiaan aikuisella oirehtii nuhana tms, niin se on voinut olla milloin vaan. Ymmärrän kyllä täysin huolesi, oli itselläkin kova huoli, kun tuloksia odottelin. Toivottavasti teidän perheessä ei ole tuota parvorokkoa, tai olet jo sairastanut taudin! Kelasin itsekin netistä nuo samat prosentit ja "faktat" ja koitin asennoitua siten, että tehdään sitten mitä voidaan, jos vasta-aineita ei löydy, piinaavaa se odottelu silti oli. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulentyttö;27718277:
Tiesittekö muuten tätä: ihan normaali kuumekin nostaa km riskiä? Raskausaikana, varsinkaan alussa lämpö ei saisi nousta 38 pintaan.
Anteeksi, tarkoitus ei ollut vähätellä teidän perheenne parvotilannetta. Korvaani särähti yllä oleva loppukaneetti, joka johti huomioni muualle. Mulla oli molemmissa odotuksissa ihan normi alkuraskauden iltalämpö 37,8, onneks en osannut asiaa murehtia. Stressi, ahdistus ja masennus ovat niinikään pahaksi vauvalle. Siks olis parempi pysytellä pois kaiken maailman keskenmenosivuilta ja jättää googlediagnoosit omaan arvoonsa.

Eikö voitais olla vaan onnellisia odotuksesta niin kauan kun sitä kestää? Surra ehtii jos aihetta ilmenee. Terve huoli ja varovaisuus on ihan eri asia, kuin pelätä jokaista pientä pyllähdystä, lämpöilyä tai maailmanloppua. Paljon todennäköisempää näillä keleillä joutua auto-onnettomuuteen, kuin saada keskenmeno jostain huonosti pestystä salaatinlehdestä jne.

Peace!
 
No elämästä ei ikinä tiedä tietenkään, miten siinä käy. Listerian, tokson ym. voi saada vaikka ja mistä. Mutta se, että ei murehtisi tässä tilanteessa parvoa (kun sitä on nyt ollut lapsen koulussa, esikoulussa ja muutamassa tuttavaperheessäkin!) ja että 1. lapsi on kipeä 2. ihottuma näkyy selvästi poskissa, niin on tyhmää. Yhtä tyhmää kun mullan syöminen maasta tai kissankakan maistelu.

Olen ollut päiväkodissa 9kk lähtien ja sairastanut vaikka ja mitkä lastentaudit, että voisi kuvitella, että mulla jos jollain ne vasta-aineet on. Ja siitä stressaamisesta: tää palsta on mulle sellaine varaventtiili, johon olen voinut mun pelkojani purkaa. Toki jos joukkoon ei mahdu helposti huolestuvaa äitiä tai ainakaan hänen ajatuksiaan, homma on toinen. Suosittelen lukemaan tämän viestiketjun:

Simpukka - Lapsettomien yhdistys.

Ehkä mun pitää vain etsiä vertaistukeni muualta. Olen huomannut, että murehdin muutenkin vähän eri asioista kun "perus"odottajat =) En niinkään sukupuolta tai kiloja tai vaunuja vaan just noita juttuja mitä tossa ylemmässä ketjussa on käsitelty. Sitä on varmaan normaalin odottajan vaikea käsittää, minunkin oli ennen. Ja en tarkoita tätä nyt millään pahalla, enkä lähde täältä "ovet paukkuen" todellakaan. Ehkä vain aktivoidun jossain muualla :) Ymmärrän, että teilläkin on rankkaa varmasti kuunnella mun pelkoja.
 

Yhteistyössä