* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Joo mie en kans ymmärrä moista kieltolistaa kaikesta :LOL:. Ja kuten jo aikasemmin todettu, syön mitä syön jos syön.

Meni kivasti sitten viime yö oksennelles...ei tykän maha mäkkisafkast ja saunast. Aamulla sai kans oksentaa.. Kai tää joskus loppuu kokonaa...

Selkä ruven särkee kans. Not fun. Joku joskus väitti et kun kohtu taaksepäin kallistun niin herkemmin sit särkee... Onha niit toki kaks tuol mahas mut että nyt jo...

Ja tervetuloa uusille :flower:

12+5
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
Mä en jaksa pelätä mitään säteilyjä puhelimesta tai läppäristä :D Mähän olen aina koneella niin että läppäri on masun päällä lämmittämässä (koko ajan järkyttävän kylmä). Graavilohta ja homejuustoa vihaan muutenkin joten tuskin tulee raskauden aika syötyä :)

Oon ollu kyllä tosi huono syöjä tällä viikolla. En ole oikein saanut syötyä mitään kun en jaksa tai ei tee mitään mieli ja kun tekee mieli jotain niin se on huonoa ruokaa (rasvasta, suolasta). Olin taas laihtunut hieman kun viikon alussa asiaa tarkistelin :( Onneksi painoa oli jo paljon ennen raskautta niin ei mee kuitenkaan alipainon puolelle :)

Pahoinvointi on riesana vieläkin :( Ihana kun se viikon oli poissa ja palasi sitten takaisin. Toivottavasti se nyt lähtisi pois ja pysyisi poissa!

Onko muuten kukaan alottanu kirjottamaan blogia? Olisi kiva lukea ja katella muittenkin blogia kun vaan niitä muutamaa hyvää mitä on bongannu muilta mamma-sivuilta :D

Lindacandy ja Hemmo 13+4 :heart:
 
tuulentyttö itse kuuntelen kerran viikossa, enkä alussa löytänyt sykettä joka viikko. En ottanut kuitenkaan stressiä kun on niin millin tarkkaa puuhaa. Ja tunninkin kerrallaan yritin sykettä joskus löytää. Nyt syke löytyy heti niin muutama minuutti riittää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Kyllähän noi ravintosuositukset on osittain vähän yliampuvia. Mistään homejuustoista tai kaloista (raaoista) en tykkää, joten ne skippaan jo ton takia. Maksamakkaraa mun on saatava päivittäin ruisleivän päällä ja syön sitä kyllä ihan turvallisin mielin. Saarioisten maksalaatikkoa tekisi kanssa mieli, mutta siitä oon toistaiseksi pysynyt erossa mutta ehkä mä siihenkin vielä ennen kesäkuuta sorrun. Oon itse syntynyt siihen aikaan, kun odottaville äideille suositeltiin yhtä lasia punaviiniä/päivä ja tätä ohjetta mun äiti noudatti. Ja kyllä mä ihan terve/tervejärkinen olen tästä huolimatta :LOL:

Tota doppeleria mulla ei ole, enkä aio hankkia. Tosin mun olo on edelleen sellainen, että tiedän todellakin olevani raskaana, enkä tarvitse siihen varmistusta ;) Ja sitten sellanen kyssäri kyseiseen vempaleeseen liittyen, eikä saa sit suuttua: siis jos kuuntelette dopplerilla sydänääniä ettekä sitten niitä kuulekaan, niin eikö sen jälkeen kaikki ole vähän liian myöhäistä? Sori, jos kuulostan ilkeältä, ei ole tarkoitus.

Terese ja rv 12+5
 
terese mä en ole dopplerilla kuullut sydänäänet kuin kerran, mutta siitä molskinnasta ja rehaamisesta ei voi erehtyä. Ellen mä sitten ole epähuomiossa nielaisssut sammakkoa. :D

Ja siis jos sikiö ois kuollut, se tuskin liikkuisi yhtä aktiivisesti.

Hööpi ja pikkukinkku 13+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Alkuperäinen kirjoittaja Hööpi;27664130:
terese mä en ole dopplerilla kuullut sydänäänet kuin kerran, mutta siitä molskinnasta ja rehaamisesta ei voi erehtyä. Ellen mä sitten ole epähuomiossa nielaisssut sammakkoa. :D

Ja siis jos sikiö ois kuollut, se tuskin liikkuisi yhtä aktiivisesti.

Hööpi ja pikkukinkku 13+2
Kirjoitin vähän väärin. En tarkoittanut, että jos ette saa sydänääniä kuulumaan niin sikiö olisi kuollut, varsinkaan siis näillä viikoilla. Ajatus oli vaan se, että eihän tuota doppleria käyttämällä voi lasta pelastaa. Siksi en oikein ymmärrä sen liian aktiivista käyttöä. Mutta tää on vaan mun mielipide. Vähän kun esikon kohdalla mietin ostanko kätkythälytintä, mutta sitten jostain luin että jos hälytin hälyttää ja kyseessä on tosi tilanne, ei lasta voi enää pelastaa. Jätin siis ostamatta.
 
Terese itse lähinnä halusin dopplerin sen takia että ääniä on ihana kuunnella :) Esikko kun on vielä tulossa niin kaikki on uutta ja ihmeellistä. Tuohan sydänäänet myös mielenrauhaa jos usko raskauden jatkumiseen horjuu, ei tarvitse stressata. Tietenkään doppleri ei pelasta lasta vaan toisille se toimii stressin vähentämiskeinona.
 
Onpas tänne tullut taas tekstiä! En jaksa kaikkea millään nyt lukea, ihan äkkiä tulin vain esikoisen 1v synttäreiden jälkimainingeissa tänne, huhhuh!

Doppleria ei ole ollut viimeraskaudessa, eikä tule olemaan todnäk nyttenkään, vaikka täällä kanssa yksi vainoharhainen tunnustautuu.

Ravintosuosituksia pyrin noudattamaan pääsääntöisesti, en orjallisesti. Mielestäni kaikkea saa syödä, kohtuudella. Tosin raa'an lihan kanssa olen ehdoton, mutta kuka nyt semmosta söisi?!
Sain fb-ryhmässä tosi ilkeän kommentin liittyen asiaan (syytän raskaushormoneja loukkaantumisestani?)... :ashamed: Mutta ei siitä sen enempää. Itse teen näin ja SE on minun mielipide ja MINULLE hyvä. Aamen.

Tosiaan tänään oli ne esikoisen synttärit ja koko päivä on tullut häärättyä ja puunattua ja ties mitä. Se on nyt sitten kostautunut vähän kovemmilla nippailuilla ja välillä alhaalta oikein VIILTÄÄ, mutta eiköhän tuo ihan normaalia ole. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lindacandy
Ravintosuosituksista... Itse olen niitä aika pitkälti noudattanut ja aion noudattaa. Toki tämä varmaan osittain johtuu varmasti siitä, että tätä pienokaista on niin yrittämällä tehty, että haluaa nyt sitten varmistaa että kaikki menee varmasti hyvin! :) Vaikka tiedän, että suositukset ovat yliampuvia, mutta en halua sitä taakkaa itselleni jos nyt jotain sattuisi ja en ole tehnyt kaikkeani... Mutta jokainenhan tekee tässä asiassa niinkuin parhaaksi näkee! :)

Ruska79 Juuri tuota vähän ajoin takaa, että jos sieltä ei niitä ääniä joku päivä sitten kuulukaan... Haluan olla onnellisesti raskaana, kunnes toisin todistetaan! :D Ja sekin totta ettei sillä dopplerilla voi ehkäistä, jos jotain on sattuakseen... Jotenkin tämän lapsettomuuden myötä on oppinut hyväksymään että aina kaikki ei mene niinkuin suunnittelee ja haluaisi! :'( Me muuten kans oltiin selittämättömiä, vaikka viimeisimmissä miehen näytteissä siittiöiden määrä oli hieman alentunut, mutta ei ratkaisevasti... Minusta ei ole mitään vikaa ikinä löydetty...
 
Ja on se kiva tänään saada tietää jos ei kuulu sydänäänet ja pääset heti lääkäriin ku vaikka esim 4vkk päästä vaikka ultra ja olet kantanut kuukauden kuollutta pienokaista....ja jokainen syö mitä haluaa..ei ne turhia kiellot ole...aina joku saa listerian ja pieni menehtyy varsinkin ku ei välitetä....helposti raskautuneet...ei ymmärrä esim 6vuotta yrittäneitä...kuinka pelokas javarovainen sitä on :(
 
Kiva blogi sulla Ocelot! Tartun epäolennaisuuksiin mutta en voinut olla huomaamatta noita piparkakkutaloja :D (vai onko ne piparkakkutaloja...)

No tässä jokatapauksessa kai yritän vähän nostattaa sellaista kodinhengetär-fiilistä, vaikka tämä kämppä kuvottaa mua ja kotiasiat ei mua vaan kiinnosta kun eilenkin jaksoin marmattaa miehelle miten se vaan makaa sohvalla päivät pitkät ja väiteltiin siitä mikä on normaali määrä katsoa telkkaria päivässä (miehen mielestä viisi tuntia on normi ja mun mielestä sen verran että yhdet uutiset näkee. Kaikesta sitä rupeekin vääntämään :LOL: )

No jokatapauksessa musta olisi kiva tehdä piparkakkutalo! Kaikkialla löytyy ohjeet siihen saakka kunnes on se talo kasassa, tadaa, valmis. Mutta missään ei ole ohjetta sille, että mihin pannussa oleva sula sokeri kuuluisi oikein laittaa ja miten? Kerran oon tehnyt piparkakkutalon vuosia sitten ja uudestaan en uskalla. Nimittäin se sula sokeri siinä pannussa, kun sitä ei enää tarvinnut, joku meinasi kaataa sen viemäristä alas joka sai mussa aikaan avautumisen että älä nyt sinne sitä kaada se kovettuu ja sitten on viemäri lopullisesti tukossa! Sama juttu vessan kanssa ei sitä sinnekään tulisi heitettyä. No roskapussiin? No ei tietenkään sehän sulattaisi muovipussin. Että mihis se sokeri noin martta-opein kuuluisi laittaa? Muuten lentää taas sokerit pannuineen roskiin :LOL:

Naene 14+4
 
  • Tykkää
Reactions: Ocelot
Niinpä.. Itsekin noudatan noita ruokasuosituksia aika tarkkaan ja orjallisesti. Kun on takana keskenmenoja sitä on erityisen varovainen. Se doppleri on vain tuonut mulle iloa ja varmuutta siitä, että siellä on joku ihminen, jonka puolesta nää kaikki joskus hassultakin tuntuvat asiat teen. :heart: Varsinkin kun suurimmat oireet ovat hävinneet jo viikkoja sitten, on kiva tietää, että siellä on eloa.. Sitten kun liikkeet tuntuu, luulen, että dopplerin käyttö ja tarve jää aika minimaalliseksi.

Nyt sitten tein periaatepäätöksen, että kuuntelen vain max. 2krt. viikossa; maanantaina ja torstaina. Eli taas menen siihen, että jos vauvalle on mahdollisesti jotain haittaa, niin en käytä. En tosin jaksa uskoa, että noita vehkeitä myytäisiin kotikäyttöön, jos ne jotain aiheuttaisivat. Jenkeissä on käytetty jo vuosia kauemmin kun täällä ja sellainen oikeusjuttujen luvattu maa se on, että ois varmaan jo joku älähtäny siellä, jos jotain olisi käynyt.

Mutta vähennetään, vähennetään. Meinaan kuitenkin soittaa maanantaina yksityiselle gynelle ja kysyä ihan lääkärin mielipidettä asiaan. Sen verran mua häiritsee tämmöinen pelottelu.

Ja sen laitteen hyödyistä: joku täällä jo mainitsikin siitä, että parempi tietää ajoissa jos jotain on massussa käynyt. Itse olen sellainen ihminen, että otan vastaan mielummin ruman totuuden kun kaunistellun valheen. Ja mulla on pari tapausta lähipiirissä, että kotidoppleri ei ois ehkä pelastanut mitään, mutta nopeuttanut jotain.. Ja yksityiskohtia en käy täällä kertomaan, kun en halua ketään pelotella, kaikkein vähiten itseäni. :(

Mutta siis kolmatta odotan, kolmen keskenmenon jälkeen ja lääkkeiden avustuksella hän on minulle suotu, joten itsekin olen pelokas ja varovainen. JOskus tekee mieli vaan nauraa itselle, koska tää hysteerisyys ei voi olla sekään vauvalle hyväksi. (oikeasti jätin vaivalla tekemäni lihan syömättä 4 viikkoa sitten, kun olin laittanut siihen ruokalusikallisen lipstikkaa, joka voi aiheuttaa supistuksia, kuulemma)
 
Naene itsekin käyn just vääntää piparitaloa. Käytän osien liimaamiseen valmista koristetahnaa. Saa oottaa vähän kauemmin, mutta kuivuu kyllä, eikä polta sormia. Terkuin nimimerkki sählä.

Mulla muuten tulee aina jossain kohtaa raskauksissa sellanen kotihössöttäminen, vaikka en ole YHTÄÄN kodinhengetär tyyppiä. Leivon ja siivoan ja sisustan. Kaverit tulee aina nauramaan mulle, yksikin ystävä soitti eilen ja kysyi että milloin käyn taas leipomaan..? :D
 
Siinä kun ottaa rennosti ei tarkoita etteikö vauvasta välitä. Käsittääkseni mikä on suurin keskenmenon aiheuttaja, se on stressi. Netissä hysteriaa ruoasta ja sitä kautta stressin määrää on tosi helppo vielä lisätä. Tokaisu "aina joku saa listerian ja pieni menehtyy" on sen takia kyseenalainen, että mitä oikeasti voi yksi ihminen syödä olemalla samalla VARMA että nyt tämä ei sisällä yhtään mitään kiellettyä? Itse syön lounaan ruokalassa kyllä, enkä voi aina olla varma sen sisällöstä. Juhlapäivinä en kieltäydy kaikesta tarjotusta ruoasta koska en tiedä varmana mitä se sisältää. Parempi se kuitenkin on syödä kuin olla syömättä.

Jos haluaa olla tarkka, pitää jättää jopa piparit syömättä ja glögi juomatta. Sisältävät vaikka mitä kiellettyä :)

Sen ymmärrän että jos on kestänyt aikansa raskautua voi asenne olla melko varovainen. Juttelin kaverin kanssa joka on yrittänyt tosi kauan lasta. Hän sanoi että jos joskus onnistuu raskautumaan, hän haluaisi mielellään viettää koko raskausajan sairaalassa. Kyllä sitä itselle tulee vähän huono omatunto että tässä sitä ollaan, raskaana heti häiden jälkeen, että ansaitsinko minä nyt tämän ja osaanko nyt varmasti arvostaa?

Mutta yritän asennoitua niin etten asioille oikeastaan mitään loppupeleissä mahda.

Yst terv. nainen kahvikupposen takaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulentyttö;27666028:
Naene itsekin käyn just vääntää piparitaloa. Käytän osien liimaamiseen valmista koristetahnaa. Saa oottaa vähän kauemmin, mutta kuivuu kyllä, eikä polta sormia. Terkuin nimimerkki sählä.

Mulla muuten tulee aina jossain kohtaa raskauksissa sellanen kotihössöttäminen, vaikka en ole YHTÄÄN kodinhengetär tyyppiä. Leivon ja siivoan ja sisustan. Kaverit tulee aina nauramaan mulle, yksikin ystävä soitti eilen ja kysyi että milloin käyn taas leipomaan..? :D

Ai sellaista valmista koristetahnaa on? :D Jess, se kuulostaa paljon turvallisemmalta :LOL:

Mä toivon todella että musta kuoriutuu kanssa joku joka siivoisi, siitä olisi tosi paljon meidän kotona kyllä hyötyä :D
 
Dopplerista. Luulen, että osa hoitohenkilökunnan negatiivisesta suhtautumisesta johtuu tietämättömyydestä tai siitä, että dopplerit aiheuttavat "turhaa" kuormitusta päivystykseen/neuvoloihin, kun sydänääniä ei saa kuulumaan ja halutaan tarkistaa tilanne julkisella puolella.

Valveutuneemmat voitte sivistää tietämätöntä, mutta onko kotidopplereiden mekanismi kovin erlainen kuin neuvolassa/sairaalassa käytettävien? Jos raskaudessa on riskejä, niin sitähän kuunnellaan päivittäin pitkät tovit, samoin ultrataan usein. Toki viikot ovat usein paljon pidemmmällä, mutta kuitenkin. Nimimerkki tuntikausia sairaalassa sydänääniä kuunnellut odottaja. Lääkäri sanoi yhdestä ultrasta, että tekee sen vain mun motivoimiseksi, että jaksan maata aloillani.

Mä en edes tiennyt. Että lipstikka on kielletty. Mitähän kaikkea muuta multa on mennyt ohi? Pellavansiemenistä kysyin neuvolassa ja sain luvan syödä siemenleipiä silloin tällöin, ettei nuo ohjeet ole niin kiveen kirjoitettuja. Listeria riski kyllä on, mutta kunnsen voi saada huonosti pestyistä salaateistakin, niin pitäisi varmaan vältellä jokaista salaatinlehteä kahviloissa ja ravintoloissa.

Täällä olo on järkky. Flunssasta parantumassa, öisin ei pysty nukkumaan, kun mies kuorsaa, selkää särkee ja uni ei vain tule. Pahoinvointi on edelleen ystävänäni, ihailen heitä, jotka pystyvät kertomansa mukaan tästä nauttimaan. Olen niin itsekäs ihminen, että haluaisin normivoinnin, että voin pestä vessaa ja viedä lapset pulkkamäkeen.

Te olette ihan parhaita kaikki. Mä olen täysin addiktoitunut tähän palstaan. Kiitos jokaiselle!

Elselli 12+6
 
Googletelkaas raskaus ja lipstikka.. : / Minähän sain viime vuoden jouluaattona (oli muutes aika kauhea hetki) mun ekan keskenmenon. Etsin koko joulunajan glögiä missä ei ole inkivääriä ja kieltäydyin pipareista. Ja kuinkas kävikään.. Tää on aika hurjaa hommaa, tää raskaana oleminen. Veikkaan että ennen googlea ja internettiä oli paljon paremmin asiat.
 
  • Tykkää
Reactions: Fatu
Mä alan olla vähän samaa mieltä tosta netin huonoista vaikutuksista... googletin raskaus ja listeria, joku kysyi kokemuksista. Parit ihmiset vastasivat että heillä todettiin listeria, mutta että he olisivat kantaneet listeriaa jo ENNEN raskautumista. Musta alkaa tuntua että hyvä olla terveesti varovainen mutta ei me loppujen lopuksi itse kauheesti voida asioiden kulkuun vaikuttaa.

Vertaistukeen netti taas on ylivertainen! Aiemmin sitä olisi vaan itsekseen miettimässä maailman menoa mutta nyt seuraa on enemmän :)
 
  • Tykkää
Reactions: lindacandy
Melkosta ahdistusta tosissaan voi aiheuttaa netti ja kaikki suositukset yms! Hyvänen aika, kun netistä katsoo, niin tuntuu että esim. Jenkeissä ei suunnilleen saisi mitään tehdä kun on niin vaarallista olevinaan. :( Kyllä tulee jotenkin paha mieli oikeen kun monet kirjottaa niin mahdottoman tuomitsevasti jostain ihan marginaalisista jutuista, mitkä ehkä voi joillekin joskus aiheuttaa jotain!

Kamalan vaikealta tuntuisi musta ainakin mennä edes suomalaisten kaikkien suositusten ja neuvojen ja tutkimustulosten mukaan meneminen niin pilkuntarkasti... Itse kävin sen kiellettyjen aineiden listan läpi kertaalleen ja totesin, etten muutenkaan tykkää mistään niistä kielletyistä (esim. raa´at pakastevihannekset (???), lihat, kalat ja maksa jne.) tai syön niitä niin superharvoin, ettei se haittaa. Juustoista olen kyllä ruvennut katsomaan ettei ole pastöroimattomia ja no, myönnettäköön, salaatit aiheuttaa joskus lievää ahdistusta mutta olen koittanut kärsiä sitä ja pitää kädet ristissä etten nyt saa mitään tartuntoja... Kielletyistä liikunnoista ratsastus kirpaisi kyllä myös vähän, en ole nyt vähään aikaan aktiivisemmin käynyt mutta juuri kävin oikein varta vasten vanhempien luota hakemassa vehkeet jos vaikka olisikin mennyt yhden kaverin kanssa jonnekin maastoilemaan tms. :( Mutta kaipa siinä on sitten liikaa riskiä olevinaan, että ne otukset litistää seinään varusteita laittaessa tai että tippuu tmv... Möh. Joku väitti että siellä selässä hölskyisi niin paljon, että se haittaisi sikiötä, mutta ei kai? Eihän silloin voisi mennä bussillakaan...

Joku aika sitten taisi olla juttua siitä kun negatiiviset tunteet on hormonihöyryissä enemmän pinnalla, nyt on tällä viikolla tullut se ainakin testattua! :D Alkuviikon ärsytti (~keskiviikkoon asti) kaikki ihan olematon ja torstaina iski se todellisuus vastaan, että miehenpuoli on tänään lähdössä pohjoisempaan etäopiskelemaan ja jää samalla joulunviettoon anoppilaan. Mä taas jouduin vielä viikoksi pidempään jäämään yliopistolle ja voi että sitä angstin määrää. :'D Täällä on nyt ihan urakalla tullut vollotettua kun joutuu yksin kärvistelemään kotona, ihan hyljättynä... Ja kaikkea ihan järjetöntä on tullut mieleen, tyyliin että entä jos miehelle vaikka kävisi jotain, joku vaikka hakkaisi sen ja se jäisi sinne yksin hankeen kärvistelemään kun mä en olisi sitä pelastamassa tmv.. Melkoista.
 
Joo vältettävien mausteiden kirjo olikin suurempi kuin uskoin. Mm. Persilja, minttu, rosmariini, salvia, piparjuuri. Löysin kuitenkin tiedon, että normaalisti ruuan maustamiseen niitä voi käyttää, muttei useita teelusikallisia päivittäin. Jos mausteet ovat noin pahasta, niin miksi intiassa väkiluku on mitä on? Siellähän ruoka tunnetusti on mausteista.

Mä olen Naenen kanssa samoilla linjoilla, että aika vähän taitaa itse pystyä vaikuttamaan. Todellakin ihme, että ennen nettiä on yhtäkään tervettä lasta syntynyt.

Mä voin tunnustaa, että olen värjännyt hiukseni ja juonut raskaana ollessani 12 cl viiniä. Töihin laitan meikkivoidetta, vaikka mineraalimeikit varmasti vauvalle parempia olisivatkin. Homejuustoa laitoin lämpimille voileiville, enkä tiedä ehtikö kuumentua tarpeeksi. Saa kivittää.

Elselli
 
  • Tykkää
Reactions: häpimama

Yhteistyössä