Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 * helmikuussa*

Mun ei ole paljon tarvinnut rajoittaa kahvinjuontia, kun olen muutenkin niin huono sitä juomaan.... :LOL: Semmonen 1-3 kuppia menee normaalistikin ja jos olen vapaalla enkä käy missään kylässä menee päivät kyllä ilman kahvia jo ennen raskautta oli näin! ;) Mulla ei maha kestä, jos juon liikaa sen takia on pitänyt rajoittaa aina sen juomista.... Mutta kuullostaa jotenkin hassulta, että kahvi yksistään vaikuttaisi sikiön kokoon.... Mutta jospa aiheesta vielä joskus tulee lisätutkimusta!
 
kahvista mä juon 2-3 kuppia päivässä. Ennen meni ehkä vähän vähemmän.

lentämisestä meidän piti lähteä koko perhe Kööpenhaminaan huhtikuun lopussa (rv 32 ja risat), mutta en taida sittenkään uskaltaa lähteä! Pelkään ehkä vähän sitä lentämistä ja myös sitä, että synnytys alkaakin reissussa ollessa... Siinä tulis koti-ikävä aika nopeasti! No nyt päädyttiin Tallinnan hotelliviikonloppuun, sieltä pääsee pikaisesti takas Suomeen tarvittaessa :) ja Tallinna on myös kiva matkakohde lapsen kanssa, tällä kertaa meinataan tsekata myös Tallinnan eläintarha. :)

(.) liikkeitä tuntuu nyt reilusti ja suppareita myös päivittäin. Tosi alas pikkuinen jo potkii! Oma vointi on ihan ok, luojan kiitos olen välttynyt noilta liitoskivuilta. En osaa jotenkin edes kuvitella, minkälaisia ne on, kun ei ollu ekassakaan raskaudessa. Eilen ehdin jo iloita, että nyt tulee pitkästä aikaa sellainen viikko, että oon pystynyt olemaan joka päivä töissä. No eikös sitten pojalle noussu viime yönä kuume! Meillä kyllä sairastaa joku joka ikinen viikko! :( voi kun kevään tullen taudit helpottaisi viimein.

Dynamite ja pikku-Telle rv 23+2
 
Elselli kyselit liikkeistä… Meijän pikkusella tuntuu olevan jo suorastaan rutinoitunu päivärytmi :rolleyes: Joka aamu suurin piirtein samoihin aikoihin alkaa ekat potkut ja liikkeet tuntumaan. Lounasaikaan uus vilkas sessio. Illalla sit n.klo 21 aina nukkumaan menoon asti onkin sitten kunnon iltajumpat päällä. Kai sitten osaa lepäillä yöaikaan :saint:

40 työpäivää äippäloman alkuun. Ai mikä aamukampa :D

LittleOne 24+2
 
Mä join esikkoa odotellessa cokista, kahvia ja/tai teetä useamman kerran päivässä. Ja oon kyllä juonut paljon tässäkin odotuksessa, kahvia aika huolettomastikin, vaikka tiedän tuon suosituksen. Totuus lie lähempänä 3 isoa kuppia kahvia päivässä.. Esikoinen syntyi rv40+4 alle 3kg ja alle 50cm, mutta täyden kympin pistein. Olen itse ollut saman kokoinen syntyessäni, enkä tiedä, onko äitini kiskonut odottaessaan kahvia vai onko kyse geeneistä. Pieniä ja siroja on sekä minun että miehen sukuhaarat molemmin puolin, mutta mies kyllä syntyessään oli ihan keskiverto poikavauva 52cm/3500g. Esikon pienuudesta ei muuta kiusaa ollut, kuin että hänen verensokeria vahdattiin useamman kerran vuorokaudessa ja näytehän otettiin jalkapohjasta. Urheasti pieni vauva sen kuitenkin sieti, ehkä enemmänkin ärsytti kun raastetaan äidin lämpimästä kainalosta kesken kaiken pois.

Mutta että voihan tuossa siis olla perääkin, esikkoa odotellessa tosin join enimmäkseen teetä. Vilkastaahan kofeiini aineenvaihduntaa, niin miksikäs ei vaikuttaisi sikiön kokoon. Katsotaan sitten missä mitoissa pikkuprinssi syntyy.
 
Ihanaa Littleone, että teillä vauvalla on noin selkeä rytmi. Helpottanee eloa sitten kesällä.

Kahvista. Uskon, että kofeiinia enemmän käyttävien elämäntavat voivat jollain muullakin tavalla olla vauvaa kuormittavia. Stereotyyppistä ajattelua. Hyi hyi.
Nyt en ole paljon kahvia etomisen vuoksi voinut juoda, mutta aikaisemmissa kahdessa raskaudessa join pari mukillista päivässä ja ensimmäinen painoi 2.8 ja toinen 3,8. Joten samamäärä kofeiinia ei ainakaan korreloinut vauvojen painojen kanssa.

Jestas mikä närästys. Ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa tuntuu oikein kunnolla. Illalla ollaan menossa meksikolaiseen ravintolaan, otan ehkä maxipaketin rennieitä apteekista matkaan.

Kävin aamulla uimassa ja huomasin, että tosi reipas vauhti rupesi pistämään mahassa. Pisto loppui heti, kun hidasti vauhtia. Jotenkin luotan siihen, että oma kroppa kertoo, mitä voi tehdä ja minkä verran. Muista rasitteista sitten jää kiinni neuvolan tarkastuksissa. Mä olen aamusta asti odottanut neuvolapalveluiden takaisinsoittoa, eipä ole kuulunut. Kävin keskiviikkona viemässä labraan pissanäytteen ja olisi kiva tietää, että onko tulehdusta vai ei. Iltapäivällä en voi vastata puhelimeen, joten eiköhän ne silloin juuri soita. En kyllä tykkää tästä systeemistä, en.

Kristis, mun kokemuksen mukaan aika helposti määrätään vuodelepoon, jos vauvalla on riskiä. Ensin käsketään levätä kotona, jollei auta, niin sitten sairaalaan. Kyllä lääkärin pitäisi selvästi kertoa tällainen käsky.

Dynamite, Tallinnan eläintarha on kyllä mukava paikka, suosittelen. Tosin melko iso alue, jos lapsi ei ole enää ratasiässä, niin käveltävää tulee paljon.

Naene, ihana mies sulla. kyllähän tuossa on syytä muutama kyynel tirauttaa.

elselli
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
Edellisis raskauksis oon juonu minäki kahvii ja cokikset yms päälle ihan reilusti ja ei mitenkää pieniä oo vauvat ollu, ihan normi kokosia. 3210g, 3860g,3830g. Nyt ei oo kahvia saanu alas koko raskauden aikan ku ehkä 3 kuppia...hyi yök :D. Teetä kyllä joka aamu.

Naene ihana mies siulla :heart:

Juu etenki uudellee synnyttäjil voi paikat alkaa aukee etukätee mut eipä se välttämättä mitää tarkota. Tokast ja kolmannest kävi näin jo enne 30 viikkoo mut syntyivät kuitenki 40+4 ja 40+1.

23+5
 
Vittu että vituttaa!!! miehellä olis duunit alkanu tässä ihan näillä näppäimillä, on tossa lorvinut työttömänä ihan tarpeeks pitkään. Ollut lievää masennusta, elämän suunta jonkin verran hukassa ja puhuikin aiemmin ettei mene koskaan enää töihin. Lapsen tulon myötä on tsempannut ihan super paljon, muuttunut koko mies ja huomaa että yrittää 110 lasissa. No tänäämpä tuli sitten kyttikseltä kirje että kortti lähtee ja sen mukana sitten tämä alkava duuni... jippiii! Jonkin aikaahan tässä taiski mennä ihan liian hyvin, VITTU ja anteeks!
 
Elba no voi perse!!! Arvaan että vituttaa. Mua vituttaa tosi paljon kaikki mokailut jotka nyt tehdään, ei ole kertakaikkiaan varaa perseilyyn. Kyllä nuo osaa aina yllättää! Ainoa on että toivottavasti miestä itseäänkin harmittaa julmettomasti ja se ymmärtää olla lannistumatta, ettisi nyt ihan mitä vaan duunia johon ajokortti ei ole välttämätön, jos vaan mahdollista!! Tsemppiä!! :hug:
 
Voi vitsit näitä hormooneja. Ei mulla muuten mitään mutta pari kertaa oon saanu sellasen ihan kamalan naurukohtauksen, jota ei vaan saa loppumaan vaikka miten yritän ja se menee sellaseks etten oikeen ees tiiä nauranko vai itkenkö :D Ja ne asiat mistä sellanen nauraminen alkaa... Niiden taso on erittäin alhainen. Luin eilen yhtä blogia Koreasta ja siellä on joku laitos minkä nimi on Korean SHIT. Toi SHIT tulee sanoista Safety and Health Institute of Technology. Että näin.

Jos sitä tekis suklaamuffinsseja kun ei tämmösellä terveellisellä salaatinpuputtamisella tuu lasta eikä paskaa :D Koko ajan nälkä ku yrittää pysyä erossa herkuista.
 
Miltsu mullakin oli alkuraskaudessa varsinkin noita naurukohtauksia. Ja tosiaan sitä hommaa ei saanut loppumaan kun se kerran alkoi, nauroin kunnes se ikäänkuin kääntyi itkuksi ja jengi rupesi jo kaikkoamaan :LOL: Pahimmat naurukohtaukset sain yksikön palaverissa kun joku kertoi että olisi yhteistyökumppanilla tarjolla joulupuurot, sanoin vaan huvinvuoksi että "puuro on pahaa" ja omasta mielestäni tuo tokaisu oli niin kertakaikkiaan hauska näköjään etten saanut naurulle loppua. Toisen kerran kaadoin teetä ruokalassa ja siitä se kontrolloimaton nauraminen sitten taas lähti. Hohhoi.

Mutta piti tulla kertomaan ilouutinen!! Sain Kelalta päätöksen vanhempainpäivärahasta ja oon tosi tyytyväinen. Hain viimeisen 6 kk:n tulojen mukaisesti laskettuna näitä etuuksia ja sain! Muutoin olisi tullut vuoden 2011 tulojen perusteella, jolloin mulla oli surkein tulovuosi koko uraltani - pidin paljon palkatonta kun ei ollut lomia työpaikan muutoksen vuoksi, ja tosiaan kun se työpaikka oli vaihtunut oli ensimmäiset kuukaudet astetta matalmpi palkka kuin normaalisti. Tulot olivat nousseet just jonkun 19% eikä täyttä 20%, joten pelkäsin etten saisi viimeisen 6 kk mukaan äitiysrahoja mutta SAINPAS!! Se tietää vuodessa kuitenkin laskelmieni mukaan muistaakseni ainakin semmoset 5 tonnia enemmän äitiysrahaa, vaikka poistin laskelmista jo kaikki verot ynnä muut. Joten olen hyvin hyvin tyytyväinen.

Naene 25+3
 
Tuleeko muilla jo maitoa tai sitä "ensimaitoa/ternimaitoa?" Mulla on tissit ihan kamalan kipeet ja öisin tulee maitoa. Muutenkin supistaa aikalailla, jota ei ole aikasemmissa raskauksissa tapahtunut..

Kattelen VOF`a. Kohta kaveri/kollega siellä äänessä. :)

Meillä on jo tytölle nimi.

MiiJane
 
Viimeksi muokattu:
MiiJane ei tule maitoa, voikohan tullakaan kun on esikoinen kyseessä vai onko sillä väliä? Oishan sekin kokemus :)

Täälläkin jännättiin VoF:ia ja tuttua kisaajaa, joka pääsikin just jatkoon ton biisin kanssa jota oon ihmetellyt tosi pitkään. Se Gotyen umpiouto rallatus. Äsken oli ehkä eka kerta kun sen biisin jaksoi kuunnella loppuun asti. Ihan oikea valita Elastiselta 8)

Ja meilläkin on tytölle nimi :) Oltiin palloteltu nimiä jo melko pitkään kun heitin yhden nimen josta ei synny kummallekaan ainakaan negatiivisia assosiaatioita. Mulle minkään sortin assosiaatiot ei olisi tosin käyneet :D
Etunimi on siis valittu, jos multa kysytään mitään toisia nimiä ei edes tarvittaisi, heh
 
Viimeksi muokattu:
Luin, että puolen välin tienoilla voi alkaa terniä tulla. Sillä tosin ei ole mtn tekemistä sen kanssa, riittääkö maitoa sitten synnytyksen jälkeen.

Luin myös synnytyksien alkamisesta.. Eli jos eka menny yli, tod.näköisesti menee muutkin.
Mulla mennyt 40+4, 40+2 ja 41..

Pääsi muuten kaverini jatkoon. :)
 
Viimeksi muokattu:
No mä soittelin nyt sitten tänään neuvolan neuvontapuhelimeen ja varuiksi vielä äippäpolillekin ja kysyin et vaarannanko meidät jos lähden sinne laivalle.

Neuvontapuolella kattoivat ne lääkärin kirjoittamat tiedot ja olivat sitä mieltä et rasitusta pitää välttää omaa kroppaa ja suppareita kuunnellen mutta että hätää ei nyt kyllä pitäisi olla. Pyysivät varuiksi kuitenkin vielä soittamaan äippäpolille josta sanottiin vaan että lekuri katto paperit, aika polille torstaina ihan varuiks (ja mun sokrujen takia) ja hyvää matkaa.

Eli kyllä mä nyt meinaan mennä maltilla maistelemaan buffetin herkkuja ja uittamaan pikkuherraa pallomereen. Tosin sokrukäyrää pitää tehdä koko reissun ajan niin ei voi liikaa nautiskella. :whistle:

Naene: Ja on muuten aikas ihana ajatus mieheltä!!!

Ja mulla kanssa tissit(kin) kipeät ja vuotaa aika runsaastikin varsinkin öisin jos nään vauvaunia. Mut sellasta oli jo ekankin kanssa. Supistelee myöskin usen just sillon kun tuntuu että maotoa tulee paljon.

Terv. Kristis
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Helou :wave:

On tullu pari välipäivää, kun tjuolla töissä nyt olen ollut. Kävin sillon ke lääkärissä ja epäili kylkikipua lihasperäiseksi/hermokivuksi, kun kohtu painaa jotain hermoa tuolla, ja sitä se varmaan olikin, kun hävisi sitten pian. Melko hyvin töissä tullu jaksettua, siitä iha tyytyväinen. Tosin neuvolan lääkäri ois laittanut mut sillo ke suoraan saikulle, mutta pyysin, että saisin vielä yrittää työntekoa. Sovittiin, että herkästi otan yhteyttä ja puhelinsoitolla kirjottaa saikun. Haluisin yrittää jaksaa rv 28+ millon se lääkärintarkastus on. Supistelluthan tuo on, yks ilta tuli jo vähän aikaan tiheämmin, mutta onneksi loppuivat. Kuulostelen vointiani ja meen sen mukaan =).

Suonenvedoista: Mulla vetelee välillä öisin suonta, tuntuu kauheelle, ja tosiaan noita mustelmia ja pintaverisuonten purkaumia runsaasti.. on muuten kamalan näköset jalat! Olen syönyt jo kuukauden lisä magnesiumia, mutta ei se auta.. syönpä silti.

Liikkeistä Mä huomasin, että töissä kun olen, niin on hiljaisempi, kun olen jatkuvasti liikkeellä.. sitten ku istuu kirjaamaan tai palaveriin, niin mahoton elämä alkaa, hih =). Mutta vilkas on ja jytkii ihan kovasti jo.

Kohdunsuun tilanteesta Mulla tais viime raskaudessa (kolmas) olla rv 30 alkaen vähän auki ja kanava pehmentynyt, mutta 39+0 syntyi. Kyllä se vissiin niin oli, että uudelleen synnyttäjillä paikat voivat olla auki hyvissä ajoin.. mutta kanavaa kai pitäs olla jäljellä, jotta ei olisi vaaraa ennenaikaisesta syntymästä.. onko näin?

Mulla ois vapaa vkl ja yhet 30v. bileet tänään. Ärsyttää, kun oon tällanen tankki eikä mikään kiva mahdu päälle! Pitikö lähtee ostaan jotain?! Mukavaa vkl akikille =)!

Nelli&Rusina 24+4
 
Mulla on mies krapulassa ja miehen sukulaiset stadissa käymässä. Mies sanoi ettei kykene ketään näkemään ja olettaa että mä meen tapaamaan sen sukulaisia :D Jjust!
Voin mä ton ukon systeriä mennäkin moikkaamaan mutta mukana on kaikenmaailman serkkuja ja ei nyt oikein ole reilu peli.

Sanoivat olevansa tosin menossa Heurekaan jossa on se body works tms-näyttely, jos sinne menevät niin lähden mukaan. Harvemmin tulee Heurekassa käytyä ellei ole joku työpaikan tyhy-reissu tms joka pakottaa menemään, joten ihan hyvä tsänssi käydä! Tosin ärsyttää jos ja kun siellä on muutama muukin.

Illalla tyttöjen ilta! <3 En tiedä itsekään mitä laitan päälle. Ajattelin että ei sillä väliä, olen ruma mutta vakuuttava :LOL:
 
Heippa vihdoin! :)

Pojan kanssa ollu kotona koko ajan, ensi viikolle pitää välttää kaupoja ym.
Hygienia on kotona täytynyt olla ERITTÄIN puhdasta ja desinfioitua.
Mutta tässä tämä nyt on menny.
Muut lapset on ollu koko loma mun vanhempien kanssa lapissa ikäväkin on ollu jo kova. Tulevat huomenna.
Huomenna poks 26+0
Rakas närästys on arjessa mukana aina. Yritän nauttia myös masusta tämä raskaus kun tulee olemaan viimeinen. Supistuksia on ollut lieviä mutta vähäisiä.
Hankintoja
Nyt on ollu rauhallista aikaa katsoa nettivalikoimia. Vaunuja on tullu paljon erilaisia ja muuta jos malttais rv 30 :)

Kaikille hyviä vkoloppuja

Katsu ja TyTy 25+6
 
Voi helevatun perse... Mies sai sitten jonkun ihan killerin influenssan. Kova kuume, särky, heikotus ja uusimpana oireena vatsatauti. Mä oon linnottautunut mahdollisimman kauas makkarista etten vaan saisi tautia, vaikka taitaa olla turha toivo. :(
 
Onpas ollut pitkä tauko kirjoittamisessa, lukea olen sentään ehtinyt aina välillä.

Hauskaa, kuinka samassa veneessä sitä ollaan oirehtimisten ja vaivojen suhteen. Mullakin aamuista suonenvetoa (johon napsin magnesiumia) ja liitoskipuja (pakko ottaa iisimmin ihan kävellessäkin). Lisäksi ollaan lapsen kanssa oltu aikamoisessa sairastelukierteessä; mulla alkaa joulukuun jälkeen 4. flunssa olla paranemaan päin. Ja tossa loppuviikosta kärsin 4 päivän hedariputken; meni jo itkuksi kun ei mikään tuntunut auttavan, ei hieronta tai panadol. Parasta on liikkeet; ne tuntuu niin selvästi ja näkyy myös! Tyttö herää liki aina kun yöllä käännän kylkeä, mietinkin millaiset unenlahjat neidillä mahtaa olla.. Esikoisesta en muista vastaavaa, nukkui yöt vatsassakin.

Meillä on pari-kolme nimivaihtoehtoa. Runsaudenpula..

Kaksi kuukautta ä-lomaan. Ei meinaa pysyä millään ajatus töissä ja ylipäänsä kasassa. Tää sairastelukin verottanut kiitettävästi jaksamista ja fiiliksiä työrintamalla. Muuten kyllä on energiaa ja intoa tehdä muita harrastuksiin liittyviä juttuja, on se kumma.

Vointeja! Etenkin KatsuAmskulle lämpimiä ajatuksia!

TT 25+6
 
Viimeksi muokattu:
Täällä myös öisistä suonenvedoista kärsitty viikon verran. Ja viime yönä herui maitoa tisseistä :p saas nähdä kiihtyykö vaan loppua kohden. Olen jotenkin ajatellut ettei ensikertalaisilla maitoa tule raskausaikana mutta toisin kävi :D Liitoskipuja ei onneksi ole ainakaan vielä ilmaantunut. Tsemppiä kaikille kipujen kanssa eläville! :hug:
 
Heippa jälleen pitkästä aikaa!

Ei ole tullut kirjoiteltua, koska ei ole ollut mitään asiaa. Monta kertaa päivässä käyn kuitenkin lukemassa teidän juttujanne. Paljon voimia teille joita tämä raskaus koettelee niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ei ole helppoa ei!

Minulla on mennyt kaikki ihan suhteellisen hyvin tähän asti. Joku kyseli lorahtelusta ja pikkuhousujen kastumisesta. Minä odottelen esikoista ja jouduin aloittamaan pikkuhousun suojien käytön heti melkein plussattuani. En tiiä mistä lie johtuu, mutta varsinkin portaita noustessa ja aivastaessa lorahtaa. Ja se on pissaa, ei voi olla mitään muuta. Todella todella kiusallista!! Sitten ensimmäiset "maidot" tuli kuukausi sitten toisesta tissistä. Ihmettelin kun saunan jälkeen yökkäri meni märäksi. Oli aika hieno fiilis siitä, että mun kroppa oikiasti toimii äidillisesti =)

Välillä mullakin on ollut tosi synkkiä ajatuksia tätä raskautta ja yleensäkin elämää kohtaan. Uskon, että kaikki johtuu vaan hormooneista ja siitä, että tuleva iso elämänmuutos pelottaa. Olen jo oppinut käsittelemään näitä synkkiä ajatuksia ja yleensä jo seuraavana päivänä onkin parempi mieli. Tällä hetkellä ahdistaa ajatus siitä, että olen jo nyt huono tuleva äiti. Emme ole ostaneet tulevalle neidille muuta kuin vaunut. Kaikki muu on vielä hankkimatta. Olenko muka jotenkin myöhässä? Tuntuu että kaikki muut on laittaneet jo kaiken kuntoon (varsinkin kun erehtyy lukemaan muiden odotusblogeja). Saan varmaan muutaman päivän päästä äitiyspakkauksen, niin pitää alkaa miettimään mihin laitan ne kaikki vaatteet ja tavarat. Pikkuiselle pitää tehdä tilaa meidän kaappeihin. Meillä on yksi vapaa huone, mutta emme ajatelleet tehdä siitä vauvan huonetta vielä. Olenko senkin takia huono äiti? Eihän se vauva vielä tarvitse mitään omaa huonetta? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Pinnasänky tulee meidän makkariin ja vauvan huone voidaan tehdä vaikka vasta vuoden päästä.

Miten te muut? Onko teillä vastasyntyneelle jo oma huone tavaroineen?

Aika kuluu nopeasti.. kohta on jo maaliskuu ja kesä se vain lähestyy :cool:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä