Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 * helmikuussa*

Floradix nimistä valmistetta käytän.. Mutta nytpä vasta "tajusin" et se pitäis ottaa tyhjään mahaan. Miten voin/ehdin aamusta pyöriä tyhjällä mahalla sen puol tuntia.. Voi öörp.

Mulla ei oo sokerirasitusta vielä ollutkaan. Saa nähä miten siitä syömättömyydestä sitten selviää. Nyt on ekaa kertaa sellanen olo, et vois jäähä saikulle :( Oon aivan poikki.
 
Syöttekö te rautaa siis raskausmonivitamiinien lisäksi? Mä syön minisun mamaa jossa on rautaa ja nyt neuvottiin hakemaan apteekista erikseen rautatabletteja kun hemo oli 116. Ei mua mitään väsytä tai huimaa :D

Neuvolassa tuli siis taas käytyä. Hitto kun teki häijyä kun terkka kaivoi dopplerilla mun napaa kun kinkku oli just siinä alla eikä sydänäänet kuulunut "suorana" muuten. Syke oli 140. Viimeksi 144, että se siitä "tyttösykkeestä". :D

Poksuttavakin on 22!
 
Kummallinen tämä bittiavaruus, minäkin yritin eilen illalla käydä poksumassa, mutta enpä päässy sivuille! :O No mutta poksutaan nyt sitten 19+1 kunniaksi! :LOL:

Tuulentyttö tais kysellä kenellä vielä rakenne edessä... Täällä vielä yksi, joka odottaa kuumeisesti vuoroaan...;) Tänään tasan kaksi viikkoa ultraan eli viikot sillon 21+1! Saapa nähdä toteutuuko mun poikaolo, niin vahvistaisin siinä sitten vähän poikajoukkoa! :D Tosin onhan täällä ollut niitäkin joilla olot ei ole pitäneet paikkaansa... ;)

Lisäraudasta ollut puhetta... Minä olen syönyt multivita raskaus tabletteja alusta asti ja silti meinaa väsymys vieläkin vaivata! Vaikka niissä on rautaakin... Ei ole vielä energinen keskiraskaus alkanut! : / Viime neuvolassa hb oli kyllä hyvä, ei ollut laskenut yhtään. Seuraava neuvola vasta rakenneuä:n jälkeen, että saapa nähdä mikä sillon sitten on... On ruvennut kyllä vähän jo ärsyttämään tämä ainainen väsymys! No onneksi ens viikolla LOMA! :p Lähetään vähän mökkeileen ja levähtämään miehen ja koirien kanssa... :heart: Eilen myös varmistui että jään töistä sitten lopullisesti pois 6.5. Ihanaa, eihän siihen enään niin kauan ole! :LOL: Pidän siinä 3viikkoa lomaa ennen äitiysloman alkua...
 
Kävin myös lukemassa helmikuun odottajien tarinoita, oli kyllä ihanaa luettavaa ja hirveen nopeesti oli siellä synnytykset menneet!! Oikein hyvä lukee tässä odottaessa noita hyviä kokemuksia, ni on paljon luottavaisemmin mielin :)
Ja niitä lukiessa huomasin myös, että siellä valiteltiin myös viestin katoamista! Eli on tainnut olla koko kaksplussan laajuinen blackout! :/

Täällä myös syödään rautaa mama multivitan mukana :) viimeks arvot oli vielä ok, toivotaan, et parin viikon päästäkin!! :)

BF & poitsu 20+2
 
Tuisku83 ja Linneat

Paljoa ei tuosta kerrottu. Voi olla ainakin jonkin tulehduksen aiheuttama (olikohan parvo, herpes ja toksoplasma mahdollisia aiheuttajia). 10mm saisi tuo mitta olla, meidän pienellä saatiin mitaksi 10,4-10,8mm. Toivottavasti kuukauden päästä ollaan vähän viisaampia asian kanssa.

Itse olen yrittänyt netistä etsiä juttua tuosta, mutta aika vähän olen tietoa löytänyt..toisten kokemuksia en edes ole lukenut, kun en halua alkaa hermoilemaan. Rv13 asti kuitenkin on saanut hermoilla ihan riittämiin noiden vuotojen takia. Nyt yritän vain elää päivän kerrallaan miettimättä sen kummemmin koko asiaa, selviääpä tuo sitten ajallaan. :)
 
pienitoive no toivottavasti kuukauden päästä olet viisaampi, tai tilanne on normalisoitunut... Aika vähän ne tuntuu kertovan jos jotain on vain hieman vialla. Näin meille kävi kun kertoi neuvolassa vasta-aineiden koholla olemisesta. Alkujärkytyksessä ei sitten tajunnut mitään kysyä. Kotona sai sitten alkaa googlettelu ja englanniksi taisi löytyä paremmin tietoa, tai mahdolliselle sairaudelle nimi mitä googlata suomeksi. Ei taida kyllä myöskään kaikki osata kertoa kaikesta. Tosin uskon että jos jotain todella vakavaa on niin eiköhän pääse pian jonkun lääkärin kanssa puhumaan tarkemmin. Stressivapaata kuukautta vielä sinne ;).

lisäraudan ottamisesta mulla taisi viime neuvolassa unohtua hb mittaus kun tuon vilkkaan yksivuotiaan kanssa neuvolakäynnit ei ole niin rauhallisia. Toissa kerralla oli kuitenkin vielä yli 120 joka mulle hyvä. Mutta siis siitä lisäraudan ottamisesta. Viimeraskaudessa otin raudan aina öisin, samalla kun kuitenkin heräsin vessaan. Rauta suositellaan otettavaksi tyhjään mahaan koska helposti ärsyttää mahaa. Maitotuotteet myös estää raudan imeytymistä, joten niitä ei saisi hetkeen ennen ja jälkeen ottaa. Niinpä tämä yö tuntui olevan hyvä vaihtoehto. Ja jos joku ei vielä herää aamuyöllä vessaan, niin eiköhän se kohta ala ;).
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Meillä oli tänään perhevalmennus ja hauska oli huomata kesäkuisten mahoissa huimia eroja. Toisilla ei edes vatsaa meinannut huomata ja toisilla taas todella iso maha jo, ja siellähän kaikki oli ensi kertalaisia. Ihan hyödylliseltä tuntui tuo tapaaminen. Sai lisää tietoa ja luettavia kirjasia. Tarkoituksenahan tuossa on tiedon saannin lisäksi mahdollisesti tutustua saman alueen muihin samassa tilanteessa oleviin perheisiin. Huomenna aamulla olis sitten neuvola. Nyt alkaa jo tuntua että koko ajan saa jossain ravata, eikä jaksais yhtään. Mieluumin nukkuisin kotona :D
 
  • Tykkää
Reactions: Babyfever1
Perhevalmennuksesta puheenollen, kuinka moni täällä käy nyt tai on esikoisen aikana käynyt perhevalmennuksessa?

Meillehän osuu muutto nyt kuun vaihteeseen ja täällä vanhassa paikassa sekä tulevassa uudessa paikassa on perhevalmennukset jo alkaneet viimekuussa.. Mieli tekisi kuitenkin uudessa paikassa sitten alkaa perhevalmennuksessa käymään.. Kaipa he näin kesken kaikenkin mukaan ottavat?
 
^kyllä mä uskon että perhevalmennukseen pääsee myös myöhemmin mukaan. Meilläkin yli puolet ilmottautuneista puuttui ekasta tapaamisesta, saas nähdä pääseekö kaikki mukaan seuraavallakaan kerralla kun on noita aamuaikoja ja monethan joutuu olla töissä.
 
Täällä alkaa perhevalmennus vasta huhtikuun alussa. Sinne sitten siis.

Oon kans lukenu kaiken maailman synnytyskertomuksia ja niin haluisin jo itekin synnyttämään. Ei sitä osaa pelätä, kun ei oo kokemusta :D En kuitenkaan haluis vielä luopua mun mahasta :rolleyes: Voisin siis synnyttää jo, mutta pitää vielä mahan =)
 
Terkkuja ultrasta. Pikkuprisessa siellä piti semmosta menoa ja mekkalaa, ettei kasvokuvaa meinattu saada. Tyttö vastasi viikkojaan ja kaikki löytyi. Istukan sijainti on marginaalinen, joten reilun parin kuukauden päästä mennään katsomaan, onko pysynyt poissa kohdunsuulla. En osaa asiasta stressasta, sillä siskolla oli nuoremmasta istukka aivan läts-keskellä kohdunsuun päällä näillä main ja silti hän sai synnyttää alateitse. Vajaan puolen sentin marginaalilla, mutta kuitenkin. Ja minulla siis ei ole edes kohdunsuulla.

Mies vaan totesi, että kyllä harmaat lisääntyy, kun taloon tulee neljäs nainen. Ja rakastaa jo nyt koko sydämestään tätä kolmattakin tyttöämme :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Niin, siis kyllähän mäkin olen koko ajan syönyt multivitaa, jossa on rautaa. Mutta siitä huolimatta se hemoglobiini oli tippunut sinne 108. Kuukausi sitten oli 118. Että kannattaa pyytää hemoglobiinin seuraamista, jos tuntuu että kovasti väsyttää!
Itse otan heti aamusta raudan ja juon siihen päälle lasillisen tuoremehua. Ja ne rautatipat maistuu mun mielestä aivan hirveälle. Yök.

Huomenna mulla on lääkärineuvola noiden kipeiden supistelujen takia. En sitten tiedä auttaako se mitään, koska ei neuvolassa ole ultraa kuitenkaan.
Mites teillä niin monella on katsottu se kohdunkaula rakenneultrassa? Mulle neuvolantäti sanoi viimeksi, ettei sitä voida katsoa siellä, koska sitä ultraa ei tee lääkäri. Se rakenneultra mulla olis kuitenkin viikon päästä torstaina, niin olishan se kiva, jos sen voisi siellä tarkistaa..

Pieni toive toivottavasti ei tosiaan ole mitään vakavaa. Parempi varmasti ollakin lukematta muiden kirjoituksia aiheesta, siinä voi saada vain aivan turhia huolia itselleen. Koitahan olla stressaamatta asiasta :hug:

Linneat 20+4
 
Tulipa omakin synnytys taas mieleen, kun tuli täällä siitä puhetta.

Mua ei pelota itse synnytys. Esikoisen synnytys oli muuten ihana ja mahtava kokemus, paitsi että synnytyksen loppu oli aika pelottava.

Esikoinen syntyi perätilassa, oli siis koko raskauden ajan itsepäisesti peppu alaspäin. Ja sellainen itsepäinen itsepäisyys se on vieläkin :D
Kuitenkin siinä synnytyksen aikana mulle nousi korkea kuume, vauvan syke pysytteli yli 200 eli vauva oli ahdingossa. Onneksi ponnistustarve koittikin siitä sitten itsellään. Siinä ponnistusvaiheessa kaikki kävi jotenkin tosi äkkiä. Vauva oli ulkona kymmenessä minuutissa, napanuora oli kahdesti kaulan ympäri eikä hän sitten hengittänyt itse.

Eli mun ensimmäinen synnytys loppui niin, että vauva kiidätettiin elvytettäväksi. Se oli aika kurja kokemus, onneksi olin niin sekaisin lääkkeistä ja synnyttämisestä, etten saanut mitään kauheeta kohtausta tai pelännyt kuoliaaksi, että vauvani kuolee. Kätilö vakuutteli, että vauva on hyvässä hoidossa ja minä onneksi uskoin sen :)

Myöhemmin kuulin sitten, että tyttö oli ruvennut vasta viiden minuutin ikäisenä itse hengittämään.
Hänellä oli jokin tulehdus, jota sitten paranneltiin teholla muutaman päivän, jonka jälkeen vihdoin sain hänet viereeni.

Synnytyksessä tapahtuneesta hapenpuutteesta seurasi myös se, että tyttö oli hieman liian veltto ja jouduimme käymään kehitysseurannassa muutamien kuukausien ajan.

Jotenkin siitä synnytyksestä on jäänyt vähän sellainen pelko, että meneeköhän nyt tässä seuraavassa synnytyksessä varmasti kaikki hyvin.. Mitä jos käy jotain, mitä jos vauva ei selviäkään.

Sekin oli aika kaameaa, kun kolmantena päivänä synnytyksestä joku lääkäri selitti minulle tyypillisesti lääkärikielellä, jota en silloin ihan täysin edes ymmärtänyt, että tytön aivot joudutaan ehkä kuvaamaan, jotta nähdään onko hapenpuute tehnyt jotain tuhojaan aivoissa. Itkin kokonaisen päivän, että vauvani on kehitysvammainen. Kun siinä tilanteessa nyt muutenkin on hormonit aivan sekaisin ja jonkinlainen babyblues iskenyt, niin se oli kyllä kamalaa..

Mutta ihan terve neljävuotias tyttö mulla on :)
 
LinneaT Minulta tarkistettiin ultralla kohdunkaula, mutta meillä kyllä ultraa gyne. Sisätutkimusta ei tehty, koska ultra ei näyttänyt mitään merkkejä kypsymisestä. Ihmettelen, miksi ultraava kätiö voisi tehdä kohdunkaulantsekkausta, salissakin kätilö sen tekee ja ymmärtääkseni kätilö ja lääkäri ovat nimenomaan ainoat, jotka saavat tunnustella työnsä puolesta kohdunkaulan.
 
Täälläkin kauan odotettu rakenneultra takana ja tytöntyllerö on meillekin tulossa. Ultraaja sanoi että ihan varma tyttö. En sitten tiedä mistä se sen niin varmaksi näki, mutta olkoon sitten. Uskotaan :D Muuten koko rakenneultra oli kokemuksena aivan todella surkea. Ultraava lääkäri ei sanonut mitään mitä sieltä löytyy ja heilutteli anturaa niin vauhdilla ettei ehditty nähdä mitään. Ei käsiä, ei jalkoja, ei mitään. Mies kysyi että "onko siellä kaikki hyvin" niin lääkäri vaan tokaisi että "kyllä minä kerron jos ei olisi". Jäi niin tympeä mieli kyllä tuosta reissusta. Tällä rouvalla ei kyllä ollut minkäänlaista ymmärrystä siitä kuinka iso asia tuo rakenneultra on varsinkin esikoista odottavalle. Ja kaiken kukkuraksi lopuksi ultraaja otti meille 3 kuvaa pikkuisesta. Kaikki selästä päin. Niissä kuvissa ei näy yhtään mitään... :'(

Onneksi kuukauden päästä on 4d, jossa nähdään sitten kaikki mitä halutaankin :) Taas on mitä odottaa.

T: Onnellinen tyttösen äiskä 21+0 :heart:
 
Linneat: meillä ei ne kait normirakenneultrassa katso kohdunkaulaa..ultran tekee kätilö täälläpäin,tai ainakin ovessa lukee kätilö =D paitsi mulla on nyt rakenneultra jonka tekee lääkäri koska mulla nimenomaan katsotaan sitä kohdunkaulaa ja etistä istukkaa ens viikolla ..jouduin taas vähän siirtää aikaa joten se onkin vasta perjantaina =/
 
mä alan olla ihan vakuuttunut että meille tulee sitten se poika, kyllähän tähän joukkoon pitää jo poikiakin tulla ;) vaikka tyttöä täällä ehkä hivenen enemmän toivonkin.

viime yö meni valvoessa, esikoinen oli sitten iltapalaksi halunnut sipulisalaattia, ja mieshän oli tehnyt. Eli salaatinlehtiä ja sipulia, great. 'Meillä sitten oksennettiin puolen yötä, ja loppuyön kuuntelin joka ikistä narahdusta ja rasahdusta pojan huoneesta. täksi päiväksi jäikin sitten kotiin nukkumaan, kun mä pystyn onneksi tekemään töitä kotoa käsin.

Huomenna siis rakenneultra, jännää! ja tänään on viimein liikkeet alkaneet tuntua paremmin, ei vielä ulospäin, mutta mä tunnen ne selkeästi. :)
 
Voi viude mikä hormoonivitutus suoraan sanoen iski. Mua keljuttaa mun työt, työkaverit, nää heittelevät sokerit, hemoglobiinit ja verenpaineet, kipeä selkä, kiukuttelevat kakarat, mies ihan yleensäkin, se, että koti on sekainen, enkä jaksa siivota ja että en saa nukuttua ja mun pitää kohta lähtä takasin työmaalle olemaan niin pirun kiva ja iloinen.

Ja hemmetin talvikoululiikunta!! Mie en JAKSA käydä läpi noita monoja ja suksia ja luistimia. Tulis kesä ja vähä vikkelään. Olo on ihan surkea.
 
Voi paska! Kävin tänään hammaslääkärissä, jossa sanottiin viiden sekunnin vilkaisun jälkeen, että viimeinenkin viisaudenhammas on syytä poistaa lähiaikoina. Kuulemma kroonisesti hiukan tulehtunut. Joten ensi kuussa sitten hammas poistetaan, eikä lähde edes kiskomalla vaan pitää leikata. Voi ei! Samanlainen toimenpide tehtiin mulla toiselle puolelle reilu vuosi sitten, ja oli kyllä tosi kivuliasta pari viikkoa toimenpiteen jälkeen... Buranaa, panacodia ja Panadolilla vetelin maksimiannoksilla, nyt ei sitten ihan sellasta määrää uskalla ottaa. Kysyin tosta panacodista, että miten sen käyttö raskausaikana, lääkäri sanoi, että ei kannata ottaa ollenkaan. Muistan täältä lukeneeni, että joku oli käyttänyt päänsärkyyn Panacodia nyt odotusaikana? Eiköhän sitä vois yhden kaksi ainakin alkuvaiheessa ottaa, että saa nukutuksi...? Täytyy jo nyt henkisesti valmistautua, että tuskaiset pari viikkoa tulee olemaan maaliskuussa...

Tällainen omanapainen kirjoitus, kylläpä voikin tälläinenkin asia ottaa päähän!

T. Dynamite ja pikku-Telle rv 21+1
 
Hei taas!

Täällä on viime viikon sairausloman jälkeen jaksettu olla töissä ihan suhteellisen hyvin. Supisteluja ei ole ollut paljoa ja nekin mitä on niin pääosin kivuttomia. Alaselkä kipeytyy edelleen kovasti iltaa kohden ja kova väsymys alkanut. Mulla oli hb 3 viikkoa sitten 120 eli olisikohan tuo tippunut. Täytyy varman rautaa aloitella ja maanantaina taas neuvola joten siellä varmaan kontrolloidaan. Itsekin otan raudan yleensä yöllä c-vitamiinin (eli jonkin mehun) kanssa tyhjään vatsaan. Mä syö aamupalaksi puuroa ja viljat estävät myös raudan imeytymistä, joten siksi helppo yöllä ottaa.

Työmotivaatio on edelleen aika kateissa ja viikkoja laskeskelen äitiyslomaan (aikalailla 10 vko mulla jäljellä). Tämä väsymys ei tietysti auta. Mulla sijainen aloittelee vähitellen jo maaliskuun alussa eli sinällään hyvä että tarpeen mukaan voi helposti jäädä sairauslomalle, jos tuo selkä kunnolla vaivaa. Se ei tietysti ole kivaa, jos pystynki loppuun asti (huhtikuun loppuun) olemaan töissä niin on sitten joku koko ajan seurana työssä. Puolensa kaikella.

Liikkeitä tuntuu vähän väliä ja hauskasti näkyy päällekin päin vatsasta välillä jo liikkeet. Maha kasvaa ja ahdistaa, jotenkin esikoisen raskaudesta pystyi nauttimaan ihan eri tavalla kun nyt toisen kohdalla. Enemmän vaivoja ja tietysti kun töiden jälkeen ei voi ottaa rauhassa vaan pieni poika tarvitsee huomiota. Ei tule kyllä raskausaikaa kova ikävä.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Tyttöjoukko kyllä ainakin vielä vie poikajoukolta voiton. Toki synnytyksissä voi tilanne kääntyä kummasti!

Birre86 ja Nyytti 23+6 (huomenna taas poksutaan!)
 

Yhteistyössä