~Kesäkuun Kullannuput -10~Varaslähtö Toukokuuhun <3 14 Kullannuppua syntynyt <3

Pikkuvarpunen Jaksamista anopin kanssa!!!

Mulla hieman sama homma... juuri soiteltiin ja tarjosi apua... itellä on niin väsy tuon alhaisen HB:n takia että itku tulee eikä jaksa mitään kun ei saa huilattua ja anoppi nyt soitteli että jos tulis tänne joskus tässä joksikin aikaa.. Ihana ajatus että tulis apua mutta sitten saan kuulla kans kuinka "kyllä tämä ikäisen pitäis jo sitä ja tätä" ja " ei sitä pyykkiä kerry jos sitä joka päivä vaan pesee" ja " kyllä niiden piräis syödä sitä ja tätä kun Maijankin (oma tyttönsä, nimi muutettu) lapset syö sitä ja ne nukkuu päiväunetkin ja plaa plaa plaa...." Niin... parhaani yritän mutta kaikki lapset ei mee saman kaavan mukaan vaikka kuinka koittais. Kun jo sisarussarjassa on erilailla käyttäytyviä lapsia. Tiiä sitten kumpi paras ratkaisu, koittaa sitkutella ite vai kuunnella niitä ohjeita. :ashamed:

Meillä lapset tällä hetkellä 6v5kk, 4v5kk ja 1v8kk... nyt lyhin väli tulossa, jännä kun kahden nuoremman välillä jo ajattelin että saadaanko enää lapsia ja koska. Mulla hieman epäilty kipujen takia endimetrioosia tai myoomia ja piti niistä mennä ennen nuorimman syntymää kunnon tutkimuksiin mutta olin just aloittanut uudessa työssä ja kaikenlaista stressiä niin ajattelin että meen kun oon päässyt siellä alkuun... työ oli juuri vakinaisetettu kun tein positiivisen testin.. nyt sitten jään toisen kerran perään samansta työstä äitiyslomalle.. :whistle: meillä ei oo ehkäsyä ollut käytössä..

huh, taiskohan tuo yksi viimein sammua kun tuli hiljaista makkarissa... viikon ollut nuorin ilman päiväunia, aamulla herää ensimmäisenä ja illalla viimesenä nukahtaa... ei meinaa jaksaa.. onneksi on muuten suht helppo tapaus varsinkaan kun ei kävele tai kiipeä niin ei oo niin peräänkatsottava mitä tuon ikäiset muut vois olla. Kaks vanhempaa touhuaa ulkona naapurin lasten kanssa joten taidan mennä sohvalle hetkeksi huilaamaan...

niin onnea täältäkin synttäreitä viettäville ym juhlijoille!! :flower: mulla muutama vuosi vielä sinne.. kamala kriisi oli jo viime keväänä mutta taisi olla tuosta esikoisen eskariin lähdöstä yms..
 
sattumansanelema

painoarvio


mulla ollut
32+6 2,190g
34+6 2,870g

ja painoarvioo ei oo mulle sanottu vaan vasta 2 viikon päästä mutta sanottu ettei alle 4 kilosta tuu ja ite veikkailen n. 4-4,5 toivottavasti nyt ei ainakaan siitä isompaa.

muuten norsun notkeudella mennään =)
huomenna verikokeisiin ja hakeen vuorokausipissa kanisterit =( maanantaina munuais tutkimuksiin.

tänttärä ja elmeri 35+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja milkei:
GBS:sta, ei se täälläkään kuulu rutiinitarkastuksiin, mutta multa otettiin viljely silloin kun menin lapsivesitihkumisepäilyn vuoksi käymään klinikalla. Ja onneks otettiin, jos melki joka kolmannella raskaana olevalla saattaa se olla, riippuu kenen lausuntoihin luottaa.
Laps saattaa saada tartunnan kohdussakin (tosin erittäin harvoin) ja aiheuttaa keskosuutta, kohtukuolleisuutta, vastasyntyneen sepsistä... Mietin vain, että kauankohan miulla on tää ollut ja sekö oli vuoden takaisen keskenmenon syy. Ja miksei tota viljelyä sitten oteta kaikilta KM:n kokeneilta?
milkei !
jos samassa bakteerissa ollaan, niin mulla ollut kans ed.3 raskaudessa streptokokki positiivinen.
2 kertaa se oli kerennyt aiheuttaa vastasyntyneelle vauvalleni napatulehduksen, ennenkuin hoksattiin alkaa ottamaan multa nyt myöhemmissä raskausissa tuo näyte. (jälkikäteen ollaan terv.hoitajan kanssa sairaalan papruista luettu, että napatulehduksen aiheuttama bakteeri ollut tuo strepokokki)
Eli sitä ei todellakaan oteta rutiinisti , koska se on postitiivinen 25-30% odottajista. Ei yleensä aiheuta mitään vauvalle, saati odottajalle ja todella harvoin odottaja edes tietää olevansa strepto positiivinen.
MIKSI!? Koska on kyse emättimeen normaalistikkin kuuluvasta bakteerista, eli sitä on kaikilla!! joillakin esim. odotusajan hormoonit tai muut tekijät alkaa kasvattamaan bakteeria normaalia enemmän,eli emättimessä pitoisuus kasvaa, jolloin puhutaan streptokokki positiivisesta. Vähän kuin hiivatulehdus, hiivaa on jokaisella jonkunverran, mutta kun hiivabakteeri määrä kasvaa, tulee hiivatulehdus! Näin mulle lääkäri ja kätilö asiaa valaissut.
Myös raskauden eri vaihe vaikuttaa, onko viljely positiivinen vai ei, eli mulla alkuraskaudessa otettu näyte ollut nega. lopussa positiivinen. Siksipä täällä oulun suunnalla näyte otetaan jos ennenaikaisia supistuksia tms.tai jos ed.raskaudessa ollut pos. niin rv.37 tienoilla otetaan vasta näyte, jotta synnytyksessä tiedetään antaa penisiliini tippa.

Näin mulle kerrottu ja nyt parin viikon päästä rv.36 multa tuo näyte taas otetaan.
 
Iltaa! :wave:

Paljo onnea kaikille synttärisankareille! :flower:

Aivan ihana masu Pikkuvarpunen! :heart:

Painoarviosta oli täällä puhetta, meidän vauski painoi rv 31+2 n. 2000g ja syntymäpainoarvioksi sai 3800g.

Vaatteet ja pinnasänky on meillä jo valmiina laitettuna ja sänky on jo pedattuna :p
en mä mitenkään hätäinen ole :whistle:

ON: mulla on ollu tää päivä aivan kauhea. Viimeset kaks yötä on menny aikalailla harakoille mut viime yö oli kaikkein pahin ja nyt oon sit koko päivän ollu tosi väsynyt ja aivan kamalan kipee. Siis masu on ihan kireenä, alapäätä vihloo, liitokset meinaa sanoa sopimuksensa irti ja sit vielä supistaa. Tuntuu ettei oikein pysty missään asennossa oleen ilman kipuja. Alan olen niiiiiiiiiiiiin täynnä tätä raskautta jo. :kieh: :ashamed:
Onneks huomenna on neukkalääkäri nii katotaan onko nää supparit saanu lisää muutoksia tonne kohdunsuulle.

Kaikille mameille jaksamista kipujen ja kolotusten kanssa! Ei meillä enää kauaa ole kärvisteltävää! =)

Niiskuneiti- ja masukki 35+6 :heart:
 
Kiitos inkkukinkulle kokemuksen jakamisesta. Kyllähän se helpottaa kuulla, ettei toiselle ole käynyt sitä pahinta, mutta... Asia on nyt niin uusi miulle ja oon tietenkin käynyt tänään lukemassa tuhat ja yksi nettisivua aiheesta. Päähän jää vain kauheuksia, kuten kehitysvammaisuus ja keuhkotulehdukset ja vaikka mitä... vaikka jokaisessa artikkelissa todetaankin näitä sattuvan harvoin. Pitää vähän sulatella asiaa, tietenkin olisi kiva kuulla muiden kokemuksia asiasta enemmänkin. Ainiin ja luin jostain, ettei saisi mitään kapseleita nyt tuonne tunkea kun on tuo bakteeri, mutta just taas kätilö määräsi niitä neutralisoivia systeemeitä siihen vuotoon. Gahh.. pitänee tarkistaa joltain toiselta lääkäriltä vielä, ennen kuin alan niitä tunkea ihteeni.

Mietin tänään myös tuota painoasiaa vaihteeksi, joka tuntuu olevan monen mielessä pinnalla. Tulin siihen tulokseen, että se paniikki, mikä miulla pojan painosta on ollut, on saanut alkunsa foorumeilta. Tai itseasiassa syyttävä sormi osoittaa suomalaisia neuvolantätejä, jotka kauhistelevat painonnousuja ja pelottelevat teitä "pullavauvoilla" ja aiheuttavat joukkohysteriaa. Älkää kuunnelko niitä. Kuinka monta yli 4-kiloista vauvaa on tullut maailmaan ihan normaalisti alakautta äitiä tappamatta? Ja kuka sen sanoo, ettei ne paikat sitten repeä, oli kyseessä 3,5-kiloinen vai 4,5-kiloinen vauva? Ja mikä niistä isoista vauvoista muuten tekee huonompia? Vai onko isojen vauvojen äidit sitten jotenkin epäonnistuneita? Mie oon jotenkin herkällä päällä tänään, pyydän anteeksi....

Loppukevennykseksi todettakoon, että meidän karhunpoika on erittäin musikaalinen ja mielikuvituksellisesti lahjakas, hän nimittäin käyttää taas miun kylkiluita harppuna ja soittelee sitä varpaillaan. :heart:
 
Iltaa täältäkin!

tänttärä, veit sanat suustani - norsun notkeudella mennään täälläkin! :LOL: :LOL:

Sympatiat Niiskuneidille, täällä myös alapäätä vihloo ja lantion alueen luut natisevat olemattomissa liitoksissaan. Itse alan olla kypsänä, mutta paikat eivät todellakaan ole. Tänään viimeksi tehty sisätutkimus, jonka mukaan kohdunkaula kokonaisuudessaan tallella ja suljettu.

Tänään oli siis eka äitipoli-käynti. Ensin sain istuksella sydänkäyrillä ja naksutella liikkeitä, sitten lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasi. Nyt oli molemmat vauvat perätilassa, päät vierekkäin poski poskea vasten. Painoarviot oli A:lle 2100g ja B:lle 2000g ja nyt siis viikot 33+4. Edelleen siis sektiolta näyttää ja jos mitään ihmeitä ei ilmene, niin todennäköisesti viikolla 39, eli siellä kesäkuun toisen viikon tietämillä.

Eipä muuta tällä erää. Koetetaan kaikki jaksaa vaivoinemme ja Lenniina nauttikoon olostaan, kun ei ole vielä kypsä raskaana olemiseen. :)

Myntti ja poitsut :heart: :heart:
 
Iltaa mammat ja masut!! :wave:
Joka päivä taas käyny lukee, mut on muka aina niiiiiiin kiirus ettei kerkeä alkaa naputtelee tekstiä. :ashamed:
Ekaks ONNEA KAIKILLE SYNTTÄREITÄÄN VIETTÄVILLE!!!!!!! :flower:

Ja kivuista, säryistä ja kolotuksista kärsiville ISO :hug: ! Ajatelkaa lopputulosta, ihana oma nyytti. :heart: Kesäkuukin tulee nopeampaa ku osataan arvatakaan!

ITKUHÄLYÄ suosittelen myös. Esikoisen aikaan oli ainakin korvaamaton vehje, kun maalla asutaan ja ulkona nukutettiin reilun vuoden ajan.

EHKÄISYÄ en ole edes miettinyt...Mies ei haluaisi enää lapsia. :( Ja on sanonut et voisi hyvin laittaa putket poikki.. Mut mielestäni se on liian lopullinen päätös. Ollaan kuiteski molemmat vielä nuoria (mies 29v ja mä 24v) ja minä haluaisin vielä lisää muksuja. Toivottavasti mies muuttaisi mielensä ja niitä vielä joskus siunaantuisi. :heart:

IKÄEROa meidän esikoiselle ja vauvalle tulee n.2v10kk

MUTZILLALLE hirvittävästi onnea alkaneeseen raskauteen! Pidän peukkuja et kaikki menee hyvin!! :heart:

VAUVAN TAVARAT on jo aikalailla laitettu. Sänkyä en ole vielä pedannut, mutta lakanat,vaatteet yms. on kaapissa pestyinä ja silitettyinä. Myös kaikki hankinnat on tehty, tällä viikolla vielä kaukalo haetaan.

NIVUSKIPUJA on mullakin ihan järkyttävästi!! :kieh: Voi luoja et ottaa välillä kipeetä. Ei kävelee pääse. :'( Öisin kääntyminen on ihan tuskaa kun nivuset ja lonkat huutaa hooooosiannnaa. :ashamed: Ja vielä vessassa saa rampata moooonta kertaa yössä.
Hiiva kyläilee täällä jatkuvasti...Hermot ihan riekaleina varsinki tuon vaivan kans..Viimeks viikko sitte otin hiivakuurin ja nyt taas uus. ARGHHHH!!!! Mikään ei tunnu auttavan. :'( Ja sit vielä peräpukamat ja ummetus vaivaa. :x
Joten, tästä voitte jo päätellä et myös meikäläinen on aika täynnä jo tätä oloa. Välillä tietysti parempia päiviä ja hetkiä, mutta kyllä noita vaivoja vaan on kertyny. :ashamed: Vielä en kyllä synnyttää haluiais, mut heti kun pikkunen on täysiaikainen, ni sit sais mun puolesta jo tulla.

ISYYSPAKKAUKSEN tein esikoista odottaessa miehelle. Tykkäs ihan hirveesti, kaikille sitä kehuskeli ja näytti. :heart: Nyt en aatellu enää sellasta tehdä.

Hei te, joilla useapi lapsi...Aiotteko antaa sisarukselle/sisaruksille jonkun "lahjan" vauvalta kun vauva syntyy?? Monilla tällainen käytäntö, ja itse mietin pitäisikö hommata joku lahja vauvalta isosiskolle....Ja mikäköhän se olisi.....

Nyt päätän tän romaanin... :LOL:
Voikaahan hyvin!!!! :hug: :heart:

-Maypo ja :heart: 35+1 (jos oon pysyny laskuissa mukana.....:) )
 
Painoarviosta: Miten niin monet teistä tietävät vauvan painoarvion? Minulle on annettu viimeksi painoarvio siinä rakenneultrassa
sillon kauan sitten. Eikös sen tekeminen vaadi aina ultrausta? Meillä ei ilmeisesti ole
neuvolassa ultrauslaitetta, varmaan muuten oltaisi tänäänkin katsottu, että miten päin
kaveri siellä oikein köllii. Edellisessä kaupungissa asuessani oli neuvolassa ultrauslaite, tosin aika alkeellinen. Olisi ihan kiva kyllä tietää kaverin paino. Esikoinen painoi syntyessään 360g enemmän kuin samalla viikolla tehty arvio.

Pitääkin tarkistaa tuo GBS-seulajuttu neuvolasta. Ei minulla pitäisi olla mitään syytä sitä erikseen katsoa, ellei sitten tuo raskausmyrkytys edellisestä raskaudesta ja nyt paineet. Mitään supistuksia yms. ei ole nyt ollut... Täällä Kanta-Hämeessä kyllä osallistutaan kaikkiin kokeiluihin aika innolla, jos on joku sellainen.. Älä Milkei siitä bakteerista huolta kanna, nyt se on ainakin selvillä, että sinulla on se, joten siihen tiedetään varautua :hug:
 
Laitanpa tähän listan siitä, mitä laitoin miehelle isyyspakkaukseen esikoista odotellessa. Jos vaikka joku innostuu sellaisen värkkäämään. Itse en ajatellut enää uutta pakkausta väsätä, mutta aikanaan etsiskelin netistä erilaisia ideoita, mitä pakkaukseen voisi laittaa.


Isyyspakkaus, vm-2008

Aiheeseen perehdyttävä kirjallisuus:
Baby Blues-sarjakuva - oppaaksi, kevennykseksi ja mielenparantamiseksi

Vauvan tunnistamiseksi:
Body, jossa Baby-teksti - auttaa uuden perheenjäsenen tunnistamisessa, kokoa 56 cm, voidaan käyttää vastasyntyneellä

Tuoreen isän matka-varpajaissetti:
- Sikari ja pieni pullo konjakkia - mahtuu joka taskuun ja voi kuljettaa valmiiksi mukana odottamassa H-hetkeä
- Pieni pullo kuohujuomaa - juhlistamaan lapsen syntymää (voi myös säästää tulevia hetkiä varten, kun lapsen äiti vaikuttaa olevan ylimääräisen hemmottelun tarpeessa)


Yhteisiin ruokahetkiin:
- Ruokalappu - estämään paidan likaantumista, sisältää ruokkimisohjeet (teksti "Isi tähtää ylemmäs")
- Tuttipullo ja korviketta - kun tissi ei ole lähellä ja nälkä on; mikäli tissi ei ole enää ajankohtainen, sopii myös veden antamiseen
- Mangoa, päärynää ja marjoja soseena - ensisijaisesti vauvalle, hätätilanteessa saa syöttää myös äidille, ennen syöttämistä kannattaa perehtyä ruokkimisohjeet, kts. ruokalappu

Yleisiin huoltotoimenpiteisiin:
- Puhdistuspyyhkeitä - sinappikoneen huoltoliinat pieniin sotkuihin, sopii sekä sisäänmeno- että ulostulo-aukoille
- Tutti - tulpaksi ja äänenvaimentimeksi
- Talkkia - jos vaipan vaihdon yhteydessä havaitaan pepun punoitusta, suositellaan talkin käyttöä

Yhteisiin leikkihetkiin:
- Pikku hirviö-pehmokirja - ensimmäisiin yhteisiin lukuhetkiin
- Matchbox Volvo CX 90 pikkuauto - autoleikkeihin ja isin haaveilua varten, toimii myös opetusvälineenä, kun lapselle halutaan opettaa "Äiti ostetaan uusi volvo"-tyyppisiä lauseita

Isän survival-setti:
- Brejk-suklaapatukka - kun olet tauon tarpeessa
- Teho-energiajuomaa - kun tehot on vähissä, äkilliseen lisäenergian tarpeeseen
- Sisu-pastilleja - katastrofin uhatessa, esimerkkitilanne: tissi on kaupungilla, vauvalla on nälkä, mutta korvike ei kelpaa ja vaipassa muhii yllätys
- Kick-patukoita - kun tarvitset ylimääräistä potkua
 
Tänään alkoi äitiysloma, hassua! Seuraava neuvola ensi viikolla ja kahden viikon päästä neuvolalääkäri. Viikonlopun aikana alkoi turvotuskin, ja auts, kun sitä tuntuukin olevan, nilkoista huomaa varsinki. Edellisen raskauden lopussa mä olin turpea kuin mikä, mutta olo oli onneksi hyvä loppuun asti. Jospa vain saisi liikutettua itseänsä vähän enemmän, niin kaipa tuo turvotuskin vähän helpottais.

Itkuhälyttimet on meillä on ollut aika kovassa käytössä, joten täältä lähtee myös suositukset.

Maypo Meillä tulee lasten ikäeroksi myös 2v10kk ja muistelisin, että ollaan oltu elokuisissa 07 vaihtamassa kokemuksia odotuksesta. Tosin olin silloin Pauliina-nimimerkillä ja kirjoittelin aika samaan tahtiin, kuin tänne, eli harvakseltaan. Kuinkas teillä odotetaan pikkusisarusta saapuvaksi? Meillä poika juttelee välillä kovastikin siitä, kuinka vauva kohta muuttaa meille ja hän sitä hoitaa. Viimeeksi ihmetteli, että miksi vauva tarvii oman sängyn, kun hänen vieressäänkin voisi nukkua!

Mulle tuli 09 äitiyspakkaus, ja olihan siellä kivoja juttuja vauvalle. Ainoa, mitä ei tarvita, on kestovaipat, eli jos joku haluaa niitä itselleen niin saa laittaa viestiä ja tulla Helsingin alueelta niitä noutamaan. Uudesta pakkauksesta olisin halunnut sen vanupuvun, mutta eiköhän tuolla pojan vanhallakin pärjää.

Monilla on tuntunut kipuiluja tuolla alhaalla ja muitakin vaivoja. Mä jopa vähän odotan, että alkaisi jo tuntumaan enemmän, että jotain etenemistä tapahtuisikin. Eka raskaus meni 2vk yli ja poika ei meinannut laskeutua millään... Käynnistyksellä ja pyöreäpäisenä sitten loppujen lopuksi syntyi. Nyt tuntuu, etten jaksaisi odottaa sinne yliajalle asti millään. Mutta katsellaan ja kuulostellaan.

Onnea tuleville sankareille, mullakin on uudet täydet kympit edessä heti vuoden vaihteen jälkeen. En kyllä usko sitä millään, kun fiilis itsellä on kun 19 veellä konsanaan!

Kivaa ja kivutonta loppuodotusta vaan kaikille! ~Linnea rv35

 
Miten mä valvon vielä...? Ainiin, olitte kirjoittaneet 3 sivua tekstiä, niin vierähti tovi lukiessa! :eek:

Kiitos vappusympatioista! Ehkä mä tän itteni ruoskimisen lopetan jo...

Isot synttärionnittelut kaikille sankariäideille! Onpas paljon synttäreitä vapun tienoilla...

Itkuhälytin on kelpo kapistus ja meillä olis uusi hankinnassa. Vinkkejä hyvistä malleista otetaan vastaan! Onkohan se Doro hyvä? Ja tekeekö sillä videokamera -toiminnolla mitään? Meillä tällä hetkellä Brion hälytin, mutta se on...ööö...vähän rikki, ni tarttis uuden.

Ehkäisystä... Ei olla mietitty ollenkaan! Täytyy varmaan kysellä neuvolasta. Hyvä kun otitte puheeksi!

Myntti hauska tuo isyyspakkaus. Paitsi että 56cm body ei toudellakaan käy vastasyntyneelle. :LOL: Jokos teillä se Volvo on hankittuna?

Kauheet kivut ollu viimeaikoina ja supparit säteilee reisiin. Tätä se sitten on vikat pari viikkoa, huokaus. Pari raskausarpeakin on tullut masuun, joista olen aivan järkyttynyt, kun esikoisestahan ei tullut mitään. Kai tää ikä alkaa painaa... Yöt on hankalia ja pissillä täytyy käydä parin tunnin välein. Tänään shoppailureissulla en meinannu pysyä miehen perässä, kun lyllerrän todella hitaasti. Ei vaan voi liikkua kovempaa, kun heti alkaa supistaa! Ostettiin vihdoinkin lastenhuoneen tapetti ja maalit. Mies maalasi heti yhden seinän ja puolet tapetistakin on laitettu! Vitsit se on ahkera noissa hommissa! Mä vähän maalailen huomenna, kun tyttö menee mummille hoitoon. Ostettiin lastenhuoneeseen matto, kalusteita ja pimennysverhokin. Pikkuhiljaa se valmistuu.

Huomenna on lääkäri ja tullissa pitäis käydä yks paketti hakemassa. Hui, kun on oikein ohjelmaa keskiviikolle. :LOL:

Pitää miettiä tota vauvan lahjaa esikoiselle. Lenniinako siitä jo aikasemmin puhui? Mitä oot hankkinut, jos saa kysyä? Vinkkejä tässä kalastelen...

Kukas siitä Swaddle Me -kapalosta kyseli? Siis ihan huippu! Meillä oli esikoisella vaan yks ja sitä aina odoteltiin, kun se oli pesussa. Nyt meillä on kaks niitä vauvaa varten hankittuna. Luomupuuvillaa. Kesäversiot.

Mulla on ikävä mun omaa vartaloa. Järkkäilin taas vaatteita ja voi voi, mahdunkohan mä (tai siis mun maha) enää ikinä noihin vanhoihin vaatteisiin? Tai oon mä uusiakin ihan randomina ostanu, "motivaattoreiksi"...

Nyt nukkumaan! Tai yritys olis tällä kova. |O
 
Pikkuvarpunen toi sun teksti oli niinku mun äitipuolesta yks piru ainakin mun äitipuoli onneksieni se ei oo tulossa meille siivoomaan ja viimeksi on käynytkin reilu vuos sitte mutta se puhelin keskustelu saa veet silmiin ja raivon partaalle.

MYNTTI vasta 39 viikolla ottavat jos ei oo aikasemmin tullut mä olen ymmärtänyt että 37 tai 38 viikolla ne avittaa nää kaksoset ulos jos ei oo siihen mennessä tullut. Muutes puutuuko sulla jalöata jos istut pitempään?

EHKÄISYSTÄ mulla on kaks vaihtoehtoa sterilisaatio tai hormoonikierukka ja olen tällä hetkellä kallistunut hormoonikierukan puoleen koska ennen tätä raskautta mulla oli hormooni kierukka ja olin ilman menkkoja melkein koko ajan ja se vasta oli ihanaa.

IKÄEROSTA meillä tulee 9v5kk ja 7v10kk ikäeroa

Onnea kaikille 30 vuotiaille


Noh nyt poksuu 34 viikkoa ja olis ultra päivä tänään
 
Myntti ja Lilli: Jaksuja/helpotusta kipuihin!

Unna: Mukavaa laivamatkaa!

Pikkuvarpunen, Mammaliini ja Pikinen: Jaksuja anoppien/äitipuolien kanssa :hug:

Syyshortensia: Toivottavasti hormoonitoimintasi normalisoituu ilman apukeinoja tällä kertaa, olisi yksi murhe vähemmän :hug:

Pikisen ultrauutisia saamme odotella tälle päivälle =)

Maypo: Jaksuja/helpotusta kipuihin/oloihin! Olen ostanut esikolle lahjan, jonka vauva antaa sairaalassa ja se on jo sairaalakassissa pakattuna. Ostin hänen keräämiään Cars-autoja muutamia ja saman sarjan lippiksen heräteostoksena Hulluilta Päiviltä - lahja siis valittu saajan toiveet tietäen =)
 
Kiitos myötätunnostanne tuossa mun anoppi-kriisissä.Olette ihania ja kultaisia kaikki! :hug:


Asiaa PALJON pohdittuani päätin yrittää nyt unohtaa asian. Anoppini on mieleltään sairas, ja toimin ihan oikein kun tein lopun arvosteluille ja liian pitkälle meneville neuvomisille. Minä olen äiti, ja hyvä sellainen.Paras lapselleni. Perheemme terrorisointi loppuu nyt. Haluan nauttia raskaudestani ilman mielipahaa, jonka anoppini aiheutti, joten pysyttelen erossa hänestä. Ja tuskin hän soittaakaan, omia virheitään hän ei ikinä myönnä eikä anteeksi koskaan pyydä. Jätän moiset puheet ja moisen muorin ihan omaan arvoonsa. Minua ei arvostella. Pitäkööt huolen omasta "täydellisestä" desing-tuotteiden verhoamasta kulissielämästään, missä ratkaisee vain raha, pinnallisuus ja täydellisyys.
Ristiäisiin saa tulla, jos tahtoo ja tämän episodin jälkeen kehtaa, mutta itse en päästä häntä enää lähelleni. Hän saa olla mummo lapsillemme tottakai, ja lapseni ovat tietysti oikeutettuja häntä tapaamaan, mutta minua hän ei enää arvostele, eikä puutu lastemme kasvatukseen.Jos hän sen takia katkaisee itse välit, se on hänen menetyksensä.Piste.

Jaksamista muillekkin anoppien ja äitipuolten kanssa, erityisesti mammaliini ja pikinen :hug:

Koskahan saadaan lisää vauvoja meidän ketjuun, jotkut ovat jo niin pitkällä, että ihan jännittää. :)

( . ) Vatsa kasvaa, ja kerää katseita ja kommentteja..Kävelenkin kuin ankka, vaikken haluaisi. :D Vauva on edelleen vaan raivotarjonnassa, ja toivon että pyysyy loppuun saakka. Esikoinenkin oli rt:ssä jo tosi hyvissä ajoin, niin näköjään tämäkin tapaus. :heart:


Johanna ja Pikkiriikki 32+3
 
Jaksamista kaikille anoppien kanssa "taisteleville", joskus noilla isoäideillä - varsinkin ensimmäisen lapsenlapsen kanssa - on vaikea tajuta roolinsa, vaikka hyvää tarkoittaisivatkin. Minun äitini esikoisemme kohdalla luuli hetken tietävänsä paremmin, mutta pari kertaa kun annoin sitten kokeilla konstejaan (kyllä se nukahtaa kun on tarpeeks väsynyt jne) ja ne päätyi katastrofiin, tuumas ettei hän taida mitään lastenhoidosta tietää, kun ollaan (kolme sisarusta meillä) oltu niin helppoja :LOL: . Eli siihen loppui besserwisser-asenne...

Tuosta isyyspakkauksesta - mäkin tein miehelle esikoisesta ja kyllä muistan että oli innoissaan. Hieman katselivat yhdessä baarissa ihmeissään kun kävin siellä sikareita kyselemässä, se on jäänyt mieleen... Tuosta body-koosta tulikin mieleen (mä oon ostanut enimmäkseen 62cm kokoa, jokunen 56:nen, muttei yhtään pienempää eli siinä oon Mussupussun kans eri mieltä- meillä kun nuo vauvat olleet isoja, esim. kuopus syntyessään jo 54cm ja 1kk iässä 59cm), että yksi mitä en oo viel osannut päättää, tarvitaanko noita ihan pienimpiä vaippoja lainkaan? Siis aiemmin sai yhden synnäriltä mukaan ja äitiyspakkauksessa ollut vaippapaketti jäi sitten jo liian pieneks tuon kuopuksen kans. Toki ne on yleensä parempia sen napatyngän kans, mut meillä se on lähtenyt jo viikon sisällä - et jos ostais suoraan paketin niitä 4-9kg...?

Sitten meillä on edelleen autonetsintä kesken ja todennäköisesti alkuun joudutaan menemään tuolla entisellä, jossa ei oo Isofix-kiinnitystä, sillä jos tilataan uutena menee ainaki se 2kk... että millaisen kaukalonhan sitä sitten hankkisi, onko kenelläkään vinkkejä?

Täällä meidän kuopus laskee päiviä kun äiti jää kotiin :heart: , on se hellyyttävää - tuumannutkin että kun tahtoo aina olla ikävä, kun äiti on töissä. No enää kaks lähtöä edessä.

Ai juu, niistä isompien lasten lahjoista. Esikoiselle ostin jotakin ja annoin sitten kun tuli katsomaan meitä sairaalaan. Nyt oon miettiny keksiikö ylipäätänsä mitään, kun ovat jo niin isoja - ja toisaalta eivät taida enää tarvita samanlaista "lahjontaa" :) - vaikka kivahan se silti olis jos olisi jotaki aiheeseen liittyvää...
 
Onneksi äitiysloma alkoi, on yöt menneet niin hankaliksi. Heräsin taas puoli kolme, eikä lisää unta tullut ennen aamua.
Just kun ehdin sanoa että ei vielä tunnu nivusissa mitään kolotusta niin sitten se alkoi:D Ja supistuksiako ne olikin kun kipu säteili reisiin :eek: No jäi eilinen Ikea reissu väliin, kun minulle tuli niin huono olo. Loppuilta meni vaakatasossa sohvalla.

Unna12 Mietin ihan samaa painoarvioista, ei mekään olla saatu mitään arviota. Mutta ehkä jos on ollut asiaa/seurantaa äippäpolille niin sitten sellaisen saa..

Painoasiasta vielä, olen sikäli tyytyväinen että minua ei terkat ole syyllistäneet painosta. Asia on kyllä otettu esille henkisen hyvinvoinnin kannalta. Tyyliin "että olisi hyvä olo itsensä kanssa synnytyksen jälkeen. Mutta tämän päättää jokainen itse:) Vauvan kokokin on varmasti aika yksilöllistä.

Taidan jatkaa remonttireiskailua :D Vauvan huoneen ikkunasta puuttuu saletisti joku tiiviste, kun sieltä vetää.

Miumiu&pikkupoika 35+2
 
Tuoreet neuvolakuulumiset rv 34+4 (32+3)

RR: 122/72 (123/81)
Paino: 600g/vko (590g/vko)
Sf-mitta: 30 (29)
:heart: : 159 (138)
Tarjonta: Rt (Rt)
Pissa: sokeri +++ (sokeri+++)
Ympärysmitta: 101.8cm

Tällä kertaa ei tullut sanomista painosta, vaikka viimeks tuli.. Sokerirasitukseen uudelleen tuli käsky.Täti halus pissan sokereiden takia alkaa mitata ympärysmittaa ja siitähän sitten pääsi sanomaan, että pitäs olla alle 100cm vielä.... :eek: |O Siis apua... Mitä vielä?? Sf-mitta oli tippunut jopa keskikäyrän alapuolelle.. Mitä ihmeen taulukkoja tää noudattaa?? Aina jostain pitää sanoa..

Itkuhälytin: Hyvä juttu, ehdottomasti!

Halauksia niille, joilla ongelmia anoppien ym. kanssa! Tiedän tunteen, mulla ongelmat on vaan oman äidin kanssa.... |O Väleissä haluaisin pysyä, mutta vaikeeta on..

Vaipoista: Olen kans miettinyt, että turha varmaan ostaa niitä pienimpiä vaippoja. Jos luvassa kerta 4kg vauva. Ja en muistaakseni esikoisellakaan niitä kauheesti käyttänyt, jos ollenkaan. Samoin 56cm vaatteet olen jättänyt ostamatta. Esikoisella oli muutamia ja vähälle jäi käyttö, nopeesti käytettiin jo 62cm vaatteita.

Papuneiti ja Tyyppi 34+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja papuneiti:
Tällä kertaa ei tullut sanomista painosta, vaikka viimeks tuli.. Sokerirasitukseen uudelleen tuli käsky.Täti halus pissan sokereiden takia alkaa mitata ympärysmittaa ja siitähän sitten pääsi sanomaan, että pitäs olla alle 100cm vielä.... :eek: |O Siis apua... Mitä vielä?? Sf-mitta oli tippunut jopa keskikäyrän alapuolelle.. Mitä ihmeen taulukkoja tää noudattaa?? Aina jostain pitää sanoa..
Siis täh?Sullapas on veikee th, mulla on ympärysmitta ylitte 110cm, ite mitattuna, th:ta ei moiset asiat kiinnosta, sf oli maanantaina rv34+6 31 löysällä mitalla.
Mitäköhän on mahtanu täti nyt ajaa takaa tolla touhulla....
Nooo, kyl se siitä, älä oo murheinen... :hug:


Unnako se oli joka kyseli niistä painoarvion saanneista?Mulla katottiin sen takia kun la:ta on viskelty ees taas toukokuun ja kesäkuun välillä, nyt kun lääkäri oli sitä mieltä et on liian pieni (2,1kg rv33, mikä on kyllä kaikkien opusten mukaan normaali...... ) meen uudestaan äitipolille arvioon ens tiistaina.

PikkuVarpuselle
Tsempit anopin kanssa, kuulostaa aika perse touhulta..Sulla on asenne ainakin kohallaan, mummo saa olla, mutta turha on puuttua sun tapaan olla äiti. :hug:

Onnea kaikille muillekin joilla alkoi ä.loma! :heart:

Tsemppiä muutenkin kaikille joilla on noita kipuja, munkin on alkanut nyt ihan tosissaa särkee lonkkia ja nivusia..Viime yönä tais tulla vähän supistuksiakin kun tuli menkkajuilintaa joka säteili reisiin.. :hug:

Ehkäisy Pillerit kiitos tänne nam. Ne on ainakin ollut aina luotettavat ja jostain syystä mun usko muihin ehkäisyihin on menny... :LOL: :whistle:

Jahas, se olis sitten tänää taas synnytysvalmennus...Pakko kai se on itekki mennä kun isäntäkin on menossa...Mä kyl elättelin toiveita et sil olis työpäivä venähtäny tms. et ei tarttis mennä mut se pirulainen soitti jo puol 11 aikaa et tulee tänää jo iltapäivästä kotiin...Sen kerran kun mä toivoin et se olis ollu pitkään töissä.. :LOL: :p
Nooo, toisaalta, tää kerta voi olla ihan hyödyllinen koska paikalla on fysioterapeutti ja sen tiedän et viimeiseks kerraks tää tulee mulla nyt jäämään koska ens viikolla alkaa synnytys jutut ja mä en halua niitä kuulla/nähdä, meen mielummin synnyttämään ilman mitään sen suurempia odotuksia, vallankin nyt kun oon saavuttanut tän pelottavan seesteisen olotilan... :D

Jätkä pahoinpitelee mua sisältäpäin nonstoppina, joten liikelaskentoja ei täällä tartte tehä. :) Hyvä niin, isännältä eilen saamien 10 tulipunaisen ruusun lisäks, tänne ei kuulu mitään uutta.. :) :heart:

Päivänjatkoja kaikille, voikaa hyvin! :)

Maira ja temppuemppu 35+1
 
Pikaisesti neuvola kuulumiset sitten pitää rientää taas...

Huoh neuvola ja viimeinen lääkäri ois nyt takana.
Painoahan oli tullut runsaasti lisää :ashamed:
Ei kannata omaan vakaan luottaa pätkän vertaa :whistle:

Paino 34+2 86,9kg +1700g
(31+1 81,8kg)

Turvotus ++ Mä oon joka puolelta kun pölkky :ashamed:
(Aikasemmin ei oo turvottanut ollenkaan)

RR 112/74
(118/69)

Pissa oli puhdas WOW :p
(edellisellä kerralla myös)

Kohdunpohjankorkeus 33cm
(32cm)

Tarjonta RT
(RT)

Syke 155+
(150+)

Liikkeet ++
(++)

Kokoarvio: Vastaa viikkoja, saattaa olla hieman pienempikin

Kohtu sormelle auki, kaulaa jäljellä 2cm, kiinteä
EI epäsuhtaa
Eli ei estettä alatiesynnytykselle

Lääkäri tokas, jopas on komea poikamassu!
Kuunneltuaan sykkeet tokas, ja mahtavat tytön sykkeet!

Ens viikolla uudestaan neuvolaan, nyt aletaan käymään viikon välein sitten kääks!

Anoppi kriisistä kärsiville iso :hug:
Itsellä eka tulossa saa nähä kuinka anoppi neuvoo meikäläistä.
Tosin hänellä ei ole mitään sana valtaa meidän elämään, koska hän on alkoholisti!

Kävin kaupassa kattelemassa vauva osastolla että mitä vielä ostaisin?!
Noh en mä osannu ostaa mitään kun purkkia ja purnukkaa oli hyllyt täynnä.
En mä tiedä mitä mä tartten en oo mitään "mömmöjä" vielä hankkinut :ashamed:
Täytyy kysyä joltain tutulta jos lähtis kattomaan mitä mä tartten.

Jane ja veijokeiju 34+2
 
Aurinkoista keskiviikkoa kaikille :wave:

Eilisiä neuvolakuulumisia

rv 34+0 (32+0)
paino 73,1 (71,2) :ashamed:
painonmuutos vko 950 (700)
turvotus + (+)
RR 130/70 (134/85)
prot - (-)
gluk. - (+)
sf-mitta 32 (31)
tarjonta rt? (pt) :D
:heart: 152 (166)
Liikkeet ++ (++)

Eli mini olisi kääntynyt nyt sitten EHKÄ oikeinpäin.. Siitä ilmeisesti nämä kovat nivuskivut johtuvat, kun kaveri laskeutunut alemmas.. |O Terkka laittoi kuitenkin lähetteen äitipolille asian tarkistukseen ja synnytystavan arvioon. Aika pitäis tulla 1-7vrk:den kuluttua. Ihana päästä vielä ultraan :heart: Jännä etten ole itse huomannut kääntymistä, ainoastaan liikkeet vähentyneet ja nivuskivut tulleet..

Sokerirasituksen tulokset sain ja kaikki ok. Ensimmäinen arvo oli 5,4, kun pitäis olla 5,3 tai alle.. Muuten kaikki ok. Eli 0h 5,4, 1h 8,5 2h 6,7.

Synttärionnittelut kaikille kellä tässä niitä juhlia oli, teitä taisi ollakin aika monta :flower:
Ehkäisystä oli nyt neuvolassa puhetta, enkä todellakaan tiedä mikä olisi hyvä vaihtoehto..

Käytiin nyt neuvolassa terkan kanssa synnytystä ja lapsivuodeaikaa läpi, koska täällä on supistettu eikä järjestetä enään erikseen sairaalalla mitään.. Toi relax birth kuulemma myös löytyy meidän sairaalasta..

Isyyspakkaus meilläkin mies sai sen samalla, kun tuli äitiyspakkaus. Oli pienempi kuin aluksi suunnittelin, mutta mies tykkäsi kovasti :heart:

Itkuhälytin pitäisi täälläkin hankkia. Onko suositella mitään hyvää merkkiä?

Anoppien kanssa taisteleville :hug:

Jospa sitä sais tämän päivän käyntiin.. Neljästä asti pyöritty sängyssä, kuuden aikaan nousin ylös, kun mies lähti töihin.. Menin kuitenkin takaisin puoli kahdeksan aikaan ja heräsin klo. 11:00 :whistle: Rytmi pikkasen sekaisin..

Hukkapätkä ja pieni 34+1
 
Suosittelen Philipsin itkuhälytintä.Gigantissa taisin nähdä hintaan nyt 49,90! :wave: Loistava kapistus kyllä.Meille tulee sille käyttöä tämänkin vauvan kanssa, nukutan varmaan aika paljon ulos, nyt kun on tuo omakotitalo.

Mussupussulle kysymys. Milloin pidit aina esikoistasi kapalossa? Itse hankin miracle blanketin puuvilla-kapalon pikkuvauva-ajaksi, mutta nyt pohdinkin, että kannattaako se pistää vauvalle vasta unille mentäessä illalla, vai pitää ihan pitkin päivää...?Makukysymys tietty...Esikoisella on pitänyt kapaloa, siksi kyselen. =)
 
Päivää mammat ja masut!

PikkuVarpunen minusta hoidit hienosti tuon anoppisi ja asenteesi on ihan oikea. Toivottavasti ei asiasta tule suurempia ongelmia :hug:

Mua vähän jännittää, miten paljon appivanhemmat alkaa meidän elämään puuttumaan. Tähän saakka ollaan saatu olla suht rauhassa ja anoppi on kyllä oppinut olemaan aika varovainen sanomisissaan ja enemmänkin tekee sellaisia ehdotuksia ja antaa neuvoja. Suoraa arvostelua eivät meidän kummankaan vanhemmat harrasta, mutta joskus tulee kyllä aika selvästi rivien välistä tulkittavaa kritiikkiä meidän elämäntavoista ja kodinhoidosta.

Maira saitko ruusuja jostain erityisestä syystä, vaiko muuten vaan? Kukkia on aina ihana saada, mutta erityisesti silloin, kun niitä ei osaa odottaa.

Nyt on aloitettu vauvan vaatteiden pyykkääminen. Innostuin, kun löysin eilen kirpparilta hoitolaukun, alustan ja lakanoita, joten järkkäsin sitten yhden kaapillisen tyhjää tilaa vauvan vaatteille ja tavaroille. Tavaroiden ja vaatteiden näpelöimisestä tuli kiva tunne, että asiat on ainakin jollain tasolla omassa hanskassa =)

Onpas olo kangistunut viikon sisällä. Nyt ei enää jaksa kyllä puuhastella samaan malliin kun aiemmin ja kävely on toooosi hidasta. Shoppailuakaan ei jaksa, kun ihan vähän vaan kerrallaan. Jumbo tuntuu jo liian suurelta paikalta kävellä päästä päähän, joten täytyy ruveta keskittämään shoppailut pienempiin keskuksiin :)

Jonttu & jättis 34+3
 

Yhteistyössä