~Kesäkuun Kullannuput -10~Varaslähtö Toukokuuhun <3 14 Kullannuppua syntynyt <3

Onnea kaikille vauvaantuneille! :flower:

Ja supparisäteitä kaikille niitä tarvitseville! =)

Poitsu syntyi siis rv 39+1 jos Maira sen lisäät etusivulle =)

Me kotiuduttiin pojan kans eilen.
Pojan pituus mitattiin eilen lääkärintarkastuksen yhteydessä ja se on komeat 51,5cm.
Kaikki menee ihan hienosti. Ainoa mikä tökkii on syöminen. Mulla alko eilen nouseen maito kunnolla rintoihin ja nyt ne on sit ihan kovat pallot ja tosi kipeät.
Poitsu ei saa kunnolla otetta nänneistä ja sit se hermostuu helposti. No neukkatädin ohjeistusten mukaan käytiin sit tänään ostaan rintapumppu ja nyt on tässä jo pumppailtukin, johan maistuu pojalle hyvin maito vaikka pullosta sen juoki, jospa tuo imetys alkais sujua kuhan nuo rinnat vähä asettuis :p
Mut poika on aivan ihana :heart:

Niiskuneiti- ja poitsu kohta 4vrk
 
:eek: Mulla onkin nyt sit tullu vähän rusehtavaa vuotoa, ihan vähän vaan, mut sen verran et siihen huomiota kiinnitin..Onks toi nyt sitä limatulppaa vai häh?Ei se minusta mitenkää erikoisen limaista ole, lähinnä vv:tä joka on rusehtavaa... *ihan pihalla* Kertokaas nyt viisaammat..
 
Lumihiutale ja Pikkuapina: Onnea kovasti uusista perheenjäsenistä! :flower: :flower: Molemmille paranemisia synnytyksestä!

Mariann ja Nan-nan-naa: Luultavasti vauvat jo sylissä :D Kuulumisianne odotellen!

Salmander: No jos sattuisi nyt masussasi poika kölläilemään, niin säästät sit mekot seuraavalle ;)

Unelias: Vieläkö täällä? :hug:

Tervetuloa Tupuhupuna :wave:

Garden: Supparituulia Puuuhhh :whistle:

Zalmiakki: Toivottavasti myrkytys pysyy poissa levolla :hug:

Milkei: Osanottoni työhaastattelun johdosta, ehkä vauvasi syntyy ennen sitä =) Kummaa toimintaa työkkäriltä!!

Jane: Vauva autossa: Turvatyynyn saa pois päältä pelkääjän paikalta joissain malleissa, jolloin vauvan turvakaukalo voi olla edessä. Se, miten vauvat viihtyvät takana yksin, riippuu täysin vauvasta, toiset viihtyy mainiosti, toiset ei. Toivottavasti saat hyvin viihtyvän vauvan :hug:

Tupajumi: Onnea hyvistä äippäpoliuutisista :flower:

Tiputopakka: Onnea käynnistämispäätöksestä ja jaksuja siihen asti! :hug:

Lenniina 39+3

Muoks: Onnea Niiskuneiti kotiutumisesta ja toivottavasti imetys alkaa sujua! :hug:
 
Tipu Topakka
Ripe Just tuo häpyliitos mullakin ihan tohjona. Suomessa sitä ei vissiin niin oteta todesta ja sanotaan vaan että "juu,juu normaalia on. Kuuluu raskausvaivoihin nuo liitos kivut" ja moni ei edes älyä, että liitos halkesi synnytyksessä, joka onkin sitten tapahtuessaan pirun kipeä pitkään synnytyksen jälkeen.. Minulla edellisessä raskaudessa lääkäri katto kävelyä ja käski tehdä pari nosto liikettä jaloilla ja sano, että selvä tapaus. Tämä käynnistetään. Ja sama homma myös tässä raskaudessa.
Mulla ei onnistu yöllä kyljen kääntäminen ilman hirveää tuskaa. Autoon ei pysty mennä istumaan tai nousta ylös. En pääse sohvalta ite ylös ja rappusten meno on kivuliasta. Jalkaa ei voi nostaa ollenkaan sivusuunnassa.. Tuntuu, kuin ois puukko lyöty tohon liitokseen :ashamed: :kieh:
 
Tipu Topakka kiitoksen nopsasta vastauksesta! Rupes vähän tosiaan kauhistuttamaan.
Suomessa tosiaan taitaa olla sitten eri meininki.
Pitää nyt ainakin vielä kerran taas kysyä asiaa neuvolasta kun se on huomenna!
Mutta tosiaan naikkariltakin yks lekuri vaan totesi, kun olin siel muuten tarkastuksessa alkuraskaudesta, että hyvähän se vaan on että on jo löystynyt ja ei pitäisi olla mitään haittaa synnytykseen!
Mulla alkoi nää kivut noin 20 viikolta. Ja tutulta kuulostaa noi sun oireet, sängys kyljenkääntäminen ja jalkojen nostaminen. Huh...
Sitäkin olen alkanut miettimään, että missähän asennossa mä sitten edes pystyn synnyttään kun nää kivut on jo tällasii ja liikkuminen ja asennon vaihtaminen tosi hankalaa. Siksikin tosiaan sitä lääkitystä ottaisin mielellään jos vaan ehdin saada.
Mutta siis sulla käynnistetään tän takia? Onko muuten ollut puhetta just noista asennoista tai miten olis paras synnyttää?
Ja siis ett miks se käynnistys on parempi?
Mullahan ei ole edes lantiota katottu mitenkään tarkemmin eikä annettu lapsesta kokoarviota!!
Aaapuva. No mutta ehkä mä soitan sitten synnytyssairaalaan ja tivaan vielä jos en huomenna neuvolasta saa mitään tietoa tai huojennusta huoleen.

T.R
 
Hurjasti onnea kaikille vauvan saaneille! :flower: :heart: =)

Täällä on aloitettu "vadelmanlehtiteekuuri". Jos avittaisi synnytyksen käynnistymistä. Luin että saattaa nopeuttaa synnytyksen avautumisvaihettakin.

Supisteluita on mukavasti. Mut taitavat olla harjoitussuppareita edelleen, vaikka tuntuu että ovat napakampia kuin aikaisemmin. Menkkamaista jomotustakin useampana päivänä, ja niitä sukkapuikkopistelyitä kun pikkuinen ruuvaa päätään alaspäin. Yöllä luulin vessassa käydessä että lapsivettä lorahtelee, mutta pikkuinen taisi vain painaa virtsarakkoa.

Onkohan vaarallista jos lapsivettä tihkuu vähän vaikkei synnytys ole vielä lähdössä käyntiin? Eikö lapsivesi uusiudu ja määrä palaudu vaikka olisi ollut sitä? Masuasukas on ollut melko hiljainen tänään ja eilen, mutta potkiskelee kyllä kun asetun rauhakseen sohvalle makaamaan. Luulen että mahassa on jo niin vähän tilaa ettei myllerrä enää entiseen tahtiin. Onneksi huomenna iltapäivällä taas neuvola.

Tänään on esikoisen 2-vuotissyntymäpäivä. Eilen pidettiin synttärit, oli melkoinen hulina, ensin siivouksessa ja herkkujen laitossa, sitten vieraiden kestitsemisessä. Mukavat juhlat oli. Ihme kyllä supisteluita ei yhtään normaalia enempää.

Tuntuu että tyttö on kasvanut vuoden aikana hurjasti. Kaksi vuotta sitten synnärillä tähän aikaan. Toivottavasti taas pian, vaikka vauva saisi odottaa huomisen yli kun on autokoulun ajokoe. Iiik!

Olen jännityksestä ja pelostakin tutinoissa huomisesta inssistä. Tuntuu jotenkin ainoalta mahdollisuudelta suorittaa tuo, kun inssit ovat menossa lakkoon ja inssiajoja pyöritetään esimiesvoimin, ja seuraavan ajan saa jonnekin kesäkuun lopulle, jolloin vauva todennäköisesti on jo syntynyt tai ajaminen menee mahan kanssa mahdottomaksi.

Ehdin tirauttaa hermostuskyyneleetkin... Ehkä raskaudella on vaikutusta. Kun nyt vain saisi mielen rauhoitettua ja selvittyä huomisesta ajokokeesta.

Tulipa aika pitkästi ja aika omanapaista juttua kirjoiteltua. Kiitos kun olette täällä, voi purkaa tuntojaan! Tätä kesäkuisten pinoa on ihana lukea, ja seurata kuinka vauveleita on nyt alkanut pikkuhiljaa tulla maailmaan, ei ole pitkä aika enää meillä kellään kun saadaan omat pienet nyytit kainaloon.

Pitäkää peukkuja huomiselle että kaikki menee hyvin. Kaikki apu varmasti on tarpeen.

Tsemppihalit kaikille vielä odottaville! :hug:

Aivan ylijännittynyt Tupuna ja pikkukakkonen 38+1
 
Maira: voisikin olla limatulppaa,mulla kun alkoi synnytys silloin tiistai yönä,niin paperiin tuli ihan verensekaista limaa,kun pyyhin.

Tsemppiä ja supistustuulia kaikille tarvitseville :hug: :D

Kivunlievityksestä: oon jokaisessa synnytyksessä saanut epiduraalin ja se on ollut mulle ihan paras ;) ainut,että sen takia on tarvinnut vauhdittaa supistuksia oksitosiinilla,mutta on se niin mukava,kun kipuja ei tunne ja saa levättyä ja kerättyä voimia ponnistusvaiheeseen =)

Meilläkin ollut pojan syömisen kanssa hankalaa,on kova syömään ja lisämaitoa on saanut imetyksen lisäksi,kun mulla nousi maito vasta kolmantena päivänä ja kotiin tultiin jo toisena päivänä synnytyksestä :whistle:
Neuvolantädille pitäs soittaa,että tulis katsomaan poikaa kotiin :heart:

Rapu ja poika 6 pvä :heart:
 
Milkei: tuli vielä mieleen että pohjalaasittain mummi on mumma. Esikoinen kutsuu toista mummiaan sillä nimellä. En muista oliko tuo jo mainittu täällä jossain. Akkaa, muoria, ämmää ja ukkoakin kai käytetään.

Sitten olen kuullut nämä famu/fammu (farmor, isänäiti ), mumu (mormor, äidinäiti ), fafa (farfar, isänisä ) ja mufa/muffa (morfar, äidinisä ). Oliko isän nimityksistä vaija, fatsi, isukki, izkä/itskä, papsi ja papi, ja vaarin nimityksistä paappa, taata ja taatto jo mainittu? Ja oliko äitee/äiree jo mainittu? Kaverini sanoo äitiään äiskäksi, äityliksi, äipäksi ja äitsykäksi. :D Äidin nimityksistä olen kuullut väännöksiä mama, mami, mamma, mamiska, mamitsu, mamikka, emo, mude ja mutteri (saksan mutter). Tuossa nyt vähän erikoisempia mutta nuo kaikki on kyllä Suomessa käytössä.
 
Tasapuolisesti onnea kaikille vauvautuneille!! :flower:

Puudutuksista: ekassa synnytyksessä mä sain epiduraalin, joka toimi mainiosti. Vei kaikki kivut mennessään, mutta mielestäni jaloissa pysyi kuitenkin tunto. Vaikutus kesti pari tuntia, jona aikana ehdin levätä, sitte saiki jo ponnistaa. Toisessa sain spinaalin, mutta se ei onnistunu. Ilmeisesti lääkäri ei saanu sitä kunnolla laitettua oikeeseen paikkaan, vaikka monta kertaa tökki. Ehkä terävimmän kärjen vei supistuksilta, mutta joka supistuksen tunsin kuitenkin, ja aivan kaamea kutina siitä tuli. Joten tällä kertaa oon aatellu mahdollisesti kohdunkaulanpuudutetta. Mut avoimin mielin meen ja katotaan mitä tarvii. Amme ja ilokaasu on myös ollu molemmissa aikasemmissa käytössä ja eiköhän nytki.

Limatulppaa en oo vielä yhelläkään kertaa bongannu.

Vaatekoot: Meillä on 56cm pienimpiä vaatteita (paitsi yhdet housut taitaa olla 50cm), ja niin on ollu aikasemminki. Sen pienempiä en oo aikonu hommata. Nuo on olleet ihan passeleita. Ja lisäks varsinki vanhempi tyttö kasvo alkuun niin hurjaa vauhtia, ettei nuokaan mahtunu ku kuukauden. Syntyessään oli 51cm pitkä ja 2,5kk vanhana käytti jo 70cm vaatteita!

Meillä alkaa olla täällä kaikki valmista. Oon saanu pikkuhiljaa siivoiltua paikkojaki, sellasia rästiin jääneitäki hommia. En oo tosin kyllä rehkiny. Ehkä yhen homman päivässä tehny alta pois ja sitte vaan levänny. Muutama sellanen "ei niin tärkeä" homma olis vielä, mut katotaan miten jaksaa.

Supistuksia on muutamana iltana tullu parin tunnin ajan melko säännöllisesti, mutta eivät oo vielä mitenkään kipeitä ollu, ja loppuneet sitte. Parina viime yönäki oon heräilly sillon tällön ku on supistanu napakasti, mutta yksittäisiä on neki. Toisaalta nyt sais pysyäki sitte loppuviikon vielä mahan sisäpuolella. Viime viikolla olis ollu lupa tulla, mut nyt ei :LOL: Keskiviikkona pitäs mennä tutustumaan tytön kanssa eskariin, ja perjantaina olis toisen tytön kevätjuhla ja koulun lopettajaiset ja sinne haluun! Lauantain jälkeen on sit taas laskeutumislupa annettu. Heh.

Eikä tää olo nyt ihan kamala oo tällä hetkellä, mitä nyt turvotusta on ja kumartelu tosi hankalaa. Niin, ja vauvan liikuskelu on ruvennu tekeen jo melko kipeää, on kuitenki varmaan jo sen verran kokoa. Tuo koko onki ainoa syy, ettei tarttis kovin paljon yli mennä..sellanen 3,5kg olis ihan tarpeeks. Nii juu.. ja tyttöjen mielestä sais kuulemma kanssa syntyä vasta ens viikolla, ku ei oo enää koulua. Pääsisivät sitte tädilleen hoitoon =)

Jaa..jos lähtis taas pienille päivätirsoille ennen ku mies tulee töistä. Tytötki on sopivasti ulkona.

Tillintallin ja Pallero 39+1
 
Maira: Olen kanssa huomannut pestessä että vauva on tosi alhaalla. En osaa sanoa onko mies tullut samaan tulokseen, mutta en ole saanut houkuteltua enää viime aikoina petipuuhiin. Oon kuullut et tuo ruskehtava veri vois enteillä synnytyksen alkamista. Jos veri on ruskeaa eikä kirkkaan helakan punaista niin ei ole kiire synnärille vaan odottelee rauhassa kotona mitä tapahtuu. Jos sitä ruskeaa on vaan ihan vähän, niin kai voi olla limatulppaakin. Itse en viime raskaudessa limatulppaa bongannut ollenkaan joten ei ole omakohtaista kokemusta. Hauska tuo sinun masuasukin nimitys, meillä kun esikoista sanotaan Empuksi. On kyllä tyttö, mutta sellainen vauhtihirmu että alun lempinimi Emmi vaihtui pikkuhiljaa Emppuun. Olen kuullut tuota lempparia sekä pojilla että tytöillä, että kai sopii kummallekin onneksi. :D

bannah: mäkin väkerrän isyyspakkausta kokoon salassa ja mies ihmettelee että mitä ihmettä oikein teen kun olen kyselyihin vastannut vaan jotain ylimalkaista tai että sellaista ylläriä, näet myöhemmin. Sairaalassa aion ton antaa, joko avautumisvaiheessa jos menee pitkäksi tai sitten synnytyksen jälkeen kiitokseksi tuesta. :)

Niiskuneiti: tuosta imetyksestä ja rintapumpusta, ootko kokeillut niin et pumppaat vähän maitoa eka rinnasta pois ja sitten vauva rinnalle? Mulla auttoi esikoisen kanssa, kun rinnat ei olleet niin pinkeet niin vauva sai rinnasta paremman otteen eikä maitoakaan tullut niin kamalaa vauhtia. Tai mulle neuvottiin neuvolassa silloin noin, jotta rinnat saa stimulaatiota vauvan imiessä ja maidoneritys sitten pikkuhiljaa tasaantuisi...
 
Mukava kuulla, että monilla on samanlaisia tuntemuksia ja oireita...

Noista petipuuhista - viimeks itsestä tuntui että tuo pää on jo vähä haitoilla, eli ihan keskelle ei sopinut osua kun tuntui juilivan. Mies ei sitä niin tuntenut, enemmän tuumas et alkaa tuo maha olla jo tiellä :snotty: ...

Tupuna, mä kysyin samaa viimeks (=kaks viikkoa sitten...) neuvolassa, et jos tihkuu lapsivettä vähän, tuumas th ettei se vähäinen haittaa -voi olla ylhäällä joku reikä, mut kun niit kerroksia on useita ja koko ajan tulee vettä lisää, niin meinas että se on ok. Sitten jos alkaa tulla "hanamaisesti", niin silloin lienee paikallaan tilanne tarkistaa.
 
onnea jälleen kaikille vauvaantuneille.

lapsiveden tihkumisesta mulla toisiks nuorimmaisesta siis tihkutteli ja muistelin että jos ihan vähän tippuu niin ei ois hätiä mitiä mutta mullakin vaikka oli reikä ja kalvot puhkastiinkin niin sitä vettä tuli lorahtelemalla ihan kiitettävästi ja päätettiinkin sit käynnistää. mutta varmaan kannattaa tarkistaa tilanne omalta terkalta tai äippäpolilta

maira mähän olin lähes varma että ainakin osa mun limatulpasta irtos rv 36 oli vihreää limaa jossa punasta viirua. rv 37+3 mulla oli äippäpolikäynti jossa olin 4cm auki ja se oikein käänteli ja väänteli ma-to tulikin sit joka kerta siteeseen ja pyyhittäessä ruskeeta mömmöö välillä se oli limaista välillä vesimäistä. tuli kai siitä kun se lääkäri sörkki mun toosaani ja aattelinkin et lähtee itestään syntyyn mutta eihän se sit lähtenyt joka päivä oli tumman ruskehtavaa ja välillä klönttimäistä. mun pitikin sitä kysyä mitä se on mutta se sit unohtui.

imetyksestä niiskuneidin tavoin täällä harjotellaan syömistä elmu sai 2 ensimmäistä päivää pullosta korviketta ja imetys ollutkin sen jälkeen niin ja näin rinnat ei oo viä kertaakaan ollut kovat pallot mutta tuo elmu on niin laiska aukaseen suutansa että joka kerta menee tovi ennen kun saa rinnan suuhun. onneksi herra on rauhallinen eli jaksaa itekkin siinä yrittää.. istualtaan se meneekin mallikkaasti mutta kyljellään saa tovin yrittää mutta jospa se tästä lähtis surraamaan.

isyyden tunnustukseen meno ens viikolla..

tänttärä ja elmu 11pv
 
Ensinnäkin onnea kaikille vauvan saaneille =) :heart: =) . Täältä me muut tulemme kovaa perässä!!

Eilen luulin että nyt tulee lähtö kun alkoi koskemaan alaselän oikeaa puolta. Siinä on aina tuntunut kaikki supistukset kun on ollut se hetki. Kattia kanssa vielä ollaan yhdessä koossa. Olen vähän paniikissa tuon`sit kun lähtö oikeesti tulee´ ajankohdan kanssa sillä kun synnytys käynnistyy niin se sit OIKEESTI TULEE ja en ehi saamaan ketään katsomaan muita muksuja ja ilman miestä en mene. Siitä on kuitenkin henkisesti niin suuri tuki että ilman sitä kauhistuttais.

Tänään kävin neuvolassa taas mittauttamassa verenpaineet. Mittasi ensin kapealla mansetilla ja sai kohonneen arvon ja sit vaihto leveempään ja tulos olikin paljon parempi. Kumpaa nyt uskoa... Valkuaista oli +++. Sain käskyn soittaa huomenna sairaalaan ja kysyä josko ne päästäis lääkärin pakeille (lähete ollut vetämässä mutta mitään ei ole kuulunut). Pissa tikkuja sain kotiin ja illalla ja aamulla pitää tehdä testit ja juoda pitää kuulemma paljon.

Tänään on niin loistava päivä. Sain kuulla että syöpää sairastavalla äidilläni on vihdoin hoidot tepsinyt ja tulevaisuus näyttää PALJON PALJON paremmalta!!! Viime vuosi oli niin rankkaa (äitini ja omien keskenmenojen takia) että ihanaa kun elämä alkaa hymyilemään. Ja mikä ilma tuola ulkona on. Pistää väkisin hymyilyttämään.

Auton turvaistumesta sen verran että vaikka turvatyynyn saa pois päältä kytkettyä mutta nehän suosittelee ettei siltikään laittais istunta siihen jos kolari tilanteessa tuleekin oikosulku ja tyyny laukeaa. Paras paikka on kaiketi takapenkillä ja keskellä.

Ai niin uusille tervetuloa :wave:

tsjil 37+2
 
Lisää vauvoja taas tullut ja tulee koko ajan!!
Onnea vauvautuneille!! :flower: :flower: :flower:

Kävin viime tiistaina neuvolassa (edellinen) :
RV: 38+1 (37+2)
Painon muutos: -300 (+300)
RR: 112/70 (113/71)
B-Hb: 134 (-)
Sf: 34 (33)
Tarjonta: RT (RT)
Syke: 145-150 (150)

Paino on mennyt mulla koko edestakaisin ja nyt paino samassa kuin 34+3. Th sitä pikkuisen ihmetteli, mutta kun kaikki muut arvot on OK, niin ei sit sitä painoa kummemmin kommentoinut. Huomenna taas uudestaan neuvolaan...

Miumiu, mulla tuli aivan kamala oksennus silloin, kun (oletettavasti) vauva kääntyi.. Ehkä sullakin?!? :)

Isyyspakkauksesta, meillä oli mies kans ihmeissään, kun olin niin salamyhkäinen viime torstaina ja perjantaina. En sit viittiny pidentää toisen "kärsimystä" , joten annoin sit paketin perjantaina ja mies oli kyllä tosi onnellinen ja otettu. Vähän sovelsin tuota Myntin pakettia, kiitos vinkeistä Myntti!
Nyt yritän vihjailla miehelle, että ostaisi mulle sen Kalevala Korun Lapsi-korun. :D

Huomenna olisi tarkoitus tehdä sitten se mahakipsi. Vaikka mulla onkin fiilis, että tää menee yliaikaiseksi, niin silti en "uskalla" odottaa pidempää.

Iso kiitos Mairalle etusivun päivittämisestä. Hienon olet siitä tehnyt!

Tervetuloa uudet!

Pine ja pikkuinen 39 +0 POKS :heart:
 
Hyvä kun ollut tuosta lapsiveden tihkumisesta juttua, se on vähän minuakin mietityttänyt. Mutta nyt huoli katosi:)

tsjil Tuntuu joskus että ne ikävät asiat oikein kasautuvat, mutta onneksi huonomman jälkeen tulee aina parempi aika. Joka tuntuukin sitten erityisen kivalta:) :hug:

Pine83 Mietin hetken samaa tuosta kääntymisestä:)..Mutta ei, siinä se pää on ja möllöttää samassa paikassa. Ei voi erehtyä..taisi poika vaan taas pyöritellä päätä kylkiluissa, vähemmästäkin oksu lentää :D
 
Kiitos vastauksista lapsiveden tihkumiskyselyyn. =) Rauhoitti mieltä! Onneksi huomenna neuvola niin tulee vielä tarkistettua tilanne.

Nyt sitten jännittää että käynnistyykö synnytys just nyt kun pikkukakkonen sais pysyä masussa huomisen. Aikaisemmin kun oon ollut niin kärsimätön synnytyksen suhteen ja pelkään että menee yliaikaiseksi ja käynnistykseen niin kuin eka. Hyvä suunnitelma ois että huomenna ajokortti ja ylihuomenna synnärille. Mut ei noi suunnitelmat koskaan taida mennä silleen kun itse haluaisi. :LOL:

Tsemppiä kaikille! Kyllä se elämä onneksi hymyilee välillä yhteen sun toiseenkin risukasaan, vaikka välillä saa olla huolesta ja kaikenlaisesta jännityksestä ihan täpinöissä! ;)
 

Yhteistyössä