Kesäkuun kullanmurut 2015 **MEIDÄN KESÄKUU**

Mamira, mulla oli esikoisella firkonin yhdistelmät joissa oli kiinteä kova koppa, enkä ole katunut päivääkään. Oli superhyvä ja tilava. Tyttö vaihtoi istuinosaan puolenvuoden ikäisenä, eikä sen jälkeen enää voinut nukuttaa vaunuihin kun oppi kaahimaan pois! Nyt meille vaihtui tosiaan noihin tupliin ja pehmeään koppaan, vähän kyllä epäilyttää käytössä.. Toki saahan sen kätevästi aina mukaan kun on sellainen irtonainen mutta jotenkin kaipaan sitä kovaa koppaa silti. Pitääkin yrittää katsoa vielä, josko tulis käytettynä vastaan kova koppa.. Mutta jos inhoaa vaunuja, niin mä en osaa sanoa kun että hankkii uudet, ja mieluisammat, koska niiden kanssa tulee elettyäkin pitkä aika ja kuljettua varmasti paljon! Toki,

Ummetuksesta, helpotti kun rupesin ajoittain syömään (4viljan) puuroa aamupalaksi. Kyllä toimii suolisto hyvin, oonkohan mä allerginen sille vai mitähän. :D 5min syömisen jälkeen saa istua jo vessassa.

Mä oon vähän kateellinen teille jotka tiedätte kohdunsuun tilanteemme, mulla ei mitään hajua ja en tiedä, laittaisko neuvola lääkärille jos pyytäis.. Juhannuksen jälkeen vasta seuraava neuvola :/ oloja ei näitä tissien arkuutta enempää ole ollut, limatulpatkin on ja pysyy. Pläääähh. Tosin, en mä juhannuksen halua laitoksella ollakkaan, eli joko tänään, huomenna tai viimeistään ke saa syntyä, sillä haluan torstaiksi kotiin tai sitten saa odottaa su-iltaan :D tai no, huomenna ollaan menossa siskon kanssa viemään tyttö huvipuistoon että ehkä sittenkin mieluusti ens viikkoon.

Ja nyt ajatus keskeytyi kun joku kaupparatsu kävi kauppaamassa (jos oikein kuulin) kinkkua ja ladon ovia?? Waattt...
 
Toivottavasti te kokeneemmat jaksatte jakaa imetysvinkkejä ja apua vielä heinäkuunkin puolella, kun meille tulee imetys ajankohtaiseksi.
Oma vauvamme ei myöskään osoita minkäänlaisia syntymän merkkejä, vaikka olin kyllä kaavaillut hänet syntyväksi tänään 15.6. Se oli nimittäin ensin laskettuaikamme, kun edellisistä kuukautisista laskettiin, mutta ultrassa sitten antoivat uuden la:n pienen koon perusteella: 21.6. Tänään ois vaan ollu niin hyvä päivä syntyä - koetin aamusta jo jutella asiasta tälle asianomaiselle, mutta enpä ole ainakaan vielä saanut idealleni vastakaikua :D Paljonhan kyllä ehtii vielä tapahtua tämänkin vuorokauden puolella - josko tämä uhoaminen sais hommaan vähän vauhtia :p

Tähkä, pakko kertoa, että minäkin katsoin kyseistä norsun synnytystä ja huonostihan siinä lopulta kävi :( Täälläkin raskaushormonit veti kyllä tipan linssiin, kun siellä eläintarhan työntekijät itkeskeli kuollutta norsuvauvaa. Totesivat, että kun on melkein kaks vuotta odotettu niin on tää kyllä kamala kohtalo.

Mekin ostimme Brion yhdistelmävaunut, joihin kuului kova kantokoppa. Olen ymmärtänyt, että pehmeä kantokoppa laitetaan rattaiden istuinosan päälle ja kova kantokoppa taas puolestaan vaihdetaan istuinosan tilalle.
Sain vertailua suorittaessani sellaisen käsityksen, että kesävauvalle kova koppa on "parempi", kun ilma kiertää paremmin kuumallakin kelillä ja pehmeä taas puolestaan ois semmonen kuuma makupussimainen tapaus ... totuutta en tiedä (?) :D
Kovan kopan huono puoli on se, että se on kalliimpi, vie paljon enemmän säilytystilaa sen jälkeen, kun sitä on se 6 kk käyttäny ja se jää pieneksi / lapsi kaipaa jo istumismahdollisuutta ja siirrytään käyttämään ratasosaa.
Pehmeän kantokopan etuina olen kuullut olevan erityisesti se, että jos joutuu kantamaan kantokoppaa kerrostalon rappusia ylös - on huomattavasti kevyempi ja näppärämpi kuin kova koppa.
En tiedä onko liioittelua, mutta minusta vaunuihin täytyisi kyllä jollain tapaa tykästyä, jotta niiden kanssa pystyy elämään. Itse olen ainakin niin rakastunut Brioihini, vaikka en niitä ole vielä lykkinyt varmaan kilsaakaan. Suosittelen siis etsimään sellaiset vaunut, joista tykkää niin paljon, että niiden viat eivät haittaa. Täydellisiä vaunujahan ei varmaan ole olemassakaan.

Seuraa kymmenen pisteen kysymys: eilen mies kysyi, mihin numeroon pitää soittaa, kun synnytys käynnistyy. Etsin sitten KYS:n synnytysvalmennuksessa jaetun opaskirjasen käsiini ja esittelin numerot miehelleni. Samalla selasin oppaan läpi ja jäin ihmettelemään sairaalakassi-listaa. Miksi vauvalle pitää ottaa "muutama vaippa" mukaan? Eikö sieltä muka saa vaippoja sairaalassaoloajaksi ja yks päälle, kun lähdetään kotiin? Ei mahu minun järkeen tämä :D

AnnaS. 39+1
 
Beibei, kyllä täällä saapi jo pikkurasioidsa suomalaista mansikkaa, torilta ostin lauantaina kuola valuen. Nam!! Niitä isoja laatikoita kauppaan ootellessa... Tota kohdunsuun tilanteesta, miksi lääkärille? Multa on terkka kattonu sen joskus sillon kuukausia sit kun supisteli.. Että pyydähän vaan kattomaan jos seur nla kerralla vielä asukki on mahassa.

Tähkä, mulla kans on tota jalkapohjien polttelua ollut jo ennen raskauttakin, tosi ärsyttävä vaiva enkä voi yhtään nukkua ennenkun laitan jääkylmällä vedellä kastellut sukat jalkaan :D
Ei onneksi joka öistä..

Mamira, repesin tolle "tarkemmalle tiedotteelle" :D voi ku saiskin sellasen!!

AnnaS en mä ainakaa oo kuullu et omat vaipat pitäs vauvalle sairaalaan ottaa..
 
Ainakaan se meidän terkkari joka on myös kätilö, sanoi ettei hän saa ronkkia? :O että sille lääkärille pitää varata jos haluaa.. Hmph.

Täälä ei oo tosiaan vielä suomalaista mansikkaa pahemmin näkyny :(
 
Meillä on Hartanin vaunut pehmeällä kantokopalla ja olen kyllä niiiin rakastunut niihin. Vaunuja on siis olemassa sekä kovalla että pehmeällä kantokopalla ja sitten erillisellä vaunukopalla/makuuosalla. Me ollaan kyllä oltu tosi tyytyväisiä nimenomaan tuohon pehmeään kantokoppaan, yllättävän paljon on tullut nosteltua vauvaa kantokopassa vaikka omakotitalossa asutaankin. Ja vielä ei ole ollut liian kuuma vauvalla..
 
Täällä kans yks, jolla on nyt fiilis, että ei tuo vauva taida tulla ollenkaan ulos. Kaks mun kolmesta lapsesta olis tässä vaiheessa jo syntyny, niin kaippa sitä toiveili, että tämäkin on ulkona ennen laskettua aikaa. No, onhan tässä vielä pari päivää aikaa siihen. Toivottavasti ei mee yhtä pitkään ainakaan ku esikoisen kanssa, joka ulkoistui vasta 41+3.

Mulla kans on yöhikoilua. Selkä ihan märkä, vaikka peittoa ei juurikaan ole. Tänään on kyllä hikoiluttany päivälläkin, vaikka ei täällä mikään kuuma ole. Kai se tuo oma pieni lämpöpatteri pitää huolen, ettei oo kylmä.

Mulla on ollu terkkakäynnit muistaakseni 36+ lähtien viikon välein, vaikka ei ole mitään erikoista seurattavaa. Kumma, että jossain lopetettas käynnit jo niin aikaisin... eikö se ajatus oo, että lopussa seurataan tarkemmin?

Mamira, mulla ekassa synnytyksessä häpyliitos revähti ja pari viikkoa synnytyksen jälkeen kuljin kepin kanssa. Mutta alle kuukaudessa oli alapää ihan kunnossa eikä kipuja oo ollu tuolla liitoksessa muulloin ku raskaana ollessa. En tiedä sit jos ihan luissa tapahtuis jotain, ne varmaan paranee huonommin. Ponnistusvaiheen "luunmurtumis"kivuista en osaa oikein sanoa, kun epiduraali vie siinä vaiheessa aikas kivasti tuntemukset pois.

Ja kukas se kyseli niistä isompien välipaloista... musta sun lista oli kyllä ihan monipuolinen. Erilaisilla leivillä ja leivänpäällisillä saa kuitenkin vaihtelua. Meillä menee paljon erilaisia hedelmiä ja pakasteesta marjoja, sit leipää, jugurttia, mysliä, mansikkakiisseliä, joskus herkkupäivänä kattilassa ite tehtyjä popcorneja tai pannukakkua.. ei nyt tuu mieleen mitä muuta, kun noi on ehkä ne yleisimmät, sit semmosia aivan sillon tällön juttuja voi olla muuta.

Mites te jo vauvautuneet joiden vauvoista tehtiin etukäteen painoarvio... niin paljonko todellisuus heitti tuosta arviosta?

Sulo-Sylvia ja sipsukka 39+3
 
Välipaloista, meillä tyttö syö viiliä, rahkaa, leipää, (jossain muodossa), hedelmää, joskus harvemmin jogurttia, cocktailpiirakkaa tai pannaria. Tuo on oikea nirsoilija ja maistuvia välipaloja on aika mahdotonta keksiä.

Viimeinen painoarvio meillä oli rv 37+5 ja se oli jotain 2678g ja poika syntyi 39+2 ja painoi 2786g. Tytöstä tehtiin painoarvio samana aamuna kun syntyi ja heittoa oli +100g. Meillä on osunut tosi lähelle nuo arviot :)

Päivä on ollut hektinen. Iltapala meni suoraan jääkaapista yhdellä kädellä syöden, vauvaa kainalossa roikottaen. Vaaka näytti tänään -9,5kg. Milloinkohan ehtisin syödä oikein pitkän kaavan mukaan :D jopa ristiäiset meni niin, että mä ehdin syömään siinä vaiheessa, kun vieraat oli lähteneet ja jäljellä olevat jo siivoilivat sotkuja pois. Olen sen verran häveliäs imettäjä, etten vedä tissiä esiin isossa porukassa, vaan vetäydyn johonkin, missä saan yksityisyyttä.
 
painoarviossa heittoa löytyi... rv41+3 arvio oli 4350g ja seuraavana päivänä syntynyt jötkäle painoi 4965g. Heittoa siis yli puoli kiloa.

Tänään on itketty ensimmäiset imetysitkut :( äitini on kova neuvomaan ja päälle vauvan tissiraivo ja minähän itkin kuin vesiputous. Lopputuloksena annoin vauvalle vielä korviketta ja sehän puklas kaiken pihalle eli ilmeisesti kuitenkin sai tissiltä tarpeeksi. Ostin luontaistuotekaupasta ystävän suosituksesta mammateetä, katsotaan lähteekö maitomäärät lisääntymään.

rautalisästä kysyisin vielä ketkä sitä söitte, että mikä oli paras? Obsidan ei ainakaan mulle sopinut ja nyt ostin kokeiluun Retaferia.
 
Kiitos vaunuvastailijoille! Aloinkin nyt katsomaan, mitä vaunuja on tällä hetkellä käytettynä tarjolla. Kun alettiin pari kuukautta sitten etsimään, ensimmäisenä katsastettiin itse asiassa tosi kivat Briot, mutta niissä olikin sitten kokoontaittomekanismi rikki. Nyt ehkä Brioja yritän metsästää, koska niissä on monessa tuollainen kovempi koppa, jonka kuitenkin saa helposti vaunuihin, eli ei tarvi erikseen asentaa joka kerta ja vaikuttaa helpolta kantaa. Kyllä uskoisin, niinkuin joku sanoikin, että kantsii olla vaunut, joista todella tykkää. En vaan tiedä jaksanko enää tätä hakuruljanssia tässä vaiheessa... vai pitääkö jotenkin tsempata itsensä tykkäämään noista Emmaljungista.

Kiitos Sulo-Sylvia, se on varmaan mullakin just tota häpyliitoksen kipuilua, toivottavasti nämä nykyiset kivut valmistaa synnytykseen niin, ettei siellä tulis mitään repeilyjä. :rolleyes:

Voi hitsi nauroin tolle norsujutulle! :ROFLMAO: En kyllä tiedä olisinko minäkään sellaista kuivin silmin pystynyt katsomaan. :cry::rolleyes:

Kovasti tsemppiä imetyksen kanssa tuskailijoille! Täältä mekin tullaan perässä ja sithän te olette jo eksperttejä ja saatte meitä neuvoa. :)
 
Lauwra: jos haluat nostaa maitomäärää niin vaihda rintaa samalla imetyskerralla monta kertaa. Vaikka 5 tai jopa 7 kertaa! Tämä nostaa maitomäärää ihan parissa päivässä :) Tsemppiä! Rautalisästä: mä syön Maltoferiä. Nosti mulla tosi nopeasti arvoja ja sen saa ottaa myös ruoan kanssa :)

Tänään supistellut paljon, mutta ei tietenkään tarpeeks. Yääh. Hankin tänään pienen ilmastointilaitteen niin sen kanssa ollaan tänään kikkailtu :) Kovaääninen se vaan on :/

Lara 38+3
 
Hei kiitos kaikille tsempeistä ja kannustavista sanoista! Ja pahoittelut kun en ole muiden juttuja kommentoinut, nyt kyllä vihdoin luin kaikki uudet viestit läpi :) tosiaan ei hirveästi omaa aikaa ole ollut, kun kaikki mahdollinen aika menee vauvan luona sairaalassa. Aika rankkaa tää on ja joka kerta kun oon tullut sairaalasta tyhjään kotiin, niin itkuhan siinä tulee. Paitsi tänään! Oon ollut jotenkin paljon kevyemmällä ja toiveikkaammaalla mielellä tänään. Poju voi koko ajan paremmin, ja lääkäri sanoi tänään, että ehkä keskiviikkona tai torstaina pääsisi vauvakin kotiin! :love:

Pupumama ja poika 4vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Staffy85
Pupumamalle tsempit! Ihan kohta pääset pojun kans viettämään aikaa kotosalla (y)

Vaunuista, meillä on oran yhdistelmät kovalla kantokopalla, joka toimii myös matkasänkynä vauvalle. Siinä on siis ihan kantokahvat ja sellainen irroitettava aurinkolippa. Ja se on kokoontaitettava, eli ei säilytysongelmaa. Koppa ei oo niin leveä kuin esim brioissa, mutta pituutta löytyy. Ite tykkään kesävauvalla tosta kovasta kopasta.

Ostin sellaisen vaunuverhon ja voi kuinka kätevä se onkaan! Oon käyttänyt nyt enemmän sitä kaukalossa, pitää ostaa toinen vaunuihin. Mä en oo päässyt siihen lastenvaunuhullut-fb ryhmään, että voisin sieltä ostaa verhon, ootteko kukaan siinä?

Rautalisänä mulla toimi tosihyvin nestemäinen Ferroforte, mitä saa luontaistuotekaupasta.

Imetysteet on kyllä aika toimivia, mulla on nyt ollut käytössä vauvan ilo- tee, mutta en enää taida juoda sitä kun se lopullinen maidon nousu on nyt tapahtunut ja suihkutissit taitaa olla nurkan takana.. :LOL:

Painoarvio vauvalle tehtiin joskus 37 viikolla, laskettuna aikana piti olla 3600g ja kun syntyi 40+2 painoa oli 4350g. Ihan vähän heitti :p

Meillä esikoinen on kuumeessa (n) toivottavasti menisi nopeasti ohi. Toisaalta ollut kyllä ihana vaan olla möllöttää koko perheen voimin kotona sadetta pitämässä ja katsoa lastenelokuvia, syödä herkkuja ja nukkua pitkiä päikkäreitä :love:

Neiti S ja jätkä
 
Lauwra, maltoferille peukku täältäkin. Obsidania suosittelee monet mut se oksettaa ainakin mua (kuten kylläkin nyt raskausaikana kaikki muutkin pillerit..).

Neiti S, mä oon siinä vaunuhullujen ryhmässä:)

Vaunuista.. Meillä brio smilet erillisellä vaunukopalla. Ihanat <3 en halunnut kantokoppaa, omakotitalo ja paljon säilytystilaa :)

Pupumamalle jaksamistsempit edelleen!<3 kohta tulee poju kotiin mamin tykö!

Lara mimmosen ilmastointilaitteen laitoit?'oon kans tässä miettiny pitäsköse joku tuuletin hankkia sängyn viereen pöhisee ku kuulostaa et saattaapi tuo imetys laittaa mamman pukkaamaan soijaa. Näillä kesäkuumilla :D :D

Iloista päivää!

K 38+6 (apua..)
 
Huomenta.

Tossa pitkän kirjoituksen kirjotan mutta netti pätki kun lähetin tai siis yritin lähettää niin eihä se teksti tänne tullu. Eli nyt lyhyesti kirjotan.
jee mies alkaa olla taas voimissaan. Hän eile rohtoja otti ja nukku lähes koko päivän niin nyt alkaa olla voiton puolella taudin kanssa.
jahas se ois laskettu aika tänää.. eikä mitään merkkiä että ois neiti syntymässä. No eilen kyllä oli niiiin kova paine tuolla mahassa ja alapäässä että jos oli pientä toivoa ja yöllä heräsin kun vähä poltti selkään mutta sit nukahdin. Aamulla oli kiire vessaan kun meinas torttu tulla housuun :D

Mulla kans kaksi vaunuverhoa vaunuihin, ja tykkään. En muista mistä tilasin mut en kuitenkaan sieltä vaunuhulluista. Olen siis siinä ryhmässä kans.
Mut nyt en enempää jaksa kirjottaa kun kännykällä täällä käyn. Toivottavasti tää nyt tulee eikä netti pätki.

Mukavaa päivää!
T. Henttu ja poks 40..Huoh alkas jo neiti ulkoistaa ihteesä :)
 
Allekirjoitan nuo kaikki AnnaS:n kommentit vaunuista ja niiden eroista. Ja juuri noiden syiden takia meille aikanaan tuli pehmeä kantokassi.
Meillä ei ole tarvetta noita autossa kuskailla niin siksi ei ole ollut tarvetta ns. pieneen tilaan meneville. Juuri eilen tuli viestiä että meidän tuplat on lähetetty! Saa nähdä ehtiikö juhannukseksi. Olisi kiva käydä porukalla lenkillä eikä kaksia vaunuja kuskailla. Pääsee yksinkin molempien lasten kanssa liikenteeseen, nyt pitänyt molempien olla mukana...

Painoarvio tehtiin meille kun käynnistykseen mentiin, hieman vajaa 2400g oli lukemat. Mitkä nekin oli aivan alakäyrillä.. 2025g oli sitten syntymäpaino eli olihan siinä heittoa.

Tuli muuten epikriisi vauvasta postissa ja SGA lapsi istukan vajaatoiminnan takia oli yksi diagnoosi. Jos joskus kolmatta lasta haluaa niin sitten tulee heti erikoislääkärit mukaan kuvioihin ja lääkitykset aloitetaan samoin tein. Riskiraskaukseksi luokiteltaisiin. Mutta vielä ei niin pitkälle ole tässä perheessä päätöksiä tehty ☺

Eräällä ystävälläni on tänään laskettu aika ja kyllähän se mieli tekisi lähettää viestiä ja kysyä että "joko?" tai "vieläkö yhdessä kasassa?" mutta en taida kuitenkaan ;D

Catnip82 + Toukotyttö 3,5vkoa (mihin tämä aika menee???) olisi muuten rv39+4 tänään...
 
Pikaiset omanapaiset kuulumiset: meidän pikkuneiti tuli maailmaan juuri niinkuin tilattiin. Miehen perjaintai iltana alkaneen loman kunniaksi synnytys käynnistyi pe-la välisenä yönä ja terhakka pikkuneiti syntyi lauantai aamuna <3 Ensisynnyttäjäksi synnytys oli tosi nopea, sairaalassa ehdittiin olla 3,5 tuntia ja ponnistus kesti 10 min ja epiduraalin ansiosta meni oikein kivuttomasti ja vain pienillä repeämillä selvittiin :) Synnytyksestä jäi tosi hyvä fiilis ja vauva on aivan ihana <3. Nyt jo kotona ja kaikki on mennyt tosi hyvin, imetys onnistuu ja maitoa tulee hyvin, pirusti vaan sattuu...

Hep87/39+5/tyttö/3320g ja 49 cm
 
Meilläon aika itkuisaa aikaa. Taitaa vatsaa vääntää pojalla ja itkee välillä ihan raivoisasti :( Äsken laitoin youtubesta soimaan "white noise" eli samanlaista hyminää/kohinaa kun kohdussa ja poikahan simahti samantien! Tuntuu kurjalta kun poika itkee jos ei nuku tai syö... Yhtään ei voi nyt hänen kanssaan jutustella ja olla vaan...

Olen käyttänyt kolmisen viikkoa tosi sensitive deodoranttia, missä ei ole mitään ylimääräistä ja nyt kun laitoin Biothermin dödöä missä ei myöskään ole alkoholia tai alumiinia yms. Myrkkyjä, niin kirveli kainaloita! Pointtina siis tarkoitan, että onkohan kainalo nyt tottunut mietoihin tuotteisiin. Ennen tämä kyseinen mieto petti minut töissä jo heti aamusta enkä ole sitä siksi käyttänyt.

Lauwra, vauva voi tosiaan kakata vaikka vaan kerran viikossa. Meillä kakkaa monta kertaa joka päivä ja tuntuisi hurjalta jos yhtäkkiä ei kakkaa tulisikaan, mutta sekin on kuulema normaalia että voi mennä useita päiviä ilman mitään.

Onnea Hep vauvasta!! <3 Ihanan sutjakkaasti sulla synnytys sujui!
 
Onnea Hep pienestä tytöstä! :love: Taidat olla ainoa, jolle vauva tuli tilauksesta! :giggle: Osaatko sanoa synnytyksen koko kestoa eli sitä kun supistuksia tuli korkeintaan 10min välein? Vaikka mitä sen väliä kun nopea oli ensimmäiseksi kerraksi!

Kiitos kaikille kakkaan kommentoineille, saitte murheeni kaikkoamaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lara--
Onnea Hep <3!

Täytyy sanoa että täälläkin poika tuli oikein tilauksesta, sopivaan aikaan, kun mummo (esikoisen hoitaja ) oli juuri sattumalta tullut odottelemaan ja auttamaan mua samana päivänä 300 km päästä, kun käynnistyi :)!

Kiitos lara imetysvinkeistä. Täällä eka viikko oli tosi tuskainen ton imetyksen kanssa kun nännit oli ihan haavoilla ja tosi kipeät, kainaloissa oli patit, samoin rinnoissa... Käytin sit rintakumia helpottaakseni oloa ja sain siitäkin ahdistuksen että pääseekö eroon siitä, mutta eilen illalla huvikseen kokeilin ilman ja eihän se enää sattunut yhtään! Nyt tämä päivä menty sit kokonaan ilman :) Samoin lanoliinirasva loppui eilen jota koko viikon lotrasin. Ehkä tää tästä :)

Lissu ja pikkuveli 8 päivää:)
 
  • Tykkää
Reactions: Lara--
Onnea Hep! :)

Lauwra, vaikka kyseessä on jo toinen lapsi, niin kyllä sitä silti huolestuu ja murehtii milloin mitäkin. Mä olen mm. kytännyt pojan hengitystä välillä ihan hulluna, kun joskus nukkuessaan hengittää hirveän nopeasti. Samalla tosin silmät liikkuu siihen malliin, että varmaan näkee unia. Ei sitä näköjään osaa toisenkaan kohdalla ottaa yhtään rauhallisemmin :D

Kakkaa meillä riittää. Viime yönä vaihdoin kolme kakkavaippaa, joista yksi oli melkein puoleen selkään... Hädintuskin vaipan korkeus riitti pitämään tavaran sisällä. Olenko mä nyt syönyt jotain sopimatonta, vai miten tuota kakkaa riittääkin? :D nyt päivällä ei ole kakkinut kertaakaan. Eikä kyllä vaikuta vatsavaivaiseltakaan, vaikka piereekin.

Yksi asia, mitä mä en myöskään opi: älä pidä poikavauvaa ilman vaippaa muualla kuin pesuhuoneessa. Makoiltiin lasten kanssa pedissä (onneksi sentään päiväpeitto :D ) lukemassa kirjaa. Poika makoili ilman vaippaa peppupesun jäljiltä, pelkkä pyyhe pyllyn alla ja olin mukamas hyvin asetellut sen pyyhkeen pippelinkin päälle. Kunnes sitten yhtäkkiä poika suihkutti iloisessa kaaressa mun housuille ja suunnilleen joka paikkaan metrin säteellä :D miten mä en vaan opi...

Mäkin olen muutaman kerran kokeillut imettämistä ilman rintakumia, mutta jopa mä huomaan, että silloin pojan ote on ihan pielessä. Kyllä se silti jotain saa irtomaan, kun nielee, eikä minuun satu, mutta en tiedä, kuinka paljon se sillä otteella jaksaa imeä. Niinpä edelleen 98% käytän sitä kumia.

Olipas ihanaa tehdä ihan kunnon lenkki tänään! Niin että jopa hengästyi ja tuli ihan kuumakin :) en sitten tiedä, kuinka fiksua on lykkiä tuplarattaita ylämäkeen 4 viikkoa sektion jälkeen, mutta ei se ainakaan tuntunut pahalta, eikä vielä ole kostautunut. Tosi vaikeaa vaan tuo vauvan pukeminen, kun lämpötilat on siellä +15 ja auringossa on ihan lämmin, mutta kun on niin hirvittävän tuulista koko ajan! Hyvässä suojassahan vauva siellä kopassa on, mutta jotenkin silti hirveän hankalaa miettiä, mitä sille pukisi päälle, ettei tule kylmä tai kuuma. Tulisi nyt vaan kunnon kesä, niin ei ehkä tarvitsisi miettiä.

Imetykseen liittyen vielä. Olen tehnyt mielenkiintoisen havainnon, etten saa keneltäkään mitään tukea tuon imetyksen suhteen. Melkein tuntuu kuin suurin osa sukulaisistakin olisi sitä mieltä, että imettäminen pitäisi suunnilleen lopettaa, että vauvan kanssa liikkuminen olisi helpompaa (edelleen häveliäs imettäjä, voin kyllä omien vanhempieni ja sisarusteni perheiden seurassa imettää) ja etten olisi niin kiinni vauvassa. Eikö äiti saa olla kiinni neliviikkoisessa vauvassa?? Kun tämä ei mulle ole ongelma. Etenkin kun pitkät tankkailut osuu poikkeuksetta aina iltaan, kun mieskin on kotona. Tyttö ei ole osoittanut mustasukkaisuuden merkkejä. Tänäänkin luettiin kirjaa samalla, kun imetin (nyt tyttö tulee viereen kirjan kanssa, että se ei enää ole ongelma). Ehdin pesulle, lenkille, siivoamaan, pyykkäämään, kauppaan ja jopa meikkaamaan imetysten lomassa. Mikä tässä siis on ongelma? Sekö, että kaipaan yksityisyyttä ja rauhaa, kun imetän? Mieskin eilen sanoi, että pitäisi korviketta alkaa antamaan, kun muutaman viikon päästä on tulossa sukujuhlat sellaisessa paikassa, missä mun ei ole mahdollista vetäytyä omaan rauhaan vauvan kanssa ja matkat on pitkät ja ehdotin suoraan, että jään kotiin. Tämä on mun (miehestähän ei voi koskaan takuuseen mennä :D ) viimeinen vauva. Miksi en saisi nyt nauttia tästä imetyksestäkin rauhassa niin kauan, kuin se sujuu? Varsinkin kun se ei mun normaalielämää ihan hirveästi rajoita. Toki joskus joudun keskeyttämään jotain, mitä olen tekemässä ja jatkamaan myöhemmin. Tai syömään suoraan jääkaapista yhdellä kädellä, mutta ne on pikkujuttuja, kun huomioi, miten lyhyt tämä imetysaika lopulta on. Ensimmäisen kanssa ei imetys onnistunut, niin tuntuu jotenkin tosi pahalta, ettei nyt saa mitään tukea ja kannustusta. Välillä joudun suorastaan selittelemään, miksi haluan imettää ja miksen voisi antaa korviketta. "Kun olisi niin paljon helpompaa ja nopeampaa antaa pullosta". Helpompaa kenelle? Miehelle, kun mä ehtisin iltaisin hoitamaan kaiken? Sukulaisille, kun saisivat pidellä vauvaa vapaammin? Poika on tyytyväinen, eikä tyttö jää huomiotta tai ole mustasukkainen. Kenelle muulle tämän pitäisi olla helppoa kuin noille lapsille? Tulipas pitkä avautuminen, mutta alkoi vaan niin harmittaa yöllä :D antakaa mun nyt hitto vieköön imettää rauhassa, kun se kerran sujuu! Mulla ei enää toista tilaisuutta tule sitten, kun tämän vauvan kanssa imetyspuuhat loppuu, enkä halua jäädä kenellekään katkeraksi sen takia, että on painostettu lopettamaan imettäminen "kun se on niin vaikeaa ja aikaa vievää".

Nyt en enää edes muista, pitikö vielä kommentoida jotain, kun pääsin vauhtiin tämän imetysketutuksen kanssa :D ihanaa, kun on paikka, mihin avautua.

Pihla ja poika 4vko
 

Yhteistyössä