Kesäkuun kullanmurut 2015 **MEIDÄN KESÄKUU**

Kiitos teille kaikille tsempeistä <3 mä luulen ntt jälkikäteen ajateltuna et osakseen tuo itku ja panikointi johtui myös väsymyksestä ja muutenkin oli eilen huono päivä ja itketti jo valmiiksi kaikki, ni sit alko kaverin juttujen jälkeen tulvimaan yli äyräiden ja meni yön tunteina paniikin puolelle.
Kattelen nyt tässö päivän pari tasoittuuko olo vai otanko yhteyttä sinne pelkopolille. Ja otan ison kupin jätskiä ja luen noita Sylin vinkkaamia nettisaitteja. Kiitos ihanat naiset <3
Valkoinen, lohdutti tuo sappikipuvertaus, siitäki olen selvinny...
Mamira, vain samassa tilanteessa olevat voi ymmärtää näitä oloja.:)

Ehkä tästä vielä noustaan!

Poksutaan nyt kuitenki, 38+o.
 
Mulla paukahti jalkoväli yöllä niin kovaa että pelkäsin lapsivesien mennevän. Mut ei ne menny (hyvä, koska se kassi ei vieläkään ole pakattu!!) , mutta jumaleissön että otti kipiää. Olin nousemassa vessaan ja jotenkin ilmisen huonosta asennosta. Ylös noustessa tuntui kyllä sellainen jännä paine tuola sisällä, ihankun sikiöpussi olisi ulkona tms :D Tiedä sitten mistä se johtui.. Enää ei tunnu omituiselta. Mutta kyl tää jalkoväli alkaa olla jo särkevämpi kun aiemmin..

Yritin käydä katsastamassa autonkin, paskat. Poika löysi sellaisia vikoja sieltä, jotka on olleet siitä asti olemassa kun tuon rotiskon oon ostanu :D Noo, onhan se kiva että joku hoitaa hommansa hyvin ja tosi kohtelias poika olikin.. Vaikkakin luuli ruotsinkieliseksi pelkän nimen perusteella (jälleen, niinkuin aina..) :confused:

Pienoiset bileet menossa mahassa, hikan kera. Ja tajusinpa aamulla että kaks viikkoa LA:han (n) mihin tää aika on mennyt.. Vasta oli joulu ja nyt ois jo juhannus ens viikolla, järjetöntä tää ajanjuoksu ja tuntuu että menee vaan kokoajan nopeampaa. Kohta sitä huomaa olevansa 50 ja lapset on aikuisia. Hyi sentään. :D Mut sitten ois kyl asuntolainat yms maksettu, sekin kyllä houkuttelis.. :rolleyes:

Beibei & Ipana 37+6
 
Mä oon vähän kateellinen Pihlan pojan hyville yöllisille unen lahjoille:) Meillä nukutaan päivällä ja yöllä kukutaan kaksi tuntia hereillä syöttöjen välissä joita on kolme tai neljä yön aikana... Eli ei juuri nukuta... Eilen otettiin tutti käyttöön ja se vaikuttaa vähän helpottavan tissillä roikkumista.

Onko salaatin vihreä kakka normaalia? Vauvalla siis :)
 
Staffy, vähän mä nauroin tuolle kakkakysymykselle :D ihanasti muotoiltu! Siis kun aikuisella tuskin salaatin vihreä kakka olisi missään tapauksessa normaalia :D mutta juu, kyllä meidän poika jossain vaiheessa kakki salaatin vihreää. Nyt on jo pidemmän aikaa ollut sellaista sinapin väristä :)

Meillä poika nukkuu selvästi sikeämmin ja rauhallisemmin yöllä kuin päivällä. Kai se on isänsä unenlahjat perinyt :) arvostan kyllä suuresti sitä, että meidän vauvat on olleet hyviä nukkujia. Yöt muuttuu kuitenkin levottomiksi siinä vaiheessa, kun aletaan oppia kaikenlaista uutta. En tiedä, onko öiden rauhallisuuteen vaikuttanut se, kun meillä vauvat on nukkuneet vieressä :)
 
Sonde, kyllä vaan Oys sairaalana ja perjantaina oli synnytys, oltaisko me siellä jopa oltu samaan aikaan?:)

Pihla ja toki muutkin sektion kokeneet, millainen ton haavan siis kuuluu olla? :D Mulla vähän punoittaa toi mutta kai se kuuluu tähän paranemiseen.. Ja lisäksi alamahalla iho on aika tunnoton edelleen, mut se voi kai olla kauanki.. Jotenki panikoin näitä kaikkia tuntemuksia vaikka eihän se nyt voi ihan normaalin tuntuinen ollakaan! Alan nyt sitäki tulehdusta sit pelkäämään :(
Ottaisko vaikka päikkärit niin rauhottuis:)
 
Räjähdän kohta näihin kipuihin :D olin just suihkussa kun kätilö kävi kysymässä miten jakselet ja haluaisinko siirtyä synnytyssaliin ennen kuin hän lähtee tunniksi koulutukseen, ja mä olin niin pöhnässä että sanoin vaan että kyllä mä pärjään! Nyt hieman kaduttaa, mutta ehkä sitten silloin tunnin päästä kun se kätilö tulee takaisin (y)
 
Miiula, se tunto ei välttämättä palaudu ikinä :D mulla ei ainakaan ehtinyt palautua 2,5 vuoden aikana. En siis usko, että nyt ainakaan toisen sektion jälkeen enää palautuukaan. Tohon punoitukseen en oikein osaa sanoa... Ekalla kerralla mulla ei näkynyt koko haavaa ollenkaan. Näytti kuin olisi vain hakaset isketty mahaan. Tällä toisella kerralla haava näkyi kyllä, mutta punoitusta en muista. Tosin uskalsin katsoa haavaa vasta ehkä viidentenä tai kuudentena päivänä sektion jälkeen :D mustelma oli myös melkoinen tällä kertaa. Punoitus voi toki olla merkki tulehduksestakin. Onko se haava-alue kipeä? Vuotaako se? Onko sulla kuumetta? Saitko sairaalasta sellaisen paperin, missä kerrotaan tulehduksen merkit? Siitähän näkee, milloin kannattaa ottaa yhteys lääkäriin :)

Pupumama, koita nyt ottaa sitä kivunlievitystä seuraavaksi, kun kätilö kysyy :D suurin koitos on vielä edessäpäin, että älä nyt ihan itseäsi uuvuta niillä kivuilla :) tsempit!
 
pupumama, saliin vaan jos päästävät! Siellä on sit kivunlievitykset (esim. kaasu) lähellä. Tota ilokaasua kannattaa harjoitella ajoissa, koska mä menin saliin niin myöhään ja kovien kipujen kanssa, että en kerta kaikkisesti pystyny sitä siinä enää opettelemaan. Tsempit vielä täältä. (y)

miiula, mulla myös jäi esikoisen sektiosta tuo haavan alapuoli tunnottomaksi. Palautuu jos palautuu ja jos ei, niin sekin on normaalia :)

Täällä tasaista menoa. Maito ei ole vielä noussut ja lisämaidolla mennään. Huomenna mietitään kotiin lähtöä jos vauvan tulehdusarvot ok (hengittää välillä tiheästi ja yöllä oli lämpöinen) ja mun vointi on hyvä.
 
Haluaisin kommentoida vaikka mihin mutta keskittymiskyky ei riitä nyt. Haluan lahjoittaa kaikki mun supistukset ja tuntemukset jollekin. Oltiin kaupassa ja syömässä päivällä ja tuli niin hurjia supistuksia, että luulin jo vaikka mitä. No paskat, tultiin kotiin niin loppuivat taas kun seinään. Otin päikkärit ja nyt on niska niin kipeä, että pää ei käänny ja ihan vaan oleminenkin sattuu :( Kauhee vitutus ahdistus päällä ja tuntuu että nämä päivät on ihan ikuisia. :( Mikä on tyhmää, koska nyt pitäisi nauttia lapsista ilman vauvaa, ihanasta säästä ja vaikka mitä, mä vaan murjotan. Ei vaan jaksa enää mitään ja en mieti muuta kun synnytystä ja odotuksen loppumista. Tulee pitkät viikot jos meneekin vaikka yli lasketunajan ja tiedän että pitäisi keskittyä johonkin muuhun. Nyt vaan tuntuu ettei voi. Olen virallisesti kypsä. :(

Lara 37+5
 
Lara, komppaan.
Päivän saldona tällähetkellä aamukahvi klo 13 kera jäätelön ja suklaakeksien, ehkä puolen kilsan kävelylenkki,2h puhelu ystävän kans. Kello puoli viis, josko jotain lounasta..muutama tunti ni pääsee taas nukkumaan.

Pitäis siivota,leikata nurmikko,pestä pyykkiä,pakata sairaalakassi,jne. Ei vaan jaksa kiinnostaa.
 
Pihla, ei vuoda eikä mulla oo kuumetta ja oikeestaan toi itse haavakaan ei oo kipee, se on tommonen punainen viiva koko matkalta ja sit toisesta reunasta vähän paksumpi ni sitä mietin ettei siinä oo jotai.. No, pitää mennä näytille jos menee pahemman näköiseksi. Sain tosiaan sen lapun missä lukee milloin kannattais ottaa yhteyttä mutta jotenki vaikee kuitenki tietää (n)
 
Onnittelut jakautuneille ja tsempit odottajille!

Miiula: haavan reunat punoittavat aina jonkin verran, kuuluu paranemiseen. Mutta tämä punoitus on ohuesti ihan haavan reunassa molemmin puolin. Mikäli punoitus lähtee leviämään tai haava tulee kipeäksi tai erittää niin sitten käy näyttämässä.

Täällä vauva-arki sujuu ja olen nyt pari päivää ollut yksin lasten kanssa kun mies palasi töihin. Yllättävän hyvin on mennyt. Esikoinen jonkin verran koittelee, mutta senkin kanssa pärjää hyvin. Vauva nukkui aluksi pitkät unipätkät yöllä, mutta nyt kun ollaan esikoinen nukutettu pihalle vaunuihin niin poikakin on nukkunut pihalla ja pitkät unet on siirtyny päivään. Otan kyllä esikoisen herättyä vaunut sisään ettei poika ole ihan viittä tuntia pihalla, mutta ilmeisesti pihalla olo tuo hyvät unet. Yöllä sitten poika haluaa syödä 2-3h välein ja haluais lisäksi seurustella kun äidillä on silmät ristissä ja päätä särkee. Noh, eihän tämän ikäisellä pitäis olla kunnon rytmiä, joten ehkä se vielä muuttuu yönukkujaksi...

Vihervaara & poika 2vko 1pv
 
Ei näytä vauva syntyvän tänään :cry: sain 16.30 kipulääkettä, kun en enää ollenkaan pärjännyt kipujen kanssa, sen turvin olo helpotti ja sain nukuttuakin kolmisen tuntia. Tarpeeksi auki en kuitenkaan ollut, että olisi sittenkään lähdetty synnytyssaliin. Nyt supistukset tulee kyllä tasaisesti ja on suht kivuliaita, mutta kuitenkin huomattavasti siedettävämpiä kuin silloin päivällä. Luultavasti siis ei tänään enää mitään tapahdu, vaan kipulääkkeen kanssa nukkumaan ja aamulla lisää cytotecia. Mä olin jo niin varma, että kyllä se tänään syntyy!
 
Help! Ihan kauhea paineen tunne ollut alakerrassa koko illan. Jos yritän istua niin tuntuu, että istun vauvan päällä :eek: mitä ihmettä tällainen on... Ei ole ennen ollut tällaista ja kaksi lasta kuitenkin olen synnyttänyt. En voi nukkua kun paineen tunne ja menkkamaiset kivut herättää :( Supistaa hyvin harvakseltaan, noin 12 - 30min välein, että siit ei nyt ole kyse. Ompas outoa :eek: Haluan nukkumaan :(

Lara 37+6
 
Lara, heti näytille ettet synnytä kotiin :) mun yks tuttu meni näytille kun "oli vaan jotenkin outo ja erilainen olo" niin paikat täysin auki ja suoraan ponnistamaan ilman ainuttakaan kipeää supistusta...
Sun vauva syntyy ihan kohta :)

Jokohan pupumama siel nuuhkii pienokaistaan..
 
minä täällä kans heti aamusta kärppänä seuraamassa pupumaman tilannetta...

Lara, soititko tai kävitkö näytillä? Melko hurja tuo Kerttuliinun kertoma kaverin synnytys! :eek:

Täällä mä odotan, että aamulääkkeet alkaa vaikuttaa ja pääsen ylös. Jumalauta on pyrstö kipeä... joudun pyytää lääkäriystävältä lääkkeet kotiin, en mä tolla burana/panadol cocktaililla vaan pärjää. Mutta onneksi maito nousee! :)

lauwra & poju 2vrk
 
Kunpa nuuhkisinkin... :unsure: Ei siis mitään uutta yön aikana. Mähän nukuin erittäin makeasti vain pari kertaa vessaan heräten, kun sain kipulääkettä yötä vasten. Vähän supistelee koko ajan, mutta ei mitenkään pahasti. Nyt oottelen että saanko lisää cytotecia vai miten edetään :cautious: Alkaa jo soida se yksi Cheekin biisi päässä...

Kaiken huippu, että äitini on täällä sairaalalla töissä ja kävi nytkin heti seitsemän jälkeen (!!) mua katsomassa. Ei siinä muuten mitään, mutta kun tuntuu että muuta ei häneltä kuulekaan kuin painostusta ja syyllistämistä siitä, miksei vauva ole jo syntynyt. Tukea tässä kaipaisi eikä tuollaista.

No mutta. Jospa mä tänään yritän synnyttää tuon pikkumiehen ulos yksiöstään :D

Pupumama 37+2
 
Voi ei, tsemppiä Pupumama. Mä en kestäis jos samassa sairaalassa ois ollu äiti töissä, tai anoppi:eek:
Toivottavasti vauva sieltä pian ulostautuu :)

Onnea vauvautuneille:p

Me päästiin kotiin sairastamaan tauti loppuun. On se ihme tavaraa tuo keittosuolaliuos. Tästä lähin sitä on kaapissa meillä aina.

Pitkään on mietityttänyt vauvan narskutus. Jotenkin se kielellä sen tekee kun tissin ottaa suusta pois. Narskuttaako teillä muilla vauvat, samalla kun ne tekee imemisliikettä, kun suussa ei ole mitään?

Kestovaippoja kokeiltiin viikolla. Ensimmäinen oli katastrofi, ja vaatteet pesuun:ROFLMAO: Seuraavat mallit olikin tosi hyviä. Se äitiyspakkauksen vaippa on kanssa hyvä. Nyt sitten päivät kestoillaan ja yöt käytetään vielä kertakäyttöisiä.

Laskettu aika se meilläkin lähenee;)
Ruu ja Massa Taavetti 5,5vk (39+5)
 
Viimeksi muokattu:
No en mennyt mihinkään. En usko ollenkaan, että vauva sillä tavalla vaan humpsahtaa tuolta ulos :D Sen verran kovat kivut ollut molemmissa edellisissä synnytyksissä, että pidän sitä hyvin epätodennäköisenä... Kyllä sen sitten tietää kivusta koska vauva syntyy. Mä en synnytä ikinä... Armoton vitutus kun yön nukkunut alle 5 tuntia ja siinä välissä vessareissuja kaksi... Anteeksi kun olen näin ankea, en vaan enää jaksaisi mitään :(

Pupumamalle rutkasti tsemppiä! Kohta se vauva tulee <3

Ruu: munkin pitäisi jaksaa pestä kestot niin voisi niitä kokeilla sitten heti syntymän jälkeen.

Lara 37+6
 
Onnea Sonde!!! ❤

Pupumamalle tsemppiä!! Käynnistys vaan vie oman aikansa ja eniten siinä tarvitaan pitkiä hermoja...Itsellä niitä ei ollut ja ketutus oli sen mukainen :) siulla on kanssa viikkoja vielä "vähän" niin kroppa vaan taistelee vastaan. Hyvä että sait nukuttua koska sitten kun se käynnistyy niin rytinällä voi mennä loppuun asti.

Ruu, keittosuolatipat on hienoa ainetta!! Meillä niitä on ollut kaapissa heti esikoisen syntymästä lähtien. Siihen nenäfriida mukaan niin saa oloa helpotettua. Me käytiin vielä eilisiltana imemässä räkää. Hoitaja antoi sitten tehokkaamman limaimijän mukaan ja viime yö menikin tosi hyvin. Esikoinen ei yskinyt ollenkaan ja vauvakin kitisi vain nälkäänsä. Tippoja pistän kerran tunnissa ja syöttöjen yhteydessä imen räät pois. Vauva on myös aika virkeä ja tykkää seurustella. Että eiköhän tämä tauti voiteta vielä!

Huomenna olisi ensimmäinen lastenneuvola ja viikonloppuna saan yhden tädin muruista kylään kun veljentyttöni saapuu kaupunkiin voimisteluleirille ja majoittuu meillä. Mukavaa saada vaihtelua tähän sairastupaan :)
 
Tsempit Pupumamalle! Kyllä se sieltä tulee ulos, ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella ;)

Miiula, tuskin sun tarvii olla huolissaan siitä haavasta :) mä ehkä itse olisin lähtenyt näyttämään, jos punoituksen lisäksi olisi ollut erityisen kipeä tai vuotanut. Ja tietysti jos olisi noussut kuume. Oli mulla eka viikonloppu kotona (vauva syntyi tiistaiaamuna) vähän höntti olo, mutta arvelin sen johtuvan siitä, kun maito nousi. Vähän sellainen kuumeinen, muttei kuitenkaan kuumetta.

Kerttuliinu, hyvä jos olo alkaa helpottaa ja järki voittaa paniikin :) öisin ei tosiaankaan pitäisi päästää mitään ajatuksia päähänsä, kun silloin kaikki tuntuu niin paljon isommalta ja pelottavammalta.

Ruu, kiva kuulla, että olette kotiutuneet :) täytyy varmaan itsekin käydä varuiksi ostamassa keittosuolaliuosta. Milläs nimellä sitä myydään? :D

Meillä meni taas yö yhdellä syötöllä. Poika roikkui tissillä käytännössä koko illan 18.30-22. Onneksi mies pystyi hoitamaan eläinten ja tytön iltatoimia ja mäkin pääsin tuossa välissä hetkeksi irtaantumaan. Välillä oli taas kokeiltava, tuleeko sieltä mitään, vai onko jo annettava korviketta. Tuli sieltä, ammuin vahingossa vauvaa päähän sillä maitosuihkulla :D syömään tuo sitten heräsi kolmelta ja seuraavan kerran vähän ennen seitsemää. Nyt kyllä roikkuu taas tissillä. Tiheät tankkailut ei päivällä haittaa, jos se vaikuttaa noihin öihin :) pissaa ja kakkaa kuitenkin tulee ihan kivasti. Eilen koko perheen voimin ihasteltiin nakuvauvaa kylvyssä ja ei sitten oltu tarpeeksi skarppina ja huolehdittu, että pistooli pysyy veden alla ja poikahan sitten ampui meitä oikein komealla kaarella... :D

Eilen tosiaan ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen saunottiin miehen ja tytön kanssa yhdessä. Vähän hirvitti, mitä siitä tulee. Mutta poika nukkui tyytyväisenä sen aikaa, kun me saunottiin ja kylvyssäkin viihtyi oikein hyvin :)

Ollaan taas tytön kanssa siivoiltu, kun on tuollainen epävakaisempi keli. Tyttö oli hurjan innokas apuri ja meillä on nyt seinät ja ovetkin pyyhitty :D nyt istutin palkkioksi piirrettyjen ääreen, kun poikakin alkoi vaatimaan tissiä. Muuten ollaankin ihan hurjasti vähennetty piirrettyjen katselua nyt, kun itse olen taas kykenevämpi :)
 
  • Tykkää
Reactions: Staffy85 ja BeiBei
Jaa eikö vieläkään pupumamalle vauvaa. Hö.

Kukas se oli se jonka paino oli äkisti pudonnut 2kg? Miten kävi lääkärireissulla? En muista enkä löydä sitä viestiä tuolta seasta.. :O

Mä istun täälä ulkona auringossa pihakiikussa ja nautin olostani. Tyttö keräilee kiviä ämpäriin ihan innoissaan. Nyt on laukutkin pakattu valmiiksi, lähtöä odotellessa siis.. Kohta ruuanlaittoon ja päiväunille ja huilille, onneksi on greyn anatomia odottamassa digipoksilla niin saa hetken ihan omaa laatuaikaa :D

Poks poks 38+0!
 
  • Tykkää
Reactions: Lara--

Yhteistyössä