Kesäkuun kullanmurut 2015 **Maaliskuu**

Onpa "kiva" että on muitakin joilla on mennyt viime yö ihan harakoille. Mä en nimittäin päässyt uneen ollenkaan. Aivan mahtavaa olla töissä.. :headwall: Vauva piti mahdottomia bileitä, lonkat vaivasi ja en vaan saanut päänuppia "pois päältä". Aamulla kyllä ajattelin että on se kumma kun täytyy olla näin tunnollinen että raahautuu silmäpussit poskilla töihin. Huomenna ajattelin kyllä valittaa ihan kunnolla lääkärille, melko raskasta ohjata 22 oppilaan laumaa näillä aivoilla viikosta toiseen. Tosin tuolle lääkärille on ihan sama valittaa mitään, ei se todesta ota kuitenkaan. Mutta hei, 29 työaamua jäljellä! :cool:
 
"*Pihla*"
Lauwra, tytön syntymän jälkeen tutkittiin istukka ja napanuora. Kummassakaan ei mitään vikaa ja diagnoosina SGA. Tässä raskaudessa on kasvukontrollin yhteydessä tutkittu virtaukset ja ne on ollut kunnossa. Lääkärit on veikkailleet, että voisi olla ihan geeneistä kiinni, kun olen itse pienikokoinen. Ei siis välttämättä koskaan saada ihan oikeaa selitystä sille, miksi lapset on niin pienikokoisia syntyessään. Tokihan tätä vauvaa ei ole vielä "tuomittu" yhden kasvukontrollin perusteella. Keskiviikkona se nähdään, miten on kasvanut :) ja siis tuon edellisen painoarvion perusteella olisi laskettuna aikana 3300g, jos kasvaa tasaisesti, ja mun mielestä se on jo ihan normaalin kokoinen vauva :D
 
Pihla: Meitä on siis ainakin kaksi, joilla pieneksi arvioitu vauva. Joskin minulle lääkäri sanoi, että ei juuri yli 2800g olisi syntyessään, jos sitäkään sitten.

Minun lapset ovat painaneet syntyessään 3585g, 2884g, 3360g, 4280g ja 3770g. Kummasti sitä vielä kuudennenkin lapsen kohdalla osaa huolestua kaikenlaisesta. Vauvan koko ja hyvinvointi jännittää kyllä huomattavasti enemmän kuin mikään muu asia tällä hetkellä.

Pesänrakennusta: Nyt se iski sitten tännekin! pääsiäisen pyhinä huonekalut poikineen tulee vaihtamaan paikkaansa mennen tullen. sekunnin sadasosassa iski idea, ja sain jopa mieheni pitämään ajatuksiani hyvinä. Lisäksi olen käynyt mielettömän paljon koko perheen vaatteita läpi, että saan joutavat pois ja pienet odottamaan seuraavaa käyttäjää. vauvalle ostamat vaatteetkin pesin viikonloppuna ja kun niitä katselin, aloin miettiä, ostinko sittenkin liian isoja, jos onkin pieni kooltaan. Pitänee muutama 50cm vaatekin vielä ostaa...

Vaunuista: Pitäisi saada aikaiseksi käydä ostamassa sellaiset kulkupelit, jotka toimii vauvan ja alle kaksi vuotiaan kanssa. Ollaan varmaankin päätymässä Bumbleriden tupliin. En vain yksinkertaisesti pysty ajattelemaankaan mitään sellaisia rattaita, joissa toinen muksu on "tavaraosastolla":whistle:, eli siis siellä jossain lähes maan tasalla, maisemanaan toisen selkänojan tausta. haluan lapset vierekkäin, mutta omiin osastoihin. (Toivottavasti kommenttini ei loukannut ketään, omasta puolestani vain puhun lämpimikseni. Jossain toisessa perheessä erilainen ratkaisu voi toimia loistavasti!)

Kultatiuku ja pikku pupunen rv 31+0
 
"lauwra"
Kultatiuku, meille tuli just semmoset päällekkäiset tuplat ;) Toki toi esikoinen on "jo" 2v3kk kun vauva tulee ja ajatuksena on, että vauva on alaosastolla alkuun kun ei kuitenkaan mitään viihdykettä tarvi :) Jospa sitten pian pärjättäis seisontalaudalla.. Mä en missään nimessä halunnut tuplaleveitä kun ei niillä mahdu minnekään ja jos isompi kävelee niin sitten työntelisin niitä ihan turhanpanttina ja olisin tiellä :D mutta näin meitä on joka lähtöön ja onneksi myös vaunuvaihtoehtoja!
 
"*Pihla*"
Kultatiuku, meillä tytön painoarvio olisi laskettuna aikana ollut 2500g ja lääkäri katsoikin, ettei ole meidän kummankaan etu mennä lähemmäs laskettua aikaa. Pahoin pelkään, että ei tämänkään painoarvio enää ole sitä 3300g laskettuna aikana. Toivoisin kovasti yli 3kg vauvaa, ettei tulisi sitä sokeriseurantaa, mutta olen ihan asennoitunut siihen, että alle 3kg jäädään ja vauva on taas sokereiden takia vauvateholla. Mutta toisaalta on siellä vauvateholla paljon vakavammistakin syistä vauvoja, joten siinä mielessä on vaan ajateltava, että on onnekas, jos omalla vauvalla vika on "vaan" matalassa verensokerissa. Onneksi mulle on itsestäänselvää, että vauva on vauvateholla, eikä kotiudu mun kanssa samaan aikaan, niin ei tule sitten pettymyksenä. Jos sattuisi käymään niin kivasti, että saisin vauvan osastolle mun kanssa ja kotiuduttaisiin samaan aikaan, niin se on sitten tosi iloinen ylläri :) tähän olen asennoitunut jo tytön syntymästä saakka.

Meille tuli ne sellaiset tuplat, missä ollaan rinnakkain omissa osastoissaan :) katselin kyllä myös niitä peräkkäin olevia just sen takia, kun on kapeammat, mutta päädyttiin rinnakkaisiin. Tyttö oli 5kk ikäinen, kun halusi jo nähdä ympärilleen ja kun tämä vauva on 5kk, niin tyttö on 2v10kk, eikä vielä jaksa seisomalaudalla toista tuntia, kun innostun lenkkeilemään :D toki kaikki vauvat on erilaisia. Ehkä tämä sitten veteleekin sikeitä kaikki lenkit, eikä sitä kiinnosta yhtään, mitä ympärillä on. Ja mehän aiotaan säilyttää myös nuo yksösrattaat, että voi sitten tarvittaessa käyttää niitäkin :)
 
Mulla siis neuvolalääkäri kyseli, että onko tuntunut supistuksia ja sanoin, että en osaa ihan varmasti sanoa, mutta pari kertaa on tuntunu menkkamaista jomotusta, joka lähtee muutamassa minuutissa. Sanoi, että joo noi on niitä supistuksia.:confused: Mutta en tosiaan tiedä, kun niitäkin on tullut siis ihan muutama. Eilen illalla tuntui vähän siltä, että maha meni tosi kireäksi ilman mitään menkkatuntemuksia ja yritin sit tunnustella, että onko se tosissaan tavallista pinkeämmän tuntuinen, mutta jäi vähän hämäräksi. Tosiaan ehkä pidän suuni kiinni, kun itsekin ekaa odotan niin mistään mitään tiedä. :D Toivottavasti kipu helpottuu ja saisit kuitenkin levättyä.

Onko muilla ollenkaan sellaisia tuntemuksia, että ajoittain vauva liikkuu todella nopeaan? Siis sellanen "kohtaus" että muutamassa sekunnissa tosi monta potkua (jalat ja kädet kaikki aktivoituna) ja sit se rimpulointi rauhoittuu. Huomasin muutama viikko sitten tällaisia liikkeitä ja pelästyin, että mistä moinen johtuu. Toivon kovasti, että on ihan normaalia ja johtuu hermoston kehittymisestä?
 
..malsa
Mamira, täällä kans noita pyrähdyksiä. :) itse ainakin miellän ne ihan normaaleiksi liikkeiksi. Voisivat olla myös niitä samoja säpsähdyksiä mitä vauvoilla mahan ulkopuolellakin on? :) tai sitten vaan jotain kivaa volttia heittää.

Vauvan koosta.. Mulla tänään neuvola ja sf mitta huiteli ihan omissa sfääreissään... 32cm merkattiin ja sitä sitten täti pohti ja pohti. Ultralla kurkkas että onko pää alhaalla vai jossain muualla, että selittäis tota mittaa. Lääkäri ehti kurkata siinä sitten toisten asiakkaiden välissä vähän ultralla ja mitat pari viikkoa isommat. Painoarvioksi tällä hetkellä antoi semmonen 1900g joka on siis vähän isompi kuin 30+4 yleensä. Noihin painoarvioihin en juuri luota kun tytöstäkin peloteltiin isoa vauvaa yli 4kg syntyessään, mutta olikin pieni sitten vain 3140g.. Että se noista. Sikiötutkimusyksikössä kontrollikäynnillä kysäsen vähän arviota sitten uudestaan. Siellä erikoislääkärit ja tarkemmat ultrat niin ehkä niiden arviota uskoisin enemmän. Siihen vielä 4 viikkoa odotettavaa.

Ei noita neuvoloita kyllä useasti ole.. Seuraava neuvola on vk 36 lääkäri ja sitten 38 seuraava..


Malsa ja pojuE 30+4
 
Tänään poksuu 27+0! :wave: Sen kunniaksi sain taas lisää saikkua, nyt ensi viikon keskiviikkoon asti. Torstaina on ulta ja siellä lääkäri saa sitten päättää, jatkuuko vielä. Tän saikun jälkeen mulla ois enää kaksi viikkoa töitä ja sitten alkaa kesäloma ennen mammalomaa. :) Tekisi kyllä mieli mennä töihin vielä niiksi kahdeksi vikaksi viikoksi, kun tympii tää kotona olo jo. Mutta riippuu sitten minkälainen selän kunto silloin on. Nyt on edelleen niin tuskaista, että tänäänkin piti pitää lepohetki tiskaamisen lomassa, kun ei edes sitä kymmentä minuuttia pystynyt seisomaan. Onko kukaan muuten käynyt raskaana ollessa hierojalla? Mulla olisi yksi lahjakortti käyttämättä ja mietin, että uskaltaako mennä?

Äitiyspakkauksesta, mullakaan ei ole asia edennyt vielä mihinkään suuntaan. Lukee vain, että liitteet toimitettava 7.4. mennessä, vaikka ne siellä onkin. Voipi olla että joudun muutenkin lähteä käymään Kelan toimistolla kun tuo äitiys- ja vanhempainpäivärahan täyttäminen on niin hankalaa, niin voisi sitten samalla kysyä tuosta äitiyspakkauksen tilanteestakin :p

Ja pesänrakennusviettiä täälläkin jo kovasti podetaan... Tasan kuukausi aikaa uuteen kotiin muuttoon ja sitten pääsee vihdoin sisustamaan vauvanhuonetta! Nyt ei ole tänne vanhaan kotiin viittinyt hommata mitään pinnasänkyjä sun muita vauvalle, kun edessä on kuitenkin muutto ihan toiseen kaupunkiin joten ei kiitos ylimääräistä tavaraa muuttokuormaan. On sitten pitänyt tyytyä pikkuruisten vaatteiden ostoon :) Tosin ihan sama juttu täällä niin kuin Kultatiukulla, eli niitä ihan kaikkein pienimpiä vaatteita ei ole juuri ollenkaan... Jotenkin tuntuu siltä, että aina valitsee mieluummin sen vähän isomman koon, "varmuuden vuoksi". Mutta onhan babylla oltava jotain päällepantavaa ihan vastasyntyneenäkin :D
 
Tilasin äitiyspakkauksen 23.3., ja 26. päivänä pakkaus oli myönnetty. Erikoisesti vaihtelee käsittelyajat. Toivottavasti jo ensi viikolla pääsee hypistelemään pakkausta. Ainakin päätöksessä luvattiin, että kahden viikon kuluessa se toimitetaan. Tiedä sitten, vaikuttaako pääsiäinen toimitusaikoihin.

Mamira, täälläkin vauva välillä tekee ihme sarjarummutusta ja vipellystä selkeiden potkujen tai lyöntien sijaan. :)

Viime yö meni harakoille mullakin. Pyörimistä, heräilyä, lisää pyörimistä -> superväsy koko päivän. Vähän teki tiukkaa keskittyä töissä, varsinkin kun vauva oli tänään superaktiivinen ja melkein koko ajan tuli todella kovaa osumaa johonkin kohtaan tai pieni pää yritti tunkea kyljestä läpi. Loppuillan ajattelin vaan maata ja silitellä mahaa :D

Tähkä 28+1
 
..malsa
Painonnoususta piti vielä sanoa! Paino noussut 600g lähtöpainosta, joten jatkan suklaan syömistä <3 vähän pitää kyllä olla tarkkana kun viimeksikin loppuraskaudessa se paino oikeastaan vasta tuli...
 
"Catnip82"
Täällä kanssa yksi bumbleriden tupliin päätymässä, tai sitten Krona (uusi merkki Babystylen valikoimassa). Itsellä samat perusteet eli haluan vierekkäiset tuplat ja "omilla osastoilla" :D. Ei kauhean montaa vaihtoehtoa ole... Monessa rinnakkain olevissa tuplissa on yhteinen kuomu ja sitä en juuri halua. Kanssa nuo päällekkäin olevat eivät jotenkin houkuttele.. Bumbleride ja Krona ovat leveydeltään n.74-75cm eli ei niin kauhean leveitä. Onneksi kuitenkin vaihtoehtoja markkinoilla on ja jokainen voi valita mieleisensä! :)

Hieronnasta pupumama kyseli, minä olen käynyt hierojalla joka toinen viikko, 30min kerrallaan. Meillä on ihana työsuhde-etu tässä asiassa :) Hieroja kertoi, että hänellä käy paljonkin raskaana olevia hierottavana ja pitää vain tietyt hermopäätteet jättää hieromatta. Olen nyt mennyt istuma-asennossa ja siinä on niskahartiaseutu käyty läpi, koska päätetyötä tekee ja nyt asento on mitä sattuu. Toinen suosittuasento on kylkimakuu missä saadaan alaselkää, lantion seutua hierottua. Tämä auttaa kuulema varsinkin jos on issiastyyppistä kipuilua tai selkä muuten vaan jumissa. Rohkeasti siis hierottavaksi, ammattilainen kyllä tietää miten homman hoitaa!

Neuvolakäynneistä, itsellä seuraava neuvola on 31+jotain..katselin juuri esikoisen neuvolakortista ja tuosta lähtien on ollut käynnit kahden viikon välein. Lääkäriä ei enää ole ellei siihen th katso tarvetta. Saas nähdä miten nyt menee. ainakin sairaanhoitopiirin suosituksissa on ihan samat tarkistukset oli sitten esikoista odottava tai uudelleen synnyttäjä. Parin viikon kuluttua siis itsellä seuraava neuvola. Hieman jännittää mihin saan painon jo silloin nousemaan, jatkuuko itsellä tuo 550/600g/viikossa nousu vai asettuisiiko hieman aloilleen. Iltaisin on turvotusta selkeästi jaloissa ja käsissä, aamupunnituksia en ole nyt tehnyt. Katsoo sitten parin viikon kuluttua missä mennään...Nytkin pääsiäiseksi anopin herkkupöytien ääreen niin helppoa ei tule olemaan ;)

Catnip82 + kyytiläinen 28+4
 
Itselle tuli taas lisää painoa 1kg toissapäivään verrattuna :(

Rupesin juomaan vihreää teetä viikko sitten ja siitä tipahti heti pöhötystä 2kg, mutta nyt on tullut takaisin yhdellä lisäkilolla.

Olo on tukala. Kädet jatkuvasti puudutuksissa. En saa nukutuksi (olen väsyneenä ihmishirviö).

En tiedä, miten jaksan kesäkuulle :(


Valkoinen 30+0
 
Valkoinen, kiva! =) Siis tää ammattijuttu. Ei nuo vaivat. Mä meinasin kyllä eilen tulla hulluksi tän oloni kanssa. Viime yö oli aavistuksen parempi, mutta eipä kauheasti. Alan olla kans niin kypsä jo tähän hommaan, vaikka tottakai toivon vauvan parasta ja mieluummin häntä kasvattelen sisuksissani kuin keskoskaapissa. En vaan tajua miten pystyn tekemään töitä näillä unilla vielä reilut 6 viikkoa.. Vaikka toisaalta en näe itseäni millään pitkällä saikullakaan kun periaatteessa olen ihan työkuntoinen, siis ei esim. selkäongelmia tms.

Tänään neuvola ja lääkäri, katsotaanpa mitä tuumaavat.

Kuusama ja Vauva-T 28+4
 
"*Pihla*"
Onpas kiva kuulla, että tuskastuminen on rantautunut jo muidenkin kaveriksi :D itse eilen miehelle totesin, että tietenkään ei saisi valittaa ja pitäisi osata vaan olla onnellinen ja arvostaa sitä, että tähän asti on päästy. Mutta kun sattuu, koskee, supistaa ja on kaikinpuolin paha olla. Eilen tuntui, että vauva tulee ihan just takapuolen kautta ulos. Ja juu, tiedän, että se on fysiologisesti täysi mahdottomuus :D mutta tosi ikävältä tuntui. Toista tuntia vietin vaakatasossa, niin helpotti. Ja kun tuntuu kurjalta ja mieli on maassa, niin tuntuu, ettei niinkään saisi tuntea. Niin toivottu tämä raskaus on ollut keskenmenon jälkeen. En vaan tunne enää olevani ollenkaan oma itseni. Kaikki ärsyttää ja mieliala vaihtelee päivän aikana moneen kertaan.

Huono yökin taas takana. Hitusen parempi kuin edellinen yö, mutta ei paljonkaan. Tyttö simahti sentään jo 21.30, mutta nuo kissat! Yleensä ovat makkarissa umpiunessa, kun nousen vessaan puolilta öin. Nyt kuuntelin yhteen saakka, kun meidän kolli vaelteli tässä asuinkerroksessa ja huuteli mennessään... Voi ärsytys! Verhoja vetelivät auki kaiken yötä ja kun eilen satoi lunta, niin tuli aina ärsyttävän valoisaa ja nousin varmaan kymmenkunta kertaa vetämään verhoja takaisin ikkunoiden eteen. Kyllä manasin, että jos noita olisi se yksi tai kaksi tai vaikka vain kolmekin, niin ehkä ne nukkuisi edes osan yöstä kaikki yhtä aikaa :D aamuyöstä yksi tyttökissoista huuteli sohvan vieressä. Ei nuo yleensä noin käyttäydy. Kai tämä sohvalla nukkuminen on niin outoa niiden mielestä.

Ulkonakin on taas tosi kurja keli, enkä tiedä, miten tämänkin päivän saisi kulumaan.

Valivali heti aamutuimaan.

Pihla 32+2
 
"Catnip82"
Pihla, tunnen tuon kissatuskasi :D vaikka meillä onkin vain yksi 9vee riiviö... mutta yöaikaan nykyään ihan mahdoton. Yrittää herätellä kaikin mahdollisin keinoin, aina kun käy vessassa tai syömässä (siis kissa)niin joko sitä ennen tai sen jälkeen pitää kunnon huutonaukumiset.. Yöt on siis täälläkin aika katkonaisia kissan takia. Sitten tuo riiviö osaa aamuisin olla oikea herranterttu ja niin suloinen ja kiltti ja kaikkea. Se on vielä oikea mammanpoika eli hyväksyy yöruuat vain minulta, mies saa käydä antamassa mutta niihin se ei koske ollenkaan :) pitäisi ottaa tuo unikouluun eli että ei palveluita yöaikaan mutta nyt ei energiat siihen riitä.

Kissat <3
 
Kontrolliultrassa kaikki hyvin. :) Raivotarjonnassa ollaan, toivottavasti ei tästä nyt ala mitään kuperkeikkoja heittämään, vaan pysyisi tuossa asennossa. Mitat vastasi viikkoja ... paitsi että nyt kun katson tätä ultratulostetta niin tässähän lukee 29+4 ja mä olen 28+5, ja laskettu aikakin olis ultran mukaan melkein viikkoa aikaisemmin... Nooh, varmaan ehtii nääkin arviot taas muuttua tässä vielä. Tämän hetken painoarvio oli 1400g eli hitusen kai yläkäyrän suuntaan. Yritin etsiä, miten saisin laskettua la:n painoarvion tämän perusteella, kun siitä ei puhuttu mitään. Löysin tällaisen sivun Sikiön painoarvio (g)

Mamira 28+5
 
Terkkuja sairastuvalta. Meille iski taas nuhakuume tyttöön, sitä kautta myös mulla ja miehellä on kurkut kipeät ja nenät tukossa. Ihanaa.. Onneksi sentään nyt viikolla, jotta on pieni tsäänssi parantua viikonlopuksi tekemään kaikkea kivaa. Sääkään ei yhtään helpota tätä tuskaa, kun yön aikana tuli 20cm märkää lunta. :kieh:

Siivoilin tänään vanhoja laskuja pois mapista ja törmäsin esikoisen synnytyssairaalalaskuun. Jos joku ei siis tiennyt, niin kannattaa varautua siihen, että semmonen postiluukusta tulee perässä kun pääsee synnäriltä kotiin. Me oltiin ke-la ja lasku oli n. 170e. Mä en tiennyt että tuosta pitää maksaa, joten pienoinen "shokki" oli. Luulin että on ihmisen perusoikeus, mutta ei sitten vissiin :LOL: Mutta nyt tiedän odottaa seuraaviltakin kerroilta.

Meillä ei täällä saa oikein minkäänlaista painoarviota, synnytystapa-arviota tai muutakaan. On kyllä typerää.. Mielestäni edelleen jokaisessa neuvolassa pitäisi olla samat toimintaperiaatteet. Lisäksi, päättäjät meinaa lakkauttaa meidän kylän terveysasemalta kokonaan äitiysneuvolan (lastenneuvolakin oli uhan alla). Nooo, kai ne tietää mitä tekee, mutta ihmettelen vaan, kuinka ne meinaa saada kaikki hoidettua tuolla "pääpaikassa".

Hiukkasen on ajatus levällään taas, ipana taas raivoissaan kun on hikka. Silloin on kyllä liikettä jos jonkinmoista. :D

Beibei & Ipana 27+5
 
"*Pihla*"
Catnip, juu, kissat <3 :D meillä ei öisin tarjoilla ruokaa (kuivaruokaa on kupeissa), eikä mitään ylimääräistä. Ja yleensä nuo tosiaan nukkuu yöt ihan kivasti, mutta kai tämä nukkumajärjestely laittaa niiden pienet päät sekaisin :D ja aamukeimailu osataan täälläkin! Vaikka vähän kyllä tänään siltikin ärsytti, että nuo rontit painelivat nukkumaan, kun olin antanut aamuruuat... Ja nythän ne nukkuu kaikki kuin pienet murmelit :D jaksavat sitten taas yöllä valvottaa. Noista siis nuorin on 1 vuotias ja vanhimman tarkka ikä ei ole tiedossa. Siinä välissä on useampi kappale 3-4 vuotiaita.

Mamira, hyvä että ultrassa kaikki hyvin :) toivottavasti itsekin tulen huomenna kertomaan hyviä ultrakuulumisia. Vähän meinaa jo jännittää, vaikka kyllähän vauva liikkuu ihan normaalisti, mutta se kasvu ja kaikki muu.

Mä olen niin väsynyt tähän raskaana olemiseen, että joku pieni osa minusta melkein toivoisi, että tämäkin pitäisi synnyttää useampi viikko ennen laskettua aikaa. Toki tiedän, ettei vauva vielä ole valmis syntymään, enkä haluaisikaan vielä sitä synnyttää, koska kuten joku muukin totesi, mieluummin kasvatan mahassa kuin keskoskaapissa. Omista oloista viis. Mutta kun joku lupaisi, että syntyy siellä 37+ viikoilla, niin se auttaisi jaksamaan paremmin. Tietäisi, että enää viitisen viikkoa kunnes vauva on sylissä. Kun tässä voi vielä olla vaikka seitsemänkin viikkoa jäljellä... Vaikka kokemuksesta tiedän, että lopulta se on vaan yksi hujaus, kun ollaankin jo siellä synnytyspäivässä. Tässä vaiheessa se ei vaan paljon tunnu siltä, kun haluaisi jo oman kroppansa takaisin :D
 
Mulla oli tänään se lääkärineuvola. Oli kyllä taas niiiiiin turha käynti :headwall: Kerroin näistä huonoista öistä ja siitä että en meinaa jaksaa töissä. Eipä se lääkäri kantaa ottanut, kuuluu kuulemma asiaan. No, sitten selvisi että hemoglobiini on pudonnut 25 yksikköä ollen enää 113, ja sekin oli kuulemma aivan normaalia. Samoin leposyke, joka oli 112 "Kun tää sydän joutuu nyt pumppaamaan vähän kovemmin" Aha. Mitäänhän ei tietenkään ollut tekemistä sillä seikalla että olen järkyttävän väsynyt, suorastaan uupunut koko ajan.

Lonkkakivuista kerroin (siis syy huonoihin öihin), ja kommentti oli että vois kokeilla kylmäpussia. Jep, mähän nousenkin sitten öisin tunnin välein hakemaan jotain kylmäpussia, niinkö? Sisätutkimuksessa kohdunsuusta kommentoi sen verran että "tää on ihan ok". Aha. Neuvolakortissa sentään on rastit kohdissa "kiinteä" ja "kiinni". Sf-mitasta kommentoi että "tää menee keskikäyrällä", kortista löytyy tieto että 27 cm. Oikeasti, mä en vihaa mitään niin paljon kuin huonoa asiakaspalvelua, menee totaalisesti hermot tällaiseen kohteluun! |O

Enää mulla ei sitten olekaan kuulemma lääkärin kanssa tapaamisia. Ei myöskään mitään painoarviota, synnytystapa-arviota tai muuta vastaavaa. Pari neuvolakäyntiä ja juhannuksena synnyttämään. Tuntuu hiukan hurjalta..
 
Tänään oli neuvola. Sokerirasitustestin arvot oli hyvät. Vauva on rh positiivinen, ku mä olen negatiivinen eli sain sitte jonku piikin. Pitää toivoo, ettei tuu mitään ongelmia vasta-aineitten kanssa... jotain vaaraa vauvallekin voi tästä olla. Mutta tuo piikitys vissiin sit vähentää niitä riskejä.
Painoa oli tullu yli 600g per viikko sitten viime käynnin. (Viimeks oli ollu vain 200g nousu viikko tahdilla) Tuosta painosta suurin osa on tainnu tulla lisäks parin viimeisen viikon aikana... pitää vissiin vähän malttaa noitten herkkujen kanssa. :) Yhteensä painoa tullu raskauden alusta n. 7kg. Osa syy on kyllä varmaan ummetuksessa.
Hb oli vain 105 ja sitä terkka vähän päivitteli. Oon syöny rautaa vähän sillee joka toinen päivä, mut ny pitää sit pistellä pilleriä poskeen tiuhempaan.
Sf-mitta, joka otettiin ny ekaa kertaa, oli 27cm ja vähän keskikäyrän yläpuolella, viikkoja kun on 28.
Terkka arveli tunnustelun perusteella, että vauva olis raivotarjonnassa, mutta kaipa tuolla on vielä tilaa pyöriä vaikka miten.

Päivän huvituksen sain, kun kävin neuvolan jälkeen pikkusen shoppailemassa... (eipä oo montaa kertaa Suomessa ollessa tullu shoppailtuakaan) ja olin aivan häkeltynyt, kun vaatekaupassa oli yli-innokas nuori miesmyyjä, joka heti ryntäs kysyyn, että kuinka voi olla avuks. Sanoin vain kattelevani. Löysin kuitenkin pari yömekkoa meidän 2-vuotiaalle. Tämä miesmyyjä siinä ohi kulkiessaan aina tarjos apua tai kerto ale-jutuista tai jotain. Kysy myös sit, että oonko ehtiny itelleni mitään kattomaan ja sanoin, että kun tää mun koko on tällä hetkellä tämmönen kasvava niin ei tuu kauheesti mitään ostettua. Myyjä sit intoutui esittelemään imetysliivi-osastoa. No, niitä itse asiassa olin ajatellu hankkivani, joten otin siitä sit muutamia sovitukseen. Myyjä kehotti ottamaan montaa kokoa. Olin sit sovituskopissa tissit paljaina just kokeilemassa yhtä liiviä, ku tämä miesmyyjä on siellä verhon toisella puolella ja kyselee, että kuinkas sujuu ja tarvinko jotain muuta kokoa tai mallia!! Vähän meinas olla vaikeuksia saada sanaa suusta, mutta totesin, että kaikki oli hyvin. Sovituskopista poistuttuani myyjä sit kyseli, että oliko hyviä ja ostinhan mä kahdet ritsikat, että kai se myyjän innokkuus kannatti. Mutta kyllä mä oon sen luontoinen, että en kauheesti tykkää, jos myyjät tuppaa liian tyrkyiksi.

Tuosta sairaalalaskusta... sitä ei tosiaan ehkä tuu ajatelleeksi, että synnytyskin maksaa. Mutta on nää Suomen hinnat sentään aika kohtuullisia. Me maksettiin ulkomailla raskaudesta ja synnytyksestä n. 5000€, vaikka oli vakuutus, joka kattoi suurimman osan. Ja ihan tavallinen synnytys oli kyseessä ja vain pari yötä sairaalassa synnytyksen jälkeen.

Tulipa eilen pestyä varastosta vauvanvaatteet jo kaappiin. Ei niitä ihan kauhesti ole, kun mantereen välisen muuton takia tuli laitettua niin paljon pois. Nyt tietty vähän harmittaa, mutta ei mahtunu sillon kyytiin, niin minkäs teet. Mutta kauheen vähän täällä tuntuu kaupoissa olevan tarjolla semmoisia koko potkupukuja/unihaalareita, joissa olis ne jalkaterät, ettei tarvi sukkia. Ja sit pitää olla ehdottomasti semmonen puku, jossa on vetoketju tai nepparit edessä, ylhäältä alas asti. (Joissain malleissa on nepparit vain haaroissa ja ehkä niskassa... aivan super epäkätevä pukea pienelle.) Kuosit ja väritkin on vähän tylsiä niissä joita oon täällä nähny.. mulla on kotona muutama mun makuun söpö puku, esim. yks on turkoosin värinen ja siinä on pinkillä ja violetilla aplikoitu(?) muutama kukka ja jotain muuta pientä räpellystä. Onko jollain tiedossa joku kiva kauppa (vaikka nettikauppa), joka myis muutakin ku vaaleanpunaista ja -sinistä ja jos vielä kohtuu hintaan niin aina parempi. :) Nuo ekat vaatteet ku menee tosiaan "pahimmillaan" sen pari viikkoa, niin mä en raaskis niihin ihan hirveästi pistää rahaa. Kirppareita pitää vissiin ruveta kiertämään. Tosin sairaalasta kotiutumisasun haluan ostaa vauvalle uutena, kun muillakin meidän lapsilla se on ollu semmonen vaate, jota ei oo sit annettu kellekään muulle käytettäväksi ja jonka aion säästää muistona.

Huh, tulihan taas tarinaa..
Sulo-Sylvia ja sipsukka 28+4
 
Heippa vaan tännekin taas pitkästä aikaa :)
Ei meinaa pysyä perässä kun niin paljon tulee aina tekstiä, kiva kyllä lueskella miten muilla sujuu!
En edes muista milloin ja mitä oon viimeksi kirjoitellu..

Oma olo on ollu edelleen ihan hyvä, supistukset jääny pois mutta tilalle tullut ihmeellistä tuikkaavaa kipua ihan tuonne suoraan alapäähän, kestää ehkä pari sekuntia mutta käy kyllä kipeetä! Onko kenelläkään muulla ollu samaa? Onko tää nyt sitä sukkapuikkokipua tm?

Mahan kanssa on vähän ahdistava olo välillä mut aika harvoin.. Nyt vaan kova flunssa vaan päällä mutta kai tämä joskus helpottaa! Nenä on kyllä todella tukossa koko ajan, oli nuha tai ei..
Yöt on vaikeinta aikaa kun ei vaan löydy hyvää asentoa, lisäksi alkanu maito herumaan ja tuntuu et aina yöpaita kastuu :D
Piti vähän aikaa kyllä ihmetellä, että mitä tämä on ku tossa pari vkoa sitten ekaa kertaa heräsin yöpaita märkänä.. Enpä ollu tuollaistakaan ajatellu, kaikki on niin uutta :)

Tais tulla aikamoista valitusta vaan (taas), ei tuo ajatus oikeen kulje.. Hyvää vointia kaikille! :)

miiula (oisko jopa tasan) 30+0
 
Ihan nopeesti tulin vaan kysymään, että onko kellään käsitystä mikä tää vois olla: aamulla kun heräsin navan yläpuolella oli noin 10x10cm kokoinen tosi kova kohta :eek: mietin että oisko se voinu olla pää/peppu? :D jonkun aikaa siinä oli ja sit jossain kohtaa ei enää tuntunukaan

Milsteri poksuu 28+0, tästä se viimenen kolmannes vissiin alkaa(?)
 
Minullakin kovettuu välillä juuri navan ympäriltä ja erityisesti aamulla. Voi olla, että on juurikin esim. peppu joka siihen painuu, mutta saattaa myös olla ihan jotain ihon/lihasten kiristystä :)

Hierojalla olen käynyt muutaman kerran ja meinasin vielä mennä yhdesti tai kahdesti ennen synnytystä. Vatsallani olen voinut olla, mutta viimeisin taisi olla joskus vkolla 26-27.

Joku kirjoitti kotiutumisasusta! Ihana, täytyykin ihan totta miettiä tarkkaan missä vaatetuksessa pienokainen tulee ensikertaa kotiin <3
 

Yhteistyössä