Tänään oli neuvola. Sokerirasitustestin arvot oli hyvät. Vauva on rh positiivinen, ku mä olen negatiivinen eli sain sitte jonku piikin. Pitää toivoo, ettei tuu mitään ongelmia vasta-aineitten kanssa... jotain vaaraa vauvallekin voi tästä olla. Mutta tuo piikitys vissiin sit vähentää niitä riskejä.
Painoa oli tullu yli 600g per viikko sitten viime käynnin. (Viimeks oli ollu vain 200g nousu viikko tahdilla) Tuosta painosta suurin osa on tainnu tulla lisäks parin viimeisen viikon aikana... pitää vissiin vähän malttaa noitten herkkujen kanssa.
Yhteensä painoa tullu raskauden alusta n. 7kg. Osa syy on kyllä varmaan ummetuksessa.
Hb oli vain 105 ja sitä terkka vähän päivitteli. Oon syöny rautaa vähän sillee joka toinen päivä, mut ny pitää sit pistellä pilleriä poskeen tiuhempaan.
Sf-mitta, joka otettiin ny ekaa kertaa, oli 27cm ja vähän keskikäyrän yläpuolella, viikkoja kun on 28.
Terkka arveli tunnustelun perusteella, että vauva olis raivotarjonnassa, mutta kaipa tuolla on vielä tilaa pyöriä vaikka miten.
Päivän huvituksen sain, kun kävin neuvolan jälkeen pikkusen shoppailemassa... (eipä oo montaa kertaa Suomessa ollessa tullu shoppailtuakaan) ja olin aivan häkeltynyt, kun vaatekaupassa oli yli-innokas nuori miesmyyjä, joka heti ryntäs kysyyn, että kuinka voi olla avuks. Sanoin vain kattelevani. Löysin kuitenkin pari yömekkoa meidän 2-vuotiaalle. Tämä miesmyyjä siinä ohi kulkiessaan aina tarjos apua tai kerto ale-jutuista tai jotain. Kysy myös sit, että oonko ehtiny itelleni mitään kattomaan ja sanoin, että kun tää mun koko on tällä hetkellä tämmönen kasvava niin ei tuu kauheesti mitään ostettua. Myyjä sit intoutui esittelemään imetysliivi-osastoa. No, niitä itse asiassa olin ajatellu hankkivani, joten otin siitä sit muutamia sovitukseen. Myyjä kehotti ottamaan montaa kokoa. Olin sit sovituskopissa tissit paljaina just kokeilemassa yhtä liiviä, ku tämä miesmyyjä on siellä verhon toisella puolella ja kyselee, että kuinkas sujuu ja tarvinko jotain muuta kokoa tai mallia!! Vähän meinas olla vaikeuksia saada sanaa suusta, mutta totesin, että kaikki oli hyvin. Sovituskopista poistuttuani myyjä sit kyseli, että oliko hyviä ja ostinhan mä kahdet ritsikat, että kai se myyjän innokkuus kannatti. Mutta kyllä mä oon sen luontoinen, että en kauheesti tykkää, jos myyjät tuppaa liian tyrkyiksi.
Tuosta sairaalalaskusta... sitä ei tosiaan ehkä tuu ajatelleeksi, että synnytyskin maksaa. Mutta on nää Suomen hinnat sentään aika kohtuullisia. Me maksettiin ulkomailla raskaudesta ja synnytyksestä n. 5000, vaikka oli vakuutus, joka kattoi suurimman osan. Ja ihan tavallinen synnytys oli kyseessä ja vain pari yötä sairaalassa synnytyksen jälkeen.
Tulipa eilen pestyä varastosta vauvanvaatteet jo kaappiin. Ei niitä ihan kauhesti ole, kun mantereen välisen muuton takia tuli laitettua niin paljon pois. Nyt tietty vähän harmittaa, mutta ei mahtunu sillon kyytiin, niin minkäs teet. Mutta kauheen vähän täällä tuntuu kaupoissa olevan tarjolla semmoisia koko potkupukuja/unihaalareita, joissa olis ne jalkaterät, ettei tarvi sukkia. Ja sit pitää olla ehdottomasti semmonen puku, jossa on vetoketju tai nepparit edessä, ylhäältä alas asti. (Joissain malleissa on nepparit vain haaroissa ja ehkä niskassa... aivan super epäkätevä pukea pienelle.) Kuosit ja väritkin on vähän tylsiä niissä joita oon täällä nähny.. mulla on kotona muutama mun makuun söpö puku, esim. yks on turkoosin värinen ja siinä on pinkillä ja violetilla aplikoitu(?) muutama kukka ja jotain muuta pientä räpellystä. Onko jollain tiedossa joku kiva kauppa (vaikka nettikauppa), joka myis muutakin ku vaaleanpunaista ja -sinistä ja jos vielä kohtuu hintaan niin aina parempi.
Nuo ekat vaatteet ku menee tosiaan "pahimmillaan" sen pari viikkoa, niin mä en raaskis niihin ihan hirveästi pistää rahaa. Kirppareita pitää vissiin ruveta kiertämään. Tosin sairaalasta kotiutumisasun haluan ostaa vauvalle uutena, kun muillakin meidän lapsilla se on ollu semmonen vaate, jota ei oo sit annettu kellekään muulle käytettäväksi ja jonka aion säästää muistona.
Huh, tulihan taas tarinaa..
Sulo-Sylvia ja sipsukka 28+4