Kesäkuun kullanmurut 2015 **Maaliskuu**

"Ruu79"
Kuusaman kanssa samoja mietteitä tuosta painon noususta. Miten lie keskimäärin loppua kohti nousee?

Seesteistä eloa vietetään täällä. Eilen ostin pinnikseen patjan ja petarin. Ne odottaa tuolla paketissa viimeiseen asti. Tänään pesin kestovaipat valmiiksi odottamaan. Lajittelen isommat pois, kunhan kuivuvat. Vaatteiden pesun jätän myös sinne viime hetkiin, kunhan äippäpakkaus saapuu. Saan kaikki samalla pestyä ja lajiteltua isot erilleen.

Välillä yöt menee nukkuessa kuin tukki, mutta nyt on taas noita heräämisiä ollut. Ei muuten enää heilautetakkaan kyljeltä toiselle niin vaan selän kautta. Varovaisesti saa nykyään kääntyä, kun mahaan sattuu muuten viiltävästi.
Ja ultrassa myös selällään olo on kyllä tuskaa. En kyllä tiedä miksi...

Ruu ja nappula 28+6
 
Pihla, kiitos vinkeistä! :D Enköhän kuitenki jo perinteisesti kerennyt googlettamaan kaikki kauhutarinat etiseen istukkaan liittyen. Meilläkin tää 2 v tykkää usein auttaa äitiä pyykin ym. laitossa ja ihastelee kovasti vauvan vaatteita. Peruskommentti on "äiti laittaa tän vauvan päälle, ei mahdu enää minulle!"

Eilinen päivä meni panikoidessa etistä istukkaa, ja asiaa ei helpottanut että äippäpolin puhelin oli kiinni. Olo helpottui vasta hieman, kun mies tuli kotiin.
Nyt sitten tänään niillä oli puhelin vihdoin auki ja sain vähän vastauksia. Eli ymmärsin että se (istukka) peittää kyllä ihan "runsaasti" kohdunsuuta, vaikka ei se mitään senttejä mulle ilmoittanut. Lisäksi olen jo rv30, eli oletan nyt ihan itse että on epätodennäköistä että se siirtyisi sieltä enää pois, vaikka se on kylläkin mahdollista. Uusi kontrolli tosiaan rv 33, eli silloin olen viisaampi. Muuten ei antanut mitään rajoituksia vaan sanoi että normaalielämää voin viettää, jos rupeaa vuotamaan verta niin soittoa tietenkin sinne. Jos etinen istukka on edelleen rv33, varataan vielä uusi aika rv 36 jolloin katsotaan sitten synnytystapa.

Pitää vaan yrittää elää murehtimatta, voisihan tilanne olla pahempikin :)!

Liikkeistä, tää kaveri on todella kova liikkumaan, jos ei tuntuisi tuntiin mitään, olisin oikeasti huolissani :D Monotus ja myöriminen on ihan jatkuvaa! Ja liikkeitä tuntuu siis pitkin päivää oli mikä vuorokauden aika tahansa.

Lauwra, kiva että saitte eilen seuraa. Tosi harmillista ettette voi oikein käydä kerhoissa tms. Itselläkään ei ole täällä uudella paikkakunnalla juuri kavereita ja tukiverkosto asuu kaukana...
Tekee hyvää, kun käydään välillä 2 v:n kanssa perhekerhoissa ja puistoissa, muuten en olisi jaksanut varmaan henkisesti tätä "yksinäisyyttä". Tänäänkin oli pakko lähteä lenkille vaikka ilma on aika karsea, tuulee ja kylmä, ja lisäksi mulla on jalat jostain syystä olleet koko päivän poikki. Mutta loppupäivä pitää sitten ottaa rennosti. :)

Lissu ja pikkuveli 29+1
 
Viimeksi muokattu:
Heipähei!

Paljon tuli kommentteja mieleen lukiessa, mut enhän mä tietenkään niitä enää muista :D

Tsemppiä kaikille oireiden ja hermoilujen kanssa painiville, täällä menossa henkisesti oikein leppoisa ja fyysisestikin lähes oireeton kausi! :)

Vaunut tilattu, äippäpakkausta haettu ja pinnasänkyä, imetystyynyä ja itkuhälyä nyt katselen. Ajattelin hankkia nuo kaikki käytettyinä, tyynyn voi pestä ja sänkyyn haluan uuden patjan.

Onko kellään kokemusta mitkä maalit on lapsille sopivia? Tarkoitan siis sitä, että jos pinniksen hioo ja maalaa, niin onko sellaisia maaleja joiden kanssa ei haittaa vaikka lapsi vähän isompana sitä hampailla kalvaisikin?

Toinen kysymys mitä halusin kokeneemmilta kysyä oli noista imetystyynyistä. Onko kellään kokemusta Doomoo-tyynyistä? Tai mistä olette itse tykänneet? Toki kiinnostaa myös jos olette sitä mieltä ettei tyynystä oikein ole ollut hyötyä/ei ole tullut käytettyä. Itse kuvittelisin tyynyn olevan hyvä apu, kun minulla aina menee ihan mitä tahansa tehdessä niska ja hartiat jumiin. :)

T. Milsteri ja pikkuinen öööö oisko 27+3
 
"*Pihla*"
Painonnousu, ekassa raskaudess ensimmäisenä vajaan 30 viikon aikana tuli 10kg ja jossain 8-9 viikossa tuli 5kg lisää. Vähemmän kuin pelkäsin. Pelkäsin, että viimeisillä viikoilla ehtii tulla vielä toiset 10kg AINAKIN :D nyt kokonaisnousu on jonkun 8kg tähän mennessä ja toivon, että jäädään alle sen 15kg, mutta jos nousee enemmän, niin sitten nousee. Oikein jo odotan, että pääsen pudottamaan niitä kiloja! :)

Lissu, no voihan, että menitkin googlettamaan! :D niin tiedän tuon tunteen, kun alkaa yksin pyörittelemään kaikkia kauhuskenaarioita päässään, eikä saa ammattilaista puhelimen päähän, että saisi vähän mielenrauhaa. Mulla onneksi on sellainen numero, missä vastataan 24/7 ja se on just sen takia, kun mulla se panikoiminen lähtee ihan lapasesta. Siihen numeroon olen tässä raskaudessa soittanut kerran, kun jäi se istukan paikka mietityttämään. Pitäisi vaan yrittää luottaa siihen, että ammattilaiset osaa hoitaa hommansa ja että hyvin se menee. Mutta niin... Ajatukset karkaa ja paniikki iskee, eikä sille minkään voi. Toivotaan nyt kuitenkin, että kaikilla menee loppuraskaus ja synnytys hyvin, oli se tapa mikä hyvänsä :) ja täälläkin tyttö toteaa monesti, että "velin vaate, ei mahdu minulle" :D
 
Milsterille: Meillä on Doomoon imetystyyny ja oli ihan huippu! Sai helposti hyvän imetysasennon ja tyyny on pehmeä mutta jämäkkä. Apuna imetyksessä mulla oli vielä muutama sahvatyyny että sain Doomoon tuettua alhaaltapäin. En olisi pärjännyt ilman imetystyynyä kun hartiat muutenkin aina jumissa...

E hyvin yönsä nukkuva esikoinen on tällä viikolla keksinyt valvoa 2h keskellä yötä klo 3-5. Sitten nousee klo 6-6.30 ylös kuten normaalistikin. Pikkasen alan olla pökkyrässä, vaikka mies on auttanut öisin kun en pysty lastenhuoneessa kauaa istua kerrallaan. Yhden pätkän valvoin kokonaan yksin ja supisteli ja nivuset tuli kipeiksi. Onneksi on viikonloppu tulossa ja kaksi seuraavaa viikkoa on vajaita.

Vihervaara 30+0!!

Enää 6vko ja alan kulkea ja touhuta huolimatta supistuksista. Sitten saa jo syntyä jos on syntyäkseen. Takaraja helpottaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Milsteri
Liikkeitä tuntuu täälläkin pitkin päivää. Yleensä möyrintä rauhoittuu silloin, kun itsekin menen nukkumaan. Eilen tosin vauvalle tuli päivän päätteeksi hikka, enkä malttanut alkaa nukkua ennen kuin hikkaaminen loppui. :) Välillä on hiljaisempia tunteja, ja iltaisin on tavallisesti vilkkain aika.

Vapaapäivä. Ekat kolmisen tuntia meni kivasti, sitten totesin, että täälläkin iski peräpukamat. Rrrraaaah. Mies kävi apteekissa hakemassa voidetta, ja toivon, että ei tarvitse lääkäriin tämän takia mennä. Hehkeä keskiraskaus ei todellakaan ikinä tullut. :D

Tähkä 27+5
 
Enpä ole saanut kirjoiteltua, vaikka käynkin lähes päivittäin lueskelemassa teidän juttuja. Työ, harrastukset, esikoinen ja miehen vuorotyö tuntuu kaikki vievän voimat niin tehokkaasti ettei jaksa konetta iltaisin avata : /
Tykkään kyllä väsymyksestä huolimatta siitä, että voin vielä käydä töissä. Oma työni on sellainen, että raskaaksitulo muuttaa työkuviot täysin ja alun haeskelun jälkeen on löytynyt kivat tehtävät ja työnteko alkanut taas maistumaan entiseen tapaan. Tässähän olisi vielä kuukausi enne äippälomaa :)

Lissu123 Täällä toinen jolla on etinen istukka. Mulla tosin taitaa nyt olla virallisesti marginaalinen, alunperin rakenneultrassa oli kohdunsuun yli ja takaseinällä (sanoivat että todella laajalla alueella?). Tuo kohdun takaseinä ei veny välttämättä niin paljon kuin etuseinä, siitä johtuen minulla istukka ei ole hirveästi enää liikkunut. Viime ultrassa (28+) oli ihan kohdunsuun reunalla ja vielä en saanut alatiesynnytykseen "lupaa". Seuraava ultra on 33+5, pyysin sen mahdollisimman myöhään että istukka kerkeäisi vielä liikkua. Täällä ilmeisesti päätös sektiosta tehdään jo tuolloin 33+. Mulle sanottiin että kaikkea mikä aiheuttaa painetta vatsaan pitää vältää ja petipuuhissa pitää olla varovainen. Mulla on ilmeisesti lyhyt tuo värkki :)D) ja mies on isokokoinen, niin pitää varoa tökkimisä kohdun suulle :p


Mahdollista sektioita on jostain syystä päättänyt alkaa pelkäämään ihan järjettömästi. Edellisen synnytys oli hyvä kokemus, enkä tarvinnut epiduraalia enkä kanyyleita (mitä pelkään myös :ashamed: vaikka en tiedä miksi). Olisikin kiva kuulla sektiosta sen läpikäyneiltä vielä lisää, että miten se suunniteltu sektio tapahtuu. Mitä pitää tehdä ja miten valmistautua? Milloin saa lapsen syliin? Laitetaanko katetri tjs? Miten imetys on onnistunut? :confused:

Etisen istukan vuoksi emme lähde pääsiäiseksi kovin pohjoiseen (siellä lähin synnäri reilu 100km) vaan jäädään vähän etelämmäs lappia, tuolloin matkaakin vain 130km (350km sijaan). Sen verran google on minuakin onnistunut pelottelemaan.. :whistle:
Ja ei se autossa istuminen ole niin herkkua. Viime reissun jälkeen olin viikon sairaslomalla kun oli sellainen kipeä 12h kestosupistus.. :(

Supisteluja on mulla paljon. Sama oli edellisessä raskaudessa ja olinkin noin 3cm auki 36+, tyttö syntyi silti 41+0. Tämä hieno "ominaisuus" + etinen istukka ei vissiin ole kovin hyvä yhdistelmä..

Miten muuten olette vielä voineet liikkua/urheilla? Mä käyn salilla voinnin mukaan 2-4krt/vko. Edelleen pystyn ihan hyvin treenaamaan, toki raskaimmat liikkeet, missä tulee painetta alamahaan on pitänyt jättää jo aikoja sitten (tästä juteltiin paljon lääkärin kans juuri tuon etisen istukan vuoksi). Liitoskipuja on ollut jo ties miltä viikoilta (oisko ollu rv17). Niiden vuoksi en oo voinut mitään askelkyykkyjä tms tekemään ollenkaan kun tuntuu että häpyluu repeää.. :ashamed:

Tällainen romaani tulikin sitten kun jaksoi koneelle istuutua :D

Neiti Sievänen rv 31+?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lissu123
"*Pihla*"
Neiti Sievänen, mulle on tehty suunniteltu sektio. Sairaalasta saa ohjeet, miten valmistaudutaan. Syömättä piti olla jotain +12 tuntia ja juomattakin useampi tunti. Edellisenä iltana piti ottaa jotain vatsaa neutralisoivaa lääkettä. Sairaalassa piti olla 7.15, ensimmäisenä ultraan (ainakin tuossa perätilassa), sieltä sitten valmisteltavaksi. Sairaalavaatteet päälle, verikoe, tippa, katetri ja taas jotain vatsaa neutralisoivaa lääkettä. Katetrin laitto oli inhottavinta. Sitten kärrättiin leikkaussaliin puudutettavaksi. Puudutuksen jälkeen mies sai tulla sinne saliin. Vauvaa näytettiin mulle heti, kun oli kaivettu ( :D ) ulos. Kätilö kävi miehen kanssa kapaloimassa vauvan (ehkä sitä putsattiin tä jotain siinä samalla) ja sitten vauva tuotiin mun rinnalle leikkauspöydälle. Eli tosi nopeasti sain vauvan syliin :) siinä jonkin aikaa ihmeteltiin, kunnes mies ja kätilö lähtivät vauvan kanssa punnittavaksi yms., mitä nyt yleensä tehdäänkin. Seuraavaksi sain vauvan rinnalle heräämöön :) heräämössä olin kaikkiaan ehkä 1,5 tuntia. Oli vähän ruuhkaa, joten laittoivat minut ulos heti, kun jalat liikkui edes vähän :D sitten osastolle miehen ja vauvan kanssa. Olin aika pöllyissä lääkkeistä, mutta ainakin olin hilpeällä tuulella :D imetys ei onnistunut, mutta se johtui muista syistä kuin sektiosta. Muistan, että mulla oli koko aamun ihan järjetön jano ja se alkoi lopulta jo ahdistaa. Heräämössä sain vettä ja kun pääsin osastolle, niin join sen päivän aikana varmaan 8 litraa :D kevyttä syötävää (ehkä sosekeittoa ja ehkä puuroa, en ollut oikein varma, mitä ne mössöt oli) sain iltapäivällä ja illalla pari leipäpalaa. Seuraavana päivänä sain nousta sängystä, käydä suihkussa yhdessä hoitsun kanssa ja syödä normaalisti. Kolmantena päivänä pääsin kotiin. Siinä se lyhykäisyydessään :) kipulääkkeitäkin sai oikeastaan ihan niin paljon kuin halusi, mutta mulla buranaa ja panadolia vahvemmat jätettiin tosi nopeasti pois, kun meni pää niin sekaisin.

Mies jaksoi sitten panostaa sen eilisen ja tänään se on ollut niin pahantuulinen, että piti jo huomauttaa, miten käyttäytyy. Ymmärrän, että tänään on ollut kiireinen päivä, eikä se ole paljon ehtinyt istumaan, mutta lapseen sitä ei pureta. Ihan jatkuvasti on ollut komentamassa tyttöä, mutta mitään positiivista huomiota ei ole antanut, ennenkuin huomautin asiasta.
 
"lauwra"
Neiti Sievänen, suunniteltu sektio tehdään yleensä viikkoa ennen laskettua aikaa :) Kuten Pihla sanoi, valmisteluihin kuuluu pieni paasto ja edellisena iltana suolen tyhjennys supolla. Itsellä sektioaika oli aamusta heti ja sairaalaan mentiin pari tuntia aiemmin. Kävelin leikkaussaliin, jossa annettiin puudutus, laitettiin kanyyli käteen ja pissakatetri jo puutuneeseen alapäähän. Vauva oli ulkona muutama minuutti leikkauksen alkamisesta ja vatsaa ommeltiin kiinni noin tunti, jonka jälkeen olin heräämössä toista tuntia. Meidän vauva meni suoraan teho-osastolle, joten tavallisesta tavasta en tiedä. Ensimmäisen päivän oli melkoisessa lääketokkurassa, toisena päivänä piti jo nousta itse sängystä ja käydä suihkussa. Itse olin pari päivää tosi kipeä ja kotiin pääsin viidentenä päivänä. Maito nousi vasta neljäntenä päivänä ja siinä tosiaan voi kestää normaalia kauemmin. Vauva ei osannut imeä ja mun maidontulo lopahti ennen kuin alkoikaan, mutta monet imettää hyvin leikkauksen jälkeen :)

Painonnoususta kyseltiin: loppuraskaudessa vauvan koko vie tilaa lapsivedeltä eikä paino dramaattisesti enää nouse, mutta kaipa sitä kertyy tasaisesti loppuun asti. Jos tulee pahoja turvotuksia, niin niistä voi tulla äkkiäkin pari kiloa, toki ne katoavat synnytyksen jälkeen :) Mulle ekasta tuli 17kg (alussa muistaakseni aika vähän) ja nyt rv32 meneillään ja +5.5kg.

Mulla on tänään ollut tosi pinkeä maha ja kaikki asennot on hankalia. Nyt mietin ekan kerran,että onko viikkoja VASTA 31 eli ilmeisesti nyt ne alkaa matelemaan...

mutta poksutaan nyt kuitenkin 31+0
lauwra & pikkuveikka
 
Vauvan painoarvioista: Olnk kenellekään tehty nyt hiljattain painoarviota ja sanottu, että vauva olisi pieni? Meidän vauva oli keskiviikkona rv 30+2 ultrassa 1311g, eli todellakaan ei ole mikään sokerivauva, vaikka rd-diagnoosin joku aika sitten sain. Napavirtauksessa oli jotain häiriötä myös, joka kuulemma pitää kontrolloida. Olen menossa seuraavaan ultraan sairaalaan 8.4. Muilla kokemusta vastaavasta?

Vauvan hikasta: Hikotteleeko kenenkään muun vauva useita kertoja päivässä? Meidän vauva hikottelee 3-5krt lähes joka päivä, aiemmat lapset hikotteli myös usein, mutta en muista heidän hikotelleen ihan näin usein.

Mulla on viikon kuulumiset teiltä muilta lukematta, palailen niitä lukemaan heti kun viideltä muksultani ehdin=)

Kultatiuku ja pikku pupunen rv30+5
 
"*Pihla*"
Sektiosta vielä, sen verran eroaa käytännöt tässäkin asiassa, että täällä ei ollut suolen tyhjennystä. Hoitui ihan jännityksellä... :D ei sellaisesta edes kukaan puhunut mitään. Ja katetrikin laitettiin ennen puudutusta. Ei mukavaa, mutta hyvin siitä selvisi ja paremmin olisi varmaan mennyt, jos ei olisi ollut opiskelija, joka sen laittoi. Leikkaussalissa mä olin kaikkineen vajaan tunnin. Vauva syntyi 8.51 (oli jotain hässäkkää anestesiahoitajan kanssa) ja ensimmäiset viestit olen osastolta laittanut 11.25, vaikken avannut kännykkää heti osastolle päästyäni :D

Kultatiuku, meidän vauva on pieni :) rv 28+3 painoarvio oli 1070g, jolla pääsi just alakäyrän yläpuolelle. Virtaukset oli kuitenkin kunnossa. Nyt mulla on keskiviikkona (rv 32+3) kontrolli vauvan kasvusta. Tyttö on ollut sga-vauva syntyessään, joten oli jo tiedossa, että tämäkin varmaan tulee olemaan pieni. Tyttö on syntynyt 37+5 ja painanut 2388g.

Hikasta, tämä hikkaa vähintään kerran päivässä, mutta tyttö hikotteli varmaan 3-7 kertaa päivässä :D odotettiinkin, että saadaan oikein kunnon pulauttelija, jos hikkaa vielä synnyttyään yhtä kovasti. Eipä tuo kuitenkaan mikään pulauttelija ollut, vaikka muutaman kerran päivässä hikottelikin :)

Pihla 31+6
 
..malsa
Painonnoususta.. Tässä raskaudessa en tiedä minkä verran on nyt noussut, mutta viime neuvolassa joka oli viikolla 24(?) niin paino oli vielä alta lähtöpainon kun muutaman kilon oli alussa tippunut. Viimeraskaudessa mulla kaikki paino tuli myös näillä loppu viikoilla ja niin luulen tulevan nytkin. Muistaakseni tuli noin +500g viikko vauhtia, omaan korvaan se kuulosti ihan kamalalta, mutta eipä siitä neuvolassa mitään sanottu. Painoa ei tarvis tulla kyllä yhtään lisää kun sitä on jo ennestään, mutta eipä sitä auta murehtia! Imetys ei mulla kiloja karistanut, vaan tuntui, että se vaan hidasti niiden lähtemistä. Esikoisen imetyskin loppui lapsentahtisesti aika tämän raskauden alussa niin ei ehtinyt huomata miten imetyksen lopetus vaikuttaisi.

Parina päivänä on pahoinvointi vaivannut :S Todella inhottavaa. Yöllä heräsin myös pahaan oloon ja vatsa oli todella kipeä ja inhottavan tuntuinen. Vartin vessassa istumisella sitten onneksi helpotti. Alkoi jo pelottaa, että voiko tää olla jotain synnytystä edeltävää tyhjennystä, mutta onneksi meni ohi. Tänään kaupassa kans tuli tosi huono olo ja nopeesti piti ostokset hoitaa. Yöllä siellä pöntöllä istuessa taas vähän todellistui, että ihan kohta se synnytys on edessä!

Viimeset isot ostokset saatiin tänään myös vauvalle tehtyä. Vaunuihin vaunukopan kankaat ja turvaistuimen adapterit ostettiin ja hyvästä tarjouksesta löytyi turvakaukalo! "Vanha" väri tiputti istuimelta 60e pois, ja tuollaista väriä olinkin ajatellut, joten kelpaa! :) Nyt edelleen suosittelen kaikille kohtuullisen matkan päässä asuville tsekkaamaan Lastentarvikkeen outlet osaston Varistossa vantaalla!

Malsa ja pojuE 30+3
 
Mä kävin tänään perusteellisen kirppiskierroksen äitini kanssa. Uskomatonta kuinka paljon hyväkuntoista vaatetta saa vauvalle 20 eurolla! Mä olen tosi kriittinen kirppistelijä ja silti löysin paljon ostettavaa. Nyt on sitten niitä pieniäkin (50-56 cm) vaatteita pojalle. Lisäksi löysin ne vuoden -14 pakkauksen "parhaat palat" eli oranssit ja ruskeat retroihanuudet melkein ilmaiseksi =) Ja sen pakkauksen oranssin, paljon kehutun TotsBots-vaipan. Kyllä sitä voikin ihminen olla pienestä onnellinen :LOL: Vielä jos löytäisin jostain vuoden -14 ötökkäpussilakanan, se olis mahtava!

Aamun aloitin oksentamalla kaikki just syödyt aamuruoat ulos. Jääkaappi vaan (muka) haisi yhtäkkiä tosi pahalta. Tämä tästä enää puuttuu..
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
"*Pihla*"
Painosta, mä kun en viimeksi imettänyt, niin en tiedä, miten se vaikuttaisi kilojen lähtemiseen. Mä karistin kiloni lenkkeillen ja nautin joka hetkestä, kun pääsin taas liikkumaan! Noiden koirien takia lenkkeily on niin jokapäiväinen rutiini, että olen ihan hukassa nyt, kun en kykene lenkillä käymään. Nyt kun tulee vielä tuo aika, että saa tuoreita marjoja, niin mä en usko, että kilojen karistaminen voi ihan hirveän vaikeaa olla, jos vaan pääsee myös liikkumaan. Rakastan tuoreita mansikoita! :) ne on kevyttä syötävää ja auttaa myös makeanhimoon :D edellisestä raskaudesta jäi 3kg, mutta silloin mun lähtöpaino olikin 42kg ja painoindeksi 17, joten en edes tavoitellut lähtöpainoa. Mitään tavoitteita en tälläkään kertaa laita, kunhan olisi kesäkunnossa 2016 :D

Eipä tähän harmaaseen ja sumuiseen päivään vielä oikein muuta. Eilen laiteltiin kämppää uuteen uskoon miehen ja mun äidin kanssa. Nyt on enemmän tilaa ja jopa lisää kaappitilaa... :D turhautti kyllä tosi paljon huudella vaan sohvalta, mitä voi heittää pois, kun ei oikein itse pystynyt osallistumaan. Eilen oli aika hankala olla, pystyssä tuikki tosi ikävän tuntuisesti häpyluun yläpuolelle ja nivusia ja lonkkia särki aika kovasti. Tytöllä oli kivaa, kun pyöri mummon jaloissa "auttamassa" :)

Pihla poksuu 32+0 ja 8 viikkoa laskettuun aikaan! Onneksi on takaraja, että voin olla varma, että se 8 viikkoa on ihan maksimi :D 5-6 viikkoa riittäisi kyllä oikein hyvin. Tyttö on syntynyt 37+ viikoilla ja toivoisin, että tämäkin syntyisi niihin aikoihin.
 
Täällä sairauslomaa takana viikko ja pääasiassa tullut vietettyä se vaakatasossa sängyssä, plus päivittäin rauhallisia kävelyjä koiran kanssa. Eipä juuri ole selkäkivut kuitenkaan hellittäneet. Kun lepäilee puoli-istuvassa asennossa sängyssä, niin olo on ihan hyvä, mutta ei oikein sen kummempaa ole pystynyt tekemään. Tänään käytiin Kevätmessuilla pyörähtämässä, kun ajattelin vähän katsoa miten selkä kestäisi kun huomenna tosiaan on vika saikkupäivä tällä erää. Tunnin verran jaksoin olla ennen kuin olo kävi sietämättömäksi ja alkoi myös oksettaa niin, että hyvä kun kotiin asti päästiin ja äkkiä pitkälleen. :| Huomenna sitten uudestaan lääkärile, katsotaan mitä sanovat. Ja huomenna myös poksutaan vasta 27+0 että kiva jos olo on tätä luokkaa jo tässä vaiheessa.

Kauhea valitus, mutta ahdistaa ajatus siitä että oisin nyt jo työkyvytön. Onneksi poitsu on ollut taas ihan superaktiivinen viime aikoina, se piristää!
 
"lauwra"
Pihla, mun mielestä on jopa tosi typerää laittaa pissakatetri ennen puudutusta! Miksi kiusata? Mulle annettiin spinaali ja kun käännyin selälleni niin katetrin sai jo kivuttomasti paikalleen. Täällä sain sektion esikäynnillä supot mukaan ja ohjeet, että edellisenä iltana käytetään...

Esikoisen raskauden alkaessa painoin 57kg ja nyt alussa oli 62kg eli se viisi kiloa jäi tytöstä. En imettänyt, mutta 12kg tippui itsestään enkä kokenut olevani mitenkään suuri vaikka kiloja jäi. Nyt on kuitenkin tavoite päästä taas alle 60 kilon, joskus sitten syksyllä ;)
 
"*Pihla*"
Lauwra, pelkäsin sitä katetroimista etukäteen tosi paljon ja kysyinkin, että voiko sen laittaa vasta puudutuksen jälkeen. Joku syy sille mukamas oli, ettei voinut, mutta yhtään en muista, mikä se syy oli. Olin kuitenkin itsekin lukenut, että joissain sairaaloissa laitetaan vasta puudutuksen jälkeen. Mikä lie syynä, että täällä laitetaan ensin.

Pupumama, tervetuloa kerhoon! Vähänkö välillä epätoivoinen olo, kun miettii, että vielä viikkoja jäljellä ja olo ollut jo viikkoja niin vaivainen ja rampa. Välillä myös mietin, että mikä hulluus minut sai lähtemään tähän uudelleen, kun tulee niin elävästi mieleen ne fiilikset, mitä ekassakin raskaudessa kävin läpi :D täytyy varmaan alkaa pitämään jotain päiväkirjaa, että muistaa kaikki nämä fyysiset ja henkiset olot, JOS joskus alkaisikin kuumeilla kolmatta... Palkinto on toki kaiken tämän arvoinen, kun sen syliinsä saa, eikä sitä pois antaisi mistään hinnasta. Mutta miksei ihmisenkin raskaus voisi kestää vaikka sen 8-9 viikkoa, mitä monilla eläimillä? :D
 
Minulle ainakin laitettiin KU:n leikkauksessa katetri vasta nukutuksen jälkeen, onneksi. En olis kyllä yhtään tykännyt jos se olis laitettu ilman puudutuksia. Olihan sen kätevää heräämisen jälkeen havaita että minusta roikkuu jos jonkinlaista piuhaa :D Katetrin poisto nyt oli helppo homma, toista oli se dreenin kiskominen irti |O Se sattui aivan hulluna.

Vauva-T on tainnut kääntyä takaisin poikittain. On koko päivän venyttänyt mun ylämahaa molempiin suuntiin, auts! Välillä on sattunut ihan kunnolla. Saatan tietty olla väärässä asennon suhteen, mutta tiistaina se sitten viimeistään selviää kun on lääkärineuvola. Koko maha on heilunut oikein urakalla kyllä :D

Mun Kelan äitiysavustushakemus ei ole edennyt vieläkään! Edelleen se herjaa että "toimita liitteet 6.4 mennessä". Hiukan ottaa päähän. Pitää varmaan soittaa sinne perään, ei mun hermot kestä jäädä odottelemaan josko se sittenkin menisi läpi. Liitteen koko on aivan oikea, samoin muoto jne. Muut hakemukset on kyllä menneet, lukee että käsittelyssä tms.

Kuusama ja Vauva-T 28+2
 
Kela-asioista, itse ihmettelin kanssa viime raskaudessa miksi äitiysrahapäätös viivästyy..mutta jos työnantaja ilmoittaa nuo tiedot ja JOS työehtosopimuksessa on niin, että maksetaan ekat 3kk täysipalkka, NIIN työnantaja ilmoittaa vasta noiden jälkeen ne palkkatiedot, koska nuo 3kk katsotaan siihen viimeiseen 6kk. eli kun työnantaja on laittanut maksuun tuon viimeisen palkan, ilmoittaa he tiedot kelalle :)

Mutta nuohan eivät vaikuta siihen äitiysavustukseen mitenkään eli se päätös pitäisi kyllä tulla parissa viikossa. Itse tekisin ehkä niin, että laittaisin liitteen uudelleen. Jos on siis kulunut enemmän kuin 2 viikkoa sen laittamisesta.

Hikka
, en muista että vauva olisi kertaakaan hikkaillut :) viime raskaudessa niitä esiintyi, mutta nyt en muista että olisi hikkaa ollut. Nyt viikonloppuna liikkeitä tuntui oikein urakalla, toki myös supisteli oikein urakalla... Perjantaina ja lauantaina melkein koko ajan kun liikkeelle lähti niin heti veti mahan kireälle. Lauantaina huomasin, myös että tytön kylvetys siirtyy nyt isukin vastuulle. Onneksi miehellä on nyt lomaviikko, sitten saldovapaita ja sitten jääkiin isyysvapaille ja sitten kesäloma! Meidän tyttö tykkää hyppiä ammeesta pois ja takaisin kylvyn aikana niin en ihan ketterästi pysy perässä :)

Suuntaamme keskiviikkona miehen vanhemmille pääsiäisen viettoon ja itsellä hiljaiseloa siis tiedossa palstan osalta varmasti viikon verran tiedossa. Kukas haluaa ottaa huhtikuun pinon päivittämisen? :) voin sanoa, että päivittäminen tässä vaiheessa on helppoa koska uusia ei enää tule kovinkaan montaa..ja toivon, että kukaan ei vielä huhtikuussa ole synnyttämässä! Vai mihin ne pihlan viikot sattuukaan täyttymään? että ei siis ennen pihlaa ole kukaan synnyttämässä :)

Iloista pääsiäistä kaikille!

Catnip82 + kyytiläinen 28+3
 
"*Pihla*"
Catnip, äitienpäivänä taitaa olla 37 viikkoa täynnä, joten toivottavasti en synnytä vielä huhtikuussa :) heti 37+ viikolla vauva saa kyllä mun puolesta tulla :D nyt on jo välillä niin tuskaista, että toivoisi jo tämän raskausajan olevan ohi ja vauvan sylissä, mutta järki sanoo, ettei vauva vielä ole valmis.

Sonde, menkkajomotuksiin en osaa sanoa oikein mitään. Tuntuuko, että supistelee, vai jomotteleeko muuten vain? Voisiko olla joku kohdun kasvuspurtti? Mulle kätilökin sanoi, ettei kohtu kasva tasaisesti, vaan ottaa välillä spurtteja, minkä takia tuntemuksiakin on välillä enemmän ja sitten ne voi loppua kuin seinään. Mulla särkee alaselkää ja noita "istuinluita? :D tai oikeastaan kaikkia luita lantion alueella. Muistelisin tätä olleen ekassakin raskaudessa täällä loppupäässä, niin en nyt ole siitä sen enempää huolestunut, vaikka tosi ikävältä tuntuukin. Ja häpyluun yläpuolelle tuikkii välillä aivan kuin puukolla tökkäisi.

Huonoakin huonompi yö takana. Tyttö simahti vasta 22.00. Nukuttiin tytön kanssa nyt alakerrassa, ettei mun tarvi kantaa rappusissa. Osasinkin odottaa, että nukahtaminen voi olla vaikeaa. Kissoista oli kivaa, kun nukuttiin alakerrassa ja herättelivätkin pitkin yötä (on niillä makkariinkin vapaa pääsy, mutta siellä eivät yleensä herättele ennen aamua) ja tyttö heräsi jo seitsemältä. Tuntuu, että unet jäi tosi vähiin. Nyt kaipaisin sitä energiajuomaa, mutta en ole uskaltanut niihin koskea ollenkaan nyt raskausaikana :D

Väsynein fiiliksin Pihla 32+1 (ja luntakin sataa... Niinkuin täällä oli jo ihan sulaa)
 
Sonde, olisko noi menkkakivut voineet olla niitä harjoitussupistuksia? Mulla on ollu pari kertaa tollasta kipuilua (ei siis varsinaisesti sattunut, mutta oli epämukava olo), ja sit se on mennyt muutamassa minuutissa pois.

Mahtava yö, nukuin yhteensä varmaan 3 tuntia. Nyt töissä ihan tööt.:xmas: Vauva tuntui möngertävän vatsassa koko yön ja joskus neljän aikoihin, kun olis vihdoin väsyttänyt kunnolla alkoi vasemman munasarjan kohdalla suht ärsyttävä kipu. En tiedä, mikä sen aiheutti, oliskohan vauva painanut jotenkin sinne. Toisaalta yritin kyllä kylkeäkin kääntää ja hengittää rauhallisesti ja syvään, mutta meni sit lopulta itsestään pois. Onneksi huomenna on kontrolliultra, en olisi jaksanutkaan odottaa seuraavaan neuvolaan, kun se on sit vasta kahden viikon päästä.

Täälläkin on hikkaa yleensä vähintään 2 krt päivässä (esim. just nyt). Tuntuu aina tuolla alavatsan seudulla, eli on edelleen pää alaspäin. Muuten viikonloppu olikin tosi hiljainen liikkeiden osalta, ehdin jo vähän huolestuakin. Miten sitä ei ikinä osaa uskoa, että niitä tosi aktiivisia päiviä yleensä seuraa ne pari hiljaisempaa...:rolleyes:

Mulla äitiysavustus ratkaistiin yhdessä päivässä, kahden päivän kuluttua sain jo kirjeen, että kahden viikon sisään pitäis paketin saapua.

Mamira 28+4
 
Mulla äitiysavustushakemus ollut kelassa jo 3 vko ja edelleen asiointipalvelussa lukee, että käsittelyssä :O Pitää varmaan soitella sinne, oisko vaan jäänyt jonkun virkailijan pöydälle pyörimään. Haluun jo saada sen paketin :D

Hep ja pikkuinen 29+0 (voi apua, mihin tää aika menee :D )
 
"lauwra"
Sonde, minäkin olisin veikannut syyksi noihin "menkkajomotuksiin" kohdun kasvuspurtit. Toivottavasti saat pian vähän vastauksia, ettei tarvi huolestua.

Ihana viikonloppu kavereiden kanssa takana! Saunottii, juteltiin ja syötiin hyvin. Nyt odotan vaan pitkää pääsiäisviikonloppua :) Touhutaan paljon remontin merkeissä, ainakin näin olin suunnitellut ;)

Pihla, onko sulla muuten koskaan tutkittu istukkaa tai napanuoraa, että voisiko niistä kohtua esikoisen ja tämän uuden pienikasvuisuus kohdussa?

Mulle äitiysavustuspäätös (raha) tehtiin viikossa, äp-rahassa meni pidempään.

Eilen selattiin taas nimiä vauvalle. Alan olla epätoivoinen. Suomalaisten nimien jälkeen selattiin läpi ruotsalaiset, saamelaiset ja virolaiset. Muutama vaihtoehto on nyt ja yksi vironsukuinen nimi jäi mieleen, mutta taistelen itseni kanssa että onko se liian outo. Onneksi on vielä 2kk aikaa vauvan syntymän jälkeenkin tätä miettiä :D Vai annettaisko maistraatin henkilökunnan arpoa...

lauwra & pikkuveikka (jos siitä vaan tulis Veikka? :D) 31+3
 

Yhteistyössä