Kesäkuun kullanmurut 2015 **Maaliskuu**

"lauwra"
LASKU: tosiaan kyllä osastolla olemisesta joutuu maksamaan :) Mulle tuli lasku viidestä päivästä ja vauvalle seitsemästä (joka on omavastuu alle 18-vuotiaan hoidosta) vaikka olikin sairaalassa sen 3kk. Ystävä aikoinaan ei suostunut kirjautumaan sairaalaan sisälle synnyttämään kuin vasta puolen yön jälkeen, koska jos olisi mennyt sairaalaan klo 23.30 olisi myös tuolta päivältä veloitettu täys hinta :D

Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Painoa +200g/vko, verenpaineet 118/80, vauvan painoarvio 1900g (eli rv40 olisi 3800g). Sain lähetteen yliopistosairaalan äippäpolille vielä tarkastukseen kun neuvolalääkäri ei ultralla nähnyt kaulaa/kasvojen aluetta (jossa siis esikoisella oli kasvaimet ja huomattiin näillä viikoilla). Synnytystapa-arvion yhteydessä tekevät siis ylimääräisen ultran ja ajan pitäisi tulla parin viikon sisään. Vähän puhuttiin, että jos lapsi jatkaa kasvua keskikäyrän yläpuolella niin aletaan miettiä käynnistämistä, mikä sopii mulle paremmin kuin hyvin. Lapsi olisi kuitenkin hyvänkokoinen myös 1-2vkoa etuajassa. :) Pääsin nyt näkemään myös pojan pallit eikä ole kyllä epäilystäkään etteikö vaaleansinistä saisi kesällä pukea vauvalle :D

Vielä piti ensikertalaisille mainita, että synnytystapa-arvio johtuu aiemmmasta sektiosta eikä sitä eikä ylimääräisiä ultria yleensä muutoin tehdä. :)

lauwra & poika 31+3
 
"*Pihla*"
Sairaalasku, mulle tuli kolmelta päivältä ja tytölle kuudelta päivältä. Eli yhteensä yhdeksältä päivältä, koska tyttö oli vauvatehon kirjoilla, vaikka olikin 2 yötä mun kanssa osastolla. Vauvateholta kuitenkin jouduttiin tulemaan verensokereita mittailemaan keskellä yötä jne. Ekan yön tyttö oli vauvateholla, sitten 2 yötä mun kanssa osastolla ja sen jälkeen vielä 3 vauvateholla, kun mä pääsin kotiin. Tyttö siis sai sokeritipasta ja nenämahaletkusta huolimatta olla vierihoidossa yötä päivää :)

Synnytystapa-arvoista ja ylimääräisistä ultrista, ne ei tosiaan ole automaattisia jokaiselle synnyttäjälle. Täälläpäin alle 155cm ensisynnyttäjät pääsee automaattisesti ja sitten tietysti sektion jälkeen synnyttäjät. Ja ylimääräisiä ultriakin on yleensä vaan, jos on jotain erityistä, mitä seurataan. Niinkuin nyt vaikka mulla tämä vauvan kasvu. Voin sanoa, että eka raskaus oli siinä mielessä kuitenkin stressittömämpää, kun ei ollut näitä painokontrolleja, vaan seurattiin ihan normaalina raskautena sinne viikolle 37. Vaikka toki on kiva päästä näkemään vauvan vointi ihan ultrallakin aina silloin tällöin :) mutta aina se myös jännittää. Ekassa raskaudessa meni viikko siitä, kun todettiin, että vauva on pieni, siihen että vauva syntyi. Toki huomattiin myöhäisemmillä viikoilla.
 
Onko kenelläkään kokemusta vadelmanlehtiteen juomisesta raskauden aikana? Jossain lukee, että voi juoda koko raskauden ajan, jossain, että ei ensimmäisen kolmanneksen aikana ja jossain, että vain viimeisen kolmanneksen aikana. Sitten kun paketin kylkeä (Clipper) katsoo, niin siinä lukee, että raskaana olevien tulisi kääntyä lääkärin puoleen ennen tuotteen nauttimista :O Sen vaan luvataan mm. helpottavan suonen vetoja ja vahvistavan kohtulihasta, jolloin synnytyksen ja palautumisen pitäisi olla helpompaa ja mähän oon valmis kokeilemaan mitä tahansa :D Varsinkin nyt nuo jalkakrampit öisin pilaa yöunet tosi pahasti eikä magnesium ja säärystimet enää auta... Juon muutenkin teetä ihan valtavia määriä, niin ei varmasti olisi pahitteeksi korvata kuppi tai pari päivässä jollain muulla lämpimällä juomalla :)
 
miiula mulla oli esikoisen odotuksessa tommosta tuikkimista, pistoja, polttoja, sukkapuikkoja ym tosi usein, pahimmillaan tuntu siltä että sammutettu tulitikku olis tuikattu kohdunsuulle :x mutta ei ne ainekan mulla tehneet mitään vaikka tuntu siltä että pakosti vaikuttaisi jo paikkojen kypsymiseen. Nyt ollut tän toisen kans noita onneks vähän vähemmän ja myöskin näin kaikki ollu viel ok :) eka kyllä tykkäs potkia mua suoraan kohdunsuuta kohden viel suht myöhäisessä vaihees kun mahtu vaihtaan asentoo ja voi nam että tuntu karmealta, toivottavasti tää kaveri olis rauhallisempi..

muistakaa lantionpohjan lihasten treenaus! olin ite taas viikon verran laiskempi ja johan kostautui heti mrrrrh... Aamukahvia juodessa istuin nojatuolissa hetken ja sit oli taas semmonen painontunne alakerrassa että yh ja Hyh.

kysymys niistä imetystyynyistä! onko täällä ketään jolla ollu ns suihkutissit niin että imetys tarvinnu hoitaa pääosin makuulta, ja sit kokemusta tyynystä että oliko sit mitään iloa?? Esikoisen kanssa jäi kokonaan hommaamatta vaik vuoden imetin, mutkun melki aina pötköteltiin niin ajattelin et ei siitä olis hyötyä. Mutta olisko sittenkin vaik itsensä tukemiseen verrattuna normi tyynyyn?

Tsempit kaikille kipuilijoille! Edelliskerral olin tuhannen kipiä melki läpi raskauden, nyt alkanu vasta pahentuun liitoskivutkin. Ei paljo naurattanu viimeksi kommentit siitä et raskaus ei ole sairaus.......

Taisin kuulla mustarastaan laulua jo! Se on siis kevät oikeesti!

Terkuin syli84 ja viikot tais olla jotain 31+
 
Jonkun pitäis täälläkin tosiaan aina joka päivä muistutella noista lantionpohjalihaksista, että niitä tulis treenattua. :)

Mulla on nyt pari päivää ollut ilmeisesti jotain alkunärästystä tai vastaavaa, en tiedä millä sanalla tätä kuvailis. En siis ole elämäni aikana kärsinyt kuin ehkä kerran pari närästyksestä, eli en tiedä miten nyt raskauden aikana käy, mutta kauhee röyhtäilyn tarve tulee syödessä ja sit kun juo niin on sellainen tunne, että se juoma vaan jää ihan tohon ruokatorveen ja on sieltä välillä tullakseen ylös, sillä lailla hitaasti eli ei oo mikään oksennusreaktio. Ei kyllä tunnu kovin mukavalta. Eli ilmeisesti kohtu on nyt alkanut vähän jo painelemaan vatsalaukkua. Närästyksen alkua odotellessa...

Mulla kanssa tuntuu ajoittain tollasta vihlovaa kipua alapäässä, mutta lähinnä siis lantioluussa, ei niinkään kohdunsuulla. Kohdunsuulla tuntuu vaan joskus "mukavasti" kun vauva jotenkin osaa siihen osua. Ja navanseutu on kans aika herkkä potkuille.
 
"lauwra"
Hep87, mulla oli muistikuva että vadelmalehtitee olisi kiellettyjen listalla, koska lisää keskenmenonriskiä (näin muistan jonkun merkin paketin selosteesta lukeneeni). Loppuraskaudesta voi auttaa synnytyksen käynnistymiseen, joten rv37 eteenpäin ajattelin alkaa sitä juomaan. Toki tiedän, että kohtu kypsyy omaa tahtiaan eikä siihen käynnistymiseen mitkään jipot toimi ;) Mutta en lähtisi sitä teetä kyllä liian aikaisin juomaan vaikka muutoin ruokasuositusten kanssa olenkin maalaisjärkeilevää tyyppiä.
 
"*Pihla*"
Vihlaisuja ja tuikkimista täälläkin. Vaakatasossa niitä ei tule, tulevat vaan pystyssä ollessa, jos tulevat. Häijyn tuntuisia kyllä, mutta onneksi ei joka päiväisiä.

Ultrasta kotiuduttu. Painoarvio nyt 1700g ja viikkoja 32+3. Pysynyt siellä alakäyrän yläpuolella :) seuraava ultra 4 viikon päästä synnytystapa-arviossa. Vauvan kokoa ei siis tarvi onneksi tässä välissä enää kontrolloida. Kasvaa tasaisesti, ainakin nyt. Ja kovasti liikkui ultratessa, lääkärikin totesi, että koko ajan pyörii :D eikä istukan pitäisi olla edessä sektiota ajatellen, joten ei myöskään estä alatiesynnytystä. Ainakaan näillä näkymin. Niin ja nuo googlen kauhutarinoiden veroisten juttujen todennäköisyys on kuulemma luokkaa 1:10 000... Mutta siis kaikki oli mallillaan :) kohdunsuun tilannetta ei katsottu tällä kertaa, kun en sitä erikseen pyytänyt. Oli niin vakava ja vähäpuheinen ylilääkäri, etten uskaltanut kokeilla onneani kuinka kovakourainen olisi ollut :D

Kissat nukkui viime yön, mutta tytöllä oli koko ajan jotain hukassa ja valvotti aamuyöstä toista tuntia. Lopulta heräsi 6.40. Huoh.

Pihla 32+3
 
Eilen illalla juteltiin miehen kanssa, joka oli vähän huolissaan töistä ja tulevaisuudesta niin ajattelin sitten kääntää vähän ajatuksia iloisempaan suuntaan ja sanoin, että kokeile kuuluisko vauvan sydänäänet jo korvaan, kun jostain luin, että näillä viikoilla vois alkaa jo kuulua. Laittoi sitten korvan tiukasti mahaa vasten siihen kohtaan, jossa tunsin vauvan olevan ja pienen hetken päästä jo hämmästyksissään sanoi, että kyllä ne taitaa kuulua! Siinä sitten kuunteli muutamia minuutteja ja imitoi niitä mulle (vastasivat ihan sitä rytmiä, mikä neuvolan laitteilla kuuluu). :heart: Ihanaa, että mieskin nyt koki jotain tollasta, mitä mä taas en voi kuulla muuta kuin laitteiden avulla. :)

*muoks* Niin ja sai samalla taas pari potkua päähänsä. :D

Mamira 28+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
"lauwra"
Mamira, hyvä kun muistutit noista sydänäänistä! Onkin pitänyt sitä miehen kanssa testata :)

Pihla, tuo painoarviohan kuulosti ihan hyvältä! Katsotaan mitä sitten neljän viikon päästä taas tuumaavat :) toivottavasti kasvaa tasaisesti. Minuakin vähän helpotti kun ei ollut mikään jättivauva vaan keskikäyrällä kasvava (tämän mittauksen mukaan).
 
"*Pihla*"
Lauwra, munkin mielestä ihan hyvän kokoinen :) pelkäsin, että on just ja just joku 1500g, mutta näin jos kasvaa, niin pitäisi kyllä olla isompi kuin tyttö syntyessään. Hauskaa, miten päinvastoin meillä tämä kokopelko menee :D ymmärrän kyllä tuonkin puolen, jos haluaa alakautta päästä synnyttämään, niin ei ole kiva mikään jättivauva. Toivottavasti kasvut pysyy tasaisina, ettei tule liian isoja tai pieniä vauvoja :)

Haluaako kukaan ottaa huhtikuun pinoa päivitettäväksi? :) mä edelleen käyttelen vain kännykällä ja tällä en pysty mitään kuvaa tms. lisäämään tuohon alkuun.
 

Yhteistyössä