Vihdoin pääsin koneelle. Puhelimesta kyllä lukee juttuja, mutta ei sillä viitti ruveta kirjottaan.
Olipa aika kauhee viikko. Kaikki muut oli vuorollaan kipeenä paitsi nuorin muksuista. Jos jotain positiivista pitää ajatella niin onneks se oli just tuo nuorin, joka pysy terveenä, kun eipä tuo vielä varmaan osais ilmottaa, että nyt tulee oksennus... ja sit sitä oksua olis ollu aivan joka paikassa. Nyt selvittiin aika vähillä siivoamisilla.
Vauvanvaatteiden koosta... meillä on kaikki kolme lasta ollu syntyessään 53-55cm, joten pikkuruisille vaatteille ei oo ollu käyttöä. En oo vielä kattonu onko semmosia varastossa edes yhtään. Ehkä pitää joku olla varuiks, jos tää vauva tuleekin enemmän äitiinsä ku isäänsä ja on vähän lyhyempi.
Synnytystavasta.. kaikki kolme synnytystä on käynnistetty. (ei oo tarkoitus pelotella ketään, mutta laitan synnytyskokemuksia, jos jotakuta kiinnostaa... ei välttämättä kannata lukea, jos synnytys pelottaa.) Eka raskaus oli viikoilla 41+, kun verenpaineet oli super korkealla normaalilla tarkastuskäynnillä, passittivat suoraan vauhdilla sairaalaan. Paineet laski kuitenkin aikas normaaleiks sit sairaalalla, mut käynnistettiin kuitenkin. Lääkkeet ei vaan saanu supistuksia aikaan ollenkaan ja siellä kävelin kaks päivää ees taas. Sit oli paikat sen verran kypsät, että puhkasivat kalvot. Supistuksia ei ollu siihen mennessä ollu, mut auta armias sit ne alko ja niitä tuli sit saman tien aivan koko ajan. Varmaan alle minuutin välein ja minuutin kestäviä... ei siinä tärinässä paljo kelloa tosin tullu kattoneeksi. Onneks sain epiduraalin. Ponnistusvaihe kesti järkyttävät 3 tuntia, kun lapsella oli niin iso pää. Lopulta mun häpyliitos antoi periksi eli venähti tai revähti ja lapsi syntyi ilman imukuppeja tai muita. Vauva oli suht iso 55cm ja 4300g, pää 38cm.
Toinen synntys käynnistettiin jo viikolla 38+, jottei lapsen pää ainakaan olis niin iso, että taas paikat paukkuis. Oli vaan sitten perätilassa siinä vaiheessa, kun menin käynnistykseen. Tehtiin ulkoinen käännös, joka ei ollu mun tapauksessa ollenkaan järkyttävä kokemus. Osasin ilmeisesti olla tarpeeksi rentona, vaikka lääkäri kädet täristen painoi mahaa, että sai vauvan kääntymään. Käännös siis onnistui ja vauva suostui pysymään raivotarjonnassa. Synnytys ei taaskaan käynnistynyt, vaikka sain lääkkeitä. Supistuksia ei vaan tullu. Paikkoja saivat lääkkeillä sentään pehmeiks ja kohdunsuuta auki. Ja sit taas puhkastiin kalvot. Sama homma ku ekalla kerralla eli supistukset tulee sit tosi nopeasti tosi voimakkaina. Jälleen epi toimi loistavasti ja vauvakin pullahti maailmaan parilla ponnistuksella. Vauva oli 53cm ja 3500g, pää 37cm.
Kolmas synnytys oli helpoin. Käynnistettiin viikolla 39+. Taas mentiin kalvojen puhkasulla (joka aiheutti jälleen supparit vauhdilla nollasta sataan) ja epiduraalilla. Vauvalla oli jo pää näkyvissä ennen ku lääkäri ehti paikalle ja tuli ulos, että plups vaan. Vauva 53cm ja 3700g, pää 35cm.
Niin järkkyjä ku noi kalvojen puhkaisusta tulleet supparit on olleetkin, niin mä silti oikeestaan toivoisin, että pääsisin taas käynnistykseen. Enemmän mua pelottaa ajatus, että venaan kotona tunti tolkulla supistuksia laskien ja sit vauva päättää pullahtaa vauhdilla vaikka matkalla sairaalaan.
Tuo ballonki oli mulle ihan uus juttu. Piti googlettaa, että mitä se on. Herättää ristiriitaisia tunteita. En ainakaan kotio haluais tulla mikään ballonki haaruissa, mutta ehkä valvotuissa olosuhteissa... jos lääkärin mielestä se olis toimiva ratkaisu, niin voisin kokeilla.
Lauwra, otan osaa pukamien suhteen. Täällä ne on ollu välillä enemmän ja välillä vähemmän riesana ekasta raskaudesta lähtien. Ummetus tulee mulle aikas helposti ja sekös tekee hyvää pukamille.
Eipä noita toiveita kauheesti oo mielessä synnytyksen suhteen. Kivunlievitystä haluan tilanteen mukaan niin paljon, ettei tarvi hulluna kärvistellä.
Vauvan asennosta.. ei oo hajuakaan. Luulen, että tuolla masussa pyöritään vielä ihan miten sattuu. Välillä tulee potkuja (tai nyrkkeilyä) ylös ja välillä alas ja välillä sivulle ja sit toiselle sivulle. Mutta onhan siellä toki neljä raajaa ja pää ja peppu, joilla voi puskea suuntaan ja toiseen eli kai noita muksahduksia kuuluukin tulla ympäriinsä. En oo vaa perehtyny mikä osa olis missäkin.
Tuntuu, että joka paikka puutuu ja selkää kolottaa. Nukkuminen oli parina yönä aivan mahdottoman vaikeeta. Eilen illalla mies hiero mun selkää ja asettelin 7 nukkumatyynyäni vähän eri lailla, niin sain jopa kohtalaisesti nukuttua ja nyt ei ainakaan vielä kolota selkää. Ehtiihän se tässä iltaan mennessä taas kipeytyä. Pitäis vissiin treenata selkälihaksia.
Koska Catnip poksuu niin mäkin sit poksun, kun on sama LA.
Täähän onkin paljon helpompaa ku kalenterista päivien seuraaminen... katon vaan missä Catnip (tai Kuusama) menee!
Tulihan pitkä kirjoitus.
Hauskaa viikonloppua, älkää sokaisko itteänne aurinkoa tai sen pimentymistä tuijottamalla.
Sulo-Sylvia ja sipsukka 27+0