Kesäkuun kullanmurut 2015 **Maaliskuu**

Miiula, mulla taas vuotaa nenä, aivastuttaa ja olen ihan tukossa samaan aikaan. Todella väsyttävää ja uuvuttavaa. Nyt olen vielä tosiaan pärjäillyt kivasti pelkällä nenäsuihkeella :) kunhan vauva on syntynyt, aion ottaa käyttöön kestinet, jos allergia menee oikein pahaksi. Silloin ei kai saisi imettää, mutta mä olen sitä mieltä, että mieluummin korvikkeella kasvava vauva ja hyvinvoiva äiti, kuin rintaruokinnalla oleva vauva ja superväsynyt ja uupunut ja ärtynyt äiti, jolla nenä vuotaa koko ajan :D

Ruu79, mulle ilmoitettiin alkuraskaudessa, että pitäisi mennä sokerirasitukseen, kun "siinä nyt vaan kuuluisi jonkun raskauden aikana käydä"... En ole käynyt. Kun ei tosiaan niitä riskitekijöitä ole, eikä terkan kyselemiä "sokerioloja" ja viimeksi neuvolassa mittasi mun verensokerin, joka oli ihan priimaluokkaa :D ja mun on niin hankala saada lapsenvahtia, eikä 2 vuotias jaksa istua labrassa paria tuntia. Viime neuvolakäynnillä terkka sitten olikin sitä mieltä, ettei mun tarvikkaan mennä siihen sokerirasitukseen, kun ei ole mitään "hälyttävää" ilmennyt ja koska vauvan kasvuakin seurataan äitipolilla kuukausittain, eikä todellakaan ole sokerivauvan oloinen.

Vauvanvaatteista ja vaipoista, tyttö käytti ekat viikot 44cm vaatteita ja vaipoissa 1 koko meni varmaan 3kk :D 44cm vaatteet on edelleen tallessa, mutta toivon, ettei niin pienille tule käyttöä tällä kertaa. 50cm vaatteitakin sai olla aika paljon, tuo meni niihinkin pitkään. Kun päästiin sairaalasta kotiin, tyttö hukkui 50cm vaatteisiin ja kun oli ensimmäinen vauva kyseessä, niin oli jotenkin hankalaakin, kun vaatteet oli niin valtavan isoja. Niinpä mun äiti kävi ostamassa muutamia 44cm :) tälläkin kertaa 50cm vaatteita on tarkoitus hankkia ihan reilusti (kaverilta ja siskolta :D ), koska en usko tämänkään vauvan olevan kovin iso syntyessään. Vaikka tämän hetkinen arvio laskettuna aikana on 3300g, niin uskon sen tipahtavan jo seuraavalla ultrakäynnillä. Olisin enemmän kuin tyytyväinen, jos tämä painaisi edes sen 3005g, ettei joutuisi sokeriseurantaan, mutta pahoin pelkään, että alle 3kg jäädään. Pituutta tytöllä oli 46,5cm syntyessään, mutta meidän geeneillä ei lapsistakaan mitään pitkiä kasvateta :D 1 koon vaippoja ei ole tarkoitus hamstrata yhtä pakettia enempää jo senkin takia, ettei voi tietää, mikä merkki parhaiten sopii. Tytöllä pampersit falskasi, joten käytettiin liberoja. Siskonpojalla taas just toisinpäin. Vaippoja mieskin osaa tarvittaessa käydä ostamassa, jos kotona on just väärää mallia ;)

Aamukävelyllä taas käyty ja kyllä se tekee niin hyvää pääkopalle :) ja tuo aurinkoinen sää! Ihanaa myös, kun tyttö on päässyt vähän ulkoilemaan ja tuollainen 2 vuotiaan kävelyvauhti on mullekin just passeli :D tunnin verran meillä taas meni ja nyt lepäilenkin sohvalla hetken, ennenkuin lämmitän eilisen ruuan jämät ja ruokin lapsen :) pelotkin tuntuu turhemmilta ja pienemmiltä näin aurinkoisena ja keväisenä päivänä. Täytyy vaan toivoa, että tulee superaurinkoinen kevät :D

Pihla 29+5
 
Hellurei. Maanantaina oli neuvola jossa kaikki kunnossa. Hb oli nyt 125, kun ekassa neuvolassa 139. Joka toisella kerralla on Hb mitattu. Painoa tullut ensimmäiseen neuvola käyntiin verrattuna +500g, kun ekan neuvolan jälkeen mun paino tippui 2,8kg. Sf mitta oli 24, eli keskikäyrällä kun viimeksi oltiin alakäyrän ja keskikäyrän välissä. Neuvolan täti sanoi että joku oli jo viime viikolla saanut uuden pakkauksen. :) Sain tädiltä kehuja kuinka pystyn niin ketterästi liikkumaan enkä vaikuta raskaana olevalta. No se mun ketteryys oli jo keskiviikkona tipotiessään, kun issiainen älyttömän kipeä ja välillä jalat meinas mennä alta, koko lantion seutu tules ja lonkat kans.. :( Mulla oli tiistaina työvuoro pitkästä aikaa niin tais se saada tuon aikaan.

Tänään olin sokerirasituskokeessa. Ei se niin kauhea kokemus ollut kuin pelkäsin. :) Maanantaina vasta saan neuvolasta tulokset.

Onko muille tullut semmoista vaivaa kuin sydämen tykyttely? Mulla on viikon sisällä tullut pari kertaa. Viikonloppuna heräsin siihen kun sydän löi hurjaa vauhtia eikä meinannut rauhoittua ollenkaan, silloin vaan ajattelin että oon jotain painajaista nähnyt ja siitä johtuis. Mutta sitten tiistaina semmonen tuli uudestaan illalla, tulin kylältä kotiin ja istuin kattomaan tv:tä niin yhtäkkiä tuli huono olo ja ajattelin mitata verenpaineet, paineet oli normaalit mutta syke oli 102 ja useamman kerran mittasin. Ei oo kyllä kiva vaiva. :( Mikähän siihen auttais?

Kiitos tarvikelistasta, tulee ensikertalaiselle tarpeeseen. :)

jjennna&pikkumurunen 27+5.
 
"lauwra"
Mä täällä olen touhottanut koko päivän (vein tavaroita kirppikselle, siivosin pihaa, imuroin yms...) ja se kyllä tuntuu selässä :/ Oikein kunnon vihlova kipu tuolla alhaalla tuntuu. Haaveissa oli, että olisin vielä pari kk päässyt urheilemaan, mutta saa nähdä miten käy... Tekisi mieli liikkua kun flunssan kourissa meni nyt useampi viikko. Ehkä uimassa voisi vielä pari kertaa käydä.

Oli nyt aika omanapaista, ens kerralla paneudun muiden juttuihin ;)
 
Jjennna, se paljon puhuttu magnesium saattaisi auttaa sydämen tykytyksiin. Rytmihäiriöihin pitäisi auttaa :) mulla on alkuraskauksissa ollut tykytyksiä ja rytmihäiriöitä ja pahimmilta ne on tuntuneet, kun on nukkunut vasemmalla kyljellä. Ekassa raskaudessa olin niistä huolissani, kunnes luin, että ne on ihan vaarattomia. Tällä kertaa en osannut huolestua ja jossain vaiheessa ne on kadonneet :D

Mä myös kipeydyn heti, jos innostun yhtään puuhailemaan. Oikean nivusen lähellä, alavatsassa on kohta, joka kipeytyy tosi herkästi, jos päivän aikana tulee puuhattua liikaa. Mä luulen, että se on ehkä joku sektion jättämä kiinnike tai arpikudosta, kun on sellaisessa paikassa. Se on vaivannut jo ennen puoltaväliä, eikä ole sen kummemmaksi muuttunut viikkojen lisääntyessä. Googlen mukaan voisi hyvinkin olla kiinnikekipua tai arpikudoksen venymisestä johtuvaa. Menee levossa ohi, eikä vaadi särkylääkettä. Myös neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että on arpikudosta tai kiinnike. Niinpä olen vähän niinkuin unohtanut koko asian :D

Huomenna piti viettää vähän niinkuin tyttöjen iltaa äidin ja siskojen (ja lasten) kanssa, kun miehet on varpajaisissa. Mä kuitenkin tunnen itseni niin superväsyneeksi, etten tiedä, jaksanko sittenkään lähteä seurustelemaan. Ja mikä hassuinta, tunnen itseni niin yksinäiseksi, ettei senkään takia kiinnostaisi lähteä yhtään mihinkään. Kai siinä on joku, että kun ei kukaan käy meillä, eikä soita kysyäkseen, miten jaksan, niin ei sitten itsekään huvita lähteä mihinkään tai tehdä mitään. Niiiiin tuttua tytön odotusajalta. Silloinkin halusin vaan kieriä itsesäälissä, sammuttaa puhelimen ja erakoitua kotiin :D jos yhtään on fiilistä huomenna, niin menen kyllä muiden kanssa, mutta jos ei ole, niin mieluummin vietän tytön kanssa illan kotona.

Nyt kirjan kanssa peiton alle, josko sitä vähän saisi virtaa :)
 
Onko kellään vatsa tuskaisen oloinen?

Itsellä on nyt monta päivää vatsa ollut tosi ahdistava. Kiristävä ja puristava. Ihan kuin nahka repeäisi. Vatsa ei kestä painetta, joten on ollut vaikea löytää sopivaa puettavaa. Tosi kamala olotila :(
 
Valkoinen, mulla oli kans pari päivää sitten tosi ahdistava tunne vatsalla! Mulle selvästi tulee vatsan kanssa tällaisia kasvuspurtteja, että on monta päivää etten tunne tai näe mitään muutosta ja sit yhtäkkiä taas hirveen pinkeä olo ja tuntuu, että vatsa taas kunnolla isonee. Kerran mies kattoi huolestuneena mun vatsaa ja sanoi, että näytän siltä, että räjähdän ihan kohta. :D Ite hoidan tätä pinkeyttä oliiviöljyllä, mutta ei se ihan kauheesti auta. Kyllä se sit taas muutamassa päivässä iho venyy ja taas tottuu vähäks aikaa hieman isompaan mahaan. :) Ja sit se maha alkaakin näyttää pieneltä, kunnes taas tulee kasvukausi.
 
Pihla mulla on on ihan tuommoista samanlaista kipua just samassa paikassa, tulee yleensä kun nopeesti kävellen pitemmän matkan,menee kyllä levossa ohi.. Oon ajatellut että se on jotain ihan normaalia tähän kuuluvaa :)
Mulla myös on mahan kans varsinkin iltaisin, tai jos innostun syömään yhtään enemmän, tosi ahdistava olo ja tuntuu kyllä että nahka kiristää! Kai se tästä kun tottuu pikkuhiljaa.. Ehkä..
 
Magnesium on käytössä. 600mg ohjeiden mukaan magnesium sitraattia. Luultavasti tuo kahvin juominen sitä pahentaa, vaikka vaan yhden kupin päivässä juon. Kilpirauhanen taitaa käydä kierroksilla muutenkin vaikka ei kahvia joisikkaan. :D

Mulla kans tulee vatsalle kasvuspurtteja, ja silloin on tosi tukala olo vatsalla ja tiukat vaatteet silloin todellakin ahdistaa.
 
Mullakin oli jossain vaiheessa aina välillä epämääräistä sydämentykytystä, ja kuulin jostain että myös matala hemoglobiini saattaisi vaikuttaa asiaan. Sitten viime neuvolakäynnillä hoitaja käskikin aloittaa rautatabletit. Tosin samaan aikaan aloitin myös syömään magnesiumia kamalien yöllisten pohjekramppien takia, niin en sitten tiedä kumpi tuohon vaivaan on enemmän auttanut, mutta joka tapauksessa eipä ole enää sellaista tykytystä tuntunut.

Viimeksi täällä kirjoittelin siitä, kun baby on ollut viime aikoina paljon rauhallisempi potkujen suhteen, mutta nyt kun ollaan viettämässä superrentouttavaa viikonloppua isovanhempieni luona, niin vauvakin on yhtäkkiä taas paljon aktiivisempi! Potkii ja nyrkkeilee masussa nyt minkä ehtii. Vai onkohan kyse vaan siitä, että kun täällä ei oikeasti ole mitään kummempaa tekemistä kuin olla vaan, niin tulee paremmin rekisteröityä ne vauvan liikkeetkin... Ihanaa joka tapauksessa :)

pupumama 24+4
 
Järjetön pesänrakennusvietti täälläkin hyrisee, MUTTA en tiedä mistä aloittaisin.. Kun ei nyt voi oikein vielä tehdä oikein mitään. Tai vois kai, mut onko järkeä? Ei vielä voi raahata turvakaukaloa vinttikomerosta autoon, ei vielä viitsi viedä esikoiselta sänkyä kun uusikin on vielä Ikeassa, ei vielä jaksa kaivaa pieniä vaatteita vaatelipastoon kun sekin pitäisi vaihtaa isompaan. Plaah. Saan harmaita hiuksia :stick: Helpompaa oli tehdä, kun ensimmäistä varten teki :D Nyt tämä on vaan tällästä tasasta menoa...

Mutta, asiasta viidenteen. Löysin itseäni miellyttävät sisarusvaunut netistä, mutta ei ainuttakaan kappaletta ollut uutena myynnissä ainakaan tällä hetkellä. Pitäisi varmasti katsella käytettyjäkin jo kovaa vauhtia, vaikka ei tässä vielä kiire ole. Mutta jos joltain vapautuisi kesään mennessä niin ostaisin pois. Uutenakaan ei hinta ollut hirvittävä, alta 300e + vaunukoppa, että hyvinkin edullinen mielestäni.

Ei mulla muuta, tasasen tappavaa täällä Pohjanmaalla. Upea sää kyllä, pihalle vielä hinkuisin mutta neiti väsyi shoppailureissulla niin ettei tahdo herätä enää. :LOL:

Beibei & Ipana 25+2
 
Mulla on tykytyksiä aina, säännöllisen epäsäännöllisesti. Oikein kun on stressiä, leposyke on 120 nurkilla.. Kahvi pahentaa tilannetta selvästi. Mä olen jo niin tottunut tähän, en jaksa edes huolestua.

Pesänrakennusta täälläkin, kun en muuta keksinyt niin laitoin vauvan kirppisvaatteet pesuun :D Sänkyä en ajatellut ennen äippälomaa pystyttää. Sen ehtii varmaan sitten, jos ylipäätään tulee edes käytettyä.

Kuusama ja vauva-T 26+1
 
"lauwra"
Uskaltauduin tänään ostamaan paikalliselta fb-kirpparilta rintapumpun. Olen jotenkin ollut skeptinen imetystavaroiden ostamisesta, koska esikoisen kanssa imetys ei sairaalassa olon takia koskaan onnistunut (maitoa ei vaan tullut tarpeeksi eikä lapsi oppinut imemään rintaa). Nyt olisi toiveissa on 6kk täysimetys. Lindexillä oli tarjolla kauniita imetysliivejä, jos nyt parit uskaltaisi ostaa ja sitten niitä imetysvaatteita jos homma lähtee käyntiin.

lauwra & pikkuveli 29+1
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Hellurei pitkästä aikaa!

Pihla, mulla kans jos lenkillä reippaasti kävelee niin tuntuu oikealla alavatsalla.. Sit ku vähän himmailee niin menee ohi. Yritähän innostua siitä naisten illasta, tekis varmasti hyvää. Ja toivotaan tosiaan et nämä aurinkoilmat jatkuu!:)

Täällä on taas saatu kokea ihan uusia juttuja kropassa tän raskauden myötä. Suonenveto, ihan kamalaa! Onneks magnesium auttaa! Ja toinen, hiivatulehdus.. Vielä
kamalampi! Ei oo koskaan aiemmin ollut.. Kävin antaa pissa- ja hiivanäytteet eilen tk:ssa ja alkuviikosta tulee tulokset. Tempasin canestenin eilen sisuksiin ni tänään ollut jo helpompaa.. Hyi mikä vaiva, pysyis vaan poissa! Itkua väänsin eilen ku niin tuskaisa kutina ja kirvely...

Tuosta mahan pinkeydestä.. Mulla kans joskus n rv 20 tuntu et kyljistä repeää iho ku niin kiristi.. Mut nyt taas tuntuu et tää masu on ollut kuukauden saman kokoinen:) onneks suht pieni!

Ajatus katkes... Ens kertaan!

Kepu ja muru 25+3
 
..malsa
Mulla kans on ollut aika pönkee olo tässä muutaman päivän. Kai maha vetässy jonkun spurtin..

Viime yönä yhtäkkiä heräsin, että vatsaan sattui tosi kovaa. :eek: Yritin sitten vaihtaa asentoa, että helpottais, mutta sitten tyttökin heräs mun puhinaan niin piti ottaa sitä kädestä kiinni. Meni sitten hetken päästä kipu ohi. Luulen, että oli yks tai pari oikeen kipeetä supistusta, mutta kun ihan yhtäkkiä kesken unen heräsin ja nukahdin nopeasti uudestaan niin en ihan varma voi olla. Voi että oli kyllä inhottavaa. Kipeitä supistuksia ei ole muuten ollut niin en yhtään tajua mistä noi sitten tuli. Ei onneksi ole nyt sitten päivälläkään tullut kipeitä. Vaan kamalan pissahädän takia kiristyksiä.

Malsa ja pojuE 28+2
 
Miiula ja Kerttuliinu, olipas kiva kuulla, että muillakin on samanlaista kipua! Siis tietenkään kivut ei koskaan ole kivoja, mutta varmasti ymmärrätte :D mullakin tuo tosiaan menee levossa ohi ja on vaivannut jo paljon ennen puoltaväliä.

Malsa, ei kuulosta kivalta herätykseltä tuollainen kipu! Toivottavasti ei sentään ala vielä kipeästi supistelemaan. Tiedän niin hyvin tuon tunteen, kun ähisten kampeaa itseään kyljeltä toiselle ja kun vihdoin siinä onnistuu, niin lapsi herää ja sitä täytyy ottaa kädestä kiinni tai silitellä :D toivottavasti sun kivut on helpottaneet :)

Munkin tekisi kovasti mieli puuhailla kaikkea täällä kotona, mutta kroppa ei ole samaa mieltä ja jotenkin muutenkin ajattelen, että aikaa on vielä, joten turha vielä aloittaa mitään :D eilenkin olo oli aika vaikea ja huomasinkin vauvan kääntyneen poikittain... Ei auttanut noihin olemassa oleviin lantiokipuihin ollenkaan. Nyt en osaa sanoa, onko vielä poikittain vai miten päin.

Sain sitten eilen lopulta sen verran itsestäni irti, että menin äidin ja siskojen kanssa muutamaksi tunniksi. Ihan mukavaa se lopulta oli, kun oli juttuseuraa ja tytöllä leikittäjiä :) pääsin myös verestämään vauvamuistoja, kun siskontyttö 2vk pulautti mun päälle, eikä mulla tietenkään ollut vaihtopaitaa mukana... :D

Mies vei koirat ja tytön aamulenkille, joten sain hetken omaa aikaa. Eilen ulkoiltiin paljon omassa pihassa ja varmasti ulkoillaan tänäänkin. Lumet on melkein kokonaan lähteneet ja iltapäivästä aurinko paistaa jo tuohon meidän terassillekin, niin siinä on tosi lämmin istuskella :) jo sekin piristää mieltä, kun voi olla edes omassa pihassa ja tyttö nauttii ulkoilusta.

Pihla poksuu 30+0!!! 10 viikkoa laskettuun aikaan! :O
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Onko mielipiteitä imetystyynyistä? Doomoo? Rättstart? Vai joku muu?

Mietin myös tällä viikolla vatsan kasvua kun jotenkin ollut tukala olo, mutta ehkä se tosiaan ottaa sellaisia kasvuspurtteja ja kestää aina muutaman päivän tottua siihen.

Staffy 29
 
Mulle kans kelpais kommentit ja kokemukset imetystyynyistä =) Doomoota olen itse katsellut.

Mulla oli eilen melkoinen tehopäivä, tuli töissä käveltyä monta tuntia putkeen. Maha ei oikein tykännyt, supisteli koko päivän ja illan aina kun lähdin liikkeelle. Aikamoisen tukala olo. Tänään on onneksi ollut helpompaa.

Aamulla sokerirasitukseen, ääk!
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
..malsa
Kiitos Pihla, ei ole onneksi kipuja enää näkynyt tai tuntunut. :)

Kuusamalle tsemppiä huomiseen ja hyviä arvoja. :) Itse odottelen vielä tuloksia, joista varmaan huomenna saan tekstaria neuvolasta.. Mikäli olivat tulokset ok. Jotenkin mulla on semmonen fiilis, että saattaisin narahtaakkin. Tää raskaus on ollut omalla tavallaan jotenkin niin erikoinen erilaisine pikkuvaivoineen mitä ei esikoisesta ollut, niin valmistaudun siihen, että niistä sokereistakin narahdan. No huomenna näkee.

Veto on ollut niin veks taas.. Ei mitään jaksais ja pinna tosi kireellä. Kirppiksellä kävin tänään kurkkaamassa olisko mitään kivaa pientä pojalle. Suunnittelin, että nyt tällä kierroksella säästäisin rahaa ja ostaisin jotain pientä kivaa vaattetta käytettynä kun viime kerralla kaikki oli "pakko" saada uutena.. Noh.. totesin taas, että ei toi kirppisjuttu oo mun juttu. En sitten kelpuuttanut sieltä mitään, paitsi vuoden 2014 äitiyspakkauksen haalarin, jonka olin päättänyt ostaa kun vastaan tulee. Pakko varuiksi ostaa varahaalari vauvalle jos vaikka toinen kastuukin ja sitten pihalle on kuitenkin päästävä. Ja toi on niin kivannäkönenkin. Tykkään. :)

Malsa ja pojuE 28+3
 
Ostin Pikku Piian imetystyynyn käytettynä 5 eurolla, kun ajattelin, että ei niissä loppujen lopuksi voi olla niin kauheesti eroa. Ja lisäksi olen pihi. :D Ajattelin, että ensin tekisin tyynyn itse, mutta kun halvalla sain, niin en jaksanut sit nähdä vaivaa. Ajattelin kuitenkin laittaa päihin jotkut narut, joilla sen tarvittaessa saa selän takaa kiinni (tai vauvalle "sitteriksi"). Tossa tyynyssä on styroks-rouhetta sisällä.

Onko täällä kukaan muu innokas kutomaan? Tehtailin eilen villapöksyt tämän ohjeen mukaan, kun tuli taas kutomisvimma ja vauvanvaatteita on niin helppo ja nopea kutoa. ***Tiitiä- villavaippapöksyt: ohje vastasyntyneelle - Tuhat ja yksi (t)yötä - Vuodatus.net

Omasta navasta sen verran, että tänään aamulla tunsin selvästi, kun jokin pieni möykky pungersi vatsaa vasten, oliskohan ollut pieni kantapää. :)

Mamira 26+3
 
"lauwra"
kirppareista: mä tykkään kierrellä, ostan ainoastaan hyväkuntoista ja halpaa. Ärsyttää miten paljon ihmiset myy kulahtaneita ja venyneitä vauvanvaatteita ja pyytää niistä silti useita euroja. En koskaan maksa lastenvaatteista yli 3 euroa, paitsi nyt kengistä tai haalareista.

Vauvalle en nyt aio ostaa mitään ennen kuin saadaan makuuhuone rempattua ja lipastoon vaatteet laitettua :) Niin paljon on saatu jo kavereilta, että varmaan millekään vaatteelle ei enää oikeasti ole tarvetta.

Mä päätin nyt liikunnan osalta, että laitan salikortin tauolle elokuuhun asti. Ei tarvi potea huonoa omaatuntoa siitä, että maksaa korttia, mutta ei pysty siellä käymään. Toivottavasti kesällä pistetään pystyyn "vauvakilot kuriin" ryhmä, jossa tsempataan toisiamme raskausajan jälkeen :D Tuntuu jo nyt, vaikkei kiloja olekaan paljon, että tarvis jotain tukea liikunnan pariin paluun kanssa :)
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
"lauwra"
Noniin, oli pakko tulla vielä uudestaan kirjoittamaan...

Ilmoitan täten, että mulle tuli nyt ärsyttävin raskausoire ikinä; peräpukamat. Tai yksi. Tai ainakin sitä sen luulen olevan, en ole aiemmin kärsinyt. Pikaisella googlettamiselle asialle ei tarvi tehdä mitään kun on oireeton ja kivuton, mutta soitampa huomenna neuvolaan nyt kuitenkin... Voihan perse, kirjaimellisesti :D
 
Raskausvaivoista. Tämä on ikävin kaikista raskauksistani. Aion kokeilla kaikki kikat heti 37+0 alkaen, jotta saisin tämän ulos kehostan (molemmat aiemmat menneet yli).

Teen listan kaikista vaivoista (sekalaisess järjestyksessä):

1. Selkäsärky
2. Supistukset
3. Alavatsakipu
4. Liitoskivut
5. Ummetus
6. Peräpukamat
7. Turvotus
8. Rannekanavan oireyhtymä (kädet melkein koko ajan puutuneet)
9. Suonikohjut
10. Raskausarvet
11. Herkkä iho vatsalla (ei kestä vaatteenkaan painoa)
12. Jatkuva pissahätä
13. Vaikea olla ja nukkua (kaikki asennot huonoja)
14. Vaikea liikkua (=vaikea pukea, vaikea kävellä)
15. Nenä tukossa niin, ettei henki kulje (Otrivin Comp jatkuvassa käytössä)
16. Mielialan vaihtelut
17. Matala hemoglobiini
18. Hallitsematon painonnousu
19. Vaikea hengittää (saattaa liittyä hemppaan)
20. Sydämentykytykset (saattaa liittyä hemppaan)

Olisikohan tuossa kaikki... :/


Valkoinen 27+6
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Valkoisen lista on kyllä hyvä :) ei siis siinä mielessä että niitä on kaikkia, mutta siitä voi ruksia omansa... Harmi, että siulla on nuo kaikki! Itse koen vaivat vielä ns. taudin kuvaan kuuluviksi koska niitä on, mutta ei ne elämää estä. Mutta voin kuvitella, että siinä vaiheessa kun ne estää perustoimet niin alkaa se kuuluisa elin otsassa kasvamaan. Jokainenhan nämä kokee yksilöllisesti ja siten kaikkien tuntemukset on oikeutettuja ja niistä saa tänne avautua! Tsempataan me sitten toisiamme :) Eli Valkoiselle tsemppiä, enää 9 viikkoa siulla tuohon täysaikaisuuteen (jos lasken oikein...)!!

Itse kävin aamulla neuvolalääkärissä, sen ensimmäisen ja toivottavasti viimeisen kerran. Ensin kävin th:lla perusjutut katsomassa ja kuulumiset vaihtamassa ja sitten lekurin luo. Oli mukava vanhemman puoleinen rouva kyseessä ja kyseli paljon eri juttuja. Oikein mukava tuokio oli. Ainoa ihmettelyn aihe oli hemoglobiini, että enkö tosiaan ole ottanut mitään rautalisää kun lukema oli 151 :) Verenpaineita pitää edelleen viikottain seurailla kotona, koska edellisessä raskaudessa tosiaan oli se verenpainetauti. Vielä kuitenkin kaikki ihan ok lukemissa.

Paino 84 (81,5) viikkotasolla massiiviset +673g!
Pissa puhdas
Hb 151, edellinen mittaus marraskuulta jolloin 150 ei siis aihetta rautalisälle :)
RR 129/80 (123/69 ja 120/72)
Sf 24 (rv 23 oli 22cm) tästä lääkäri sanoi, että ei saa ihmetellä jos seuraavalla kerralla th saa isomman luvun koska "käsiala" on erilainen kaikilla. Nyt ollaan siis tuon mukaan keskikäyrän tuntumassa.
Sykkeet ++, ei laittanut lukemaa
Tarjonta RT
Vauvan paino 1002g, vastasi paria päivää isompaa mutta kasvanut tasaisesti ja koska vain parin päivän heitto viikkoihin nähden niin ei aiheuta jatkotoimenpiteitä.
Kohdunkaula, kiinteä ja kiinni ja taisi olla 3cm. Eli ne kivuttomat harjoitussupparit eivät ole mitään saaneet aikaiseksi ja voin jatkaa elämää ihan normaalisti!

Seuraava neuvola kuukauden kuluttua. Siihen saakka vain omien tuntemusta tarkkailua ja verenpaineiden mittailua. Kivuttomasti tämä keskiraskaus on mennyt, mutta en kyllä kovin energinen tai hehkeä ole ollut. Vaivoja löytyy, mutta niiden kanssa voi hyvin elää ja olla. Maha on tiellä tietyissä toimissa ja lattialta ylös nousu on hieman hitaampaa kuin ennen, mutta nämä nyt kuuluu asiaan ainakin omasta mielestäni.

Viikonloppuna tuli hieman mietittyä vaunuasioita ja olin jo jotenkin niin vakuuttunut, että Bumbleride Indie Twin on meidän uudet tuplat. Mutta nyt babystylen valikoimaan on tullut ruotsalaiset Krona vaunut. Hieman kalliimmat, mutta jotenkin tuo ruotsalaisuus vetoaa :) Mies hieman kauhistui hinnan nähtyään, mutta totesi, että kyllähän jotkut on pakko ostaa... Onneksi vielä on aikaa tehdä päätös!


Catnip82 + kyytiläinen 26+4
 

Yhteistyössä