Kesäkuun kullanmurut 2015 **Maaliskuu**

Lauwra, mä olen mukana "vauvakilot kuriin" ryhmässä :D ja onnittelut (osanotot) peräpukamista! :D ne multa taitaa vielä puuttuakin...

Valkoisen lista on pitkä ja tutunnäköinen. Onneksi ihan kaikkia noita ei itsellä ole, mutta kaikenlaista normaalia elämää haittaavaa kuitenkin. Nyt taas lepäilen sohvalla, kun käytiin tytön ja koirien kanssa kävelemässä ja sen jälkeen aina supistelee. Kivuttomasti onneksi. Lantio- ja lonkkakivut on myös melkoisia ja viime päivinä selkä on alkanut vaivaamaan taas enemmän. Edellisessä raskaudessa olin varma, ettei mun selkä toivu siitä koettelemuksesta koskaan. Olen siis muutenkin huonoselkäinen ja loppuraskaus on selälle oikea koettelemus.

Ahdistusta ja pelkoja on nyt ollut vähemmän, vaikka joka päivä nekin paikalla käy. Tekee tuo aurinko niin paljon :) piristää mieltä ihan tosi paljon. Harmittaa vaan, kun tekisi mieli puuhailla kaikkea, mutta kivut ei oikein salli sitä. Jo ihan normaali imuroiminen on työn ja tuskan takana.

Keskiviikkona sype-puhelu. Odotan jo kovasti, vaikka en koekaan olevani yhtä ahdistunut kuin viikko sitten :)

Synnytyksen jälkeiseen liikkumiseen piti vielä kommentoida, että tytön kohdalla pelkäsin, etten enää saa itseäni sohvalta ylös. Mutta siinä kävikin niin, että oli ihan täyttä tuskaa odotella, että pakkaset lauhtuu ja pääsee vaunulenkeille. Tällä kertaa uskon, että kunhan kroppa taas kestää, niin ei ole ongelma lähteä liikkumaan. Ainakin nyt odotan sitä jo kovasti, että voisin taas liikkua ilman kipuja ja supistuksia :D

Aurinkoista maanantaita kaikille! :)

Pihla 30+1
 
"lauwra"
Valkoinen, itselläkin on aikomuksena aloittaa aktiivinen vauvan ulkoistaminen rv37 jälkeen :D Eli vadelmalehtiteetä, vyöhyketerapiaa, homeopaattiset lääkkeet kohdun pehmentämiseen, siivousta niin hulluna ja miehelle sanoin, että "harrastat seksiä mun kanssa joka ilta vaikka väkisin!"

Pihla, onhan se ryhmä jo kaksikin! :D Meidän corgin omistajien pitää muutenkin pitää yhtä ;)
 
Mä tulen kans siihen ryhmään, vähän ahdistaa jo valmiiksi tää ulkoinen habitus :D

Mulla oli se sokerirasitus tänään. Paastosokeri oli ainakin sormesta hyvä, saapa nähdä huomenna millaisen tuomion saan. Itse toimitus nyt ei ollut niin kauhean paha, samoin se litku oli ihan ok =) Käsivarsi näyttää kauhealta ja on tosi kipeä :( Oli ehkä vähän kovakätinen labratäti.

Viime yö oli taas aika rankka noiden lonkkien kanssa. En enää keksi mikä tässä auttaisi, kun tuntuu että kipeä lonkka ei enää ehdi palautua siinä ajassa mitä pystyn makaamaan toisen lonkan päällä. Varmaan pitää nukkua seuraavat 3 kk istuallaan..

Kovasti tekisi jo mieli laittaa Kelalle paperit menemään, mitta yritän nyt vielä malttaa sen pakkauksen kanssa. Taitavat vielä jakaa vanhaa pakkausta pois. Eilen olin ahkera ja pesin kaikki vauvakamppeet odottamaan käyttäjää. Ei minulla vielä niille säilytyspaikkaa ole, mutta onpa pestynä kirpparikamat ym.

Jotain piti vielä kommentoida, vielä kun muistaisi että mitä..

Kuusama ja Vauva-T 26+3
 
..malsa
Voi dementia.. Pitää varmaan alkaa kirjottaa muistiinpanoja samalla kun luen toisten kuulumisia niin sitten muistaisi mitä piti kommentoida... Eli omia juttujani siis taas jaarittelen...

Sokerirasitus tuloksia ei tälläkertaa tullut tekstarilla ( viimeksi tuli tyyliin seuraavana aamuna jo että normaalit oli) niin ajattelin, että ne on varmasti ihan persiillään. Soitinkin niistä ja ei ollut narahdus edes lähellä. Hyvä homma. Olis radi tästä vielä puuttunutkin.

Olo on niin surkea. Henkisesti. Niin yksinäinen ja voimaton olo kaikin puolin. Tänään äiti yritti piristää ja käytiin ulkoilemassa ja syömässä. Ravintolassa itkua sitten tuhersin kun pikkuveljeni päätti sitten jotain ilkeillä. Onneksi pidin suuni supussa enkä antanut kuulla kunniaansa.. Olisi tullut varmasti tosi pahasti sanottua.. :( huomenna pitäisi paria kaveria nähdä.. Mutta... En tiedä jaksanko lähteä. Kotona ei jaksaisi olla eikä minnekkään mennä niin vähän pattitilanne. Kaipaisi oikeasti aikuisia ihmisiä ja muutakin seuraa kuin ton ihanan tyttöseni.. No kai se tästä taas.. :)

Malsa ja pojuE 28+4
 
Lauwra, juu töppöjalkojen omistajien pitää pitää yhtä :D onneksi meidän töppöjalka kyllä sitten kanssa laittaa mun läskit liikkeelle, kun sen aika on. Ja niin toki tuo vähemmän töppöjalkainenkin :D

Malsa, niin tiedän tuon henkisen pahoinvoinnin ja yksinäisyyden tunteen. Ei ole kiva olla yksin kotona, mutta ei jaksaisi mihinkään lähteäkään tai nähdä ketään. Mulla on onneksi nyt aurinkoisina päivinä sekin helpottanut ja mieli ollu kaikinpuolin parempi. Pelottaa kyllä, miten käy, kun seuraava pilvinen päivä koittaa... En oikein osaa muuta sanoa kuin jaksamista :hug: Lohtusuklaa helpottaa aina :) ja mulla tosiaan tätä oli ekassakin raskaudessa, mutta siitä ei enää ollut tietoakaan, kun tyttö oli syntynyt. Jospa se tälläkin kertaa jäisi synnytyksen myötä.

Kipuja ja kipuja. Liikaa tullut touhuttua. Pari tuntia on ulkoiltu, josta tunti kävelty. Sitten innostuin vielä vaihtamaan lakanoita. Oli kyllä vähän pakkokin, kun kissa oksensi tytön sänkyyn... Tuli vaihdettua sekä tytön petiin, että omaankin. Vähän oli suunnitelmissa, että käyn noita vauvanvaatteita läpi seuraavaksi, kun on sellainen keli, ettei jaksa vääntäytyä ulkoilemaan. Kun ei jotenkin pysty samana päivänä montaakaan hommaa tekemään näiden kipujen takia. Turhauttaa.

Perjantaina ajattelin laittaa Kelan paperit. Ensi viikon tiistaina on just se 2kk laskettuun aikaan, joten haluan ottaa varman päälle ja laittaa jo perjantaina, vaikka netin kautta laitankin :)
 
"lauwra"
Kyllä minäkin koen yksinäisyyttä ajoittain. Kaikki ystäväni asuvat muualla, mutta onneksi nuo ihanat on tulossa kuun lopussa viikonlopuksi kylään. Mies lähtee omiin menoihin ja tyttö hoitoon. Mä soittelen usein ystäville, mutta ei se ole sama kuin nähdä ja jutella kasvotusten.

Pihla, meidän töppöjalka on niin saakelin laiska ettei siitä ole apua kyllä lenkkeilyssä :D jos vapaana saa juosta niin jaksaa, mutta hihnassa ei kävely maistu...
 
Mullakin oli eilen sokerirasitus. Ja samalla otettiin pari putkea "ylimääräistä" sikiön veriryhmän määrittelemiseksi. Jännästi menee muuten nää veriryhmät, mulla on A-, miehellä B+ ja esikoisella AB+ :D, saa nähdä siis mitä uus tulokas saa.

8 viikkoa töitä enää edessä, hui kauhistus sentään! Nyt alkaa iskeä jo ressi, enää siis 2 työvuorolistaa :O tämän listan jälkeen. Yksi täysi ja seuraavassa jo alkaa äitiysloma. Vielä ainakin tuntuu että jaksaa tehdä loppuun asti, mutta saa nähdä. Ed. raskaudessa tein kesätöiksi vähän raskaampaa samanalan työtä, paljon kantamisia yms. niin alkoi tuntua jo siinä 32-34 viikkojen välissä lonkkien muljua. Se oli ikävää. Nyt luulen että pääsen helpommalla, kun on helpompi työ ja työtehtäviä voi vähän vaihdella kavereidenkin kesken.

Aurinkoista päivää teille, täällä paistaa taas kirkkaalta taivaalta ja jopa +10 luvattu tänään :cool: hyvä päivä siis olla töissä klo 18 asti!

Beibei & Ipana 25+5
 
Mä soittelin mun sokerirasituksen tulokset ja hyvältä näytti. Hassusti mulla korkein arvo oli se viimeisin, eli 2 tunnin kohdalla otettu. Ei sekään kyllä ollut edes lähellä raja-arvoa. Samalla sain vastauksen niihin veriryhmäseurantoihin, ja nyt oli kaikki kunnossa. Eli se mun syksyllä hälyttänyt vasta-aine oli tosiaan peräisin siitä saamastani anti-D suojauksesta. Selvisi sekin, että vauvalla on myös rh- veri =) Tuntuu kieltämättä oudolta että mun verinäytteestä pystytään ottamaan selville vauvankin veriryhmä.

Mä olen saanut nyt riesakseni selkäkivun. Aamulla sängystä noustessa oli selkälihakset ihan krampissa, jes. En enää tiedä miten päin tässä pitäisi nukkua.. Varmaan istuallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lauwra, minkä ikäinen teidän töppöjalka on? :) multa putosi paino 10kg, kun meidän töppöjalka saapui taloon... vähän eri tavalla on vaatinut liikuntaa, kun tuo pidempijalkaisempi tyyppi :D ehtii just täyttää 6v. ennenkuin vauva syntyy.

Lonkkien muljuaminen, lonksuminen ja paukkuminen on tuttua täälläkin. Välillä ihan hävettää, kun asentoa vaihtaessa pamahtaa... Nukkuminen on täälläkin nyt muutaman yön ollut haastavampaa. Ensin kipuili selkä ja nyt taas nuo lonkat. Magnesiumsuihkekin alkaa olla suihkittu :D en tiedä, raaskinko ostaa uutta, kun olisi niin paljon kaikkea muutakin ostettavaa. Synttäreitä ja ristiäisiä tulossa.

Tyttö juoksutti minut ihan uuvuksiin, kun oltiin ulkoilemassa. Innostui juoksemaan ison osan matkasta ja kyllä siinä joutui itsekin ihan tosissaan laittamaan jalkaa toisen eteen, että pysyi vauhdissa. No, kroppa tietysti taas tykkää... Ihanaa kuitenkin, että lapsi sai purkaa energiaansa ja nautti siitä :) itsellä alkoi jo loppumatkasta olla vähän epätoivoinen olo. Ja ensimmäisenä panadolia, kun päästiin ovesta sisään.

Myös tänne on luvannut tänään jopa +10 :) nyt on ainakin kaunis ilma ja oli ihan kiva käydä ulkoilemassa. Josko sitä sitten päiväunien jälkeen menisi tuohon omalle pihalle ulkoilemaan ja nauttimaan auringosta :)

Pihla 30+2
 
No huh! Sori kun nostan taas vakuutukset esiin, mutta äsken soitin Pohjolan palveluun ja kyselin, että minkä takia toi "hoitoturva" ei kuulunut vauvavakuutukseen. Eli siinä siis oli lähinnä joku hammashoito(?) ja kuolinturva. Oletin, että syy olis tossa pahoinvointilääkkeessä, mutta sieltä sanottiin, että painoindeksi on liian alhainen. Ihmettelin siinä sit, ettei BMI taatusti ole alle 15. Selittyi sit lopuksi sillä, että painoa oli jonkun näppäilyvirheen takia kymmenen kiloa liian vähän. :D Eli jospa nyt sit saisin kunnon vakuutuksen (hintaa kauhulla odottaen...).

Mä otan tosiaan vielä puolikkaan/neljäsosan pahoinvointilääkettä yöllä ja se pitää yrjöilyn loitolla. Tosin työaamuina aina hampaidenpesun yhteydessä vieläkin kuivayökkäilyä, mut se menee aika nopeesti ohi. Jostain syystä viikonloppuisin, kun saa nukkua pitkään ei tuu mitään oireita. Muita oireita on ummetus ja ylipäänsä huonosta kunnosta aiheutuvat vaivat, mutta oikeestaan mua ei kauheesti haittaa tollaset, kun toi pahoinvointi oli niin kamalaa niin oon vaan onnellinen, ettei sitä enää oo. Kaikki kolotukset ja muut on ihan tervetulleita. :D

Tänään asukilla näyttää olevan vähän hiljaisempi päivä, no toisaalta kestihän tota hurjaa jumppailua jo monta päivää et ehkä aikakin taas vähän rauhoittua. Eilen yritin taas tunnustella, missä asennossa vauva vois olla. Mielestäni on jotenkin vähän vinossa, pää tuolla vasemmalla ja jalat moukaroi oikeaa ylävatsaa. Hikka tuntuu aina tossa vasemman nivusen kohdalla. :)
 
"lauwra"
Pihla, 4-vuotias on meidän pemu :) ikuinen höseltäjä kun tulee vieraita, rakastaa aikuisia mutta lapsista ei niin välitä :D

Mä sain tänään tästä auringonpaisteesta energiaa suursiivoukseen! Ehkä se johtuu noista likaisista ikkunoista kun aurinko näyttää kaiken kuran... :D Saa nähdä riittääkö energiaa lähtä muksun kanssa vielä pihalle vai odottelenko miehen töistä keinuttelemaan tyttöä :) ja samalla saisin itselleni lepohetken ;)

Jouduin äsken soittamaan neuvolaan noista perkeleen peräpukamista kun nyt ne on kipeytyneet. Tiedoksi vaan kaikille, että samantien apteekista hakemaan se lääkevoide. Täällä ei ainakaan lääkäri tee muuta kuin sen kirjoittaa.

Nyt tää hakee höyrypesurin kellarista ja alkaa putsaa kaikkea mahdollista :) energistä päivää muillekin pallomahoille!

lauwra & pikkuveikka 29+4
 
Mamira, mulla kans pahoinvointi ihan selkeesti suoraan verrannollinen väsymykseen. Jos nukun huonosti tai liian vähän, on varmasti yökkäilyä ja mynthonien imeskelyä tiedossa. Hyvin ku nukkuu ni ei mitään onkkelmaa. :)

Me käytiin eilen yksityisellä varmistaa muksun sukupuoli <3 terkka kehu et on niin nätti vauva ja kaikki oli mallillaan.. Oli ihana ku se tutki niin tarkkaan viel uudestaan kaiken. Ja monta kertaa mainitsi et on tosi vahvan näköiset jalkalihakset:) ihmekös tuo sitte et niitä "hipaisuja ja pieniä kuplia" ei tääl oo näkyny vaan heti kunnon monotuksia kun liikkeet alko tuntumaan! :)
Nyt pääsee sit luvan kans osteleen kaikkea muutakin kuin pelkästään neutraalin värisiä pikkuvaatteita! On muuten huippuja nuo kirppikset, yks päivä ostin vauvalle neljät housut ja neljä bodya n.11eurolla.. Tosi tarkkaan syynään aina ettei oo yhtään kulahtaneita/haalistuneita tms...

Lauwra, tsemppii pukamien parissa! Jospa se lääkevoide auttaa... Vuotaako ne?

Mä kans liityn siihen kilokerhoon synnytyksen jälkeen:-D tällähetkellä painoa tullu n. 6kg. Kamalaa kateltavaa ku nousee vaan! Pitäiskö nyt jo perustaa joku herkuttomuuden tsemppiryhmä:)

Kerttuliinu ja pallero 25+6(piti laskea kalenterista taas:-D)
 
Täällä on keskimmäinen muksuista ollu sunnuntai aamusta asti oksu-ripuli-kuumeessa. Eilen tuli sit esikoinen yli 38 asteen kuumeessa koulusta kotio. Äsken kävin ite oksentamassa täystyhjennyksen. Alavatsa on ollu tosi kipeä koko päivän... toivottavasti vain jotain ilmavaivoja. Eipä oo kovin energiset ja hyvät fiilikset, vaikka ulkona olis ihana auringon paiste.

Oon lueskellu kyllä teidän jutut, mutta enpä nyt taidakaan jaksaa kommentoida mitään.

Sulo-Sylvia ja sipsukka (en jaksa mennä tutkiin mikä viikko ja päivä on menossa)
 
"Kuusama"
Posti toi meille eilen kantoliinan, trikoisen Kimperin. Siinä sitten tuli ilta harjoiteltua sidontoja, aika sujuvasti menee jo perus kietaisuristi. Sitten vaan haasteena tunkea se vauva sinne kyytiin turvallisesti :p Onneksi YouTubessa on hyviä videoita.

Vauvalla oli eilen aika hiljainen päivä, nyt on sit vauhtia eilisenkin edestä. Vähän hankala keskittyä töissä kun kesken lauseen se yrittää työntää jalkansa mun mahasta läpi :D

Seuraava etappi on mulla lääkärineuvola parin viikon päästä. Muuten ei taida olla kauheasti odotettavaa, kun on nyt noi kontrollit ja verikokeetkin käytynä. Seuraavaksi voikin keskittyä odottamaan äitiysloman alkua =) Tai sitä ennen pitäisi vielä kävästä maistraatissakin ;)
 
"Catnip82"
Mie voin kanssa tulla tuohon painonpudotustsemppiryhmään :) Edellisestä jäi synnytyksen jälkeen 8 kiloa, mitkä roikkui tiukasti...onneksi ne plus yksi lisäkilo tippui ennen tätä raskautta. Mutta nyt tosiaan 10kg tullut jo... herkuttomuus ei miulla toimi koskaan täysin, olen karkkilakkoja kokeillut ja ne ei miulla toimi. Sokerihiiri mikä sokerihiiri! Mutta kohtuus pitäisi palauttaa. Nyt olen päättänyt jättää limsat pois, vaikka juonkin vain light juomia niin uskon siihen, että ne lisää miun sokeritarvetta ja siten helpommin syö jotain makeaa. Samoin pyrin jättämään työpaikan keksit syömättä, tämä on varmasti tiukin paikka... aina kun käy vesipullon täyttämässä niin käsi menee keksikulholle ja pari keksiä lähtee matkaan mukaan. Mutta tuossa pyrin kanssa tsemppaamaan! Tavoite on, että seuraavalla neuvolakerralla ei korttiin merkitä +500g viikko kohtaiseen muutokseen :)

Vakuutuksesta mainitsen kanssa vielä sen verran, että ostin itselle tuon IFin odotusajan vakuutuksen ja vauvavakuutuksen. Edellisellä kerralla sen sai ihan automaattisesti, mutta nyt se menee erityiskäsittelyyn koska esikoisen aikana tuli raskaudenaikainen verenpainetauti. Odotetaan siis miten käy...

Kelapapereita ei ole vielä laitettu eteenpäin koska edelleen arvotaan otetaanko pakkaus vai rahat. Raha tulisi tarpeeseen vaunuhankintoja mietittäessä, mutta tuo pakkaus olisi vaan niin kiva saada... :)

Täällä kanssa liikkeet aiheuttaa "ongelmia" työssä, kun ne on vaan niin kivoja muljahduksia niin käsi hakeutuu automaattisesti vatsakumpua silittelemään :) ei sitä nyt viitsi palaverin kuitenkaan tehdä, pitäisi pitää ammatillinen tyyneys mutta naama tuppaa menemään naantalinauringoksi <3 toki välillä sitä pungetaan jotain ruumiinosaa kylkiluihin tai lonkkiin päin että oikein säpsähtää ja pitää asentoa vaihdella, että on hyvä tehdä töitä. ei oo helppoa ei!

Täällä kanssa äitiysloman alkua odotellessa, 8 viikkoa enää :D

Catnip82 + kyytiläinen 26+5
 
Lauwra, meidän corgi pelkäsi tyttöä ekat 2 viikkoa niin, ettei voinut tulla samaan huoneeseen vauvan kanssa :D nyt ollaan siinä pisteessä, että tyttökin saisi vääntää sen vaikka solmuun ilman, että se korvaansa lotkauttaa... Vieraista koirista meidän pötkö ei oikein välitä, mutta ihmisiä rakastaa :D

Mä laitan perjantaina Kelan paperit. Ehtii sitten varmasti, kun netin kautta laitan ja tiistaina niiden on oltava perillä :D uusi pakkaus ei jakoon ehdi, mutta vanhassa onkin kivempi toppapuku ja makuupussi. Pakkauksen kuitenkin ehdottomasti haluan.

Tänään kävin vähän vauvanvaatteita läpi. 50cm bodeja meillä on 4!!! Täytyy siskolta hakea vielä lisää vaatteita, niin näkee sitten, onko mille tarvetta. Ihan pieniä olikin vähemmän kuin luulin. Suurin osa oli sitten niin tyttömäisiä varmaan, että olen antanut ne siskolle.

Sype-puhelu hoidettu. Nyt on taas mielenrauhaa valettu :D ja luvattu myös, että yli lasketun ajan ei päästetä. Eli odotusta on nyt sitten virallisesti maksimissaan 8-9 viikkoa jäljellä :O joko käynnistetään ennen laskettua aikaa tai sitten sovitaan sektio ennen laskettua aikaa. Kumpi nyt parhaaksi katsotaan.

Eilinen aamu-ulkoilu kostautui niin, etten iltapäivällä meinannut päästä sohvalta ylös ollenkaan. Panadolia, magnesiumsuihketta, kuuma suihku ja lepoa, niin sain sentään nukutuksi. Tuntui kuin olisi jalkoja revitty irti ja ylös nouseminen ja itsensä suoraksi saaminen oli ihan tuskaa. Tänään on ollut parempi, mutta tyydyttiinkin ulkoilemaan omalla pihalla aamupäivästä. Sitten tytöltä meni hermot, kun maa olikin vielä yöpakkasen jäljiltä jäässä, eikä pystynyt kaivamaan lapiolla... Täytyy yrittää päiväunien ja ruuan välissä ehtiä vielä vähän ulos, jos se maakin olisi jo sula :)

Pihla 30+3
 
Heippa.
Ei ole tullut kirjoiteltua, mutta lukenut olen teidän juttuja päivittäin:)
Äitiyspakkaus tuli meille eilen ja oli vielä vanhaa mallia. Tykkäsin kuitenkin siitä, etenkin juuri haalari ja makuupussi mielytti.
Täällä mennään tasaseen tahtiin eteenpäin ja vaivoja tulee koko ajan lisää. Onneksi aurinko paistaa niin pysyy mieli virkeämpänä.

Taikax 27+5
 
Mä kans haluan painoa pudottamaan raskauden jälkeen, tuntuu nyt että se vaan nousee vaikka katon aika tarkkaan mitä syön.. Ei oo kyllä neuvolassa mitään sanottu, päinvastoin. Ja mulla siis ylipainoa ennen raskautta..
Tänään oli toinen sokerirasitus, arvot aikalailla samat kuin ekassa eli tosi hyvät :) Onpahan sekin nyt käyty!
Muuten olo on kyllä ollut hyvä, mitä nyt supistelee välillä mutta ei muuta, kunpa säilyskin näin vaikka turhaanpa sitä murehtii vielä.
Kelan papereita en oo vielä laittanu, onhan tässä vielä aikaa, toivottavasti en sit vaan unohda niitä :D
Pitäis kait täyttää tonne nettiin nuo tiedot ja toiveet synnytyssairaalaan kun käski täytellä ennen seuraavaa neuvolaa.. Eipä mulla kyllä kauheesti toivomuksia oo, lähinnä koskien epiduraalia jne.
Joo ja ajatus katkes TAAS.. joten palaan kun se taas kulkee :D
 
Tänään tuli tosi hyvä mieli neuvolakäynnistä. :) Ensin oli siis perusmittaukset, ja labrakokeiden tuloksista selvis, että hemoglobiini huitelee 140 tienoilla, mistä neuvolatäti kehui että mulla on "vahva veri". Sen jälkeen sit oli lääkärin tarkastus, tykkään tosi paljon siitä lääkäristä, jotenkin maanläheinen ja sympaattinen, helppo tulla toimeen. Tavattiin siis silloin ekan kerran, kun sain lähetteen sinne tiputukseen. Kyseli, miten olen voinut ja oli vähän huolissaan tosta mun pitkästä työmatkasta (vihdoinkin joku!). Tunnusteli sit kohdunsuun tilannetta ja merkkas äitiyskorttiin, että on kiinteän ja pehmeän välillä (?), kiinni ja 3,6 cm pitkä (katottiin vanhalla ultralaitteella). Sain myös kontrolliultran kahden viikon päähän, jossa katotaan painoarvio (sf-mitta oli 23 ja lapsi "siro") ja sit toi kohdunsuun tilanne. Vauvan pää meinaan painaa sitä kai aika lailla. Tarjonta on viistotarjonta, eli aika hyvin osasin tunnustella vauvan asennon, kun ajattelin, että pää on tosiaan alhaalla, mutta silti tuntuu, että on jotenkin poikittain. Pyysin myös kattomaan sukupuolen ja saatiin siitä myös arvio, mutta en nyt vielä sitä paljasta. ;)

Vauva on kyllä tänään ollut jotenkin ihan ihme asennossa, kun kävely on niin hankalaa, tuntuu, että vauva painaa tuonne sivuille ja samalla potkii, tekee ihan kipeää.

Mietin muuten jo ennen miiulan viestiä, että mitäs aiotte laittaa siihen esitietolomakkeen toiveet synnytyssairaalaan -kohtaan? Itse toivon, ettei synnytystä tulis seuraamaan mikään suuri opiskelijaryhmä (en tiedä edes haluaisinko, että siellä olis yhtään harjoittelijaa). Lisäksi toivoisin, että voisin liikkua vapaasti ja päättää, missä asennossa olis hyvä synnyttää. Ja mahdollisuuksien mukaan haluaisin kokeilla synnyttää ilman suurempia puudutuksia tai lääkkeitä. En tiedä kuinka realistisia nämä on, mutta jotain tollaista ajattelin laittaa.

Mä en liity teidän laihdutusryhmään, vaan perustan päinvastaisen "raskauskilot pysyviksi" -ryhmän. :D Tehdään vaikka niin, että kun teille tulee jotain mielitekoja, niin mä voin syödä teidän puolestanne. :popcorn: Oon siis koko ikäni ollut pitkä ja hoikka ja nyt niin onnellinen, kun painoa vihdoin kertyy jotenkin maagisesti ilman, että tarvitsee mitenkään ahtaa itteään ihan täyteen. Toivon tosiaan, että paino ei tippuis ihan sinne lähtöarvoihin synnytyksen jälkeen. Eli ongelmansa kullakin. :D

Pihla, saako kysyä, että miksi lupasivat, että yli lasketun ajan ei päästetä, oliko sulla viime raskaudessa jotain siihen liittyviä komplikaatioita tai vastaavaa?

Mamira ja 26+6 (vika viikko toista kolmannesta alkamassa!)
 
"lauwra"
Kuusama, onnittelut jo etukäteen siviilisäädyn vaihtamisesta ;) menettekö yllärinä sukulaisille vai juhlitteko jotenkin asiaa?

Joku kyseli mun pukamista :)D). Ne ei siis vuoda ja lähinnä kyse on yhdestä isosta ulkoisesta kipeästä patista. Eilen mies haki voiteen ja kivut on hellittäny. Oli ollut asiantunteva farmaseutti, joka sanoi ettei tuo lääkeaine imeydy vereen ja voi rauhassa käyttää pidemmänkin aikaa. Edellisenä päivänä kävin samassa apteekissa ja silloin neuvottiin menemään lääkäriin (olivat vaan kai niin varovaisia).

Toiveista synnytyssairaalalle: en laittanut mitään ipanaan. Kaverin kaveri on kätilö ja muistan hänen sanoneen, että parhaiten onnistuu ne synnytykset, joihin tulevalla ei ole suunnitelmia. Otetaan kivunlievitystä sen mukaan mitä pystyy/haluaa ja mennään muutenkin tilanteen mukaan. Jos on kovat suunnitelmat (jumppapallo, vesiallas yms) niin useimmiten ne menee mönkään ja synnytyksestä voi jäädä huono fiilis, koska se ei mennyt omien odotusten mukaan. Sen vuoksi pyrin olemaan suunnittelematta asiaa etukäteen.

Pihla, mulla ei taida olla yhtään 50cm bodyä kun esikoinenkin oli 53cm pitkä, niin en viitsi niitä etukäteen ostaakkaan jos ovat kaikki jo auttamattomasti pieniä...

Mulle raskauden "merkkipaaluja" on olleet raskausviikot 12, 20 ja seuraava 30, joka siis poksuu huomenna! :heart: Sitten seuraava olisi kai se synnytystapa-arvio ja sitten odotellaan vauvaa saapuvaksi :)

lauwra & pikkuveikka 29+6
 
Moi!

Eilen kävin sokerirasituksessa ja tulokset soitin tänään, hyvät olivat :)!
Suluissa raja-arvot, eli paasto 4,9 (5,3) 1h. 7,1 (10.0) 2h. 5,2 (8.6) Siitä innostuneena ostinkin sitten tänään karkkia ja söin myös jäätelön :LOL:

Muuten vointi (edelleen) hyvä, ei kolotuksia, särkyjä, edes turvotusta. Liikun tytön kanssa päivittäin, vaikka maha onkin jo aika iso ja väsyttää enemmän.
Helpolla olen siis taas päässyt kuten ekassakin raskaudessa. Noh, onhan tätä tässä vielä jäljellä mutta loppuraskautta kuitenkin enää :)!

Ensi viikolla on ultra jossa katsotaan etisen istukan tilanne.

Otettiin äitiysavustus rahana, se tuli jo, ja menee ihan vaan peruselämiseen...
Muutto ja erinäiset muut laskut on laittaneet talouden ihan kuralle :( Oon kuitenkin jonkun verran päässyt ostamaan jotain pientä vauvalle, toppahaalarin ja vaatteita, pussilakanat ym. Mutta vielä on mm. Sisarusrattaat ostamatta.

Lissu ja pikkuveli 27+6 (HUomenna poksuu :) )
 
lauwra, meinataan käydä ihan vaan yllärinä maistraatissa. Päivä on valittu niinkin romanttisesti kuin miettimällä mihin kohtaan sais parhaiten vapaata ja sitä kautta sitten pitkän viikonlopun, vihkimispäivä kun on palkallinen vapaa :LOL: Minä kun olen jo toisella kierroksella ja mies ei ole koskaan aiemmin suunnitellut menevänsä naimisiin, niin mitä sitä suurempaa numeroa tekemään. Kesällä voidaan sitten järjestää jonkinlaiset "kesäjuhlat" perheille ja suvuille joissa juhlitaan vauvaa ja avioliittoa =) Eilen kun keskustelimme asiasta, miehellä oli vakaasti sellainen käsitys että minä olen kosinut häntä, eikä toisin päin :LOL: Kyllä se ihan mies oli oikeasti.

Viime yö meni taas aivan hulinaksi. Puoli kolmeen asti nukuin, siitä sitten valvoin. Ja just ennen kellon soittoa sain pienet unet. Lonkat vaivasi (no ylläri) ja vauva piti hirveitä bileitä. Eihän tässä muuten mitään hätää olisi, mutta kun pitäisi töissä jaksaa.. Toinen valvottu yö putkeen alkaa jo tuntua sumuna. Hivenen houkuttaisi soittaa itkunsekainen puhelu työterveyteen, mutta en vaan osaa jäädä kotiin kun en ole "oikeasti" sairas.
 
Moi! Kyllä on pitkä aika kun oon viimeksi kirjoitellut. Täällä eletään melko ihanaa seesteistä aikaa eli vuodot ym muut hirveät kivut on ainakin tässä vaiheessa taaksejäänyttä elämää. Hematoomavuoto loppui joulun aikaan eikä ole sen jälkeen luojan kiitos ollutkaan. Tuon hirveän alun jälkeen pienet vaivat ei haitannee yhtään, ei tuu niin hirveästi valitettuakaan ihan pienestä :D Olen kyllä ollut hengessä mukana ja lueskellut kirjoituksianne mutta josko nyt tsemppais ja osallistuisi myös keskusteluun.
Täällä otettu odotusajalle ja vauvalle OP Pohjolasta vauvavakuutus, saatiin hyvä tarjous ja vakuutuskaudelle jäi maksettavaksi n. 200 e.

Täällä istutaan sokerirasituksessa, eikä se litku hassumpaa ollut :D Ajattelin hirvittävämmäksi. N. Puolitoista tuntia vielä testiä edessä, ajattelinpa mennä vähän nettishoppaileen.

Ilmoitelkaa te jotka tilailette niitä äitiyspakkauksia että josko se uusi paketti tulisi jollekin, sitä odotellessa! Näin esikoista odotellessa meinaa olla hieman malttamatonta olla tilaamatta. Tykkäsin enempi uudesta äitiyspakkauksesta, jää nähtäväksi kumpi sieltä sitten tulee.

Olipa kiva tuo lista mitä tulisi hankkia, kiitos siitä!

Täällä ei ole selvitelty vauvan sukupuolta, mukava yllätys sitten meille kun vauva syntyy!

Mukavaa loppuviikkoa! :)

Seireeni ja baby 25+3
 
Seireeni, mä jo kyselin sun perään joku viikko sitten :D ihana kuulla, että asiat on jo paremmin :) toivottavasti loppuraskauskin sujuu nyt hyvin.

Kuusama, sairaslomalle vaan, jos olet noin väsynyt. Kyllä sun henkiselläkin jaksamisella on suuri merkitys ja jos et saa nukutuksi, et kauaa jaksa. Nyt nielet ylpeytesi ja jäät kotiin :)

Lauwra, meidän tyttö oli 46cm pitkä syntyessään ja alkoi käyttää 50cm vaatteita ehkä kuukauden ikäisenä... :D

Mamira, ei ollut viimeksi varsinaisesti mitään komplikaatioita, vaikka silloinkin sektio tehtiin jo 37+5. Tyttö vaan oli niin kovin pieni, että päätettiin ottaa ulos kasvamaan. Tällä kierroksella kyse on enemmänkin mun henkisestä jaksamisesta. Kun tosiaan mun pelot on sen verran kovia, ettei niitä oikein järjellä hallita. Niinpä sitten lupailtiin, että sektio tai käynnistys ennen laskettua aikaa :) vähän tosin epäilyttää se käynnistyskin, kun takana on yksi sektio.

Tyttö katselee aamupiirrettyjä. Odotellaan, että lämpötila nousee ja lähdetään ulos :) viikonlopulle lupaili jo huomattavasti kylmempää, joten yritetään vielä tänään nauttia lämmöstä. Jospa sitä uskaltaisi lähteä vähän lyllertämään taas, kun eilen jätettiin väliin :D

Vauvan asentoon mä en edelleenkään osaa sanoa enää yhtään mitään sen jälkeen, kun pyörähti poikittain. Joku iso osa puskee usein oikealla puolella. Tuntuu melko kovalta käden alla :D mutta en mene edes veikkaamaan, onko pää vai peppu. Kuitenkin ultria vielä tulossa, niin asennosta saa niissä varmuuden. Että en joudu yllättäen synnyttämään perätilavauvaa, jos ei päätä ultrien välissä kääntyä huomaamatta ja sitten alkaa syntymään.

Mullakin etappeina on ollut rv 12+, rv 20 ja rakenneultra ja sitten rv 30+, kun voi jo synnyttää omalla paikkakunnalla, jos lähtee syntymään. Nyt vaan odotan, että tämä kaikki olisi onnellisesti ohi ja sekä vauva että minä selvittäisiin ehjinä :D

Pihla 30+4
 
Neuvola oli tänään. Eipä siellä erikoista. Kaikki arvot olivat hyviä, ja vauva oli viistosti poikittain. Mönkii kyllä niin paljon, että on jo varmaan taas eripäin. Painoa on tullut yhteensä seitsemän kiloa, mutta maha näyttää yllättävän maltillisen kokoiselta siihen nähden. Juuri nyt vauvamaha tuntuu kivalta, mutta toivottavasti kilot lähtevät, jahka vauva on ulkona.

Meitä muuten patisteltiin lähettämään ipana-lomake jo viikkoja sitten, ja toisaalta parisuhdekyselylomakkeet annettiin vasta tänään. Neuvolalääkärikäynnistä ei ole ollut mitään puhetta. Käytännöt näemmä vaihtelevat.

Oksentelu palasi. Huoh. Yritän nyt kuitenkin olla töissä, jos ei ylly kovin pahaksi. Aika kuluu nopeammin työasioita ajatellessa kuin jos mököttäisin kotona ja miettisin huonoa oloa. Toivottavasti on vain satunnainen lyhyt huonompi kausi.

Ostettiin Stokken Mycarrier-kantoreppu käytettynä. Vaikutti kätevältä. Onko kellään siitä kokemuksia?

Tähkä 26+4
 

Yhteistyössä