Kesäkuun kullanmurut 2015 **Huhtikuu**

"*Pihla*"
Lissu123, muista, että ne googlen kauhutarinat on oikeasti tosi harvinaisia, vaikka googlaamalla saakin sen kuvan, että ne on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Mutta mulle tosiaan sellainen hyvin vakava ja vähäpuheinen ylilääkäri sanoi, että niiden todennäköisyys on 1:10 000. Sen kun muutat prosenteiksi, niin aika pieni prosentti siitä tulee :D

Kiva huomata, että täällä on muitakin ahdistuksen ja pelkojen kanssa painivia. Siis, ettei ole niiden tunteiden kanssa yksin, vaan ne taitaakin olla melko yleisiä. Tietysti aina tosi kurjaa lukea, että joku on ahdistunut ja peloissaan, mutta muistetaan, ettei olla niidenkään tunteiden kanssa yksin :) itselle tulee normaalimpi olo, kun lukee muiden peloista ja huomaa, ettei ole ainut, joka jatkuvasti murehtii ja pelkää jotain. Kai nämä pelot vaan kuuluu asiaan. Yritetään kuitenkin pärjätä niiden kanssa.

Minähän tuskailin miehelle töihin tiistaina, kun tyttö oli niin kiukkuinen. Onneksi tuo sitten tarjosi mulle sen hengähdyshetken illalla ja meni tytön kanssa mun vanhemmilla käymään, että sain levätä :) pinnan kiristymistä huomaan, että tapahtuu enemmänkin miehen kuin tytön kanssa. Mies kun ei tunnu oikein ymmärtävän, miten rankka paikka mulle on olla näin kykenemätön mihinkään ja kuittailee (kuulemma vitsailee) milloin mistäkin, mitä joutuu itse tekemään, kun mä en pysty. Tänään kävi taas ajastamassa pesukoneen huomiselle ja heitti mulle siinä sitten, että "rouvalle pyykkihuoltoa", niin ai että kun suututti. Ihan kuulemma vitsinä tarkoitti, mutta nuo vitsit ei vaan oikein uppoa, kun itseä turhauttaa ja harmittaa muutenkin niin paljon, kun ei pysty tekemään oikein mitään kipujen ja supistusten takia. Ja kun niitä vitsejä kuulee joka kerta, kun mies pesee pyykkiä tai tekee jotain, mitä se ei normaalisti tee ikinä. Ei ole kiva kuulla näitä "on tämä miehen osa rankka, kun joutuu kaiken tekemään itse... Vielä kun joutuu alkaa kokkaamaankin itse, niin asiat on tosi huonosti" -juttuja. Tekisin, jos pystyisin. Ja varmasti taas eri tavalla arvostankin kotitöitä sitten, kun taas kykenen niitä tekemään ilman kipuja ja supistuksia. Ruoka sentään on valmiina joka päivä, kun mies tulee töistä. Ja ihan samaa mieltä olen siinä asiassa, että jos mies joutuu alkaa kokkaamaan, niin asiat on jo tosi huonosti. Sitten meillä nimittäin syödään pelkkiä valmisruokia.

Sulo-Sylvia, ihana kommentti! Eikös lasten suusta tule aina totuus :D mä olen kuullut näitä "äitillä iso maha/peppu/tissit" -juttuja myös. Ja mun napa oli kuulemma vauvan varpaat... :D mies taas haisi tytön mielestä pahalta tänään työpäivän jälkeen. Ihanan avoimia nuo lapsukaiset :D tytön kommenteista en osaa loukkaantua, ne lähinnä huvittaa. Mutta miehen "vitsit" ei yleensä jaksa naurattaa.

Mitähän vielä. Oli niin paljon tullut tekstiä ja kännykällä ei pääse selaamaan edelliselle sivulle. Jospa tässä ne tärkeimmät :)
 
Mun napa alkaa vääntyä sisältäpäin ylös, eli kohta on sellanen "koukku" väärinpäin :LOL:

Meidän esikoinen hikkasi ihan järjettömästä vatsassa, ja sama jatkui kyllä ulkopuolellakin ekat 1-2kk.. Päivittäin toistakymmentä hikkaa. Uusi tulokas ei paljoa ole hikkaillut, onneksi :)

rv 29, jei.

Neuvolakäynneistä: meilläkin käydään vaan tyyliin 1x kuukaudessa, oliskohan nyt 30 jälkeen joka toinen viikko ja sitten rv 36 joka viikko.

Pitkä viikonloppu edessä ja hirveästi hommaa (EI YHTÄÄN MITÄÄN), joten tästä lepuuttamaan kroppaa. IHANAA!! :popcorn:
 
Sonde en ihan heti huolestuis hikattomuudesta, se kun voi olla vaan sitäkin että hikkailee semmosessa asennossa/niin lyhyitä aikoja tms ettet kerkiä rekisteröimään. On paljon odottajia joilla muutenkin superrauhalliset vauvat, sit jos viel pitkäselkänen odottaja taapäin kallistuneella kohdulla ja vauva syvällä ja sykkyrällä piilossa niin ei välttämällä tunnu muutenkaan paljon vauvan liikkeet. me ollaan kaikki niin erilaisia, ihan sikiöajoista lähtien :) ja munmielestä noi hikkaharjoittelut alkaakin vähän eri aikoihin, että josko se sun kaveri vasta suunnittelee ;)

Lissu123 Eikös nää viikot ala olla sitä mielialojen heittelyaikaa taas samoin kuin ne ekat viikot? kroppa ja aivot koittaa sopeutua muuttuviin hormoneihin ja just kun näihin raskaushormoneihin alkaa tottua niin nyt aletaan mennä kohti lapsen maailmaan tuloa ja siinä on sit omat aineensa :) Lohduttasin että ei se kuitenkaan tarkoita että koko loppuaika olis semmosta, jos saa otettua hetken ja päivän kerrallaan ja ajateltua että vaik nyt tuntuis tyhmältä, se ei tarkoita että tilanne on sama tunnin tai vuorokauden päästä, aina on uusi "nyt". ja voin lohduttaa että mulla on kanssa ollut viime aikoina välillä niin paskaäiti-fiiliksiä että huh huh kun kuitenkin toi vajaa 3 v on pääosin maailman helpoin ja ihanin muksu mutta itse kun on ihan väsyksissä ja hormonihuuruissa/kivuissa yms tulee tiuskittua pienestäkin... Ihmeesti noi lapset vaan tajuaa jo tilanteita kun puhuu asioista, onneks. Tänäänkin sanoin että lapsi ei oo tehny mitään väärin vaan ollu just oikein, oma itsensä, pieni lapsi jolla on oikeus iloita ja kiukutellakin, äiti on vaan tosi väsynyt ja siksi ihan tyhmä välillä ja tiuskii ja äksyilee turhaan ja se on väärin mut se on elämää, kaikilla on joskus huonoja päiviä.. Sit koen paskaäitifiiliksiä kun taas hetken kuluttua ärryn jostain vekslaamisesta tms.. Onneks meidän esikko on napakka tyyppi ja vaikka on myös hyvin herkkä niin myöskin osaa näyttää tunteensa ja uskaltaa uhmailla yms. Kyl tää tästä :heart:
 
Mielialoista ja unesta viel senverta että itse olen nyt tässä raskaudessa oikeasti ottanut järjen käteen ja syön iltaisin paljon parjattua ketipinor/seroquel 25mg valmistetta jotta nukun edes jonkunnäköistä koiranunta joka yö ja näin pysyn järjissäni ja jaksan arkea, edes jotenkin huonoinakin päivinä. esikoista odottaessa kärvistelin ihan liian kauan kunnes sit ihan loppuraskaudessa uskalsin opamoxin avulla nukkua muutaman yön, no olis kannattanu sillonkin ottaa ajoissa härkää sarvista, en olis välttämättä meinannu sit sairaalassa tippua ihan niin pahoihin fiilareihin ja esikoisen vauvavuosi olis voinut olla suht koht normaali. Mut siis, kaikki lääkkeet, lääkärit ja helpotuskeinot kosmetologista kuravelliin kannattaa järkeillä läpi osaavien ihmisten kanssa oli vaiva mikä tahansa ja sitten helpottaa elämäänsä, kun äiti voi hyvin tai edes paremmin niin lapsetkin voi.

ja paljon puhutaan synnytyksen jälkeisestä masennuksesta mutta aika moni kärsii sen sijaan synnytyksen jälkeisestä ahdistuneisuushäiriöstä johon pahimmillaan liittyy tosi pelottavia ajatuksia koskien pelkoa lapsen vahingoittamisesta ym joilla ei ole mitään tosipohjaa mutta ne ajatukset vaan tunkee pakonomaisina päähän. Varsinainen elämänilo ja tulevaisuudenhaaveet yms ei välttämättä katoa mihinkään eli klassiset masennusoireet siltäosin puuttuu. Että jos koetten syntymän jälkeen masennuksen sijaan muuten ahdistusta tai ahdistavia ajatuksia niin voi olla kyse tästä ja siihenkin löytyy apuja ja suurin apu on se kun avaa suunsa neuvolassa tai vaikka soittaa suoraan kunnan mielenterveysyksikköön ja varaa ittelleen ajan keskustelemaan ammattilaisen kanssa. Pakkoajatuksissa ja peloissa on se hassu puoli että mitä enemmän niiden kanssa on yksin, sitä pahemmalta ne tuntuu/pahempia ne on. Jo se että joku läheinen tietää että on jonkinlaisia ahdistavia ajatuksia päässä, auttaa koska silloin ei ole enää yksin vaikkei niitä yksityiskohtaisesti kuvaisikaan!

no niin taas mä oon tämmönen tarinatäti :D mut en maha sille mitään kun tää elämä on siitä kivaa et joskus omista jutuista joku voi löytää jonkun hyvän kipinan niin täytyy sit jakaa :p
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
Huomenta! :) Täällä poksutaan uudelle viikolle, jotenkin huojentavaa nähdä viikkojen alkavan kolmosella =) Vauva aloitti uuden viikon hikkaamalla, ensimmäinen hikka oli jo heti kuuden jälkeen kun vielä makasin sängyssä.

Kertokaas mulle mitä turvakaukaloita teiltä löytyy? Mä vieläkin tutkin ja vertailen enkä osaa päättää. Auto menee vaihtoon ennen vauvan tuloa, mutta telakallisen kaukalon haluan kuitenkin. Isofix-kiinnityksen mahdollisuudesta en siis vielä tiedä, mutta olen käsittänyt että kaikki isofix-jalustat saa myös turvavöillä kiinni. Vaunujen kanssa ei tarvi sopia yhteen, hankitaan varmaan matkarattaat kuitenkin erikseen.

Viime yön taas nukuin, jee! Mulla on sellainen määrä tyynyjä sängyssä tukemassa että voin vain vilkuttaa toiselle laidalle miehelle :D Ei siis mitään yhdessänukkumishetkiä enää..

Viisi tuntia töitä ja viikonlopun viettoon! =)

Kuusama ja Vauva-T 30+0 *poks*
 
"lauwra"
Kuusama, meille tuli (taas) Britaxin Baby safe kaukalo ja turvavyötelakalla. Nuo britaxin kaukalot on olleet vuosia testivoittajien kärjessä keskieurooppalaisissa ja pohjoismaisissa testeissä. Mietittiin isofix ja turvavyötelakan välillä ja oltaisiin jokatapauksessa päädytty turvavyötelakkaan, koska ilmeisesti ainakaan kaikissa merkeissä ei isofix telakkaa saanut muulla tapaa kiinni (eli kaukalo olisi ollut isovanhempien autossa ilman telakkaa). Lisäksi hinta niissä on reilusti suurempi. Loppuen lopuksi me ihmiset kuitenkin ollaan yleensä turvavöillä autossa kiinni :)

Parin huonosti nukutun yön ja päivän jälkeen pahoinvointi palasi. Blaah... Kohta alkaa pakkausrumba ja viikonlopuksi sitten reissuun.

lauwra & mussu poksuu 33+0!
 
Kuusaman tavoin täälläkin tänään alkaa viikot kolmosella, eli POKS 30+0!!! Tämän kivan poksumisen johdosta aattelin aamulla mittailla verenpaineet, muutaman päivän välein tähän olen pyrkinyt.. Tähän asti siis kotimittaukset olleet luokkaa 130/70, yleensä hieman alle.. Nyt sitten olikin 140/80! Pitääpä siis mittailla viikonloppu tarkemmin ja onneksi ensi viikolla on neuvola niin voi pyytää uudet pissaliuskat kotiin. Miulla on kotona edellisestä raskaudesta jääneitä, mutta en tiedä miten ne on voimassa enää, että antavatko oikeita tuloksia. Viime raskaudessa verenpaineet oli alusta asti tuota 140/80 luokkaa ja viikolla 35 lähtien sitten pompsahti sinne 145/90 eli kun äitiysloma alkoi niin verenpaineet nousi. Nyt sitten mies on ollut parisen viikkoa lomalla ja saldovapailla ja aloittaa nyt isyysvapaansa niin eikös nuo nyt sitten pompsahda pilviin. Lepo ei näköjään sovi allekirjoittaneelle :)

Turvakaukalo
, meillä on Brio Primo, ollaan tyytyväisiä oltu. siinä on isofix telakka, en ole yhtään varma saako sen turvavöillä kiinni, siis telakkaa. Kaukalonhan voi turvavyölläkin kiinni saada.

Catnip82 + kyytiläinen 30+0
 
Meillä kans vielä puuttuu kaukalo. Brion primoa on kehuttu, mutta se on tosi pieni ja kun aattelen et ku muru on puolivuotias ni sillo on keskitalvi ja paksut vaatteet ni musta tuntuu et ei se mahu sinne enää... Todennäkösesti ostetaan maxicosin kaukalo. Pitää ensviikolla lähtä ostoksille. :)
Vaunut saatiin juurikin kotia ja aijai että on kiva hyssytellä <3

Hoitopöytä myös hankintalistalla vielä..suosituksia? Oisin halunnut mieluummin esim pelkän hoitotason johonkin mut ei oo oikein sopivaa sijoituspaikkaa niin pakko hommata hoitopöytä.

Ihana tosiaan kuulla ettei oo yksin välillä hyökkivien ahistavien ajatusten kans..
Mä pelkään tällähetkellä eniten mun fiiliksiä synnytyksen jälkeen, voi sitä itkun määrää...oon nimttäin semmonen et itken aina hulluna jokaista elämänmuutosta:'D pakko saada perhehuone ni saa ton rakkahan tukipilarin mukaan <3

Kamala ku tää aika rientää, oikeesti tyypeillä poksuu tääl jo kunnon viikot!! Vastahan me alettiin kirjottellee!!

Hyvää vkonloppua!

Mulla ei vielä poksu, 29+2.
 
"*Pihla*"
Turvakaukalona meillä on joku Brion kaukalo, telakallinen :) tyttö meni siinä vähän reilu 1 vuotiaaksi ja tosiaan vuoden täytti talviaikaan, joten ohuemmissa vaatteissa olisi mennyt varmasti pidempäänkin. Sama kaukalo saa mennä tällä toisellakin.

Neuvoloista, kaivoin nyt neuvolakortin ihan esille, että näen, miten olen käynyt :D elikäs viikoilla 10+, 14+, 19+, 21+ neuvolalääkäri, 22+, 29+ (tässä kohtaa itse peruin yhden ajan, niin tuli vähän pitkä väli), 31+ ja nyt tänään 33+. Lisäksi äitipolikäynnit viikoilla 11+, 19+, 24+ (keskustelu), 28+ ja 32+. Seuraava neuvola on vasta 37+ viikoilla mun omasta toiveesta. Olisin saanut ajan kahden viikon päähän, mutta en tällä hetkellä näe tarpeelliseksi. Äitipolille on aika viikolla 36+3. Että onhan näitä... :D

Tänään siis tosiaan neuvolassa käyty. Oikein kiva opiskelija oli paikalla :) siis ihan oikeasti mulla synkkasi paremmin tuon opiskelijan kuin oman terkan kanssa. Tuo oli taas se opiskelija, joka on ollut töissä vauvateholla, joten oli kiva päästä kyselemään :D on taas vauvateholla töissä, kun me ollaan synnyttämässä, joten varmasti törmäillään silloin, kun vauvateho on synnyttäneiden osastolla. Kaikki oli muuten hyvin, mutta hemoglobiini oli tipahtanut raudasta huolimatta 123->107. Nyt alan syömään tupla-annoksen. Vauvan sykkeitä joutui aika pitkään etsimään, mutta onneksi tyyppi oli hetkeä aiemmin liikuskellut, niin en ehtinyt huolestumaan :) olisi ollut kamalaa, jos vauva olisi pitänyt aamun hiljaiseloa ja sitten sykkeitä olisi joutunut etsimään niin kauan. Onneksi on liikkunut normaalisti ja ne sykkeetkin löytyi :)

Isä saikin viihdyttää tyttöä aamulla vähän pidempään, kun neuvolassa oli ajat puoli tuntia myöhässä... Olivat käyneet ruokakaupassa ja tyttö oli saanut sukulakun :D eihän pappa voinut jättää ostamatta. Olin tosin itse sanonutkin, että saa ostaa, jos haluaa. Kun tultiin neuvolasta, niin oltiin vielä toista tuntia pihalla, kun on kiva ilma. Nyt tyttö onkin ihan umpiunessa :) kunhan mies tulee töistä, niin mennään (taas) mun vanhemmille syömään. Onneksi tuo neuvolan opiskelija oli mahan painelussa huomattavasti helläkätisempi kuin oma terkka on. Ei siis supistele niin ikävästi.

Kerttuliinu, samaa itsekin olen ajatellut, että täällä porukka on jo kolmosella alkavilla viikoilla, vaikka vasta jännitettiin ensimmäisiä ultria. Nyt jännätään jo synnytystä :D

Pihla 33+5
 
"Catnip82"
Jaan kanssa saman tunteen "mihin tämä kaikki aika on mennyt!!!???" :) 10 viikkoa h-hetkeen..huh huh.. Tänään tämä kaikki vielä itselle konkretisoituu kun kohta haen tytön hoidosta, VIIMEISTÄ kertaa!! Tammikuussa kun hoitorupeama aloitettiin niin miehen kanssa mietittiin, että 3kk menee vaikka käsillä seisten (ei ollut mikään helppo aloitus tuo hoito, pph on/oli persoona...) ja nyt se 3kk on mennyt. Ihan meinaa tämä hormonihirviö herkistyä ajatukselle, että tyttöä ei tarvitse aamuisin olla hoitoon viemässä vaan se saa jäädä joko isin kainaloon tuhisemaan tai syliin katsomaan pikkukakkosta kun minä lähden töihin taapertamaan :)

Mutta odotan jo innolla synnytystä, en siksi että olo olisi jotenkin vaivalloinen (kaikki sympatia teille kenellä tuo on päällimmäinen tunne) vaan että tahdon tämän uuden perheenjäsenen meidän luokse. Itsellä ei ole ollut siis mitään sellaista raskauskuumetta, että tahdon olla raskaana eikä toisaalta ihan sellaista vauvavauvakuumetta, vaan perhe ei ole tuntunut kokonaiselta yhden lapsen kanssa. Vaikea selittää :) aina on enemmänkin kuin yksi lapsi haluttu, tuntuu jotenkin kokonaisemmalta kun on lapsia enemmän. Olen aina haaveillut kolmesta lapsesta, riippuu varmasti ihan siitä millainen yksilö tämä nro2 on että kaatuuko tuo haave :) vielä ei siis vauvakuumetta seuraavasta ole! Uskon siihen, että kyllä sen sitten tuntee, että ollaanko me meidän perhe nelihenkisenä vai pitäisikö olla enemmän.

Catnip82
 
Hei!

Täällä päästy pääsiäisen yli ja olo on kyllä jo paljon parempi.. en tiedä onko aurinko vai mikä, mikä vaikuttaa, mutta olo on jo paljon helpompi. Komppaan Pihlaa ja Syliä siinä, että ilman muuta kannattaa ahdistuksista ja peloista puhua, niin neuvolassa kuin kotonakin. Itse ainakin koen, että mitä enemmän ihmisiä tietää, sitä helpompi itsellä on. Vaikka olo helpompi, niin silti pistin nettikaupasta tilaukseen Sylin suositteleman kirjan. Jospa siitä ei ainakaan haittaa olisi :) Huojentaa, myös Pihlan kokemus, että raskauden jälkeen helpottaa.. pahinta melkein tässä onkin ollut nyt melkein se ajatus, että entä jos "jää päälle" synnytyksen jälkeenkin. Olen myös saanut päähäni, että tämä osaltaan johtuu matalasta hemoglobiinista. Valkoisenkin kokemus jotenkin tukee tätä ajatusta. Tammikuussa, kun oli pahinaika, niin hb oli matala ja aloin syödä obsidania, maha meni sekaisin ja tuntui, ettei apua, no, hb:hän olikin sitten vielä laskenut. Nyt taas, kun on selkeästi parempi olo, niin se alkoi suurinpiirtein siitä, kun kokeilin nestemäistä rautaa.. Taitaa olla jotain Iron F merkkiä. Jotkin muutkin käyttivät nestemäistä rautaa, joten jos obsidan ei ole toiminut, niin mitkä merkit on tuntuneet toimivan? Haluaisin tuon Hb:n nimittäin nousevan mahdollisimman nopeasti :)
Muuten eilen neuvolassa kaikki ok. Paino edelleen -7 kg lähtötasosta, mutta ensimmäistä kertaa se ei ollut laskenut (tosin ei noussutkaan). Vauva kuitenkin liikkuu ja maha kasvaa hyvin sekä nyt sai sydänäänetkin kuulumaan, kun "tökkäsi" vaan laitteen mahalle. Kokeilun perusteella arveli, että vauva on jo pääalaspäin. Liikkeistä päätellen, voi hyvinkin olla.

Aurinkoa ja hyviä vointeja!

CityPähkinä ja manteli POKS 31+0
 
Kiitos kuka nyt neuvoikaan tuossa kun kyselin rintatulehduksesta, ohi se meni (jos nyt oli tulehdus) kun kaalta tungin rintsikoihin ja otin lämpimiä suihkuja :D

Tänään käyty neuvolassa, verenpaineet aika korkeelle taas joten tuli käsky mitata joka päivä ja sain pissaliuskoja kotiinki ni voi seurailla.. Ei tuu kyllä oikeen nukuttua nykyään, tuntuu et joka yö on niin katkonainen ja aamulla sellainen olo niinku ei ois nukkunut yhtään :/ Mahan kanssa ei niinkään vaikeaa mut kaikki muu valvottaa, liekkö sekin stressaaminen nostaa paineita.
Muuten kaikki oli onneksi hyvin, kohtu kuulemma kasvaa kauniisti ja vauva tais olla jotenki sivuttain. Itse oon ajatellu et ois perätilassa kun liikettä tuntuu vaan alhaalla, mut liekkö sit nyrkkeilee tonne alas.. Tai taitaa edelleen kääntyillä miten päin sattuu. Sydänääniä sai vähän hakea mutta kyllähän nekin sieltä jostain löyty :)
Oon saanu jotain aikaiseksikin, Kelan paperit laitoin jo joku aika sitten, vaunut on hommattu, niitä tosin pitää oottaa ku menivät tilaukseen.. Oli niin vaikea päättää mut jospa niillä pärjäis :)

Ihanaa viikonloppua kaikille!
miiula 31+ jotain
 
Kaukaloista, mä olen kans harkinnut tuota Britaxin BabySafe-kaukaloa telakalla, se on ollut oikeastaan vahvin ehdokas. Mietin vaan että saako sitä kannettua käsivarrella kun aurinkolippa tulee kahvaan kiinni? Isot on huolenaiheet, juu :D

Mihin asti uskaltaa syödä kalaöljyä? Muistelisin että ennen leikkausta multa kyseltiin aika tarkkaan milloin olen viimeksi syönyt omega3-tabuja. Se ilmeisesti saattaa aiheuttaa ongelmia veren hyytymisessä.

Tänään tuli töissä useampaan otteeseen ihan puskista sellainen iskias-tyylinen kohtaus. Ihan varottamatta meinasi mennä jalat alta. Tosi kiva :D Ehkä voin vetäytyä sängynpohjalle ja laittaa miehen siivoamaan ;)
 
..malsa
Nopeasti turvakaukaloista.. Meillä on tykätty maxicosin istuimista. Esikoisella oli cabriofix ja nyt ostettiin pebble kun oli tarjouksessa. Molemmissa isofix jalusta. Se jalusta on kyllä niin kätevä kun saa napautettua istuimen paikalleen ja irti tosi helposti. Esikoiselle ostettiin kaukalon jälkeen myös maxicosin two-way pearl joka menee samaan halustaan kuin kaukalo ja tämäkin istuin aivan tosi hyvä. Ostetaan sitten pojallekin samanmoinen kaukalon jälkeen. Sitä haluan edelleen muistuttaa kaikilele, että muistakaahan että kaukalon jälkeen tarvitsee sitten seuraavankin istuimen joka kannattaa ottaa huomioon jo nyt kaukaloa ostettaessa. Jos vaikka ostaakin jalustan kaukaloon niin se on ihan kiva jos seuraava istuin menee siihen samaan, että ei tarvitse uutta ostaa.
 
Raudasta, mulla ei se obsidan tehny mitään, mutta Ferroforte nosti Hb:n tosi nopeaa eikä mahakaan ole moksiskaan. Ostin Lifesta, mutta siis tämä tuote https://www.hyvinvoinnin.fi/ferroforte-b-c-nestemainen-rautavalmiste

Meillä on Brion Primo Kaukalo isofix-jalustalla. Itse tykkään kyllä siitä kovasti ja on mun mielestä helppo kantaa käsivarrella. Nyt olisi takoitus ostaa Brion jotkut- rattaat matkarattaiksi, kunhan pääsen selvyyteen mihin malleihin tuo turvakaukalo käy ja kuin paljon sitten maksaa. Meillä on ihan hyvät yhdistelmät, niin sinänsä ei tarvittaisi kuin pelkkä runko/matkarattaat... Tarvitaan uudet matkikset jokatapauksessa ja olis kätevä kun noihin saa kaukalon suoraan runkoon kiinni. Esikoiselle ei moista luxusta raskittu ostaa, mutta onhan siihen matkarattaisiin vielä aikaa, ennen puoltavuotta ei ainakaan meillä vielä voinu laittaa rattaisiin, niin tuo kaukalo+ratasrunko-systeemi olisi kiva. Ei siis pakollinen, mutta kiva :)

Vadelmanlehtiteestä joku kyseli. Join ensimmäistä odottaessa viimeisen kolmanneksen ajan aika ahkeraan. Mullahan oli kyllä paikat jo varmaan silloin ihan hyvin auki.. Enpä sitten osaa sanoa miten vaikutti. Jälkivuodon määrää/kestoa tuskin vähensi, sillä vuosin kuin seula ja kauan :ashamed: (olkaa hyvät mielikuvasta). Mutta kohtu palautui ennalleen kätilön mukaan huippuvauhtia. Tosin jälkisupistukset olikin jotain infernaalista :mad: Toisaalta, synnytys meni ihan hyvin, että tiedäppä tuosta... Ajattelin silti taas kokeilla tuota teetä:D

Ostettiin hoitopöytä ihan ikeasta. Edellisen aikaan asuttiin eri asunnossa ja silloin oli vain ikean hoitoalusta pesukoneen päällä ja hyvin pärjättiin. Nyt kun on kaksi kerrosta ja pesuhuone ylhäällä, niin oli "pakko" hankkia jotain alakerran kylppäriin. Tämmöinen laitettiin SNIGLAR Hoitopöytä - IKEA lisävarusteilla :D ÖNSKLIG Hoitopöydän säilytyskorit, 4os - IKEA

Miten ootte muuten vielä uineet? Pikainen googlekierros kertoo, että ei pitäisi olla haittaa? Tyttö tykkäisi kovasti käydä uimassa ja kaveri pyysi mukaan, ehkäpä sitä vielä uskaltaa..
 
Viimeksi muokattu:
"*Pihla*"
Catnip, ymmärrän ihan täysin, mitä tarkoitat sillä, ettei ollut raskaus- tai vauvakuumetta. Mulla ihan sama. Oli vaan se "toinen lapsi täydentää meidän perheen" -fiilis. Mulle tämä raskausaika on vaan se pakollinen paha, että sen vauvan voi saada :D

CityPähkinä, hyvä että olo helpottaa :) mulla ainakin tuntuu tulevan nuo ahdistukset sun muut vähän kausittain. Ja mulla tosiaan olo helpottanut synnytyksen jälkeen. Tytön vauva-aikaan koin olevani melko energinen, hyväntuulinen ja rauhallinen :) toki sitä kyttäsi aina, että hengittäähän se nyt varmasti jne., mutta ei ollut tälläisiä tuntemuksia kuin raskausaikana. Siksi mulla on niin suuri luotto siihen, että tälläkin kertaa mieliala tasaantuu, kunhan vauva syntyy. Toivottavasti niin käy sullakin :)

Kuusama, jostain muistelen lukeneeni, että kuukautta ennen leikkausta tai synnytystä pitäisi jättää kalaöljy pois. Eli melko aikaisin kannattaa jättää, ettei sen takia tule ongelmia. Itse taisin edellisessä raskaudessa lopettaa joskus rv 32-33 ja tyttö syntyi 37+5 sektiolla. Silloin tosin tiesin jo melko varmuudella sen sektiopäätöksen, kun tyttö oli koko ajan niin sinnikkäästi perätilassa :D

Siitä raudasta itsekin ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan, kun mulla tuosta obsidanista huolimatta laskenut. Nyt kokeilen kyllä tupla-annosta appelsiinin kyytipoikana, josko se auttaisi. Tässä vaan käy "hemoglobiinin nostatus viikot" vähiin. Nestemäisissä pelkään sitä makua :D
 
"*Pihla*"
Neiti Sievänen, kiitos vinkistä :) kai se on sitten sitä kokeiltava. Oma mieli olisi rauhallisempi, kun saisi hemoglobiinin nousemaan ennen synnytystä edes sinne 120 paikkeille. Nyt tosiaan oli 107. Kai se menee ykkösellä alas, jos teininä meni salmiakkikossukin... :D
 
"*Pihla*"
Tilasin nyt sitä Ferrofortea ja riskillä suoraan 500ml pullon :D alan olla niin laiska liikkumaan täältä kotoa, etten jaksa lähteä metsästämään mistään, niin kyllä tuo tilaaminen on näppärää :D mies pystyy r-kioskilta mun paketit hakemaan. Kunhan tuo tulee, niin alan ottamaan sitä ja sitten synnytyksen jälkeen popsin nuo obsidanit, jos/kun tarvetta on.
 
Paljon on taas tekstiä tullut, Oma olo ennallaan, supistelee herkästi. Paikat ei ole auenneet, mutta ei näillä viikoilla vielä uskalla kovasti rasittaa. Hajottaa, kun ei pysty touhuamaan kuten haluaisi.

Meillä maxicosi cabriofix telakalla. Esikoiselle ostettiin cybex sirona kaukalon jälkeen. En muista mikä siinä maxicosin vastaavassa oli huonompaa, mutta siitä ei tykätty. Me koettiin kaukalon kiinnitys rattaisiin tosi käteväksi kauppareissuilla, kun vauva sai rauhassa jatkaa uniaan eikä tarvinnut siirrellä (ajoitettiin kauppareissut unien ajaksi, kun oli helpointa). Sitten isompana, kun oppi istumaan, on istunut kaupan kärryissä siinä istumapaikalla. Matkiksia meillä ei olekaan, kun sitten shoppailuun on otettu ihan normi vaunut mukaan (keskusta/kauppakeskukset). Nyt ois tarkoitus että jätetään meidän Buffaloiden runko kauppareissuja varten auton perälle niin ei tuplia tartte autoon kovin usein raahata..

Ps Meidän tuplat on lähetetty ja ens viikolla kotona, jee!!

Pps Onko muut miettiny kantorepun esim manduca hankkimista? Esikoiselle mulla oli manduca lainassa, mutta silloin pienenä koin liinan paremmaksi. Tuo 1,5v kun tuntuu vielä välillä tarvivan syliä niin mietin Manducaa lähinnä hänelle nyt ensin niin jäis kädet vauvalle vapaaksi. Toisaalta vauvaa varten on liina... Hmm...
 
Nyt ehdin pikaisesti koneelle ja täällä on tekstiä tullut enemmän ja vähemmän. Luen teidän kirjoittelut sitten ehkä yöllä kaikessa rauhassa.

Omanapaisesti kerron keskiviikon ultran asioista. Selvisi, että napalaskimossa on edelleen vastusta, mutta kuulemma nyt vähemmän kuin kaksi viikkoa sitten. Kovasti lääkäri koetti minua rauhoitella.

Rauhoittelusta huolimatta seuraava kontrolli annettiin jo viikon päähän, eli pakkohan tilanteen on kuitenkin olla sellainen, että seuranta on välttämätön. Onneksi vauvan kasvu näytti jatkuneen omalla käyrällään, ja rv 32+2 arvio oli 1676g.

Kultatiuku ja pikku pupunen rv 32+5
 
Saatan olla "vähän" hassu, mutta kaivoin meidän vaunut varastosta ja kasasin ne, ihan jotta pääsen vaan hypistelemään niitä pitkästä aikaa :LOL: Olen edelleenkin todella tyytyväinen ja uskon että teimme meidän tarpeisiin oikean valinnan =)
 
"*Pihla*"
Hyvä Kuusama :D

Kultatiukua nopeasti kommentoin. Meidän vauvat on aika samankokoisiksi arvioitu. Mulla oli painokontrolli 32+3 ja arvio 1700g. Meillä ei tosin ole virtauksissa ollut häiriöitä. Mutta koita ajatella positiivisesti, että ainakin olet nyt tarkassa seurannassa, eikä vauvan voinnissa varmasti mitään hirveän hälyttävää ollut, kun päästivät sinut kotiinkin :)
 
Neiti sievänen tais olla aineki brio sing systeemi ja sit oli joku toisen niminen (uudempi/kalliimpi?) mutta muistelen et toi sing oli jostain syystä sellanen et aattelin meille havitella aineki runkoa käytettynä, meil on kans se brio primo kaukalo telakalla ja auton persiis olis kätevät ne matkarattaat joihin voi napsauttaa. sori oon laiska enkä jaksa googlettaa nyt enempää :D

Vihervaara jos Manduca tuntu susta hyvältä niin suosittelen! meidän kohta 3 v neiti menis edelleen siihen kokonsa puolesta mutta luonnollisesti en pysty kanniskeleen lantio/vyötärövyöllisiä systeemejä kun on vähän tätä etureppua :D
 
Kultatiuku täältä kanssa tsempit ja hyvä että kaveri kasvaa omalla käyrällä :) mulla ei erikoisemmin lasten kokoja oo seurattu mutta jostain syystä (väitän että sukuvika sekä mun että miehen puolelta) kasvatan tällasia tirppoja joista luvataan max 3300-3400kg ja esikko tuli viikol 39+ painolla 2920. Tää uusin kasvaa samoilla käyrillä ja mulla sf mitta "sahaa" mutta nytkin sekä th/kätilö et lääkäri olleet sitä mieltä että niinkauan kun on kasvua vaikkakin omalla alemmalla käyrällä niin ei pitäis olla aihetta huoleen. Hienoa että sulla on tiheesti seuranta ettei tarvitse yksinään ilman varmuuttaa pitkiä aikoja mietiskellä :)
 

Yhteistyössä