**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

Kiitos kaikille kokemuksiaan jakaneille aiheesta reissussa olo rv 35 tienoilla. Pidän reissun suunnitteilla, mutta varasuunnitelmat B ja C mielessä. Katsoo sitten tilanteen ja voinnin likempänä, ja varautuu kaikkeen...

Onnellista loppuodotusta kaikille!
 
Hiphei 1/2 viikonlopusta takana, huominen vielä - sitten maanantai lepoa ja tiukka 4 päivän työrupeama ja nipsnaps kamat kasaan ja heippa! :)

Heräsin yöllä erehdyttävästi kivuliaisiin suppareihin --tai no viime raskaudessa ne oli mulla avautumisessa vasta kun käynnisteltiin.. menkkakivut näes. Mä en nyt joutais avautua joten toivotaan et olivat hetkeen siinä.

Mulla räpiköintiä siellä täällä mutta tujakammat tulee alakertaan, potkupallo tossa navan yläpuolella joten pt:ssa ollaan. Rintojen alle en saa oikeastaan mitään tuntemuksia.

Kävin kaverin kanssa eilen Ikeassa, vähän jotain lipastoa tjs noille vauvanvaatteille mietin.. vielä tartteis se käydä oikesti investoimassa.

Viikonloppuja kaikille!
 
Kiitos kaikille synnytyskertomuksista! Siis synnytyksen alkamiskokemuksista :) Tosi vaihtelevia on kyllä nuo alut. Jotenkin pelottaa, että itelle käy niin, että kestää ja kestää ja kestää se homma. Mua on kannustettu olemaan kotona niin kauan kun voi vaan.

Kävin muuten synnytystapa-arviossa just ja pieni vauva on, joten ei tarvi suunniteltua sektiota. Hyvä homma! Oon helpottunut asiasta.

Millainen mieliala teillä muilla on? Mä oon huomannut, että mulla on selvästi tunteet herkistynyt. Mä stressaannun tosi pienistä asioista ja mietin kaikkea ikävää. Välillä tulee sellainen kauhunsekainen tunne, että miten mä/me selvitään sen lapsen kanssa ja apua apua koko elämä muuttuu. Sitten taas toisena hetkenä oon ihan, että voi kun se vauva jo tulis ja olis ihana päästä hoitamaan sitä eikä kauhistuta mikään. Normaalia kai tällainen. Paljon liittyy siihen myös miten on saanut nukuttua. Mä oon nukkunut tosi huonosti ja tuntuu, että iltapäivän päikkäreiden ja kahvikupin jälkeen oon vasta elossa ja oma itseni.

Välillä mua jännittää myös elämänmuutos, kun ollaan miehen kanssa totuttu kahdestaan elämään. Ei voi yhtään tietää miten parisuhde muuttuu lapsesta ja millaista sitten on. Onneksi on ollut hyvä suhde jo ennen lasta, niin eiköhän tästä selvitä. Onko mulla tällaisia mietintöjä?

-Nuppu- ja Vauva 35+5
 
Esikoinen käynnistettiin 42+1 kun kaikki paikat epäkypsät. Neiti suvaitsi syntyä lopulta 42+3 iltayhdeltätoista, 3930 g, 54 cm ja py 38 cm. Mä sain Cytotec-murusia parin pillerin verran kohdunsuulle eikä mitään tapahtunut, ensimmäinen supistus saatiin aikaan oksitosiinilla salissa kun lääkäri päätti että nyt loppuu pelleily. Mulla olisi mennyt sektioon jos ei olisi edes oksitosiinilla lähtenyt, viikkoja jo niin paljon silloin. Itse synnytys salissa meni mukavasti. Pituudeksi merkattu 10 h ja 49 min. Kolme tuntia tuosta olin niin kipeä että ei ole muistikuvia (kalvojen puhkaisusta epiduraalin saantiin). Epiduraali toimi loistavasti ja pääsin ponnistamaan sen kanssa. Episiotomia tehtiin omasta pyynnöstä kun sanoin että ei tule ulos repeämättä - vajaa kymmenen tikkiä siitä taisi tulla. Hyvät muistot on, kun tosiaan lopulta lähti käyntiin.

Mä olen jotenkin niin vattuuntunut edelleen koskien huomista (neuvola)lääkäriä. Meinaan sanoa lääkärille että on se kumma että ollaan sairaalassa ja sillä ei (mukamas) ole ultraa käytettävissä. En todellakaan luota käsikopeloarviointiin vauvan asennosta. Vaadin saada sen ultran ja jos sitä ei ole tarjota tuolla käynnillä niin sitten varmaan varataan uusi aika seuraavalle päivälle tai vaikka ostopalveluna yksityiselle, mulle aivan sama mutta sen tulee hoitua. Tiedän resurssipulat jne., mutta se ei paljoa paina kun on kyse omasta tai lapsen terveydestä. Ehkä mä olen mielessäni tehnyt tästä jotenkin ihan naurettavat mitat saaneen asian, mutta mua vaan ottaa pannuun tällainen heittely terveyskeskuksesta toiseen ja se ettei asiat hoidu kuten pitäisi. Muutenkin uudelleensynnyttäjänä tasan kaksi neuvolalääkäriä, että ei luulisi olevan niin hemmetin hankala saada hommaa toimimaan.

Radi-arvot vähän alkaneet heittelemään, oli toissa-aamuna 5.5 ja seuraavana 6.3 - saisikohan sitä lähetettä äitiyspolille jo ihan vaan noista niin saisi vauvasta painoarvionkin (ensimmäisen laatuaan)? Jos toi perätilavaihtoehdoistakin keskusteleminen menis siinä samalla.

Vahva on tunne siitä että tää on toukokuinen eikä kesäkuinen, että syntyy siellä toukokuun lopussa. Jos päädyn sektioon niin se on sitten luultavimmin kuun vaihteessa. Toivottavasti ei 27.5 sillä todella haluaisin sinne lääkiksen pääsykokeeseen päästä. Mies on sitä mieltä ettei mitään tule tapahtumaan ennen kesäkuuta. Katsotaan kumpi on oikeassa. :D

Supistelee reippaasti. Päivittäin, tunneittain, ihan kymmenen minuutin väleinkin välillä. Istuessa, kylkeä kääntäessä, kävellessä (varsinkin ylämäkeen, hyi), ihan milloin tahansa. Ei edelleenkään satu varsinaisesti, vetää selän kireäksi ja pistää puuskuttamaan jo kiitettävästi. Tällaisia ei ollu ollenkaan esikoisen kanssa, että on uutta ja ihmeellistä. Jospa nää jopa tekisi jotain muutosta, avaisi ehkä paikkoja tai jotain.

Potkuja en ole tuntenut juuri yhtään tässä raskaudessa. Ei mitään selviä iskuja. Muljahtelua, kaivertelua. Ei ainakaan yhtään iskuja kylkiluihin kantapäillä, kuten esikoisen kohdalla. Korneliuksella on hikkaa parhaimmillaan seitsemän kertaa päivässä ja aktiivista liikuntaa nokosten välissä.

Tässä kun on tullut oltua kotona tammikuusta lähtien niin mä alan kyllä olemaan niin kypsä, että saisi jos syntyä. *syvä huokaus*

Lettu ja Kornelius 35+5
 
Täällä usein käynyt lukemassa tein kuulumisia... kiva saada vertaistukea teiltä! Ja omaa napaa...yöt menee heikosti, joskus vaan valvottaa eikä tule uni. Eikä tahdo saada hyvää asentoa. Maha jotenkin tosi ylhäällä...painaa tossa keuhkojen kohtaa. Ja nyt tuli alaselkävaivaa vielä... milläs vkoilla teillä siellä vauvat olleet jo pää alaspäin? Tuntuu että tämä kai myllää sikinsokin masussa yhä :) en ole vielä pessyt vaatteita enkä koonnut sänkyä...no eiköhän täs ehditä vielä :) ai niin vielä piti kysyä, onko muilla heikkoa oloa? Ettei jaksais esim. Seistä?
Elovena79 ja vaavi 32+4
 
Liikkeistä vauva on pt:ssa ja istukka osin edessä. Alakerrassa tuntuu hikka, räpeltelyt ja muutama ikävämpi rakon tökkäisy, joten kädet tai/ja toinen jalka on alhaalla. Keskellä ylhäällä tuntuu pääkuhmu ja ylhäällä vasemmalla tuntuu (klo 9-11 välissä) ikävän punkevat liikkeet eli ainakin toinen jalka ylhäällä linkkuveitsessä. Ultralla ei ole varmistettu kuin pt, joten tarkka asento on arvailua. Mielestäni liikkeet ovat yllättävän samalaiset kuin voisi kuvitella rt:ssa, joten voiko niistäkään mitään päätellä. Käsikopeloon en luota ainakaan kun on kuukausia mennyt väärään. Joten tosiaan ymmärrä Lettu hyvin sun halun päästä ultraan, mulla ois menny viimeisestä neuvolalääkärin tarkastuksestakin pt läpi ilman kopeloinnin jälkeistä ultrausta.

Mieliala ei ole todellakaan hyvä. Pt sotki sisäisen rauhan synnytyksen suhteen, jatkuvat kivut alkavat todellakin kypsyttää ja vatsatauti-flunssa-kompo sitoo taas lepäämään mikä aiheuttaa lisää supistuksia ja laskee mielialaa. Sektion paras puoli ehdottomasti on se, että tämä olisi ihan varmuudella muutamassa viikossa ohi. Mä en jaksa uskoa, että sektiosta toipuminen voi olla ainakaan muutaman pahimman päivän jälkeen enää tätä tuskaisempaa. Vauva-arki ei tällä hetkellä ahdista kun tuntuu taas, että päivät sinne saakka ovat haasteelliset. Tulevassa vain mietityttää edelleen se, että mihin sitä tuli lähdettyä kun lapsiperheen elämä ei ole ollut oma haave koskaan. Ehkä se jännittää miten mies selviää hänelle tulevista odotuksista. Oletan, että hän ottaa enemmän roolia vauvan ja lastenhoidossa kuin ehkä keskimäärin. Kun kuitenkin toive lapsesta on ollut enemmän hänen, mutta hän taas tuppaa luontaisesti tekemään perinteisiä ratkaisuja. Eiköhän tuo kuitenkin turha huoli ole ja luontevasti ota paikkansa. Ainakin aion tehdä kaikkeni etten estä vauvan ja miehen yhteyden syntymistä.

NancyC 35+6
 
Onnea Suza86 pojasta! Ihanaa, että vauvoja alkaa tulla. Katselin listasta, että kuukausi oli sulla vielä laskettuun aikaan, joten vauva voi varmaankin ihan hyvin!?
Mites Lettu sun pääsykokeisiin luku on sujunut? Itse luen ensi lauantaina olevaan LKV-kokeeseen ja oikein raivostuttaa kuinka laiska olen. Hyvä lukuasento on puolimakaava, josta on liian helppo torkahtaa pikku päikkäreille :)
Vauvan asennosta: Täällä ollaan jo rt:ssa. Luulen, että kääntyi jo viikolla 31. Pitkiä aikoja en jaksa enää seistä. Kaupoilla käydessä huomaa, ettei niissä jaksa pyöriä entiseen tapaan. Muutoinkin aika paljon tulee päivittäin köllöteltyä.
Mieliala on hyvä, mutta odottava. Arjen mullistus ei jännitä, ennemminkin odotan vain innolla, että pääsee seuraamaan pienen kasvua ja uusien asioiden oppimista. Ja toki sitä, että itse saan oman kroppani takaisin, eikä kukaan enää tunne oikeutta kommentoida mahastani yms.

Lyde 33+4
 
Onnea Susa86 :heart: Elämä on täynnä yllätyksiä, pääasia kuitenkin on että kaikki on hyvin! :)

Mieliala menee vuoristorataa välillä ihan fiiliksissä ja innolla eteenpäin ja välillä itkua vääntäen ihan pienemmästäkin asiata. Nyt olen alkanut pelätä ihan kunnolla et en ehdi sairaalaan. Aikaisemmin se oli vain jossain kaukana mielessä kun on päälimmäisenä painanut mieltä asento. Nyt jos vauva on kuitenkin (uskon vasta ultran jälkeen) oikeassa asennossa niin mitä jos se tulee sieltä sit samalla nopeudella kuin veljensä. Silloin ei näitä harkkasuppareita ollut ollenkaan samalla tavalla : /

Lettu kovana vaan ultraa vaatimaan, ei se äidin stressi ole vauvalle ollenkaan hyväksi! Meillä myös HUS;n alueella lähetetään kuulemma aina äippäpolille jos tarjonnassa on epäselvää. Mulla on se kasvukontolli jo valmiina muuten olisin saanut lähetteen. Ja todellakin jos toivoo et kaikki muut päivät käy paitsi se yksi niin eikö se just varmasti ole se ainoa päivä milloin vauva sit päättää tulla :LOL: Mulla kävi kakkosen kans niin et mietin et ihan milloin vaan mut ei esikoisen kevätjuhla päivänä kun oli valmistelleet näytelmää jo pitkään niin eiks tää meidän kakkonen syntynyt sit edellisenä iltana. Mun vanhemmat sit kävivät videoimassa esityksen ja näin sen sit sairaalassa :heart:

S 35+3
 
Lettu, ymmärrän oikein hyvin sun ajatukset siitä, että haluat ultran! Noi aamupaastoarvothan on vissiin ne tärkeimmät mitkä pitäisi olla kohdillaan (näin mulle sanoi muutama viikko sitten KOS:n diabeteshoitaja), joten sano ihmeessä niistä neuvolaan ja pyydä lähete äitipolille. Sitä kautta ainakin saat Kättärille lääkäriajan, vaikka ensin pitääkin käydä kätilön kanssa juttusilla. Ja kun viikkoja on vielä jo aika paljon kasassa, luulis että ne ei viivyttele kovasti! (Ellei se huominen lääkäri huomaa selvästi perätilaa tai epäile sitä ja laita lähetettä eteenpäin.) Mulle annettiin lääkäriaika kun on tasan rv 36+0, kävin radihoitajan juttusilla rv 33+5. Huomattavasti kivempaa ajatella tulevaa synnytystä kun on edes joku arvio siitä minkä kokoinen kaveri sieltä on tulossa, onko kaikki istukan yms suhteen hyvin jne. Musta jokaiselle pitäisi tarjota loppuraskaudessa ultralla tehty kokoarvio, meidän neuvolassa sellasta ei ainakaan saa.

Ja onnea Suzalle!!! Täällä odotellaan mielenkiinnolla tarkempaa tarinaa siitä kuinka kaikki kävi :)

Niin niitä vauvoja alkaa hiljalleen tulla... Kuinkahan moni kesäkuun lapsi päättääkin syntyä jo toukokuussa? Meidän ei taatusti, ellei sitten päädytä sektioon ennen laskettua aikaa.

Isonalle ja Pikkunalle 35+4
 
Paljon onnea suza86! :heart: Tule kertomaan kuulumisia kun jaksat/ehdit :)

Mua kyllä nyt alko vahvasti epäilyttää tää vauvan asento. Ärsyttää kun se mun oma terveydenhoitaja ei selvästikään ole varma asennosta mutta silti aina kirjottaa neuvolakorttiin rt eikä puhu mitään. Oon kyllä sanonu sille etten osaa varmaksi sanoa missä potkut tuntuu, välillä jotain liikehdintää tuolla ylempänä mutta enimmäkseen alhaalla ja sit navan molemmin puolin tuntuu kauheeta myllerrystä. Eilen kyllä tohon oikean rinnan alapuolelle tuli kauhea möykky, en sit tiiä mitä kohtaa vauva siihen painoi? Vähän yli viikon päästä on neuvolalääkäri, jospa hän osais asennosta sanoa tai sit saa kyllä pistää lähetteen eteenpäin että pääsen ultraan.
Lettu pysy tiukkana ja vaadi sinäkin ultraa!

elpukka & papu 34+3
 
Onnea suza86:)

isonalle: Munkin mielestä painoarvio pitäisi tehdä jokaiselle raskaana olevalle. Samoin ultraan pitäisi päästä helpommin... mutta käynnit vain harvenee...

Täällä 34+2 ja vauva liikkuu iltaisin kovasti. Oli välillä pt ja pari viikkoa sitten rt. Musta tuntuu, että pyörii vielä. Nyt on muutaman päivän tuikkinut jollain alas. Tuntuu, että porautuu paikolleen mutta kohta taas tuntuu, että on toisinpäin... Neuvola vasta viikonpäästä ja siellä ei ole ultraa.

Lettu ole tiukkana ultrasta.
 
Ensiksi onnittelut Suza86:lle pienestä pojasta!

Meille on nyt vaunut hankittu, tehtiin ylläriratkaisu, Bumblerideja oltiin menossa ostamaan, mutta Brio Smilet tuli. Vaikuttaa oikein hyvältä ja kuopus niitä on jo tässä testaillut ja työnnellyt pitkin olkkaria. Oon saanut olla vaihtamassa ratasosaa koppaan ja koppaa ratasosaan. Isompi poika, 9-v. olisi halunnut mennä rattaisiin istumaan, niin mukavilta kuulemma vaikuttivat. Muita pikkuhankintoja tuli myös tehtyä, harsoja ja suojalakanaa pinnikseen ja hoitoalusta kodinhoitohuoneen tasolle. Meillä pojat on nauttineet ilmakylvyistä lattialla ja sitä tarkoitusta varten ostin Ikealta muovitettua froteeta. Kunhan se äitiysloma alkaa niin alan pistämään tavaroita paikoilleen ja pesemään vaatteita. Paljon ei ole hankittuna, jos tulee poika saadaan paljon vaatetta veljen perheeltä ja muutamia juttuja on omiltakin pojilta säästetty, mutta jos sieltä tulee se kätilön ennustama tyttö niin taitaa pitkälti mennä vaatekaappi uusiksi. Muutamat housut ja bodyt olen ostanut, mutta ne ovat olleet väritykseltään neutraaleja. Miten on, te joilla on kokemusta kesällä syntyneistä, oletteko uskaltaneet pitää vaunuissa ihan vaan pitkähihaisissa ilman mitään päällyhaalaria, siis jos keli on +20? Meidän pojat ovat olleet jo 3-4 kk:n ikäisiä kesällä ja silloin on kyllä pidetty shortsipukua ym.

Äitiyslomaa todella odotan, voisipa kelata pikakelauksella seuraavat 2,5 vkoa. Niihin on pakattu niin paljon työtä ja odotuksia, että ahdistaa koko asian ajattelu. Alan olla jo väsynyt ja ajatukset harhailee tulevassa, enkä jaksaisi sillä tavalla enää panostaa työhön, valitettavasti. Ihan viimeisiin päiviin asti on kalenteri piukassa, jopa 12 tunnin päiviä. Ainakin voin olettaa, että aika kuluu nopeaan kun on niin paljon tekemistä. Flunssa vain meinaa nyt viedä viimeisetkin mehut. Toivoisin, että vauva syntyisi lähellä laskettua-aikaa, ehkä viikkoa ennen olisi sellainen sopiva aika, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää niin tulee vasta heinäkuun tokalla viikolla.

Liikkeistä, niitä tunnen oikeassa kyljessä, peppu on vasemmalla rinnan alla ja käy välillä tuossa masun keskikohdassa pyörähtämässä. Kädet räpelöi alavatsalla. Nyt on parina päivänä ollut sellaisia pään alasporautumiskipuja, vihlontaa tuolla alakerrassa. Pojat ovat myös hakeutuneet lähtökuoppiin ja kiinnittyneet suurinpiirtein näillä main, eli varhaisessa vaiheessa. Oletan tuon kivun ja vihlonnan olevan nyt sitä. Muuten vointi on hyvä, yöt vähän huonoja stressin ja selkäsäryn vuoksi, mutta muuten ei valittamista. Kun vain flunssa helpottaa, niin ei tässä ole mitään hätää. Minä kyllä ihan suoraan sanoen rakastan tätä masuani. <3

AnnaOnni 32+1
 
Onnea Suza86! Alan jo omalle kohdalle miettiä lähtöä vaikka juhannukseen on 7 viikkoa aikaa, mutta eihän sitä tiedä milloin lähtö tulee :)
poitsu on raivotarjonnassa ja liikkeet tuntuu ihan alhaalla ja oikeassa kyljessä. Välillä työntää päätä ilkeän tuntoisesti tuolla alhaalla :/
AB 33+1
 
Suuret onnittelut Suza86!!

AnnaOnni > meillä heinäkuun alussa syntynyt ulkoili sylissä t-paita bodyssa, kuumina päivinä hihattomassakin mutta meillä oli "tosi valmis" 4310g poitsuke. Pääosin kyllä body+potkarit meininki ja joku ohkanen peitto. Kesäkuu voipi kyllä olla vielä viileähkö, sään mukaan sitten vaan. Ei tainnu paksumpia collegehaalareita kesälle olla, trikoo "unihaalarin/kesäasun" tyyppisiä sitävastoin kylläkin :)

Mä toivuin aiemmasta sektiosta n. viikossa, siis ns. pahimmasta, sen jälkeen se oli lähinnä parisen viikkoa varomista mutta liikkuminen pidempäänkin ei ollut ongelma. Mitään kauheita kipuja ei ollut missään vaiheessa, tietty sängyltä nousut ja kääntymiset kyljille oli vaikeampia mutta kun ei revitellyt niin mulla ei ollut mitään pahaa sanottavaa oikeastaan. Ehkäpä siksi en ahdistele asialla jos semmoinen tulee eteen. :)

Seisominen alkaa tuntumaan kyllä täällä.. steppaan paikallaan suht nopeasti ja rupean vähintään nojailemaan jos en pääse istumaan.

Mieliala mulla on ihan ok mutta pinna mieheen ja tenavaan on lyhyempi jos joku nyppii.. ;)

Nukutteko te kaikki vain vas. kyljellä? Mä nukun kyllä oikeallakin, rupeaa ahdistamaan ja särkemään jos pysyttelen vaan vasemmalla. Mä niin haluan mahalteen jo.. ajatus että saan sukeltaa kädet tyynyn alle ja kierähdellä kyljeltä toiselle mahan kautta on vaan niin houkutteleva!

Sabsu 32+1 ja tj4! \o/
 
Mun on ainakin käännettävä kylkeä monesti yön aikana ja välillä saatan olla vähän aikaa selälläni vaikka se pahalta tuntuukin mutta kun kyljet tosissaan puutuu. Täytyypä nyt kysäistä, että onko täällä monella irronnut limatulppa ennen synnytystä?? Ekassa ei tullu mitään ja nyt sit epäilen että viime wc-reissulla tuli ainakin osittain..mutta tarkoittaako se välttämättä et synnytys olis käynnistymässä :O
 
Onnea synnyttäneille!

Mua ärsyttää, kysyin viimeksi neuvolassa terkkarilta tuosta raskaushepatoosista, joka oli todettu täälläkin jollakin, en muista kenellä. Kysyin sen perinnöllisyydestä ja siitä, voiko sitä olla vaikka ei kutisiskaan iho pahemmin, niin terkkari - jälleen kerran - vähätteli mun huolta ja kysymystä ja anto ymmärtää ettei ole perinnöllinen ja ei voi olla ilman kutinoita. No kävin lukemassa terveyskirjastosta siitä ja se on VAHVASTI perinnöllinen, mun äidillä se oli kaikissa kolmessa raskaudessa :/ Ja kun kävin lukemassa keskustelupalstoilla oireista, niin osalla oli vähäistä kutinaa iltaisin säärissä ja vatsalla, eli ei mitään sietämätöntä kutinaa tyyppipaikoissa eli kämmenissä ja jalkapohjissa ja silti sappihappot korkealla ja osalla ei ollu mitään oireita.. Että sillain! Ärsyttää tuo terkkareiden olettamus, että kaikki on normaalisti ellei ole pää kainalossa, tuo on asiakkaisen vähättelyä suhtautua oireisiin/kysymyksiin lakaisemalla ne maton alle. Mulla on hieman maha kutissu ja oon laittanut sen kuivan ihon piikkiin, tosin rasvaan ihoa joka päivä Aqualan L/Ceridalilla, jotka on aika paksuja voiteita, joten niiden "läpi" ei kutinaa pitäis olla. Taidanpa soittaa huomenna neuvolaan ja pyytää kokeita. Haluaisin samalla testata kilpirauhaskokeet, koska oon ihan sairaan väsynyt, vaikka nukun hyvin yöt (no herään 2-3 kertaa wc:n, mutta nukahdan heti uudelleen) ja sokerirasituskin uusittiin, kun vauva oli ultrassa ottanut kasvupyrähdyksen ja paino on noussut niin paljon ja gynekologi epäili RaDi:a. No sokerit oli ok, eli väsymys ei johtunut siitä. Joillakin on hepatoosissa väsyttänyt tosi paljon. Tosin kuuluhan se väsymys tähän loppuraskauteen muutenki... No pitää soitella huomenna neuvolaan.

Enää viikko töitä jäljellä, jee! Sitten kaksi viimeistä työpäivää vielä koulutusta! Eli kolme normaalia työpäivää. Sitten alkaa vimmattu pihan laitto ja siivous, valmistujaiset tulossa ja pitä sulattaa pakastin, pestä jääkaappi, maalata vielä seiniä, pestä ikkunat, laittaa verhotankoja, ommella ja ostaa verhoja, ostaa sänky ja vauvalle lipasto jne... Ei käy aika ainakaan pitkäksi äitiyslomalla! Huomaa, että maha alkaa olla jo aika iso, ei jaksais millään kumarrella ja juuri ennen nukkumaanmenoa ei voi syödä mitään, täysi mahalaukku + kohtu ei anna keuhkoille yhtään tilaa hengittää.

Mä nukun molemmilla kyljillä, mut herään usein selältäni :/ Pelkästään kyljellään nukkuminen jumittaa selän ja toisaalta maha jotenki "repii" tuosta rintalastan kohdalta vatsalihaksia erilleen, tuntuu sellasta polttelua ja kirvelyä heti kun menee kyljelleen, mahan tukeminen tyynyllä hieman auttaa.

RBB 33+4
 
Yökukkuja täällä hei. Heräsin taas 3.30 aikoihin ja odottelen tässä, koska tulisi uni uudestaan. Selkä on ollut nyt parempi, mutta rannekipu ja sormien puutuminen ovat pahentuneet. Onneksi tänään on se hieroja päivällä, jos se vaikka saisi ihmeitä aikaiseksi.

Suza86, paljon onnea pienestä pojasta! :flower: Ihanaa! Minäkin odotan kovasti kertomusta siitä, miten kaikki meni. Ihan hurjaa, että sulla vauva jo ulkona, kun meillä taisi olla sama la.

Elpukka, asennosta ja liikkeistä, neuvolassa th on käsikopelolla tutkinut viime kerrat ja sanonut, että vauva on rt:ssa. Potkut tuntuu mulla ylhäällä oikealla ja kovasti työntää peppuaan (?) tuossa rinnan alla suoraan. Alavatsassa on välillä kovaa paineen tunnetta, ihan niinkuin pää porautuisi alemmas. Hikka tuntuu musta enemmän alavatsalla, mutta myös pientä liikettä, joten toivon, että ne olisivat kädet. Perjantaina onneksi saan varmistuksen vauvan asennosta, mutta sehän kyllä varmaan ehtii senkin jälkeen vielä kääntyä väärinpäin, kun silloin on viikot 36+3...?

Nuppu kyseli mielialasta, täällä ihan ok. Vaivoja ei ole vielä liiaksi, joskin nämä yövalvomiset alkaa syödä naista. Onneksi päikkäreitä voi nukkua jos väsyttää. Täytyy myöntää, että astetta enemmän on myös synnytys alkanut jännittämään sen synnärille tutustumisen jälkeen. Ja kun nuo viikot vähenee, niin jännitys senkun kasvaa. Itkukohtauksia en ole saanut koko raskauden aikana ja muutenkin tuntuu, että olen täysin säästynyt niiltä mielialavaihteluilta, joita kuulee raskaana olevilla naisilla olevan. En ole miehellekään kiukutellut normaalia enempää ja sekin on vähän ihmetellyt tätä mun tasaista oloa. Mutta nyt olen kuulemma alkanut valittamaan enemmän näitä kipuja :kieh:

Lettu, tulethan kertomaan, miten lääkärissä meni. Ja tsemppiä pääsykokeisiin! Samoin Lydelle!

Sabsu77, mä nukun kummallakin kyljellä. Yleensä nukkumaan mennessä valitsen ensin sen vasemman kyljen. Välillä tosiaan tuntuu, että paikat puutuu helposti ja kaipaan kovasti selällään nukkumista. Nyt en pysty olemaan muutamaa sekuntia kauempaa selällään, kun rupee ahdistamaan.

Vauvan vaatteita on nyt pesty kaksi koneellista, housut ja bodyt. Vielä menee varmaan 3-4 koneellista. Vaatteita on tosissaan kertynyt ihan hirveästi. En kyllä taida alkaa silittämään noita kaikkia. Ehkä jotain paitoja ja mekkoja voisi silitellä. Kaikki vaatteet ja lakanat siis pesen, mutta tarvitseeko uusien vaunujen ja turvakaukalon kankaita alkaa pesemään? En kyllä ole tutustunut, saako niitä edes irti. Makuupussin ajattelin myös pestä, samoin peitot.

Pitäisköhän mennä koittamaan nukkumista uudestaan... Krooh..

Karoliina & Kepa 35+6
 
Kiitos kaikille onnitteluista! :) tosiaan pe alkoi minulla ja miehellä oksennustauti ja kuumetta tai minä hoidin oksentamispuolen ja mies suuremmat kuumeilut. No sitten la nukuttiin vaan molemmat kunnes jossain vaiheessa sängysstä noustessa huomasin että nyt lurahti jotain sen verran että housutt kastui. No seuraavat housutkin kun kastuivat niin tajusi että lapsivettähän se. Soitto äitiyspolille ja kävi käsky lähteä ja noin puoli kuusi illalla oltiin täällä ja tosiaan 0.53 poika syntyi. Kaikki meni aika nopeaan tahtiin kun ensin piti jäädä vaan osastolle jasitten saatiinkin perhehuone ja mies lähti käymään kotona, oli vajaa 2h pois niin mä jo olin kovissa tuskissa hänen takaisin tullessa ja 3cm auki. Noh siitä synnytyssaliin ni olinki auki jo 7cm ja tuli kätilöllekin kiire :D poika syntyi imukupin avustuksella ja pisteitä sai 9/9 :) olo on aika epätodellinen mutta onneksi poika voi hyvin ja tiedän olevan hyvissä käsissä keskolassa :) eilen sitten mies jo sai vaihtaa ekan vaipan ja syöttääkin vähän :) tänään poika pääsee varmaan keskoskaapista jo pois :) Anteeksi kauhean pitkä sepustus :D kännykällä vaan niin hankala kirjoittaa ja taas pyyhkiä :D ja karoliina, sama la meillä oli :)

Suza86 ja pikkuprinssi :)
 
  • Tykkää
Reactions: nellineiti75
Suuresti onnea, suza86! :flower: Onhan nää tiedot oikein: 4.5 / suza86 / rv 35+5 / poika 2860 g ?

Voi että mua stressaa tän päiväinen lääkärikäynti. No, katsotaan mitä siitä tulee. Kiitos kaikille kannustuksesta! :hug:

Apanapa kyseli pojan nimiä? Tuli mieleen Edgar ja Robin - mutta siinäpä ne. Eivät nyt niin lyhyitä ole kylläkään. Max on myös yksi mikä sopisi niin suomalaisen kuin englannin kieltä puhuvan suuhun, vaikkei siinä d:tä tai b:tä olekaan. Tsemppiä nimivalinnan haasteisiin!

Lyde, mä oon lähinnä menossa katsastamaan kokeen silmällä pitäen ensi vuoden hakua, jonne siis sitten ajattelin lukea ihan kunnolla, mikäli vauvavuodelta ehdin. Hurjasti onnea pääsykokeisiin!

Nyt en ole taas varma että tuliko kommentoitua kaikkea mitä piti - ehtiihän sitä myöhemminkin.

Lettu ja Kornelius 35+6
 
Onnea Suza86 pikkuprinssistä :flower:

Täällä oli taas paljon keskusteltu...

Vauvan asennosta ja liikkeistä... Edelleen olen lähes 100% varma, että vauva on pt:ssä... Pää tuntuu tuossa rintojen alla ja vartalo aina jommallakummalla puolen. Potkut tulee kaikki alas ja ylhäälle tuntuu käsien kevyempää liikehdintää.. Mutta liikkeet kyllä muuttuneet muutenkin lähinnä mylläykseksi/asennon vaihtamiseksi, suurempia potkuiluja ei enää tunnu...
Meilläkin terkkari aina kysyy minulta miten päin vauva on, ei saa itse mitään käsitystä vauvan asennosta... Onneksi on sitten tällä viikolla se sype, jos vaikka siellä kätilö ultrais... Tuntuu kamalan pitkältä ajalta, kun viimeksi päässyt kurkkaa vauvaa rv21... :| Täällä ei todellakaan ole neuvolassa ultraa ja lähin sairaala on 100km päässä ja aina tuntuu niin vaikelta sinne saada mitään lähetettä...

Yöt... Noh parin tunnin välein vessareissuja... Pääosin nukun vasemmalla kyljellä, mutta herään kyllä aina muistakin asennoista. Nukkumaan ainakin käyn vasemmalla kyljellä. Yleensä kyllä unen saan heti vaikka vessassa ravaankin... eikä vauvan liikkeetkään toistaiseksi ole hereillä enempi pitänyt.

Mieliala on kyllä hyvä. Jotenkin tää raskaus on mennyt niin nopeaan ja vointi on edelleen hyvä, joten hyvä fiilis on. Tottakai tuleva synnytys jo ehkä hieman pelottaa, mutta toivottavasti tästä sype:stä on apua. Itsekin toivuin sektiosta tosi nopeaan, joten se ei ainakaan peikkona mielessä ole, ehkä päin vastoin...
Jotenkin käynnistyksestä jäi edellisessä synnytyksessä huonot fiilikset ja varsinkin kun synnytys päätyi sitten hätäsektioon...
Sitä en haluaisi ainakaan kokea uudelleen!!

Letulle tsempit lääkärikäyntiin !!

Nyt töihin, mukavaa viikon alkua kaikille =)

Amy & masuasukki 34+3 :heart:
 
Onnea suza86!

Sabsu ja Amy mukava kuulla positiivisia sektiokokemuksia. Jotenkin oma olo senkin suhteen on rauhoittunut. Huomenna on neuvola, joten voin kysellä lisää siitä ja pt:sta. Torstaina polikäynti ja se varmasti saa vielä pään sekaisin, sillä pitäisi käydä läpi käännös ja synnytystapa.

NancyC 36+0
 
NancyC ja muut, miten kauan teillä kesti saada aika äitiyspolilta lähetteen laitosta? Realistisesti yritän pähkäillä että milloinkohan saisin about oman aikani - meneekö viikko tai kaksi, tuliko lappu kotiin vai miten on toimittu? Lähinnä siis perätilaa mietin, toki radi-lähetteestäkin kuulisin mielelläni.
 
Lettu saattaa tietty riippua paljon sairaalastakin mut mulle tuli aika postissa kotiin parissa päivässä. Olin tiistaina Naikkarilla josta laittoi lähetteen PS;sään ja kirje tuli postissa torstaina (tai perjantaina). Neuvolasta kun on laitettu niin on mennyt suurin piirtein se sama aika. Ja ainakin PS;ssä aika asennon tarkatukseen on viikolle 37+

Nimestä on meillä ollu vääntöä kun miehelle ei tunnut kelpaavan mikään :whistle: Mut eilen taisin vihdoin löytää yhden vaihtoehdon jota ei tyrmännyt heti vaan jopa sanoi ihan hyväksi. Apanapa eiks ne vois lyhentää Ben tai Dan/Dani, Ted, Eddi/Eddy? Itse tykkään kovasti nimestä Evan mut se ei kelpaa miehelle ollenkaan. Meillä kaksikielinen perhe suomi/ruotsi ja nimen tulee olla lyhyt ja sopia molemmilla kielillä ja kuulostaa mielellään samalta lausuttaessa.

S 35+4
 
Viimeksi muokattu:
Apanapa - kannattaa tsekata muidenkin maiden nimilistoja, yllättävän kivoja tulee vastaan pienillä mausteilla :) Äkkiseltään vois suht tunnettuja d/b sisälteisiä olla Darin, Daryl, Darel, Devin, Deo, David, Diego, Dylan, Brandon, Bryan, Ben, Benny, Brady, Bruno, Adam, Jacob, Jordan, Aidan, Cole, Cody, Jared - näistä erilaiset muunnokset.. Irlantilasten/jenkkien/aussien yms omat viännökset vois soputua suomalaisten suuhun varsin hyvin - tai sitten katella jotain tyyliin japanilaisten, maorien tai kreikkalaisten listoja. Meillä on kanssa käyty kunnon vääntö nimestä, kakskielisiä täälläkin. :)
 

Yhteistyössä