Onnea synnyttäneille!
Mua ärsyttää, kysyin viimeksi neuvolassa terkkarilta tuosta raskaushepatoosista, joka oli todettu täälläkin jollakin, en muista kenellä. Kysyin sen perinnöllisyydestä ja siitä, voiko sitä olla vaikka ei kutisiskaan iho pahemmin, niin terkkari - jälleen kerran - vähätteli mun huolta ja kysymystä ja anto ymmärtää ettei ole perinnöllinen ja ei voi olla ilman kutinoita. No kävin lukemassa terveyskirjastosta siitä ja se on VAHVASTI perinnöllinen, mun äidillä se oli kaikissa kolmessa raskaudessa :/ Ja kun kävin lukemassa keskustelupalstoilla oireista, niin osalla oli vähäistä kutinaa iltaisin säärissä ja vatsalla, eli ei mitään sietämätöntä kutinaa tyyppipaikoissa eli kämmenissä ja jalkapohjissa ja silti sappihappot korkealla ja osalla ei ollu mitään oireita.. Että sillain! Ärsyttää tuo terkkareiden olettamus, että kaikki on normaalisti ellei ole pää kainalossa, tuo on asiakkaisen vähättelyä suhtautua oireisiin/kysymyksiin lakaisemalla ne maton alle. Mulla on hieman maha kutissu ja oon laittanut sen kuivan ihon piikkiin, tosin rasvaan ihoa joka päivä Aqualan L/Ceridalilla, jotka on aika paksuja voiteita, joten niiden "läpi" ei kutinaa pitäis olla. Taidanpa soittaa huomenna neuvolaan ja pyytää kokeita. Haluaisin samalla testata kilpirauhaskokeet, koska oon ihan sairaan väsynyt, vaikka nukun hyvin yöt (no herään 2-3 kertaa wc:n, mutta nukahdan heti uudelleen) ja sokerirasituskin uusittiin, kun vauva oli ultrassa ottanut kasvupyrähdyksen ja paino on noussut niin paljon ja gynekologi epäili RaDi:a. No sokerit oli ok, eli väsymys ei johtunut siitä. Joillakin on hepatoosissa väsyttänyt tosi paljon. Tosin kuuluhan se väsymys tähän loppuraskauteen muutenki... No pitää soitella huomenna neuvolaan.
Enää viikko töitä jäljellä, jee! Sitten kaksi viimeistä työpäivää vielä koulutusta! Eli kolme normaalia työpäivää. Sitten alkaa vimmattu pihan laitto ja siivous, valmistujaiset tulossa ja pitä sulattaa pakastin, pestä jääkaappi, maalata vielä seiniä, pestä ikkunat, laittaa verhotankoja, ommella ja ostaa verhoja, ostaa sänky ja vauvalle lipasto jne... Ei käy aika ainakaan pitkäksi äitiyslomalla! Huomaa, että maha alkaa olla jo aika iso, ei jaksais millään kumarrella ja juuri ennen nukkumaanmenoa ei voi syödä mitään, täysi mahalaukku + kohtu ei anna keuhkoille yhtään tilaa hengittää.
Mä nukun molemmilla kyljillä, mut herään usein selältäni :/ Pelkästään kyljellään nukkuminen jumittaa selän ja toisaalta maha jotenki "repii" tuosta rintalastan kohdalta vatsalihaksia erilleen, tuntuu sellasta polttelua ja kirvelyä heti kun menee kyljelleen, mahan tukeminen tyynyllä hieman auttaa.
RBB 33+4