**Kesäkuun kullanmurut 2014** Joulukuussa

Kiireinen viikonloppu takana. Saatiin muksut yökylään ja eilinen meni koko päivä jouluostoksilla ja iltaa pakkaamisen merkeissä. Aivan ihanaa oli aamulla nukkua pitkään ja herätä rauhassa.

Seuraava tsekkausultra (vko16) on reilun viikon päästä. Jännitys alkaa taas näkyä lisääntyvänä kireytenä ja univaikeuksina. Vielä kun mies ei vieläkkään usko vauvan tuloon vaan on varma että kaikki ei ole hyvin, se masentaa ja latistaa myös mun fiiliksiä. Sanoinkin hänelle että mun on ihan pakko edes vähän iloita jostain en voi vaan olla ja odottaa :headwall:

Harjoitusupparit on joka päiväisiä ja välillä tuntuu vähän siltä kuin tuntis jo liikkeitä mut vielä oon ajatellu ne suolikaasuiksi :D

S 14+3
 
Huomenta,

mä yritän saada nyt tunnin kuluttua akuuttiaikaa terveyskeskukseen kun olen aika varma että mulle on iskenyt emätintulehdus ja on saattanut olla jo jonkun aikaa oireista päätellen - vasta eilen löin yksi yhteen ja ymmärsin olla huolissani. Katsotaan kuinka käy.

Paha olo mulla on väistynyt, etomista vielä päivittäin. Tän kanssa voi kyllä elää. Primperan on edelleen tukena ja sitä otankin jos on tarvis.

Nyt täytyy jatkaa duunintekoa, myöhempään!

Lettu ja Kornelius 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Hei,

Astetta epävarmemmaksi kävi eilen tämä odotus taas. Iltapäivällä sohvalla maatessa tuli housuihin lorahdus jotain vaalenapunaista/rusehtavaa nestettä. Soittelelin ensi terveyskeskuksen päivystykseen, josta opastivat naistentautien- ja synnytysvastaanotolle. Sinne kun soitin niin pyysivät näytille. Ei muuta kuin pojat autoon ja mies kuskasi minut 100 km:n päähän sairaalaan. Epäilin ja epäilivät lapsivedeksi.

Ultrassa kuitenkin vipelsi sikiö, aivan ilmi elävänä. Liuskatestillä testattiin vuotoa, mutta ei ainakaan heti ensi testaamalla kuulemma vaikuttanut lapsivedeltä. Jotain kuitenkin vuoteli kun rusehtavaa vanhaa verta tuli. Lääkäri sanoi, että tuo veri sekoittaa noita testejä, joten täysin ei voida lapsiveden tihkumista jostain korkealta sulkea poiskaan.

Kun pääsimme kotiin illalla puoli kymmenen kieppeillä tuli toinen lurahdus, samanalaista vaaleanpunaista/rusehtavaa juoksevaa nestettä. Lääkäri vain totetsi ultratessaan, että he kyllä näitä tarkastelevat, mutta mitään ei ole tehtävissä, jos kesken on mennäkseen. Oman mielenrauhani vuoksi voisin hänen mukaansa pyytää neuvolaa tihentämään sydänäänien kuuntelua. Mietin kyllä, että pitäisikö tilata oma doppleri..

Seuraava tsekkaus np-ultran yhteydessä ensi viikon keskiviikkona. Mieli on kyllä maassa ja vahvana se tunne, että näinköhän tässä koskaan kesäkuulle päästään.

AnnaOnni 11+2
 
Huomenia, mulla tänään np-ultra ja aamulla taas mullakin tulee ruskeaa tuhrua, mutta koska olen ravannut tämän takia lääkärissä koko raskauden niin en osaa olla vielä peloissani. Jännittää kuitenkin ehkä pikkaisen mitä siellä kohdussa näkyy. Tulen sitten ilmoittelemaan myöhemmin päivällä :)

Sanna-M ja papu rv 12+1
 
Voi että AnnaOnni ja Sanna-M. Tuo on ihan kamalaa ja epävarmuus tekee kaikesta niin vaikeaa. Toivotaan että kaikki menisi hienosti kuitenkin.

Eilinen oli toiminnantäyteinen päivä. Illalla alkoi vähän nipistelemään mahaa ja kun kävin makuulle, tuli yksi terävä ja kipeä supistus. Olin sen jälkeen vaikka miten kauan paikoillani ja alitajuisesti jännitin kroppaa. Pelotti. Mutta siihen se taas tällä erää jäi. Perjantaina nt-ultra. Sama kävi mielessä että joskohan sinne asti selvitään.

Kenellekään en ole vielä raskaudesta kertonut. Ajattelin että ennen joulua ehkä esimiehelle kertoisin. Mutta nämä tuntemukset tekevät olon epävarmaksi ja kertominen ei olekaan ensinnä mielessä.

Nyt kuitenkin ihan normiolo. Aamulla pisti etomaan kun en ehtinyt syödä ennen töihinlähtöä, mutta mikäs ihme se on. Väsymys on helpottanut ja tosiaan olokin. Onneksi. Rinnat tai oikeastaan ne nännit on ihan törkeän arat.

LL, rv 11+4
 
Tuo tiputtelu ja vuotaminen taitaa olla suht yleistä. itsellä tosiaan ollut runsasta verenvuotoa kahteen otteeseen, 11+6 ja 12 +3, tyrehtyi tuolloin kuitenkin nopeasti. Nyt on ollut onneksi sen suhteen rauhallista, mutta tietysti tässä jännityksessä vielä ollaan.

Lettup, mistä ryhdyit epäilemään tulehdusta? Minäkin toivoin, että olisi seurailtu tulehduksen mahdollisuutta kun oli noita vuotoja, mutta kuulemma ei ole tarvetta.

Odottava73, 13+3
 
Odottava73, tää vuoto on järkkyä - runsasta, klönttistä ja vihertävää. Ei oo millään tapaa normaalia valkovuotoa. Pahentunut tässä viikonlopun aikana. Terveyskeskuksesta pyydettiin mua tulemaan jo tunnin sisään, että ottivat ainakin vakavissaan.

Nyt lääkäriin. :wave:
 
Onpas täällä tapahtunut eilisillan jälkeen :/ kaiken maailman vuodot varmasti säikyttää! mietin vakavasti itsekin kotidopplerin ostoa, paha olo ja rintojen nipistelyt hävinny, paino ei ole noussut yhtään, turvotus on kadonnut joten mahaa ei näy ollenkaan. Siis on niin epätodellinen olo raskauden suhteen...mieskin on aika laimeasti mukana alkuraskaudessa, tuumailee vaan että sitten sen uskoo kun se syntyy.. Vuosien lapsettomuushoidot jättäny jälkensä molempiin :|
AB 12+0
 
Viimeksi muokattu:
Ultrassa käyty, siellä kaikki hyvin. Niskaturvoitus normaali ja vauva kasvaa normaalisti, vastasi viikkoja 12+4 joten laskettu aika pysyy 19.6. Aamuinen ruskea tuhru on vielä vaaratonta jos ei tule kirkasta verta eikä kipuja. Siellä on edelleen se hematooma mikä vuotaa silloin tällöin. Mutta siellä se papu aukoi suutaan ja heilutteli käsiään ja jalat liikkui kovasti. Kuulin myös ekaa kertaa sydänäänet, aah ne on ihanat. :) Mutta nyt taas eteenpäin rauhallisin mielin. <3

Sanna-M ja Papu rv 12+4
 
Lääkärissä käyty ja verta, virtsaa ja näytteitä jätetty. Huomenna soittavat mulle kun saavat labran tulokset, joten vielä ei ole mitään tietoa mistään - paitsi että lääkäri sanoi tutkiessaan että on todella paljon vuotoa (no yllätys!). Kysyi että onko kipuja, ja mitä siihen nyt oikein voi sanoa? Vatsaa kiristää aina välillä, selkää kivistää ja kumpaakin vihloo. Mistä sitä tietää mikä on "normaali" raskausoire ja mikä kenties johtuu jostain muusta? En mä niin usein oo ollu raskaana että tietäisin. Enhän mä edes tiedä miltä luonnollinen supistus tuntuu vaikka yhden lapsen jo olen synnyttänytkin. Ties vaikka en myöhemmin edes ymmärrä että tulevan synnytys on käynnissä koska jotain kipua on koko ajan. Mutta kai mun olisi pitänyt tietää mikä kipu ja kiristys on "normaalia". Hmmh. Jos huomenna todetaan tulehdus, menen torstaiaamuna neuvolapäivystykseen kuunteluttamaan dopplerilla äänet ja puhumaan muutenkin parista jutusta.

Kauhea himo sushiin, ja mun täytyy myöntää että kyllä, olen käynyt sitä syömässä. Miten ne ihmiset siellä Japanissa selviää raskausaikana? Toki siellä kala on tuoreempaa, mutta huoletta siellä raskaana olevat syövät raakaa kalaa ja mätiä ja inkivääriä, mitkä meillä on ns. kiellettyjen listalla. Tää on niin maakohtaista, mikä on täällä sallittua on kielletty esim. Ruotsissa tai Briteissä tai Australiassa ja toisin päin - en jaksa murehtia.

Kaksi päivää enää töitä ja sitten alkaa talviloma! Saa alkaa rakentamaan joulua, ihanaa. Mä olen kaikki lahjat oikeastaan tähän mennessä ostanut netistä ja nyt niitä on alkanut valumaan -- hienoin ehkä tähän asti Legon Poliisiasema tytölle, jonka tilasin Saksasta kolmasosa halvemmalla kuin mitä täältä saa ostettua, saapui tänään ja vie puolet meidän sängynalustasta. Mä olen ostanut kaiken mitä ostankin, ehkä miehelle vielä pullo Laphroiagia tai Ardbegiä ja sitten kaikki on reilassa. Kunhan kaikki vaan saapuu ennen joulua että ehdin paketoidakin. Ensi viikonloppuna tehdään ja koristellaan tytön kanssa kolme piparkakkutaloa, yksi meille, yksi isälle ja yksi anopille - saavat sitten tulla hakemaan omansa. Kyllä tässä puuhaa riittää! Ihanaa. :heart:

Mukava kuulla että ootte saaneet hyviä uutisia ja ultrissa kaikki ok. Teille, joilla vielä tilanteet epävarmoja - tsemppiä kovasti! :hug:

Lettu ja Kornelius 14+5
 
Täältäkin tsempit huoliin ja murheisiin.

Aaa.. Sushia.. Mulla taas menee syömiset ihan neuroosin puolelle. Välillä tuntuu, että vähintäänkin joulu on pilalla ja muutenkin kiukuttaa kun tuntuu, että kaikkea suuhunpantavaa pitäisi kytätä. Arg! Tällaiseen ajatusleikkiin ei kyllä kannata lähteä. No joo mulle ei taida henkisesti tai fyysisestikään sopia tää raskaus. Hehkeä ja energinen keskiraskaus on pelkkää rienausta.

Viimeaikaisia piristyksiä: molluska köllötteli tyytyväisenä neuvolalääkärin ultrassa, influenssarokote saatu ennen talven flunssakauden alkua (sairastan kaikki mitättömimmätkin flunssat potenssiin kymmenen. Ehkä tuo edes yhdeltä taudilta suojaa), neljän päivän loma, mammaloma alkaa 22.4. sopivasti juuri pääsiäisen jälkeen joten oikea viimeinen työpäivä olisi 17.4. (rakastan työtäni, mutta tämän olon kanssa se on ihan tuskaa).

NancyC + alien bebe 15 + 0
 
Täällä ollaan saikkuiltu enemmän ja vähemmän, jatkuvan pahoinvoinnin vuoksi. Tänään sain pahoinvointilääkityksen tarvittaessa otettavaksi. Viime viikolla olin 2 päivää pois ja nyt sitten sain koko viikon saikkua kun kylki ja selkäkin kipuilee. Paino ei ole noussut yhtään koska puolet päivän ruuista tulee melkein aina ylös. Tää viikko sitten lääkärin määräyksestä syödään ja ulkoillaan :) ja nyt tuli sitten aikaa tehdä joulukorttejakin loppuun :)

suza86+ pikku-pulla 14+6 :)
 
Tänään käyty neuvolassa th+lääkäri. Paino oli jopa hieman alhaisempi kuin viimeeksi, joten jospa ne kilot pysyisi kurissa tällä kertaa. Sokerirasituksen narahduksen takia sain taas mittarin mittailuja varten.

Lääkäri otti esiin viime synnytyksen ja siihen liittyvät kammotukset. Muistan kuitenkin koko tapahtuman täysin selvästi minuutti minuutilta.. sovittiin että jos siltä tuntuu niin pääsen myöhemmin kätilön kanssa juttelemaan ja hieman suunnittelemaan (niin paljon kuin pystyy) tulevaa synnytystä. Itkuhan siinä nimittäin meinasi tulla kun lääkäri kysyi mitä jäi mieleen edelliskerrasta.

Kuulemma ainakin täällä on käytäntö ettei sydänääniä enää merkitä muistiin kuten ennen. Ja kun kysyin että mites ne seulan tulokset, niin sanoi vaan että kyllä sieltä soitetaan jos jotain on.
 
Huomenta!

Sain kaverilta dopplerin lainaan viime viikolla ja ollaan miehen kanssa sillä pari kertaa kuunneltu sydämenlyöntejä :heart: Kyllä siitä vaan tulee mukava olo, kun saa äänet kuuluviin. Muuten tänne ei ihmeempiä kuulu. Salilla olen alkanut taas käymään noiden lenkkien lisäksi. Maanantaina olisi vuorossa toinen neuvola.

Tsempit kaikille, joilla on huolia ollut!

Karoliina ja Kepa 15+0 Poks :)
 
  • Tykkää
Reactions: LuckyLucia
Aamulla käyty esikoisen neuvolassa, viimeisessä sellaisessa. Nimittäin esikoinen aloittaa elokuussa 2014 koulun ja tuntuu haikealta että näin nopeasti aika menee. Mutta onneksi saan olla kotona vauvan kanssa ja saattaa kouluun esikoisen ja hakea pois koulusta, näin alkuun :)

Aamulla taas hiukan pahaa oloa ja kuvotusta, nyt vasta söin kunnolla. Rakenneultra on muuten 6.2.14 joten ei sinnekkään ihan hirveän pitkä aika ole.

Sanna-M ja Papu rv 12+5
 
Meillä on huomenna kauan odotettu np-ultra! Jännittää älyttömästi. Toivottavasti kaikki on hyvin pikkuisella. :heart:

Olo on ollut hyvä. Vielä kun pääsisi tästä flunssasta eroon! Kaipaan niin kuntosalitreeniä ja muuta liikuntaa. Tuntuu, että paisun kuin pullataikina, kun ei pääse liikkumaan. Paino ei kyllä ole noussut, mutta... : /
 
Pitkästä pitkästä aikaa laittelen tänne myös omia kuulumisiani. Lähinnä olen muiden juttuja lueskellut säännöllisesti.
Mulla on pari viikkoa sitten vähentyneet raskausoireet huomattavasti ja tiedätte, et aina silloin rupeaa miettimään kaikenlaista. No rinnat on edelleen arat ja iltaisin vatsaa turvottaa. Huonoa oloa mulla on kyllä muutenkin ollut tosi vähän, mutta väsymystä oli sit senkin edestä.
Mulla on koko raskauden ajan vaivannut flunssan jälkeen jäänyt poskiontelontulehdus, johon söin kaksi antibioottikuuria (ei auttaneet) ja nyt kahdesti on punkteerattu. Saa nähdä pääsenkö vihdoin eroon. Joku bakteeri siellä jyllää.
Ylihuomenna olis sitten np-ultra, joka jännittää, mutta toivottavasti samalla tois mielenrauhan, et onko masussa kaikki hyvin. Mies on vaan sitä mieltä, et kyllä kaikki on hyvin, eikä ehkä pysty jakamaan mun huolta samalla lailla. Oon päättäny, et ekat vauvajutut saa ostaa vasta ens vuoden puolella. Anoppi oli kuulemma ruvennut niitä jo haalimaan, eikä oikein tajunnut mun aikarajaa.

Tintsuliini ja pikkuinen 11+2
 
Hyviä uutisia täällä. Soneran ongelmista huolimatta lääkäri pääsi soittamaan ja kertoi että tulehdusarvot ok, ei viitteitä vakavasta. Bakteeriviljelyn haluaa vielä suorittaa koska jotain "epämääräistä kasvustoa" oli -- nam, kuulostaapas herkulliselta! -- ja sovittiin että näyte otetaan sitten ensi maanantaina sokerirasituksen aikaan niin mun ei tarvi ravata kodin ja terveyskeskuksen väliä useammin.

Kaiken pitäisi olla siis kunnossa. Mahtavaa.

Lettu ja Kornelius 14+6
 
  • Tykkää
Reactions: Ma&Mi
Mulla on ollut tuo koti doppleri ja hyvin kuuluu sydänäänet ja on nauhotettu sitä sitten koneellekkin..omaa ja vauvan :heart: Kyllä se rauhottaa mieltä kun ultraa on saanu niin kauan ootella.

On tullu taas niin inhottavia oireita täälläki että ootan kyllä ihan innolla jos ajan myötä nämä oireetkin loppuu. Viime viikolla olin hammaslääkärissä ientulehduksen vuoksi, saikulla nyt kolmepäivää kun ei meinaa jalkeilla pystyä oleen pyörtymättä, yökkäily jatkuu edelleen vaikken onneksi oo joutunu oksentaan ja esim eilisen siivouksen jälkeen selkä oli niin lukossa että pystyin hyvin samaistumaan liikkumisellani siihen mille tuntuu/näytän kun olen viimesilläni raskaana. :D Onko tuohon selän jumiin jotakin helpotus konsteja?

Oon yrittänyt koko raskauden ajan syödä vähintään 2h välein jotai pientä (leipää, hedelmiä) ja yhden lämpimän ruuan ettei pahaolo olis jatkuvaa. Verikokeiden tuloksissa ei ollu mitään poikkeavaa, verenpaine oli normaali ja paino ei ole mulla muuttunut mihinkää ekaan 12 raskausviikkoon, joten huimaus ja väsymys on kuulema ihan normaalia. Onneksi ens viikolla ultra ja sydänäänet kuuluu selkeinä dopplerista niin saa rauhassa levähtää.

Ma&Mi 11+5
 
Lettu, mulla oli samaa ongelmaa ekassa raskaudessa. Valkovuoto oli kaikkea muuta kuin valkoista ja otettiin ehkä miljoona koetta raskauden aikana, mutta mitään kunnollista vastausta ei saatu. Lääkkeitä testattiin laidasta laitaan, saivat vaan limakalvot todella kuiviksi ja sama ongelma jatkui. Toivottavasti sulle löytyy jotain vastausta testeistä ja saat ongelman kuriin.

Tänään neuvola ja sen mukaan viikkoja 15+5. Omissa laskuissa mennään noin viikkoa myöhemmässä. Ekan kerran kuului sydänäänet, tosin oli toka neuvolakin vasta. Seuraavaksi neuvolaan jo vuoden alussa ja rakenneultrakin on 14.01. Liikkeitä olen tuntenut muutaman kerran, tuntuvat alhaalla vasemmalla, sydänääniä ottaessa tuntuihan selvä muljahdus ja kaveri mätkäisi dobbleria. Oma paino on laskenut sairastellessa viime neuvolasta noin 5 kiloa, mutta massu on kasvanut hyvin ja kohtu erottui selvästi. Salassa on vielä pidetty asia, kun ei olla ketään tavattu meidän sairastelun takia. Haluan kertoa asiasta henkilökohtaisesti, en ole sitä tyyppiä, joka hehkuttaa asiasta facessa. Toisaalta mietittiin, että voishan sitä rakenneultraankin odottaa ja vasta sitten kertoa, kun toivottavasti olisi jo sukupuoli selvillä. Hyvin voin vielä piilotella mahan, en ole ennenkään käyttänyt mitään kovin tyköistuvia paitoja.

Pieniä liitoskipuja havaittavissa, viimeksi olin jo tosi kipeä tässä vaiheessa. Tosin nyt olen lepäillyt ja lähinnä maannut sohvalla flunssan takia, enkä ole edes siivonnut.
 
Tervehdys, Kesämammat.:)

Saisiko vielä liittyä joukkoon?
Näitä kesäkuisten ketjuja olen kyllä seuraillut jo lokakuusta lähtien, mutta vasta nyt uskallan avata sanaisen arkkuni, kun np-ultra takana.

Ensimmäistä lasta odotetaan ja alkuraskaus on ollut niin "vähäeleinen", että välillä olen epäillyt, liekkö siellä ketään onkaan. Vain tietyt ruuat ja esim tupakka ovat öllöttäneet ja mahaa turvottanut. Muuten ei juuri mitään..:)

Mutta tänään näkyi ultrassa pienenpieni rakkauspakkaus, joka isänsä tapaan vaikutti hyvin rauhalliselta ja lunkilta tyypiltä. Ei paljon potkiskellut, mutta kun kätilö vähän härnäili venyteli hetken kuin kissa ja käänsi sitten selän kuvaruudulle.:D Sydän löi hienosti, niskapomu 0,8mm ja kaikki näytti siltä miltä pitääkin..
Olo on aika nöyrän onnellinen nyt.:)

Teveisin Janssoni ja Lunkki-kaveri(aijemmin oli papunen, vaan mies tänään alkoi nimitellä uudella nimellä:)) 12+5

Ja tiedot:
Jansson/34v/1./19.6/LS
 
Mäkin vasta nyt uskallan liittyä joukkoon, kun eilen oli ensimmäinen ultra sairaalassa ja kaikki näytti vieläkin olevan hyvin. Näkyi jo että vauvalla on kaikki raajat ja niskaturvotuskin oli normaali. Nyt siis viikkoja 11+3 ja kolme ultraa jo takana. Vielä pitää kauhuissaan jännittää veri- ja virtsakokeiden tuloksia. Pessimistinä sitä kauhulla odottaa kokoajan keskenmenoa...

Mitään pahempia raskausoireita tai kipuja ei ole ollut, mutta paino noussut älyttömästi ja kauhea turvotus kokoajan. Niin ja tissit kasvanut muutaman kuppikoon ja ovat kokoajan älyttömän kipeät.


27.6 /Smurde /22 /1. /HYS
 

Yhteistyössä