**Kesäkuun kullanmurut 2014** Huhtikuussa

Odottava73 Tsemppiä loppumetreille ja jokainen päivä tässä vaiheessa kun lasketaan niin toivottavasti pysyy matkassa ainakin sen viikon tai jos lääkärit toisin päättävät he kyllä tietävät mikä on vauvalle parasta! :hug:

Mun kohta kymmenen vuotias poika oli 1,9kg & 42 cm syntyessään, sairaalassa vietettiin vain kaks viikkoa ja kun 2kg oli ylitetty pääsi hän kotiin! Kaikki on sen jälkeen mennyt hänen kanssaan ihan normaalisti otti kasvussa ikätoverit kiinni vuodessa eikä keskoisuuudesta ole enää mitään merkkejä paitsi vauvavalokuvat :heart:
 
NancyC Mulla on nää pukamat tulleet vasta lasten myötä ja tosiaan ensimmäisellä kerralla riitti supot ja salvat mut toisella kerralla ne operoitiin pari päivää synnytyksen jälkeen niin et avattiin ja tyhjennettiin + supot ja salvat kolmisen viikkoa. Aivan hirveää se paranemisaika ja lopulta ne kuitenkin palasivat |O
 
Odottava73, paljon tsemppiä myös täältä! Ja peukut pystyyn, että kaikki menis hyvin.:)

Sairaslomasta tulin sen verran kertomaan..
Itse olen nyt muutaman viikon ollut. Erityisesti ei ole mitään yksittäistä syytä, miksi, mutta ikä, paino, tulehdukset, närästys, erittäin raskas työ yms. yhdessä teki sen, etten vain enään jaksa.
Olen ollut yli 15v putkeen töissä ilman taukoja, joten aion tästä ensimmäisestä(ja kenties ainoasta) raskaudesta "ottaa kaiken hyödyn irti";D
Kyllä myönnän, että on välillä luuseri olo. Mutta sitten on päiviä, kuten eilinen, jolloin siivosin kodin, kävin koiran kanssa pienen lenkin ja puuhastelin tässä kotona pieniä askareita. Iltapäivällä miehen kanssa kaupassa käydessä lähes roikuin hänen käsivarressa, kun sattui niin saamaristi vatsaan ja lonkkaan ja jalkoihin. Loppupäivän sitten lähinnä makoilin sohvalla.. Silloin aina muistaa, että turhaan tunnen syyllisyyttä laiskuudestani.:)
Nostan hattua kaikille teille sisukkaille, jotka jaksatte painaa töissä!:flower:
Mutta ollaan mekin ihan itseemme tyytyväisiä, jotka syystä tahi toisesta ei sinne töihin enään mennä.:)

:) Jansson 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Itse olen vielä töissä kuukauden ajan. Tosin pätkäviikkoja kun on lomia, pyhiä tms. Olen ollut yhteensä 3 päivää saikulla raskauden takia. Viimeisin eilen kun minulla on ilmaantunut ilmeisesti liitoskipuja. Eilen en käytännössä pystynyt kunnolla varaamaan oikealle jalalla kun mahaan otti niin kovasti. Tänä aamuna kipu tiessään ja olo oli hyvä. Tyytyväinsenä lähdin töihin mutta tässä aamun touhuttuani alkaa taas tuntua hieman. Mietityttää miten sitä jaksaa. Soitin neuvolaankin ja ohje oli olla omailmoituksella pois ja sitten jos tulee lyhyitä poissaoloja enemmän aika neuvolalääkärille joka voi kirjoittaa saikkua. Ongelma on vaan että oon tosi huono olemaan tuolla omailmoituksella pois.. jotenkin tuntuu että sairaslomaa ainakaan täällä ei kovin hevillä saa ja kaikki kivut kuuluu asiaan ja on vaan kestettävä.

Jepu ja neiti 29+6.
 
Supertsempit odottava73! :heart: Toivotaan, että kaikki menee loppuun saakka hyvin, oli se sitten lähellä tai kaukana ;)

Täällä edelleen sairaslomalla, tylsää on, ja väsymys valtaisaa! Ei hyvä yhdistelmä, kun sitte on pakko leipoa(näkyy painossa!) tms. että saa edes jotain päivän aikana aikaiseksi, on kovin laiska olo muuten. Neuvolassa kyllä kehoitettiin lepäämään just niin paljon ku hyvältä tuntuu, muttaku musta ei tunnu se vähäkään muulta ku laiskottelulta, ja tulee saamaton olo ja huono omatunto(?) :D Typerää. Varsinkin kun päivät pitkälti tulee oltua yksin..

Olo on muuttunut supertukalaksi, tuntuu ettei pikkunen enää kohta mahdu tuonne, tila käy ahtaaksi, ummetus vaivaa, ja myöskin ne ihanat peräpukamat, en tiiä kuinka tämän suolen sais taas toimimaan edes jotenkin, kai sitte täytyy käydä joteki laksatiivia ostamassa apteekista.. Eilen vaivasi hermokipu oikeassa käsivarressa, tänään jo parempi, joten oletan että joku jumi vaan oli sitten.. supistuksia tulee edelleen, ja alan jo tottumaan niihin, niihin kun ei edelleenkään tehoa lepo, nykyään myös vatsan seutu on kipeä, varsinkin öisin, liittyen varmaan kasvuun.. tulikohan jo tarpeeksi valitettua? :D

Onko muut ottaneet vauvavakuutusta? Mä hain lähitapiolasta, ja epäilin jo ettei ole hyväksyneet(esim. sen ESBL:n takia), kun meni tosi kauan sen päätöksen saamiseen, mutta tänään varmistui, vielä pitää varausmaksu maksaa ja asia on kunnossa :) Mulla oli lapsena pahat korvatulehduskierteet refluksit jne, eli ihan jo niitäkin varten ajattelin että hyvä olla vakuutus, vaikka kyllähän julkisella puolellakin palvelua saa, mutta yksityisellä mahdollisesti vähän nopeammin/tarkemmin tutkitaan.

Vauvalla on hikka yleensä noin kerran päivään, ainakin niin että huomaisin, joku oli siitä kysellyt. Tuskin edes jokaista huomaan, kun tuntuu niin tuolla selkärangassa/takapuolessa, lähinnä iltaisin olen asian huomannut, kun oon rauhoittunut. :)

sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta hieman päässä pyöritellyt mm. vauvan kotiutumisvaatteita :kieh:

Me käytiin lapsimessuilla, mukaan tarttui paljon ilmaiskrääsää ja kiva lelu vauvalle rattaisiin, lähinnä lähdin sinne fiilsitelemään, kyllähän sen usein huomaa että messuilla myydään juuri niitä tavaroita/vaatteita yms jotka eivät muuten ole kaupaksi menneet.. ja turvaistuimille tms muulle isommalle mitä mahdollisesti olisi saanut halvemmalla, ei enää ollut tarvetta, kun hankittu aiemmin. Mukava päivä oli silti :)

Mulla vauvan sykkeet on ollut 135-157 välillä, ja tyttö siis tulossa, tosin yleensä kun niitä mitataan, on kauhea villi päällä, ja sykkeet pomppii jopa 180 :D Sf-mitta mulla kulkee nätisti keskikäyrällä, viimeksi eli eilen(32+3) oli 29cm. painoa tullut n. 8kg, vähän se tuntuu kyllä paljolta, kun aluksi ei noussut juurikaan, ja nyt ottanut spurtin, mutta kaipa kuuluu asiaan, ja herkkujahan on kyllä tullut syötyä, vaikka muuten yritänkin syödä terveellisesti, jostain syystä suklaa ja leipomukset vaan vetää puoleensa :D

Meillä ei kai oteta strepto-koetta, ja mua harmittaa se. Haluaisin varmistuksen muutenkin sille, ettei mitään tulehduksia tai muita bakteerejä emättimessä ole kun supistellut niin paljon, ja pissassa ei ole ollut mitään kokoaikana.. Voikohan sitä vaatia? Vai otetaanko täällä(pääkaupunkiseutu) sitten vasta synnyttaessä testit?

No jokohan tämä epämääräinen paasaaminen riittäisi, jotenkin ei nyt oikein ajatus pysy kasassa, muistilapun varassa tämänkin kirjoitin :D

Jaksamisia kaikille töissä ja lomailevillekin, ei tämä enää kauaa kestä, pitää yrittää nauttia.. :D

Taniira ja pikkuinen 32+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Odottava73: onnea matkaan! Muista vaatia niitä antibiootteja, vaikka kai sulle niitä annetaankin, jos vettä tihkuu jo ja sulla on Strepto positiivinen.. Varmasti pikkuinen pärjää jo mainiosti noilla viikoilla, vaikka saattaa olla parin viikon osastoseuranta tarpeen. Mut sehän voi olla edessä täysiaikaisenakin syntyneellä, ei sitä koskaan tiedä.

Peräpukamia yritän estää hyvissä ajoin, mulla ei enää Vi-Siblin auta tähän ummetukseen, rautatabletit + kasvava kohtu on taannut sen, että vaikka jois 2 litraa vettä, vetäis kuitua ja kasviksia sekä tuota Vi-Siblinia niin vatsa jumittaa :( Kävin hakemassa Lactuloosia vielä lisäksi. Toivottavasti tuplalääkitys auttaisi nyt käynnistämään toiminnan, en uskalla mitään mikroperäruiskeita ottaa vielä näillä viikoilla, kun supistusherkkä kohtu muutenki.

Meille tuli tänään vaunut, nyt alkaa sitten niiden ihmettely. Pitäis vielä varata aika Isofix-kiinnittimien laittoon Wetterille, sinne vaan ei tahdo puhelimella päästä sen paremmin kuin terveysasemallekaan :D Ja takaisinsoittopalvelu toimii vielä huonommin = ne ei soita koskaan.

Ihana ilma, täytyy käydä vähän pyöräilemässä myöhemmin, ehkä sekin vaikuttais tuohon mahaan toimintaa edistävästi....

Taniira: vaadipa se streptokokkitesti, se nimittäin kuuluu nykyään ottaa kaikilta siinä viimeisellä lääkärikäynnillä tai voi sen terkkarikin ottaa, jossain näemmä potilas ottaa itse ja toimittaa labraan. Se bakteeri on kuitenkin hengenvaarallinen vastasyntyneelle, eli antibioottia pitää saada hyvissä ajoin ennen synnytystä (siis synnytyksen aikana).

Me ei muuten otettu vauvavakuutusta, koska ne on niin kalliita, että saa tosissaan rampata siellä yksityisellä, että se maksaa itsensä takaisin. Toki, jos on korvakierre tai vaikea allergia, niin se saattaa tulla sitten nimenomaan hermojen kannalta edulliseksi, mutta meillä oli se periaate, että kun Suomessa maksetaan ihan älyttömästi veroja, niin me ei makseta tuplasti terveydenhuollosta. Eri asia jossain jenkeissä, missä veroprosentti on pieni, on ymmärrettävää, että vakuutuksen kautta menee terveydenhuolto. Ymmärrän kyllä mainiosti vanhempia, jotka vakuutuksen ottaa, minullekin meinasi tulla huono omatunto, kun vakuutusmyyjä yritti syyllistää ja pelotella kaikenmaailman erikoismaidoilla, putkitusten hinnoilla yksityispuolella ja fysio- ja toimintaterapiamaksuilla ym. Toisaalta ne lapset, jotka noita erikoisjuttuja tarvitsee, on aika harvassa, suurin osa on kohtalaisen terveitä ja selviää sillä normaalilla infektioiden sairastelulla.

Itsekin olin kyllä lapsena korvakierteinen, mutta nykyäänhän ei enää suositella antibiootteja korvatulehdukseen vaan ensisijaisesti kipulääkitystä ja nenäsumutteita. Ja mulla on se kokemus, että yksityisellä antibiootteja tuputetaan varalta, kun asiakas kerta on maksanut kalliin hinnan vastaanotosta. Ja toisaalta, voin katsoa lapsen korvat itsekin, ajateltiin nimittäin ostaa oma korvalamppu, joka on halvempi kuin vakuutus. Vakuutuksen lisäksi menis kuitenkin omavastuumaksut ym. Meijän tuttavapiirissä aika monella on vakuutus, ja toisaalta monella ei ole. Ne joilla vakuutus on, käyttää sitä kyllä ihan turhaankin, vie lapsen parin päivän räkätaudin jälkeen "varmuuden vuoksi" tarkastukselle lääkäriin, jopa erikoislääkäreille, esim. korvalääkärille tai lastenlääkärille, kun kerta on vakuutus. Minusta se on ihan uusi ilmiö nimenomaan isoissa kaupungeissa, että joka risahduksesta pitäisi heti mennä lääkäriin. Maalaisjärki joillakin unohtuu. Ja lapsen kanssa pääsee terveysasemalle varsin hyvin, toista se on, jos itselle pitäisi varata aikaa johonkin vähemmän akuuttiin vaivaan = aikoja ei ole... No, olipa paasausta. En yhtään silti tuomitse ketään, joka ostaa vauvavakuutuksen, koska kuten kaikki vakuutukset, ne on aivan paikallaan silloin kun tulee hätä. Huonolla tuurilla just meille tupsahtaa sairasteleva ja vaikeasti allerginen lapsi :( No saahan niitä vakuutuksia sitten jälkeenpäinkin. Vauvavakuutus on just sellanen asia, josta voi olla niin montaa eri mieltä, ihan sen mukaan mitä kokemuksia on lähipiirissä/itsellä jne.

RBB 30+6
 
Viimeksi muokattu:
RBB isofixin kiinnitykseen wetterille? Mä olin siinä olettamuksessa, että sen voi vaan ite kiinnittää? Meillä siis isofix telakka, ja autossa ne jutut mihin se tulee, ja oletin että nyt kun mies tulee pääsiäislomille, vois sen vaan "asentaa" paikoilleen? :D
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Odottava73! Kaikki menee varmasti hyvin :)

Me otettiin vauvavakuutus if:iltä kun kaikki muutkin vakuutukset on siellä. Toivottavasti on tarpeellinen.

Hikka täällä tuntuu 1-2 kertaa päivässä. Yleensä just iltaisin, tai silloin ainakin huomaan sen. Tuntuu ihan tuolla alhaalla, monesti takapuolessa. Se on jotenkin inhottavan tuntuista :D
Mua myös mietityttää tuo streptokokkitesti kun täällä sitä ei oteta automaattisesti. Täytyypi ottaa puheeksi ens neuvolassa.
Mulla on nyt varmaan viimeisen viikon aikana tullut useasti noita harjoitussupistuksia. Aiemmin ei oo ollut juuri yhtään mutta nyt alkaneet oikein rytinällä.

Sairaslomalla ollaan edelleen viikosta toiseen :D Kyllä aika käy välillä todella pitkäksi! Onneks on muutama kaveri jotka on hoitovapaalla niin heitä tulee nähtyä :)

elpukka & papu 31+5
 
Viimeksi muokattu:
Tzempit Odottava73:lle, toivottavasti vauva vielä malttaisi hetken masussa viipyä :heart:

Täälläkin vielä töissä ihan normaalisti ja olo on kyllä sen verran hyvä, että mennään niin kauan, kun olo antaa myöten. Liitoskivutkin ovat nyt asettuneet, olivat pahoina muutama viikko sitten, mutta asettuivat sit... Tahti on kyllä hidastunut, mutta työ ei ole kovin rankkaa fyysisesti, joten viimeistään 8.5 sitten äitiyslomalle.

Kyllä minäkin VAATISIN ton B-strepton otettavaksi, jos sitä ei oltais ottamassa. Se on kuitenkin niin helppo testata ja kyseessä voi olla vakavakin asia, jos niiksee menee! PUOLENSA kannattaa aina pitää!!

Vauvalle on tullut hankittua oikeastaan 56cm vaatetta ja siitä ylöspäin... ihan pari vain noita 50cm, koska ne jää niin nopeaan pois, etten viitsi niihin satsata. Toki kotiin on kiva lähteä sellaisissa vaatteissa, joihin vauva ei ihan kokonaan huku ;)

Vauvavakuutus otetaan lapsen synnyttyä, se on katsottu jo esikoisen aikaan hödylliseksi. Hoitoon pääsy on täällä täysi kysymysmerkki ja lisäksi hoidon laatu. Suututtaa toki, että verorahoilleen ei vastausta saa, mutta mieluummin vien lapsen sitten yksityiselle ja saan apua, kun "arvauskeskukseen", jossa hoitaja tekee diagnoosin, eikä laske edes lääkärille... :mad:

Meilläkin hikotellaan ainakin 1-2kertaa päivässä, toisinaan useamminkin. Hikka tuntuu mulla tuolla alhaalla, vaikkakin olen lähes varma poitsun vielä istuvan tuolla... eli ei ole vielä kääntynyt... Onko siihen KÄÄNTÖÖN pakko suostua, kun joku täällä mainitsi, että lääkäri tekee sen automaattisesti seuraavalla kerralla, jos ei ole kääntynyt? Pelottavaa :O
Itse ainakin edellisen hätäsektion myötä olen tarkka nyt tässä synnytyksessä mihin suostun ja kenties sektioo vaadinkin...

Mutta joo, jos palailis töiden pariin vielä hetkeksi...

Amy & masuasukki 31+4 :heart:
 
Odottava73, tsemppiä ja toivotaan, että vauva pysyy vielä päiviä omassa yksiössään!
Muutamana päivänä on tullut puuhailtua enemmän. Vaatekaappeja oon siivonnu ja verhot vaihdoin keittiöön. Eilen tuli leivottua ja tänään siivosin, mutta eipä selkä ja lonkat tykänny yhtään :(
Onko kaikilla käynti synnärillä radin takia vai tarviiko sen kummemmin käydä erikseen synnytystapa-arviossa?? Kun mulla tämä todettiin niin terkka sanoi, että kutsu tulee automaattisesti Oysiin. No viimeksi eri terkka sanoi, että ei tule kutsua jos kasvussa ei ole ongelmia. Viimeksi lääkäri käski seurata sf-mittaa tarkemmin. Joka kerta ollu eri mittaaja eikä sitä oo monesti edes mitattu. Kerran pari päivässä hikotellaan :)
Mies ja poika oli mahataudissa joten toivon ettei itelle tulis, sen verran väsynyttä on meno ollu muutenkin.
Ab 30+3
 
Amy_mam, mä en ainakaan ole suostumassa kääntöön. Vastaanotolle voin mennä että saavat tutkia tms., ja voidaan lääkärin kanssa keskustella vaihtoehdoista, mutta kääntöähän ei yritetä ilman mun suostumusta. Ja mulle on ainakin sanottu neuvolasta että sen saisi itse valita että antaako lääkäreiden yrittää vai ei.

Odottava73, kovasti jaksamista (ja pidähän meitä ajan tasalla mahdollisuuksien mukaan)!

Just hain postista paketin, jossa olin ostanut vauvalle kotiutumisvaatteet ja nahkatossut. Näytti ihan kivoilta ja pesun kautta päätyvät sitten sairaalakassiin. Ovat kokoa 56 cm, ja ainoat laatuaan. Esikoinen oli 54 cm syntyessään ja tosi pitkäselkäinen (on sitä edelleen), joten me skipattiin 56 cm vaatteet kokonaan. Kaikki muut paitsi nyt nuo ensivaatteet on siis 62 cm -->.

Vauvavakuutus on edelleen meillä odottamassa. Hakemus jo tehty ja odottavat lisätietoa - Terveystalo ei ole vieläkään toimittanut mulle tarvittavia papereita koskien raskausoksentelua. Luulisi nyt ensi viikolla viimeistään tulevan niin saataisiin kaikki liitteet postiin ja tuomiokin nähtäväksi ennen laskettua aikaa.

Lettu ja Kornelius 33+0
 
Odottava73 ja pikkuiselle hitunen nyt hyvääkin tuuria ja jaksamista.

Taniira kyselin streptosta just neuvolassa (HUS alueella) että eikö streptoa kannata tarkastaa kun supistaa niin paljon, mut kun sitä ei raskausaikaan voi hoitaa niin otetaan vasta viikolla 36. Ymmärin että rutiinilla otettaisiin, mutta en tiedä onko sama koko HUSin alueella vai vain tässä kunnassa.

Vakuutus meiltä löytyy, mutta otin sen vakavampien sairauksien varalta. Ainahan siitä eroon pääsee, jos sieltä tulee terveyden perikuva. Periaatteessa samaa mieltä, että vakuutuksesta hyötyy eniten yksityiset lääkäritalot kun voivat nostaa hintoja ja porukka lappaa mukama ilmaisissa hoidoissa. Valitettavasti vakuutukset toimii plus miinus tuloksella eli jokainen euro mikä vakuutuksella säästää niin näkyy vakuutusmaksuissa... Kyllähän noita on tutkittu miten hintataso nousee kun porukan hintatietoisuus alenee vakuutuksen takia.

NancyC 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Jihuu kontrolli ultrassa käyty ja aivan turhaan panikoin. Poika kasvaa hienosti ja painoa nytten 1,9kg, virtaukset ja sykkeet oikein hyvät. Ilmeisesti mun masu on vaan pieni :D
Todella alhaalla pojan pää kyllä jo, eipä tarvinnut kätilön kun hiukan koettaa käsikopelolla ja totesi vain että oho sehän on ihan tässä :D
Ilmankos särkeekin niin vietävästi paikkoja.

Vakuutuksesta; meillä ei vielä ole hommattuna kun hieman jäi kesken hakeminen mutta tarkoitus siis ottaa.. Voi tosin olla että vasta pojan synnyttyä otetaan.
Onhan se aika tyyris mutten tiedä uskallanko ilmankaan olla. Pohjolasta otetaan sitten kun saadaan aikaiseksi :D samalla pitäisi omat päivittää.
Ymmärrän kyllä niitä jotka eivät sitä koe tarpeelliseksi, täällä kuitenkin on ihan toimiva terveydenhuolto :) itelle se lähinnä tuo mielenrauhaa jos jotain vakavampaa/pidempää ilmenee. +mies ei suostuisi olla ilman.

Nannenen 32+2
 
Vauvavakuutuksesta: minä panikoin sen jo talvella, kun ainakin Ifissä se pitää ottaa 3 kk ennen laskettua aikaa. Syntymän jälkeen on mahdollista ottaa lapsivakuutus, siihen pitää sitten olla lapsen terveysselvitys.
Otettiin se tosiaan sen takia, että pääsee käymään yksityisellä lääkärillä, eikä tarvi mennä terveyskeskukseen jonottamaan.

Tuosta streptosta pitää muistaa itsekin ens neuvolassa kysyä, ei ole ollut mitään puhetta.

Töissä olen fyysisesti jaksanut olla, mitä nyt työmotivaatio hieman on hukassa. Äitiysloma alkaa vasta toukokuun puolivälin jälkeen, en ottanut varhennettuna. Monet sanovat, että hae sairaslomaa, mutta kun en ole sellainen turhasta valittaja, niin en viitsi sinne mennä mitään keksimään, kun ei mitään vaivaa ole. Supistuksia en ole tuntenut vielä yhtäkään?

Isofix kiinnitystä jäin minäkin ihmettelemään, pitääkö se tosiaan käydä liikkeessä asentamassa? Oisin kyllä sitä mieltä, että kaverit ovat sen itse laittaneet. Pitää kysellä.

IMD 29+5
 
Jos autossa on isofix kiinnikkeet niin ei muuta kun telakka tmv kiinni vaan, ei sitä erikseen tarvi asennella. Senhän saa irti ja kiinni miten lystää ;)

Viimeinen iltavuoro taputeltu - oon niin tyytyväinen :) Nyt huomasin että issiasta hieman juilii, toivotaan että olis vaan ohimenevää. Ed raskaudessa mulla meni kertaalleen jalat alta ja se se vasta oli pelottavaa! :/

Käännöstä en minäkään muuten halua, juuri kaveri kertoi että hällä kaverin vauva kuoli kohtuun viikkoa ennen laskettua käännösyrityksen johdosta :/

Radin takia ei ymmärtääkseni tule mitään käyntiä synnärille ellei ole sieltä käsin seurannassa ( ins.hoito). Mä luulen kuitenkin että tsekkaavat kokoa meikäläisen tilanteessa synnärillä vkolla 36 ( ed synnytys sektio) synnytystapa-arviossa.

illanjatkoja :) - Sabsu
 
Öinen tervehdys sairaalavuoteelta! Tilanne on rauhallinen, antibiootteja menossa nyt tipalla ainakin keskiviikkoon. Vedet tosiaan on menneet, kotiin ei pääsyä ennen vauvan syntymää. Eilen olo oli väsynyt ja kipeä, nyt sain hiukan nukuttua, Se helpotti.

Vauvan liikkeitä tulee seurattua kovin ja hiljaiset hetket pelottaa, toistaiseksi hän on voinut hyvin.

Jännityksessä tässä ollaan, tuleeko meille pääsiäisvauva. Edellinen syntyi myös pääsiäisviikolla 21 v sitten :), ja kotiutui pitkäperjantaina.

Odottava73 ja poikanen 31+5
 
Öinen tervehdys täältä ihan kotoa! :)

Odottava73 Paljon jaksamista! :heart: Ja tsempit!

Joo tosiaan yökukkuja täällä. Unen tulo on niin samperin vaikeeta, ja sit kun se tulee, niin melkein joka kerta kun kylkeään kääntää ni herää..
Mulla ollaan lähdössä tunnin päästä ajelemaan Helsinkiin päin, joten hyvä tässä on nyt jo hereillä olla ja kirjotella tänne. Esikoisen kummisetä saapuu hoitamaan neitiä tänne, tosin tytsy herää vasta siinä ysin maissa, joten siihen asti ovat täällä ja sit syövät ja leikkivät. Sit he menee kummisedän luo, koska ei oo mitään hajua, että milloin me ollaan kotona.
Mä varotan jo vähän näin etukäteen, että tekstistä saattaa tulla pitkä.

Vakuutus meillä on If:ltä ja samasta paikkaa myös esikoisella on.
Ainoo vaan, että tuo esikoinen on niin terveyden perikuva, että kerran on kipeenä ollut, joten tolle ei oo tarvetta tullut, mutta hyvä se on olla, varmuuden vuoksi.
Ja kun muutkin vakuutukset on, niin miksi ei sitten vauvalle.

Mä oon vähän miettiny kotiutumisvaatteita, että jos kesäkuussa on kauheen lämmin, niin kannattaako sitten laittaa mitään paksumpaa "toppapukua" tai siis ei välttämättä just toppapukua, mutta mitään kauheen paksua.
Esikoinen kun on syntynyt talvella ja mahdollisimman kylmään aikaan, niin piti laittaa enemmän vaatetta, mutta entä kesällä, jos on hellelukemat. Riittääkö kypäräpipo, pitkähihainen body, potkuhousut, tumput ja collegepuku ja peitto varalle, jos sattuukin viileämpi ilma.

Täällä tuntuu hikka 1-2 kertaa päivässä, tosin ei ihan jokapäivä.

Ja potkii kyllä niin paljon, että taitaa flikasta tulla jalkapalloilija. :D

Saikulla ollaan edelleen, ja tosiaan sinne äippäloman alkuun asti. Selkä kun ei kestä, niin ei kestä. Ei sitte viitsi turhaan rasittaa selkää, ettei sano kokonaan sopimusta irti.
Lähinnä mua vaan harmittaa, että ei pystyny olemana sinne äippäloman alkuun asti töissä, mutta mitään ei voi etukäteen suunnitella. Alunperin olisin halunnut ollan ihan viimeseen päivään, eli toukokuun loppuun, mutta kun ei selkä anna myöten niin ei anna..

Mä nautin hirveen paljon itse raskaudesta, mutta en sen kylkiäisinä tulleista vaivoista.

Hurjaa ajatella, että tässä ollaan jo huhtikuun puolessa välissä, ei oo enää kauaata, että koittaa kesäkuu.
Jos vielä pysyis kunnolla päivissä ja viikoissa mukana, ni ois plussaa.

Saas nähdä miten takapuoli ja muutenkin kroppa kestää kauheen istumisen, tänään tosiaan ajo Helsinkiin ja torstaina Vantaalle siskon luo ja matkaa on se 2½-3 tuntia..

Me ollaan ostettu jokunen pieni vaate eli kokoa 50cm ja loput siitä on sitte isompia. Noi jää kumminkin niin pian pieneksi. Esikoinen oli syntyessään 52cm ja ei noi pienemmät vaatteet menny hirveen kauaata. Ja jos niitä lisää sattuu tarvitsemaan, niin voihan niitä hankkia lisää.

Meillä on myös Isofix-telakka ja mies sen viimeks ainakin itse laittoi paikoilleen. Ja kerran oon jopa itse sen osannut kokonaan irrottaa ja laittaa paikoilleen.

Ja nyt taitaa olla parasta lopettaa, tulee muuten hirvee kiire ja esikoisen kummisetäkin saapui juur. Ja mieskin just heräsi.

Jos en ennen pääsiäistä mitään enää tuu kirjoittamaan, niin. Hyvää pääsiäistä kaikille teille ja masuvauvoille! Älkää syökö liikaa pääsiäismunia. :)

Ei tästä tainnutkaan tulla niin hirveen pitkä. :D

Susanna#1 & Flikka 31+2
 
Huomenta.

KAuheesti tullut taas tekstiä ja olen käynyt lukemassa, mutta kirjoittamiselle ei tunnu olevan aikaan. Jospa nyt kerkiäis jotain raapustaa ennen kun muksuja lähden hoitoon viemään.

Tsemppiä Odottavalle. Toivotaan, että vielä hetken pysyis masussa! Kummipoika syntyi 29+5 ja 1500g painoi sille, nyt on reipas eskarilainen eikä mitään kummempaa eroa ole ikätovereihin. Että siinä mielessä hyvillä viikoilla jo olet. :)

Itellä eilen illalla oli ekaa kertaa suppareita, joissa sekä maha kovettui, että selkää särki. Enkä edes mitään erikoista ollut tehnyt. Nyt yön jälkeen ei onneksi tunnu mitään, eli lepo auttanee. Töissä olen ihan äippäloman alkuun ja se onnistuu siksi, kun olen osa-aikatyössä joten 10 päivää kuussa on ihan lepponen tahti istua koneen äärellä. Lomaakin pidän vielä 3vk ennen äippälomaa, mutta joudun senkin aikana käydä varmaan päivän viikossa. Ja sitten 3päivää loman jälkeen kunnon työpäiviä niin saa kaikki mallilensa.

Oltiin miehen kanssa viime viikonloppu kahdestaan reissussa. Oli kyllä mahtavaa shoppailla ikealla ja kaksi yötä olla hotellimajoituksessa ja mahtavan aamupalapöydän ääressä. Parit kaveritkin tavattiin, kun oltiin siellä päin. Oli kyllä mahtava reissu, vaikka autossa tuli istuttua n. 900km, mutta ihmeesti sitä pystyi ainakin vielä.

Rd, pysyy hyvin aisoissa ruokavaliolla. Muutaman korkeen arvon olen mitannut, mutta ne on aina kokeilujen jälkeen. Normi ruoalla niin arvot on todella hyvät toistaseks. Herkuttelun jälkeen semmosen 7 pinnassa. Joudun varmaan vähän tiukentaa pikkuhiljaa, mutta se nyt on vanhaa tuttua, että ei sinänsä mitään paniikkia. Yritän mahd. myöhään tiukentaa, kun siihen loppuu painontulo ja vielä olen tavoitteesta pari kiloo jälessä :)
Täällä ainakin pääsee aina kun rd on niin äippäpolille viimeistään synnytystapa-arvioon, eli tsekataan se vauvan koko varmuuden vuoksi. Itellä se on edessä n. rv 37-38. Mulla ei paljon yli 4kg mahdu (4,3kg juuttui hartioista kiinni, 4kg mahtuu vielä ihan hyvin). Joten senkin takia aina on huoli vauvan koosta. Meillä 4 on ollu yli 4kg ja nuorimmainen 3,6kg. Joten ihan kiva että se vielä katotaan, tässä ennen synnytystä.

Sf mitta oli viime neuvolassa kasvanut 1cm/2vk, ja vielä tuli tarkistus kerta ens viikolle, että jos nyt jatkaa kasvua edes näin niin ihan ok, mutta jos käyrä tekee mutkan alaspäin ja jatkaa suoraan niin sitten pääsen äitipolille tarkistuttamaan vauvan kasvua. Nyt kyllä tuntuu, että maha on kasvanut viikossa tosi paljon ja näkee, et on oikeesta kohta 30viikkoa täynnä.

Nyt pitää muksuja lähtee patistamaan pukemaan päälle ja hoitoon viemään ja itse töihin pitä kiiruhtaa.

Tsemppiä kaikille.

Aapaliini +vauva 29+2
 
Heipat kaikille! Vieläkö saa liittyä mukaan? olen tammikuusta asti seuraillut tätä ketjua en vain ole saanut aikaiseksi liittyä mukaan.. Mistähän aloittaisin Eli tänne tulossa pikku kakkonen L.A 21.6 eli juhannusvauvaa odotellaan :) Esikoinen nyt 5-v tyttö oikein reipas ja innolla odottaa vauvaa saapuvaksi.

Synnytys on täällä alkanut jännittämään. Esikoisen synnytys kesti vain 5h joista kolme oltiin sairaalassa syntyi rv 37+0. Sairastuin tuolloin viikolla 34 hepatoosiin joten nyt on tarkkailtu maksa-arvoja ja lievää jalkapohjien kutinaa on jo ilmassa mutta arvot ovat vielä onneksi normaalit.

Meillä on neuvolatätinä aika uus äitiysneuvolan puolelta joten kun sille soittaa ja kysyy jotain eei oikein osaa vastata kaikkeen...Viime viikolla supistelikin tiuhaan tahtiin ja kipeästi joten neuvolatäti teki lähetteen äitipolille jonne olen sitten tunnin päästä menossa. nyt supistukset kylläkin rauhoittuneet, noh lääkäri kuitenkin tarkistaa paikat esikoisesta olin jo 34 viikolla sormelle auki ja kohdunkaula hävinnyt joten pelko on nytkin että aukeaa paikat aikaisemmin..

Nyt pitää valmistautua lekuri aikaan joten aurinkoista päivää kesämammoille!

Viuh_ti/ l.a 21.6/ LPKS/2/ tyttölupaus
 
Tsemppiä Odottava73!!!

Hei te jotka kärsitte/olette kärsineet peräpukamista!! Miten hoidatte niitä? Itse ostin apteekista voiteen(en muista nimeä),apteekkari sanoi että sitä voi raskaana ollessa käyttää. Nyt pukamat uusiutuivat ja toisesta apteekista suositeltiin vaan rauhoittavaa salvaa,kun tuo mun edellinen voide oli lääkepohjainen ja suositus oli että olisi juteltava lääkärin kanssa ennen sen käyttöä. No nyt tuo lääkkeetön salva ei tehoa ja katoin netistä että Ac3 comfortia voisi käyttää raskaana ollessa. Niin mitä te olette käyttäneet ja millä päässeet pukamista eroon? Minulla kun ei oo aiemmin tällaisia vaivoja ollut. Huomenna olisi lähtö reissun päälle ja lääkärin juttusille en ehdi ennen sitä :(
 

Yhteistyössä