**Kesäkuun kullanmurut 2014** Huhtikuussa

Sockervadd voi paska. Täällä pukamat on ollut ilona niin pitkään kuin muistan (siis oikeasti alle ala-asteikäisestä...) ja viime neuvolalääkärikin niitä kauhisteli. Ei oo kaunista. Tota just oonkin pelännyt että mitä niille käy synnytyksessä ja jopa miettinyt pitäiskö ne hoitaa samalla pois päiviltä. Ton jälkeen en kyllä taida olla tilaamassa sitä käsittelyä ja jos tässä toista raskautta suunnittelee, niin turhaa varmaan senkin takia.

Nanny 32+6
 
Hellurei! Ketjua seuranneena olen huomioinut, että tosi monella ollut pitkiäkin saikkuja jo takana tai meneillään. Itse olen töihin jaksanut taapertaa. Olenko poikkeus vai löytyykö muita? Pikku hiljaa alkaa kyllä olla sen verran tukalaolo että voisin vaikka jo lomalle jäädä. Mun neuvolatäti on suhtautunut supistuksiin (kipeisiin ja harkkoihin), toteamalla että jotkut on vaan herkkiä (valittamaan?), joten ei ole tehnyt mieli omista tuntemuksista juurikaan kertoa. Että välillä tuntuu väkisin töihin raahautumiselta ja viikonloput onkin menny huiliessa.

Mun sairaalakassi on vielä ihan ajatuksen tasolla. Olen ajatellut, että kun loma alkaa pesen kaikki vauvan vaatteet, teen loput ostokset (pikku tavaraa) ja pakkaan kassin valmiiksi. Synnytys on alkanut pyörimään mielessä siinä mielessä, että oon huolissani jos käynnistyy niin, että mies on töissä, eikä kerkiä mukaan. Hänen työ on liikkuvaa, eli voi olla että saapuminen sairaalalle vie jopa 5 tuntia. Sitten kaikki onkin jo varmaan ohi...

Mua vaivaa ummetus, joka varmaan osittain selittää tän tukalan olon. Iltaisin oon jotain apteekin suosittelemaa litkua juonut. Joskus auttaa ja joskus ei... Pukamia, eikä arpia toistaiseksi ole näkynyt, muuta positiivista ei tulekaan mieleen. Melko hartaasti tässä kesää odotellaan :LOL: Mies on kyllä aivan ihana ollut viime aikoina, ottaa huomioon, passaa, antaa nukkua ja mikä parasta, jaksaa kärsivällisesti kuunnella mun valitusta :heart: Alkuraskaudesta oli meinaan vähän toinen ääni kellossa, tuntui että toisella oli joku paniikki päällä tulevasta. Mutta näköjään ajan kuluminen ja mahan kasvu tehnyt tehtävänsä. Tai no jos jostain voi moittia niin miehen ei kuulemma tee mieli seksiä ollenkaan. En ole viitsinyt numeroa nostaa kun muuten menee mukavasti. Ja ymmärrän kyllä, ei tarvi ku peiliin vilkasta :ashamed:

Lyde ja Lyyli 30+4
 
Lyde, mä olen vielä töissä. Mulla alkaa äitiysloma 34+5 ja pidän sitä ennen muutaman lomapäivän vanhoja lomia, eli ei tässä nyt ihan hirveesti enää ole jäljellä (paitsi että ihan liikaa...). Alan olla tosi väsynyt ja olo on tukala, mutta harmi ettei ne ole kotiinjäämisen syitä. Töissä tuntuu että olen lähinnä vaan tiellä kun mulla on jo sijainen, joka tosi näppärästi hoitaa hommat. Käyn siellä sitten vaan istuskelemassa ja kuuntelemassa muutamilta kuinka mulla on iso vatsa, tiedänkö syntyykö lapsi sektiolla vai alakautta, näytänkö tänään nuutuneelta/hyvävointiselta, miksi en ole jo kotona lepäämässä (ai, sekö on mun päätettävissä?) yms. Kuulostaa varmaan helpolta ja sitähän se onkin, mutta mieluummin jotenkin keskittyisin vaan itseeni ja omaan hyvinvointiin. Esim. sokerit sain taas viikonloppuna pidettyä tosi hyvin rajoissa, mutta veikkaan että nyt työviikolla ne taas alkaa hyppimään. Ja kaipaan niiiiiiin paljon kävelylenkille, mutta en yksinkertaisesti jaksa töiden jälkeen tehdä mitään. Joo, tiedän, valivali ihan turhasta :) Harmittaa oma valitus siinäkin, että tiedän läheistä ystävää vierestä katselleena ettei se saikulla oleminen todellakaan ole hauskaa, ts kun ei se lomaa ole vaan siinä on omat syynsä jokaisella. Mutta silti olisin jo täysin valmis aloittamaan mammaloman :)

Isonalle ja Pikkunalle 32+5
 
Lyde täälläkin ollaan töissä. Pääsiäisen jälkeen enää tiistai töitä ja sitten alkaa mammis ihan normaalisti. Varhennettua en ottanut kun ajattelin, että pääsee sitä saikulle jos on tarvis. On kyllä ollut ihan tuskaa koko raskausaika ja vähän harmittaa että olen ollut vain 2 päivää raskausvaivojen takia pois. Toistehoisena tuntuu töiden tekeminen täysin järjettömältä. No kaippa sitä edes jotain asioita on saanut edistettyä sillä välin. Tuntuu kyllä jo ettei mikään lepo riitä enää keholle, mutta toivottavasti tilanne vähän kohentuu kun työstressistä pääsee eroon. Mulla siis odotetaan efforttia viimeiseen saakka, mutta onneksi työ rasittaa enemmän henkisesti kuin fyysisesti. Tai no vikaa päivää vähän olen harkinnut loma tai saikuksi kun kuitenkin näitä supistuksia on ja terkka jo viimeksi saikkua lupasi antaa.. En vain ole halunnut ottaa jos ei ihan pakko ole :D Ei anna luonto periksi kun ei kuitenkaan tunnu olevan ainakaan suorannaista haittaa sikiölle.

NancyC 33+0
 
Minä olen jäänyt jo vuosilomalle, ja siitä jatkan mammalomalle. Kummasti oma jaksaminen lisääntynyt, kun ei tarvitse enää töissä kökkiä. Silloin meni illat lähinnä sohvalla koomatessa, nyt minusta on tullut oikein kodinhengetär ja jaksan taas lenkkeillä.

Olen tyytyväinen ratkaisuuni pitää lomani nyt etukäteen, niin saa pitää vähän itsestään huolta. Kertyyhän sitä uutta lomaa, ja luultavasti olen aika pitkään kotona, jos miehen työt vaan jatkuu entisellään.

Kivuttomia supistuksia tulee lähes päivittäin, joskus paljonkin. Eivät onneksi kuitenkaan ole saaneet mitään kohdunkaulalla/suulla aikaiseksi.

Painoa on nyt tullut n. 10kg, hassua miten vähän se näkyy muualla kuin mahassa! Kehon koostumus on kyllä muuttunut, lihakset varmaan melko suuresti hävinnyt ja tilalle tullut selluliittia aika lahjakkaasti. Mutta kävely on melkein ainoa liikuntamuoto mitä voin harrastaa, heti kun alan kahvakuulaa heiluttelemaan, alkaa supistella. Onko muut keränneet selluliittia nyt tavallista enemmän?

Raskausarvilta olen toistaiseksi välttynyt, vaikka mahan kasvutahti on huima! Mutta nämä sellut ja arvethan ovat ihan toisarvoisia sen rinnalla, minkä vuoksi niitä saadaan.

Vauva liikkuu edelleen paljon, luulen että on edelleen poikittain. 36 viikolla sitten synnytystapa-arvio niin saa nähdä onko sitten miten päin.

Kivaa alkanutta viikkoa kaikille masun kasvattajille!

Nelina 29+3
 
Viimeksi muokattu:
Töissä käydään täälläkin. Onneksi liukuva työaika antaa helpotusta suuntaan tai toiseen tarpeen mukaan. Minä säästän kesälomat suurimmaksi osaksi äitiysvapaan jälkeiseen aikaan, saan olla taas kaksi pitkää kesää kotona.

Migreenin sain eilen illalla taas kaveriksi, lääke helpotti hetkeksi, kunnes yöllä kolmen jälkeen heräsin kovaan kipuun. Aikani arvottua kykenenkö nousemaan oli pakko käydä vessassa ja samalla otin lääkkeen. Ai vitsit, kun se hetken pasta helpotti, tuntui varpaissa asti, kuinka kivun tuoma jännitys laukesi ja sain nukahdettua uudestaan.

Viikonloppuna saatiin remppaa tosi hienosti eteenpäin, tämä huusholli saattaa olla oikeasti juhannuksena valmis ottamaan uuden asukkaan, ts. saamme isompien lasten huoneet järjestykseen ja vauvalle tilaa raivattua.

Ummetus on tuttu vaiva täälläkin. Toistaiseksi olen pärjännyt ilman lääkkeitä, mutta kokemuksesta alan loppuraskaudesta syömään luumuja ja otan niitä pari pussia sairaalaankin mukaan. Ja varaan laxoberonit valmiiksi kotiinpaluun jälkeiseen aikaan. Raskausaikana olen vatsani kanssa jotenkuten pärjännyt, kun vältän esim. banaania, mutta synnytyksen jälkeinen aika vähän hirvittää, kun kroppa on aika hellänä.

Synnytyksestä sen verran, että viimeisen viikon-kahden aikana on tullut tunne, jotta tämä tulokas saattaa olla tulossa hyvissä ajoin tälle puolen maailmaa ennen sovittua päivää. Työmatkoja ei miehellä ole tulossa, mutta Jukolan viestiin hän on lähdössä muutaman tunnin matkan päähän (taidan painostaa lähtemään omalla autolla yhteiskyydin sijasta). Ja toinen haste tulee isompien lasten hoitajan saamisesta, jos nyt tosiaan tämä kolmonen lähteekin syntymään ajoissa. Oikeaan asentoonkin on ilmeisesti kuluneen viikon aikana asetuttu, kun potkut tulevat kylkiin nykyään. Vaikka sehän ei mitään synnytyksen alkamisesta vielä kerro.

Mukavaa ja iloista alkanutta viikkoa kaikille!
 
Töissä edelleenkin ollaan. Ei supistele, ajoittain pientä paineen tunnetta alavatsalla ja vihlontaa sekä selkäsärkyä. Neljä viikkoa olisi töitä jäljellä ennen mammalomaa, mutta päivä kerrallaan ja todennäköisesti ensi viikon äitipolilla pyydän saikkua, ihan väsymyksen takia. Töissä vauhti on hidastunut ja työpäivän jälkeen on jotenkin kurja olo. En halua riskeerata vauvan oloa ja haluaisin itsekin voida hyvin loppun asti. Että olis sitten paukkuja jäljellä synnytykseen ja vauva-arkeen. Muuten olen kiitollinen, että näin hyvin on mennyt ja oon tähän asti jaksanut näin hyvin. Jos supistelis niin pyytäisin välittömästi saikkua. Lähipiirissä oon nähnyt kuinka käy, kun revittelee raskaana ollessa liikaa. :( Eli pitäkää itsestänne huolta.

Mitään sairaalakassia en ole edes vielä ajatellut ja vauvan vaatteita sun muita alan laittaa valmiiksi, sitten kun mammaloma alkaa. Jos jotain tapahtuu aikaisemmin, saan varmasti apuja siskolta, äidiltä ja kavereilta...

Synnytys on hieman viime aikoina mietityttänyt. Mies ei välttämättä pääse mukaan ja mietin hoidanko sitten homman yksin vai pyydänkö siskoa tai äitiä mukaan. Onko muilla minkälaisia kokemuksia yksin synnyttämisestä? Kaipasitteko tukea? Mietin, että olisko kuitenkin helpompaa yksin, ei siinä varmaan ajattele kuin itse asiaa ja keskittyy siihen.

Mukavaa viikkoa kaikille! :)

~Viipukka~ viikot 30+6
 
Täällä vietetään lomapäivää tämä päivä. Saldoja on kertynyt niin paljon, että pakko on pitää pari päivää vapaata. Huomenna kuitenkin takaisin töihin. Työpäiviä jäljellä siis 7 :) Tällä viikolla vielä kolme päivää ja ensi viikolla neljä, joista kaksi menee työreissussa ja viimeisen päivän pidän saldovapaata, eli siis oikeastaan 6 työpäivää jäljellä. Jippii!!

Aamulla kävin taas neuvolassa. Painoa tullut vain +162 g / vko, josta olen niiiiiin onnellinen :) Mulla on noi lukemat olleet ihan eri luokkaa aikaisemmin. Yksi plussa proteiineissa, joten pitää viedä labraan näyte tällä viikolla, kun on nyt ollut kahdessa näytteessä peräkkäin tuo plussa. Tarjonta RT, sykkeet 130-150, liikkeet ++ ja SF-mitta 33 cm! Eli yläkäyrällä tai jopa yli sen, mutta terveydenhoitajan mielestä vauva tuntui keskikokoiselta. Verenpaineet 140/91, joten jatkan vielä kotona mittailuja. Ihan hyvin ovat arvot pysyneet aisoissa, mutta jos tulee kerrankin kotona 150/100 luokkaa, niin heti sitten soittoa. Seuraava neuvola taas kahden viikon päästä ja sain myös viimeisen neuvolalääkärin ajan, joka on toukokuun alkupuolella. Se on varmaan se synnytystapa-arvio sitten.

NancyC, pisti silmään tuo sinun äippäloma, kun sulla on laskettu aika päivää ennen mua (2.6.) ja silti sulla viimeinen työpäivä 22.4.? Kun mulla on Kelan laskurin mukaan viimeinen työpäivä 26.4. eli se perjantai 25.4. on oikeasti mun viimeinen työpäivä, kun en tee viikonloppuisin töitä. Eikö sulla pitäisi olla 25.4. viimeinen työpäivä? Vai onko sulla joku poikkeusjuttu?

Mulle pidettiin viikonloppuna yllätys babyshowerit :) Oli aivan ihanat juhlat ja ystävät saivat mut täysin yllätettyä miehen avustuksella. Kaverit olivat tehneet kakkuja, salaattia, erilaisia suolaisia piirakoita yms. Ja tietysti alkoholitonta skumppaa :) Lahjoja tuli hirveästi ja erilaisia tehtäviä jouduin tekemään :) Tosi ihana yllätys! :heart: Onko teillä muilla tulossa vauvajuhlia?

Karoliina & Kepa 32+6 ja huomenna vaihtuu taas viikot :)
 
Karoliina81 2.6. on laskettu ovulaation mukaan kun taas kela käyttää neuvolassa menkkojen ja ultrien perusteella laskettua la:ta. Tästä siis johtuu tuo mammaloman alkupäivä eli ei poikkeusta tai varhennettua. Rakenneultraan asti luotin enemmän tuohon ovulaation mukaiseen päivään ja osin edelleen, mutta nyt vain toivon että kun osuisi edes parin viikon vaihteluväliin :D

NancyC 33+0
 
Täälläpäs on oltu taas ahkeria kirjoittajia! Kiva lukea vilkasta keskustelua.

Mulla on kyllä ollu sellanen lusmu olo aina välillä ja sitten ihan ottaa tosissaan päähän kun ei vaan pysty tekee jotain juttuja ja että kun on päiviä milloin lonkat ei yksinkertaisesti anna edes kävellä korttelin ympäri. Kaksi viikkoahan mä suurin piirtein oon töissä ollut tänä vuonna ja nyt olisi äitiysloma alkamassa 26.4 - sairauslomalta suoraan vaan.

Norapp
i, tosi ikävän kuuloinen neuvolaterkka sulla. Saisitko vaihdettua vielä näin loppumetreillä? Sanoi terkka mitä sanoi, niin yritä olla välittämättä siitä painopaasauksesta. Se on niin yksilöllistä paljonko sitä kertyy (vai kertyykö ollenkaan) ja osalla kaikki (tai enemmänkin) kertyneet jää synnärille, osalla kestää pidempään päästä eroon (jos niistä edes haluaa päästä eroon). Negatiivinen neuvolakokemus ei kyllä auta millään tasolla pitämään odottavan äidin mielialaa korkealla.

Odottava73, kovasti tsemppiä että pikkuinen pysyisi matkassa vielä hetken! :heart:

Upseerinvaimo, miten ois ihan jos menisit hierojalle? Ne osais ottaa just oikeasta kohdasta, plus että hieronta tekee kyllä aina hyvää. ;)

Täällä ei edelleenkään merkkejä kääntymisestä. Onhan tässä vielä aikaa, mutta... *huokaus* Kaikki alkais olee valmiina vauvaa varten, että saisi tulla kyllä ihan milloin vaan. Kaksi viikkoa seuraavaan neuvolalääkäriin, jossa sitten ultrataan taas. Isonalle, se voi joo olla että siellä sitten ollaan tukka pystyssä ja odotellaan vauvoja vierihoitoon.

Supistelua on alkanut tapahtumaan enenevästi, ei mitään kipeitä edelleenkään. Silloin puolessa välissä niitä oli useastikin mutta levätessä kotona ne laantuivat. Nyt tulee päivittäin ja monesti kun esim. nousee istumasta.

Lapsiveden tihkuminen - mistä sen voi tietää? Muutenkin tuntuu että vuotaa milloin mitäkin hiivan tai emätintulehduksen johdosta, milloin kiinteämpää, valkoista tai vihreätä ja milloin kirkasta niin että lorisee. Joskus on sellaista vaaleammanpunaista vuotoakin, mutta kuitenkin vähän limaista -- pahoittelut tästä yksityiskohtaisesta selostuksesta, mutta siis niin, mistä sen tietää että jos se lapsivesikin tihkuttaa? Synnärillehän sitä vissiin tulisi soittaa jos epäilee, mutta jos sitä siis tulee sillee joku lusikallinen pari silloin tälloin, ei vissiin pitäisi olla vaarallista? Vähän silti omalla kohdalla tuo huolettaa juurikin b-strepton takia.

Tuskin muistin kaikkea kommentoida mitä oli mielessä, mutta näillä mennään.

Lettu ja Kornelius 32+6
 
Täällä vietetään jo kesälomaa :) Päätin pitää pari viikkoa lomia ennen äitiysloman alkua, vaikka töissä olisin kyllä jaksanut olla loppuun asti. Hieman on ehkä ollut sellaista "mitäs sitä nyt tekisi"-fiilistä ilmassa.. Olen sitten aloittanut siivoamaan kaappeja ylimääräisestä roinasta ja tänään olen yrittänyt käydä läpi esikoisen pieniä vaatteita yms.

Painoa on tullut tähän mennessä 8 kg ja niistäkin pari tipahti armottoman mahataudin seurauksena. Sokeritkin pysyy kuosissa kunhan vaan muistaa popsia tarpeeksi myös kasviksia aterialla. Supistuksia ei ole ollut ja olo on muutenkin suhteellisen hyvä. Joitain pieniä vihlauksia ja jomotuksia välillä on, mutta ei kummempia. Kaikkein ärsyttävimmän olon aiheuttaa närästys, joka alkoi mahataudin jälkeen. Rennie onneksi helpottaa oloa aika hyvin.

Viime kerralla neuvolasta annettiin ohjeet streptokokki B:n testaamiseen. Täällä näyte siis otetaan itse ja viedään labraan.

muoks. Minkä kokoista vaatetta olette varanneet tulokkaalle? Esikoinen oli jo syntyessään 55cm, joten silloin koko 50 jäi täysin käyttämättä. Nyt huomasin että eihän meillä edes ole pienempää kokoa kuin 56... en nyt yhtään tiedä pitäisikö kuitenkin hankkia vielä muutama pienempi vaatekappale...
 
Viimeksi muokattu:
Lettu, mulla samat mietinnät...tänään käytiin taas synnärillä, kun epäilin lapsiveden tihkuamista. Testeissä sitä ei näkynyt, mutta tässä päivän mittaan on erinäisiä vuoteluita ollut, jossa vaaleanpunaista seassa. Käynnillä sain myös kuulla olevani myös b-strep pos...

Nyt 31+3
 
Lettu, mulla samat mietinnät...tänään käytiin taas synnärillä, kun epäilin lapsiveden tihkuamista. Testeissä sitä ei näkynyt, mutta tässä päivän mittaan on erinäisiä vuoteluita ollut, jossa vaaleanpunaista seassa. Käynnillä sain myös kuulla olevani myös b-strep pos...

Nyt 31+3
Miten ne sen katsoo, onko niillä joku stiksi ja ihanko menee labran kautta? Ja mistä ne sen tutkii, sisätutkimus vai haluuko ne siteen/pikkuhousunsuojan? Ilmeisesti labra, jos kerran sait samalla streptotuomion?

Mua huolettaa kyllä tihkuminen ja strepton mahdollinen nouseminen kohtuun, ja sitten kun ei tiedä että miten paljon tohon vois vaikuttaa olemalla itse aktiivinen vuotojen tarkkailun suhteen. Ikävää että sulla on sama juttu. : /
 
Mäkin olen vielä töissä. Oon itse kotihoidossa ja kävelyä tulee useampi kilsa per päivä. Mitään yletöntä revittelyä ei työn puolesta ole, nosteluita tai muitajatkuvaa mutta kyllähän se olo sohvavoittoinen on kun töistä kotiin pääsee eikä mitään kävelylenkkejä kovin tee mieli harrastaa enää töiden jälkeen. Mietin mikä sitten on revittelyä ja mikä ei. Iltavuoroja mulla on tasan 1 - huomenna.

Mukelo pitää yllä jännitystä liikkeidensä kanssa, ym työn puitteissa en liikkeitä juuri tunne töissä mutta iltasella noita on, tosin silloinkaan ei se mitään jatkuvaa myllerrystä ole. Liikelaskentaa muistan tehneeni ed. raskaudessa että samalla kaavalla mennään :p

Mulla on tulevalle lähinnä 56cm vaatetusta, jokunen käytettynä ostettu kutistunut jotka takuulla enempi 50cm. Kellariin en ole vielä kurkannut mitä arteita sinne hamstrasin, pääosin myynyt pois, esikoinen oli kuitenkin sen 53cm syntyessään niin meniköhän pienin koko edes viikkoa? :) Saahan noita..

Suppareita ei juurikaan nyt ole ollut, joku kivistely siellä täällä vai lieköhän mä niihin niin tottunut? Lapsiveden tihkumista minäkin tossa aiemmin ihmettelin - mistäs sitä nyt tietää? Hikoilen kuin piän sika muutenkin.
Pff noita ultria pitäs olla enempi niin näkis lapsiveden määrää ja istukan toimintaa..kateellisena kuuntelin kuinka saksassa asuva ystäväni ultrattiin joka kerta, kerran kuussa.

Viikonlopun lapsimessut oli katastrofi..lompakolle! Kävikö kukaan muu? :)

Sabsu 29+2
 
Ihan pikasesti vaan! Tiedättekö kuinka usein vauvat yleensä tuola masussa hikkailee? Voiko olla jotenkin huono asia että hikka tuntuu lähes päivittäin ja joskus myös monesti päivässä. Ja alhaalla tuntuu tuo.
Voi olla tyhmä kysymys muttakun muttakun... :/

Mami & möntti 30+1
 
pikkumöntti ei oo hikkailut ollenkaan vaarallisia,päinvastoin kehittävät vauvan keuhkoja!Meidän hippusella on ainakin useasti päivässä hikka:D

popsis kyseli vaatteiden koosta. Meillä on edelliset olleet syntyessään 49,5cm ja kaikilla on kolmisen viikkoa mennyt 50cm vaatteet. oon niitä nyt hippusellekkin ostanut,kun inhoan sitä vaateiden käärimistä rullalle hihoista ja joka puolelta.Mutta uskoisin että 56cm vaatteillakin pärjää vallan loistavasti!

Vilpukka mä oon tykänny,että mies on ollut mukana,vaikka sitten taas toisaalta en oo missään kolmesta synnytyksestä kaivannut esim. hierontaa tmv. Mies on siis ollut vaan läsnä ja mä oon niin keskittynyt siihen hommaan,että en varmaan huomaisi vaikka olis jonku tunnin poissakin:whistle: Tosin,pelkkä läsnäolokin tuo jo turvaa...Ja ponnistus vaiheessa on kyllä mieskin sitten ollut kannustamassa. Eikös ollutkin selventävä mielipide?!?!?:LOL: Vetoan hormoneihin!!!:D

Töissä sitä kökötetään tääläkin. Ja lasken kyllä päiviä niiden loppumiseen..Enää 7!!!Jaksaa jaksaa:stick:

Päivittäisiä supistuksia tullut iloksi,välillä tuntuu enemmän välillä vähemmän. Tässä vaiheessa jaksan kuitenkin ajatella,että ne on vaan hyväksi, valmisteleepa paikkoja pikku hiljaa tulevaan! Vointi muuten hyvä,älyttömiä energia puuskia jolloin touhuan ihan hulluna on oikeastaan päivittäin. Mutta monesti oon sitten kyllä iltaisin ihan sohva kamaa!

Viikot ne vaan vierii...Mukavaa alkanutta viikoa kaikille!

Miinu ja Hippunen 32 POKS:heart:
 
Korneliuksella oli hikka eilen neljä kertaa. Tänään ollut kaksi. Tuskin on huono asia, päin vastoin kun keuhkojaan vahvistaa hikottelulla.

Lettu ja Kornelius 32+6
 
Pikkumöntti mun masussa hikkaillaan monesti päivässä ja eikös se ole normaalia ja vauvan hengitysharjoitukset yleensä hikan jälkeen. Näin muistan lukeneeni jostain :)
Heh ja hikka tuntuu mulla ainakin ihan tuossa häpyluun tuntumassa, vauvakin tosin ollut raivotarjonnassa pitkään..

Saikuttelusta sen verran että olisin halunnut olla enemmän töissä mutta mulla ainakin häntäluu ollut erimieltä jo hyvin varhasesta vaiheesta. Ei siis kestä yhtään rasitusta, ja työ siis mulla fyysisesti keskiraskasta. Välillä kävin aina kokeilemassa työtä aina samoin lopputuloksin :/ lääkärikin oli hämillään että mistähän johtuu kun ei rasituksen pitäisi häntäluussa tuntua ja mulla jo tunnin seisomisen jälkeen teki pahaa. En kyllä vieläkään tiedä mistä johtuu.
Nyt kylläkin kesälomalla ja ennen loman alkua olin kolme viikkoa putkeen saikulla :(
 
Lyde: mä olin 6 viikkoa saikulla suppareiden vuoksi, jotain 18-24 viikkojen tienoilla, en siksi, että niistä minulle itselle oli mitään haittaa, en siis valittanut niitä terkkarille, vaan huomattiin, että ne muutama kivuton suppari päivässä lyhensi kohdunkaulaa.. Eli sairaslomaa ei välttämättä määrätä äidin voinnin/jaksamisen vuoksi vaan vauvan tai kohdun vai miten se nyt määritellään :D Sit eka kolmanneksella olin saikulla aina välillä pahoinvoinnin takia, joka olikin ihan hirveetä, oksensin monta kertaa päivässä ja elin viilillä ja paahtoleivällä 2-3 kk (jotka oksensin nekin pois). Nyt oon jälleen töissä ja aion totisesti olla loppuun asti, ellei ole pää kainalossa. Työmotivaatio on erinomainen ja vointi hyvä, vaikka en ole harrastanut urheilua ainakaan 7 kuukauteen :) Se on mulle erittäin poikkeuksellista, mut onneksi kroppa on kestänyt hyvin. Ja olen hamstrannut lisävuoroja viikonloppuihin, että saan tienattua vielä ylimäärästä ennen äippälomaa, tosin arkena pidän vuosilomapäiviä viime vuodelta ja pakolliset tältä vuodelta, mitkä pitää pitää ennen ens vuotta.

Nannenen: häntäluu voi tulehtua/rasittua mitä ihmeellisimmistä asioista. Kannattaa nyt välttää painetta sillä alueella, esim. välttää istumista ja selällään nukkumista, kaverilla alkoi häntäluun tulehdus pilatestunnilta ja jatkui viikkoja, oli tosi ikävä ja sitkeä vaiva :( Renkaan päällä istuminen auttaa/pehmeällä alustalla istuminen.

Mä oon tuntenut noin yhden hikan päivässä. Välillä menee päiviä ilman, että huomaan hikkaa. Taitaa liittyä nyt niiden keuhkojen kypsymiseen justiinsa.

Meki ollaan hommattu 50 ja 56 cm vaatteita muutamat, siis kietastavia bodyja, pöksyt taitaa pienimmät olla 60cm, kun niistä voi vähän lahkeita ja housunkaulusta kääriä. Kaveri piti vauvallaan 44cm vaatteita kuukauden, 3100g tyttö, jonka pituus tais olla 47,5. Kappahalista saa ainakin pieniä 44cm. Jotkut ei tykkää siitä, että vaatteet on väljät ja menee rullalle ja pyörii ympärillä. Niitähän voi ostaa sitten tarpeen mukaan syntymän jälkeekin.

RBB 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Me olitiin koko perhe lapsimessuilla, ja vauvalle tarttu mukaan pipo, rasvaa ja kylpyvaahtoa sekä iso kirahvi pehmo. Pojille ostettiin legoja :) Oli kyllä hyvät messut.

Oon virallisesti lomalla ja tuntuu että alkaa tekeminen jo nyt loppua, vastahan loma alkoi.. Kävin tänäänkin pienellä lenkillä. Ja neuvolatäti soitti mun tulokset hiiva ja pissanäytteestä. Hiiva oli positiivinen ja pissa 1 plussalla, mutta voi kuulemma selittyä hiivalla. Torstaina menen neuvolaan jossa katsotaan pissa uudelleen.

Sanna-M ja Papu rv 30+4
 

Yhteistyössä