**Kesäkuun kullanmurut 2014** Huhtikuussa

Moikka! :)

Meidän tytöllä yleensä ollu 150+ sykkeet. Maanantain neuvolassa rupes sitten kunnolla bailaamaan niin oli siellä 170+ .

Sf mitta on mennyt niin että eka kerta keskikäyrällä (RT) ja toinen ja kolmas yläkäyrällä (PT) . Vaikuttaako siis toi vauvan asento tohon vai onko sattumaa.?
Eilen tapahtuikin masussa jotain kovin jännää ja kummallista!
Ensin alkoi hikka. No, se nyt ihan normaalia vielä. Mutta sitten alkoi tosi kovat ja agressiivisen tuntuiset jumpat! Sattu kuulkaa varsinkin alamahaan ne liikkeet niin, että täällä itkua pidättelin! Samaan aikaan alko ekat naksumiset. No siinähän sitten pelästyin että tuliko reikä. No tarkistin sitten, ettei vaan vettä tihku, eikä tihkunu! Sitten kun hetken mönki tuola niin helpotti. Ja helpotti oikeesti tosi paljon! Happi alko kulkemaan jo lähes normaalisti, eikä ahista mahaa. Tämä tyttöhän siis käänty
PT->RT! Tai no eihän mulla täällä kotona ultraa ole mutta oon tästä kyllä niin varma että jos vielä on PT ssä niin jo on kumma! Hikkakin jatku vielä hetken käännöksen jälkeen ja tuntu tuossa häpykummun tienoilla. Ja nyt potkut tuntuu navan yläpuolella.
Tämäkin asia varmaan selviää sitten ens viikon neuvola käynnillä. Mitenkäs muilla muuten, kävin maanantaina neuvolassa ja ens viikon keskiviikkona taas :O aika usein?

Ja sitten teille radilaisille! Oon kyllä niin kateellinen teijän jaksamisesta ja tsempistä! Mulla on ihan 1tyypinD ja mulla ei arvot oo noin hyviä ollenkaan. Ehkä siinä 9-10 keskiarvolta. Ja nekin on muuten hyvät sanoo lääkäri ja dhoitaja! Vauvakin kasvaa siinä keskikäyrän kohilla, ehkä pikkusen alle. Mutta monilla diabeetikoilla ne menee sielä 30 tienoilla eli ihan hirveen korkeella! Sellaset ne sitten kasvattaa niitä vauvoja pulleiksi! :D
Älkää hirmusti niitä stressatko! Muutenkin tässä paljon stressattavaa kaikilla vaikka ei saataiskaan! :)

Mami & möntti 29+3
 
Moikka moi!

Aivan super ihanaa kun kevät tulee! Olen niin fiiliksissä!! :flower: Pääsee pihaa laittamaan ja kukkia ostamaan. Olen kyllä loistava kukkien tappamisessa kuin kasvattamisessa. Yrttinikin, joita kasvatin siemenestä asti, olivat elvytys yrityksistä huolimatta lopettaneet elämisen tänään. Kastelinkohan niitä liikaa? No, nyt on kasvatus vuorossa pääsiäiseksi ohra. Toistaiseksi se itää tosi hyvin! :)

Huoh, mulla on ihan tajuttoman kipeä lantionseutu. Pitkään ei voi kävellä ja varsinkin sängyssä kääntyily kyljeltä toiselle on täyttä tuskaa.. Mieheltäkin menee varmaan kohta hermo on inisen ja önisen yön toisensa perään sopivaa asentoa etsiessä.
Onneksi tänään oli neuvola jossa kysäisin asiasta. Neuvolatäti tunnusteli mahaa ja sanoi vauvan pään olevan niin alhaalla, että se saattaa aiheuttaa polttavaa kipua. On kuulemma erikoista että ensisynnyttäjällä vauva on tässä vaiheessa jo noin alhaalla, mutta ei se vielä synny, onneksi! :)

Sykkeistä, meillä sykkeet olleet oikeastaan koko ajan 140+ ja poikaa tosiaan lupailivat. ;)

Hei te "selkävammaiset", auttakaa hädässä! ;) Mulla on ollut lapaluun alla/vieressä kohta 3 viikkoa todella inhottava lukko. En saa sitä millään aukeamaan, olen koettanut vaikka kuinka kiertää vartaloa yms. Helpostihan sen saisi pois, jos lattiaa vasten joku painaisi, mutta eipä tuo lattialla mahallaan makaaminen enää onnistu. Olisiko jotain vinkkejä?

Ihanaa päivää kaikille, nyt joogaan ja pilatekseen! :wave:

UV & Masun asukki rv 30+1
 
Ompas tänne tullut paljon kirjoitusta:)

Täällä kanssa sokerit pysyy kurissa kun ei syö valkoista jauhoa, perunaa, maitoa säännöstellen ja jugurteista vain vähäsokerisia säännöstellen. Täysjyväriisiä, tummaa makaronia, kasviksia, ruisleipää ja yksi hedelmä päivässä... näillä sokeri pysyy kurissa:) Vielä pitää seurata kolme päivää ja sitten katsotaan jatkoa. Paino oli tippunut 200g kahdessa viikossa, muttei haittaa kun vauva on kuulema hyvänkokoinen.

Lääkärineuvola parin viikon päästä ja siellä katsotaan alustavasti vauvan painoarviota ja mitenpäin on kääntynyt. Ollut jo RT:ssa ja nyt on tainnut kääntyä toisinpäin.

Lapset kotosalla, pitää lähteä touhuamaan.
 
Heippa hyvin pitkästä aikaa :D
Meillä noita neuvola käyntejä on ollut nytten parin viikon välein ja ensi viikolla päästään kontrolli ultraan kun sf-mitta pysynyt 25sentissä jo kohta kuukauden :eek: muilla ollut samaa? Paino mulla kyllä on koko ajan noussut ja nytten jo rv 31+3 menossa ja rapeet 12kg tullut, kuinka pullavaksi tässä vielä tullaan :D neuvolassa kyllä sanoivat ettei mun lähtöpainolla ole vielä hätää. Pissastakin sokeria löytyi ja ensi viikolla myös sokerirasitukseen.
Huolettaa kovin kyllä tuo sf-mitta :( poika kyllä liikkuu todella ahkerasti ja hikkaa ja mätkii :) ollut raivotarjonnassa jo usean viikon joten liekö se vaikuttaa mittaan :(
Oikein mukavan tuntuista kun puskee pyllyllä kylkiluihin ;)

Tuosta valmistautumisesta, meillä kyllä sänky kasattuna ja muutenkin melkein kaikki hommattuna.. Mikää ei vaan vielä paikoillaan kun päätettiin muuttaa kumminkin isompaan ja muutto oikein mukavasti toukokuun 27päivä ja LA 8.6, taitaa tää mamma päästä helpolla muuton suhteen ;) veikkaan kyllä että ei poika masussa pysy niin pitkälle :D
Sairaalakassia olen kyllä miettinyt mutten vielä ole mitään kasaan saanut, vauvan vaatteisiin hurahtaneena en osaa päättää missä bebe tuodaan kotiin :D varmaan muutama vaihtoehto lähtee mukaan, turhamaisuuden huipentuma ;D
Vauvan lakanatkin vielä ompelematta mutta ehkä tässä kerkiää :)

Muoks. Sykkeet ollut pojalla siinä 135-143 aikalailla koko ajan :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei!
Me käytiin tänään kontrolliultrassa ja pikkuiselta tytöltä edelleen vaikutti. Se hieroi nenää pienellä kädellä, mikä lie kutittanut vai oliko refleksi, oli söpön näköistä, sitten se haukotteli pari kertaa :heart: Hassua, että ultralla voi vakoilla mitä kaikkea se puuhaa :) Paino oli 1627g, mikä vastas 30+4, gynekologi arvioi, että syntyissään olis 3600-3700g. Ja mikä parasta, istukka oli siirtynyt täysin kohdunsuulta, eli pitäisi alateitse päästä synnyttämään, ellei tule muita mutkia matkaan. Oli kääntynyt raivotilaan ja musta tuntuu, että siten se on siellä pitempään ollutkin, koska potkut tuntuu pääosin navan yläpuolella ja se punkeaa jaloilla oikealle rinnan alle, siellä voi tuntea kantapäätkin välillä.

Odottava73: toivottavasti et vielä synnytä, ehkä vuoto loppuu itsekseen? Toisaalta vauvallahan on jo hyvät mahikset tulla terveenä maailmaan, puolison sisko synnytti kaksoset 31-viikolla, painoa oli 1700-1900g ja tuli täysin terveet pojat, ei tarvinnu olla edes laskettuun aikaan asti keskolassa.

Tällä tyttövauvalla on ollu sykkeet jo pitkään 130-140, jostain 20 viikolta asti. Sitten liikkuessa ne nousee 140-150 paikkeille. Terkkari meinas, että tärkeintä on, että on sykevaihtelua eli sykkeet ei oo tasaset vaan just nousee ja laskee aktiviteetin mukaan, skaala on 120-180 kuitenkin eli aika laaja...
RBB 30+0
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset kaikille radi-vastauksista! :)
Mulle soitti tänään kätilö, jonka kanssa juteltiin 45min tästä radista, kerroin tarkasti arvot kk:den ajalta sekä luin ruokapäiväkirjaa... Nyt vielä viikko katellaan tätä touhua ja pitää olla entistä tiukempi ruokavalion suhteen. Ensi viikolla se soittaa uudestaan ja mietitään jatkot.
Mä en kestä vehnää enkä sokeria juuri yhtään, esim. ruispalat nostaa arvoja, mutta 100% ruisleipä ei. Peruna nostaa myös, ja maito. Annoskoot pitää pienentää ja katsoa onko sillä vaikutusta. Ja iltapalan ja aamiaisen väli ei saisi olla yli 10h... Mulla usein 12h...
Vkolla 36 ultra ja jos vauva iso, niin mietitään milloin käynnistellään... Tuleekohan meille toukovauva?! :)
Kipeitä ja napakoita supistuksia tulee useita päivässä, ihan hurjan tuntuisia...!
Hyvää yötä mamat!

-julianna40 rv 32
 
Moi!

Eilen oli neuvola. Sykkeet pojalla ollu aiemmin 155-160, nyt kaks viimeistä kertaa olleet 145-150. Sf-mitta mennyt aiemmin yläkäyrän tuntumassa, nyt meni keskikäyrällä. Terveydenhoitaja kokeili miten päin vauva on mahassa, ei kuitenkaan 100% varma ollut mutta sanoi olevan raivotarjonnassa. Ei saanut päätä tuntumaan. Oon mielestäni tuntenut potkut tuolla alhaalla mutta onkohan ne sitten kädet? :D En mä tiedä yhtään miten päin tuo tuolla on kun tuntuu myllerrystä milloin missäkin. Hyvä nyt jos on kuitenkin raivotarjonnassa :) Vaikka voihan tuo vielä asentoa muuttaa.
Mitattiin verenpaine moneen otteeseen kun alapaine oli lähemmäs 100! Ei se siitä mihinkään laskenut, käski mittailla kotona. Tänään oon sitten kolme kertaa mitannut ja hyvät on olleet paineet. Taisin vaan vähän jännittää kun mulla vaihtui uus terveydenhoitaja, oma jäi sairaslomalle ja siitä jää itsekin äitiyslomalle.
Paino sen kun nousee mutta siinähän nousee, minkäs teet kun tekee mieli kaikkea hyvää jatkuvasti :D
Nyt muuten vauva on onneksi taas ollut aktiivinen, toisin kun viikonloppuna. Huh sitä stressaamista, toivottavasti ei enää ole noin hiljaisia kausia!

Flunssa on vihdoin ja viimein selätetty! Johan sitä kestikin. Liitoskivut muuten katosivat kokonaan tuon viikon aikana kun olin kipeänä enkä liikkunut ollenkaan. Mutta eiköhän ne eilen palannut taas kun pääsin pitkästä aikaa imuroimaan ja lenkkeilemään koirien kanssa. Noh, pakko vaan kestää :)

elpukka & papu 30+6
 
Huomenta, eilen kävin hakemassa apteekista lactal balans emätinpuikkoja, kun limakalvoja kuumottaa, ja kirvelee ja on kauhea kutina. Luulen että mulla on ph-arvot alapäässä ihan sekaisin. Kun eilen laitoin ekan puikon, kirveli aivan sairaasti mutta sitten se helpotti ja nyt tuntuu että tämä ehkä jopa auttaa mua. Mutta jos ei tällä helpota, soitan neuvolaan ja saavat katsoa ettei ole hiivatulehdus.

Muuten vauva liikkuu hyvin ja hikkailee koko ajan. :) Mulla enää yksi työpäivä ja jään sitten kesälomalle ja sen jälkeen äitiyslomalle. Jes.

Sanna-M ja Papu rv 30
 
Painoa on tullut tämän aamun punnituksen mukaan nyt n. 10 kg, tosin mulla tavallisestikin vaihtelee paino ihan sen mukaan miten paljon nestettä on kertynyt. Eilen tuli syötyä aikalailla hiilaripitoisesti, joten pistän osan tuosta sitä myöten kertyneen nesteen piikkiin. Edellisen puntarille pomppaamisen mukaan kun lisää olisi kokoaikana tullut n. 8 kg ja alle viikko on siis punnituksesta. Pyrin pitämään tuon painonnousun kurissa, jos alle +15 kg:n jää, olen tyytyväinen.

Sykkeet olivat viimeksi neuvolassa n. 130 ja siinä 130-140 ne ovat olleet, ihan alussa oli yli 150. En kyllä oikein osaa ajatella kumpi olisi tulossa eikä se ultrassakaan esiin tullut. Jää siis nähtäväksi, sillä edellisillä tytöilläkin on sykkeet olleet tuossa 130-150 haarukassa.

Nukkuminen sujuu vielä toistaiseksi kohtuullisesti. Kuuaika taas aiheuttaa omat haasteensa kuuhullulle. Pitäisi varmaan hankkia vähän paksummat ja pimentävämmät verhot ikkunaan, kun viime yönä heräsin kuun mollotukseen. Suoraan paistoi makkariin kuin lamppu olisi ulkona ollut.
 
Tervehdys täältä sohvan kulmasta!:)
Tänään poksuu viikko 30:ä. Enää kymmenen viikkoa LA:n ja kuukausi täysaikaisuuteen.:)
Se , miksi sohvankulmasta kirjoitan, johtuu siittä, että saikku jatkuu täälläkin. Tosin eri syystä, kuin aiemmin..
Aikaisemmin mulla oli siis tuota järjetöntä, oksetukseen asti kuumottava närästystä. Lääkkeet, jotka sain, on auttaneet hyvin. Vain öklötys jäi ja sekin helpottanut päivä päivältä. Tosin, kun yhtenä päivänä unohdin tuon lääkkeen ottaa, niin huomasin sen hyvin pian.. Närästys on niin järjetöntä, että vesi valuu silmistä vaikka olis juonut vain vettä!

Eilen oli neuvola ja työterveyslääkäri. Pienellä kaikki hyvin. Oli kääntynyt rt:n, niin kuin vähän arvasin(viime lauantaina oli sen verran kova muljahdus kesken haravoinnin, että tuntui, kuin olis neliskanttinen laatikko mahassa muljahtanut:))
Syke tasaisen jumputtavat 140, sf mitta keskikäyrästä hiukan yläpuolella, pissa puhdas jne.. Paino huitelee taas uusilla kymmenillä. Mutta en puhunut siittä mitään, niin ei terkkakaan mitään sanonut.
Ja siis painoa on nyt tullut sen +18kg. Ja se alkaa kyllä tuntua! Olo on tosi raskas ja jalkapohjat kuin tulessa vähänkään pidemmän kävelyn jälkeen.:/
Mä en vaan tajua mistä tuo paino tulee. Syön nykyään vielä tosi vähän ja pieniä annoksia tän närästykseen takia. Eikä tuonne mahaan paljon mahdukaan, kun tytön pylly keikkuu tuossa pallean kohdilla. Ehkä mä vaan kuulun niihin, joille näin käy no matter what.:/

Myöhemmin päivällä oli sit aika työterveyteen. Sanoin siellä suoraan, etten enään jaksa kyykkiä, en kävellä, enkä käännellä yötä myöten. Lääkäri ymmärsi sen hyvin ja nyt sit hissutellen täällä kotona loppu raskauden.
Viimeisen viikon aikana on ollut paljon supistuksia. Ei mitään kovin kipeitä, mutta ärsyttäviä ja kestoltaan väliin lähes min. mittaisia. Lääkäri katsoi samalla sitten tuon alapään tilanteen ja kaikki siellä ok, vaikka vähän pehmennystä olikin tapahtunut.
Hillitön hiiva siellä vaan lymys.:D elämäni ensimmäinen sekin..
Kaikenlaista tämä raskaus teettääkin.;)

Pitää vielä mainita, että sisko, josta aiemmin puhuin(joka on rauhoitellut mua näiden raskausajan outouksien kansaa), pyöräytti eilen reilu 4kg tytön.<3 Synnytys oli kestänyt vaivaiset 5h, ponnistus kolme supistusta ja kipuun oli auttanut pelkkä hengitys tekniikka. o_O Reipas sisko on kyllä.. Jos itse selviytyis edes puoliksikaan yhtä reippaasti sitten, kun sen aika tulee.:)
Muuten en ole vielä synnytystä ajatellut. Saatikka kassia pakkaillut..
En ole muutenkaan vielä mitään laittanut vauvalle valmiiksi.
Ajattelin aloittaa valmistelut sitten vasta, kun virallinen äippäloma alkaa. Eli kk:n päästä.:)

Nyt ulkoilemaan ja hiljakseen hiippailemaan tuonne lenkkipolulle.
Aurinkoista päivää kaikille
T: Jansson 30+0!:)
 
Heipat!

Jos nyt pitkästä aikaa kirjoittelisi - tuo talon remppaaminen on vienyt kaiken ajan ja sitten kun iltaisin ois kotosalla ja koneella niin ei vain jaksa kirjoitella. Tänään onneksi oli viimeinen työpäivä! Aah! Nyt saa vaan keskittyä laittamaan kotia kuntoon. :)

Vähän omaa napaa - eilen oli lääkärineuvola. Käsikopelolla lääkäri kertoi, että vauva olisi rt-tarjonnassa. Sykkeet on joka kerta ollut 135-150. Painoi oli itselle tullut lisää sellainen kilo/viikko.. :/ Nyt siis yhteensä jo sellaiset 13 kiloa. En kyllä ymmärrä mistä tuota painoa kertyy, kun en ole edes kunnolla aina ehtinyt syömään eikä ole tullut herkuteltuakaan sen ihmeemmin. Mutta noh, tulee mitä tulee. Sf-mitta oli 30cm, eli hitusen yli yläkäyrän.. Siitä ei lääkäri kuitenkaan mitään sanonut, saa siis nähdä mihin sitten kolmen viikon päästä käyrällä osuu. Verenpaineet pysynyt ok. Sokerirasitukseen en joudu, kun ei ole sukurasitteena eikä ole ylipainoa. Sain tällä kerralla myös Rhopylac -piikin, koska olen Rh-negatiivinen. Verikokeissa ei kuitenkaan ole mitään vasta-aineita ollut.. Eli sain periaatteessa tämän piikin "varoiksi". Onko joku muu saanut tätä piikkiä?

Sairaalakassin
sisältö on vielä täysin ajatus-asteella.. Olen kyllä listannut mitä kaikkea sinne voisi ottaa mukaan, mutta pakkaan sen vasta sitten kun tässä nyt on kaikki muuttopuuhat saatu valmiiksi ja ollaan lähempänä h-hetkeä :)

Kaiken kaikkiaan tähän mennessä raskaus sujunut ihmeellisen hyvin, mitä nyt närästys sillon tällöin vaivannut ja välillä myös selkä kipeänä - mutta sekin vain muutamia päiviä. Nukkuminenkin sujuu vielä hyvin, vaikka sänky onkin aivan pee. : / No, tän kuun loppuun mennessä pitäisi muuttaa uuteen kotiin niin sitten saa ihan uuden sängynkin, ah!


Cherba 29+3
 
Kiva on tulla tänne ja lukea muiden juttuja täällä.
Mulla oli kamala kokemus viimeinen neuvola käynti. Olisi kiva jos en olisi pienestä painon noususta heti joutunut hirveeseen tarkkailuun/painon pudotukseen. Eli loppu raskauden aikana mulle ei saa tulla ollenkaan painoa lisää. Oli kamala olla kuulemassa sitä torumista ja haukkumista. En aijo enään mennä sille sijaiselle vaan kysyn vaihtoa sieltä. Mun mielestä tämänkin tilanteen olisi voinut hoitaa pikkasen ammattitaitoisemmin. Sai kyllä mut masentumaan.
Nyt kun vihdoin sain kunnon närästys lääkityksen niin voin vihdoin nauttia ja juoda vettä. Tähän asti oli kamala juoda vettä kun alkoi heti kamalasti närästää. Meni kyllä maitoa sitten paljon enemmän ja muistakin maitotuotteita. Nyt kun voi normaalisti syödä niin ehkä saan painon kuriin. Turvotus lakkasi kun pystyin alkaan syömään ananasta ja juomaan taas enemmän vettä.
Mulla on ollut nyt paineetkin koholla kun oon niin masentunut ja stressaantunut. Ei oo kivaa tulla haukutuksi neuvolassa. Musta tuntuu kun mulla aloitti sijaisena tämä kyseinen hoitaja kohteli mua ja mun miestä silleen että oltaisiin jotenkin huonoja ihmisiä kun kummallakin on vähän ylipainoa. Mun miehellekkin tullut sen takia kun stressaa niin siittä että oli lomautettuna ja nyt sai potkut. Ilmeisesti tälläinen pieni ylipaino tekee meistä huonompia ihmisiä.
Jotain hyvääkin tänään julkaistiin mun uusi puhelin. Saas nähä saanko sen tänään postin kautta vai meneekö maanantaille. Olisi kyllä kiva saada se uusi puhelin kun vanha on pikkasen rikki. Kiva kun ei voi käyttää oikein muuten kun silleen että on latauksessa. Onneksi ei oo räjähtänyt vaikka akku on niin turvoksissa.
Ihanaa kun on kevät jo pitkällä ja kesäkin on kohta. Voi taas aloittaa meidän yhteisen harrastuksen. Nyt vaan joutuu sääteleen hirveesti kun vauvakin tulee kesällä. Harrastetaan siis vanhoja amerikan autoja. Meillä on oma aivan ihana ja hieno auto. Se on sellainen raha reikä että. Ainakin on sellainen auto jossa on kunnon äänet ja herättää huomiota kun ajelee kaduilla. Besaa ainakin vie ja näillä bensan hinnoilla joutuu kyllä tarkkaileen että ei liikaa tuu ajettua. Meillä on kerran mennyt pelkkään bensaan noin 800€. Siinä vaiheessa kyllä mietti että jos ei niin paljoa tänä vuonna ajelisi. Kun muutenkin menee rahaa enemmän.

norappi 30+4
 
Mitään sairaalakassia en ole vielä miettinyt, ei siellä muistaakseni juuri mitään tarvinnut ja toisaalta jos ei ihmeitä tapahdu, niin pääsen tuohon lähisairaalaan ja olen siellä sen yhden yön tms, joten ei siinä paljoa varusteita tarvitse. Tietysti on aina mahdollista että kaikki ei menekään putkeen... Kyllä mä jo valkkailin mitä vaatetta sitä ottais vauvalle mukaan :D Jos tällä kertaa olis edes kamera mukana... vaikka onneksi kännyköilläkin saa nykyään aika hyviä kuvia.

Mulla painoa tullut 10kg, ihan ok, viimeksi oli varmaan tullut tässä vaiheessa vähän enempi.. Ja itse olen kyllä surutta myös herkutellut, pitää kerätä vähän läskiä että maitoa riittää :p

Sain muuten neuvolasta kotiin mukaan sellaisen näytepuikon, että pitää rv 35-36 käydä antamassa labraan näyte mistä tsekataan se B-streptokokki. Onko muualla sama käytäntö? Tänne tullut kuulemma vasta vuoden vaihteessa.

Sf-mitta oli 27, rv 30+4 ja keskikäyrällehän se meni. Ihan normaalikokoiselta tuntui vauva kuulemma ja on selkeästi pää alaspäin, potkii jatkuvasti tuonne oikealle puolelle kylkiluiden alle... Välillä venyttelee oikein "nautinnollisesti" :D

Harvakseltaan on neuvolakäyntejä, eilen kävin ja seuraava olis lääkärineuvola 15.5. Tosin olisin saanut tohon väliin varata yhden käynnin, jos itse haluan.

Tilasin Lindexin alesta muutaman iloisen värisen bodyn pojalle (toivottavasti se nyt oikeesti on poika, kun olen tässä yrittänyt myydä ja lahjoittaa noita tyttömäisiä kamoja pois...), ihan pieniä kokoja 56-62 eli mahtuu varmaan just kesällä ja jää heti pieneksi, mutta ihana saada jotain uutta ja nättiä pikkuiselle :heart: kun nyt ei otettu sitä pakkaustakaan.

Nukkumisista ja valoisasta ajasta vielä, suosittelen ehdottomasti sellaista pimentävää rullaverhoa! Ja lastenhuoneeseen myös, huomattavasti helpompi vauvan ja taaperon oppia vuorokausirytmi ja nukahtaminen, kun saa yöllä huoneen kunnolla pimeäksi. Ja tykkään kyllä itsekin nukkua pimeässä, vaikka olen kyllä aina saanut unta valoisammassakin.

Mariska* 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Se olis jälleen perjantain, mihin tää viikko taas vierähtikään... :O

Odottava73: Tzempit sinne, toivotaan vauvan vielä jonkun viikkoa masussa viihtyvän!

B-streptokokki-näyte otetaan meillä ainakin neuvolassa rv 35-36, mutta jos se säästösyistä ruvetaan jo ottamaan kotosalla itse, heh. En tiedä. :LOL: Multa viime raskaudesta se löytyi ja kannattaa sitten itse huolehtia siitä antibiootin saannista synnytyksen aikaan, jos eivät kätilöt muista... siis kenellä se strepto löytyy...

Mulla tihentyi neuvolat nyt rv 30 lähtien 2 viikon välein ja sitten rv 35 eteenpäin viikon välein, vaikka toista odotan.. Milloinkahan sitä vauvan liikkeiden laskentaa aletaan virallisesti tekemään..? Onko se rv 32 eteenpäin?

Ihanaa, kohta pääsis viikonlopun viettoon, mukavaa viikonloppua kaikille.

Amy & masuasukki 31+0 :heart: POKS!!
 
Sykkeet on omalla kohdallani aiemmin olleet pojalla n.130 ja tytöllä n.150. Minusta on kaiken huippu se kun sukupuoli ollaan tietävinään mahan muodosta :D en ymmärrä miten se sukupuoli voisi siihen vaikuttaa.
Minä en ole pakannut sairaalakassia vielä, täytyy piakkoin laittaa se valmiiksi niin onpahan se pois huolesta kun synnytykset aina alkaneet sen pari-kolme viikkoa ennen laskettua.
Mulla on ollut mukana omat pesuaineet yms, imetysliivit ja liivinsuojia, kirja, kamera, puhelin, laturit ja kotiinlähtövaatteet.
Mä olen aina ollut ihan mielelläni sairaalassa sen 3-4 päivää. Olisi tympeää lähteä kotoa käsin otattamaan bilirubiiniarvoa ym. Ja sairaalassa on kuitenki aikaa ja rauhaa viettää ensihetket vauvan kanssa ja toipua itse synnytyksestä tarvitsematta huolehtia mistään ylimääräisestä. Toki kotona mies on laittamassa ruokaa ja hoitamassa sisaruksia sen isyysloman ajan mutta kaikki uudelleensynnyttäjät varmaan tietää että ei sitä kotona osaa olla ihan vaan sängyn pohjalla vauvan kanssa..
Mulla on vointi ihan hyvä, huomaa eron siihen kun olin vielä töissä, niin illat meni vaan toipuessa ja mieliala oli aika matalalla jonka vuoksi esim. lasten kinastelut yms. sai pinnan katkeamaan herkästi. Nyt kun voi kuunnella omaa oloa ja touhuta sen mukaan, niin olo on kaikinpuolin parempi.
 
29+0 POKS! Reilut 10 vko jäljellä ja vauva on sylissä, jos hän ei päätä sovittua aiemmin ilmaantua.

Sairaalassa haluan olla mahdollisimman lyhyen ajan. Sektion takia joudun siellä kuitenkin kolme yötä olemaan, tai niin ainakin viimeksi pitivät, esikoisesta taisin olla neljä yötä ja vasta viidennen päivän iltana pääsin kotiin. Keski-Suomen keskussairaalassa on osastokin jaettu taas kahteen remonttien takia ja viimeksi ainakin sain hillittömän päänsäryn loppuajasta riesakseni, kun sairaalan ilmanvaihto ei ole parhaita mahdollisia. Tosin sairaalassa on hyvin saanut luettua, kun meidän pienet ovat tykänneet nukkua paljon ja pitkään heti syntymän jälkeen eli on siinä puolensakin, kun osastolla on.

Mukavaa viikonloppua kesäkuisille!

Keli muuttui kauniista keväisestä säästä tympeäksi vesisateeksi. Toki hyvä, että kuiva luonto saa vettä ja pöliseminen vähenee, mutta voisihan tuo pitää vähän enemmän lämpöä. Kaiken mahdollisen saa pakata päälle, jotta tarkenee. Ärsyttää, kun ihmiset käyvät kommentoimaan mukana olevasta lämpöpatterista raskaana olevalle. Minä ainakin palelen kesälläkin, jos ei ole kunnolla lämmintä eli vähintään +23 astetta.
 
Heippa, kävin sitten aamulla antamassa labrassa pissa ja hiivatulehdus näytteet. Olo kun ei helpotu, kirvelee, kutisee ja kuumottaa alapäätä. Näytteenottaja sanoi että kyllä varmaan hiivaa se on kun oli syvemmällä ihan kokkareista vuotoa.. Kävin sitten ostamassa gyno daktarin 3 päivän kuurin, toivottavasti sillä olo helpottaisi.

Muuten vauva liikkuu hyvin :)

Sanna-M ja Papu rv 30+1
 
Hei!
Meidän molemmilla pojilla sykkeet on vaihdelleet 130-160 välillä ja maha on nyt ihan erinäköinen kuin eka raskaudessa. Siksi niin moni on nyt sanonu (kaikki paitsi oma isä) että tyttö tulee. Isä sanoi aika pian että poika on tulossa :D eka raskaudessa tuli myös pian todella vahva linea negra ja nyt ei mitään..

Pinnasänky on vihdoin kasattu ja etsin eilen varastosta kaikki muutkin tavarat, sitterin, vauvalelut, puuhamaton ja vaunuun kopan. Jos nyt alkais pesemään vaatteet :) kaukalo ja telakka ostetaan miehen veljeltä ja se haetaan huomenna. Tervetuloa vauva, tosin saisi se pieni vielä pysyä pari kuukautta masussa.
Ab 29+6
 
Ihanaa on viikonloppu!!!
Vielä olis 4 vkoa töitä, sit pitäis "rauhottua", vieläkun tietäis miten - tykkään touhottaa menemään jos tylsäksi äityy.

Yksiön asukin sykkeet on ollut kaikkea maan ja taivaan väliltä niinä 3 kertana kun ne on mitattu. Nlatätsy sanoi ettei ole niitä "uskomuksia" opetellut mikä, miten ja mistäkin "näkisi " kumpi sieltä tulee. Kuulema kaikki asukit vetää eri sykkeillä tehden eri juttuja - kuten me aikuisetkin.

Muljahdukset yms tulee tällä haavaa aika ylös, oiskohan nakero päättänyt kääntyä? :)

Nyt tarvii lopetella, nukahdan pystyyn! ;)

Sabsu 28+6
 
Vauvan liikelaskennasta minulle sanottiin eilen neuvolassa että ei tarvitse tehdä kuin erityistapauksissa (äidin sairaus tms.) viikolta 32 eteenpäin. Jos tuntuu että vauva on jokupäivä hiljainen ja huolestuttaa niin sitten liikelaskennan voi tehdä. Sanoi myös että viikolta 37 eteenpäin kannattaa enemmän kuulostella vauvan liikkeitä.

Minulle oli myös yllätys että vauva voi vielä 36 viikollakin vaihtaa asentoa mikä on harvinaisempaa. Itse olen pelännyt että vauveli jää perätilaan mutta eipä tuossa murhetta jos se noille viikoille asti saattaa liikuskella.

Jepu ja prinsessa 29+3.
 
Tänään se alkoi, nimittäin mun loma, pidän ensin kesälomaa ja sitten jään äitiyslomalle. Olen kyllä niin kiitollinen että jaksoin hyvin töissä loppuun asti. Hiivatulehdukseen alkaa lääke purra ja olo on hyvä. Huomenna suuntaamme koko porukka lapsimessuille, ja ensiviikolla torstaina on neuvola.

Sanna-M ja Papu rv 30+2
 
Heippa hei pitkästä aikaan!

Lähes päivittäin luen teidän muiden kuulumisia, mutta itse en tykkää puhelimesta kirjotella. Kerran koitin ja teksti katosi jonnekin... Nyt sitten pitkästä aikaan koneen äärellä ja kuulumisia ajattelin kertoilla :) Viimeksi kirjottanut ehkä joulukuussa, ups...

Täällä raskaus sujunut tähän mennessä loistavasti! Ei pahoinvointia, ei mitään ongelmia millään saralla. Nyt sitten sairauslomalla toista viikkoa, ensin kauhea flunssa ja nyt supisteluiden takia. Ens viikolla alkaakin sitten kesäloma, joten töihin en enää mene. Vauvalle olen kutonut jo pienet tossut ja vaunupeiton virkkaus aloitettu :) Kyllä mä puuhaa keksin :)

Nyt siis 28+6 ja SF-mitta 32cm! Eli aikas iso massu jo... ystäväni on minua kuukauden edellä ja hänellä mitta 2cm pienempi. Kieltämättä alkaa olemaan jo aika kömpelö olo :D Vauva on rt:ssä ollut jo useamman viikon, potkut tuntuu suurimmaksi osaksi vasemmassa kyljessä.

Sairaalakassiin en ole uhrannut ajatustakaan ennen kuin täältä luin teidän muiden juttuja. Eli josko sitä pistäis jo itelle ylös että mitä kaikkea kassiin voisikaan pakata.

Tuntuu että äsken teidän kuulumisianne lueskellessa tuli itelle monta asiaa mieleen mistä kirjotan, mutta nyt on pääkoppa ihan tyhjä :D Eli omanapaiseksi meni tämä minun kirjotteluni. Ehkä ens kerralla sitten muitakin juttuja.

Tsemppiä kaikille masujen kasvattajille <3

-Nannuliini ja PP
 
Liikelaskenta aloitetaan meidän neuvolan ohjeiden mukaan rv 30 ja ohjeistuksena jos ei ole tuntenut vähään aikaan liikkeitä niin tunniksi kyljelle makaamaan ja kellottamaan liikkeitä. Jos ei saa kymmentä kasaan niin syö/juo jotain sokeripitoista ja makaamaan uudeksi tunniksi jos ei vieläkään saa kymmentä kasaan niin sit soitto äippäpolille lisäohjeita varten. Vielä ei ole tullut tarvetta kellottaa kun masussa on aika aktiivinen tapaus ennemmin mietin et nukkuuko tämä ollenkaan kunnon päikkäreitä vai onks mun seurana valveilla yötä päivää ... :D

Vauvan vaatteet oon pessy ja laittanut lipastoon valmiiksi, ne on saanut olla rauhassa mut noi rattaat kun ovat meidän (onneksi osissa) makkarissa ja alkaneet todella kuumottaa viime aikoina. Tekis niin mieli koota ne ja mennä ulos vaunulenkille, ei malttais millään odottaa puoltatoista kuukautta. Mistähän se laina lapsi löytyisi kun toi oma (melkein 6-v ) ei niihin enää kunnolla mahdu :whistle:

Viime viikolla kasvukontrolli äippäpolilla oli ok. Vauva kasvaa hyvin keskikäyrällä, kokoa nyt 1,8kg ja jos tulee LA;na niin pitäs olla noin 3,3 -3,5kg. Poitsu on edelleen istualtaan ja jos ei käänny niin seuraavassa kasvukontrollissa kuukauden päästä kokeillaan käännöstä. Ei se lääkäri edes kysynyt haluanko käännöksen käski vaan varata aamun ensimmäinen aika ja tulla syömättä ja juomatta.

Nyt on alkanut todella mietityttää miten toi muksu tuolta tulee ulos kun kaikki vaihtoehdot tuntuu todella huonoilta :LOL: En haluaisi käännöstä, en synnyttää perätilassa enkä sektiota. Edelliset on olleet niin nopeita ja helppoja ei repeämiä eikä kivunlivitystä kaikki on menneet kuin omalla painollaan ilman sen kummempaa etukäteisuunnittelua. Miksiköhän sitä nyt sit stressaa ehkä kun tietoa on enemmän kuin kymmenen vuotta sitten ;)

Mulla turposi torstaina vasen nilkka ja en sitä sen enempää ajatellut mut sit jostain takaraivosta sain soitettua neuvolan soittoaikaan ja täti siellä käski heti TA:lle ja lääkäriin. Siinä sit soiteltiin puolin ja toisin ja lopulta käskivät heti näytille. Lääkäri katsoi ja epäili veritulppaa. Sain verenohennus piikit masuun ja soittivat mulle ajan sairaalaan jalan ultraan heti seuraavaksi aamuksi. Perjantaina kävin sit ultrassa ja onneksi ei mitään tukoksia löytynyt! Nyt vaan täytyy hommata ne reisimittaiset tukisukat. Vauva istuu just vasemalla puolella ja painaa pepulla ilmeisesti just sitä suonta ja hidastaa vasemman jalan verenkiertoa.

Peräpukamat on kans taas aktivoituneet |O Viimeksi ne jotenkin "räjähtivät" synnytyksessä ja muutaman päivän jälkeen ne leikattiin. Muistan vaan et synnytys ei ollut mitään siihen verrattuna ja paraneminen kesti useamman viikon |O Sitä en halua kokea enää ikinä! Siinä olis kyllä toinen sektiota puoltava seikka, ei tarvis ponnistaa ;)

Synnytysmasennus/babyblues onks täällä kellään ollut? Mä oon kokenut molemmat. Esikoisen kanssa sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja meni sumussa lähes puolisen vuotta. Ja toisen jälkeen sain sit lievemmän alakuloiseuuden jakson joka luokiteltiin baby bluesiksi. Kummallakaan kerralla en suostunut ottamaan mitään lääkitystä ja niistä selvittiin ihanan mieheni sekä vanhempieni tuella ja avulla :heart: Nyt sit ollaan neuvolassa vähän juteltu ja katsotaan kuinka tälläkertaa tunteet myllertää. Vähän on vaikea ennakoida tulevaa mutta onks kellään mitään omakohtaista kokemusta et olis yhdessä raskaudessa ollut mut ei enää seuraavassa?

S 32+3 (esikoinen syntynyt rv35)
 
Viimeksi muokattu:
Sockervadd oot varmasti jossain aikasemmalla sivulla kertonut mutta miksi käyt kasvukontrollissa? Itse joudun tiistaina menemään ja varmaan stressaan itseni hengiltä ennen sitä :/ en siis aikaisemmin ole käynyt ja huolettaa kovasti jos jokin mättää, syy mun menemiseenhän on ettei sf-mitta ole kasvanut. Toki mulla on ollut eri mittaajia mutta on jumittanut 25cm kuukauden verran :( ensimmäistä odotan ja kaikki alkanut huolettamaan urakalla.
Nannenen 32+0
 
Viimeksi muokattu:
Nennenen Mulla seurataan sen takia kun esikoisen kanssa istukka lopetti toimintansa/hidastui rv30 jälkeen. Huomatiin vasta rv35 jolloin samantien käynnistettiin synnytys. Vauva vastasi kooltaa viikkoja 32. Istukkaa seurattiin myös seuraavassa raskaudessa ja samoin tässä kolmannessa. Nyt kaikki kunnossa ja seuraava kontrolli vasta kuukauden päästä. Sehän on vain hyvä että sulla katsotaan tilanne ja saat selkeän kokoarvion ja jos jotain sattuisi olemaan vialla niin saat siihen asianmukaisen hoidon! Tsemppiä tiistaille hyvin se menee! :wave:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä