!! **** kesäkuun kullanmurut 2011 - tammikuussa <3**** !!

Hei kaikille!

Eipä oo taas mahassa myllertänyt yhtään mihinkään moneen päivään! TAAS! taas mut viedään stressin pahimmalle tasolle! :D en kehtais joka viikko rampata kuuntelemassa sydänäänii. Yritän olla huolestumatta koska viime kerralla kaikki oli hyvin, voihan se tässä vaiheessa raskautta olla vaikka missä piilossa. MUTTA vois ees jonkun merkin äidilleen näyttää että täällä ollaan :D

KYSYMYKSIÄ VAUVAN VAATTEISIIN LIITTYEN

Mikä olisi hyvä aika ostella vauvalle vaatteita? Varsinkin näin ensimmäistä ajatellen? Onko tyhmää jos ne "lojuu" kaapissa vielä toiset 20viikkoa.. Jotenki tuntuu että haluis kaikki asiat kuntoon ajoissa, kun mulla tapana stressata (vaihteeks) jos hirveesti asiaa jää lyhyelle ajalle. Ois kiva vähitellen ostaa kaikkea..

Vaatteiden koko. Kertokaas nyt tyhmälle minkä kokoisia vaatteita sitä vastasyntyneelle kannattaa haalia? 60cm? Entäs jos lapsi syntyessään esim. 53cm, meneekö silloin päälle vielä 56cm vai kannattaako niin pieniä edes ostaa? Tottakai tietysti muutamia varalle, mutta kaappia täyteen..
Mitenkäs nopeasti se lapsi kasvaa että kannattaako jotain 80cm vaatteita paljoa ostaa, vai kerkiääkö ne myöhemmin vauvan kasvaessa vai hurahtaako se vauva sinne 70-80cm nopeasti?

Vaatteiden pesu. Voiko vauvan vaatteet pestä samoilla (hajusteellisilla) pesu- ja huuhteluaineilla, vai pitääkö olla hajusteettomia molemmat/allergia- ja astmaliiton hyväksymiä ym.ym. :D

Mikä vaatemäärä on kertakaikkiaan liikaa? Tähänkin tietenkin jokaisella oma mielipiteensä, mut musta tuntuu just että täytyy aloittaa vaatteiden haaliminen näin ajoissa että kerkii varmasti homamta 100 erilaista vaatekerrastoo jne. :D Tuntuu että ne vaatteet loppuu muute kesken kun oon just lukenu että menee monta vaatetta päivässä.

Terveisin tuleva höyryäiti!!

Niin ja Jessi, sun maha on olematon verrattuna mun mahaan noilla viikoilla :D ja mä sentään ootan sitä ensimmäistä.. Alkaa pelottaa kui suureks tää vielä tästä kasvaa.. Mikähän siihen mahan kasvuun voi vaikuttaa? Kohtu/istukka hommat vai?Niitä kun ei ole vielä mitenkään "kateltu" että tietäisin enemmän.Ylipainoahan mulla ei ollut kiloakaan kun oottamaan rupesin ja nyttenkään ei lisäpainoa ole tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Jessi: Vastaus tulee vähän viiveellä, mutta täältä pohjois-kymenlaakson suunnasta mää kirjoittelen.

Ensimmäisessä synnytyksessä sain kipulääkkeet, ilokaasua sekä epiduraalin vaikkakin kaikki sitten päättyi hätäsektioon vauvan sydänäänten kadottua (ja istukkakin oli osittain repeytynyt). Ei mulle kuitenkaan mitään kauhukuvia synnytyksestä jäänyt, kaikki tapahtui niin nopeasti ja hallitusti kuin vain voi. Ja KOKSin kätilö - Hanna joku - oli kyllä maailman paras ihminen :)

Oma mahakaan ei ole juurikaan kasvanut vaikka viikkoja on nyt 18+1. Omat farkut menee edelleen jalkaan, mutta mieluiten käytän "kotilöllö"pöksyjä. Liikkeitäkään ei liiemmin ole tuntunut, mutta ehtiihän niitä :)

Pöntinen 18+1
 
-anni, tässä minun omasta kokemuksesta vastauksia sun kysymyksiin:

KYSYMYKSIÄ VAUVAN VAATTEISIIN LIITTYEN

Mikä olisi hyvä aika ostella vauvalle vaatteita? Varsinkin näin ensimmäistä ajatellen? Onko tyhmää jos ne "lojuu" kaapissa vielä toiset 20viikkoa..
-Mie aloin ostamaan esikoiselle vaatteita silloin, kun itsellä oli "varma" tunne (eihän se koskaan täysin varma ole, mutta sanotaan, että suht varma), että kyllä pieni on meille tulossa. En yhtään muista millä rv:llä se olisi ollu. Itse en halunnu ostaa liian alussa sen vuoksi, että jos kaikki ei menekään hyvin.

Vaatteiden koko. Kertokaas nyt tyhmälle minkä kokoisia vaatteita sitä vastasyntyneelle kannattaa haalia? 60cm? Entäs jos lapsi syntyessään esim. 53cm, meneekö silloin päälle vielä 56cm vai kannattaako niin pieniä edes ostaa? Tottakai tietysti muutamia varalle, mutta kaappia täyteen..
Mitenkäs nopeasti se lapsi kasvaa että kannattaako jotain 80cm vaatteita paljoa ostaa, vai kerkiääkö ne myöhemmin vauvan kasvaessa vai hurahtaako se vauva sinne 70-80cm nopeasti?

-Mie suosittelen ostamaan muutaman 50 senttisen vaatekerran, meillä 49cm syntynyt typykkä käytti hyvän aikaa 50 senttisiä ennen 56 siirtymistä. 56 käytettiin todella kauan ja ihan vain esimerkiksi sulle sanottakoon, että nyt tyttöni on yli 1v ja käyttää 74-80cm vaatteita, että ei todella sinulla ole noin suuria kiire ostaa omalle esikoisellesi :)

Vaatteiden pesu. Voiko vauvan vaatteet pestä samoilla (hajusteellisilla) pesu- ja huuhteluaineilla, vai pitääkö olla hajusteettomia molemmat/allergia- ja astmaliiton hyväksymiä ym.ym.
-Vauvanvaatteet suositellaan pesemään juuri noilla hajusteettomilla pesuiaineilla, jotka on suunnattu pääasiassa allergikoille/vauvoille.

Mikä vaatemäärä on kertakaikkiaan liikaa?
-Vaikea sanoa tähän kyllä mitään tarkkaa. Eihän vaatteita ihan älyttömiä määriä kannata haalia, mutta monella mamilla taitaa mennä niin, että ne piskuiset vaatteet vaan kertakaikkiaan on niin söpöjä, että tulee ostettua etukäteen liikaakin :) Käytössä sen sitten kyllä huomaa, että kerkesikö kaikkia käyttää ja jos liian vähänä on, niin ainahan niitä kaupasta saa lisää vauvan syntymän jälkeenkin :)

Pakko sanoa vielä ihan yleisenä vinkkinä, että jos kirpputorit kiinnostaa ja huolit sieltä vaatteita vauvasi käyttöön, niin kierrä ihmeessä niitäkin. Itse olen löytäny tosi paljon upeita, hyväkuntoisia vaatteita hurjan paljon edullisemmin kirppareilta, kuin mitä ne kaupassa maksaisivat :) Ja siis tosi monet kirppislöydöt on tosiaan roikkuneet vielä kauppojen rekeissäkin myytävänä, kun olen ne löytäny jo lastenvaatekirpparilta edulliseen hintaan :)

Toivottavasti näistä mun vastauksista oli edes jotain hyötyä sulle :)


Tetasha 17+4
 
Viimeksi muokattu:
-anni tässä vastauksia kanssa.

KYSYMYKSIÄ VAUVAN VAATTEISIIN LIITTYEN

Mikä olisi hyvä aika ostella vauvalle vaatteita? Varsinkin näin ensimmäistä ajatellen? Onko tyhmää jos ne "lojuu" kaapissa vielä toiset 20viikkoa..
ostin rakenne uä tutkimuksen jälkeen pinkin ihanan bodyn koska tyttöä lupasivat. sen jälkeen vaatteita alko kertyä pikkuhiljaa. oisko ollu viikolla 36 sitten vaatekaappi täynnä pienelle vaatteita koossa 50-68cm


Vaatteiden koko. Kertokaas nyt tyhmälle minkä kokoisia vaatteita sitä vastasyntyneelle kannattaa haalia? 60cm? Entäs jos lapsi syntyessään esim. 53cm, meneekö silloin päälle vielä 56cm vai kannattaako niin pieniä edes ostaa? Tottakai tietysti muutamia varalle, mutta kaappia täyteen..
Mitenkäs nopeasti se lapsi kasvaa että kannattaako jotain 80cm vaatteita paljoa ostaa, vai kerkiääkö ne myöhemmin vauvan kasvaessa vai hurahtaako se vauva sinne 70-80cm nopeasti?

meidän tyttö oli taas 50,5cm syntyesään ja otti heti suunnattoman kasvu spurtin. 50cm vaatteita oli tusina ja suurin osa jäi käyttämättä, roikkuu lappuineen vieläkin! 56cm meni sitten hieman pitempään n. 3vkoa ja niitäkin jäi käyttämättä eli kannattaa alle 60cm ostaa maltilla. toisin kuin minä :D 62cm meni 1kk-n.4kk


Vaatteiden pesu. Voiko vauvan vaatteet pestä samoilla (hajusteellisilla) pesu- ja huuhteluaineilla, vai pitääkö olla hajusteettomia molemmat/allergia- ja astmaliiton hyväksymiä ym.ym.
- minä pesin vauvan ekan vuoden tytön vaatteet erikseen meidän vaatteista ja miniriskillä. sen jälkeen siirryin bioluviliin ja aloin pestä sekasin vaatteita keskenään. Mutta suositellaan juuri kyseisiä pesuaineita, eikä mielellään lainkaan huuhteluainetta
Mikä vaatemäärä on kertakaikkiaan liikaa?
- mun mieli pide on se että vaatteita ei voi olla ikinä liikaa, paitsi silloin kun niitä jää kaappiin pieneksi niin että niissä roikkuu hintalappu. tekemällä oppii!

Täälläkin suositellana paikallisia kirppiksiä, vauvan vaatteet EI KULU. sieltä löytää pilkka hintaan kuin uusia vaatteita :) toinen on huuto.net mutta sielä joutuu kyllä nykypäivänä pulittaa aika kovan hinnan.

MMILIA JA MASA 17+4

ää, kaikki vahtaa täällä koulussa mun mahaa ja aloin miettimään että näyttääkö tämä nyt kinkkumahalta - vai vauva mahalta ;) toivottavasti jälkeisemmältä!
 
Annille vastailen kans vaatteista... Tosin hankala sanoa mitään etukätee, koska vauvat niin kovin erikokoisia syntyessään ja kasvavat omaan tahtiinsa. Mulla tosi kirppuja noi lapset ja kasvaneet "hitaasti", eli syntyessään nuorinki oli vaan 47cm, piti tosi pitkään 50cm ja tällä hetkellä kun on vuoden, vaatteet 68-74cm, 80cm hurjan iso. Ja mun 5vuotias pitää tällä hetkellä 104cm vaatteita... Kun taas siskon 1,8v poika pitää jo 98cm vaatteita =) Eli melkoista eroa löytyy.

Kannattaa varmaan muutama vaatekerta ostaa 50cm, ja 56cm. Isompia kerkeet sit hommata, kun näät minkä kokoinen sun vauvelisi on ja mitä tahtia kasvaa. Me saatiin lahjaksi paljon 74cm potkuhousuja jne, jotka jäi täysin pitämättä, koska en mä nyt enää kävelevällä 1v pidä terällisiä potkareita =)

Ja ostele vaatetta omaan tahtiisi, mun täytyy malttaa mieleni siihen, et tiedän kumpi tulee. Tytölle meillä löytyy kaikkea, mut pojalle ei mitään. Eli isoja hankintoja tiedossa, jos poika tulossa...

Sit kysymys masutuubista. Mulle tuli tänään postissa ja sehän on ihan hurjan iso!!! Siis joo, kyllä se ihan tyköistuva on tosta vauvamahan kohdalta, mut ylhäältä lörpöttää, kun en voi vetää sitä ihan alaskaan,koska olis mulle semmoinen yli puoleen reiteen oleva mekko... Ja mulla vatsan ympärysmitta on viimmeissilläni raskaana ollessa alle 90cm, et en tiiä onko toi nyt kauheen hyvä... Onko muilla kokemuksia tuubista?

Töllerö ja Ötökkäpieni 18+0
 
En ole pitkään aikaan taas kirjoitellut, mutta jospa sitä nyt taas jotain...

Joku kyseli puudutteista ja mun mielestä ensisynnyttäjän kannattaa mennä synnytykseen avoimin mielin. Ja puudutteista kannattaa kysellä ja keskustella vielä neuvolassa ennen synnytystä. Itse en esikoisen kohdalla näin tehnyt, vaan luotin siihen, että kaikkien kehuma epiduraali on hyvä. En halua pelotella, koska yleensähän se kai toimii hyvin. Näin ei vaan ollut mun kohdalla. Sitä ei saatu laitettua oikeaan kohtaan ja olis ollu sama kun ei olis laitettu ollenkaan. Eli ei todellakaan vienyt tuntoa eikä kipua. Nyt aion ottaa hyvin selvää kaikista eri mahdollisuuksista ennen synnärille menoa. Supistuskivuissa kun ei jaksa enää miettiä ja kysellä, vaan olo on sellainen, että "antakaa mulle jotain, ihan mitä vaan!"

Vaatteista oli kans kyselty. Meillä ainakin vaatteet joutui monesti vaihtamaan jopa 3 kertaa päivässä, kun esikoinen oli kova puklailemaan. Pienestä puklusta ei edes vaihdettu, mutta pakkohan ne oli vaihtaa aina kun kastui kokonaan! Mut toisethan puklailee tosi vähän, joten aika vaikea tietää etukäteen kuinka paljon vaatteita tarvii. Ihan pienimpiä vaatteita en itse aio ostaa tällä kerralla ollenkaan, koska esikoiselle ei koskaan sopinu 50 cm vaatteet eikä suurin osa 56 cm vaatteista, joten niitä on käyttämättömiä. Meillä oli tosi iso vauva...

Muillakin oli ollut pääkipua, mulla myös. Inhottavaa, ja ku en haluais hirveesti lääkkeitäkään syödä. Alkaa vaan väsymään siihen, että monta viikkoa putkeen joka päivä päähän särkee...
 
ISO kiitos jo tähän asti mulle vastanneille! Teistä oli apua kun vauvan vaate osastolle eksyn.. :ashamed:

Tosiaan ihan sitä tulin kommentoimaan, että me kun ei oteta selville sukupuolta rakenneultrassa, (ellei se sitten näy erittäin selvästi että vähän hölmömpikin tajuu :D) niin turha ootella vaatteiden ostoo siihen, että tiedettäs kumpi sieltä tulee. Vaikka kylläkin rakenneultran jälkeen vasta niitä vaatteita ostelen.

Ja kirpputoreja suosin!! Tosi hyväkuntosii lasten vaatteita oon katellu, kun ne ei todellakaan mee miksikään! Ajattelinkin ostaa "kaiken" kirppareilta kun kuitenkin saa laatutuotteita halpaan hintaan.
 
Huh, onpas taas tullut paljon tekstiä kun ei pariin päivään ole käynyt. Riitti lukemista, mutta sehän on vain kiva :)

Sf-mitasta ollut puhetta. Ei ole vielä tässä raskaudessa mitattu, kenties ensi viikolla kun on neuvola. Maha on kyllä jo iso ja näkyy ihan selvästi. Esikoisen kohdalla näyttäis olevan ekan kerran mitattu rv 22+5 (vasta :O) ja oli sillon 19,5. Mutta oli mulla esikoisestakin iso maha jo noilla viikoilla.

Liikkeeistä: Nyt ne on alkanut tuntumaan :) Tai aika varma olen, ei vielä joka päivä eikä montaa kertaa sinä päivänä kun tuntuu mutta tuntuu kuitenkin. Sellasia hentoja pikkupotkuja vielä kuitenkin :)

Puudutteista yms on ollut puhetta. Mä en ole vielä kerennyt moisia edes miettiä :D Ekasta sain epiduraalin ja se annettiin ehkä himpun verran liian aikaisin. Kipu kerkesi jo palata kun piti ponnistaa. Mutta se silti auttoi aivan loistavasti sen puolesta, että sain levätä pari tuntia ja latautua ponnistusvaiheeseen. Mulla myös supistukset lakkas jossain välissä ja niitä vauhditettiin oksitosiinitipalla. Tyttö sitten syntyi liki 4 kilosena ja ponnistusvaihe oli yli tunnin! Se oli kokemuksen aivan ihana, mieleenpainuva ja onhan se ihanaa saada rakkain sieltä ulos mutta kyllä se vain koville otti. Menetin 2 litraa verta ja hb laski 60 :( Olin aika kalkkilaivan kapteeni synnytyksen jälkeen useamman viikon. Mutta kätilö oli ihana, aivan huippu. Toivon samanlaista ihmistä tähänkin synnytykseen!

Vaatteista ollut myös puhetta. Me osteltiin esikoiselle ehkä aluksi liikaakin vaatteita, koska niitä myös saa sukulaisilta! Etenkin niitä pieniä, mutta kun ne on vaan niiin ihania :) Nyt jos tulee tyttö niin mitään ei tarvitse ostaa kyllä. Kaikki löytyy esikoisen jäljiltä. Meillä tosin oli ihan hyväkin että oli paljon vaatteita koska tyttö oli kova puklaamaan, päivisin saattoi mennä viidetkin vaatteet ihan hyvin. Nyt neiti käyttää kokoa 86 ja ikää hänellä 1v11kk. <3 Vuoden iässä tais olla 74 koko.

Äityli: Kerro toki kaikki mikä mieltä painaa, niinhän me muutkin teemme :) Kaikkea hyvää teille ja olisi kiva kuulla teistä jatkossakin!

Sannikilla ja Jessillä ihme kätilöt osuneet kohdalleen. Luulis tosiaan että kätilön pitäs olla se kannustaja eikä mikään tiuskija. :( Toivotaan että saadaan kaikki tulevaan synnytykseen mukavat ja kannustavat kätilöt!

Tervetuloa uusille :flower:

Sitten omaa napaa: Mua supistelee! Todella usein ja melko napakastikin. Ei käy kipeää mutta tuntuu epämiellyttävältä. Ja supistukset tulee ihan levossakin joskus. Esim. lauantaina saunassa ei kärsinyt olla kuin 5min niin jo alkoi supistella. Eilen istuin vähän pidemmän matkaa autossa niin alkoi supistaa. Illalla nukkumaan mennessä sängyssä maatessa tuntui hetken kestävä supistus. Saako ne näillä viikoilla olla vielä niin napakoita ja noinkin herkkiä??? Vähän askarruttaa. Ja neuvolaan soitin niin ei ottanut miksikään, sanoi että on normaalia ja kuuluu asiaan. Onneksi lupasi kuitenkin ensi viikon lääkärineuvolaan minut laittaa jos on tarvis. Ja aion kyllä vaatia sinne pääsyä, haluan puhua näistä lääkärille. Joillakin kun saattaa kivuttomatkin supistukset pehmentää kohdunkaulaa jos on usein napakoita suppareita. :( Huolettaa kyllä vähän. Eilen kävi vieraita minun synttärikaffeilla ja kyllä sekin tuntuu vatsassa kun häärää leipomuksia ja keittelee kahvia ja tarjoilee yms.

Eipä tässä nyt tähän hätään muuta, johan tuota tekstiä tuli! :D Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :)

CanWen ja mökö 16+6 (mökö tulee siitä, kun esikoinen taputteli mun vatsaa ja sanoi "möökö" tarkottaen sillä mörköä :D)
 
Viimeksi muokattu:
huojentavia vastauksia oon saanu, kiitos vaan :)

anni mä kans ravannu neukussa ylimääräsiä kertoja sydänääniä kuuntelemassa just ton liikkeitten tuntumattomuuden takia ja enää ei kehtais mennä et sais ruveta nyt kunnolla tuntumaan. pienen pientä potkua tulee mut vielä on aika hipasuja :heart: ja tuntuu vaan kun makaan mahallaan.
vaatehankinnoista: esikoisella kulu päivässä monta vaatekertaa kun pulautteli paljon niinkun joittenki muittenki vauvat on tehny, sillon sitä vaatetta kyllä menee. kuopukselle sit haalin älyttömästi vaatetta, ihan liikaa, 50senttiset meni vissii vkon, poika oli 52cm syntyessään et ne oli ihan turha hankinta. ja poika ei pulautellu et yhellä vaatekerralla yleensä selvittiin päivässä. kiertoon pistin sit vaatteet ku niitä oli niin paljon. nyt meinasin pysyy kohtuudessa :saint: kannattaa miettiä noita ihan pieniä hankkiessa et onko ite iso vaiko pieni, se vaikuttaa myös vauvan kokoon. mä oon isohko ja saan isohkoja vauvoja ja sit mun pienikokoset kaverit on saanu suht pienikokosia vauvoja. toki myös poikkeuksia on ja vauva saattaa myös syntyä ennenaikasena et jos noita haluu aatella ni sit hankkii ihan pientäki mut yleensä niitä ei paljoo tarvi. 56senttiset on alkuun aika hyviä. 52senttisiä oon aika vähän enää kaupoissa nähny. kirppareilta oon suurimman osan vaatteista hommannu, aivan priimaa kamaa ja halvalla. vauvan vaatteet ei tosiaan mee mikskään kun käyttöikä niin lyhyt.
niin ja mahan kokoon vaikuttaa moni asia, kohtu voi olla eteenpäin kallistunu jollon maha tulee helpommin näkyviin ja tietty oma koko. hoikilla maha tulee aikasemmin esiin. en mäkään mikää läski oo mut jostain syystä maha kasvaa nyt hitaasti.

palailen paremmalla ajalla, nyt meen hakee lapsukaiset tarhasta :wave:

jessi ja pikkuj 17+3
 
Argh! Kirjoitin pitkät tekstit ja TAAS katosivat! No tiivistetysti:

OYSissa synnytyksen aikana minulla oli kolme eri kätilöä ja kukaan ei antanut liikkua. Jälkikeskustelussa kätilö (Eri tyyppi) sanoi ettei ymmärrä tätä käytäntöä ettei saa liikkua, mutta sitä perustellaan sillä, että asiaa ei ole tutkittu tarpeeksi. Kiva kuulla että teillä on muunlaisiakin kokemuksia oysista.

Muuten synnytys oli iha nok kokemus ja varmaan tämä tuleva on huomattavasti lyhempi kuin esikoisen synnytys joka kesti siis käytännössä päiväkausia.

Vaatteista: Täällä ollaan kierrättäjä-kirppistelijöitä ja määrässä pysytään ehdottomasti kohtuudesta. EI koskaan ole käynyt niin, että vaatteet olisivat jääneet käyttämättä :) Ostanut olen ainoastaan "erikoisvaatteita" eli parempia vaatteita ja juhlavaatteita. Arki/puklukäytössä ei hienouksia pidetä :D Pienet koot oli meillä tarpeen koska vauva oli niin pieni syntyessään. Kunhan saan tulokkaasta jotain kokoarviota ostan varmaan vähän enemmän pieniä kokoja jos tarpeen. Esikoinen oli hyvin pieni syntyessään täysaikaisuudesta huolimatta. Ja täällä 86 menee vielä mainiosti vaikka tyttö on jo yli kaksivuotias :) Pieni taitaa olla tyttö. Kokoja joita olemme käyttäneet pisimpään ovat olleet 74, 82 ja 86.

Massu on kasvanut täälläkin ja aamuisin näyttää hauskalta: vatsa on muuten litteä mutta navan kohdalta on sellainen hunajamelonin kokoinen pyöreä pallo :D Päivällä vatsa turpoaa "vähän" isommaksi :D CanWen: Kovaksi vatsa menee myös täällä tosi herkästi. Kiva että perjantaina on lääkärineuvola, niin saa kuulla sydänäänet ja arviota siitä onko kaikki ihan ok

muoks: viikkoja on nyt 17 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
nyt omaa napaa

Oltiin mun pikkusiskon 12-vuotis synttäreillä, ja kun hän on toosi kova cheerleader ja esitteli taitojaan meirän mummolle niin osuin tielle kun olin vessaan menossa: ja eiköhän sen jalka ns. potkassu mua suoraan mahaan. tässä kohtaa on lohdullista sanoa että ylämahaan: vähän tissien alapuolelle, tärähti ihan helkkarin lujaa no kantapäähän siihen osui.
Menin ihan shokkiin, soittelin eka synnärille ja sanoivat että huomenna neuvolaan ja nytten ei muuta ku lepoa ja seurata ettei ala vuotamaan silloin heti sinne. MULLA EI SIIS OLE KIPUJA. muuta kun näin yleisiä kohdun kasvukipuja. jos oikeen oon tunnistanu niin pikkunen potkassukkin muutaman kerran. no n. tunti sitten alkoi vaivaamaan lisää, edellinen km tuli yöllä ja yö lähestyy niin pelottaa ja pelottaa.. soitin teekoihin ja sama virsi: älä tuu ku ei oo kipuja! odota aamuun ja neuvolaan. (KIVA JOO KUN NEUVOLAN SOITTOAIKA ALAKAA 11:00, SAAKOHAN SIELÄ KÄYDÄ AAMULLA? TAI YRITTÄÄ SOITTAA AIJJEMMIN).
No tapaus kävi n. puol 5 ja tosiaan ei kipuja ei vuotoja.

KAI MÄÄ YRITÄN RAUHOTTUA.
ukko repii pelihousut kun hermoan.

Teiltä vinkkejä?

MMILIA 17+4
 
mmilia! Toivottvasti nyt ei tuu mitään, koita rauhottua yöksi.

Mulla pamahti selkä! En voi olla oikein mitenkään päin. Makasin sohvalla puoli istuvassa asennossa ja nousin ja se oli kipee! Ei oo näin kovaa tuskaa ollu ikinä vielä. Koitan jos se menee yöllä ohi etten vielä soita töihin mut huonolta näyttää ja pelottaa ihan miten voin olla makuuasennossa. Ei voi oikein istua eikä kumartua ja autoon ku menin kaupan jälkeen niin veet silmissä vaan :( Mikä lie paukahtanu siellä. Ei viittis päivystykseenkään lähtee..torstaina ois se neuvola lääkäri tosiaan niin jos siihen asti sinnittelis.

Viljami on tänään ihan urakalla potkinu, tuntu jo käteen ku oikein kokeili <3 Ihan ihmeellistä :)
 
mmilla08, koetahan relata! Ylämasu on vielä ihan turvallistaaluetta, vaikka varmasti isku säikäytti! Kun kipuja/ vuotoja ei ole voit olla hyvillä mielin. Uskoisin et tuo istukan repeämä/irtoaminen on tosi tuskallista (mitä täs vamaan haetaan takaa) ja silloin on kyllä kiire. Jaksuja!

Tinsku86 soita vaan HETI sinne töihin, huomenna on lepopäivä tuntuu selkä aamusta miltä tahansa!!! Saavat siellä miettiä sijaista vähän pidempään ja itse jos tuskailet yömyöhään, ei tarvitse aamulla herätä töihin soittelemaan!

Vaatteista; esikoisella meni pitkään 50cm vaatteet ja kuopukselle ne ei mahtunut alkuunkaan. Jos aikoo pestä vauvanvaatteet erikseen, kestää aika kauan saada kone täyteen... Me ollaan pesty kaikkien vaatteet sekaisin, jos vaan väritykseltään passaa. Lahjaksi saadut vaatteet on usein 62cm eli sitä kokoo ei ainakaan aluksi kannata itse ostaa.

Kaikkea ehtii ostaa myös vauvan syntymän jälkeen :D

Riksumi
 
mmilia Älähän hätäile, pikkuinen on siellä täysin turvassa. jos nyt mietit sitä ja stressaat niin saat itsesi kipeäksi. Ei niitä niin vaan sieltä ulos potkita, varsinkaan 12 veen toimesta ja jos ei edes suoraan osunut. Ei olis hätää vaikka olis osunut alamahaan!!!! Tarttee aikuisen kovan potkun että olis hätä!!! Rentoudu :) kaik on hyvin :)
 
mmilia uskon kanssa et säikähdyksellä selvisit, varmaan olis jo jotain oiretta tullu jos jotain ois käyny. vauvahan on vielä aika alhaalla joten ylämaha aika ns turvallista aluetta iskuille. ja luulen kanssa et tässä nyt haetaan sitä istukan irtoamista minkä takia pitäs lääkäriin hakeutua. seurailet nyt vaan rauhassa tilannetta ja yrität nukkua yön rauhassa.

tinsku saitsua vaan, ei se selkä muuten parane nimim kokemusta on.

riksumi mä pesin vaukin vaatteet lakanapyykin seassa ni sai pestyä vaatteet aika äkkiä.

aamu muuten alko taas oksulla :x näköjään jos joutuu aikasin herätä ni yrjö lentää, kilpparilääkkeet menny parii otteesee uusiks georgen takia, kiva kiva... nyt unten maille et jaksaa huomenna nousta (yrjölle) :kieh:
 
Kiitos Sannikki, Riksumi ja Tinsku :heart:
tässä söin suklaata ja oon rauhottunu, pitää mennä ja pakottaa itteni uneen.
jos aamulla vain marssis neuvolaan juuri tasan 8:lta ja kattoa jos joku ehtis ultrata: vauvan ja istukan virtaukset. kyllä se tuossa jyskytti kun menin puolimahalleen makaamaan. että kai pitää vaan luottaa että kaikki on hyvin.
ainakin toivoa.
 
Sf-mittaa ei ole täälläkään vielä mitattu. Jospa sitten ens viikolla.

Tässä vähän stressaan kun viimeviikolla oli se kaamee yskä. Yks yö sitten heräsin yskään ja siihen että mahaan oikealle repäs ja kovaa. Kohta ollu siitä asti hieman arka ja tuntuu varsinkin yskiessä. Pitäisköös tästä olla huolissaan :| .

Vaatteista: Pesin esikoisen vaatteet vuoden ikään erikseen ja erisanilla. Mä kyl laitoin huuhteluainetta mutta sitä allergisillekin sopivaa.

Esikoinen kun syntyi pikkukeskosena niin meitin vaatearsenaali alkaa jo koosta 40 :) . Nyt tilasin H&M:ltä kesäksi esikoiselle muutaman vaatteen ja samalla tilasin myös vauvalle 2 vihreää settiä kokoa 56. Tulivat tänään ja tuntuu että nekin on toosi pieniä =) . Vähän pelotti kyl tilata jo vauvalle ennen rakenneultraa.
 
Hei kaikki;

menin aamulla neuvolaan ennen ku viralliset vastaanotto ajat alakoi ja oma tätsy oli sielä ja kuunneltiin sydänääniä!
Hyvin sykki +145/155, kamalasti oli karkuun lähdössä ja potkuskeli hirveästi anturiin.
Eli ei kai mitään vahinkoa ollut sattunut!
Ultra laite oli rikki, mutta ei se haittaa ku sydän jyskytti.
Ja kuulemma jos olis jotain vakavaa mulla olis kovat kivut ja vuodot!!

HAUSKAA PÄIVÄÄ <3

MMILIA JA MASA 17+4 v
 
Neuvolapäivä :) saa kuulla pikkuisen äänet :) vaikka ei ole epäilystäkään etteikö kaikki olis hyvin kun toinen möykkää niin penteleesti :LOL:

mmilia mie ainakin olen menny neuvolaan heti 8 aikaan jos on ollu hätä, kyllä ne ottaa vastaan!!

Tänään pääsee puhumaan siitä kätilö hommasta, toivotaan että neukku ottaa vakavasti. Vein eilen paperit KOKS:n arkistoon missä pyysin tiedot, saa nähdä kuin kauan menee...

vaatteista Meillä meni 50cm tosi kauan kun vaikka neiti oli 48cm syntyessä, 50 senttisetkin tuntui pyörivän päällä, on niitä hyvä olla yks kerrasto jos nyt ihan ei odoteta että vaavi on 4kg ja 52 cm :D
Itse meinaan ensimmäisen kerraston ostaa rakenne ultran jälkeen kun tietää toivottavasti kumpa tulee :) sit katselen kirppareilta kevään mittaan, jos on hyviä niin ostan mut en ala hamstraamaan...
 
Huomenta!
Onpa ihana tunne kun sai nukkua kunnon yöunet.22-09 :) Mä oon ollu niin väsyny ettei mtn rajaa,varmaan hemppa taas laskenu. Mun äiti otti neidin yöks eilen ja tänään mulla vasta iltavuoro joten teki tosi hyvää noi yöunet!!

Ihania massukuvia oli sannikki ja jessi laittanu! Ei jessi mun mielestä sun maha pieni ole :) Nauti vielä kun ei ole tiellä eikä paina :D mulla aamusin aina hyvä olo mut iltaa kohden kun maha akaa turpoo niin tuskallisempaa :D

Ensviikolla ultra!! Niin odotan kyllä että näkee pienen ja haluisin kovasti saada sukupuolen selvitettyä :) Uskaltais ehkä alkaa hankintoja tekee.

Mä laskeskelin netissä että äippäloma alkais 28.4 ja mul on huhtikuun alusta 2vkoa talvilomaa (aikanaan otin siihen kun meijän piti etelään lähtee.. ) niin anoin loppukuun et pidän kesälomia. Elikkä jäisin äippälomalle jo maaliskuussa :) Helpottaa hiukkasne että enää muutama kuukausi.Vaikka ei mulla töissä toistaseks oo vaikeuksia ollu.

Nyt pikkasen siivousta ja ruoanlaittoo ennen töihin lähtöä.Kerrankin pirteä olo :)

Perdy 19+5
 
mmilia08, hyvä, että sait mielenrauhan! Mä oon pikalinkittäny tän ketjun itelleni ja sun masu tulee aina ensimmäisenä, kun avaan (en ymmärrä miksei sivun alkua, mut ihan hauska :D)

Masun koosta, mun masu on iso, mut johtuu varmaan siitä, et ylämasu on turvoksissa ja pullollaan (isompi, kuin alaosa heti aamusta, kun on syönyt). En käsitä mikä siellä nyt niin pullottaa, kun ei aiemmissakaan ole moista ollut :confused: Niin ja alamasulla on makkaraa, jos nää poistais jäljelle jäävä vauvamasu ois varmaan melko pieni vielä. No nyt koitan tsempata syömisten suhteen, kuukauden oon vetäny herkkuja kaksin käsin :mad:

Lomistajokainen tyylillään. Mä olen ollut kohta viisi ihanaa vuotta kotiäitinä. Esikoisesta jäin saikulle (hoitotyö/selkä) ja lomia on kertynyt kivasti varastoon, varsinkin kun äitiysloma/vanhempainvapaa/lomat kerryttää lisää lomaa :D OOn pitäny välillä lomia pois, kun olen tarvinnut rahaa ja ennen hoitovapaan alkua kaupungilla on pakko pitää pariviikkoa. Aion jättää myös hamaan työnalkamiseen lomia, että on kunnon lomat sit ekana työvuotenakin. Vaikka mulla onkin niin ihana pomo, et hän puoltaa palkatonta vapaata ja ollaan jo sovittu, et voin puolittaa toimeni määräajaksi (vaikkei mitään lakisääteistä "pakkoa" olisikaan). Siis hyvillä mielin voin nauttia kotiäitiydestä ja ihanista pienistä lapsistani :heart:

Riksumi 19+0
 
Heippa kaikki!!

KIITOS Harhis, Riksumi, sannikki, Töllerö, amma, Jessi, Calumet, Kajo, CanWen ja muut jotka vastasivat noihin puudutteisiin liittyen! Näyttää tosiaan siltä että mäkin lähden soitellen sotaan, kai se eka synnytys menee vähän siinä kokeilussa, että mikä sopii ja mikä ei. Joskus käy tuuri, joskus ei. :D Pelota mua ei oikeastaan yhtään, mut tietenkin kun se joskus 5 kuukauden päästä on ajankohtaista, niin kiinnostaa ihan mielettömästi, että miten kannattaisi valmistautua henkisesti ja fyysisesti.

anni Ihana että kyselet noita vaatejuttuja, mäkin oon ihan pihalla! Googletin eilen kaikkia vastasyntyneiden vaatteita, ja kaikki koot oli vaan laitettu "newborn", eikä senteistä tietoakaan. No ehkä siellä kaupassa ne lukee sitten tarkemmin..

Tulikin noista vaatteista ym, mieleen, niin jossain pinoissa on ollut lista kaikesta, mitä tarvitsee vauvalle. Voisi olla meille ensikertalaisille tosi hyödyllinen. Sen vois ehkä ens kuun pinoon linkittää etusivulle, kun osa alkaa varmaan jotain ostella rakenneultran jälkeen. Mitä mieltä ootte muut ja päivittäjä mmilia?

mmilia Ihanaa että sait mielenrauhan!! Varmaan huolestutti!! No onneksi kaikki hyvin ja ei ne pienestä "mene rikki" :)

Lomista Mä oon jo lomalla :D Sain gradun valmiiksi just kun tulin raskaaksi niin en hakenut sitten duunia. Tein joulukuussa yhden lyhyemmän harjoittelun, ja nyt oon oikeastaan synnytykseen asti lomalla. En tiedä kauan ajattelin olla kotona. Viime duunissa lopettelin syyskuussa, kun oli pakko saada se gradu kokoon. Katson ekat 1,5 vuotta että miltä tuntuu kotiäitiys. Mies toivoo myös, että lapsille tulisi aika pieni ikäero, sillä ja sen siskolla on 1,5 vuotta ikäeroa. Meillä vaan kesti tasan vuosi saada tää piiperoinen niin en tiedä tärppäiskö seuraava yhtä hitaasti. Riippuen siitä kai :) Ja miten tietty vauvan kanssa menee..

Tinsku86 Miten sun selkä voi?? Voi murua :( Mulla on kerran tullut noidannuoli selkään ja ai helvetti se oli kamalaa!!

Täällä kaikki muuten ihan hyvin, vedin eilen hyvän 90 min treenin alasykkeillä, ja huomenna ajattelin ekaa kertaa mennä raskausjoogaan! Onko kenelläkään kokemuksia? Mietin ehkä kokonaan vaihtaa jooga+pilates+kävelylenkki- yhdistelmään, tuntuu niin turhalta maksaa tota salimaksua joka kuukausi kun en todellakaan hyödynnä enää kaikkia tunteja, ainoastaan salia ja uima-allasta. Ja se kk-maksu on tosi kallis, satasen pintaan. Löysin tollasen ihanan joogakeskuksen. Noh, katellaan :) Tänään mulla on myös lääkäri, tai siis se mun gyne joka mulla on koko raskauden ajan, en tiedä ollenkaan että mitä siellä nyt katotaan rv 16 mutta toivo elää että vähän ultrattaisiin!

Nyt alan tyhjentää tiskikonetta (jes..)! Voikaa hyvin kaikki!!!

:wave:

Lily ja 16+4
 

Yhteistyössä