Jessi, oletko sinä ajatellut ottaa lapset pois hoidosta silloin kun äitiysloma alkaa, vai kun vauva on syntynyt (tai jotain muuta vaihtoehtoa)? Itse en ole kunnalle ilmoittanut mitään vielä, että lapset olisi jäämässä pois.
Mitenkäs te muut, joilla isompia lapsia päivähoidossa, miten meinaatte tehdä kun äippäloma alkaa? Minullahan isompi on jo eskarissa ja on siis aamu- ja iltapäivähoidossa, ja sehän joka tapauksessa loppuisi kesäkuun alussa. Toinen on normaalisti päiväkodissa, mutta toki on tarkoitus, että hänkin jää kotihoitoon, kun jään äitiyslomalle. Nyt vaan pelkään irtisanoa hoitopaikkoja toukokuun alusta, kun oma olo on nyt niin heikko, että mitä jos onkin silloin entistä kehnompi, ja lapsiakaan en saa hoitoon, kun olen hoitopaikat irtisanonut. Etukäteen olen kuvitellut, kuinka seesteistä aikaa olisi se kuukausi ennen vauvan syntymää, kun olisin nuoremman kanssa täällä kotona päivät ja isomman veisin päivisin muutamaksi tunniksi eskariin ja sitten hänkin olisi kotona. Puuhailtaisiin tuossa pihassa kaikkea kivaa, rapsuteltaisiin kukkapenkkejä jne... vai onko se sitten sitä että olen väsynyt ja kiukkuinen ja äksyilen vaan lapsille päivät pitkät... Mutta toisaalta isot rahatkin siinä säästää, jos ei tarvitse toukokuulta päivähoitomaksuja maksaa. Kai minä rohkeasti vaan ilmoitan, että he jää toukokuun alusta hoidoista pois. (Niin minähän nämä meillä päätän, mies ei sinänsä ota kantaa tähän asiaan.)
Sannikki , voithan sinä aina neuvolaankin soittaa ja kysyä, vai kuinka siellä ollaan vastailemassa puhelimeen, ollaanko joka päivä, kun ei näistä palveluista nykyään tiedä. Ja soita sinne äippäpolillekin vaan, jos kipuja on, jotka pelottaa.
Kampaajalla käymisistä, käyn tosi harvoin, pitkä tukka ja olen otsatukankin kasvattanut nyt pois, niin ei tarvitse kovin usein käydä. Tai tarvitsisi varmaan, jos haluaisi vähän komeempana pitää.
Mutta kotona värjään noin 5 viikon välein. Vaalennan, olen huomannut muuten näiden kaikkien raskauksien aikana, että hiusten juurikasvu tulee tosi tummana. Normaalisti väri on sellainen tummempi vaalea, mutta nyt selkeästi tummempi. Vauvojen synnyttyä on väri taas palautunut aikaisemmin vaaleampaan suuntaan. Mutta nyt on kyllä 5 viikon välein jo sen näköinen juurikasvu, että ihan pakko värjätä.
Mies vei lapset hoitoon ja lähti töihin, itse aamupalalla takkatulen äärellä. Olisi hienoa, ellei olisi niin kurja olo. Seuraavaksi sohvalle ja peitto korviin. Ja aamupalavoileivän päälle laitoin munia ja runsaasti suolaa (yöks, ihan liikaa). Tämä on siis viimeinen saikkupäivä, mutta huomiseksi olen ottanut vielä (jo aikaisemmin ennen tätä sairaslomaa) yhden lomapäivän.
kurkkunaamio ja kolmonen 28+5