** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** MAALISKUUSSA

Lily-Jane sain neuvolasta reseptin omeprazol pohjaiselle lääkkeelle se ei auta oikeen... Ainakaan tollaisin kohtauksiin, enkä ole zoltia muuten ottanutkaan.

nepsus :LOL:olen siis edelleen ulalla peittojen kokojen kanssa :D ehkä ostan sen junior koon ja sen mukaan lakanat. esikolla on sen kokoinen ja ei ole mikään kovin iso...

Bretagne Mie sheivasin väkipakolla, hankalaa, ja alkoi suututtaa kun ei yllä eikä asento ole mukavin kun kyyristelee... Meen ennen synnytystä vahattavaksi!!! ei jaksa enää taistella :D

Täällä myös Vaavi heittää kuperkeikkaa, ihanaa kun reagoi ja vastailee jos silittää tai tökkäsee vähän masua:) oih...

alkuun miehen laitettua käden mahalle vaavi hiljeni aivan täysin, nykyään hakeutuu ukon käden alle heti, ja samantien ku mies laittaa käden tai posken mahalle vaavi tönäsee iskää :heart: on niin ihana ajatelle että vauva kömpii isin käden alle turvaan, möykkää aikansa ja käy nukkumaan... tuntee oikein ku toinen painautuu kättä vasten:)
 
Sheivauksesta. Sheivaan jotenkin edelleen, onnistuu parhaiten wc-pytyllä istuessa :)

Taas tullut valtavasti asiaa, mutta en enää muista mihin piti kommentoida. Tänään oltiin ultrassa ja viime yön vietinkin sängyssä pyörien, tais jännittää niin kovin. No hyviä uutisia saatiin, paikat kiinni eikä pehmennyt, kaulakanavaa jäljellä 5,5 cm. Vauva rt, painoarvio 980 g. Tuntuu jo ihan jättiläiseltä :D Arvioitu koko syntyessä 3,7-3,8 kg. Seuraava ultra 4 viikon kuluttua.

Jessi, anteeksi, multa on mennyt ohi sun kommentti imetystyynyyn! Kiitos kuitenkin vastauksesta :)

minimamman
uutisia odottelen.

Nyt jotain syötävää ja lenkille. Täälläkin närästelee hieman, mutta ei mitään verrattuna Sannikin närästykseen. Mun oma hoituu renniellä.
 
Heipä hei =)

Mulla oli eilen tosiaan se sokerirasitus. Oli aivan hirvee jännitys päällä sinne mennessä kun oli niin monelta kuullut siitä, että on aivan kauhee kokemus. Nyt siellä käyneenä voin sanoa, että itselläni ei ainakaan tuntunut missään. Se sokerilitku oli niin kylmää, että sai tosi helposti alas. Odottelin ensimmäisen puoli tuntia ihan kauhulla, että tuleeko huono olo mutta helpotuksekseni ei tullut. Tylsintä siinä oli mielestäni se käytävällä istuminen ja odottaminen.

Lääkärineuvola oli sitten päivällä ja sielläkin oli kaikki hyvin. Paikat oli niinku pitääkin ja sf mitta oli 23. Aamulla jo kävin kotona vaa-alla ja olin järkyttyä siitä minkä verran oli viime kerrasta tullut painoa lisää ja tämän takia tympäs mennä sitten siellä neuvolassa vaa-alle. Noh, siellä eivät onneksi olleet huolissaan tuosta painon tulosta. Lääkäri totesi vain, että oikeastaan aika vähän tullut painoa lisää kun ajatellaan sitä, että alussa menetin sen 12kg pahoinvoinnin takia. Hb oli 117 ja suosittelivat nyt aloittamaan raudan syönnin. Sydänäänet kuului hienosti 140-150 ja meno oli pikkumiehellä kovaa koko tutkimuksen ajan tuolla mahassa. =)

Sannikille jaksamista närästyksen kanssa. Mulla tulee sitä itselläkin ajoittain ja on tosiaan niin voimakasta, että lamauttaa paikoilleen kun ne polttavat mahahapot nousee ylös. :( Mulle on määrätty tuohon nexium nimistä närästyslääkettä ja siitä on kyllä ollut apua ja lisäksi antepsin nimistä lääkettä nestemäisenä.

Kiva kuulla ettei ole yksin noiden unien kanssa. Täälläkin kun nähdään jos vaikka minkälaisia unia öisin. :D

Täällä meni viime yö huonosti nukkuessa. :( Selkää poltteli ihan tajuttomasti ja tuntui ettei löydä sitten niin maan minkäänlaista asentoa missä vois nukkua. Ei se sitten auttanut muu kuin käydä ottaan särkylääke ja sen vaikutus kun alkoi niin pääsi uneenkin. Nyt sitten tuntuu, että on ihan vetämätön olo mutta kait se on pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää alkaa puuhailemaan jotain. Imuroitua onneksi sain heti aamusta kun heräsin ja koirien kanssa lenkillä käytyä mutta sen jälkeen kun istahdin niin tuntuu ettei enään ole virtaa mihinkään. Verhot kun olin ajatellut tänään tuonne makkariin vaihtaa niin kait se täytyis yrittää alkaa siihen hommaan.

Kävin minäkin tuolla lasten taikamaan sivuilla eilen kurkkimassa ja pakkohan sieltä oli sitten tilata kolme harsoa ja tutti pikkumies tekstillä. Oli muuten nopea toimitus sieltä kun eilen tilasin niin tänään tipahti tavarat jo tänne kotiinkin. :)

Ja sitten olette tosiaan listanneet noita hankintoja. Me ei olla vielä oikeen hirveesti mitään vielä laiteltu mutta jotain kumminkin.
-vaunut ( Emmaljunga Duo Edge )
-pinnasänky + patja
-vaatteita alkuun
-harsorättejä

Jotain tuosta kumminkin unohtui mitä on jo laitettu, mutta hankittavaa on vielä vaikka millä mitalla ja tässä nyt jotain mitä tulee mieleen.
-sitteri ( Baby Björn-Babysitter Balance )
-turvakaukalo ( Britax SHR Baby safe+ tai sitten Graco Logico S, ei olla vielä osattu päättää kumpaan päädytään, onneksi vielä on aikaa miettiä )
-matkarattaat joihin saa sitten tuon turvakaukalon kiinnitettyä
-vanna
-hoitoalusta
-imetystyyny ( olen kuullut siitä niin paljon kehuja, että päätynyt sen hankintaan )
-yms. yms.
Hankittavaa on tosiaan vielä vaikka kuinka mutta toivon, että ehditään tässä kaikessa rauhassa pitkin kevättä laitella noita ihan rauhassa. Itse kun olen töistä jo jäänyt pois niin on hyvää aikaa kierrellä ja katsella. :)

Äitiyspakkauksesta ei ole tullut vieläkään mitään päätöstä. :( Tiedä koska ne laittaa tuolta palkkiksesta eteenpäin kelalle menemään noita papereita. Tympäsee kun saanut jo jonkin tovin odotella. Kohta kait sitä täytyy soitella ja kysellä, että eikö ne meinaa niitä sieltä laittaa menemään eteenpäin ollenkaan.

Mutta jospa sitä nyt lähtis silittelemään nuo verhot ja laittamaan ne ikkunaan. Sitten sitä pitääkin taas lähteä käymään koirien kanssa ulkona ja alkaa ruuan laittoon. Ajattelin tänään tehdä kinkkukiusausta ja salaattia ihan perusaineksista.

Hiipu ja pikkumies 25+5
 
Harhaanjohtaja Olen nyt käynyt kuukauden välein tarkistamassa tilanteen. Ei tääl muuten olis varmaan seurantaan päässy mut itse vaadin ja sillon rakenneultras oli se suppilo kohdunkaulas joka sitten kuitenki hävis. Viimeks tilanne oli viel hyvä mut tosiaan se ultra ollu 16.2. Jos tilanne nyt ok niin haluan silti mennä jatkossakin kontrolliin sinne tai mun sekoo pää. Lisäks mulla stressiä aiheuttaa se streptokokki. Oli viimeks nega mut kysyn jos ottavat taas senkin.
 
Lily-Jane Oli kyllä ihana kokemus jutella heille :) Siitä ekasta synnytyksestä siis, oli ihan mallikkaasti käynnissä ja vaikka avautumisvaihe pitkittyikin (niinkun nyt ekassa voi käydä) olin loppupeleissä täysin auki ja sain ponnistaa...eilen ne tarkistivat ne hurjat lukemat, ponnistin siis koko illan (vauva ei joutunut ahdinkoon missään välissä) eli useita tunteja ja ei vaan kaveri tullut ulos vaikka tarjonta oli täydellinen ja vauva ihan täysin normaalikokoinen.... :eek:

Ihanaa, sain tänään halia ihan pientä tyttövauvaa kun hyvä ystävä kävi näyttämässä kylässä :) Esikoinenkin sai pitää vauvaa sylissä ja nyt ei muusta puhukaan :)
 
Nepsus: on se kyllä kun kaiken joutuu toisissa paikoissa itse vaatimalla vaatia :kieh: luulis että loppua kohti tihentäisivät käyntejä siihen asti että kriittiset viikot on ohi..Multa ei oo kans tässä raskaudessa otettu streptoa, ja äitipolin lääkäri totes että he ei edes anna siihen lääkkeitä. Ainoo minkä tekevät tietty on tippa sit synnytyksessä jos se on positiivinen. Eli en tiedä edes ottavatko näytettä ennen synnytyksen käynnistymistä.
 
Heips!

Monta kertaa on taas pitäny kirjottaa, kun käyny lueskelemassakin juttuja, mut lapset pitää kyllä huolen, et ei varmasti pääse rauhassa ajatuksen kanssa mitään kirjottaan päivisin ja illalla sit ei oo enää jaksanu.
Nyt kuitenkin pienempi on päikyillä ja isompi kattoo muumia, niin käytän tilaisuuden hyväks.

Pari viikkoo sit kävin päivystyksessä verenvuodon ja supistelujen takia (ei mitään vakavaa kuitenkaan), ja kun siitä kävin eilen kontrollissa, niin oli kohdunkaula vähän lyhentyny, nyt 2,5cm ultralla katottuna ja tosi rauhallisesti pitäis ottaa. Mulla oli toisessakin raskaudessa ihan samaa, eli supisteluja ja ennenaikasuuden uhkaa, mut sillon kohdunkaula lyheni tähän samaan tilanteeseen vasta 31 viikolla, kun nyt on 6vko vähemmän. Loppuun asti sit se toinenkin raskaus meni, niin kun eka, et hyvä ennuste tällekin raskaudelle. Taas kahen viikon päästä kontrollia ja sillon ei enää kyllä sais olla tullu muutosta. Painoarviokin muuten katottiin ja eilen siis 24+5 oli 629g :heart: ja tää on kuulemma samaa siroa kaliiberiä, kun aikasemmatkin (eka synty 40+3 3,3kg ja toka 40+4 3,2kg).

Meillä on vielä muutto tulossa nyt parin viikon päästä, mut mä joudun oleen vaan opastajana sit. Muuton jälkeen sit taas on apujakin saatavilla, kun mun isä asuu tien toisella puolella. Saapi tulla lapsia sit kattoon välillä, niin mä saan lepäillä.

Mä voisin kans kerrankin ajan kanssa vastata kyselyyn.
Eli hankintoja:

Nyt on:
-Vaunut (phil & tedsit ja ykkösellä ja kakkosella oli jo nää) ja niihin kaukalon adapterikin.
-Pinnis (kakkosella vielä käytössä ja ennen vauvan syntymää pitäis ostaa kakkoselle isompien sänky)
-Kaukalo (maxi-cosin cabriofix jalustalla, ostettiin nyt uutena, kun edellinen ehittiin myydä)
-Vaatteet melkein kaikki (kakkoselta on kaikki tallessa ja ovat samaa sukupuolta)
-Peitto, patja ja lakanat
-Rintapumppu
-Kantoreppu (manduca)
-Imetysliivit ja pari imetyspaitaa
-Kynsisakset, makuupussi, harsot, muutama huppupyyhe yms "äitiyspakkauskama" edellisiltä lapsilta suurinosa tallessa.

Vielä pitää hankkia:
-Kantokassi
-Sitteri
-Puuhamatto
-Hoitopöytä ja alusta
-Joku soittorasia minkä saa kaukaloon ja vaunuihin kiinni (pelastanu aikasemmiltakin monet huudot :D )
-Tutti ja tuttipullo (alkuun yhet, kun kumpikaan aikasempi ei oo niitä huolinu)
-Vaipat, siteet, liivinsuojat, rasvat yms
-Velourhaalari kesän viileimmille päiville suunnitteilla ja ruskovillan silkkimyssy on ehdoton :), kun aikasempien myssy mennyt jo ihan käyttökelvottomaksi
-Kylpyamme ja veden lämpömittari

Enempää ei tähän hätään tuu mielee :)

Ja muuten äitiyspakkausta ei tällä kertaa otettu, kun molemmilta aikasemmilta on.

Nyt täytyy mennä kyllä. Yritän seuraavaksi kommentoida jotain vähän muillekin.

omppunen ja mytty 24+6
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa käyty pikapikaa.. Sairaslomalla nyt sitten tuonne 3.4 asti ja siitä mulla alkaakin lomat,levätä pitäs mutta se ei aina onnistu. Kunhan nyt saa kuitenkin olla kotona näitten suppareitten kanssa, töissä olis mahdotonta koska nyttenkin tuntuu kun liikkeelle lähtee niin saa puuskutta ja puhaltaa.

Neiti kattelee Helinä Keijua ja aika ihana filmi munki mielestä :) Kohta ruoaksi lihaperunasose laatikkoo ja sitten teatteriin :)

Jessi kerros mitä teijän pojat tykkäs leffasta! Ajatuksena ollut neidin kanssa mennä se kattoo mut muistelin et se olis ollu joku K7 ja siks jääny.. Ollaan kerran käyty elokuvissa ja tykkäs kyllä kovasti että jaksais iistuakin.Ikää siis 4v..

Jaksamista kaikille muillekin supistelujen kanssa!!

Tänään tuli vihdoin äippäraha päätös,mut siinä oli vaan että paljonko saan per pvä,kun viimeksi muistelen saaneeni sellaisen nivaskan missä oli tarkka summa minkä saan mikäkin kuukausi ja mikä pvä maksetaan,aina siis melkein eri.. Miten teillä muilla? mä oon aina ihan hukassa kaikkien raha ja verojuttujen kanssa,ei tajuu.. :D

Pupeltaja ootteko parantunu jo?

Perdy 28+5
 
päiväunet on kivoja |O nyt on vaan ihan tööt-tööt...

Ukko tulis kohta noutamaan minuu, pitää hakea bussikortteja mulle ja tytölle, menee isännän työvuorot ja tytön tarhaan viemiset ristiin kun alkaa ens viikolla työt 5.00 ja seuraavalla viikolla iltavuoroon... kaks autoa olis tälläisinä hetkina kiva, mut kun ei muuten tartte niin ei parinviikon takia oikein viitsi :D eikä lompakko kestä kahta autoa...

Tajusin myös että öinen kipu/närästys/sappikohtausolo varmaan johtui osin myös litrasta hernerokkaa minkä söin eilen :D pidän siis rokkavapaan päivän ja syön kevyesti...
 
Harhaanjohtaja Mulla otettu mun omasta pyynnöstä strepto jo rakenteessa ekan kerran ja jos olis positiivinen nyt niin annettais antibiotti vaikka eipä siitä mitään hyötyy just olis ku aktivoitus kuitenki heti uudestaan ku kuuri loppuis. Mä pidän sitä syynä tuohon mun edelliseen ennenaikaseen synnytykseen mut eihän sitä missään oo niin myönnetty.
 
Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip. Tää unohti mitä piti kommentoida. Tänään ainakin poksuin viikolle 27! Kaikki kyllä luin! Pahoittelut, merkkailen nyt vain pikaisesti mihin asti olen lukenut.

Tänään ollut aivan loistava päivä ulkoilla, ja varmaan 3tuntia ollankin ulkona oltu. Tai mies oli osan aikaa, mut neiti ainakin on ollut 3 tuntia! :) Huomenna hän pääsee ekaa kertaa ratsastaan <3 Torstaina pelkopolille! Oon ollu niin väsyny että oskat pois, meinasin nukahtaa tänään muskariinki! Uskomatonta. Joku keskiraskauden kaamosko :O

Nyt tää häipyy soffalle ja jos sitä aikanaan nukkumaan!

CanWen ja mököeevertti 26+0
 
:p:wave: Mää sain suklaamunia, piti ostaa parit kinderit ja ne on nyt nautittu :) Pienet on ilot. Vaan ostipa mieskin itelleen :D Ja sit ostettiin vaukille muumi muumipeikko pikkupyyhe pylly pyyhkeeks, olivat tarjouksessa cityssä.

Tänään on taas ollu selkä liekeissä että huomenna soittelen terkkarille kuitenkin joskos se kirjottais muutaman päivän saikkua...tai jotain. En koe tarpeen lääkärille menoa. Ainakaan gynelle. Voishan sitä työterveyteen...

Huomenna sitä vauvaa kahtoo <3 pakettiin tuli lisäystä pullat ja sikarit ja salmiakki :D

Mulla on ihan hirvee närästys!! Oon syöny tuommosta ku Balancid novum..1-2 tbl tarvittaessa mut ei oo mitään vuorokauden maksimi annosta ja tuntuu ettei auta yhtään. Nytkin on ihan liekeissä tuo kurkun ja keuhkojen yhtymäkohta. :( Teen juontikin ihan sattui. Että jee! Taidan käydä ostaa vielä Gavisconia ja Rennietä. Niin saa koko ajan jotain popsia. Ja jos tää vielä pahenee niin itku tulleeeee! :mad:

Nyt rakkaan rakkineen kanssa iltapisulille :) ps. kävin hakee tänään kirjastosta sen Anna-Leena Härkäsen heikosti positiivisen lainaan ku oli tullu varaukseen! :)

Tinsku ja ReinoRakas 27+4

pps. Nyt on vauvan ensi vaatteet silitetty ja laitettu laatikoon. :)
 
iltoja!

kaameesti juttua taas tullu, joutuu pätkii tekstin et muistaa kaik kommentoida.

lily kiva et muitaki steppaajia on :D mä oon kans huono sitä normia vetää eli en kans oo aerobiccaaja, rytmitaju ihan olematon mut noi stepin kuviot handlaan. nyt ahistaa jonku verran ku joutuu himmailee vaikka tottunu vetäätäysillä. ootan tosissaa et pääsis taas kunnolla treenaa. nyttehän tuloksia ei nää vaikka kuinka treenaa ku lihoo vaa :xmas: onneks sentäs tietää et on hyväksi ja auttaa tulevaisuudessa :) vauvan sänkyyn siis patja, peitto ja lakanat. tyynyä ei käytetä vauva-aikana, peittoa kyllä :) tosin joku unipussi voi olla kätevämpi kun se pysyy päällä toisin ku peitto. meillä ainaki toi nuorempi ollu aina niin kova potkimaan et ei pysy peitto päällä millään.

nepsus kyllä meillä on kaik kaupan vauvapussilakanat sopinu, onhan siinä se koko merkitty. ja ikeahan on sveduliike ni niil nyt voi olla ihan omat mitat. ja miten lakana voi olla liian levee? saahan sen taiteltua sinne alle... mä oon käyttäny jatkettavassa normaalia lakanaa ja hyvin on toiminu.
meil sama ongelma pesukoneen kanssa, välil ei linkoo ja pyykki jää joskus tosi märäks. onko teillä se pyykki välillä jääkylmää? mä oon ruvennu miettii et lämmittääkö se sitä vettä ollenkaan... silitystä inhoon enkä harrasta.

bretagne sheivailen edelleen, nyt alkaa vaan nääkyvyys olee aika nolla, bikinirajat vaa näkee kunnolla ottaa, muu menee sokkona :whistle:

harhis joo on tissit kipeet ja niitä kutittaa välillä ja nännit on tosi arat :x
 
perdy isompi tykkäs kovasti (5-vee) ja pienempiki jakso hyvin istua ja kattoa (3-vee) mutta joissain kohidssa valitti et on jännittävä. mun sylissä sit istu ja katteli lopun. nauroki kyllä et kai se siitä sit kuitenki tykkäs vaikka muuta vähän väittiki. ite tykkäsin et oli ihan katottava lastenelokuva :)
mä myös ihan pihalla kaikista raha ja verojutuista, ens kerralla pitäs tehä ne muutokset veroilmotuksee enkä osaa :kieh:

närästyksestä mulla on joskus ollu tota gavisconia ja se on ihan hirveetä schaissee :x et ei todellakaa uppoo vaikka ois kuinka tehokasta, hissi nousee oitis kutosee jos sitä suuhun laittaa :x onneks närkkiminen on toistaseks ollu siedettävää ja helpottaa renniellä.

huomenna ois sitte se neuvolalääkäri, eka mulla ja sit pojalla. miten muistan kaik mitä pitää kysyä?? lappua pitää kai ruveta väsää...
kattelin et robbarissa oli niitä savimassapakkauksia mistä voi tehä vauvan käden ja jalanjäljet, aattelin käydä huomen hakees sellasen.
 
streptosta pakko tulla sen verran kommentoimaan, että meillä esikoinen sai "tartunnan" synnytyksessä ja sitä ei siis tiedetty vasta kuin pikkuisella oli jo kova kuume ja tärinä. Suoraan kiidätettiin teholle muutaman tunnin ikäisenä. Sairasti pöpön takia keuhkokuumeen ja verenmyrkytyksen. Meillä oli onni matkassa ja pikkuinen selvisi hengissä. Kamala kokemus, joka niin pienellä asialla kuin antibiootilla olisi ollut ehkäistävissä. No, nyt viisaampina saan sitten synnytyksen yhteydessä antibiootit suoneen eikä näin enää käy.

Ja nyt olis lääkäri varattuna torstaille saikkua ajatellen. Selkä on kaput eikä muutenkaan niin loistava olo ole. Tuntuu vaan jotenkin nololta jättää töissä ihmiset pulaan, mutta omaa napaa tässä täytyy ajatella. Katsotaan paljonko lääkäri kirjoittaa, kun äippäloman alkuun kuitenkin vielä 7 viikkoa...

Nyt telkkua ja maate.
 
Äääääääää en ala, tuhannesti tekstiä enkä muista mittää mitä mun piti kommentoida. Perhanan perhana.

No ainaski sheivailusta oli kyselty, niin joo, sheivaan ja tuun sheivaamaan loppuun saakka jos ei käsistä pituus lopu :D Sokkona sheivailen, ei tartte nähä kun kaikki sheivaan veke :D

Rinnat ei ole olleet kipeinä, joskus nännejä pistelee mutta harvemmin niitäkään.

Tinsku86: Oi suklaamunia! Nami nami! Mie jo viimeks Cittarilla niitä kuolasin, mut sinneppä oli pakko vielä jättää. Snif.

Närästystä KYLLÄ, turvotusta jaloissa KYLLÄ (niitä "ihania" loppuajan nahka-ihan-tiukalla-ja-jalat-näyttää-norsun-jaloilta-jalkoja pelätessä ja odotellessa...). Nämä mukana tässäkin raskaudessa näköjään, ihanata ihanata. Ja tämä pirun migreeni, järkyttävää! Ei mulla vissiin ole enää päiviä, jolloin mulla ei jossain kohti pukkais kohtausta päälle :(

Mulla on yöt alkanu oleen vähän...omituisia. Herään useemman kerran ja aina kun herään, oon jotenki ihan liian pirtee kellonaikaan nähden. Ja hyvää asentoa ei meinaa löytyä ei sitte millään. Ja monesti kun herään kyljeltä ja käännän toiselle kyljelle, niin huomaan, et nukutun puolen jalka esim on ihan kipeeksi painunu kun oon nukkunu sillä kyljellä.

Mutta kaikesta epämukavastakin huolimatta en mie vaihtais tätä tilaa pois mistään hinnasta, hih :)

Ihanaa illanjatkoa mamit!

Tetasha :heart: Kakkonen 26+5
 
Moikka!

Taas käyn jotakin kommentoimassa.
Vauvan vuodevaatteista oli ollut puhe. Meillä kaikki perus peitot ja lakanat sun muut löytyvät, mut oon miettiny, pitäskö tulokkaalle hommata unipussi? Kellään kokemuksia? Esikoisella ei ollut, ja silloin jo mietin, että oisko pitäny olla. Ei tullu hankittua, kun aloin sen miettimisen niin myöhään, että olis jääny äkkiä pieneks semmonen.

Rinnat ei oo ollu kipeenä, eikä närästystäkään juurikaan. Turvotustakaan ei ole. Mutta häpyluuhun särkee ajoittain, lonkat ja alaselkä on välillä kipeinä ja sen semmosta. Muuten on kyllä voitu ihan ok.

Sheivailusta oli puhetta. Mä kyllä saan sheivattua itekki vielä. Tosin en kaikkia pois ajelekaan. En tajua miten joku voi sen tehdä. Mulla ainakin hirveä kutina/pistely ja parin päivän päästä sänki hankaa, punoittaa jne. Olis kiva vaik ajellakki välillä kaikki pois tai ainakin vähemmäks, mut kokemukset siitä ei oo ollu kovin mieluisia.

Yöt oon alkanu nukkua huonommin. Lihaskrampit ja lonkkien jäykkyys asentoa vaihtaessa vaivaavat. Ja mulla kans kyljellään nukkuminen ainoa mahdollisuus enää. Aamuisin olkapää aina kipeä/jumissa, kun samalla kyljellä tulee nukuttua. Saas nähdä miten jatkossa sitte... Unista en oo huomannu, et olis mitenkään normaalia oudompia. Musta tuntuu, että nään ihan normaalistikin välillä hämäriä unia...:LOL:

No huomenna sitte neuvolalääkäri, ni saa taas vähän selvyyttä asioihin :)

Neito84 + pikkunen 27+4
 
Ihan ekana kiitos kaikille jaksuista ja kommenteista :heart:

Ja sit niitä lääkäri- ja neuvolakuulumisia..
Ensin kävin terkalla ja katottiin kaikki neuvolajutut, hb 123 eli noussu aiemmasta 119. Ihan niin kun arvasinkin verenpaine oli normaalia korkeempi 110/64, oon nyt nukkunu kahtena viime yönä molempina vaan 4 tuntia niin tiesin sen nostavan paineita. Pissi oli puhdas. Sf 24cm eli koko ajan tullaan alemmas käyrällä. Painoa oli tullu 1,1kg vähän vajaassa kolmessa viikossa ja sen tiesinkin et nyt on tullu reilummin, kun en oo päässy lenkille niin heti kerää turvotusta, sen huomaa olostakin. Viikkopainonnousu oli kumminkin +427g/vko eli sen suhteen ok.
Lääkäri otti useamman eri näytteen joista saan osasta vastauksen loppuviikosta, osasta ensviikon alussa. Kohdunkaula oli pehmeähkö (ei ihan mössöä kuitenkaan) ja ulkosuu sormelle auki eli tilanne onneks sama kun viikko sit. Kanavaa oli jäljellä ultralla mitattuna 3,2cm eli ihan hyvä sekin. Ihana että voi huokasta helpotuksesta ettei nää kipuilut paikkoja ainakaan nopsaan kypsyttele. Lääkäri ei osannu sanoa et oisko kipu selkäperäistä vai raskauteen liittyvää, kun vois olla vähän kumpaakin. Sanoi ettei riskeerata turhaa, kun aiemmissakin raskauksissa on paikat alkaneet kypsyä ajoissa, et seurataan kohdunsuuntilannetta nyt normaalia tiuhempaan, aluks nyt 2 viikon välein ja sit jos tilanne näyttää pysyvän hyvänä niin voidaan harventaa kunnes lopummassa alkaa taas tiuha seuranta et millon paikat alkaa kypsyä ja tarvitaan aikaa ä.polille käynnistyksen suunnitteluun. Mitään lepokäskyä lääkäri ei onneks antanu, vaan sanoi et oman olon mukaan, et jos pystyy niin saa mennä ja tehdä, mutta jos kipuilee niin sit pitää ottaa rennommin ja huilia.

Täällä vauva on vääntäytyny mahassa eri asentoon ja siks eilen ja tänään on liikkeet ollu tosi vähissä. On kääntyny mun selkärankaan päin niin liikkeet ei tunnu niin voimakkaasti ja nekin vähät mitkä tuntuu on sellasta muljuamista. Sydänäänet oli kumminkin hyvät, ultralla lääkäri ei vauvaa kattonu, sano et katotaan sit kahden viikon päästä, kun niille viikoille sattus ihan kaikilla oleva normaalikin lääkärineuvolakäynti ja ultrattas vauva.

Kamala miten paljon te ootte ehtiny kirjottaa sillä aikaa, kun mä en oo koneella pystyny istuskelemaan. Niin paljon on juttua etten edes yritä alkaa kaikkea kommentoimaan, antakaa anteeks :ashamed:

Aletaan olla kaikki jo niin isoilla viikoilla, että itse kullakin alkaa kroppa remppaamaan kohdasta jos toisestakin :( Yhteisesti lähetän halin ja jaksuja kaikille vaivaisille ja sairastaville, oli sitten kyse issiaksesta, huimauksesta, heikotuksesta, närästyksestä, supisteluista, selkäkivuista, liitoskivuista, nukkumisvaikeuksista, kipeistä tisseistä, turvonneesta alapäästä tai mistä tahansa enemmän tai vähemmän olemista haittaavasta vaivasta!!

Nii ja alapään turvotuksesta puheenollen, mä oon jollain ihmeellä toistaseks välttyny siltä vaikka aiemmissa raskauksissa torttu on näillä viikoilla ollu jo tuplakokoa :D Väriään toi on kyllä muuttanu.
Sheivannu oon vielä ja aion kyllä sinnikkäästi jatkaa sitä vaikka aika vaikeeta se on, kun mahan takaa ei nää yhtään mitä tekee, helpottaa kumminkin se kun ajelee kaikki pois ettei tarttee mitään rajauksia tehdä. Eilen viimeks ajelin paikat, ensin käsikopelolla ja sit tarkistus peilillä, ettei tänään lääkärissä tarvinnu hävetä, jos ois jotain tupsuja jääny :LOL:

Närästyksestä taitaa kärsiä useampi. Onko teistä kukaan testannu auttasko magnesiamaito ? Sitä saa ihan apteekista eikä oo kallista. Mulla oli viime raskaudessa ihan järkkyä ummetusta, mihin ei meinannu auttaa mikään. Sit sain kaverilta vinkin kokeilla magnesiamaitoa ja johan alko pjaska luistaa ja samalla huomasin et se autto myös kamalaan närästykseen ja kyllähän se tuoteselosteessakin sanotaan, että neutraloi myös mahalaukun suolahappoa ja sitoo sappihappoja.

Ja tosta yllä olevasta päästäänkin kysymykseen, kärsittekö te ummetuksesta?
Mulla ei oo varsinaisesti ummetusta, mutta ei tää kaukana siitä kyllä oo, kun niin hitaasti tuntuu tuo maha ja suolisto toimivan. Mulla on aina ennen ollu ihan normaalisti toimiva maha, mutta edellisessä raskaudessa sain tosiaan ummetuksen riesakseni ja vaikka itse ummetus loppuikin raskauden loputtua niin aiempaa hitaammaksi mahan toiminta kyllä jäi.

Sannikki oli kyselly hankinnoista.
Hankittuna tai ennestään meillä on:

-vaunut (edelliselle uutena ostetut)
-hoitopöydän pehmuste
-pari vauvojen huppupyyhettä
-kynsisakset (löytynee jokaisesta lapsiperheestä)
-mulle on tallessa itse tehdyt kestoliivinsuojat ja kestositeet (mä inhoan siteitä, mutta synnytyksen jälkeen kun ei saa oikein muutakaan käyttää niin nuo kestot on pienempi paha, kun kertakäyttöset, kun eivät hiosta ollenkaan niin pahasti)
-vaatteita oon ostellu vähän (edellisten vanhat kun oon ehtiny myymään, vaan muutaman sellasen joilla on tunnearvoa, oon jokaiselta säästäny ja niitä en enää muistolaatikoista käyttöön kaiva)
-harsoja tilasin just tänään (nekin kun ehdin kaikki vanhat laittaa kiertoon).
-lasisen tuttipullon silikonisuojuksella ostin varuiks (jos on kuuma kesä ja tarttee vesipulloa, vaikka eihän sekään oo pakollinen, kun vaan tissittää tarpeeks usein)
-niistäjä on tallessa aiemmilta (sen oon kokenu ihan tarpeelliseks nuhasen vauvan kans)
-vauvanleluja (niistäkin ehdin laittaa kiertoon suurimman osan, mutta parhaat ja kestävimmät ja ne joilla on tunnearvoa säästin ja niillä pärjätään nyt)

hankkimatta on vielä:

-uusi turvakaukalo + telakka (vanha on liian vanha ja monella käytetty)
-sitteri (vanhan ehdin myymään, meille kun ei pitänyt tulla enempää lapsia enää)
-vaatteita pitää vielä ostella muutamia
-sit lähempänä la:ta pitää ostaa ne perushärpäkkeet eli vaippoja, vauvalle "hoitopöydälle" oma putilo bepanthenia, omat vanulaput ja -puikot, keittosuolatippoja ja ensimmäisten päivien aroille nänneille suojaksi lanoliinivoidetta.
-tuttia en hommaa valmiiksi tai tyrkytä vauvalle, mutta toki sellasen ostan sit jos vauvalla selkeesti on tarvetta tutille
-vitoselle ostetun manducan ehdin myydä niin sitä oon miettiny ja tekis ehkä mieli ostaa uusi, mutta saa nyt nähdä

Hoitopöytä myytiin ja uutta ei tarvita, kun laitetaan vaan pehmuste puku/kodinhoitohuoneen tasolle. Vanna varmaan ois jossain varastossa, mut sitäkään ei tarvita, kun tykkään käyttää vauvan mielummin suihkussa. Parit ekat kylvyt kylvetetään jättipesuvadissa ja sen jälkeen vaan suihkuillaan. Vesilämpömittari hajos, mut sitäkään ei tarvita uutta, kun rikkoutunutkin oli käyttämättä, kun helpompi kädellä vaan kokeilla sopiva veden lämpö. Esikolle aikanaan ostettiin pinnasänky, mutta se myytiin, kun ei tullut koskaan käytettyä. Meillä kaikki on nukkunu ja tämäkin tulokas saa nukkua vieressä n. 2v asti, jonka jälkeen siirtyy suoraa lastensänkyyn. Pinnasängyn puuttumisen takia myös kaikki vauvan peitot, tyynyt lakanat ym. saa jättää pois laskuista. Rintapumppua en tarttee, kun tykkään mielummin lypsää käsin. Imetystyynyä mulla ei oo koskaan ollu ja nyt mietin sellasen hommaamista, mut sit tulin järkiini ja älysin et mahtas jäädä niin vähälle käytölle et turha hommata paikkoja täyttämään. Ihan ekat viikot oon imettäny sängyllä rauhassa makoillen tai sohvalla istuallaan, mut sen jälkeen, kun vauvakin on jo mestari hommassa niin imetys tapahtuu milloin missäkin niin eipä siinä tyynyä varmaan tulis aina haettua.

Äh, kylläpä innostuin taas höpöttämään. Oon aina välillä käyny tässä koneella lukemassa ja kirjottamassa niin varmaan 4 tuntia on nyt ollu kesken tää viesti. Nyt kumminkin pakko lähteä nukkumaan, kun kahtena viime yönä jääny unet niin vähiin.

minimamma ja sakke rv 25+4

ps. Ihan kamala muutes toi meidän vauvan työnimi, mä en tykkää yhtään, mutta mies sen kerran vaan heitti ja siitä asti tää on ollu sakke, lapsetkin kutsuu vauvaa sakeks :D
 
voi persereikä että mua ..tuttaa.
Meni muuttohommat päin peetä nuitten rahahommien kans! Huomenna pitää soitella asioita järjestykseen.. Ei oo kiva, ku jos vähänki ressaan jotaki, nii heti tuntuu supisteluina kaikki se, mitä minu harteilla on! Ja ottaa päähän tuo ylpee kusipää eks-fuckin-mies.
On olevinaan NIIN ylypiä itestään ku sen ei tarvi olla vastuussa pojastaan ja minä jouvun hommaan lastenhoitoavut OMALTA puolelta ku hän ei jaksa hoitaa ees kahtaa tuntia lastaan päivässä viikonloppuna ku hällä on ma ti ke to pe töistä klo 11-15, että on niin rankat työpäivät että ei hän halua auttaa mua muutossa ja ei varmasti hoija poikaa ku ite meen synnyttään eikä hän aijo mulle kyytiä tarjota vaikka lapsiveet ois menny. Voiko häijympää ja kusipäisempää ihmistä maa päällään kantaa? :kieh: :mad: :x :headwall: :'( :confused:
 
Vielä siitä unipussista, esikoinen syntyi kans kesäkuussa aikoinaan ja se oli kamalan kuuma kesä. Sellainen paksu pussi jäi kyllä käyttämättä. Mut sit h&m:lta taisin ostaa sellaisen yökkärin, joka oli alaosasta tavallaan pussi, siellä oli nepparit. Pääsi siellä potikutumaan ja olipahan ainakin jalat lämpimässä. Se on vielä säästössä, samoin taitaa olla toinenkin samalainen.

Tänään neuvola ja neuvolalääkäri. Neuvolassa pelottaa painonnousu, lääkärille menossa onko kaikki hyvin. Mulla on koskenut nyt viime päivät niin kovasti mahaan etten tiedä mikä voi olla, samalla polttelee ja kirvelee alamahaa ja alapäätä. Hiivalääkkeet ei siis auta ja pissa oli puhdas... Jospa jotain apua sais tänään.

jaahas, josko sitä aamupalalle ja sit reissuun. Ihana kaveri lupas ottaa esikoisen hoitoon kun on eri aikoihin nuo ajat neuvolaan ja lääkärille niin saa siellä leikkiä sit sen ajan kun oon poissa.

Bre ja pikku 26+3 (kai)
 
Huomenia mammat

Luin tuosta streptokokista ja eipä sitä raskauden aikana näköjään kannata hoitaa, palaa helposti takaisin, ja synnytyksen yhteydessäkään ei varmaa apua antibiootista ole... No ei tartte etukäteen siitä stressata kun ei koskaan ole moista tutkittu, eikä vissiin neuvolassa tutkitakaan, ei ainakaan ole kuulunut, itse aisassa kukaan ei ole tässä tai edellisessä raskaudessa edes maininnut.

minimamma vioh kun pysyis paikat kiinni mahdollisemman pitkään, pistä vaaville komentoa että roikkuu matkassa vielä, jokainen päivä on tärkeä :hug:

ummetusta satunnaisesti, harvakseltaan liikkuu tavara mut lähes päivittäin sentään :D

rinnat ei niinkään arista vaan "vetelee" nännistä tonne sisustaan ja kovaa :( tuntuu kuin olis imu päällä...

minuu ihan nolottaa saikkuasia: Sanoin lääkärille maanantaina selästä ja supisteluista, vielä hieman vähätellen mielestäni, se kirjoitti saitsulapun mitä katsoin vasta tänään ku olis koulupäivä, noh saitsua sitten äitiysloman alkuun asti!!!! Hävettää, ja tuntuu et olis vaan laiska, vaik eilenkin lepo oli ihan paikallaan, mut nyt ei voi mennä kouluun vaik olis parempi koska vakuutukset ei kata sairaslomalla... kaks kuukautta... puuh... No selkä ei paremmaksi tule, rappeuma kun ei katoa mut silti, oon niin jäärä että pitäis jaksaa ja tehdä ja mennä...

Nyt tyttöä tarhaan viemään, maanantaina 200m kävelyä ja supistuksia, katsotaan kuin nyt käy ku pitää enemmän liikkua :D
 

Yhteistyössä