Ihan ekana kiitos kaikille jaksuista ja kommenteista :heart:
Ja sit niitä lääkäri- ja neuvolakuulumisia..
Ensin kävin terkalla ja katottiin kaikki neuvolajutut, hb 123 eli noussu aiemmasta 119. Ihan niin kun arvasinkin verenpaine oli normaalia korkeempi 110/64, oon nyt nukkunu kahtena viime yönä molempina vaan 4 tuntia niin tiesin sen nostavan paineita. Pissi oli puhdas. Sf 24cm eli koko ajan tullaan alemmas käyrällä. Painoa oli tullu 1,1kg vähän vajaassa kolmessa viikossa ja sen tiesinkin et nyt on tullu reilummin, kun en oo päässy lenkille niin heti kerää turvotusta, sen huomaa olostakin. Viikkopainonnousu oli kumminkin +427g/vko eli sen suhteen ok.
Lääkäri otti useamman eri näytteen joista saan osasta vastauksen loppuviikosta, osasta ensviikon alussa. Kohdunkaula oli pehmeähkö (ei ihan mössöä kuitenkaan) ja ulkosuu sormelle auki eli tilanne onneks sama kun viikko sit. Kanavaa oli jäljellä ultralla mitattuna 3,2cm eli ihan hyvä sekin. Ihana että voi huokasta helpotuksesta ettei nää kipuilut paikkoja ainakaan nopsaan kypsyttele. Lääkäri ei osannu sanoa et oisko kipu selkäperäistä vai raskauteen liittyvää, kun vois olla vähän kumpaakin. Sanoi ettei riskeerata turhaa, kun aiemmissakin raskauksissa on paikat alkaneet kypsyä ajoissa, et seurataan kohdunsuuntilannetta nyt normaalia tiuhempaan, aluks nyt 2 viikon välein ja sit jos tilanne näyttää pysyvän hyvänä niin voidaan harventaa kunnes lopummassa alkaa taas tiuha seuranta et millon paikat alkaa kypsyä ja tarvitaan aikaa ä.polille käynnistyksen suunnitteluun. Mitään lepokäskyä lääkäri ei onneks antanu, vaan sanoi et oman olon mukaan, et jos pystyy niin saa mennä ja tehdä, mutta jos kipuilee niin sit pitää ottaa rennommin ja huilia.
Täällä vauva on vääntäytyny mahassa eri asentoon ja siks eilen ja tänään on liikkeet ollu tosi vähissä. On kääntyny mun selkärankaan päin niin liikkeet ei tunnu niin voimakkaasti ja nekin vähät mitkä tuntuu on sellasta muljuamista. Sydänäänet oli kumminkin hyvät, ultralla lääkäri ei vauvaa kattonu, sano et katotaan sit kahden viikon päästä, kun niille viikoille sattus ihan kaikilla oleva normaalikin lääkärineuvolakäynti ja ultrattas vauva.
Kamala miten paljon te ootte ehtiny kirjottaa sillä aikaa, kun mä en oo koneella pystyny istuskelemaan. Niin paljon on juttua etten edes yritä alkaa kaikkea kommentoimaan, antakaa anteeks :ashamed:
Aletaan olla kaikki jo niin isoilla viikoilla, että itse kullakin alkaa kroppa remppaamaan kohdasta jos toisestakin
Yhteisesti lähetän halin ja jaksuja kaikille vaivaisille ja sairastaville, oli sitten kyse issiaksesta, huimauksesta, heikotuksesta, närästyksestä, supisteluista, selkäkivuista, liitoskivuista, nukkumisvaikeuksista, kipeistä tisseistä, turvonneesta alapäästä tai mistä tahansa enemmän tai vähemmän olemista haittaavasta vaivasta!!
Nii ja
alapään turvotuksesta puheenollen, mä oon jollain ihmeellä toistaseks välttyny siltä vaikka aiemmissa raskauksissa torttu on näillä viikoilla ollu jo tuplakokoa
Väriään toi on kyllä muuttanu.
Sheivannu oon vielä ja aion kyllä sinnikkäästi jatkaa sitä vaikka aika vaikeeta se on, kun mahan takaa ei nää yhtään mitä tekee, helpottaa kumminkin se kun ajelee kaikki pois ettei tarttee mitään rajauksia tehdä. Eilen viimeks ajelin paikat, ensin käsikopelolla ja sit tarkistus peilillä, ettei tänään lääkärissä tarvinnu hävetä, jos ois jotain tupsuja jääny
Närästyksestä taitaa kärsiä useampi. Onko teistä kukaan testannu auttasko
magnesiamaito ? Sitä saa ihan apteekista eikä oo kallista. Mulla oli viime raskaudessa ihan järkkyä ummetusta, mihin ei meinannu auttaa mikään. Sit sain kaverilta vinkin kokeilla magnesiamaitoa ja johan alko pjaska luistaa ja samalla huomasin et se autto myös kamalaan närästykseen ja kyllähän se tuoteselosteessakin sanotaan, että neutraloi myös mahalaukun suolahappoa ja sitoo sappihappoja.
Ja tosta yllä olevasta päästäänkin kysymykseen,
kärsittekö te ummetuksesta?
Mulla ei oo varsinaisesti ummetusta, mutta ei tää kaukana siitä kyllä oo, kun niin hitaasti tuntuu tuo maha ja suolisto toimivan. Mulla on aina ennen ollu ihan normaalisti toimiva maha, mutta edellisessä raskaudessa sain tosiaan ummetuksen riesakseni ja vaikka itse ummetus loppuikin raskauden loputtua niin aiempaa hitaammaksi mahan toiminta kyllä jäi.
Sannikki oli kyselly
hankinnoista.
Hankittuna tai ennestään meillä on:
-vaunut (edelliselle uutena ostetut)
-hoitopöydän pehmuste
-pari vauvojen huppupyyhettä
-kynsisakset (löytynee jokaisesta lapsiperheestä)
-mulle on tallessa itse tehdyt kestoliivinsuojat ja kestositeet (mä inhoan siteitä, mutta synnytyksen jälkeen kun ei saa oikein muutakaan käyttää niin nuo kestot on pienempi paha, kun kertakäyttöset, kun eivät hiosta ollenkaan niin pahasti)
-vaatteita oon ostellu vähän (edellisten vanhat kun oon ehtiny myymään, vaan muutaman sellasen joilla on tunnearvoa, oon jokaiselta säästäny ja niitä en enää muistolaatikoista käyttöön kaiva)
-harsoja tilasin just tänään (nekin kun ehdin kaikki vanhat laittaa kiertoon).
-lasisen tuttipullon silikonisuojuksella ostin varuiks (jos on kuuma kesä ja tarttee vesipulloa, vaikka eihän sekään oo pakollinen, kun vaan tissittää tarpeeks usein)
-niistäjä on tallessa aiemmilta (sen oon kokenu ihan tarpeelliseks nuhasen vauvan kans)
-vauvanleluja (niistäkin ehdin laittaa kiertoon suurimman osan, mutta parhaat ja kestävimmät ja ne joilla on tunnearvoa säästin ja niillä pärjätään nyt)
hankkimatta on vielä:
-uusi turvakaukalo + telakka (vanha on liian vanha ja monella käytetty)
-sitteri (vanhan ehdin myymään, meille kun ei pitänyt tulla enempää lapsia enää)
-vaatteita pitää vielä ostella muutamia
-sit lähempänä la:ta pitää ostaa ne perushärpäkkeet eli vaippoja, vauvalle "hoitopöydälle" oma putilo bepanthenia, omat vanulaput ja -puikot, keittosuolatippoja ja ensimmäisten päivien aroille nänneille suojaksi lanoliinivoidetta.
-tuttia en hommaa valmiiksi tai tyrkytä vauvalle, mutta toki sellasen ostan sit jos vauvalla selkeesti on tarvetta tutille
-vitoselle ostetun manducan ehdin myydä niin sitä oon miettiny ja tekis ehkä mieli ostaa uusi, mutta saa nyt nähdä
Hoitopöytä myytiin ja uutta ei tarvita, kun laitetaan vaan pehmuste puku/kodinhoitohuoneen tasolle. Vanna varmaan ois jossain varastossa, mut sitäkään ei tarvita, kun tykkään käyttää vauvan mielummin suihkussa. Parit ekat kylvyt kylvetetään jättipesuvadissa ja sen jälkeen vaan suihkuillaan. Vesilämpömittari hajos, mut sitäkään ei tarvita uutta, kun rikkoutunutkin oli käyttämättä, kun helpompi kädellä vaan kokeilla sopiva veden lämpö. Esikolle aikanaan ostettiin pinnasänky, mutta se myytiin, kun ei tullut koskaan käytettyä. Meillä kaikki on nukkunu ja tämäkin tulokas saa nukkua vieressä n. 2v asti, jonka jälkeen siirtyy suoraa lastensänkyyn. Pinnasängyn puuttumisen takia myös kaikki vauvan peitot, tyynyt lakanat ym. saa jättää pois laskuista. Rintapumppua en tarttee, kun tykkään mielummin lypsää käsin. Imetystyynyä mulla ei oo koskaan ollu ja nyt mietin sellasen hommaamista, mut sit tulin järkiini ja älysin et mahtas jäädä niin vähälle käytölle et turha hommata paikkoja täyttämään. Ihan ekat viikot oon imettäny sängyllä rauhassa makoillen tai sohvalla istuallaan, mut sen jälkeen, kun vauvakin on jo mestari hommassa niin imetys tapahtuu milloin missäkin niin eipä siinä tyynyä varmaan tulis aina haettua.
Äh, kylläpä innostuin taas höpöttämään. Oon aina välillä käyny tässä koneella lukemassa ja kirjottamassa niin varmaan 4 tuntia on nyt ollu kesken tää viesti. Nyt kumminkin pakko lähteä nukkumaan, kun kahtena viime yönä jääny unet niin vähiin.
minimamma ja sakke rv 25+4
ps. Ihan kamala muutes toi meidän vauvan työnimi, mä en tykkää yhtään, mutta mies sen kerran vaan heitti ja siitä asti tää on ollu sakke, lapsetkin kutsuu vauvaa sakeks