Kiitos kaikille ihanista kommenteista!
Mulla on itelläni nyt hyvinkin rento mieli ja stressi on helpottanu, kun ei tarttee miettiä ja peltätä et tää ois syntymässä ennen aikojaan. Liekö paremman mielen ja stressin helpottamisen ansiota et tänään on maha ja selkäkin ollu parempi. Pitää nyt vaan osata olla intoilematta ja rehkimättä liikaa niin josko tilanne pysyskin näin hyvänä.
Pyyter sehän tässä omituista on, kun muakaan ei oo supistellu, mulla on vaan kovaa menkkamaista jomotusta alaselällä, joka säteilee myös alamahan sivuille. Aiemmissa raskauksissa mulla on ollu tosi supistusherkkä kohtu ja paljon harkkasupistuksia, kipeitäkin sellasia, jotka on alkaneet kypsytellä paikkoja rv30 lähtien. Nyt tosiaan vaan kipuilua ilman suppareita ja siks oonkin ollu tässä vähän ulalla ja pelänny ja miettiny et mitä tää meinaa, mutta onneks kaikki ok.
Sunburned toi on totta et säännölliset kontrollit tuo turvallisuuden tunnetta ja vähentää stressiä, kun ei tarttee koko ajan miettiä kohdunsuun tilannetta ja sitä et pitäskö vai eikö pitäs soittaa neuvolaan ja pyytää päästä tarkistukselle.
Ja noista hankinnoista, tuo on niin totta et nykysin vauvan saaminen on varsinaista kilpavarustelua, kun homma on menny niin kaupalliseksi ja koetetaan tyrkyttää jos jonkinmoista hilavitkutinta muka niin tarpeellisena. Mä en oo koskaan tykänny tavarapaljoudesta enkä ihan helposti haksahda ostamaan mitään "ylimääräistä", oikeasti tarpeellisiakin hankintoja harkitsen pitkään ja teen vertailuja ennen ostopäätöstä. Tässä useamman lapsen myötä sitä on oppinu noissa vauvan- ja lastentarvikkeissakin, et mikä on oikeesti tarpeellista meille. Ja kun on näinkin iso perhe (nyt 7 henkeä) niin ei halua mitään ylimääräistä/turhaa nurkkiin pyörimään, jää enemmän tilaa elämiselle, pysyy paikat siistimpänä ja paremmin järjestyksessä.
Toivottavasti supistelut jättäs sut rauhaan! Ja tiedätkö, mulla oli edellisessä raskaudessa yöt ihan niin kun sä kirjotit. Viimeset pari kuukautta heräsin joka yö 4-5 aikaan ihan pirteenä ja koska en saanu unta ainakaan tuntiin niin tulin alakertaan ja kattelin alkavaa auringonnousua, viereisellä pellolla olevia kurkia ja joutsenia (sillon oli siis kevät/alkukesä, laskettu aika oli pari viikkoa aiemmin, kun nyt), joskus saatoin keittää kupin teetä ja istua keittiönpöydän ääreen juomaan sen ihan rauhassa ja hiljaisuudessa. Olihan se toisaalta turhauttavaa herätä joka yö, mutta toisaalta mä nautin kamalasti noista omista rauhallisista "aamuhetkistäni", ne oli ihan vaan mua varten ja sen jälkeen oli ihana kömpiä takas sänkyyn miehen kainaloon
Sannikki turha olla nolona vaikka oisitkin saikulla äippäloman alkuun asti. Kun sulla on selässäkin kroonista vikaa ja kipuja niin tuohan nyt on ihan fiksua olla rasittamatta sitä koulussa istumisella. Vaikka onhan se varmasti kurjaa, kun jää kouluhommissa jälkeen, mutta ne kyllä ehtii, nyt on tärkeintä sun ja vauvan hyvinvointi!
Suski kyllä on törkeetä käytöstä exältäs
Ja toivottavasti saat takuuvuokrarahat kasaan! Ihmetyttää kyllä jos eivät sossusta maksa, kun sitä vartenhan se laitos on olemassa, että auttavat ihmisiä hädän hetkellä. Tosin taitaa monesti mennä niiden rahat pulisantereiden viinoihin ja maahanmuuttajien elättämiseen ja (monen alkuperäsen suomalaisen elintasoa korkeemman) elintason ylläpitämiseen, kun niille jotka oikeasti on tiukilla ja avun tarpeessa.
mmilialla kyllä mahtava massu!
Mäkin kävin maanantaina kampaajalla ja nyt on taas hiukset kuosissa.
Miten usein te käytte kampaajalla?
Mä käyn 6-8 viikon välein värjäämässä juurikasvun ja leikkuuttamassa niin et hiukset pysyy mallissaan. Nyt varasin seuraavan ajan 7 viikon päähän niin sit sattuu sitä seuraava käynti sopivasti siihen suunnilleen viikko ennen synnytystä et on sit edes tukka kuosissa, kun muuten se olo on sen jälkeen vähän räjähtänyt kaikkine roikkuvine mahanahkoineen ja jälkivuotoineen päivineen. Mä en ennen käynyt kampaajalla välttämättä edes joka vuosi, kun mulla oli pitkät hiukset joiden latvat äiti aina siisti ja värjäsin itse. Mutta kun viime syksynä sain allergisen reaktion hiusväristä niin en oo uskaltanu enää itse värjäillä ja kampaajallakin vaan tehdään värin päänahkaan joutumista välttäen ja todella varoen tummia raitoja niin ettei tarttee ihan omassa luonnollisessa iki-ihanassa maantienvärissä olla.
Onko täällä muita jotka ois allergisia hiusväreille? Miten te huollatte hiuksianne, värjäättekö enää ollenkaan? Mä oon värjänny hiuksiani 6. luokkalaisesta lähtien, aluks tosin kevytväreillä ym. mutta viimeset 10 vuotta oon värjänny tummanruskeella kestovärillä. Mulla ei oo tullu aiemmin väreistä mitään tuntemuksia tms., mutta ykskaks vaan viime syksynä, kun värjäsin ihan normaalisti hiuksiani niin väri tuntui vähän polttelevan päänahkaa. Annoin värin kumminkin olla vaikutusajan loppuun eikä vaikuttanu tulevan mitään muuta. Yöllä kumminkin heräilin jatkuvasti ja lopulta ihan kunnolla siihen, kun olin ihan sekaisin ja tokkurassa. Aamuyöstä alkoi takaraivolle nousta kaksi pattia (ilmeisesti imusolmukkeet tai jotkut rauhaset) ja aamulla ylös noustessa patit oli puolen nyrkin kokoset. Myös tokkurainen olo jatkui ja päänsärky oli kova. Pesin hiukseni aamulla vielä kahteen kertaan, josko päässä olisi vielä jäämiä väristä. Jossain vaiheessa päivää kieli alkoi tuntua kömpelöltä ja henkeä vähän ahdistaa. Olin lasten kanssa keskenäni kotona ja pelkäsin et oireita tulee vielä lisää tai hengenahdistus pahenee ja soitin sit ensiapuun josta sain ohjeen nappasta heti 2 zyrteciä ja jatkaa niiden ottamista ohjeen mukaan pari päivää. Ainakin ne autto sen verran, et enempää oireita ei ilmaantunu. Olo oli tokkurainen ja päätä särki vielä pari päivää. Patit takaraivolta pieneni hissukseen ja hävis kokonaan viikon kuluessa.
Toi säikytti mut niin pahasti etten oo kotiväreihin enää sen jälkeen koskenu. Sit tulikin ongelma et mitä teen kamalan juurikasvun kans, omat hiukset kun tosiaan on ihan maantienväriset niin erottu tosi hyvin ihan tummista hiuksista. Menin kampaajalle ja yhdessä tultiin siihen tulokseen et vaalennetaan raidoilla latvoja asteittain niin et saadaan niiden väri lähelle mun omaa väriä ja samalla prosessin helpottamiseks ja nopeuttamiseks leikkasin lyhyemmän mallin. 4 kertaa tehtiin ensin vaaleita raitoja latvoihin ja kun ne sit alko olee samaa tummuusastetta mun omien kans niin nyt maanantaina sit tehtiin tummia raitoja juureen ja tosi kivasti on nyt tasanen väri hiuksissa, siis ettei latvat oo enää tummemmat eikä näy juurikasvua. Jatkossa aion vaan teetättää tummia raitoja aina juurikasvun alueelle niin pysyy väri tasasena eikä tarttee ihan omassa kamalassa värissä olla vaan himpun tummempana. Edelleenkään tää väri ja malli ei tunnu omalta, kun niin kauan olin ihan tumma ja pitkissä hiuksissa, mut kai tähän vuosien saatossa tottuu ja malliahan voi vaihtaa ja kasvattaa vaikka uudelleen pitkät.
Tulipas taas sepustettua, mutta halusin kertoa tämän ihan siks että osaatte olla varovaisia hiusvärien kanssa. Kannattaa ottaa ne pakkausten varotukset ja turvatoimet tosissaan, eikä antaa värin lillua päässä yhtään kauempaa, kun tarvis. Värille voi allergisoitua vuosien saatossa pikkuhiljaa ja sit oireet pamahtaa päälle niin kun mulla. Ja mun reaktiohan oli lievä monen muun reaktioon verrattuna. Onhan tähän ihan kuollu ihmisiä, kun ovat saaneet anaflaktisenshokin tai jotkut on maanneet viikkoja teholla hengityskoneessa, kun nielu ja kasvot on turvonneet umpeen ja muodottomiksi. Vähäisetkin värin aiheuttamat oireet kannattaa ottaa tosissaan, just. esim. päänahan pistely tai kuumotus värjäämisen aikana, päänsärky värjäämistä seuraavien päivien aikana ym. Ainahan se on turvallisempi värjätä kampaajalla vaikka se valitettavasti tulee paljon kalliimmaks.