** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** MAALISKUUSSA

Sannikki: Etkö voi pyytää lääkäriä kumoamaan osaa saikusta? opiskeleksä amk:ssa vai toisella asteella :)
Itelläkin on hankaluuksia koulussa, istua paikalla. ja nyt on aika paljon tietokoneella istumista ku on iso nippu tehtäviä ja koulussa projekteja jotka hoidetaan koneen kautta.. välillä tekis mieli hakee saikkua, mutta silläpä ne nollat taas kertyy ja valmistuminen lykkääntyy.. no, tässä olis vielä 2½vko jaksettavana ja sitten saa jäädä kotiin.. :) ensin kh- tuelle ja sitten mammalomalle.. Kun nuo toverit lähtee harjotteluun ja mä jätän suosiolla sen väliin.

ummetusta: on, enemmän ja vähemmän..

minimamman vauvelille tarrasukkia että pysyisi kyydissä vielä mahdollisimman monta viikkoa. :hug:

peitosta vauvalle: mulla on nyt tuo ohut kapalointi trikooliina jonka hattentatista tilasin, luulen että hoitaa alkuun asiansa.. varsinkin jos on hothot kesä.. mutta kesäkuu on kuulemma kylmä! :D

yöt on vaikeita: vetää suonta, vaikea löytää hyvää asentoa ja ravaan vessassa vieläkin 2-5krt yössä.

rinnat
ei ole kipeet, mutta toosaon turvonnu.. sheivaaminen menee sokkona, en näe enää alas tuon mahan läpi :D

Mulle on tullu iltaväsymys takaisin.. ihan kuin alkumetreillä.. En jaksa valvoa pidemmälle kuin 21 max 21.30 oon jo nukahtanu sohvalle tms. Kun tuossa 16-24 viikoilla olin niin riemuissani että jaksan taas valvoa ja katsoa mm. c.s.i miamin joka tulee tiistaisin 22.35.. no eipä oo taas pariin viikkoon jaksanu silmät sinne asti... Ainut hyvä sarja! :/ ja sekin tulee vaan 3 kertaa viikossa ja aina nukahan ennen sitä, tai mainostauolla murr.. eikä meillä oo tallentavaa boksia...

Mutta nälkä, nyt ruokaa ja aamu unille.. jos sit piristyisi! Mies vei likan tarhaan että saan LEVÄTÄ oikeasti, tuon 3-vuotiaan kanssa kun se lepääminen on joskus aika vaikeaa..

MMILIA JA SP 26+5
 
Huomenet kaikille :D! Ootte nii paljo kirjotelleet taas, et ei meinaa perässä pysyä :O.

närästyksestä :hug: siitä kärsiville! Viime raskaudessa minuu närästi aika paljon ja tiiän nyt et se ei oo mitään mukavaa :|. Ja ikinä ennen ei ollu närästäny. Toistaseks oon säästyny siltä ja toivottavast säästyn loppuun asti. Eikös se muuten oo merkki siitä, et vauvalle kasvaa hiukset :D. Tuo ei kyl miulla piä paikkansa, ku tytöstä ei närästäny kans yhtää ja oli peikkotyttö ku taas pojasta närästi ja ei ollu paljoo hiuksia päässä :D.

Meillä nuorimmainen on taas nuhassa :(. Hirvee rohina ja yskä. En tiiä mitä ton kans tekis, vajaa 1kk sit oli viimeks ja sillo sai antibioottikuurin, ku oli bakteereja nenässä ja keuhkoissa. Nyt ei viel onneks nii pahana oo. Mut silti ahistaa ja v..ttaa :(. Mie oon miehelle sanonu, et pitäskö tuota jo käyttää yksityisellä, mut lähin lastenlääkäri on Mikkelissä, joten en tiiä viiänkö yleislääkärille siis yksityiselle Lappeenrantaan. Pitää nyt kattoo. Siel ainakin tutkisivat kunnolla. Terveyskeskuksestakaan ku ei saa lähetettä sairaalaan tutkittavaks ku vasta ku on tosi kipee :(

sheivauksesta oon nykyään hirvee laiska sheivaamaan :confused:. Kainalot ajan säännöllisesti mut sääret ja käsivarret vasta sit ku ne on jo apinalla :D. Ja alapäätä en aja posliiniks, en oo ikinä ajanu. En perusta siitä. Lyhennän kyl karvoja ja ajan bikinirajan, mut siihen se jää. Oon sitä mieltä, et kuka haluu olla posliini ni olkoon, eikä miun mies sitä vaadi, onneks :D.

Olikohan muuta mitä piti kommentoida?! minimamma hyvä, et tilanne oli noinkin hyvä ja paikat ei ollu kypsyneet enemmän :). Minuu ku ei oo ikinä supistellu kipeästi vasta sit ku on tosi kyseessä ni en tiiä millasta se on tässä vaiheessa, mut ei varmaan mukavaa :(. Voimia :hug:!

Tää mamma lähtee kohta kampaajalle :heart:. Ihanaa, saa tän juurikasvun peitettyä ja vähän leikattua.

Pyyter ja Otto 26+1
 
Heei pitkästä aikaa!
Tosiaan oli se risteily tossa välissä niin en päässy ees lukemaan, nyt luin sitten kaikki tekstit ja paljon ootte kyl kirjotellu!!

Perdy tais kysellä et ollaanko jo parannuttu, no tänää aattelin kokeilla ilman lääkkeitä pitää noit tyttöi et jos vaikka ei nousis kuume illaks ja katotaa miten toi yskä reagoi- se on meinaan kauhee! :l Huomena haaveilen ulosmenosta jos kuumetta ei illalle tuu ja yskä ei pahene.
Eli vieläki kipeinä mut niin, et varmaan jos kuumeeton ois tää päivä niin tarhaan huomena veisin jos ne sellasessa kävis..Ehkä. Katotaa. TOIVON..

Sheivauksesta Sheivaan aina kun jaksan ja kaikki pois. Yritän vielä epätoivosesti katella sinne mut sit rupee hengästyttää ja huohotuttaa ja pyörryttää kun keuhkot menee enemmän kasaan ku kyykin.. :l

Uusinta 4D oli eilen illalla. Poika oli selvästi pulskistunu viimekerrasta- pari viikkoo sit tai viikko sit oltii viimeks. En oo vielä tarkistanu tota DVDtä et toimiiko se nyt sitten..Kaks kuvaa saatiin sielt mukaan!

Tarvikehankinnoista
Meillä on siis vauvalle melkein kaikki jo.
Rattaat ja petitarvikkeet ja pienet vaatteetkin, tai aika paljon ainaki niitäkin..
Pari tuttipulloa ja tuttipakettia ja unilelu :D Saksetkin löytyy ja lakanoita..
puuttuu vielä patja ja parit lisäpullot ja jokunen vaate. Kaikki muu löytyy jo täältä :D
Harsoja aattelin ostaa uusia kun noi vanhat on jo ihan reikäsiä, menny pesukoneessa .. -.-

Sokerirasitus ois huomena! Vähä jännättää ja tänää pitää käyä ostaa joku lehti sinne mukaan et on jotai tekemistä se pari tuntia siel.

Suski90 on kyllä veemäinen ukko! Eikö se ole tulossa sit synnytykseen mukaankaan jossei sua voi sinne heittää? Ja yksinkö sä siis muutat kun sei muutossakaan voi auttaa? Vai menikö multa nyt jotain ohi :eek:

Tänää poksuu 25+0 ♥ huijui. viiden viikon päästä se ois tasan 30+0!!!! HULLUA!!!
Meillä majaillaan vieläkin siis perätilassa..
taidan mennä nyt lueskelee vauvan tänviikon kehitystä liberolle :) heippavaan!!
 
pupeltaja: niinpä, pahasti kieroutunu. Ei oo tulossa synnytykseen, sanoin sille etten halua sitä mukaan, etten pysty keskittymään. Esikon synnytyksessäki ahisti ku se istu siinä.. sanoinki yhessä vaiheessa et voiko se lähtee ku mul on hankala olla :LOL: Mut ei se lähteny ja siitä vartti niin poika oli jo syntyny :)
 
Minimamma, kiva kuulla ettei alapään tilanne ole pahentuntu ainakaan! Ja säännöllinen seuranta tuo tietynlaista luottamusta sekin, ei tarvitse yksin kotona pohtia onko kaikki hyvin ja koska lähden lääkäriin.. Tsemppiä! Kuulosti muuten ihanilta nuo sinun suunnitelmat tavarahankintoja varten. Tuntuu, että hoidat homman niin rennosti etkä hanki mitään turhaa, hieno asenne :) Tässä vauvantarvikkeita hankkiessa huomaan, että vauvansaaminenhan on yhtä kilpavarustelua! Kaikkea pitäisi olla, ilman TÄTÄ ja TÄTÄ et pärjää (varsinkaan jos kysytään myyjältä). Ja hinnat ovat päätähuimaavat, katoin eilen esim. imetystyyny 50€ yhdessä liikkeessä, hurjaa :O

Neito84 ei ole kokemusta unipussista, mutta samoilla linjoilla kuin Bretagne. Eli jos on kuuma kesä, on mielestäni ohuen peiton kanssa helpompi säädellä vauvan lämpötilaa hänen nukkuessaan. En siis aio hankkia.

Suski90, tosi tylsän tuntuinen tyyppi tuo sinun ex. Onko se jostain katkera tms. kun noin käyttäytyy? Onko sulla muuta tukiverkkoa, voisiko joku muu olla avuksi muuton kanssa?

Pyyterille ihanaa kampaajareissua! Munkin pitäisi, mutta en jaksa varata aikaa..

Pupeltaja toivotaan, että tyttöjen lämmöt pysyy alhaalla ja tauti alkaa väistyä! tsemppiä huomiseen sokerirasitukseen. Tuntuu, että omasta on jo iäisyys, vaikka reilut kaksi viikkoa vasta :D

Eilen ultrassa lääkäri kyseli onko supistellut. Ei ole tai en ainakaan ole huomannut. No ultran jälkeen lähdin koiran ja miehen kanssa lenkille ja voi sitä supistusten määrää! Osa oli vähän kipeitäkin :( No kotiin huilaamaan, se auttoi. Sit piti keksiä jotain tekemistä illaksi, koska muuten olisin nukahtanut sohvalle. Lähdin kauppoja kiertelemään ja taas alkoi supistella! Piti tulla kotiin huilaamaan.
Mulla on ollut ongelmana yöt. Nukahdan hyvin, mutta herään 4-5 aikaan täysin pirteenä. Sit voin valvoa tunnin, pari ja menen takas nukkumaan. Mutta turha kuvitella, että aamulla jaksaisin nousta ylös, pitäisi saada nukkua puoleen päivään. Raskasta, kun pitäisi töissäkin käydä! Onneksi vain viisi työvuoroa ja sitten onkin loma. Se tulee NIIN tarpeeseen.
Tänään heräsin 8.30 ja vaikken valvonut yöllä, olen ihan valmis päiväunille. Ei auta, iltavuoro kutsuu ja koira pitää viedä ulos. Kauankohan tää jatkuu, kauankohan tällaista jaksaa?!
Anteeksi valitus, ärsyttää vaan olla koko ajan väsynyt. Toisaalta se on vaivoista aika vähäinen, muuta kun mulla ei ole (vielä).

Sunburned + Aarre ja viikot hukassa vaikka eilen oltiin ultrassa. Väsymys..
 
Suski:
Miks et saa sossuilta tukea muuttoon ?
tollanen 1400€ ei oo mikään pikkusumma yksinhuoltaja(koti?)äidin taskusta: siis luulen että jos oot vain kotona sun kuukausi tulotkaan ei huitele tuota summaa? :/
Ikävä tilanne.. Mutta luulisin että sossun on autettava tuollaisessa tilanteessa? :O Edes jollakin summalla.. :eek:

Siis kun me tähän muutettiin niin oli 2 henkilö takausta + 200€ talvella 08.. esikoinen oli puolivuotias, mies huonommalla palkalla töissä kun nykyään ja minä ihan hyvillä äitiyslomarahoilla niin silti sossut maksoi sen takuuvuokran meille, ja toki nyt kun me tästä mahd. pian lähdetään niin se takuu vuokra menee sossuille takaisin?!?
 
Huomenta päivää!
Univelat kuitattu kun mies vei likan aamulla tarhaan.Jatkoin unia melkein 10asti ja tuntu kyllä oudolta,en muista koska noin pitkään nukkunu :) mutta virkeä olo nyt!

Sairaskassasta tullutta äippäraha päätöstä tarkemmin katsottuna löytyihä sieltä ne summat ja maksupäivät.. :whistle: jos joskus malttais vähän tarkemmin tutustuu ennenku kyselee :D

suski jaksamista exän kanssa!! ja sossuun kova kovaa vastaan,pakkohan niiden raha myöntää kun asunnon tarviit.

Pyyter ihanaa kampaaja reissua!! Pitäs itekin aika varata värjäykseen,hetki sitten leikkautin. On se ihanaa hemmottelua välillä :)

jessi hyvä että pojat viihty elokuvissa! taidetaan mekin siis mennä :)

Mulla on jääkaapissa tuota rypsipossua vai mitälie mitä nyt maisnostetaan ja tarkotus siitä tehä sapuska tänään mutta kun en tiijä että paistanko vaan ja syyään silleen vai jonku kastikkeen lisäks,siinä on jotkut paistonapit ettei vissiin tarvii maustaa ainakaan.. Ongelmat mullakin :D

Illalla tiedossa kauppareissu kunhan mies kotitutuu töistä.Inhoon aina noita kauppareissuja kun keksiä pitäs useemman päivän sapuskat,ei jaksa joka pvä kaupassa käydä.. Ei muutakun listaa kirjottelee.. :)

Mullakin uni tulee aikasin illalla ja pitkin yötä heräilen ja aamuyöstä varsinkin ärsyttävän virkeenä,saa pyöriä kauan ennenku taas väsyttää. Tallentava boxi pelastaa kaikki myöhäis ilta ohjemat :) c.s.i miami täälläkin yks suosikeista :)

Nyt jotain järkevää tekemään,johan kohta on puolipäivä :O

Perdy 28+6
 
Oi mä tein eileen ihanaa ruokaa :D jota saadaan vielä tänään syödä.

juuri hk:n rypsipossua tms lihaa olikaan, sinne pilkoin sekaan porkkanoita ja sipulia, lisäsin vettä ja haudutin 1,5h kastiketta uunissa.. kun otin pois, heitin sekaan ruokakerman ja avot.. ja mausteena oli yksi liha ja yksi kasvisliemikuutio... ja voin sanoa :p oli hyvää.. kera pottumuusin.. ja kukka&parsakaalin.. :p :p nam nam nam... :)
 
Joo ei sossusta heru mitään.. Soitin aamulla sinne ja sanoin, että on ihan perseestä asua tässä, ku sittari ja neuvolat sun muut niin kaukana, ja joutuu yksin kävellen kumminki käydä kaupasa, ravata portaita ylösalas.. Ja kämppä niin pirun kylmä että heti ku nyt reissusta kotiuduttiin niin on kurkku kipee ja pojalla räkä valuu! Miks tässä ei ois tarpeeks muuttosyitä : / Ottaa kyllä niin päähän, siitä akastakaan, joka siis päätöksen teki, ei saanu mitään selkoo! mumisi niin ..ttumaisella äänelläki. kyllä mä varaan ajan sinne ja haen sen rahan! Kuulin ystävältä, että seurakunnastakin saa apua näihin, jos sosku ei maksa. Siis mä oon tehny jo irtisanomuksen ja uuteen asuntoon allekirjottanu sopimukset ja kelaki on jo tehny päätöksen asumistukeen.
 
Ihana maha mmilia! :)

Oltiin juuri tunti koiran kanssa pihalla, käppäiltiin hissun kissun ja välillä vauhilla, on niin mahtava ilma :D Sai arskatkin olla päässä eka kertaa tälle kevättä. Tuntuu vaan ettei nää ku on piilarit ku näkö huonontunu ihan sikana nyt raskausaikana. Pitänee oottaa vielä et synnyttää ennen ku menee näön tarkistukseen ku moni sanonun et palautunu sit osittain samaks ku ennen raskautta.

Otin ihteeni niskasta kiinni ja uskaltauduin soittamaan terkkarille selästä niin se laittoi huomiselle aamulle lääkäri ajan. No jos se kirjottaa loppu ajan saikkua eli puoltoista viikkoa niin otan sen vastaan ja oon tyytyväinen. Voin käydä asukkaita ja henkilökuntaa hyvästelemässä sitten vapaallakin. :) Kuitenkin mummot ja papat rakkaiksi tullu ku tuntenu osan jo 2005 vuojesta asti ja osan sit 2008-->.

Laitoin sitten vielä yhden asuntohakemuksen..VVO:lle kolmiookin, sieltä sais samaan rahaan kolmion kun kaupungilta kaksion. Kiskontaa täälläkin tuolla kunnan asuntotoimistolla.

Pitääpä muistaa vielä soittaa töihin et en välttämättä tuu huomenna iltavuoroon.





Ja maha päivitys :)
 
itku silmässä totean että ainakin tänään sairasloma on ollut tarpeellinen :'( kävin serkulla kahvilla kun olin vienyt tytön tarhaan, alkoi selkä jomottaa ja vedellä jalkoihin, kotiin kävely teki jo todella tiukkaa, 700m matkaan meni yli puoli tuntia...

mmilia mietin sairasloman lyhentämisen pyytämistä, mut pelko vaan että sit ei enää saa saikkua jos tarvitsee... ja nyt kyl ei kaduta yhtään... Jos tää loppu tulee olemaan tälläistä niin oon varmaan sänkykamaa:( sanoihan se lääkärikin ettei tää tästä helpota, koska rappeumaa on...

makuulle.... sit yritän tappaa tiskit, onneks ukkeli on niin ihana että sanoi tietenkin hoitavansa ne jos en jaksa :)
 
sannikille jaksuja! tympeetä tollanen.. Mä oisin kans ihan pulassa, ku yksin kumminki pitää hoitaa kaikki kauppareissut, joka päivä pitää kävellä jos johonki. Ja selkä on ollu mulla esikonki raskaudessa onkelma, koko ajan pirunlailla jomottaa.. voimia sinne!
 
lääkärineuvolassa kaikki ok, painoa tulee tappavan tasasesti ja ikävästi se kolminumeroinen luku lähestyy... :x
sf-mitta oli 26
rr 131/79
hb 118
sykkeet 140-150
tarjonta rt

rautaa pitäs syödä enempi mut ku ei muista :headwall:

mmilia hieno maha! mikä vaaleenpunanen juttu sulla on tossa alemmassa kuvassa päällä ku se menee tonne alas asti?? :D

suskille tsemppiä muuttoon ja toivottavasti rahajutut järjestyy. on se soskultaki aika paskasti tehty jos kaikki asiat on jo hoidettu ja sit ne ilmottaa et takuuvuokra ei järjestykkää. eihän se niin voi mennä. exäs myös erittäin ikävän kuulonen ihminen : /

pupeltajalle paranemisia sinne! jo riittäis sairastelut siellä. onneks on kesä tulossa ja sairastelut vähenee :)

tinsku söpö masu :) näkö tosiaan saattaa raskausaikana muuttua, siks esim laserleikkauksen jälkeen ei saa puoleen vuoteen raskautua.

ihana ilma ulkona! lähen palauttaa auton ja kävelen kotiin tossa ihanassa auringonpaisteessa, jos sais vaikka vähän väriä naamaan. nauttikaa päivästä!

jessi ja pikkuj 26+5
 
No nyt tuli joku selvyys tähän hommaan. Soitin oman kotikaupungin sossuun ku oon siellä lastensuojelussa, niin se aiko sieltä maanantaina (ku on se sossun aika) soittaa mulle, ja selvittää oulun sossun kanssa tätä, etten oo enää ihan yksin tän tilanteen kansa. Ja joo eksältä ei heru mitään apua, ei ees rahallista, sillä on säästöjä varmaan 5 tonttua! Ei puhettakaan että auttais.. Jos se ois ite samasa tilanteesa, niin antaisin varmasti tollasista säästöistä sillle sen vakuusrahan.
 
Kiitos kaikille ihanista kommenteista!
Mulla on itelläni nyt hyvinkin rento mieli ja stressi on helpottanu, kun ei tarttee miettiä ja peltätä et tää ois syntymässä ennen aikojaan. Liekö paremman mielen ja stressin helpottamisen ansiota et tänään on maha ja selkäkin ollu parempi. Pitää nyt vaan osata olla intoilematta ja rehkimättä liikaa niin josko tilanne pysyskin näin hyvänä.

Pyyter sehän tässä omituista on, kun muakaan ei oo supistellu, mulla on vaan kovaa menkkamaista jomotusta alaselällä, joka säteilee myös alamahan sivuille. Aiemmissa raskauksissa mulla on ollu tosi supistusherkkä kohtu ja paljon harkkasupistuksia, kipeitäkin sellasia, jotka on alkaneet kypsytellä paikkoja rv30 lähtien. Nyt tosiaan vaan kipuilua ilman suppareita ja siks oonkin ollu tässä vähän ulalla ja pelänny ja miettiny et mitä tää meinaa, mutta onneks kaikki ok.

Sunburned toi on totta et säännölliset kontrollit tuo turvallisuuden tunnetta ja vähentää stressiä, kun ei tarttee koko ajan miettiä kohdunsuun tilannetta ja sitä et pitäskö vai eikö pitäs soittaa neuvolaan ja pyytää päästä tarkistukselle.
Ja noista hankinnoista, tuo on niin totta et nykysin vauvan saaminen on varsinaista kilpavarustelua, kun homma on menny niin kaupalliseksi ja koetetaan tyrkyttää jos jonkinmoista hilavitkutinta muka niin tarpeellisena. Mä en oo koskaan tykänny tavarapaljoudesta enkä ihan helposti haksahda ostamaan mitään "ylimääräistä", oikeasti tarpeellisiakin hankintoja harkitsen pitkään ja teen vertailuja ennen ostopäätöstä. Tässä useamman lapsen myötä sitä on oppinu noissa vauvan- ja lastentarvikkeissakin, et mikä on oikeesti tarpeellista meille. Ja kun on näinkin iso perhe (nyt 7 henkeä) niin ei halua mitään ylimääräistä/turhaa nurkkiin pyörimään, jää enemmän tilaa elämiselle, pysyy paikat siistimpänä ja paremmin järjestyksessä.
Toivottavasti supistelut jättäs sut rauhaan! Ja tiedätkö, mulla oli edellisessä raskaudessa yöt ihan niin kun sä kirjotit. Viimeset pari kuukautta heräsin joka yö 4-5 aikaan ihan pirteenä ja koska en saanu unta ainakaan tuntiin niin tulin alakertaan ja kattelin alkavaa auringonnousua, viereisellä pellolla olevia kurkia ja joutsenia (sillon oli siis kevät/alkukesä, laskettu aika oli pari viikkoa aiemmin, kun nyt), joskus saatoin keittää kupin teetä ja istua keittiönpöydän ääreen juomaan sen ihan rauhassa ja hiljaisuudessa. Olihan se toisaalta turhauttavaa herätä joka yö, mutta toisaalta mä nautin kamalasti noista omista rauhallisista "aamuhetkistäni", ne oli ihan vaan mua varten ja sen jälkeen oli ihana kömpiä takas sänkyyn miehen kainaloon :)

Sannikki turha olla nolona vaikka oisitkin saikulla äippäloman alkuun asti. Kun sulla on selässäkin kroonista vikaa ja kipuja niin tuohan nyt on ihan fiksua olla rasittamatta sitä koulussa istumisella. Vaikka onhan se varmasti kurjaa, kun jää kouluhommissa jälkeen, mutta ne kyllä ehtii, nyt on tärkeintä sun ja vauvan hyvinvointi!

Suski kyllä on törkeetä käytöstä exältäs :mad: Ja toivottavasti saat takuuvuokrarahat kasaan! Ihmetyttää kyllä jos eivät sossusta maksa, kun sitä vartenhan se laitos on olemassa, että auttavat ihmisiä hädän hetkellä. Tosin taitaa monesti mennä niiden rahat pulisantereiden viinoihin ja maahanmuuttajien elättämiseen ja (monen alkuperäsen suomalaisen elintasoa korkeemman) elintason ylläpitämiseen, kun niille jotka oikeasti on tiukilla ja avun tarpeessa.

mmilialla kyllä mahtava massu!

Mäkin kävin maanantaina kampaajalla ja nyt on taas hiukset kuosissa. Miten usein te käytte kampaajalla?
Mä käyn 6-8 viikon välein värjäämässä juurikasvun ja leikkuuttamassa niin et hiukset pysyy mallissaan. Nyt varasin seuraavan ajan 7 viikon päähän niin sit sattuu sitä seuraava käynti sopivasti siihen suunnilleen viikko ennen synnytystä et on sit edes tukka kuosissa, kun muuten se olo on sen jälkeen vähän räjähtänyt kaikkine roikkuvine mahanahkoineen ja jälkivuotoineen päivineen. Mä en ennen käynyt kampaajalla välttämättä edes joka vuosi, kun mulla oli pitkät hiukset joiden latvat äiti aina siisti ja värjäsin itse. Mutta kun viime syksynä sain allergisen reaktion hiusväristä niin en oo uskaltanu enää itse värjäillä ja kampaajallakin vaan tehdään värin päänahkaan joutumista välttäen ja todella varoen tummia raitoja niin ettei tarttee ihan omassa luonnollisessa iki-ihanassa maantienvärissä olla.
Onko täällä muita jotka ois allergisia hiusväreille? Miten te huollatte hiuksianne, värjäättekö enää ollenkaan? Mä oon värjänny hiuksiani 6. luokkalaisesta lähtien, aluks tosin kevytväreillä ym. mutta viimeset 10 vuotta oon värjänny tummanruskeella kestovärillä. Mulla ei oo tullu aiemmin väreistä mitään tuntemuksia tms., mutta ykskaks vaan viime syksynä, kun värjäsin ihan normaalisti hiuksiani niin väri tuntui vähän polttelevan päänahkaa. Annoin värin kumminkin olla vaikutusajan loppuun eikä vaikuttanu tulevan mitään muuta. Yöllä kumminkin heräilin jatkuvasti ja lopulta ihan kunnolla siihen, kun olin ihan sekaisin ja tokkurassa. Aamuyöstä alkoi takaraivolle nousta kaksi pattia (ilmeisesti imusolmukkeet tai jotkut rauhaset) ja aamulla ylös noustessa patit oli puolen nyrkin kokoset. Myös tokkurainen olo jatkui ja päänsärky oli kova. Pesin hiukseni aamulla vielä kahteen kertaan, josko päässä olisi vielä jäämiä väristä. Jossain vaiheessa päivää kieli alkoi tuntua kömpelöltä ja henkeä vähän ahdistaa. Olin lasten kanssa keskenäni kotona ja pelkäsin et oireita tulee vielä lisää tai hengenahdistus pahenee ja soitin sit ensiapuun josta sain ohjeen nappasta heti 2 zyrteciä ja jatkaa niiden ottamista ohjeen mukaan pari päivää. Ainakin ne autto sen verran, et enempää oireita ei ilmaantunu. Olo oli tokkurainen ja päätä särki vielä pari päivää. Patit takaraivolta pieneni hissukseen ja hävis kokonaan viikon kuluessa.
Toi säikytti mut niin pahasti etten oo kotiväreihin enää sen jälkeen koskenu. Sit tulikin ongelma et mitä teen kamalan juurikasvun kans, omat hiukset kun tosiaan on ihan maantienväriset niin erottu tosi hyvin ihan tummista hiuksista. Menin kampaajalle ja yhdessä tultiin siihen tulokseen et vaalennetaan raidoilla latvoja asteittain niin et saadaan niiden väri lähelle mun omaa väriä ja samalla prosessin helpottamiseks ja nopeuttamiseks leikkasin lyhyemmän mallin. 4 kertaa tehtiin ensin vaaleita raitoja latvoihin ja kun ne sit alko olee samaa tummuusastetta mun omien kans niin nyt maanantaina sit tehtiin tummia raitoja juureen ja tosi kivasti on nyt tasanen väri hiuksissa, siis ettei latvat oo enää tummemmat eikä näy juurikasvua. Jatkossa aion vaan teetättää tummia raitoja aina juurikasvun alueelle niin pysyy väri tasasena eikä tarttee ihan omassa kamalassa värissä olla vaan himpun tummempana. Edelleenkään tää väri ja malli ei tunnu omalta, kun niin kauan olin ihan tumma ja pitkissä hiuksissa, mut kai tähän vuosien saatossa tottuu ja malliahan voi vaihtaa ja kasvattaa vaikka uudelleen pitkät.
Tulipas taas sepustettua, mutta halusin kertoa tämän ihan siks että osaatte olla varovaisia hiusvärien kanssa. Kannattaa ottaa ne pakkausten varotukset ja turvatoimet tosissaan, eikä antaa värin lillua päässä yhtään kauempaa, kun tarvis. Värille voi allergisoitua vuosien saatossa pikkuhiljaa ja sit oireet pamahtaa päälle niin kun mulla. Ja mun reaktiohan oli lievä monen muun reaktioon verrattuna. Onhan tähän ihan kuollu ihmisiä, kun ovat saaneet anaflaktisenshokin tai jotkut on maanneet viikkoja teholla hengityskoneessa, kun nielu ja kasvot on turvonneet umpeen ja muodottomiksi. Vähäisetkin värin aiheuttamat oireet kannattaa ottaa tosissaan, just. esim. päänahan pistely tai kuumotus värjäämisen aikana, päänsärky värjäämistä seuraavien päivien aikana ym. Ainahan se on turvallisempi värjätä kampaajalla vaikka se valitettavasti tulee paljon kalliimmaks.
 
Ohops, oottekin kerenny tässä välissä kirjotella lisää eli päivitystä...

Suski hienoa et hommat alkaa hoitua sittenkin!

Tinskulla ihanan siro masu!

Sannikki voi kurjuus et noin pahaksi yltyi kipuilu :( Ei tosiaankaan turha se sun saikku!!

Jessillä hyvät neuvolakuulumiset :) Tarkistiko lääkäri kohdunsuun?
 
Lääkäri ja neuvola takana.
Neuvolassa kaikki ok, painoa oli tullut taas, nyt yhteensä 4.9kg. Mä en kestä, ärsyttää, vaikka tiedän että monilla on noussut enemmänkin ja just katoin esioisen korttia niin mulla oli tullu tähän mennessä 15kg!!!
Sf-mitta oli nyt 27. yläkäyrän yläpuolella siis.

Lääkärissä otti kamalasti näytteitä alapäästä, en edes tiedä mitä. Kohdunsuu oli kiinni ja pituuttakin oli, mutta kauhistui kuullessaan mun viime viikolla kantaneen 120 kg potilasta ja kielsi nyt heti ambulanssihommat. Kaksi viikkoo saikkua, sen jälkeen mulla onkin viikon loma. Ja nyt mulla on niiiiiin huono omatunto kun en oo töissä. Ihan sairasta, mutta totta. Ja sit ku en tunne itteeni silleen sairaaksi koska muutenkin oon saikulla vaan oikeesti pää kainalossa niin tää tuntuu oikeesti vähän oudolle ja lusmuamiselle.No, kai se on nyt otettava rennosti, kahden viikon päästä on uus lääkäriaika, katotaan tilannetta..Niin ja vauva oli poikittain siellä, ja siltä se tutnuukin kun tuolla venyttelee..

Olipahan oma napainen teksti, nyt ruuan laittoon!

bre ja pikku 26+
 

Yhteistyössä