Puuh, mikä päivä ollu...
En oo uskaltanu, enkä kyllä kärsinykkään tänään koneella istuskella, kun aamupäivällä alko yhtäkkiä kalama särky ja jomotus alamahalla ja -selässä. Mulla ei koskaan oo ollu kovat kuukautiskivut niin aamunen kipu meni helposti ohi niistä. Välillä koski niin kovin, että vesi ihan nousi silmiin. Kontillaan takapuoli pystyssä lantiota kienutellen oli paras asento, kipu hellitti edes vähän. Kunnolla en tietysti huilimaan päässy viiden lapsen kans (+ vielä esikon kaveri) niin pakko oli ottaa panadol ja sillä särky ja jomotus helpotti sen verran, että sain annettua lapsille välipalat, laitettua ruoan uuniin ja tehtyä muut pakolliset kotityöt homman rullaamiseksi siihen asti, että mies tuli töistä. Miehen kotiutumisesta asti oon huilinu ja välillä enää jomottelee. Mua ei oo supistanu, kun alta 10 kertaa koko päivänä, mutta sekin on kyllä enemmän, kun normaalisti, kun tässä raskaudessa mua ei oo supistanu edes joka päivä. Koetin jo tänään soittaa neuvolaan, mutta koska soittotunti oli jo ohi niin terkka oli lähteny kotikäynneille enkä saanut häntä enää kiinni. Jos sama särky ja jomotus jatkuu huomennakin niin soittelen kyllä uudelleen neuvolaan ja pyydän saada ajan torstain neuvolalääkärille. Kyllä mua aika paljon huolettaa, et onko tää saanu jotain aikaan kohdunsuulla, mutta kun supistuksia ei oo pahemmin kumminkaan ollu niin uskallan odotella. Jos tässä nyt kivut yltyy uudelleen ja supistuksia tulee useampia niin sit se on pakko ihan varmuuden vuoksi lähteä näytille sairaalaan. Sekin kun on vaan niin samperin hankalaa eikä onnistu tosta noin vaan, kun matkaa on 150km ja lapsia 5.
Vauvan sykkeet on onneks ollu niiden rytmihäiriöiden jälkeen ihan normaalit, kun oon niitä nyt pari kertaa päivään kuunnellu.
Dokumentista ja tuttipulloista: Mä katoin ton saman dokumentin jo jokin aikaa sit ja kyllä meni kaikki lasten muoviset kupit ja lautaset roskiin sen jälkeen. Ehkä vähän liioteltua, kun ei kai laustasista niinkään mikään pääse tarttumaan, mutta käytetään nyt sitten vain lasisia/keraamisia lautasia, kuppeja ja mukeja.
Onneks meidän lapset ei oo olleet kovia tuttipullottelijoita, esikoinen on juonu ehkä eniten pullosta, kun lopetti tissittelyn niin aikasin (7kk ikäsenä), sydänpoika söi pakon sanelemana osittain pullosta 2 kuiseksi asti. Nokkamukeja meillä on kylläkin ollu käytössä kaikilla, typykällä osittain vielä ennen tuota ohjelmaa. Onneks hältä onnistuu jo lasista juominen aika hyvin niin sain nakattua nokkikset menemään.
Moni on arvellut ettei uskalla ottaa lasisia pulloja käyttöön, kun särkyvät niin helposti. Noi lasiset tuttipullot on aika paksua lasia niin eivät ihan pikku kopsauksesta hajoa ja saahan niitä BPA vapaita pulloja muovisenakin, ainakin:
-Gredelin (sieltä saa noita lasisiakin pulloja kohtuuhintaan ja tuolla on muutenkin kaikkea ihanaa, mä oon ihan hurahtanu noihin Kidscasen vaatteisiin, ovat vaan kovin tyyriitä)
-
Pedihealth-
Pikkuhurmuri,
-
Bebes
-
Tikkunekku
myy niitä ja noista osa on ihan kohtuu hintasiakin, vaan pari euroo kaupan peruspulloja kalliimpia. Ja eikös suomessakin tuu kesäkuun alussa voimaan kielto myydä BPA:ta sisältäviä pulloja ja tuotteita, et sit niitä turvallisia pulloja saa ihan tavan kaupastakin.
Harhis kerroit et sä juot mm. mintulla maustettua vihreää teetä niin ajattelin vaan varmistaa, että oothan tietonen, et minttua ei tulis käyttää raskaana ollessa paljoa. Saattaa aiheuttaa supistuksia ja neuvolasta saadun tiedon mukaan kuormittaa maksaa.
Tuolla on paljon tietoa yrttien ym. käytöstä raskausaikana.
Lily-Jane kyselit että kärsiikö imetys silloin tällöin pullottelusta. Meillähän tuo sydänpoika oli sairaalassa kaksi kuukautta ennen, kun pääsi kotiin niin hällehän oli pakko sairaala-aikana antaa pulloa, kun mä en ollu paikalla eli iltaisin ja öisin. Meillä imetys ei kärsinyt siitä kyllä ollenkaan, vaan paljon mielummin poika imutteli tissillä, kun otti pullosta ja kotiin päästyä ei pulloa enää annettukaan.
Pupeltajan lapsilla kivan erikoiset nimet
Mä tykkään vähän erikoisemmista nimistä, mut niiden pitää olla kumminkin selkeitä ja suomalaisen kuulosia. Meillä kaikilla pojilla onkin nelikirjaimiset aika erikoiset ja harvinaiset nimet (ei löydy väestörekisteristä paljoa päälle 50 kipaletta), mutta sopivat silti hyvin suomalaiseen suuhun ja meidän aika tavallisen sukunimen kanssa. Typykän nimi on "samaa sarjaa" poikien nimien kanssa, mutta sillä erolla, että siinä on 5 kirjainta. Toiset nimet on samalla tavalla erikoisia ja harvinaisia mutta pidempiä vain. Vaikee on ollu tälle kutoselle keskiä nimeä. Tytön nimi ois ollu jo valmiina ja sopinu tytpkän nimen kans, mutta pojalle on vaikeampi keksiä, kun meillä kriteerinä on myös, että kaikkien nimet pitää alkaa eri kirjaimella (nuorimman pojan ja typykän nimet tosin alkaa samalla) niin se rajottaa jo aika paljon pojan nimen keksimistä.
Meillä syötiin tänään kinkkukiusausta, porkkanaraastetta, tomaattia, kurkkua ja lisukkeena vielä raejuustoa. Kinkkukiusaus oli tehty soijakermalla tuon meidän maitoallergisen typykän takia.
Nyt takasin sohvalle. Mies saunotti lapset ja hoitaa yksinään muutkin lasten iltapuuhat, mä huilin lopunkin illan. Huomenna miehellä onkin työt puol 8 asti illalla niin on pitkä päivä mulla olla yksin lasten kans, jos tän päivänen särky ja jomotus jatkuu, onneks saan aamulla nukkua normaalia pidempään, kun miehellä alkaa normaalia myöhemmin niin hoitaa isommat kouluun ja eskariin.